Uusi ennätys: autoilusta kerättiin veroja Suomessa huippusumma – samaan aikaan tiet rapistuvat
Tieliikenne tuotti Suomen verottajalle viime vuonna ennätysmäärän verotuloja.
Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna verotuloja ennätysmäärä, eli jo noin 8,4 miljardia euroa, kertovat verottajan tilastot. Kaikkiaan verokertymä kasvoi vuoden 2018 osalta noin 70 miljoonalla eurolla edelliseen eli vuoteen verrattuna.
Suurin tieliikenteen veropotti kerätään tällä hetkellä polttoaineverolla, jonka kertymä oli viime vuonna lähes 3,0 miljardia euroa. Polttoaineverokertymä on veron korotusten takia tällä vuosikymmenellä kasvanut, vaikka polttoaineen kokonaismyynti on viime vuosina pienentynyt ajoneuvojen energiatehokkuuden parantuessa.
Vuosittain perittävän ajoneuvoveron kertymä on kasvanut viime vuosina. Ajoneuvoveron perusveroa kerättiin viime vuonna henkilöautoilta noin 650 miljoonaa euroa, ja käyttövoimaveroa eli ns. dieselveroa noin 300 miljoonaa euroa. Niistä kertyy yhteensä siis lähes miljardi euroa.
Noin viidennes henkilöautoliikenteen veroista kerätään auton hankinnan yhteydessä perittävänä autoverona, jota valtio keräsi viime vuonna noin 1,0 miljardia. Autoveron tuotto kasvoi selvästi, sillä ensirekisteröintien määrä oli viime vuonna suhteellisen korkea ja lisäksi maahan tuotiin ennätysmäärä käytettyjä autoja.
Samalla kasvoi myös Suomen autokannan keski-ikä, joka on kasvanut yhtäjaksoisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Tyypillisellä vaatimattoman yksityiskäyttöisen henkilöauton 14000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä pelkkiin autoilun erikoisveroihin menee siis kuluttajalta ilman arvonlisäveroakin jo noin 1400 euroa vuodessa. Ja arvonlisäverohan liittyy kaikkeen autoilussa, mikä tietenkin tuntuu myös autoilijan kukkarossa.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan tieliikenteen verotus on Suomessa kansainvälisestikin mitattuna korkeaa. Henkilö- ja pakettiautoliikennettä verotetaan ilman arvonlisäveroja laskettuna tällä hetkellä noin 10 sentillä. Kuorma-autoliikennettä rokotetaan tätäkin roisimmin, noin 20 sentillä ajokilometriä kohti.
Mihin rahat valuvat?
Huimista autoilijoilta kerättävistä verokertymistä huolimatta autoilijoiden edellytysten parantamiseksi, esimerkiksi Suomen tiestöön ei näyttäisi riittävän verovaroja. Historiaan siirtynyt Juha Sipilän hallitus yritti satsata lähes miljardi euroa rapautuneen liikenneverkon kunnostukseen. Tavoitteena oli nimenomaan vähentää tie-, rata- ja vesiväylien korjausvelkaa, joka on jo kasvanut melkoiseksi.
Mutta pieleen meni. Tuoreimpien laskelmien mukaan tekemättä jääneiden teiden kunnostus- ja korjaustöiden arvo on edellishallituskauden aikana kääntynyt hienoiseen nousuun. Vuonna 2016 korjausvelan suuruudeksi arvioitiin 2468 miljoonaa euroa, eli vajaat 2,5 miljardia. Syksyllä 2018 valmistuneiden laskelmien mukaan se oli noussut 65 miljoonaa euroa, eli korjausrästejä oli kertynyt yhteensä 2533 miljoonan euron edestä. Korjausvelkaa on siis nyt yli 2,5 miljardia euroa.
Korjausvelan kasvaessa tiestömme rapautuu entisestään, ja varsinkin pääväylien ulkopuoliset osuudet ovat vaarassa muuttua kakkosluokan teiksi, joilta on pahimmissa tapauksissa pian poistettava kestopäällyste kokonaan. Suomessa verotuloja ei ole ollut tapana ”korvamerkitä”, mutta autoilijoita perittävien verojen määrä on jo niin suuri, että verotaakan ja saatavien epäsuhtaan olisi puututtava. Kuka uskaltaisi avata pelin?
Harry Kuurio, Kuvat Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ