Pienimmässä Lexus-mallissa on selkeää sukunäköä merkin suurempiin malleihin. X:n muotoinen etumaski tuo ilmeeseen menevyyttä.
Koeajossa Lexus CT 200h: Pientä loistokkuutta
Lexuksen pienimmän mallin päivitetty painos ei kasvanut ulkoisesti, mutta siihen lisättiin varusteita.
Lexus CT 200h on nykymittapuulla jo iäkäs malli, sillä se esiteltiin jo vuonna 2010. Se koki ensimmäisen suuremman päivityksen 2013, kun se sai Lexukselle nykyään tyypillisen hieman X-kirjainta muistuttavan maskin. Samalla koria jäykistettiin ja jousitusta pehmennettiin mukavuuden nimissä.
CT 200h koki nyt toistamiseen kevyemmän uudistuksen, jossa sen ulkonäköä muutettiin vain hieman, ja muutokset kohdistuivat pääosin varusteluun. Se, että CT 200h on varsin vanha malli, näkyy muutamissa kohdin – ei tosin ulkonäössä, sillä se on pirteän ja silmää miellyttävän näköinen.
Matkustamossa huomio kiinnittyy varsin muoviseen olemukseen, vaikka kojelaudassa ja ovipaneeleissa on käytetty somisteena myös nahkaa. Keskikonsolin ja kojelaudan painikkeet tuntuvat jotenkin hieman arkisilta siihen nähden, että tietää olevansa Lexuksen ratissa.
Kompakti CT 200h on varsin korkeasta iästään huolimatta edelleen varsin nuorekkaan näköinen.
Yksityiskohtana mainittakoon istuinlämmittimien kytkimet: kierrettävät kytkimet pompahtavat painamisen jälkeen esiin konsolista, ja ne voi säätämisen jälkeen painaa takasin paneelin tasalle. Kytkimet tuovat väkisin mieleen 80-luvun lopun stereoiden äänensävy- ja balanssisäätimet.
Toisaalta lämmittimet ovat tehokkaat, ja kytkimien sijoittelu on käytön kannalta hyvä – eli jätettäköön huomiot omaan arvoonsa. Myös vasemmalla jalalla käytettävä seisontajarruvipu on tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä.
Ajoasentoproblematiikkaa
Kuljettajan paikalle istahtaessaan tulee mieleen toinen muistikuva vuosien takaa: ajoasento on varsin samanlainen, kuin mitä oli aikoinaan japanilaisissa autoissa.
Ohjauspyörässä on toki korkeus- ja pitkittäissäädettävä, mutta ”euromitoitetulle” kuljettajalle tuottaa hankaluuksia löytää loppuun saakaa hiottu ajoasento. Ratin säätöihin kaipaa enemmän liikevaroja. Rattia ei saa riittävän etäälle kojelaudasta, ja korkeussäätövara ylöspäin jää niukaksi.
Mallin korkeahko ikä näkyy eniten kojelaudassa: se on varsin muovinen, ja käyttökytkimiin kaipaa hieman lisää luksusta.
Säätövarapuutteiden vuoksi etäisyyssäädön osalta on hyväksyttävä pieni kompromissi: istuin on vedettävä hieman tavanomaista edemmäs, jotta ohjauspyörästä saa luontevan otteen. Tämä taas johtaa siihen, että jalat jäävät lähes väkisin hieman koukkuun.
Istuintyynyn etureuna on melkoisesti ylempänä kuin takareuna, joten reisituki on hyvä. Mutta jos kuljettaja on hiukankin vatsakkaampi, hän joutuu kallistamaan istuimen selkänojaa taaksepäin, koska reisikulmasta tulee totuttua jyrkempi. Sen jälkeen istuinta pitää nytkäyttää taas hieman eteenpäin, jotta käsien asennosta tulee luonteva. Aikansa säädeltyään asennosta saa kohtalaisen hyvän kompromissiratkaisun.
Ajoasennosta muodostuu helposti jonkinasteinen kompromissi, vaikka istuimet antavat reisitukea myöten hyvän tuen.
Takana on pitkittäissuunnassa hieman niukemmin tilaa, kuin mitä ulkomittojen perusteella voisi odottaa.
Pitkä kuljettaja joutuu todennäköisesti käyttämään istuimen pitkittäissäätövaran kokonaan hyödyksi. Se ei helpota takamatkustajien oloa, sillä takatilat ovat ulkomittoihin nähden hieman niukat. Keskimittaisen etuistujan taakse mahtuu samanmittainen matkustaja, mutta tilaa ei ole yhtään ylimäärin.
Tilojen niukkuus näkyy myös tavaratilassa, sillä kontti on varsin matala. Välipohjan alla on lisätilaa, mutta tasapohjainen perustila on varsin vaatimaton – jopa Toyota Yarisin tavaratila on litroissa mitattuna suurempi kuin CT 200h:n kontti.
Hybridin hienoudet
Käynnistämistä ei seuraa moottorin pärähdys, vaan ainoastaan mittariston herääminen henkiin. Hybridijärjestelmä ansaitsee kiitoksen monessa suhteessa. Se on periaatteessa samanlainen kuin Auris HSD:ssä ja Priuksessa sähkömoottorin tehoa ja akuston kapasiteettia myöten.
Sähkömoottorin voimin tapahtuvat liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä ja pehmeitä, eikä polttomoottorin mukaantuloa edes huomaa. Kiihdytyksissä ei tule välitysten vaihdellessa mitään nykäyksiä, lisää nopeutta sitten rauhallisemmin tai rivakammin.
Voimien kulkua voi seurata joko mittariston keskinäytöltä tai kojelaudan näytöltä. Jopa pakkaskeleillä sähkömoottori on käytössä varsin aktiivisesti.
Tavaratila on varsin matala, mutta välipohjan alla on lisää säilytystilaa.
Taajamassa rauhallisemmin ajeltaessa CT 200h menee jopa yllättävän pitkiä matkoja pelkän sähkön voimin, ja kulutuksen kannalta on tärkeää, että kiihdytyksissä sähkömoottori keventää välittömästi polttomoottorin työtaakkaa.
Hidastettaessa sähkömoottori lataa akustoa varsin tehokkaasti. Tämä tosin heikentää hieman jarrupolkimen tuntoa, ja se tuntuukin poljettaessa hieman kumimaisen kimmoiselta.
Mutta sähkömoottorin jarrutellessa jarrupalat ja -levyt pääsevät vähemmällä, mikä vaikuttanee huoltokuluihin.
Ajamisessa on herkkä tuntuma. Tien kaltevuudet ja se, onko ajoalusta liukas vai ei, tuntuu hyvin, vaikka hieman heikosti palauttava ohjaus hivenen piilottaakin tuntumaa. Mutta jousitusmukavuudessa on hieman toivomisen varaa. Suuremmat töyssyt ylittyvät varsin hienosti, mutta pienet epätasaisuudet saavat korin vapisemaan varsin herkästi.
Jousituksen pintakovuus onkin mukavuutta eniten heikentävä tekijä, vaikka matkustamoon kuuluu jossakin määrin myös rengasmelua.
Miellyttää
Voimalinja
Lexuksen mukavuutta ei lisää räjähtävä suorituskyky vaan eleettömän pehmeä kiihtyvyys.
Ärsyttää
Jousitus
Herkästi pompottava jousitus vähentää mukavuutta ja tuntuu häiritsevältä.
Yllättää
Hybridijärjestelmä
CT 200h kulkee pakkaskeleissäkin yllättävän paljon sähkön voimin.
Yhteenveto
CT 200h:n varsin korkea ikä näkyy jo auton sisällä materiaaleissa, käyttökytkimissä ja ergonomiassa. Ulkoasu on nykyaikaisen tyylikäs. Hybridijärjestelmä ansaitsee kiitoksen sekä toiminnan jouhevuudesta että sähkökäytön aktiivisuudesta.
(3 tähteä)
Lexus CT 200h F Sport S
Moottori R4, 1798 cm3, 73 kW (99 hv)/5200 r/min, 142 Nm/2800–4400 r/min
Sähkömoottori 60 kW (82 hv), 207 Nm
Hybridijärjestelmä 100 kW (136 hv)
Suorituskyky 0−100 km/h 10,3 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 4,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästö 94 g/km
Voimansiirto CVT-automatti, etuveto
Mitat p. 4355 mm, l. 1765 mm, k. 1445 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 455 kg, tavaratila 275−985 l, tankki 45 l
Hinta 43 231 euroa, koeajoauto 44 812 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Arvokasta bassotoistoa
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Poika-Trafomatic
Viritetty kuuntelunautinnolle
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Phono-aste stepup-muuntajalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI