Kia EV3: Kompakti täyssähköinen katumaasturi on aluksi etuvetoinen – Suomeen loppuvuodesta
Auto Bild tutustui jo ennakolta uuteen, kompaktiin EV3-katumaasturiin.
Eurooppa, joka yleisesti ottaen edustaa noin 20 % Kian maailmanlaajuisesta myynnistä, tulee olemaan täyssähköisen ja etuvetoisen EV3:n tärkeintä markkina-aluetta.
Akseliväliltään uusi ja kompakti 4,3-metrinen EV3 SUV vastaa pituudeltaan Sportagea, ja se rakentuu E-GMP -pohjalevylle.
”EV3 ilmentää Kian suunnittelufilosofiaa täydellisesti – se on leikkisän muotoilun ja harkitun toiminnallisuuden yhdistelmä. Kompaktista koosta huolimatta inspiroiva muotoilu kätkee sisäänsä avoimen tilan, jossa korostuu jokaisen matkan palauttava rentouttavuus. Tulevaisuutta henkivää estetiikkaa korostaa entisestään rohkeat värivalinnat ja sisällä tilavassa ohjaamossa uudet orgaaniset materiaalit ilmaisevat nuorekasta energiaa ja leikkisyyttä,” kommentoi Kian globaali muotoilujohtaja Karim Habib.
Juha Peltonen
Kia EV3:ssa on näyttävät vanteet.
Juha Peltonen
Katto avautuu sähköisesti.
Juha Peltonen
Kia EV3:ssa on särmikkäät muodot.
Juha Peltonen
Ajoakusto on joko 58,3 kWh tehoinen tai pitkän kantaman versiossa 81,4 kWh kokoinen, ja pikalatauksen 10-80 % mainitaan kestävän 31 minuuttia.
Toimintamatkaa jopa 600 kilometriä
Molemmissa etuvetoisissa versioissa käytetään 204-hevosvoimaista (150 kW) ja 283 Nm vääntävää sähkömoottoria.
Jossain vaiheessa lienee luvassa myös kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetoinen EV3.
Kia EV3:n keskikulutus on 15–16 kWh/100 km, ja Long Range -mallin WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan lupaavat jopa 600 km – ja pienemmällä akustollakin 560 km.
Kia EV3 -mallia tullaan valmistamaan Etelä-Koreassa. Mallin tuotanto alkaa kesällä siten, että ensimmäiset autot saapuvat Suomen markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Juha Peltonen
Peräosassa musta koristelista yhdistää tähtikartastosta inspiraationsa saaneet takavalot, C-pilarin sekä takalasin. Varsinaisesta 460 litran tavaratilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen, ja välipohja säätyy kahteen korkeuteen.
Juha Peltonen
Kojelauta edustaa 12,3-tuumaisine digimittaristoineen parasta Kian korkeateknologista tyyliä. Samaten 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja lämmitys- sekä tuuletussäätimet ovat käytännöllisesti mekaaniset.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen.
Juha Peltonen
Myös digimittaristo on 12,3-tuumainen,
Juha Peltonen
Pitkä, laskeva kattolinja yhdistyy huomaamattomasti hatchback-tyyliseen takaluukkuun sekä jämäkkään C-pilariin, joka kätkee sisäänsä myös takaoven kahvan.
Juha Peltonen
Keulapellin alta löytyy 25-litrainen "frunk".
Juha Peltonen
Kia EV3:ssa esitellään myös Kian yhden polkimen ajojärjestelmän viimeisin i-Pedal 3.0 -versio.
Alhaiseen Cd 0,267 ilmanvastukseen vaikuttavat pohjan 3D-suojalevy sekä keulan aktiivinen Air Flap, joka vähentää ilmanvastusta ja optimoi toimintamatkaa suurilla nopeuksilla.
Kylmien tyyppien havaintoina globaalin muotoilujohtaja Karim Habibin pääsuunnittelema keulailme on hyvin samantyylinen kuin EV9:ssa, ja muotoilu edustaa kaikkiaan nk. Opposites United -tyyliä.
Pitkä, laskeva kattolinja yhdistyy huomaamattomasti hatchback-tyyliseen takaluukkuun sekä jämäkkään C-pilariin, joka kätkee sisäänsä myös takaoven kahvan.
Peräosassa musta koristelista yhdistää tähtikartastosta inspiraationsa saaneet takavalot, C-pilarin sekä takalasin.
Yhteensä lähes 30-tuumainen digitaalinen mittaristo
Kojelauta edustaa 12,3-tuumaisine digimittaristoineen parasta Kian korkeateknologista tyyliä. Samaten 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja lämmitys- sekä tuuletussäätimet ovat käytännöllisesti mekaaniset.
Sisätiloissa sovelletaan kestävän kehityksen materiaaleja; esimerkiksi lattiamatot on valmistettu kierrätysmateriaalista (PET) ja liu’utettava keskikonsoli on kierrätysmuovia (PCM). Pyöräkoteloiden kaaret ovat nekin kierrätysmuovia.
Mukavuuspainotteiset, sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat myös kohtuullisen sivuttaistuen, ja tuolien mitoitus on sangen otollinen
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista, ja ryhdikkäällä takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle.
Juha Peltonen
Mukavuuspainotteiset, sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat myös kohtuullisen sivuttaistuen, ja tuolien mitoitus on varsin hyvä.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista, ja ryhdikkäällä takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle.
Varsinaisesta 460 litran tavaratilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen, ja välipohja säätyy kahteen korkeuteen. Keulassa on lisäksi 25 litran frunk.
Tekoälyä
Kia EV3 on sattumoisin brändin ensimmäinen sähköauto, jossa hyödynnetään Kia AI Assistant -tekoälyteknologiaa. Mutta ei siinä kaikki, vaan Kian kerrotaan tuovan tekoälytoiminnallisuuden pian myös muihin merkin sähköautoihin.
Kian Digital Key 2.0:n avulla auton avaamiseen ja lukitsemiseen voidaan käyttää älypuhelinta tai älykelloa, eikä perinteistä avainta tarvitse enää pitää mukana. Digiavaimen pystyy myös helposti jakamaan sähköisesti esimerkiksi perheenjäsenille.
Kia EV3 -mallia tullaan valmistamaan Etelä-Koreassa. Mallin tuotanto alkaa kesällä siten, että ensimmäiset autot saapuvat Suomen markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Hintojen julkaisu sekä myynnin aloitus tapahtuvat kesän mittaan. Tarjolle tulee myös sporttinen EV3 GT-Line.
Kia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Quad 33/303 jälleen saatavana
Valoa ja ääntä
Tehokas SET-putkivahvistin
Klipschin uusi jalustakaiutin
Digitaali-digitaali-muunnin Saksasta
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI