Pienimmässä Lexus-mallissa on selkeää sukunäköä merkin suurempiin malleihin. X:n muotoinen etumaski tuo ilmeeseen menevyyttä.
Koeajossa Lexus CT 200h: Pientä loistokkuutta
Lexuksen pienimmän mallin päivitetty painos ei kasvanut ulkoisesti, mutta siihen lisättiin varusteita.
Lexus CT 200h on nykymittapuulla jo iäkäs malli, sillä se esiteltiin jo vuonna 2010. Se koki ensimmäisen suuremman päivityksen 2013, kun se sai Lexukselle nykyään tyypillisen hieman X-kirjainta muistuttavan maskin. Samalla koria jäykistettiin ja jousitusta pehmennettiin mukavuuden nimissä.
CT 200h koki nyt toistamiseen kevyemmän uudistuksen, jossa sen ulkonäköä muutettiin vain hieman, ja muutokset kohdistuivat pääosin varusteluun. Se, että CT 200h on varsin vanha malli, näkyy muutamissa kohdin – ei tosin ulkonäössä, sillä se on pirteän ja silmää miellyttävän näköinen.
Matkustamossa huomio kiinnittyy varsin muoviseen olemukseen, vaikka kojelaudassa ja ovipaneeleissa on käytetty somisteena myös nahkaa. Keskikonsolin ja kojelaudan painikkeet tuntuvat jotenkin hieman arkisilta siihen nähden, että tietää olevansa Lexuksen ratissa.
Kompakti CT 200h on varsin korkeasta iästään huolimatta edelleen varsin nuorekkaan näköinen.
Yksityiskohtana mainittakoon istuinlämmittimien kytkimet: kierrettävät kytkimet pompahtavat painamisen jälkeen esiin konsolista, ja ne voi säätämisen jälkeen painaa takasin paneelin tasalle. Kytkimet tuovat väkisin mieleen 80-luvun lopun stereoiden äänensävy- ja balanssisäätimet.
Toisaalta lämmittimet ovat tehokkaat, ja kytkimien sijoittelu on käytön kannalta hyvä – eli jätettäköön huomiot omaan arvoonsa. Myös vasemmalla jalalla käytettävä seisontajarruvipu on tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä.
Ajoasentoproblematiikkaa
Kuljettajan paikalle istahtaessaan tulee mieleen toinen muistikuva vuosien takaa: ajoasento on varsin samanlainen, kuin mitä oli aikoinaan japanilaisissa autoissa.
Ohjauspyörässä on toki korkeus- ja pitkittäissäädettävä, mutta ”euromitoitetulle” kuljettajalle tuottaa hankaluuksia löytää loppuun saakaa hiottu ajoasento. Ratin säätöihin kaipaa enemmän liikevaroja. Rattia ei saa riittävän etäälle kojelaudasta, ja korkeussäätövara ylöspäin jää niukaksi.
Mallin korkeahko ikä näkyy eniten kojelaudassa: se on varsin muovinen, ja käyttökytkimiin kaipaa hieman lisää luksusta.
Säätövarapuutteiden vuoksi etäisyyssäädön osalta on hyväksyttävä pieni kompromissi: istuin on vedettävä hieman tavanomaista edemmäs, jotta ohjauspyörästä saa luontevan otteen. Tämä taas johtaa siihen, että jalat jäävät lähes väkisin hieman koukkuun.
Istuintyynyn etureuna on melkoisesti ylempänä kuin takareuna, joten reisituki on hyvä. Mutta jos kuljettaja on hiukankin vatsakkaampi, hän joutuu kallistamaan istuimen selkänojaa taaksepäin, koska reisikulmasta tulee totuttua jyrkempi. Sen jälkeen istuinta pitää nytkäyttää taas hieman eteenpäin, jotta käsien asennosta tulee luonteva. Aikansa säädeltyään asennosta saa kohtalaisen hyvän kompromissiratkaisun.
Ajoasennosta muodostuu helposti jonkinasteinen kompromissi, vaikka istuimet antavat reisitukea myöten hyvän tuen.
Takana on pitkittäissuunnassa hieman niukemmin tilaa, kuin mitä ulkomittojen perusteella voisi odottaa.
Pitkä kuljettaja joutuu todennäköisesti käyttämään istuimen pitkittäissäätövaran kokonaan hyödyksi. Se ei helpota takamatkustajien oloa, sillä takatilat ovat ulkomittoihin nähden hieman niukat. Keskimittaisen etuistujan taakse mahtuu samanmittainen matkustaja, mutta tilaa ei ole yhtään ylimäärin.
Tilojen niukkuus näkyy myös tavaratilassa, sillä kontti on varsin matala. Välipohjan alla on lisätilaa, mutta tasapohjainen perustila on varsin vaatimaton – jopa Toyota Yarisin tavaratila on litroissa mitattuna suurempi kuin CT 200h:n kontti.
Hybridin hienoudet
Käynnistämistä ei seuraa moottorin pärähdys, vaan ainoastaan mittariston herääminen henkiin. Hybridijärjestelmä ansaitsee kiitoksen monessa suhteessa. Se on periaatteessa samanlainen kuin Auris HSD:ssä ja Priuksessa sähkömoottorin tehoa ja akuston kapasiteettia myöten.
Sähkömoottorin voimin tapahtuvat liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä ja pehmeitä, eikä polttomoottorin mukaantuloa edes huomaa. Kiihdytyksissä ei tule välitysten vaihdellessa mitään nykäyksiä, lisää nopeutta sitten rauhallisemmin tai rivakammin.
Voimien kulkua voi seurata joko mittariston keskinäytöltä tai kojelaudan näytöltä. Jopa pakkaskeleillä sähkömoottori on käytössä varsin aktiivisesti.
Tavaratila on varsin matala, mutta välipohjan alla on lisää säilytystilaa.
Taajamassa rauhallisemmin ajeltaessa CT 200h menee jopa yllättävän pitkiä matkoja pelkän sähkön voimin, ja kulutuksen kannalta on tärkeää, että kiihdytyksissä sähkömoottori keventää välittömästi polttomoottorin työtaakkaa.
Hidastettaessa sähkömoottori lataa akustoa varsin tehokkaasti. Tämä tosin heikentää hieman jarrupolkimen tuntoa, ja se tuntuukin poljettaessa hieman kumimaisen kimmoiselta.
Mutta sähkömoottorin jarrutellessa jarrupalat ja -levyt pääsevät vähemmällä, mikä vaikuttanee huoltokuluihin.
Ajamisessa on herkkä tuntuma. Tien kaltevuudet ja se, onko ajoalusta liukas vai ei, tuntuu hyvin, vaikka hieman heikosti palauttava ohjaus hivenen piilottaakin tuntumaa. Mutta jousitusmukavuudessa on hieman toivomisen varaa. Suuremmat töyssyt ylittyvät varsin hienosti, mutta pienet epätasaisuudet saavat korin vapisemaan varsin herkästi.
Jousituksen pintakovuus onkin mukavuutta eniten heikentävä tekijä, vaikka matkustamoon kuuluu jossakin määrin myös rengasmelua.
Miellyttää
Voimalinja
Lexuksen mukavuutta ei lisää räjähtävä suorituskyky vaan eleettömän pehmeä kiihtyvyys.
Ärsyttää
Jousitus
Herkästi pompottava jousitus vähentää mukavuutta ja tuntuu häiritsevältä.
Yllättää
Hybridijärjestelmä
CT 200h kulkee pakkaskeleissäkin yllättävän paljon sähkön voimin.
Yhteenveto
CT 200h:n varsin korkea ikä näkyy jo auton sisällä materiaaleissa, käyttökytkimissä ja ergonomiassa. Ulkoasu on nykyaikaisen tyylikäs. Hybridijärjestelmä ansaitsee kiitoksen sekä toiminnan jouhevuudesta että sähkökäytön aktiivisuudesta.
(3 tähteä)
Lexus CT 200h F Sport S
Moottori R4, 1798 cm3, 73 kW (99 hv)/5200 r/min, 142 Nm/2800–4400 r/min
Sähkömoottori 60 kW (82 hv), 207 Nm
Hybridijärjestelmä 100 kW (136 hv)
Suorituskyky 0−100 km/h 10,3 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 4,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästö 94 g/km
Voimansiirto CVT-automatti, etuveto
Mitat p. 4355 mm, l. 1765 mm, k. 1445 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 455 kg, tavaratila 275−985 l, tankki 45 l
Hinta 43 231 euroa, koeajoauto 44 812 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
LampizatOrin uusi dac
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ