Opelin tulevaisuus on tämän näköinen

Opelin uusi GT X Experimental -konseptiauto antaa viitteitä tulevista Opel-malleista. Muun muassa täyssähköauton keulan visiirimäinen ”Opel Vizor” kuuluu olennaisesti merkin uuteen ilmeeseen.

Auto Bild.Uutiset

Opel tar­jo­aa kur­kis­tuk­sen mer­kin tu­le­vai­suu­teen uu­del­la brän­di­kon­sep­til­laan. Opel GT X Ex­pe­ri­men­tal -täys­säh­kö­au­to on 4,06-met­ri­nen ja 5-ovi­nen kom­pak­ti kau­pun­ki­maas­tu­ri. GT X Ex­pe­ri­men­tal tii­vis­tää Ope­lin ar­vot ja vi­si­on ja an­taa vih­jei­tä Opel-mal­lien tu­le­vai­suu­des­ta.

Tek­ni­siä in­no­vaa­ti­oi­ta kai­kil­le

Ope­lin kan­ta­va­na voi­ma­na on jat­ku­va si­tou­tu­mi­nen uu­sim­pien in­no­vaa­ti­oi­den tuo­mi­seen kaik­kien saa­ta­vil­le. Tu­le­vai­suu­des­sa brän­di ha­lu­aa säi­lyt­tää sak­sa­lai­set juu­ren­sa mo­der­nil­la ja po­si­tii­vi­sel­la ta­val­la: Ope­lin ”Uu­si sak­sa­lai­suus” no­jaa par­hai­siin pe­rin­tei­siin sak­sa­lai­siin ar­voi­hin – huip­pu­luo­kan in­si­nöö­ri­työ, ai­to kiin­nos­tus hy­vin ra­ken­net­tui­hin ko­nei­siin, vah­va kes­kit­ty­mi­nen toi­min­nal­li­suu­teen, laa­tuun ja luo­tet­ta­vuu­teen.

Opel tii­vis­ti vi­si­on­sa tu­le­vai­suu­den au­tois­taan ne­li­met­ri­seen kau­pun­ki­maas­tu­riin (ak­se­li­vä­li 2 625 mm, le­veys 1 830 mm ja kor­keus an­ten­nin kans­sa 1 528 mm): SUV-mal­lit ovat täl­lä het­kel­lä suo­si­tuim­pia au­to­mal­le­ja, ja Opel ha­lu­aa teh­dä niis­tä en­tis­tä­kin kiin­nos­ta­vam­pia suu­rel­le ylei­söl­le.

Edel­ly­tyk­se­nä on kui­ten­kin se, et­tä ne ovat ta­lou­del­li­sem­pia kuin kos­kaan ai­em­min. Sik­si Opel GT X Ex­pe­ri­men­tal on ra­ken­net­tu ke­vy­el­le ark­ki­teh­tuu­ril­le, sen ul­ko­mi­tat ovat kom­pak­tit, ja se kul­kee ko­ko­aan suu­rem­mil­ta näyt­tä­vil­lä 17-tuu­mai­sil­la pyö­ril­lä, jot­ka vii­meis­te­le­vät mu­ka­vuu­den li­säk­si myös ul­ko­nä­ön.

Ope­lin suun­ni­tel­miin kuu­luu se, et­tä kai­kis­ta Opel-mal­leis­ta on säh­köis­tet­ty ver­sio vuo­teen 2024 men­nes­sä. GT X Ex­pe­ri­men­tal on­kin täys­säh­kö­au­to, jon­ka teho tu­lee kom­pak­tis­ta 50 kWh:n seu­raa­van su­ku­pol­ven li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta, joka la­da­taan in­duk­tii­vi­ses­ti.

Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.

Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.

Ope­lin muo­toi­lun tu­le­vai­suus

GT X Ex­pe­ri­men­tal esit­te­lee in­no­va­tii­vis­ta tek­no­lo­gi­aa hie­nos­tu­neen yk­sin­ker­tai­ses­ti. Ope­lin muo­toi­lu­joh­ta­ja Mark Adams tii­mei­neen on ke­hit­tä­nyt ko­ko­nai­sen fi­lo­so­fi­an Ope­lin sak­sa­lai­sel­le muo­toi­lul­le. GT X Ex­pe­ri­men­ta­lis­sa jo­kai­nen toi­min­to ja jo­kai­nen osa on ky­see­na­lais­tet­tu ja tar­peet­to­mat muo­toi­lu­e­le­men­tit on pois­tet­tu. Muo­toi­lu­tii­mi kut­suu tätä fi­lo­so­fi­aa ”vi­su­aa­li­sek­si puh­dis­ta­mi­sek­si”.

GT X Ex­pe­ri­men­ta­lin vah­vaa si­lu­et­tia ko­ros­taa ylä- ja ala­o­san erot­ta­va voi­ma­kas gra­fiik­ka. Ala­o­sa on maa­lat­tu kirk­kaan vaa­le­an­har­maal­la, ja koko ylä­o­sa ko­ne­pel­tiä, la­sia ja kat­toa myö­ten ovat yön­si­ni­set, lä­hes mus­tat. Näi­den vä­lil­lä kul­kee vah­va Ope­lin kel­tai­nen rai­ta, joka vir­taa koko au­ton mi­tan vah­vis­ta­en muo­toa ja dy­naa­mi­suut­ta. Tämä vä­ri­tys tois­taa Ope­lin pe­rin­teis­tä har­maa/mus­ta/kel­tai­nen-vä­ri­maa­il­maa.

GT X Ex­pe­ri­men­tal toi­vot­taa mat­kus­ta­jat ter­ve­tul­leik­si ti­la­val­la, es­teet­tö­mäl­lä pää­syl­lä ta­ka­reu­nas­ta sa­ra­noi­duil­la ovil­laan. Kaik­ki ovet avau­tu­vat 90 as­tet­ta. Kaar­tu­va pa­no­raa­ma­tuu­li­la­si/kat­to ulot­tuu ta­kais­tui­mil­le as­ti ja li­sää va­loi­suut­ta ja avoi­men ti­lan tun­tua au­ton si­säl­lä.

Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.

Takaosa noudattaa etuosan linjaa Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.

Ope­lin muo­toi­li­jat ovat myös ha­lun­neet vä­hen­tää pe­rin­tei­siä ko­rin sau­ma­lin­jo­ja, jot­ka ovat vält­tä­mät­tö­miä ovil­le ja luu­kuil­le. Kaik­kien ovien ylem­pi sau­ma pii­lou­tuu kel­tai­seen ko­ros­tus­rai­taan, ja ta­ka­o­vien yk­si sau­ma on myös ta­ka­luu­kun au­kon reu­na. Pe­rin­teis­ten ele­ment­tien, ku­ten ul­ko­puo­lel­la ole­vien oven­kah­vo­jen ja taus­ta­pei­lien, jät­tä­mi­nen pois on teh­nyt ko­ris­ta puh­taan taus­tan yl­lät­tä­vil­le yk­si­tyis­koh­dil­le ku­ten pei­lit kor­vaa­vil­le, kel­tai­seen rai­taan ko­ne­pel­lin vie­reen upo­te­tuil­le ka­me­roil­le.

Vi­su­aa­li­sen puh­dis­tuk­sen vas­ta­pai­nok­si GT X Ex­pe­ri­men­ta­lin ole­mus­ta pi­ris­tää muu­ta­ma har­kit­tu graa­fi­nen yk­si­tyis­koh­ta. Kul­jet­ta­jan puo­len ta­ka­o­ven kyn­nyk­seen on kai­ver­ret­tu ra­jat­tu­ja kol­mi­oi­ta: yk­si niis­tä si­säl­tää pie­nen kuu­si­kul­mai­sen led-näy­tön, joka näyt­tää akun va­raus­ti­lan. Au­ton 17-tuu­mai­set pyö­rät näyt­tä­vät pal­jon suu­rem­mil­ta vank­ko­jen, van­teet peit­tä­vien ku­mis­ten kap­se­lien an­si­os­ta, jot­ka suu­ren­ta­vat vi­su­aa­li­ses­ti tum­man­si­ni­siä ren­kai­ta. Van­teen kel­tai­nen rai­ta tois­taa ko­rin ko­ros­tus­rai­taa ja ym­pä­röi säh­köis­tä Opel-lo­goa, joka py­syy pai­kal­laan pyö­rän pyö­ries­sä. Kau­pun­ki­maas­tu­rin luon­net­ta ko­ros­ta­va suo­ja­ver­hoi­lu ko­rin ala­o­sas­sa an­taa GT X Ex­pe­ri­men­ta­lin van­kal­le ole­muk­sel­le kars­kin ul­ko­nä­ön.

Sisustuksen näkyvin piirre on mittaristo, joka on sijoitettu Opel Vizoria jäljittelevään moduuliin nimeltään Opel "Pure Panel”.

Sisustuksen näkyvin piirre on mittaristo, joka on sijoitettu Opel Vizoria jäljittelevään moduuliin nimeltään Opel "Pure Panel”.

Ope­lin kon­sep­ti­au­to­ja jo yli 50 vuot­ta

GT X Ex­pe­ri­men­ta­lin nimi muis­tut­taa Ope­lin uraa­uur­ta­vas­ta kon­sep­ti­mal­lis­ta, vuo­den 1965 Ex­pe­ri­men­tal GT:stä – se oli myös en­sim­mäi­nen eu­roop­pa­lai­sen au­ton­val­mis­ta­jan kos­kaan val­mis­ta­ma kon­sep­ti­mal­li. X-kir­jain ko­ros­taa Ope­lin suun­ni­tel­maa ol­la yhä enem­män mu­ka­na kau­pun­ki­maas­tu­ri­mark­ki­noil­la: vuon­na 2021 jo 40 pro­sent­tia kai­kis­ta myy­dyis­tä Ope­leis­ta on kau­pun­ki­maas­tu­rei­ta.

Vuo­si­kym­me­nien ku­lu­es­sa Opel on käyt­tä­nyt kon­sep­ti­au­to­ja tu­le­vai­suu­ten­sa muo­toi­le­mi­seen. Useim­pia kon­sep­ti­mal­le­ja ei kos­kaan tar­koi­tet­tu tuo­tan­toon, vaan nii­den avul­la brän­di on aset­ta­nut tu­le­vil­le mal­leil­le oh­jaa­via pe­ri­aat­tei­ta. Täs­sä suh­tees­sa Ope­lin kol­me vii­mei­sin­tä kon­sep­ti­mal­lia ovat joh­don­mu­kai­ses­ti il­mais­seet brän­din ke­hi­tys­tä.

Vuon­na 2013 jul­kis­tet­tu Mon­za-kon­sep­ti hei­jas­ti Ope­lin pyr­ki­mys­tä pa­rem­paan ta­lou­del­li­suu­teen (ke­veys, ti­lan­käyt­tö ja voi­ma­lin­jat) ja sen il­mai­se­mi­seen su­la­vas­sa muo­toi­lus­sa. Vuo­den 2016 GT Con­cept vei ta­lou­del­li­suu­den seu­raa­val­le ta­sol­le, muo­toi­lun kes­kit­ty­es­sä saa­vu­tet­ta­vuu­den, yk­sin­ker­tai­suu­den ja puh­tai­den lin­jo­jen ym­pä­ril­le.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU