Opelin tulevaisuus on tämän näköinen
Opelin uusi GT X Experimental -konseptiauto antaa viitteitä tulevista Opel-malleista. Muun muassa täyssähköauton keulan visiirimäinen ”Opel Vizor” kuuluu olennaisesti merkin uuteen ilmeeseen.
Opel tarjoaa kurkistuksen merkin tulevaisuuteen uudella brändikonseptillaan. Opel GT X Experimental -täyssähköauto on 4,06-metrinen ja 5-ovinen kompakti kaupunkimaasturi. GT X Experimental tiivistää Opelin arvot ja vision ja antaa vihjeitä Opel-mallien tulevaisuudesta.
Teknisiä innovaatioita kaikille
Opelin kantavana voimana on jatkuva sitoutuminen uusimpien innovaatioiden tuomiseen kaikkien saataville. Tulevaisuudessa brändi haluaa säilyttää saksalaiset juurensa modernilla ja positiivisella tavalla: Opelin ”Uusi saksalaisuus” nojaa parhaisiin perinteisiin saksalaisiin arvoihin – huippuluokan insinöörityö, aito kiinnostus hyvin rakennettuihin koneisiin, vahva keskittyminen toiminnallisuuteen, laatuun ja luotettavuuteen.
Opel tiivisti visionsa tulevaisuuden autoistaan nelimetriseen kaupunkimaasturiin (akseliväli 2 625 mm, leveys 1 830 mm ja korkeus antennin kanssa 1 528 mm): SUV-mallit ovat tällä hetkellä suosituimpia automalleja, ja Opel haluaa tehdä niistä entistäkin kiinnostavampia suurelle yleisölle.
Edellytyksenä on kuitenkin se, että ne ovat taloudellisempia kuin koskaan aiemmin. Siksi Opel GT X Experimental on rakennettu kevyelle arkkitehtuurille, sen ulkomitat ovat kompaktit, ja se kulkee kokoaan suuremmilta näyttävillä 17-tuumaisilla pyörillä, jotka viimeistelevät mukavuuden lisäksi myös ulkonäön.
Opelin suunnitelmiin kuuluu se, että kaikista Opel-malleista on sähköistetty versio vuoteen 2024 mennessä. GT X Experimental onkin täyssähköauto, jonka teho tulee kompaktista 50 kWh:n seuraavan sukupolven litiumioniakusta, joka ladataan induktiivisesti.
Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.
Opelin muotoilun tulevaisuus
GT X Experimental esittelee innovatiivista teknologiaa hienostuneen yksinkertaisesti. Opelin muotoilujohtaja Mark Adams tiimeineen on kehittänyt kokonaisen filosofian Opelin saksalaiselle muotoilulle. GT X Experimentalissa jokainen toiminto ja jokainen osa on kyseenalaistettu ja tarpeettomat muotoiluelementit on poistettu. Muotoilutiimi kutsuu tätä filosofiaa ”visuaaliseksi puhdistamiseksi”.
GT X Experimentalin vahvaa siluettia korostaa ylä- ja alaosan erottava voimakas grafiikka. Alaosa on maalattu kirkkaan vaaleanharmaalla, ja koko yläosa konepeltiä, lasia ja kattoa myöten ovat yönsiniset, lähes mustat. Näiden välillä kulkee vahva Opelin keltainen raita, joka virtaa koko auton mitan vahvistaen muotoa ja dynaamisuutta. Tämä väritys toistaa Opelin perinteistä harmaa/musta/keltainen-värimaailmaa.
GT X Experimental toivottaa matkustajat tervetulleiksi tilavalla, esteettömällä pääsyllä takareunasta saranoiduilla ovillaan. Kaikki ovet avautuvat 90 astetta. Kaartuva panoraamatuulilasi/katto ulottuu takaistuimille asti ja lisää valoisuutta ja avoimen tilan tuntua auton sisällä.
Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.
Opelin muotoilijat ovat myös halunneet vähentää perinteisiä korin saumalinjoja, jotka ovat välttämättömiä oville ja luukuille. Kaikkien ovien ylempi sauma piiloutuu keltaiseen korostusraitaan, ja takaovien yksi sauma on myös takaluukun aukon reuna. Perinteisten elementtien, kuten ulkopuolella olevien ovenkahvojen ja taustapeilien, jättäminen pois on tehnyt korista puhtaan taustan yllättäville yksityiskohdille kuten peilit korvaaville, keltaiseen raitaan konepellin viereen upotetuille kameroille.
Visuaalisen puhdistuksen vastapainoksi GT X Experimentalin olemusta piristää muutama harkittu graafinen yksityiskohta. Kuljettajan puolen takaoven kynnykseen on kaiverrettu rajattuja kolmioita: yksi niistä sisältää pienen kuusikulmaisen led-näytön, joka näyttää akun varaustilan. Auton 17-tuumaiset pyörät näyttävät paljon suuremmilta vankkojen, vanteet peittävien kumisten kapselien ansiosta, jotka suurentavat visuaalisesti tummansinisiä renkaita. Vanteen keltainen raita toistaa korin korostusraitaa ja ympäröi sähköistä Opel-logoa, joka pysyy paikallaan pyörän pyöriessä. Kaupunkimaasturin luonnetta korostava suojaverhoilu korin alaosassa antaa GT X Experimentalin vankalle olemukselle karskin ulkonäön.
Sisustuksen näkyvin piirre on mittaristo, joka on sijoitettu Opel Vizoria jäljittelevään moduuliin nimeltään Opel "Pure Panel”.
Opelin konseptiautoja jo yli 50 vuotta
GT X Experimentalin nimi muistuttaa Opelin uraauurtavasta konseptimallista, vuoden 1965 Experimental GT:stä – se oli myös ensimmäinen eurooppalaisen autonvalmistajan koskaan valmistama konseptimalli. X-kirjain korostaa Opelin suunnitelmaa olla yhä enemmän mukana kaupunkimaasturimarkkinoilla: vuonna 2021 jo 40 prosenttia kaikista myydyistä Opeleista on kaupunkimaastureita.
Vuosikymmenien kuluessa Opel on käyttänyt konseptiautoja tulevaisuutensa muotoilemiseen. Useimpia konseptimalleja ei koskaan tarkoitettu tuotantoon, vaan niiden avulla brändi on asettanut tuleville malleille ohjaavia periaatteita. Tässä suhteessa Opelin kolme viimeisintä konseptimallia ovat johdonmukaisesti ilmaisseet brändin kehitystä.
Vuonna 2013 julkistettu Monza-konsepti heijasti Opelin pyrkimystä parempaan taloudellisuuteen (keveys, tilankäyttö ja voimalinjat) ja sen ilmaisemiseen sulavassa muotoilussa. Vuoden 2016 GT Concept vei taloudellisuuden seuraavalle tasolle, muotoilun keskittyessä saavutettavuuden, yksinkertaisuuden ja puhtaiden linjojen ympärille.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi ulkokaiutin
Fynen uusi bassokaiutin
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cd-unelma
Järkkymätön perusta
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Sonoron eksotiikkaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ