Bussiliikenteen työkalupakkiin on pakattuna mittavia muutoksia.

Bussiliikenteen työkalupakkiin on pakattuna mittavia muutoksia.

Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva

Kaupunkien bussi­lii­ken­teeseen rajuja muutoksia alkaen syyskuusta 2021

Syyskuun alusta lähtien kaikkiin kaupun­ki­lii­ken­teessä kulkeviin linja-autoihin ja niillä liikennöintiin tulee huomattavia, pakollisia muutoksia eri puolilla maata.

Auto Bild.Uutiset

Työ­ka­lu­pak­kiin si­säl­ly­tet­tä­vät muu­tok­set ovat sekä lii­ken­nöin­tiin et­tä ko­la­ri­tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä ko­ko­nais­val­tai­sia, pak­kour­baa­ne­ja hal­lin­tok­lus­te­rin edel­lyt­tä­miä kes­ki­te­rat­kai­su­ja. Tä­hän men­nes­sä lin­ja-au­tois­sa ei ole vaa­dit­tu mer­kit­tä­viä ko­la­ri­tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta, mut­ta ti­lan­ne muut­tuu pian olen­nai­ses­ti.

Nel­jän pis­teen tur­va­vyöt pa­kol­li­sik­si

En­sin­nä­kin jat­kos­sa pa­kol­li­sik­si tu­le­vat mat­kus­ta­jien sekä kul­jet­ta­jan is­tui­met, jot­ka on kiin­ni­tet­ty ko­la­ri­tur­val­li­ses­ti lat­ti­aan, ei­kä siis ai­no­as­taan pul­tat­tu kiin­ni. Tämä edel­lyt­tää eri­koi­sis­tui­mia, joi­hin asen­ne­taan sa­mal­la nel­jän pis­teen tur­va­vyöt. Ne es­tä­vät mat­kus­ta­jia sin­kou­tu­mas­ta lat­ti­al­le mah­dol­li­ses­sa ko­la­ri­ti­lan­tees­sa.

Sekä vöi­den käyt­tä­mät­tä jät­tä­mi­ses­tä et­tä lu­vat­ta mat­kus­ta­mi­ses­ta ai­heu­tu­va 1 000 eu­ron lai­min­lyön­ti­mak­sun mak­su ta­pah­tuu jat­kos­sa kä­tei­sel­lä. Me­net­te­lyn kat­so­taan vä­hen­tä­vän in­nos­tus­ta ka­nal­ja­mai­seen toi­min­taan. Tur­val­li­suu­den te­hos­ta­mi­sek­si jo­kai­sen is­tui­men edes­sä lau­ke­aa ko­la­ri­ti­lan­tees­sa myös tur­va­tyy­ny, air­bag, min­kä li­säk­si jo­kai­sen is­tuin­pa­rin kes­kel­lä lau­ke­a­va is­tuin­ten vä­liin asen­net­tu air­bag es­tää mat­kus­ta­jien päi­tä ko­li­se­mas­ta.

Sääs­tö­syis­tä ik­ku­na­la­si­murs­kal­ta ko­la­ris­sa suo­jaa­vat tur­va­ver­hot tu­le­vat ole­maan edul­li­sem­paa te­ry­lee­ni­mal­lia, jos­sa kul­jet­ta­ja mah­dol­li­sen tör­mäyk­sen lä­hes­ty­es­sä ke­hot­taa mat­kus­ta­jia kes­kus­ra­di­on vä­li­tyk­sel­lä: ”Sul­ke­kaa äk­kiä hen­ki­lö­koh­tai­set, ik­ku­nois­sa ole­vat tur­va­ver­hot! Koh­ta pa­mah­taa!” Ver­hot asen­ne­taan ver­ho­tan­gon nä­köi­sil­le pien­kis­koil­le.

Nel­jän pis­teen vöi­den ja nii­den lu­ki­tuk­sen käyt­tö­o­pas­tus­ta tu­le­vat jär­jes­tä­mään asi­a­no­mai­set bus­siyh­ti­öt. Asi­ak­kail­la ei ole lu­paa men­nä bus­sei­hin, en­nen kuin käyt­tö­o­pas­tus on suo­ri­tet­tu hy­väk­sy­tys­ti.

Py­sä­keil­le tu­lee lu­kit­tu­ja, mak­sul­li­sia ky­pä­rä­te­li­nei­tä, jois­ta jo­kai­nen mat­kus­ta­ja lu­nas­taa (nor­maa­li­o­lois­sa) vuok­ra-in­teg­raa­li­ky­pä­rän edul­li­seen 50 eu­ron ker­ta­hin­taan. Ky­pä­rän voi pa­laut­taa joko va­lin­nai­sel­le py­sä­kil­le tai suo­raan bus­si­va­ri­kol­le.

Li­säk­si vuo­des­ta 2023 läh­tien uu­sis­sa kau­pun­ki­bus­seis­sa vaa­di­taan ko­koon pai­nu­va tur­va­ko­ri tör­mäys­vyö­hyk­kei­neen, sekä moot­to­ri­ti­lan au­to­maat­ti­nen ha­lo­ni­sam­mu­tus­jär­jes­tel­mä.

Lin­ja-au­ton­kul­jet­ta­jil­le pa­kol­li­nen pu­jot­te­lu­koe

Eri­tyi­sen tär­ke­ä­nä uu­dis­tuk­se­na lin­ja-au­ton­kul­jet­ta­jil­le tu­lee pa­kol­li­sek­si lin­ja-au­tol­la ra­dal­la suo­ri­tet­ta­va kei­lo­jen väis­tö­koe, sekä tal­vea var­ten liuk­kaan ke­lin kurs­si – am­ma­tin vaa­ti­vuu­den ta­kia ns. no­pe­an ajon ver­si­o­na, jos­sa vä­him­mäis­no­peus on 80 km/h. Nämä ovat pa­kol­li­sia en­nen kaik­kea sik­si, et­tä bus­sien (nor­maa­li)ai­ka­tau­lut ovat ki­ris­ty­neet en­ti­ses­tään. Tä­ten vä­hen­ne­tään no­pe­as­sa lii­ken­nöin­nis­sä on­net­to­muuk­sia.

Kos­ka ajo­ko­kei­den re­put­ta­mi­nen mer­kit­see sitä, et­tei kul­jet­ta­ja­paik­kaa ole­kaan tar­jol­la, on Lin­ja-au­to­jen tur­va­liit­to (LATL) an­ta­nut vah­van suo­si­tuk­sen/ukaa­sin run­saas­ta en­nak­ko­har­joit­te­lus­ta kau­pun­ki­bus­sil­la jää­ra­dal­la, me­ren jääl­lä (kui­ten­kin ran­nik­ko­ty­kis­tön har­joi­tu­sa­lu­eet sekä hei­kon jään, rai­lot, ym. lai­va­väy­lät huo­mi­oon ot­ta­en tai ke­pe­äs­ti väis­tel­len).

Vuo­des­ta 2023 siir­ry­tään jäl­leen käyt­tä­mään kau­pun­ki­bus­seis­sa ai­no­as­taan ma­nu­aa­li­vaih­teis­to­ja. Näin sik­si, et­tä on to­det­tu au­to­maat­ti­vaih­teis­ton her­paan­nut­ta­van lii­kaa huo­mi­o­ky­kyä. Uu­dis­tuk­sen avul­la saa­daan te­ke­mi­sen mei­nin­kiä jopa 18-por­tai­sen, synk­ro­noi­mat­to­man laa­ti­kon pa­ris­sa.

Osa mat­kus­ta­jis­ta va­ri­koil­le

Kos­ka ko­ro­na­pan­de­mi­an vuok­si suu­ri osa kau­pun­kien py­sä­keis­tä on pois­sa käy­tös­tä, osa mat­kus­ta­jis­ta jou­du­taan aja­maan bus­siyh­ti­öi­den va­ri­koil­le, jois­sa nämä voi­vat yö­pyä koh­tuul­lis­ta kor­vaus­ta vas­taan bus­sis­sa.

Ai­ka­tau­lut ai­heut­ta­vat myös sen, et­tei polt­to­ai­ne­sääs­tö­jen vuok­si ole jat­kos­sa ai­na mah­dol­lis­ta py­säyt­tää bus­sia ko­ko­naan, vaik­ka py­säk­ki oli­si­kin käy­tös­sä. Tätä var­ten bus­sei­hin asen­ne­taan ovien yl­le, si­sä­puo­lel­le, eri­tyi­nen vih­reä ja pu­nai­nen, las­ku­var­jo­hyp­py­ko­neis­ta tut­tu nk. hyp­py­va­lo. En­ti­sai­ko­jen ra­has­ta­jan pai­kal­la is­tu­va au­to­vää­pe­li kar­jai­see ”MENE!”, kos­ka hyp­py tu­lee suo­rit­taa oi­kea-ai­kai­ses­ti. Va­kuu­tu­syh­ti­öt kiis­te­le­vät, kuka kor­vaa esi­mer­kik­si epä­on­nis­tu­neen hy­pyn py­sä­kin hor­ten­si­a­penk­kiin.

LATL ym­mär­tää muu­tos­ten ai­heut­ta­van eten­kin pois­tu­vil­le mat­kus­ta­jil­le yli­mää­räis­tä vai­vaa sekä mah­dol­li­ses­ti köm­pe­löi­tä ti­lan­tei­ta, mut­ta pyy­tää ym­mär­tä­väi­syyt­tä ja kon­sen­sus­ta kii­rei­ses­sä muu­tos­ti­lan­tees­sa. Ja toi­vot­taa hy­vää ap­ril­li­päi­vää!

Ku­vi­tus­ku­va: Vil­le-Veik­ko Hei­no­nen / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU