Uusi ennätys: autoilusta kerättiin veroja Suomessa huippusumma – samaan aikaan tiet rapistuvat
Tieliikenne tuotti Suomen verottajalle viime vuonna ennätysmäärän verotuloja.
Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna verotuloja ennätysmäärä, eli jo noin 8,4 miljardia euroa, kertovat verottajan tilastot. Kaikkiaan verokertymä kasvoi vuoden 2018 osalta noin 70 miljoonalla eurolla edelliseen eli vuoteen verrattuna.
Suurin tieliikenteen veropotti kerätään tällä hetkellä polttoaineverolla, jonka kertymä oli viime vuonna lähes 3,0 miljardia euroa. Polttoaineverokertymä on veron korotusten takia tällä vuosikymmenellä kasvanut, vaikka polttoaineen kokonaismyynti on viime vuosina pienentynyt ajoneuvojen energiatehokkuuden parantuessa.
Vuosittain perittävän ajoneuvoveron kertymä on kasvanut viime vuosina. Ajoneuvoveron perusveroa kerättiin viime vuonna henkilöautoilta noin 650 miljoonaa euroa, ja käyttövoimaveroa eli ns. dieselveroa noin 300 miljoonaa euroa. Niistä kertyy yhteensä siis lähes miljardi euroa.
Noin viidennes henkilöautoliikenteen veroista kerätään auton hankinnan yhteydessä perittävänä autoverona, jota valtio keräsi viime vuonna noin 1,0 miljardia. Autoveron tuotto kasvoi selvästi, sillä ensirekisteröintien määrä oli viime vuonna suhteellisen korkea ja lisäksi maahan tuotiin ennätysmäärä käytettyjä autoja.
Samalla kasvoi myös Suomen autokannan keski-ikä, joka on kasvanut yhtäjaksoisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Tyypillisellä vaatimattoman yksityiskäyttöisen henkilöauton 14000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä pelkkiin autoilun erikoisveroihin menee siis kuluttajalta ilman arvonlisäveroakin jo noin 1400 euroa vuodessa. Ja arvonlisäverohan liittyy kaikkeen autoilussa, mikä tietenkin tuntuu myös autoilijan kukkarossa.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan tieliikenteen verotus on Suomessa kansainvälisestikin mitattuna korkeaa. Henkilö- ja pakettiautoliikennettä verotetaan ilman arvonlisäveroja laskettuna tällä hetkellä noin 10 sentillä. Kuorma-autoliikennettä rokotetaan tätäkin roisimmin, noin 20 sentillä ajokilometriä kohti.
Mihin rahat valuvat?
Huimista autoilijoilta kerättävistä verokertymistä huolimatta autoilijoiden edellytysten parantamiseksi, esimerkiksi Suomen tiestöön ei näyttäisi riittävän verovaroja. Historiaan siirtynyt Juha Sipilän hallitus yritti satsata lähes miljardi euroa rapautuneen liikenneverkon kunnostukseen. Tavoitteena oli nimenomaan vähentää tie-, rata- ja vesiväylien korjausvelkaa, joka on jo kasvanut melkoiseksi.
Mutta pieleen meni. Tuoreimpien laskelmien mukaan tekemättä jääneiden teiden kunnostus- ja korjaustöiden arvo on edellishallituskauden aikana kääntynyt hienoiseen nousuun. Vuonna 2016 korjausvelan suuruudeksi arvioitiin 2468 miljoonaa euroa, eli vajaat 2,5 miljardia. Syksyllä 2018 valmistuneiden laskelmien mukaan se oli noussut 65 miljoonaa euroa, eli korjausrästejä oli kertynyt yhteensä 2533 miljoonan euron edestä. Korjausvelkaa on siis nyt yli 2,5 miljardia euroa.
Korjausvelan kasvaessa tiestömme rapautuu entisestään, ja varsinkin pääväylien ulkopuoliset osuudet ovat vaarassa muuttua kakkosluokan teiksi, joilta on pahimmissa tapauksissa pian poistettava kestopäällyste kokonaan. Suomessa verotuloja ei ole ollut tapana ”korvamerkitä”, mutta autoilijoita perittävien verojen määrä on jo niin suuri, että verotaakan ja saatavien epäsuhtaan olisi puututtava. Kuka uskaltaisi avata pelin?
Harry Kuurio, Kuvat Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää akryyliä
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL