Vältä yleisimmät karavaanarin rengasvirheet: Asiantuntija neuvoo

Kesälomakausi on taas täällä. Kymmenille tuhansille suomalaisille se tarkoittaa asuntoautolla tai -vaunulla tien päälle lähtemistä.

Auto Bild.Uutiset

Täs­sä ovat No­ki­an Ren­kai­den asi­an­tun­ti­jan par­haat vin­kit tur­val­li­seen ja ren­tout­ta­vaan ka­ra­vaa­na­ri­ke­sään.

Hen­ki­lö­au­ton ren­kaat ei­vät ole riit­tä­vän vah­vat

Tur­val­li­suu­den kan­nal­ta on erit­täin tär­ke­ää, et­tä mat­kai­lu­au­tois­sa käy­te­tään niil­le suun­ni­tel­tu­ja ren­kai­ta, ovat­han ren­kaat ai­noa kos­ke­tus­pin­ta au­ton ja tien vä­lil­lä.

“Va­li­tet­ta­vas­ti yleis­ty­mäs­sä on il­miö, jos­sa osa mi­ni­bus­sien ja pa­ket­ti­au­to­jen omis­ta­jis­ta käyt­tää näyt­tä­viä suu­ri­ko­koi­sia van­tei­ta ja hen­ki­lö­au­ton ren­kai­ta”, sa­noo No­ki­an Ren­kai­den ke­hi­tys­pääl­lik­kö Mik­ko Liuk­ku­la. Vaik­ka suu­ret van­teet näyt­tä­vät hy­väl­tä, Liuk­ku­la pai­not­taa, et­tä hen­ki­lö­au­ton ren­kai­den ra­ken­ne ei ole suun­ni­tel­tu kes­tä­mään yh­tä ras­kai­ta kuor­mia kuin pa­ket­ti­au­toi­hin ja mat­kai­lu­a­jo­neu­voi­hin tar­koi­te­tut ren­kaat – vaik­ka nii­den kan­ta­vuus­luok­ka ni­mel­li­ses­ti oli­si­kin riit­tä­vä.

Va­lit­se ren­gas, joka on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään ras­kai­ta kuor­mia

Asun­to­au­toi­hin ja –vau­nui­hin suo­si­tel­laan C-luo­kan (com­mer­ci­al) ren­kai­ta. Jot­kut ren­gas­val­mis­ta­jat erot­ta­vat pa­ket­ti­au­to­jen C-ren­kaat ja mat­kai­lu­a­jo­neu­voi­hin tar­koi­te­tut CP-luo­kan (cam­per) ren­kaat toi­sis­taan, kun taas toi­set – ku­ten No­ki­an Ren­kaat – vah­vis­ta­vat kaik­ki pa­ket­ti­au­ton ren­kaan­sa kes­tä­mään myös ras­kai­ta mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­ja.

Toi­nen huo­mi­oi­ta­va seik­ka asun­to­au­ton tai -vau­nun ren­kai­ta han­kit­ta­es­sa on, et­tä ren­kai­den koon, kan­ta­vuu­sin­dek­sin ja no­peus­luo­kan tu­lee vas­ta­ta ajo­neu­von re­kis­te­ri­ot­tees­sa an­net­tu­ja tie­to­ja. Pie­ne­nä mut­ta tär­ke­ä­nä yk­si­tyis­koh­ta­na Mik­ko Liuk­ku­la suo­sit­te­lee ke­sä­ren­kai­ta, jois­sa on te­räs­run­koi­set vent­tii­lit, jot­ta väl­te­tään il­ma­vuo­dot tien pääl­lä.

Oi­kea ren­gas­pai­ne vai­kut­taa sekä ajo­tur­val­li­suu­teen et­tä ren­kai­den kes­tä­vyy­teen

Asun­to­au­ton ja -vau­nun ren­kais­sa on ol­ta­va riit­tä­väs­ti pai­net­ta, jot­ta ne kes­tä­vät ras­kaan ajo­neu­von, mat­kus­ta­jien ja ta­va­roi­den pai­non. Oi­kein täy­tet­ty ren­gas myös ku­lut­taa vä­hem­män polt­to­ai­net­ta. Suo­si­tel­tu ren­gas­pai­ne löy­tyy joko B-pi­la­ris­ta, polt­to­ai­ne­tan­kin kan­nes­ta tai käyt­tö­oh­jees­ta.

"Huo­mi­oi, et­tä asun­to­au­ton ovi­tar­ras­sa ole­va pai­ne­oh­je on jos­kus tar­koi­tet­tu pa­ket­ti­au­to­käyt­töön. Sää­dä ren­gas­pai­ne ai­na to­del­li­sen kuor­man mu­kaan ja muis­ta, et­tä lie­vä yli­pai­ne ei ole kos­kaan yh­tä hai­tal­lis­ta kuin ali­pai­ne", muis­tut­taa Mik­ko Liuk­ku­la.

Riit­tä­vän ren­gas­pai­neen li­säk­si ren­kai­den kun­non tar­kis­ta­mi­nen on tär­ke­ää en­nen mat­kal­le läh­töä. "Tar­kis­ta eri­tyi­ses­ti ren­kai­den si­sä­si­vut ja reu­nat. Jos nä­ky­vis­sä on pul­lis­tu­mia tai pal­jas­tu­nei­ta te­räs­vöi­tä, on ai­ka vaih­taa ren­kaat. Myös tä­ri­nä ajet­ta­es­sa on ai­na merk­ki joko ta­sa­pai­no­tu­son­gel­mas­ta, ren­gas­vau­ri­os­ta tai li­as­ta van­tees­sa.”

Tar­kis­tet­ta­via asi­oi­ta ovat myös ren­kai­den ku­lu­mi­nen sekä nii­den ko­ko­nai­si­kä. Ke­sä­ren­kai­den lail­li­nen mi­ni­miu­ra­sy­vyys on 1,6 mm, mut­ta ve­si­liir­ron es­to­ky­ky heik­ke­nee mer­kit­tä­väs­ti jo al­le nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyy­des­sä. Ren­kaan si­vus­sa ole­va DOT-mer­kin­tä ker­too ren­kaan iän il­moit­ta­mal­la val­mis­tus­vii­kon ja -vuo­den, ja ren­kaat suo­si­tel­laan vaih­det­ta­vik­si vii­meis­tään 10 vuo­den iäs­sä, vaik­ka ne ei­vät oli­si vie­lä ku­lu­neet.

 

Par­haat vin­kit su­ju­vaan ka­ra­vaa­na­ri­ke­sään

En­nen läh­töä ko­toa tai lei­rin­tä­a­lu­eel­ta:

- Tar­kis­ta ren­gas­pai­neet. Tar­kis­ta myös ren­kai­den ku­lu­tus­pin­ta, si­vu­pin­nat ja vent­tii­lit nä­ky­vien vau­ri­oi­den va­ral­ta.

- Ota mu­kaan paik­kaus­sar­ja, 12V-komp­res­so­ri, ren­ga­sa­vain sekä pul­lo­tunk­ki, jot­ta voit hoi­taa pie­net ren­ga­son­gel­mat tien pääl­lä en­nen kor­jaa­mol­le pää­syä.

- Säi­ly­tä hei­jas­tin­lii­vi jo­kai­sel­le mat­kus­ta­jal­le kul­jet­ta­jan oven lo­ke­ros­sa.

- Var­mis­ta tur­val­li­nen start­ti kier­tä­mäl­lä ajo­neu­vo en­nen liik­keel­le­läh­töä: tar­kis­ta ren­kaat sil­mä­mää­räi­ses­ti, var­mis­ta et­tä pyö­rät ovat kun­nol­la kiin­ni, tu­ki­ja­lat nos­tet­tu, ta­va­rat pois­tet­tu pöy­dil­tä ja kiin­ni­tet­ty, ja et­tä kaik­ki ik­ku­nat ovat sul­jet­tui­na.

- Tar­kis­ta reit­ti etu­kä­teen, jot­ta ma­ta­la ali­kul­ku­sil­ta tai ka­pea tun­tu­ri­tie ei pää­se yl­lät­tä­mään.

Mui­ta hyö­dyl­li­siä vink­ke­jä mat­kal­le:

- Pa­ka­tun ajo­neu­von to­del­li­sen pai­non voi tar­kis­taa joil­la­kin jä­te­a­se­mil­la.

- Suur­ten ajo­neu­vo­jen il­man­vas­tus on huo­mat­ta­van suu­ri. No­peu­den nos­ta­mi­nen asun­to­au­tol­la 90 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­des­ta 120 ki­lo­met­riin tun­nis­sa voi li­sä­tä polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta yli puo­lel­la (esi­mer­kik­si 9 l/100 km → 16 l/100 km).

- Jos jäät kiin­ni mä­räl­le nur­mi­kol­le tai mu­taan, ve­tä­vien pyö­rien ren­gas­pai­neen alen­ta­mi­nen voi aut­taa ir­ti pää­se­mi­ses­sä – var­mis­ta vain, et­tä si­nul­la on kei­no täyt­tää ren­kaat uu­del­leen.

- Pei­tä ren­kaat, jos ajo­neu­vo on pit­kään py­sä­köi­ty­nä suo­ras­sa au­rin­gon­pais­tees­sa.

Au­to­Bild / No­ki­an Ren­kaat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN