Uusi ennätys: autoilusta kerättiin veroja Suomessa huippusumma – samaan aikaan tiet rapistuvat
Tieliikenne tuotti Suomen verottajalle viime vuonna ennätysmäärän verotuloja.
Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna verotuloja ennätysmäärä, eli jo noin 8,4 miljardia euroa, kertovat verottajan tilastot. Kaikkiaan verokertymä kasvoi vuoden 2018 osalta noin 70 miljoonalla eurolla edelliseen eli vuoteen verrattuna.
Suurin tieliikenteen veropotti kerätään tällä hetkellä polttoaineverolla, jonka kertymä oli viime vuonna lähes 3,0 miljardia euroa. Polttoaineverokertymä on veron korotusten takia tällä vuosikymmenellä kasvanut, vaikka polttoaineen kokonaismyynti on viime vuosina pienentynyt ajoneuvojen energiatehokkuuden parantuessa.
Vuosittain perittävän ajoneuvoveron kertymä on kasvanut viime vuosina. Ajoneuvoveron perusveroa kerättiin viime vuonna henkilöautoilta noin 650 miljoonaa euroa, ja käyttövoimaveroa eli ns. dieselveroa noin 300 miljoonaa euroa. Niistä kertyy yhteensä siis lähes miljardi euroa.
Noin viidennes henkilöautoliikenteen veroista kerätään auton hankinnan yhteydessä perittävänä autoverona, jota valtio keräsi viime vuonna noin 1,0 miljardia. Autoveron tuotto kasvoi selvästi, sillä ensirekisteröintien määrä oli viime vuonna suhteellisen korkea ja lisäksi maahan tuotiin ennätysmäärä käytettyjä autoja.
Samalla kasvoi myös Suomen autokannan keski-ikä, joka on kasvanut yhtäjaksoisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Tyypillisellä vaatimattoman yksityiskäyttöisen henkilöauton 14000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä pelkkiin autoilun erikoisveroihin menee siis kuluttajalta ilman arvonlisäveroakin jo noin 1400 euroa vuodessa. Ja arvonlisäverohan liittyy kaikkeen autoilussa, mikä tietenkin tuntuu myös autoilijan kukkarossa.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan tieliikenteen verotus on Suomessa kansainvälisestikin mitattuna korkeaa. Henkilö- ja pakettiautoliikennettä verotetaan ilman arvonlisäveroja laskettuna tällä hetkellä noin 10 sentillä. Kuorma-autoliikennettä rokotetaan tätäkin roisimmin, noin 20 sentillä ajokilometriä kohti.
Mihin rahat valuvat?
Huimista autoilijoilta kerättävistä verokertymistä huolimatta autoilijoiden edellytysten parantamiseksi, esimerkiksi Suomen tiestöön ei näyttäisi riittävän verovaroja. Historiaan siirtynyt Juha Sipilän hallitus yritti satsata lähes miljardi euroa rapautuneen liikenneverkon kunnostukseen. Tavoitteena oli nimenomaan vähentää tie-, rata- ja vesiväylien korjausvelkaa, joka on jo kasvanut melkoiseksi.
Mutta pieleen meni. Tuoreimpien laskelmien mukaan tekemättä jääneiden teiden kunnostus- ja korjaustöiden arvo on edellishallituskauden aikana kääntynyt hienoiseen nousuun. Vuonna 2016 korjausvelan suuruudeksi arvioitiin 2468 miljoonaa euroa, eli vajaat 2,5 miljardia. Syksyllä 2018 valmistuneiden laskelmien mukaan se oli noussut 65 miljoonaa euroa, eli korjausrästejä oli kertynyt yhteensä 2533 miljoonan euron edestä. Korjausvelkaa on siis nyt yli 2,5 miljardia euroa.
Korjausvelan kasvaessa tiestömme rapautuu entisestään, ja varsinkin pääväylien ulkopuoliset osuudet ovat vaarassa muuttua kakkosluokan teiksi, joilta on pahimmissa tapauksissa pian poistettava kestopäällyste kokonaan. Suomessa verotuloja ei ole ollut tapana ”korvamerkitä”, mutta autoilijoita perittävien verojen määrä on jo niin suuri, että verotaakan ja saatavien epäsuhtaan olisi puututtava. Kuka uskaltaisi avata pelin?
Harry Kuurio, Kuvat Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.
Rolls-Royce
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.
Rolls-Royce
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Aequo Audion nanokaiuttimet
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL