Kia EV3: Kompakti täyssähköinen katumaasturi on aluksi etuvetoinen – Suomeen loppuvuodesta
Auto Bild tutustui jo ennakolta uuteen, kompaktiin EV3-katumaasturiin.
Eurooppa, joka yleisesti ottaen edustaa noin 20 % Kian maailmanlaajuisesta myynnistä, tulee olemaan täyssähköisen ja etuvetoisen EV3:n tärkeintä markkina-aluetta.
Akseliväliltään uusi ja kompakti 4,3-metrinen EV3 SUV vastaa pituudeltaan Sportagea, ja se rakentuu E-GMP -pohjalevylle.
”EV3 ilmentää Kian suunnittelufilosofiaa täydellisesti – se on leikkisän muotoilun ja harkitun toiminnallisuuden yhdistelmä. Kompaktista koosta huolimatta inspiroiva muotoilu kätkee sisäänsä avoimen tilan, jossa korostuu jokaisen matkan palauttava rentouttavuus. Tulevaisuutta henkivää estetiikkaa korostaa entisestään rohkeat värivalinnat ja sisällä tilavassa ohjaamossa uudet orgaaniset materiaalit ilmaisevat nuorekasta energiaa ja leikkisyyttä,” kommentoi Kian globaali muotoilujohtaja Karim Habib.
Juha Peltonen
Kia EV3:ssa on näyttävät vanteet.
Juha Peltonen
Katto avautuu sähköisesti.
Juha Peltonen
Kia EV3:ssa on särmikkäät muodot.
Juha Peltonen
Ajoakusto on joko 58,3 kWh tehoinen tai pitkän kantaman versiossa 81,4 kWh kokoinen, ja pikalatauksen 10-80 % mainitaan kestävän 31 minuuttia.
Toimintamatkaa jopa 600 kilometriä
Molemmissa etuvetoisissa versioissa käytetään 204-hevosvoimaista (150 kW) ja 283 Nm vääntävää sähkömoottoria.
Jossain vaiheessa lienee luvassa myös kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetoinen EV3.
Kia EV3:n keskikulutus on 15–16 kWh/100 km, ja Long Range -mallin WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan lupaavat jopa 600 km – ja pienemmällä akustollakin 560 km.
Kia EV3 -mallia tullaan valmistamaan Etelä-Koreassa. Mallin tuotanto alkaa kesällä siten, että ensimmäiset autot saapuvat Suomen markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Juha Peltonen
Peräosassa musta koristelista yhdistää tähtikartastosta inspiraationsa saaneet takavalot, C-pilarin sekä takalasin. Varsinaisesta 460 litran tavaratilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen, ja välipohja säätyy kahteen korkeuteen.
Juha Peltonen
Kojelauta edustaa 12,3-tuumaisine digimittaristoineen parasta Kian korkeateknologista tyyliä. Samaten 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja lämmitys- sekä tuuletussäätimet ovat käytännöllisesti mekaaniset.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen.
Juha Peltonen
Myös digimittaristo on 12,3-tuumainen,
Juha Peltonen
Pitkä, laskeva kattolinja yhdistyy huomaamattomasti hatchback-tyyliseen takaluukkuun sekä jämäkkään C-pilariin, joka kätkee sisäänsä myös takaoven kahvan.
Juha Peltonen
Keulapellin alta löytyy 25-litrainen "frunk".
Juha Peltonen
Kia EV3:ssa esitellään myös Kian yhden polkimen ajojärjestelmän viimeisin i-Pedal 3.0 -versio.
Alhaiseen Cd 0,267 ilmanvastukseen vaikuttavat pohjan 3D-suojalevy sekä keulan aktiivinen Air Flap, joka vähentää ilmanvastusta ja optimoi toimintamatkaa suurilla nopeuksilla.
Kylmien tyyppien havaintoina globaalin muotoilujohtaja Karim Habibin pääsuunnittelema keulailme on hyvin samantyylinen kuin EV9:ssa, ja muotoilu edustaa kaikkiaan nk. Opposites United -tyyliä.
Pitkä, laskeva kattolinja yhdistyy huomaamattomasti hatchback-tyyliseen takaluukkuun sekä jämäkkään C-pilariin, joka kätkee sisäänsä myös takaoven kahvan.
Peräosassa musta koristelista yhdistää tähtikartastosta inspiraationsa saaneet takavalot, C-pilarin sekä takalasin.
Yhteensä lähes 30-tuumainen digitaalinen mittaristo
Kojelauta edustaa 12,3-tuumaisine digimittaristoineen parasta Kian korkeateknologista tyyliä. Samaten 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja lämmitys- sekä tuuletussäätimet ovat käytännöllisesti mekaaniset.
Sisätiloissa sovelletaan kestävän kehityksen materiaaleja; esimerkiksi lattiamatot on valmistettu kierrätysmateriaalista (PET) ja liu’utettava keskikonsoli on kierrätysmuovia (PCM). Pyöräkoteloiden kaaret ovat nekin kierrätysmuovia.
Mukavuuspainotteiset, sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat myös kohtuullisen sivuttaistuen, ja tuolien mitoitus on sangen otollinen
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista, ja ryhdikkäällä takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle.
Juha Peltonen
Mukavuuspainotteiset, sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat myös kohtuullisen sivuttaistuen, ja tuolien mitoitus on varsin hyvä.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista, ja ryhdikkäällä takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle.
Varsinaisesta 460 litran tavaratilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen, ja välipohja säätyy kahteen korkeuteen. Keulassa on lisäksi 25 litran frunk.
Tekoälyä
Kia EV3 on sattumoisin brändin ensimmäinen sähköauto, jossa hyödynnetään Kia AI Assistant -tekoälyteknologiaa. Mutta ei siinä kaikki, vaan Kian kerrotaan tuovan tekoälytoiminnallisuuden pian myös muihin merkin sähköautoihin.
Kian Digital Key 2.0:n avulla auton avaamiseen ja lukitsemiseen voidaan käyttää älypuhelinta tai älykelloa, eikä perinteistä avainta tarvitse enää pitää mukana. Digiavaimen pystyy myös helposti jakamaan sähköisesti esimerkiksi perheenjäsenille.
Kia EV3 -mallia tullaan valmistamaan Etelä-Koreassa. Mallin tuotanto alkaa kesällä siten, että ensimmäiset autot saapuvat Suomen markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Hintojen julkaisu sekä myynnin aloitus tapahtuvat kesän mittaan. Tarjolle tulee myös sporttinen EV3 GT-Line.
Kia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Melco on nyt Dela
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL