Bussiliikenteen työkalupakkiin on pakattuna mittavia muutoksia.
Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva
Kaupunkien bussiliikenteeseen rajuja muutoksia alkaen syyskuusta 2021
Syyskuun alusta lähtien kaikkiin kaupunkiliikenteessä kulkeviin linja-autoihin ja niillä liikennöintiin tulee huomattavia, pakollisia muutoksia eri puolilla maata.
Työkalupakkiin sisällytettävät muutokset ovat sekä liikennöintiin että kolariturvallisuuteen liittyviä kokonaisvaltaisia, pakkourbaaneja hallintoklusterin edellyttämiä keskiteratkaisuja. Tähän mennessä linja-autoissa ei ole vaadittu merkittäviä kolariturvallisuutta parantavia varusteita, mutta tilanne muuttuu pian olennaisesti.
Neljän pisteen turvavyöt pakollisiksi
Ensinnäkin jatkossa pakollisiksi tulevat matkustajien sekä kuljettajan istuimet, jotka on kiinnitetty kolariturvallisesti lattiaan, eikä siis ainoastaan pultattu kiinni. Tämä edellyttää erikoisistuimia, joihin asennetaan samalla neljän pisteen turvavyöt. Ne estävät matkustajia sinkoutumasta lattialle mahdollisessa kolaritilanteessa.
Sekä vöiden käyttämättä jättämisestä että luvatta matkustamisesta aiheutuva 1 000 euron laiminlyöntimaksun maksu tapahtuu jatkossa käteisellä. Menettelyn katsotaan vähentävän innostusta kanaljamaiseen toimintaan. Turvallisuuden tehostamiseksi jokaisen istuimen edessä laukeaa kolaritilanteessa myös turvatyyny, airbag, minkä lisäksi jokaisen istuinparin keskellä laukeava istuinten väliin asennettu airbag estää matkustajien päitä kolisemasta.
Säästösyistä ikkunalasimurskalta kolarissa suojaavat turvaverhot tulevat olemaan edullisempaa teryleenimallia, jossa kuljettaja mahdollisen törmäyksen lähestyessä kehottaa matkustajia keskusradion välityksellä: ”Sulkekaa äkkiä henkilökohtaiset, ikkunoissa olevat turvaverhot! Kohta pamahtaa!” Verhot asennetaan verhotangon näköisille pienkiskoille.
Neljän pisteen vöiden ja niiden lukituksen käyttöopastusta tulevat järjestämään asianomaiset bussiyhtiöt. Asiakkailla ei ole lupaa mennä busseihin, ennen kuin käyttöopastus on suoritettu hyväksytysti.
Pysäkeille tulee lukittuja, maksullisia kypärätelineitä, joista jokainen matkustaja lunastaa (normaalioloissa) vuokra-integraalikypärän edulliseen 50 euron kertahintaan. Kypärän voi palauttaa joko valinnaiselle pysäkille tai suoraan bussivarikolle.
Lisäksi vuodesta 2023 lähtien uusissa kaupunkibusseissa vaaditaan kokoon painuva turvakori törmäysvyöhykkeineen, sekä moottoritilan automaattinen halonisammutusjärjestelmä.
Linja-autonkuljettajille pakollinen pujottelukoe
Erityisen tärkeänä uudistuksena linja-autonkuljettajille tulee pakolliseksi linja-autolla radalla suoritettava keilojen väistökoe, sekä talvea varten liukkaan kelin kurssi – ammatin vaativuuden takia ns. nopean ajon versiona, jossa vähimmäisnopeus on 80 km/h. Nämä ovat pakollisia ennen kaikkea siksi, että bussien (normaali)aikataulut ovat kiristyneet entisestään. Täten vähennetään nopeassa liikennöinnissä onnettomuuksia.
Koska ajokokeiden reputtaminen merkitsee sitä, ettei kuljettajapaikkaa olekaan tarjolla, on Linja-autojen turvaliitto (LATL) antanut vahvan suosituksen/ukaasin runsaasta ennakkoharjoittelusta kaupunkibussilla jääradalla, meren jäällä (kuitenkin rannikkotykistön harjoitusalueet sekä heikon jään, railot, ym. laivaväylät huomioon ottaen tai kepeästi väistellen).
Vuodesta 2023 siirrytään jälleen käyttämään kaupunkibusseissa ainoastaan manuaalivaihteistoja. Näin siksi, että on todettu automaattivaihteiston herpaannuttavan liikaa huomiokykyä. Uudistuksen avulla saadaan tekemisen meininkiä jopa 18-portaisen, synkronoimattoman laatikon parissa.
Osa matkustajista varikoille
Koska koronapandemian vuoksi suuri osa kaupunkien pysäkeistä on poissa käytöstä, osa matkustajista joudutaan ajamaan bussiyhtiöiden varikoille, joissa nämä voivat yöpyä kohtuullista korvausta vastaan bussissa.
Aikataulut aiheuttavat myös sen, ettei polttoainesäästöjen vuoksi ole jatkossa aina mahdollista pysäyttää bussia kokonaan, vaikka pysäkki olisikin käytössä. Tätä varten busseihin asennetaan ovien ylle, sisäpuolelle, erityinen vihreä ja punainen, laskuvarjohyppykoneista tuttu nk. hyppyvalo. Entisaikojen rahastajan paikalla istuva autovääpeli karjaisee ”MENE!”, koska hyppy tulee suorittaa oikea-aikaisesti. Vakuutusyhtiöt kiistelevät, kuka korvaa esimerkiksi epäonnistuneen hypyn pysäkin hortensiapenkkiin.
LATL ymmärtää muutosten aiheuttavan etenkin poistuville matkustajille ylimääräistä vaivaa sekä mahdollisesti kömpelöitä tilanteita, mutta pyytää ymmärtäväisyyttä ja konsensusta kiireisessä muutostilanteessa. Ja toivottaa hyvää aprillipäivää!
Kuvituskuva: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Oranssi soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL