Kia EV3: Kompakti täyssähköinen katumaasturi on aluksi etuvetoinen – Suomeen loppuvuodesta

Auto Bild tutustui jo ennakolta uuteen, kompaktiin EV3-katumaasturiin.

Auto Bild.Uutiset

Eu­roop­pa, joka ylei­ses­ti ot­ta­en edus­taa noin 20 % Kian maa­il­man­laa­jui­ses­ta myyn­nis­tä, tu­lee ole­maan täys­säh­köi­sen ja etu­ve­toi­sen EV3:n tär­kein­tä mark­ki­na-alu­et­ta.

Ak­se­li­vä­lil­tään uu­si ja kom­pak­ti 4,3-met­ri­nen EV3 SUV vas­taa pi­tuu­del­taan Spor­ta­gea, ja se ra­ken­tuu E-GMP -poh­ja­le­vyl­le.

”EV3 ilmentää Kian suunnittelufilosofiaa täydellisesti – se on leikkisän muotoilun ja harkitun toiminnallisuuden yhdistelmä. Kompaktista koosta huolimatta inspiroiva muotoilu kätkee sisäänsä avoimen tilan, jossa korostuu jokaisen matkan palauttava rentouttavuus. Tulevaisuutta henkivää estetiikkaa korostaa entisestään rohkeat värivalinnat ja sisällä tilavassa ohjaamossa uudet orgaaniset materiaalit ilmaisevat nuorekasta energiaa ja leikkisyyttä,” kommentoi Kian globaali muotoilujohtaja Karim Habib.

”EV3 ilmentää Kian suunnittelufilosofiaa täydellisesti – se on leikkisän muotoilun ja harkitun toiminnallisuuden yhdistelmä. Kompaktista koosta huolimatta inspiroiva muotoilu kätkee sisäänsä avoimen tilan, jossa korostuu jokaisen matkan palauttava rentouttavuus. Tulevaisuutta henkivää estetiikkaa korostaa entisestään rohkeat värivalinnat ja sisällä tilavassa ohjaamossa uudet orgaaniset materiaalit ilmaisevat nuorekasta energiaa ja leikkisyyttä,” kommentoi Kian globaali muotoilujohtaja Karim Habib.

Juha Peltonen

Kia EV3:ssa on näyttävät vanteet.

Kia EV3:ssa on näyttävät vanteet.

Juha Peltonen

Katto avautuu sähköisesti.

Katto avautuu sähköisesti.

Juha Peltonen

Kia EV3:ssa on särmikkäät muodot.

Kia EV3:ssa on särmikkäät muodot.

Juha Peltonen

Ajo­a­kus­to on joko 58,3 kWh te­hoi­nen tai pit­kän kan­ta­man ver­si­os­sa 81,4 kWh ko­koi­nen, ja pi­ka­la­tauk­sen 10-80 % mai­ni­taan kes­tä­vän 31 mi­nuut­tia.

Toi­min­ta­mat­kaa jopa 600 ki­lo­met­riä

Mo­lem­mis­sa etu­ve­toi­sis­sa ver­si­ois­sa käy­te­tään 204-he­vos­voi­mais­ta (150 kW) ja 283 Nm vään­tä­vää säh­kö­moot­to­ria.

Jos­sain vai­hees­sa lie­nee lu­vas­sa myös kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu ne­li­ve­toi­nen EV3.

Kia EV3:n kes­ki­ku­lu­tus on 15–16 kWh/100 km, ja Long Ran­ge -mal­lin WLTP-toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan lu­paa­vat jopa 600 km – ja pie­nem­mäl­lä akus­tol­la­kin 560 km.

Kia EV3 -mallia tullaan valmistamaan Etelä-Koreassa. Mallin tuotanto alkaa kesällä siten, että ensimmäiset autot saapuvat Suomen markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Kia EV3 -mallia tullaan valmistamaan Etelä-Koreassa. Mallin tuotanto alkaa kesällä siten, että ensimmäiset autot saapuvat Suomen markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Juha Peltonen

Peräosassa musta koristelista yhdistää tähtikartastosta inspiraationsa saaneet takavalot, C-pilarin sekä takalasin. Varsinaisesta 460 litran tavaratilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen, ja välipohja säätyy kahteen korkeuteen.

Peräosassa musta koristelista yhdistää tähtikartastosta inspiraationsa saaneet takavalot, C-pilarin sekä takalasin. Varsinaisesta 460 litran tavaratilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen, ja välipohja säätyy kahteen korkeuteen.

Juha Peltonen

Kojelauta edustaa 12,3-tuumaisine digimittaristoineen parasta Kian korkeateknologista tyyliä. Samaten 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja lämmitys- sekä tuuletussäätimet ovat käytännöllisesti mekaaniset.

Kojelauta edustaa 12,3-tuumaisine digimittaristoineen parasta Kian korkeateknologista tyyliä. Samaten 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja lämmitys- sekä tuuletussäätimet ovat käytännöllisesti mekaaniset.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen.

Kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen.

Juha Peltonen

Myös digimittaristo on 12,3-tuumainen,

Myös digimittaristo on 12,3-tuumainen,

Juha Peltonen

Pitkä, laskeva kattolinja yhdistyy huomaamattomasti hatchback-tyyliseen takaluukkuun sekä jämäkkään C-pilariin, joka kätkee sisäänsä myös takaoven kahvan.

Pitkä, laskeva kattolinja yhdistyy huomaamattomasti hatchback-tyyliseen takaluukkuun sekä jämäkkään C-pilariin, joka kätkee sisäänsä myös takaoven kahvan.

Juha Peltonen

Keulapellin alta löytyy 25-litrainen "frunk".

Keulapellin alta löytyy 25-litrainen "frunk".

Juha Peltonen

Kia EV3:ssa esi­tel­lään myös Kian yh­den pol­ki­men ajo­jär­jes­tel­män vii­mei­sin i-Pe­dal 3.0 -ver­sio.

Al­hai­seen Cd 0,267 il­man­vas­tuk­seen vai­kut­ta­vat poh­jan 3D-suo­ja­le­vy sekä keu­lan ak­tii­vi­nen Air Flap, joka vä­hen­tää il­man­vas­tus­ta ja op­ti­moi toi­min­ta­mat­kaa suu­ril­la no­peuk­sil­la.

Kyl­mien tyyp­pien ha­vain­toi­na glo­baa­lin muo­toi­lu­joh­ta­ja Ka­rim Ha­bi­bin pää­suun­nit­te­le­ma keu­lail­me on hy­vin sa­man­tyy­li­nen kuin EV9:ssa, ja muo­toi­lu edus­taa kaik­ki­aan nk. Op­po­si­tes Uni­ted -tyy­liä.

Pit­kä, las­ke­va kat­to­lin­ja yh­dis­tyy huo­maa­mat­to­mas­ti hatch­back-tyy­li­seen ta­ka­luuk­kuun sekä jä­mäk­kään C-pi­la­riin, joka kät­kee si­sään­sä myös ta­ka­o­ven kah­van.

Pe­rä­o­sas­sa mus­ta ko­ris­te­lis­ta yh­dis­tää täh­ti­kar­tas­tos­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­neet ta­ka­va­lot, C-pi­la­rin sekä ta­ka­la­sin.

Yh­teen­sä lä­hes 30-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to

Ko­je­lau­ta edus­taa 12,3-tuu­mai­si­ne di­gi­mit­ta­ris­toi­neen pa­ras­ta Kian kor­ke­a­tek­no­lo­gis­ta tyy­liä. Sa­ma­ten 12,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on sel­keä ja läm­mi­tys- sekä tuu­le­tus­sää­ti­met ovat käy­tän­nöl­li­ses­ti me­kaa­ni­set.

Si­sä­ti­lois­sa so­vel­le­taan kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ma­te­ri­aa­le­ja; esi­mer­kik­si lat­ti­a­ma­tot on val­mis­tet­tu kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lis­ta (PET) ja liu’utet­ta­va kes­ki­kon­so­li on kier­rä­tys­muo­via (PCM). Pyö­rä­ko­te­loi­den kaa­ret ovat ne­kin kier­rä­tys­muo­via.

Mukavuuspainotteiset, sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat myös kohtuullisen sivuttaistuen, ja tuolien mitoitus on sangen otollinen

Mukavuuspainotteiset, sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat myös kohtuullisen sivuttaistuen, ja tuolien mitoitus on sangen otollinen

Juha Peltonen

Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista, ja ryhdikkäällä takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle.

Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista, ja ryhdikkäällä takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle.

Juha Peltonen

Mu­ka­vuus­pai­not­tei­set, säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met tar­jo­a­vat myös koh­tuul­li­sen si­vut­tais­tu­en, ja tuo­lien mi­toi­tus on var­sin hyvä.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä riit­tä­väs­ti avau­tu­vis­ta ovis­ta, ja ryh­dik­kääl­lä ta­kais­tui­mel­la jää asi­al­li­ses­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sel­le.

Var­si­nai­ses­ta 460 lit­ran ta­va­ra­ti­las­ta saa suu­rim­mil­laan ta­sa­poh­jai­sen, ja vä­li­poh­ja sää­tyy kah­teen kor­keu­teen. Keu­las­sa on li­säk­si 25 lit­ran frunk.

Te­ko­ä­lyä

Kia EV3 on sat­tu­moi­sin brän­din en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, jos­sa hyö­dyn­ne­tään Kia AI As­sis­tant -te­ko­ä­ly­tek­no­lo­gi­aa. Mut­ta ei sii­nä kaik­ki, vaan Kian ker­ro­taan tuo­van te­ko­ä­ly­toi­min­nal­li­suu­den pian myös mui­hin mer­kin säh­kö­au­toi­hin.

Kian Di­gi­tal Key 2.0:n avul­la au­ton avaa­mi­seen ja lu­kit­se­mi­seen voi­daan käyt­tää äly­pu­he­lin­ta tai äly­kel­loa, ei­kä pe­rin­teis­tä avain­ta tar­vit­se enää pi­tää mu­ka­na. Di­gi­a­vai­men pys­tyy myös hel­pos­ti ja­ka­maan säh­köi­ses­ti esi­mer­kik­si per­heen­jä­se­nil­le.

Kia EV3 -mal­lia tul­laan val­mis­ta­maan Ete­lä-Ko­re­as­sa. Mal­lin tuo­tan­to al­kaa ke­säl­lä si­ten, et­tä en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­men mark­ki­noil­le tä­män vuo­den vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Hin­to­jen jul­kai­su sekä myyn­nin aloi­tus ta­pah­tu­vat ke­sän mit­taan. Tar­jol­le tu­lee myös sport­ti­nen EV3 GT-Line.

Kia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU