Uusi Dacia Bigster nyt Suomesssa

Dacia Bigster on merkin kaikkien aikojen suurin, tilavin ja ylellisin malli – ja samalla Dacian vahva askel kohti C-SUV-segmentin valloittamista.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus tar­jo­aa va­rus­te­lua, jota ei ai­em­min ole Da­ci­al­ta näh­ty, mut­ta jol­lais­ta tä­män ko­ko­luo­kan asi­ak­kaat odot­ta­vat. Da­ci­an ydi­na­ja­tus säi­lyy sil­ti en­nal­laan: Bigs­ter tar­jo­aa poik­keuk­sel­li­sen pal­jon vas­ti­net­ta ra­hal­le. Mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 28 399 eu­ros­ta, ei­kä yk­si­kään ver­sio yli­tä 35 000 eu­ron ra­jaa. Esit­te­ly­au­tot ovat nyt Suo­mes­sa ja ko­ea­jet­ta­vis­sa val­tuu­te­tuil­la jäl­leen­myy­jil­lä.

Mi­toil­taan Bigs­ter on huo­mat­ta­van koo­kas omas­sa luo­kas­saan. Ak­se­li­vä­li on 2,7 met­riä ja ko­ril­la on mit­taa 4,57 met­riä, mikä on pe­rä­ti 23 sent­tiä Dus­te­ria enem­män. Le­veyt­tä Bigs­te­ril­lä on 1,81 met­riä ja kor­keut­ta 1,71 met­riä. Ta­va­ra­ti­la on jopa 614 lit­ran (VDA) ko­koi­se­na yk­si luok­kan­sa suu­rim­mis­ta.

Bigs­te­rin pe­rus­ra­ken­tee­na on CMF-B, joka on Da­ci­an stra­te­gi­an ydin. Sen muun­nel­ta­vuus on teh­nyt mah­dol­li­sek­si luo­da to­del­la suu­ret sisä- ja ta­va­ra­ti­lat. Kai­kes­sa suun­nit­te­lus­sa ovat ol­leet kes­ki­pis­tees­sä asi­ak­kai­den odo­tuk­set tä­män ko­ko­luo­kan ka­tu­maas­tu­ril­ta.

VOI­MA­LIN­JAT

Da­cia Bigs­ter tuo mark­ki­noil­le mo­ni­puo­li­sen va­li­koi­man säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­jo­ja, jois­ta osa on täy­sin uu­sia.

TCe 140: En­sim­mäis­tä ker­taa Da­cia-mal­lis­tos­sa saa­ta­vil­la ole­va 140-he­vos­voi­mai­nen voi­ma­lin­ja yh­dis­tää uu­den su­ku­pol­ven 1,2-lit­rai­sen 3-sy­lin­te­ri­sen tur­bo­ah­de­tun ben­sii­ni­moot­to­rin ja 48V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män. Tämä yh­dis­tel­mä tar­jo­aa ajo­nau­tin­toa ja alen­taa kes­ki­ku­lu­tus­ta sekä CO2-pääs­tö­jä. Saa­ta­vil­la etu­ve­toi­se­na ai­no­as­taan Exp­res­si­on-va­rus­te­ta­sol­la.

Hyb­rid 155: Bigs­ter on en­sim­mäi­nen Re­nault Grou­pin au­to, joka si­säl­tää täy­sin uu­den Hyb­rid 155 -voi­ma­lin­jan yh­dis­tet­ty­nä au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. Tämä voi­ma­lin­ja on saa­ta­vil­la kai­kil­la kol­mel­la va­rus­te­ta­sol­la (Exp­res­si­on, Ext­re­me, Jour­ney).

TCe 130 4x4: Seik­kai­li­joil­le suun­ni­tel­tu ne­li­ve­toi­nen Bigs­ter yh­dis­tää 6-vaih­tei­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton ja 48V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män. Tämä Dus­te­ris­ta­kin tut­tu voi­ma­lin­ja on saa­ta­vil­la Exp­res­si­on- ja Ext­re­me-va­rus­te­ta­soil­la.

Run­saas­ti va­rus­tei­ta jo pe­rus­mal­lis­sa

Da­cia tuli mark­ki­noil­le au­to­na, jos­sa oli kaik­ki olen­nai­nen – ei­kä mi­tään tur­haa. Asi­ak­kai­den odo­tuk­set ovat kui­ten­kin muut­tu­neet vuo­sien var­rel­la, ja sa­mal­la myös Da­ci­an va­ki­o­va­rus­te­lu on nous­sut ai­van uu­del­le ta­sol­le. Nyt Bigs­ter vie Da­ci­an uu­teen ko­ko­luok­kaan, jos­sa vaa­ti­muk­set ovat en­tis­tä kor­ke­am­mat. Tämä nä­kyy myös va­rus­te­lus­sa: jo edul­li­sin, 28 399 eu­roa mak­sa­va Exp­res­si­on-ver­sio tar­jo­aa kat­ta­van ta­son omi­nai­suuk­sia. Bigs­ter jat­kaa uu­des­sa seg­men­tis­sä Da­ci­an pe­ru­sa­ja­tuk­sen to­teut­ta­mis­ta – se tar­jo­aa ra­hal­le enem­män vas­ti­net­ta kuin mi­kään muu au­to­merk­ki.

Bigs­te­ris­sä on run­saas­ti kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten edis­tyk­sel­li­nen ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus yli­no­peus­va­roi­tuk­sel­la, pe­ruu­tus­tut­ka ta­ka­na, kais­tan­vaih­to­va­roi­tin, kais­ta-avus­tin ja hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä. Da­cia ha­lu­aa teh­dä asi­ak­kai­den­sa elä­mäs­tä hel­pom­paa, ja sik­si Bigs­te­ris­sä on myös My Sa­fe­ty -kat­kai­sin: yh­del­lä kak­sois­pai­nal­luk­sel­la voi kyt­keä pois pääl­tä va­li­tut jär­jes­tel­mät, ku­ten yli­no­peus­va­roi­tuk­sen.

Bigs­ter Exp­res­si­o­nis­sa on 7-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, jo­hon voi va­li­ta va­lit­se­man­sa tie­dot. Kos­ke­tus­näyt­tö on 10,1-tuu­mai­nen, ja sii­nä on Me­dia Disp­lay lan­gat­to­mal­la äly­pu­he­lin­pei­lauk­sel­la (And­roid Au­to / Ap­p­le Carp­lay). Ke­vyt­me­tal­li­van­teet ovat 17-tuu­mai­set ja au­tos­sa on kiin­te­ät kat­to­kai­teet. Käyt­töä hel­pot­ta­vat säh­kö­sää­töi­set ul­ko­pei­lit, säh­kö­toi­mi­set ik­ku­nan­nos­ti­met kai­kis­sa ovis­sa ja pe­ruu­tus­ka­me­ra. Käy­tän­nöl­li­syyt­tä li­sää kol­meen osaan ja­et­tu ta­ka­pen­kin sel­kä­no­ja Ea­sy­Fold-toi­min­nol­la. Mat­kus­ta­jat naut­ti­vat kak­si­a­lu­ei­ses­ta au­to­maat­ti-il­mas­toin­nis­ta, kun taas kul­jet­ta­jal­le on iloa säh­köi­ses­tä kä­si­jar­rus­ta, tuu­li­la­sin­pyyh­ki­mien sa­de­tun­nis­ti­mes­ta ja säh­köi­ses­ti ko­ria vas­ten tait­tu­vis­ta ul­ko­pei­leis­tä. Va­ki­o­na on ai­na myös hai­ne­vä­an­ten­ni.

Bigs­ter-mal­li­sar­jan hui­pul­la ovat sa­man­hin­tai­set (hyb­ri­di­nä 33 399 €) Ext­re­me ja Jour­ney, jot­ka poik­ke­a­vat toi­sis­taan tyy­lil­tään. Mo­lem­mis­sa on 10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja edis­tyk­sel­li­sem­pi Me­dia Nav Live -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä 3D Sound by Ar­ka­mys -ää­nen­tois­tol­la. Mu­ka­vuut­ta li­sää­vät vie­lä kes­ki­kon­so­li kyy­när­no­jal­la ja lan­gat­to­mal­la äly­pu­he­li­men la­tau­sa­lus­tal­la, kau­ko­va­lo­a­vus­tin sekä äly­a­vain­kort­ti. Li­säk­si Hyb­rid 155 -voi­ma­lin­jan yh­tey­des­sä tu­lee mo­lem­mil­la va­rus­te­ta­soil­la mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din sekä vii­len­net­tä­vä säi­ly­tys­ti­la kyy­när­no­jas­sa.

Kak­si­kos­ta Ext­re­me on enem­män maas­to­a­joon tar­koi­tet­tu. Sii­nä on 18-tuu­mai­set pyö­rät ja kat­to­te­li­neek­si kään­net­tä­vät mo­ni­toi­mi­kat­to­kai­teet. Ext­re­men tun­nis­taa ku­pa­rin­vä­ri­sis­tä yk­si­tyis­koh­dis­ta ko­ris­sa ja mat­kus­ta­mos­sa. Si­säl­lä on hel­pos­ti puh­dis­tet­ta­va syn­teet­ti­nen ja osit­tain kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lis­ta teh­ty Mic­roC­loud-ver­hoi­lu sekä ku­mi­ma­tot edes­sä, ta­ka­na ja ta­va­ra­ti­las­sa. Ext­re­mes­sä on va­ki­o­na myös 1,2 met­rin pi­tui­nen pa­no­raa­ma­la­si­kat­to, joka on avat­ta­vis­sa etuo­sas­ta.

Bigs­ter Jour­neys­sa on pal­jon sa­maa kuin Ext­re­mes­sä, mut­ta pai­no­tus on ylel­li­syy­des­sä. Käyt­töä hel­pot­taa äly­a­vain, joka on myös Ext­re­mes­sä, mut­ta vain Jour­neys­sa on säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku, joka toi­mii re­kis­te­ri­kil­ven va­lon vie­res­sä, ko­je­lau­das­sa ja avain­kor­tis­sa ole­vis­ta pai­nik­keis­ta. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on säh­kö­sää­döt kor­keu­del­le ja sel­kä­no­jan kal­lis­tuk­sel­le sekä ma­nu­aa­li­nen ris­ti­se­län­tu­en sekä etäi­syy­den sää­tö.

Bigs­te­rin uu­si me­tal­li­vä­ri In­di­go si­ni­nen sekä va­lin­nai­se­na saa­ta­va kak­si­vä­ri­syys, eli In­di­go si­ni­nen tai Schis­te har­maa me­tal­li­vä­ri yh­dis­tet­ty­nä mus­taan kat­toon (saa­ta­vil­la Ext­re­me- ja Jour­ney-mal­lei­hin) – ovat yk­si­noi­keu­del­la tä­män mal­lin tun­nus­merk­ke­jä.

Au­to­Bild / Da­cia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU