Alfa Romeo Stelvion Launch Plus -versio on varustettu kaksois-ksenonajovaloilla.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Nopea SUV kantaa Italian markkinoilla nelivetoon viittaavaa Q4-tunnusta, joka löytyy myös Suomi-mallin takaluukusta.
Alfa Romeo Stelvio on toki katumaasturi, mutta mallimerkinnällä 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus varustettuna se on aitoon italialaiseen tapaan silkka ajajan auto – mallitunnus Velocehan tarkoittaa nopeaa.
Jo ohjauspyörässä vasemmalla oleva käynnistyspainike tuo mieleen aikoinaan Alfoissa olleen virtalukon, joka oli ohjauspylvään vasemmassa laidassa.
2,0-litraisen, ahtoilman jäähdyttimellä varustetun nelisylinterisen turbokoneen tarjoama kiihtyvyys on mukavan väkevää – Alfa Romeo Stelvio kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 5,7 sekunnissa.
Koeautossa oli valinnaisvarusteena näyttävä, ”valon mukaan vaihtuva” Visconti Green -ulkoväri (1 473 €). Takapaneelissa näkyy Italian markkinoiden Q4-tunnus.
Juha Peltonen
Kiihtyvyys saattaa kuitenkin yllättää kuljettajan erikoisella tavalla: neliveto miedontaa kiihtyvyystuntumaa, ja totuuden huomaa lähinnä nopeusmittarista. Nopeusmittari osoittautui maantien mittauspisteessä hyvinkin täsmälliseksi. Nopeasyklisessä koeajossa päästiin asialliseen 8,8 l/100 km -keskikulutukseen.
Mutta pari sanaa niistä käyntiäänistä! Niihin kaipaisimme silti tuntuvasti enemmän alfamaisen perinteistä murinaa, jota Alfan kaksilitraisista suihkutusmoottoreista on totuttu kuulemaan – vanhoista Alfan kaasutinkoneiden imuäänistä tietysti puhumattakaan. Nyt murinat ovat aivan liian vaimennettuja.
Lähtökohtaisesti takavetoinen
Jäykkä alustatuntuma on niin laadukas kuin mahdollista, ja sport-ajotila on mallin luonteen mukaisesti käytännössä varmasti useimpien mieleen. Ja vaikka asia ei normaaliin liikenteeseen millään tavoin liitykään, niin on mielenkiintoista tietää, että Alfa Romeo Stelvio pitää hallussaan SUV-mallien tämänhetkistä Nürburgringin Nordschleifen kierrosennätystä.
Kookkaiden päänäyttöjen selkeys miellyttää.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike sijaitsee ohjauspyörässä. Se ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole alfanpunainen.
Juha Peltonen
Etuistuimien antama sivuttaistuki lähentelee täydellistä.
Juha Peltonen
Takaistuimen reunapaikoilla on mukavasti polvitilaa.
Juha Peltonen
8,8-tuumaisen kosketusnäytön pystyy jakamaan useaan sektoriin.
Juha Peltonen
ZF:n 8-nopeuksinen momentinmuunnin-automaatti on lujarakenteinen, mutta D:n ja R:n kytkeminen edellyttää kaksoisklikkausta.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä ja mutkaisilla osuuksilla alfamaisen täsmällinen, mutta kaistavahti on turhan hanakka. Alfa Romeo Stelvion Q4-nelivetojärjestelmässä on aktiivinen jakolaatikko, joka tarkkailee pito-olosuhteita.
Alfa Romeo Stelvio on lähtökohtaisesti takavetoinen, mutta jakolaatikko voi tarvittaessa siirtää enimmillään 50 prosenttia vedosta etupyörillä kevytrakenteisen etutasauspyörästön välityksellä.
Momentinmuuntimella toteutettu ZF:n 8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä hanakasti, mutta miinuksena on, että aloitustilanteissa laatikko edellyttää valitsimen kaksoisklikkausta.
Superluokan etuistuimet
Alfamaisen selkeät ja kookkaat pyöreät, analogiset päämittarit miellyttävät nopealukuisuudellaan – kaikkiaan Stelviossa on erittäin tyypillinen brändin kojelauta. Vaikka 8,8-tuumainen kosketusnäyttö on melko pieni, sen pystyy jakamaan useaan osaan, ja esimerkiksi karttanäytön voi pitää halutessaan täysimittaisena.
Alfa Connect -multimedia sekä navigointi toimivat yllättävän helposti. Kosketusnäytöllä on Alfa Romeo Stelvion erikoisuutena myös nk. Technical Gauges, ”tekniset näytöt”, joissa osoitetaan Alfa Romeo Giulian tapaan näyttöpalkkeina öljynpaine, ahtopaine ja vääntömomentti.
Sähkötoimisen takaluukun takana on varsin mukavan kokoinen tavaratila.
Juha Peltonen
Harman Kardonin laadukas äänentoistojärjestelmä puhaltelee laadukkaita säveliä 900 watin vahvistimen, Logic7 Surround -äänikuvan subbarin ja 14 kaiuttimen voimin.
Kahdeksaan suuntaan sähkösäätöisten etuistuimien sivuttaistuki on parhaasta päästä, ja istuintuntuman kruunaavat molemmilla puolilla mekaanisesti säädettävät reisityynyt. Kuljettajan istuimeen sisältyy kolme muistipaikkaa. Mustan nahkaverhoilun vuoksi istuinviilennys olisi kuitenkin olennaisen tärkeä varuste helteellä.
Alfa Romeo Stelvion takaistuimelle on nopea siirtyä tarpeeksi reiluun kulmaan avautuvista takaovista. Reunapaikoilla riittää hyvin polvi- ja pääntilaa, mutta keskelle ei mahdu korotetun keskitunnelin ja konsolin asemoinnin takia ainakaan aikuinen.
Vaikka Alfa Romeo Stelvio on urheilullinen katumaasturi, niin sen tavaratila on parahultainen: vähimmillään järjestyy 525 litraa avaraa lääniä, ja enimmillään sitä saadaan 1 600 litraa. Sähköisessä luukussa on myös hands free -toiminto. Mallilla saa vetää 1,6-tonnista jarrullista perävaunua.
Moottori on sijoitettu painonjakauman kannalta edullisesti etuakseliston taakse.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
9,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
208 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4687, l. 1903, k. 1632 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1600 kg, kokonaismassa 2350 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
77 990 euroa, koeajoauto 79 463 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Perhe osti asunnon pohjapiirustuksen perusteella ja näki uuden kotinsa vasta juuri muuton kynnyksellä
Naimilta helmi
Geneleciltä uusi lattiakaiutin
Thraxin Lyra SE
Lähtötasoa vähän korkeammalla
Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnonläheisyyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema
Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”
Provokaattori
Tyrannosaurus REX
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN