Alfa Romeo Stelvion Launch Plus -versio on varustettu kaksois-ksenonajovaloilla.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Nopea SUV kantaa Italian markkinoilla nelivetoon viittaavaa Q4-tunnusta, joka löytyy myös Suomi-mallin takaluukusta.
Alfa Romeo Stelvio on toki katumaasturi, mutta mallimerkinnällä 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus varustettuna se on aitoon italialaiseen tapaan silkka ajajan auto – mallitunnus Velocehan tarkoittaa nopeaa.
Jo ohjauspyörässä vasemmalla oleva käynnistyspainike tuo mieleen aikoinaan Alfoissa olleen virtalukon, joka oli ohjauspylvään vasemmassa laidassa.
2,0-litraisen, ahtoilman jäähdyttimellä varustetun nelisylinterisen turbokoneen tarjoama kiihtyvyys on mukavan väkevää – Alfa Romeo Stelvio kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 5,7 sekunnissa.
Koeautossa oli valinnaisvarusteena näyttävä, ”valon mukaan vaihtuva” Visconti Green -ulkoväri (1 473 €). Takapaneelissa näkyy Italian markkinoiden Q4-tunnus.
Juha Peltonen
Kiihtyvyys saattaa kuitenkin yllättää kuljettajan erikoisella tavalla: neliveto miedontaa kiihtyvyystuntumaa, ja totuuden huomaa lähinnä nopeusmittarista. Nopeusmittari osoittautui maantien mittauspisteessä hyvinkin täsmälliseksi. Nopeasyklisessä koeajossa päästiin asialliseen 8,8 l/100 km -keskikulutukseen.
Mutta pari sanaa niistä käyntiäänistä! Niihin kaipaisimme silti tuntuvasti enemmän alfamaisen perinteistä murinaa, jota Alfan kaksilitraisista suihkutusmoottoreista on totuttu kuulemaan – vanhoista Alfan kaasutinkoneiden imuäänistä tietysti puhumattakaan. Nyt murinat ovat aivan liian vaimennettuja.
Lähtökohtaisesti takavetoinen
Jäykkä alustatuntuma on niin laadukas kuin mahdollista, ja sport-ajotila on mallin luonteen mukaisesti käytännössä varmasti useimpien mieleen. Ja vaikka asia ei normaaliin liikenteeseen millään tavoin liitykään, niin on mielenkiintoista tietää, että Alfa Romeo Stelvio pitää hallussaan SUV-mallien tämänhetkistä Nürburgringin Nordschleifen kierrosennätystä.
Kookkaiden päänäyttöjen selkeys miellyttää.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike sijaitsee ohjauspyörässä. Se ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole alfanpunainen.
Juha Peltonen
Etuistuimien antama sivuttaistuki lähentelee täydellistä.
Juha Peltonen
Takaistuimen reunapaikoilla on mukavasti polvitilaa.
Juha Peltonen
8,8-tuumaisen kosketusnäytön pystyy jakamaan useaan sektoriin.
Juha Peltonen
ZF:n 8-nopeuksinen momentinmuunnin-automaatti on lujarakenteinen, mutta D:n ja R:n kytkeminen edellyttää kaksoisklikkausta.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä ja mutkaisilla osuuksilla alfamaisen täsmällinen, mutta kaistavahti on turhan hanakka. Alfa Romeo Stelvion Q4-nelivetojärjestelmässä on aktiivinen jakolaatikko, joka tarkkailee pito-olosuhteita.
Alfa Romeo Stelvio on lähtökohtaisesti takavetoinen, mutta jakolaatikko voi tarvittaessa siirtää enimmillään 50 prosenttia vedosta etupyörillä kevytrakenteisen etutasauspyörästön välityksellä.
Momentinmuuntimella toteutettu ZF:n 8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä hanakasti, mutta miinuksena on, että aloitustilanteissa laatikko edellyttää valitsimen kaksoisklikkausta.
Superluokan etuistuimet
Alfamaisen selkeät ja kookkaat pyöreät, analogiset päämittarit miellyttävät nopealukuisuudellaan – kaikkiaan Stelviossa on erittäin tyypillinen brändin kojelauta. Vaikka 8,8-tuumainen kosketusnäyttö on melko pieni, sen pystyy jakamaan useaan osaan, ja esimerkiksi karttanäytön voi pitää halutessaan täysimittaisena.
Alfa Connect -multimedia sekä navigointi toimivat yllättävän helposti. Kosketusnäytöllä on Alfa Romeo Stelvion erikoisuutena myös nk. Technical Gauges, ”tekniset näytöt”, joissa osoitetaan Alfa Romeo Giulian tapaan näyttöpalkkeina öljynpaine, ahtopaine ja vääntömomentti.
Sähkötoimisen takaluukun takana on varsin mukavan kokoinen tavaratila.
Juha Peltonen
Harman Kardonin laadukas äänentoistojärjestelmä puhaltelee laadukkaita säveliä 900 watin vahvistimen, Logic7 Surround -äänikuvan subbarin ja 14 kaiuttimen voimin.
Kahdeksaan suuntaan sähkösäätöisten etuistuimien sivuttaistuki on parhaasta päästä, ja istuintuntuman kruunaavat molemmilla puolilla mekaanisesti säädettävät reisityynyt. Kuljettajan istuimeen sisältyy kolme muistipaikkaa. Mustan nahkaverhoilun vuoksi istuinviilennys olisi kuitenkin olennaisen tärkeä varuste helteellä.
Alfa Romeo Stelvion takaistuimelle on nopea siirtyä tarpeeksi reiluun kulmaan avautuvista takaovista. Reunapaikoilla riittää hyvin polvi- ja pääntilaa, mutta keskelle ei mahdu korotetun keskitunnelin ja konsolin asemoinnin takia ainakaan aikuinen.
Vaikka Alfa Romeo Stelvio on urheilullinen katumaasturi, niin sen tavaratila on parahultainen: vähimmillään järjestyy 525 litraa avaraa lääniä, ja enimmillään sitä saadaan 1 600 litraa. Sähköisessä luukussa on myös hands free -toiminto. Mallilla saa vetää 1,6-tonnista jarrullista perävaunua.
Moottori on sijoitettu painonjakauman kannalta edullisesti etuakseliston taakse.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
9,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
208 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4687, l. 1903, k. 1632 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1600 kg, kokonaismassa 2350 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
77 990 euroa, koeajoauto 79 463 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
Sisustussuunnittelija toteutti perheen toiveet: "Kunhan ei valkoista"
Ortofon 2M-äänirasia laihdutuskuurilla
Electrocompanietilta uudet monopäätteet
Uusi kansainvälinen hifi-messu Wienissä
Tässä on Suomen kaunein koti! Jarin ja Mikan idyllinen puutalo voitti Suomen kaunein koti 2023 -kilpailun
Ukkosenjumalan vasara
Trianglelta uusi langaton kaiutin
Advance Parisin putki-cd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
Sisustussuunnittelija toteutti perheen toiveet: "Kunhan ei valkoista"
Ortofon 2M-äänirasia laihdutuskuurilla
Electrocompanietilta uudet monopäätteet
Uusi kansainvälinen hifi-messu Wienissä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN