SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

SEAT S.A. käynnisti moottorinsa 9.5.1950 ja aloitti jännittävän matkansa: tavoitteena saada Espanja liikkeelle. Nyt yritys juhlii 75-vuotista taivaltaan ja samalla historiansa suurinta muutosta – Espanjan sähköistämistä.

Auto Bild.Uutiset

Yli seit­se­män vuo­si­kym­me­nen ajan SEAT S.A. on joh­don­mu­kai­ses­ti pyr­ki­nyt tuo­maan liik­ku­vuu­den kaik­kien ulot­tu­vil­le. Tä­män an­si­os­ta se ei ole vain muo­van­nut koko maan te­ol­lis­ta ke­hi­tys­tä, vaan tul­lut osak­si sen DNA:ta. Pa­lat­kaam­me siis yri­tyk­sen his­to­ri­a­pol­kuun.

Merk­ki­vuo­ten­sa kun­ni­ak­si SEAT S.A. avaa per­jan­tai­na 9.5. Bar­ce­lo­nan Uni­vers-au­ki­ol­la his­to­ri­al­li­sen näyt­te­lyn, jos­sa esi­tel­lään yh­ti­ön pe­rin­tö 75 iko­ni­sen au­ton kaut­ta. Kä­vi­jät pää­se­vät tu­tus­tu­maan va­li­koi­maan mal­le­ja, jot­ka ovat mää­rit­tä­neet jo­kai­sen lu­vun yri­tyk­sen ta­ri­nas­sa: ai­na vuo­den 1953 en­sim­mäi­ses­tä au­tos­ta, SEAT 1400:sta, täys­säh­köi­seen CUP­RA Ra­va­liin, jon­ka tuo­tan­to al­kaa Mar­to­rel­lis­sa vuon­na 2026. Mu­ka­na on myös le­gen­daa­ri­sia mal­le­ja, ku­ten SEAT 600, SEAT Ibi­za ja SEAT León – vain muu­ta­mia mai­ni­tak­sem­me niis­tä 77 mal­lis­ta, joi­ta yri­tys on val­mis­ta­nut pe­rus­ta­mi­ses­taan läh­tien vuon­na 1950.

Näyt­te­ly on avoin­na ylei­söl­le 10.–18.5. vä­li­sen ajan, osa­na Au­to­mo­bi­le Bar­ce­lo­na -ta­pah­tu­maa. Lau­an­tai­na 10.5. SEAT S.A. jär­jes­tää myös eri­tyi­sen ti­lai­suu­den työn­te­ki­jöil­leen his­to­ri­al­li­sen juh­lan kun­ni­ak­si.

CASA SEAT osal­lis­tuu SEAT S.A.:n 75-vuo­tis­juh­laan 10.5. oh­jel­mal­la, joka on avoin koko kau­pun­gil­le. Ta­pah­tu­maan kuu­luu muun mu­as­sa näyt­te­ly eräis­tä yri­tyk­sen iko­ni­sim­mis­ta his­to­ri­al­li­sis­ta au­tois­ta, in­te­rak­tii­vi­nen tila pie­nois­mal­leil­la SEAT 600:sta, Leó­nis­ta ja 850 Spi­de­ris­tä, eri­kois­ver­sio Run­ning Tribe -juok­su­ta­pah­tu­mas­ta, jos­sa osal­lis­tu­jat pu­keu­tu­vat eri vuo­si­kym­men­ten ins­pi­roi­miin asui­hin, sekä ku­li­naa­ri­sia yl­lä­tyk­siä ku­ten Ro­cam­bo­les­cin ma­kei­sia ja Jor­di Ro­can suun­nit­te­le­ma juh­la­kak­ku.

His­to­ri­aa pyö­ril­lä

En­sim­mäi­set pyö­rät kiin­ni­tet­tiin SEAT 1400:aan. Tätä mal­lia val­mis­tet­tiin vuon­na 1953 Bar­ce­lo­nan Zona Fran­can teh­taal­la vii­ti­sen au­toa päi­väs­sä. 40 vuo­den ajan siel­lä tuo­tet­tiin iko­ni­sia mal­le­ja ku­ten SEAT 600 ja SEAT 127. Tä­män jäl­keen yri­tys ra­ken­si mo­der­nim­man ja suu­rem­man teh­taan Mar­to­rel­liin, joka avat­tiin vuon­na 1993, ja jos­sa aloi­tet­tiin toi­sen su­ku­pol­ven SEAT Ibi­zan ja en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven SEAT Cor­do­ban tuo­tan­to – val­mis­tus­vauh­ti oli 1 500 au­toa päi­väs­sä. Ny­kyi­sin 2 800 000 m² ko­koi­sel­ta teh­taal­ta (vas­taa 400 jal­ka­pal­lo­kent­tää) val­mis­tuu au­to 40 se­kun­nin vä­lein, eli noin 2 300 au­toa päi­väs­sä. 75 vuo­den ai­ka­na SEAT S.A. on val­mis­ta­nut yh­teen­sä 20 590 594 au­toa.

SEAT S.A. on edel­leen ai­noa yri­tys, joka suun­nit­te­lee, ke­hit­tää, val­mis­taa ja mark­ki­noi au­to­ja Es­pan­jas­sa kol­mel­la tuo­tan­to­pai­kal­laan: Bar­ce­lo­nas­sa, El Prat de Llob­re­ga­tis­sa ja Mar­to­rel­lis­sa. Se on myös maan suu­rin te­ol­li­nen T&K-si­joit­ta­ja, ja sen osuus Es­pan­jan brut­to­kan­san­tuot­tees­ta on noin 1 %. Yri­tys pe­rus­ti oman tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­kes­kuk­sen­sa vuon­na 1975. Tek­ni­nen kes­kus, joka juh­lii tänä vuon­na 50-vuo­tis­päi­vään­sä, on mah­dol­lis­ta­nut ke­hit­tää it­se­näi­ses­ti au­to­ja. En­sim­mäi­nen täy­sin siel­lä ke­hi­tet­ty mal­li oli 1200 Sport eli "Bo­ca­neg­ra".

Tek­ni­sen kes­kuk­sen yh­tey­teen avat­tiin vuon­na 2007 myös De­sign Cent­re. Se on yk­si maa­il­man mo­der­neim­mis­ta ja ai­noa Es­pan­jas­sa toi­mi­va au­to­jen muo­toi­lu­kes­kus, jos­sa käy­dään läpi koko suun­nit­te­lup­ro­ses­si.

Toi­nen as­kel koh­ti säh­köis­tä tu­le­vai­suut­ta on ak­ku­jen ko­koon­pa­no­teh­das, jon­ka ra­ken­ta­mi­nen al­koi vuon­na 2023. 300 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­nil­la ja yli 500:lla uu­del­la työ­pai­kal­la tämä lai­tos, jos­sa Po­wer­Con Sa­gun­ton gi­ga­teh­taan ken­not koo­taan, on osa Fu­tu­re: Fast For­ward -han­ket­ta. Tä­män Volks­wa­gen-kon­ser­nin ja SEAT S.A.:n joh­ta­man hank­keen ta­voit­tee­na on teh­dä Es­pan­jas­ta Eu­roo­pan säh­köi­sen liik­ku­vuu­den kes­kus. Ko­ko­nai­suu­des­saan ky­sees­sä on maan his­to­ri­an suu­rin te­ol­li­nen in­ves­toin­ti: 10 mil­jar­dia eu­roa.

Liik­ku­via iko­nei­ta

Muo­toi­luun ja tek­no­lo­gi­aan si­tou­tu­mi­sen­sa an­si­os­ta SEAT S.A. on lan­see­ran­nut 77 mal­lia – eri ver­si­oi­ta ja su­ku­pol­via – 75 vuo­den ai­ka­na. To­del­li­sia klas­si­koi­ta ovat mm. SEAT 600, liik­ku­vuu­den de­mok­ra­ti­soin­nin sym­bo­li, ja SEAT Ibi­za, jota on toi­mi­tet­tu asi­a­kail­le yli kuu­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta vii­den su­ku­pol­ven ja 41 vuo­den ajan, mikä te­kee sii­tä au­to­mer­kin kaik­kien ai­ko­jen myy­dyim­män mal­lin. Myös SEAT Leon, nel­jä su­ku­pol­vea ja 26 vuot­ta kom­pak­tien luo­kas­sa, ja SEAT Aro­na, Es­pan­jan myy­dyin SUV-mal­li, ovat kir­joit­ta­neet his­to­ri­aa.

Ja sit­ten on tie­tys­ti CUP­RA. Vuon­na 2018 SEAT S.A:sta tuli kah­den brän­din yh­tiö. Uu­si au­to­merk­ki syn­tyi haas­ta­maan mark­ki­noi­ta ja on mul­lis­ta­nut au­to­te­ol­li­suu­den: seit­se­män mal­lia seit­se­mäs­sä vuo­des­sa ja yli 800 000 myy­tyä au­toa maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Tä­nään mo­lem­pien merk­kien mal­le­ja liik­kuu teil­lä yli 70 maas­sa – Mek­si­kos­ta Aust­ra­li­aan ja Uu­teen-See­lan­tiin. Yri­tys vie yli 80 % tuo­tan­nos­taan ul­ko­mail­le. En­sim­mäi­nen vien­ti teh­tiin vuon­na 1965 Ko­lum­bi­aan. Vuon­na 1986 yri­tyk­ses­tä tuli osa Volks­wa­gen-kon­ser­nia, maa­il­man joh­ta­vaa au­to­te­ol­li­suus­ryh­mää.

Ih­mi­set vie­vät yri­tys­tä eteen­päin

Täl­lä het­kel­lä SEAT S.A.:lla on 14 281 työn­te­ki­jää, jot­ka ra­ken­ta­vat liik­ku­vaa tu­le­vai­suut­tam­me. 75 vuo­den ai­ka­na yh­teen­sä 78 662 ih­mis­tä on jät­tä­nyt jäl­ken­sä yri­tyk­seen in­to­hi­mol­laan ja työl­lään. Tä­hän pa­nok­seen liit­tyy myös vuon­na 1957 pe­rus­tet­tu op­pi­so­pi­mus­kou­lu, jos­sa pa­nos­te­taan par­hai­siin ky­kyi­hin. Siel­lä on kou­lu­tet­tu yli 3 000 opis­ke­li­jaa sen 68-vuo­ti­sen his­to­ri­an ai­ka­na.

Yri­tys on ai­na pi­tä­nyt tii­me­jään tär­keim­pä­nä voi­ma­va­ra­naan. Täs­tä syys­tä SEAT S.A. on vuo­des­ta 2023 läh­tien to­teut­ta­nut his­to­ri­an kun­ni­an­hi­moi­sin­ta kou­lu­tu­soh­jel­maan­sa – pel­käs­tään vuon­na 2024 an­net­tiin yli 170 000 tun­tia kou­lu­tus­ta.

SEAT S.A. on ol­lut osa ih­mis­ten ar­kea su­ku­pol­vien ajan – per­he­mat­ko­ja, en­sim­mäi­siä ajo­ko­ke­muk­sia, muis­to­ja, va­lo­ku­via, lau­lu­ja ja elo­ku­via. Mut­ta yri­tyk­sen si­tou­tu­mi­nen yh­teis­kun­taan on ulot­tu­nut vie­lä pi­dem­mäl­le. Vuo­den 2020 CO­VID-19-krii­sin kes­kel­lä yri­tys ei tuh­lan­nut ai­kaa, vaan muut­ti no­pe­as­ti SEAT Le­o­nin tuo­tan­to­lin­jan hen­gi­tys­ko­nei­den val­mis­tuk­seen ja osal­lis­tui vä­es­tön ro­kot­ta­mi­seen vi­ra­no­mais­ten kans­sa. Nyt yri­tys on pe­rus­ta­nut SEAT CUP­RA -sää­ti­ön, jon­ka ta­voit­tee­na on tu­kea nuo­ria ja edis­tää dy­naa­mi­sem­paa ja tasa-ar­voi­sem­paa yh­teis­kun­taa.

Edes­sä on vie­lä mo­nia ki­lo­met­re­jä täl­lä in­nos­ta­val­la mat­kal­la, ke­hit­ty­en ja ede­ten yh­des­sä ih­mis­ten kans­sa ja hei­tä var­ten. Yri­tys te­kee yhä his­to­ri­aa luo­mal­la tu­le­vai­suut­ta – jo­ten koh­ti seu­raa­via vuo­sia, SEAT S.A.!

His­to­ri­aa te­ke­vät lu­vut ja saa­vu­tuk­set:

- 77 lan­see­rat­tua mal­lia

- SEAT: 20 590 594 val­mis­tet­tua au­toa

- CUP­RA: 938 451 val­mis­tet­tua au­toa

- Työl­lis­tä­nyt 78 662 työn­te­ki­jää

- Vuon­na 1953 val­mis­tet­tiin 5 au­toa päi­väs­sä, nyt 3 200 au­toa päi­väs­sä

Au­to­Bild / Seat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Auto Bild.Uutiset

Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

K-Auto luottaa tulevaisuuteen markkinoiden hankaluuksista huolimatta

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

K-Auto luottaa tulevaisuuteen markkinoiden hankaluuksista huolimatta

Auto Bild.Uutiset
Yksi Hennessey Venom F5-M Roadsterin ilmeisimmistä tunnusmerkeistä on valtava, 55-tuumainen (1 400 mm) ”selkäevä”, joka ulottuu kattoon asennetusta scoopista suoraan takaosan reunaan.

Yksi Hennessey Venom F5-M Roadsterin ilmeisimmistä tunnusmerkeistä on valtava, 55-tuumainen (1 400 mm) ”selkäevä”, joka ulottuu kattoon asennetusta scoopista suoraan takaosan reunaan.

Hennessey Performance

Tiesitkö, mikä on tällä hetkellä maailman tehokkain manua­a­li­vaih­teinen superauto? Onko se Koenigsegg CC850? Huippunopeutta yli 480 km/h!

Auto Bild.Superautot
Yksi Hennessey Venom F5-M Roadsterin ilmeisimmistä tunnusmerkeistä on valtava, 55-tuumainen (1 400 mm) ”selkäevä”, joka ulottuu kattoon asennetusta scoopista suoraan takaosan reunaan.

Yksi Hennessey Venom F5-M Roadsterin ilmeisimmistä tunnusmerkeistä on valtava, 55-tuumainen (1 400 mm) ”selkäevä”, joka ulottuu kattoon asennetusta scoopista suoraan takaosan reunaan.

Hennessey Performance

Tiesitkö, mikä on tällä hetkellä maailman tehokkain manua­a­li­vaih­teinen superauto? Onko se Koenigsegg CC850? Huippunopeutta yli 480 km/h!

Auto Bild.Superautot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN