Ei todellakaan mikään uusi keksintö – näitä automerkkejä oli kasapäin jo yli 100 vuotta sitten

Sähköautolla on pitkä historia. Unkarilainen Anyos Jedlik kehitti jo 1828 pienen sähkömoottorin ja sitä varten pienikokoisen malliauton.

Auto Bild.Uutiset

   Ame­ri­kas­sa ver­mon­ti­lai­nen sep­pä Tho­mas Da­ven­port puo­les­taan ra­ken­si 1834 säh­kö­moot­to­rin sekä 1837 säh­kö­au­ton, joka kul­ki pit­kin ly­hyt­tä ra­taa.

   Vuon­na 1835 hol­lan­ti­lai­nen pro­fes­so­ri Sib­ran­dus Stra­tingh suun­ni­te­li apu­lai­sen­sa Chris­top­her Bec­ke­rin kans­sa pie­ni­ko­koi­sen säh­kö­au­ton. Nmä oli­vat kaik­ki to­del­la var­hai­sia as­ke­lei­ta.
    En­sim­mäi­sen var­si­nai­sen säh­kö­au­ton va­rus­tet­tu­na gal­vaa­ni­sin akuin val­mis­ti tiet­tä­väs­ti vuon­na 1837 skot­ti­lai­nen ke­mis­ti Ro­bert Da­vid­son. Myös ai­na­kin brit­ti­läi­nen kek­si­jä Ro­bert An­der­son loi vuo­sien 1832–39 vä­li­se­nä ai­ka­na köm­pe­lön säh­kö­au­ton­sa.
    Ohes­sa on suun­taa-an­ta­va lu­et­te­lo muis­ta var­hai­sis­ta säh­kö­au­to­mer­keis­tä. Lis­ta ei vält­tä­mät­tä ole kat­ta­va, mut­ta se ker­too, et­tei­vät ny­ky­päi­vän säh­kö­au­tot ole mi­kään uu­si kek­sin­tö.

  Jo vuon­na 1911 New York Ti­me­sis­sa mai­nit­tiin, et­tä säh­kö­au­toa on jo pit­kään pi­det­ty "ihan­teel­li­se­na" puh­tau­ten­sa, ää­net­tö­myy­ten­sä ja polt­to­moot­to­riin ver­rat­tu­na ta­lou­del­li­suu­ten­sa joh­dos­ta.
  Kui­ten­kin Was­hing­ton Pos­tis­sa re­fe­roi­tiin vuon­na 2010 ky­seis­tä to­te­a­mus­ta sa­no­mal­la, "et­tä ny­kyi­set säh­kö­au­to­jen akut ovat yh­tä epä­luo­tet­ta­via kuin Tho­mas Edi­so­nin ai­ka­kau­del­la".

   Kat­so sa­mal­la vi­deo en­ti­söi­dys­tä ame­rik­ka­lai­ses­ta, 1901-mal­li­ses­ta Ba­ker Elect­ric -säh­kö­au­tos­ta.


1852–1966 Stu­de­ba­ker (USA)
1874 Sir Da­vid Sa­lo­mons (GB)
1881–1906 Je­an­taud (F)
1888 Fred Kim­ball (GB)
1890–96 Mor­ri­son
1893 Wil­li­am Mor­ri­son
1894–97 Im­misch (D)
1895 Volk (D)
1895–97 Mor­ris & Sa­lom
1895–99 Ber­sey
1895–99 Ca­na­di­an Mo­tor Syn­di­ca­te (CDN)
1896–2001 Olds­mo­bi­le (USA)
1896–1902 Ri­ker
1896–1906 Loh­ner (A)
1897 Ne­a­le
1897–98 Elie­son
1897–98 Bar­rows
1897–1900 E.M.P.
1897–1900 He­ad­land
1897–1902 Lux
1897–1909 Krie­ger (D)
1898 Ea­ton
1898–1903 Ei­se­nach (D)
1898–1900 Ma­del­vic
1898–1900 Pa­tin (F)
1898–1902 G.E.C.
1898–1902 Kuhls­tein (D)
1898–1903 Je­nat­zy (F)
1898–1907 Op­per­man
1899–1900 Elec­ct­ra
1899–1900 El­gin
1899–1901 (?) Dore
1899–1900 Hel­ve­tia (CH)
1899–1900 Hub
1899–1900 Kliemt
1899–1900 Schuc­kert (D)
1899–1901 Aver­ly (USA)
1899–1901 Kruse
1899–1901 New Eng­land (USA)
1899–1901 Scott
1899–1901 U.S. Elect­ric (USA)
1899–1902 Ame­ri­can Elect­ric (USA)
1899–1902 Joel
1899–1902 Mun­son
1899–1902 East­man
1899–1903 Max­wer­ke (D)
1899–1905 Hau­tier (F)
1899–1906 B.G.S.
1899–1906 Cre­anc­he (F)
1899–1906 Hensc­hel (D)
1899–1910 Schee­le (D)

1899-1914 Ba­ker Elect­ric (USA)
1899–1919 Woods
1900 Pflu­ger (D)
1900–09 Elect­ro­mo­ti­on
1900–01 Hart
1900–01 Re­ming­ton
1900–01 Strong & Rod­gers
1900–02 Ca­li­for­nia (USA)
1900–02 So­lig­nac (F)
1900–06 Car­di­net (F)
1900–24 Na­ti­o­nal (USA)
1901 Gram­me (D)
1901–02 Bac­hel­le (F)
1901–02 Thomp­son
1901–03 Ajax
1901–03 Crow­dus
1901–03 De­mis­si­ne (F)
1901–04 Ge­ne­ral Elect­ric (USA)
1901–05 City & Su­bur­ban (USA)
1901–06 Buf­fa­lo Au­to­mo­bi­le Com­pa­ny (USA)
1901–12 Phip­ps-Grin­nell
1901–20 Elect­ro­mo­bi­le
1902 Le­fert (F)
1902–03 Ac­cu­mu­la­tor In­dust­ries (USA)
1902–05 Champ­ro­bert (F)
1902–06 Chen­hall (GB)
1902–20 Tri­bel­horn (D)
1902–34 N.A.G. (D)
1903–04 Pritc­hett & Gold
1903–04 Starr
1903–05 Ivan­hoe (USA)
1903–05 V.E.
1903–06 Au­so­nia
1903–07 Pope-Wa­ver­ly
1903–08 Ha­gen (D)
1903–08 Re­gi­na
1903–16 Bor­land
1904 Ber­wick Au­to Car Com­pa­ny
1904 Di­nin
1904 Ga­li­leo (I)
1904–06 C.I.E.M.
1904–08 Syn­nest­vedt (DK)
1904–10 Ved­ri­ne
1904–17 Fritc­hie
1905 Ban­ker Ju­ve­ni­le Elect­ric (USA)
1905 Dora (D)
1905 Pro­vin­ci­al
1905–06 Ale­xand­ra
1905–06 Par­sons
1905–06 Zed­de­co
1905–10 Sil­ver­town (USA)
1905–28 Rauch & Lang (D)
1906 Dy­na­mo­bi­le
1906 Her­cu­les
1906–08 Clou­mo­bil
1906–08 Lans­den (GB)
1906–10 Sie­mens-Schuc­kert (D)
1906–12 Au­to-Mix­te (F)
1906–12 Bab­cock Elect­ric Car­ri­a­ge Co (GB)
1906–13 Stel­la
1907 Ame­ri­can Ju­ve­ni­le Elect­ric (USA)
1907–09 G.E.M.
1907–13 B.E.F.
1907–15 Bai­ley
1907–38 Det­roit Elect­ric (USA)
1908 V.A.T.E.
1908–09 By­ri­der (USA)
1908–14 Wa­ver­ly
1909–14 Ide­al
1909–16 Broc
1909–18 Thrige
1910–12 Kim­ball (USA)
1910–13 Grin­nell
1910–18 Ohio (USA)
1910–23 Geha (D)
1911–19 Hupp-Ye­ats (USA)
1911–35 Galt
1912–13 Church-Field
1912–13 Fisc­her (D)
1912–14 Ar­go
1912–15 Flan­ders
1913–14 Tif­fa­ny
1913–56 Da­vid
1914 GMUR
1914–18 Co­lum­bia (USA)
1914–22 Owen Mag­ne­tic (USA)
1914–22 Mil­burn (USA)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN