Uusi Dacia Bigster nyt Suomesssa
Dacia Bigster on merkin kaikkien aikojen suurin, tilavin ja ylellisin malli – ja samalla Dacian vahva askel kohti C-SUV-segmentin valloittamista.
Uutuus tarjoaa varustelua, jota ei aiemmin ole Dacialta nähty, mutta jollaista tämän kokoluokan asiakkaat odottavat. Dacian ydinajatus säilyy silti ennallaan: Bigster tarjoaa poikkeuksellisen paljon vastinetta rahalle. Malliston hinnat alkavat 28 399 eurosta, eikä yksikään versio ylitä 35 000 euron rajaa. Esittelyautot ovat nyt Suomessa ja koeajettavissa valtuutetuilla jälleenmyyjillä.
Mitoiltaan Bigster on huomattavan kookas omassa luokassaan. Akseliväli on 2,7 metriä ja korilla on mittaa 4,57 metriä, mikä on peräti 23 senttiä Dusteria enemmän. Leveyttä Bigsterillä on 1,81 metriä ja korkeutta 1,71 metriä. Tavaratila on jopa 614 litran (VDA) kokoisena yksi luokkansa suurimmista.
Bigsterin perusrakenteena on CMF-B, joka on Dacian strategian ydin. Sen muunneltavuus on tehnyt mahdolliseksi luoda todella suuret sisä- ja tavaratilat. Kaikessa suunnittelussa ovat olleet keskipisteessä asiakkaiden odotukset tämän kokoluokan katumaasturilta.
VOIMALINJAT
Dacia Bigster tuo markkinoille monipuolisen valikoiman sähköistettyjä voimalinjoja, joista osa on täysin uusia.
TCe 140: Ensimmäistä kertaa Dacia-mallistossa saatavilla oleva 140-hevosvoimainen voimalinja yhdistää uuden sukupolven 1,2-litraisen 3-sylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin ja 48V kevythybridijärjestelmän. Tämä yhdistelmä tarjoaa ajonautintoa ja alentaa keskikulutusta sekä CO2-päästöjä. Saatavilla etuvetoisena ainoastaan Expression-varustetasolla.
Hybrid 155: Bigster on ensimmäinen Renault Groupin auto, joka sisältää täysin uuden Hybrid 155 -voimalinjan yhdistettynä automaattivaihteistoon. Tämä voimalinja on saatavilla kaikilla kolmella varustetasolla (Expression, Extreme, Journey).
TCe 130 4x4: Seikkailijoille suunniteltu nelivetoinen Bigster yhdistää 6-vaihteisen manuaalivaihteiston ja 48V kevythybridijärjestelmän. Tämä Dusteristakin tuttu voimalinja on saatavilla Expression- ja Extreme-varustetasoilla.
Runsaasti varusteita jo perusmallissa
Dacia tuli markkinoille autona, jossa oli kaikki olennainen – eikä mitään turhaa. Asiakkaiden odotukset ovat kuitenkin muuttuneet vuosien varrella, ja samalla myös Dacian vakiovarustelu on noussut aivan uudelle tasolle. Nyt Bigster vie Dacian uuteen kokoluokkaan, jossa vaatimukset ovat entistä korkeammat. Tämä näkyy myös varustelussa: jo edullisin, 28 399 euroa maksava Expression-versio tarjoaa kattavan tason ominaisuuksia. Bigster jatkaa uudessa segmentissä Dacian perusajatuksen toteuttamista – se tarjoaa rahalle enemmän vastinetta kuin mikään muu automerkki.
Bigsterissä on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten edistyksellinen aktiivinen hätäjarrutus, liikennemerkkien tunnistus ylinopeusvaroituksella, peruutustutka takana, kaistanvaihtovaroitin, kaista-avustin ja hätäpuhelujärjestelmä. Dacia haluaa tehdä asiakkaidensa elämästä helpompaa, ja siksi Bigsterissä on myös My Safety -katkaisin: yhdellä kaksoispainalluksella voi kytkeä pois päältä valitut järjestelmät, kuten ylinopeusvaroituksen.
Bigster Expressionissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, johon voi valita valitsemansa tiedot. Kosketusnäyttö on 10,1-tuumainen, ja siinä on Media Display langattomalla älypuhelinpeilauksella (Android Auto / Apple Carplay). Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset ja autossa on kiinteät kattokaiteet. Käyttöä helpottavat sähkösäätöiset ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa ja peruutuskamera. Käytännöllisyyttä lisää kolmeen osaan jaettu takapenkin selkänoja EasyFold-toiminnolla. Matkustajat nauttivat kaksialueisesta automaatti-ilmastoinnista, kun taas kuljettajalle on iloa sähköisestä käsijarrusta, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistimesta ja sähköisesti koria vasten taittuvista ulkopeileistä. Vakiona on aina myös haineväantenni.
Bigster-mallisarjan huipulla ovat samanhintaiset (hybridinä 33 399 €) Extreme ja Journey, jotka poikkeavat toisistaan tyyliltään. Molemmissa on 10-tuumainen digitaalinen mittaristo ja edistyksellisempi Media Nav Live -multimediajärjestelmä 3D Sound by Arkamys -äänentoistolla. Mukavuutta lisäävät vielä keskikonsoli kyynärnojalla ja langattomalla älypuhelimen latausalustalla, kaukovaloavustin sekä älyavainkortti. Lisäksi Hybrid 155 -voimalinjan yhteydessä tulee molemmilla varustetasoilla mukautuva vakionopeudensäädin sekä viilennettävä säilytystila kyynärnojassa.
Kaksikosta Extreme on enemmän maastoajoon tarkoitettu. Siinä on 18-tuumaiset pyörät ja kattotelineeksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Extremen tunnistaa kuparinvärisistä yksityiskohdista korissa ja matkustamossa. Sisällä on helposti puhdistettava synteettinen ja osittain kierrätysmateriaalista tehty MicroCloud-verhoilu sekä kumimatot edessä, takana ja tavaratilassa. Extremessä on vakiona myös 1,2 metrin pituinen panoraamalasikatto, joka on avattavissa etuosasta.
Bigster Journeyssa on paljon samaa kuin Extremessä, mutta painotus on ylellisyydessä. Käyttöä helpottaa älyavain, joka on myös Extremessä, mutta vain Journeyssa on sähkötoiminen takaluukku, joka toimii rekisterikilven valon vieressä, kojelaudassa ja avainkortissa olevista painikkeista. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt korkeudelle ja selkänojan kallistukselle sekä manuaalinen ristiseläntuen sekä etäisyyden säätö.
Bigsterin uusi metalliväri Indigo sininen sekä valinnaisena saatava kaksivärisyys, eli Indigo sininen tai Schiste harmaa metalliväri yhdistettynä mustaan kattoon (saatavilla Extreme- ja Journey-malleihin) – ovat yksinoikeudella tämän mallin tunnusmerkkejä.
AutoBild / Dacia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Dali Kupid
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
SystemDekin paluu
Luxmanin uusi cd-soitin
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL