Ei todellakaan mikään uusi keksintö – näitä automerkkejä oli kasapäin jo yli 100 vuotta sitten

Sähköautolla on pitkä historia. Unkarilainen Anyos Jedlik kehitti jo 1828 pienen sähkömoottorin ja sitä varten pienikokoisen malliauton.

Auto Bild.Uutiset

   Ame­ri­kas­sa ver­mon­ti­lai­nen sep­pä Tho­mas Da­ven­port puo­les­taan ra­ken­si 1834 säh­kö­moot­to­rin sekä 1837 säh­kö­au­ton, joka kul­ki pit­kin ly­hyt­tä ra­taa.

   Vuon­na 1835 hol­lan­ti­lai­nen pro­fes­so­ri Sib­ran­dus Stra­tingh suun­ni­te­li apu­lai­sen­sa Chris­top­her Bec­ke­rin kans­sa pie­ni­ko­koi­sen säh­kö­au­ton. Nmä oli­vat kaik­ki to­del­la var­hai­sia as­ke­lei­ta.
    En­sim­mäi­sen var­si­nai­sen säh­kö­au­ton va­rus­tet­tu­na gal­vaa­ni­sin akuin val­mis­ti tiet­tä­väs­ti vuon­na 1837 skot­ti­lai­nen ke­mis­ti Ro­bert Da­vid­son. Myös ai­na­kin brit­ti­läi­nen kek­si­jä Ro­bert An­der­son loi vuo­sien 1832–39 vä­li­se­nä ai­ka­na köm­pe­lön säh­kö­au­ton­sa.
    Ohes­sa on suun­taa-an­ta­va lu­et­te­lo muis­ta var­hai­sis­ta säh­kö­au­to­mer­keis­tä. Lis­ta ei vält­tä­mät­tä ole kat­ta­va, mut­ta se ker­too, et­tei­vät ny­ky­päi­vän säh­kö­au­tot ole mi­kään uu­si kek­sin­tö.

  Jo vuon­na 1911 New York Ti­me­sis­sa mai­nit­tiin, et­tä säh­kö­au­toa on jo pit­kään pi­det­ty "ihan­teel­li­se­na" puh­tau­ten­sa, ää­net­tö­myy­ten­sä ja polt­to­moot­to­riin ver­rat­tu­na ta­lou­del­li­suu­ten­sa joh­dos­ta.
  Kui­ten­kin Was­hing­ton Pos­tis­sa re­fe­roi­tiin vuon­na 2010 ky­seis­tä to­te­a­mus­ta sa­no­mal­la, "et­tä ny­kyi­set säh­kö­au­to­jen akut ovat yh­tä epä­luo­tet­ta­via kuin Tho­mas Edi­so­nin ai­ka­kau­del­la".

   Kat­so sa­mal­la vi­deo en­ti­söi­dys­tä ame­rik­ka­lai­ses­ta, 1901-mal­li­ses­ta Ba­ker Elect­ric -säh­kö­au­tos­ta.


1852–1966 Stu­de­ba­ker (USA)
1874 Sir Da­vid Sa­lo­mons (GB)
1881–1906 Je­an­taud (F)
1888 Fred Kim­ball (GB)
1890–96 Mor­ri­son
1893 Wil­li­am Mor­ri­son
1894–97 Im­misch (D)
1895 Volk (D)
1895–97 Mor­ris & Sa­lom
1895–99 Ber­sey
1895–99 Ca­na­di­an Mo­tor Syn­di­ca­te (CDN)
1896–2001 Olds­mo­bi­le (USA)
1896–1902 Ri­ker
1896–1906 Loh­ner (A)
1897 Ne­a­le
1897–98 Elie­son
1897–98 Bar­rows
1897–1900 E.M.P.
1897–1900 He­ad­land
1897–1902 Lux
1897–1909 Krie­ger (D)
1898 Ea­ton
1898–1903 Ei­se­nach (D)
1898–1900 Ma­del­vic
1898–1900 Pa­tin (F)
1898–1902 G.E.C.
1898–1902 Kuhls­tein (D)
1898–1903 Je­nat­zy (F)
1898–1907 Op­per­man
1899–1900 Elec­ct­ra
1899–1900 El­gin
1899–1901 (?) Dore
1899–1900 Hel­ve­tia (CH)
1899–1900 Hub
1899–1900 Kliemt
1899–1900 Schuc­kert (D)
1899–1901 Aver­ly (USA)
1899–1901 Kruse
1899–1901 New Eng­land (USA)
1899–1901 Scott
1899–1901 U.S. Elect­ric (USA)
1899–1902 Ame­ri­can Elect­ric (USA)
1899–1902 Joel
1899–1902 Mun­son
1899–1902 East­man
1899–1903 Max­wer­ke (D)
1899–1905 Hau­tier (F)
1899–1906 B.G.S.
1899–1906 Cre­anc­he (F)
1899–1906 Hensc­hel (D)
1899–1910 Schee­le (D)

1899-1914 Ba­ker Elect­ric (USA)
1899–1919 Woods
1900 Pflu­ger (D)
1900–09 Elect­ro­mo­ti­on
1900–01 Hart
1900–01 Re­ming­ton
1900–01 Strong & Rod­gers
1900–02 Ca­li­for­nia (USA)
1900–02 So­lig­nac (F)
1900–06 Car­di­net (F)
1900–24 Na­ti­o­nal (USA)
1901 Gram­me (D)
1901–02 Bac­hel­le (F)
1901–02 Thomp­son
1901–03 Ajax
1901–03 Crow­dus
1901–03 De­mis­si­ne (F)
1901–04 Ge­ne­ral Elect­ric (USA)
1901–05 City & Su­bur­ban (USA)
1901–06 Buf­fa­lo Au­to­mo­bi­le Com­pa­ny (USA)
1901–12 Phip­ps-Grin­nell
1901–20 Elect­ro­mo­bi­le
1902 Le­fert (F)
1902–03 Ac­cu­mu­la­tor In­dust­ries (USA)
1902–05 Champ­ro­bert (F)
1902–06 Chen­hall (GB)
1902–20 Tri­bel­horn (D)
1902–34 N.A.G. (D)
1903–04 Pritc­hett & Gold
1903–04 Starr
1903–05 Ivan­hoe (USA)
1903–05 V.E.
1903–06 Au­so­nia
1903–07 Pope-Wa­ver­ly
1903–08 Ha­gen (D)
1903–08 Re­gi­na
1903–16 Bor­land
1904 Ber­wick Au­to Car Com­pa­ny
1904 Di­nin
1904 Ga­li­leo (I)
1904–06 C.I.E.M.
1904–08 Syn­nest­vedt (DK)
1904–10 Ved­ri­ne
1904–17 Fritc­hie
1905 Ban­ker Ju­ve­ni­le Elect­ric (USA)
1905 Dora (D)
1905 Pro­vin­ci­al
1905–06 Ale­xand­ra
1905–06 Par­sons
1905–06 Zed­de­co
1905–10 Sil­ver­town (USA)
1905–28 Rauch & Lang (D)
1906 Dy­na­mo­bi­le
1906 Her­cu­les
1906–08 Clou­mo­bil
1906–08 Lans­den (GB)
1906–10 Sie­mens-Schuc­kert (D)
1906–12 Au­to-Mix­te (F)
1906–12 Bab­cock Elect­ric Car­ri­a­ge Co (GB)
1906–13 Stel­la
1907 Ame­ri­can Ju­ve­ni­le Elect­ric (USA)
1907–09 G.E.M.
1907–13 B.E.F.
1907–15 Bai­ley
1907–38 Det­roit Elect­ric (USA)
1908 V.A.T.E.
1908–09 By­ri­der (USA)
1908–14 Wa­ver­ly
1909–14 Ide­al
1909–16 Broc
1909–18 Thrige
1910–12 Kim­ball (USA)
1910–13 Grin­nell
1910–18 Ohio (USA)
1910–23 Geha (D)
1911–19 Hupp-Ye­ats (USA)
1911–35 Galt
1912–13 Church-Field
1912–13 Fisc­her (D)
1912–14 Ar­go
1912–15 Flan­ders
1913–14 Tif­fa­ny
1913–56 Da­vid
1914 GMUR
1914–18 Co­lum­bia (USA)
1914–22 Owen Mag­ne­tic (USA)
1914–22 Mil­burn (USA)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN