Opelin tulevaisuus on tämän näköinen
Opelin uusi GT X Experimental -konseptiauto antaa viitteitä tulevista Opel-malleista. Muun muassa täyssähköauton keulan visiirimäinen ”Opel Vizor” kuuluu olennaisesti merkin uuteen ilmeeseen.
Opel tarjoaa kurkistuksen merkin tulevaisuuteen uudella brändikonseptillaan. Opel GT X Experimental -täyssähköauto on 4,06-metrinen ja 5-ovinen kompakti kaupunkimaasturi. GT X Experimental tiivistää Opelin arvot ja vision ja antaa vihjeitä Opel-mallien tulevaisuudesta.
Teknisiä innovaatioita kaikille
Opelin kantavana voimana on jatkuva sitoutuminen uusimpien innovaatioiden tuomiseen kaikkien saataville. Tulevaisuudessa brändi haluaa säilyttää saksalaiset juurensa modernilla ja positiivisella tavalla: Opelin ”Uusi saksalaisuus” nojaa parhaisiin perinteisiin saksalaisiin arvoihin – huippuluokan insinöörityö, aito kiinnostus hyvin rakennettuihin koneisiin, vahva keskittyminen toiminnallisuuteen, laatuun ja luotettavuuteen.
Opel tiivisti visionsa tulevaisuuden autoistaan nelimetriseen kaupunkimaasturiin (akseliväli 2 625 mm, leveys 1 830 mm ja korkeus antennin kanssa 1 528 mm): SUV-mallit ovat tällä hetkellä suosituimpia automalleja, ja Opel haluaa tehdä niistä entistäkin kiinnostavampia suurelle yleisölle.
Edellytyksenä on kuitenkin se, että ne ovat taloudellisempia kuin koskaan aiemmin. Siksi Opel GT X Experimental on rakennettu kevyelle arkkitehtuurille, sen ulkomitat ovat kompaktit, ja se kulkee kokoaan suuremmilta näyttävillä 17-tuumaisilla pyörillä, jotka viimeistelevät mukavuuden lisäksi myös ulkonäön.
Opelin suunnitelmiin kuuluu se, että kaikista Opel-malleista on sähköistetty versio vuoteen 2024 mennessä. GT X Experimental onkin täyssähköauto, jonka teho tulee kompaktista 50 kWh:n seuraavan sukupolven litiumioniakusta, joka ladataan induktiivisesti.
Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.
Opelin muotoilun tulevaisuus
GT X Experimental esittelee innovatiivista teknologiaa hienostuneen yksinkertaisesti. Opelin muotoilujohtaja Mark Adams tiimeineen on kehittänyt kokonaisen filosofian Opelin saksalaiselle muotoilulle. GT X Experimentalissa jokainen toiminto ja jokainen osa on kyseenalaistettu ja tarpeettomat muotoiluelementit on poistettu. Muotoilutiimi kutsuu tätä filosofiaa ”visuaaliseksi puhdistamiseksi”.
GT X Experimentalin vahvaa siluettia korostaa ylä- ja alaosan erottava voimakas grafiikka. Alaosa on maalattu kirkkaan vaaleanharmaalla, ja koko yläosa konepeltiä, lasia ja kattoa myöten ovat yönsiniset, lähes mustat. Näiden välillä kulkee vahva Opelin keltainen raita, joka virtaa koko auton mitan vahvistaen muotoa ja dynaamisuutta. Tämä väritys toistaa Opelin perinteistä harmaa/musta/keltainen-värimaailmaa.
GT X Experimental toivottaa matkustajat tervetulleiksi tilavalla, esteettömällä pääsyllä takareunasta saranoiduilla ovillaan. Kaikki ovet avautuvat 90 astetta. Kaartuva panoraamatuulilasi/katto ulottuu takaistuimille asti ja lisää valoisuutta ja avoimen tilan tuntua auton sisällä.
Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.
Opelin muotoilijat ovat myös halunneet vähentää perinteisiä korin saumalinjoja, jotka ovat välttämättömiä oville ja luukuille. Kaikkien ovien ylempi sauma piiloutuu keltaiseen korostusraitaan, ja takaovien yksi sauma on myös takaluukun aukon reuna. Perinteisten elementtien, kuten ulkopuolella olevien ovenkahvojen ja taustapeilien, jättäminen pois on tehnyt korista puhtaan taustan yllättäville yksityiskohdille kuten peilit korvaaville, keltaiseen raitaan konepellin viereen upotetuille kameroille.
Visuaalisen puhdistuksen vastapainoksi GT X Experimentalin olemusta piristää muutama harkittu graafinen yksityiskohta. Kuljettajan puolen takaoven kynnykseen on kaiverrettu rajattuja kolmioita: yksi niistä sisältää pienen kuusikulmaisen led-näytön, joka näyttää akun varaustilan. Auton 17-tuumaiset pyörät näyttävät paljon suuremmilta vankkojen, vanteet peittävien kumisten kapselien ansiosta, jotka suurentavat visuaalisesti tummansinisiä renkaita. Vanteen keltainen raita toistaa korin korostusraitaa ja ympäröi sähköistä Opel-logoa, joka pysyy paikallaan pyörän pyöriessä. Kaupunkimaasturin luonnetta korostava suojaverhoilu korin alaosassa antaa GT X Experimentalin vankalle olemukselle karskin ulkonäön.
Sisustuksen näkyvin piirre on mittaristo, joka on sijoitettu Opel Vizoria jäljittelevään moduuliin nimeltään Opel "Pure Panel”.
Opelin konseptiautoja jo yli 50 vuotta
GT X Experimentalin nimi muistuttaa Opelin uraauurtavasta konseptimallista, vuoden 1965 Experimental GT:stä – se oli myös ensimmäinen eurooppalaisen autonvalmistajan koskaan valmistama konseptimalli. X-kirjain korostaa Opelin suunnitelmaa olla yhä enemmän mukana kaupunkimaasturimarkkinoilla: vuonna 2021 jo 40 prosenttia kaikista myydyistä Opeleista on kaupunkimaastureita.
Vuosikymmenien kuluessa Opel on käyttänyt konseptiautoja tulevaisuutensa muotoilemiseen. Useimpia konseptimalleja ei koskaan tarkoitettu tuotantoon, vaan niiden avulla brändi on asettanut tuleville malleille ohjaavia periaatteita. Tässä suhteessa Opelin kolme viimeisintä konseptimallia ovat johdonmukaisesti ilmaisseet brändin kehitystä.
Vuonna 2013 julkistettu Monza-konsepti heijasti Opelin pyrkimystä parempaan taloudellisuuteen (keveys, tilankäyttö ja voimalinjat) ja sen ilmaisemiseen sulavassa muotoilussa. Vuoden 2016 GT Concept vei taloudellisuuden seuraavalle tasolle, muotoilun keskittyessä saavutettavuuden, yksinkertaisuuden ja puhtaiden linjojen ympärille.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
OePhi Tanskasta
Mola Mola Perca
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN