Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Android Auto, CarPlay ja MirrorLink mahdollistavat puhelimen yhdistämisen auton tietoviihdejärjestelmään.

Android Auto, CarPlay ja MirrorLink mahdollistavat puhelimen yhdistämisen auton tietoviihdejärjestelmään.

Henry Posa

Yhdistä puhelin autoon - vertailussa Android Auto, Apple Carplay ja Mirrorlink

Älypuhelimen sovellukset saa heijastettua auton tieto­viih­de­jär­jes­telmän näytölle. Esittelemme tässä Android Auto-, Apple CarPlay- ja MirrorLink-järjestelmät. 

Auto Bild.Hyöty
28.9.2018

Äly­pu­he­li­met ovat ol­leet jo pi­dem­män ai­kaa osa suo­ma­lais­ten ar­kea. Pu­he­li­mis­ta ja nii­hin asen­ne­tuis­ta so­vel­luk­sis­ta on tul­lut tär­kei­tä, jo­ten nii­tä käy­te­tään lä­hes tau­ko­a­mat­ta.

Ajon ai­ka­na on kui­ten­kin syy­tä pi­tää pu­he­lin pois kä­sis­tä ja kes­kit­tyä lii­ken­tee­seen. Ti­lan­net­ta hel­pot­taa se, et­tä pu­he­li­men so­vel­luk­set saa hei­jas­tet­tua sel­lai­se­naan au­ton tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män näy­töl­le.

Kol­me vaih­to­eh­toa

Mark­ki­noil­la on kol­me vaih­to­eh­toa: And­roid Au­to on ni­men­sä mu­kai­ses­ti tar­koi­tet­tu vain And­roid-pu­he­li­mil­le, kun taas Ap­p­le CarP­lay tu­kee iP­ho­ne-pu­he­li­mis­ta löy­ty­vää iOS-käyt­tö­jär­jes­tel­mää.

Mir­ror­Link on vaih­to­eh­dois­ta sel­väs­ti van­hin, ja se lan­see­rat­tiin alun pe­rin van­hoil­le Sym­bi­an-käyt­tö­jär­jes­tel­mäl­lä toi­mi­vil­le No­ki­an pu­he­li­mil­le. Ny­kyi­sel­lään Mir­ror­Link-tuki löy­tyy myös And­roid-pu­he­li­mil­le.

Näi­den jär­jes­tel­mien omil­ta verk­ko­si­vuil­ta löy­tyy lis­ta tek­niik­kaa hyö­dyn­tä­vis­tä au­to­mer­keis­tä, mut­ta kai­kis­sa mal­leis­sa ei vält­tä­mät­tä ole tu­kea. Tark­ka­na pi­tää­kin ol­la, sil­lä kaik­ki au­tot ja pu­he­li­met ei­vät va­li­tet­ta­vas­ti toi­mi yh­des­sä.

Puhelin liitetään autoon usb-johdolla. Joissakin autoissa pitää olla tarkkana, että valitsee liittämistä varten oikean usb-pistokkeen.

Puhelin liitetään autoon usb-johdolla. Joissakin autoissa pitää olla tarkkana, että valitsee liittämistä varten oikean usb-pistokkeen.

Henry Posa

Pu­he­lin tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään

Jär­jes­tel­mien aja­tuk­se­na on, et­tä käyt­tä­jä voi näh­dä au­ton ruu­dul­la sa­man nä­ky­män, kuin mikä on hä­nen pu­he­li­mes­saan. Tär­keim­mät pu­he­li­men toi­min­not ovat näin kä­te­väs­ti käy­tet­tä­vis­sä au­ton tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kaut­ta.

Täl­löin esi­mer­kik­si apu­kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ajon ai­ka­na ha­lu­a­maan­sa mu­siik­kia mat­ka­pu­he­li­men muis­ti­kor­til­ta tai vaik­ka Spo­ti­fy-mu­siik­ki­pal­ve­lun kaut­ta. Sa­mal­la pu­he­li­men na­vi­gaat­to­ri voi opas­taa reit­tiä koko ajan mat­ka­pu­he­lin­ver­kon kaut­ta päi­vit­ty­vien lii­ken­ne­tie­dot­tei­den mu­kaan.

Nämä lie­ne­vät jär­jes­tel­mien suo­si­tuim­mat toi­min­not ja suu­rin syy yh­dis­tää pu­he­lin au­toon And­roid Au­ton, CarP­la­yn tai Mir­ror­Lin­kin avul­la. Toki sa­mal­la And­roid Au­to ja CarP­lay sal­li­vat näi­den oh­jaa­mi­sen myös ää­ni­ko­men­noil­la.

Pu­he­li­men liit­tä­mi­nen au­ton tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään ta­pah­tuu täl­lä het­kel­lä ai­na usb-joh­dol­la. Tu­le­vai­suu­des­sa myös lan­ga­ton tie­don­siir­to saat­taa tul­la mah­dol­li­sek­si, mut­ta ai­na­kin tois­tai­sek­si ylei­ses­sä käy­tös­sä ole­va Blu­e­tooth on tie­don­siir­to­no­peu­del­taan tä­hän tur­han hi­das. Usb-lii­tän­tä on si­kä­li hyvä rat­kai­su, et­tä sitä kaut­ta pu­he­lin la­tau­tuu sa­ma­nai­kai­ses­ti. Vir­ran­saan­ti oli­si toki rat­kais­ta­vis­sa myös lan­gat­to­mal­la la­tauk­sel­la.

Muista, että kaikki autot ja puhelimet eivät valitettavasti toimi yhdessä.

Muista, että kaikki autot ja puhelimet eivät valitettavasti toimi yhdessä.

Henry Posa

Jär­jes­tel­mäs­tä toi­seen

Huo­mi­oon on otet­ta­va li­säk­si tiet­ty­jä haas­tei­ta. And­roid Au­ton, CarP­la­yn tai Mir­ror­Lin­kin ja au­ton oman jär­jes­tel­män vä­lil­lä pomp­pi­mi­nen on ai­na­kin tois­tai­sek­si hie­man ra­sit­ta­vaa. Toki se on hy­vin har­voin tar­peen, mi­kä­li na­vi­goin­ti sekä mu­siik­ki tois­te­taan näi­den jär­jes­tel­mien kaut­ta, ja au­tos­sa on au­to­maat­tiil­mas­toin­ti tai ai­na­kin omat kyt­ki­met il­mas­toin­nin sää­töön.

Näi­den jär­jes­tel­mien käyt­tö on vä­hin­tään­kin ikä­vää au­tois­sa, jois­sa ei ole kos­ke­tus­näyt­töä – sel­lai­sia au­to­ja var­ten And­roid Au­toa, CarP­la­y­ta tai Mir­ror­Lin­kiä ei ole sel­väs­ti­kään suun­ni­tel­tu. Kos­ke­tus­näyt­tö löy­tyy on­nek­si lä­hes kai­kis­ta näi­tä tu­ke­vis­ta au­tois­ta.

And­roid Au­ton, CarP­la­yn tai Mir­ror­Lin­kin saa­mi­sek­si ai­noa vaih­to­eh­to ei ole suin­kaan au­to­kau­poil­le mars­si­mi­nen. Mark­ki­noil­la on myös jäl­ki­a­sen­tei­sia me­di­a­tois­ti­mia, jot­ka tu­ke­vat näi­tä jär­jes­tel­miä. Uu­den pu­he­li­men os­to to­sin saat­taa sil­ti ol­la edes­sä.

Ta­po­ja on siis mo­nia, mut­ta pu­he­li­mes­ta on tul­lut niin kes­kei­nen osa ar­kea, et­tä on vih­doin ai­ka yh­dis­tää se su­ju­vas­ti myös au­toon. Seu­raa­vas­sa au­tos­sa­ni sai­si ol­la tuki näil­le kol­mel­le jär­jes­tel­mäl­le, kii­tos!

Volkswagen tarjoaa osassa malleistaan kaikki kolme tapaa yhdistää puhelin auton tietoviihdejärjestelmään. Vasemman alakulman kuvakkeen alta valitaan puhelin liittämistä varten.

Volkswagen tarjoaa osassa malleistaan kaikki kolme tapaa yhdistää puhelin auton tietoviihdejärjestelmään. Vasemman alakulman kuvakkeen alta valitaan puhelin liittämistä varten.

Henry Posa

And­roid Au­to

And­roid Au­to on ni­men­sä mu­kai­ses­ti Goog­len käyt­tö­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tuil­le mat­ka­pu­he­li­mil­le tar­koi­tet­tu jär­jes­tel­mä. Huo­not uu­ti­set on ker­rot­ta­va And­roid Au­ton osal­ta heti al­kuun, sil­lä ne ovat mer­kit­tä­viä: And­roid Au­to -so­vel­lus ei ole saa­ta­vil­la Suo­mes­sa. Ai­na­kaan ko­keil­tu

LG G4 -pu­he­lin ei suos­tu­nut yh­dis­tä­mään Volks­wa­gen Ti­gu­a­nin tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään il­man so­vel­lus­ta.

Maa­il­mal­la on ol­lut myös so­vel­luk­sen kans­sa yh­dis­tä­mi­son­gel­mia And­roid Au­toon usei­den eri pu­he­li­mien ja au­to­jen ta­pauk­sis­sa. On­gel­mia ai­heut­ta­nee And­roid-käyt­tö­jär­jes­tel­män va­paas­ti muo­kat­ta­va luon­ne. Käyt­tö­jär­jes­tel­män uu­sim­man And­roid 6.0 -päi­vi­tyk­sen lu­va­taan kor­jan­neen näi­tä on­gel­mia. Vai­kut­taa kui­ten­kin sil­tä, et­tä jat­kos­sa pu­he­li­men yh­teen­so­pi­vuu­den ko­kei­lu on osa au­ton ko­ea­joa ai­na­kin niil­le, joil­le asia on tär­keä.

Goog­len ta­voit­tee­na on teh­dä And­roid Au­tos­ta täy­sin pu­he­lin­kes­kei­nen. Tämä tar­koit­tai­si sitä, et­tä au­tol­ta ei enää tar­vit­tai­si eri­tyis­tä tu­kea jär­jes­tel­mäl­le – sitä voi­si pi­tää jon­kin­lai­se­na mul­lis­tuk­se­na. Li­säk­si Goog­le tah­toi­si jat­kos­sa tar­jo­ta au­ton­val­mis­ta­jil­le va­pau­den luo­da omia so­vel­luk­si­aan vaik­ka­pa huol­lon ti­laa­mi­seen suo­raan And­roid Au­ton kaut­ta.

Suo­sii ää­ni­ko­men­to­ja

Käyt­tö­liit­ty­mä muis­tut­taa ul­ko­nä­öl­tään pal­jon pu­he­li­mes­ta löy­ty­vää And­roi­dia, mut­ta sen ala­reu­nas­sa on rivi ku­vak­kei­ta, joil­la lii­ku­taan eri toi­min­to­jen vä­lil­lä. Näi­tä ovat na­vi­gaa­tio, pu­he­lin, pää­nä­ky­mä, mu­siik­ki ja au­ton tie­dot. Täl­lä het­kel­lä tu­e­tuis­ta mu­siik­ki­so­vel­luk­sis­ta tär­keim­mät lie­ne­vät Goog­le Play ja Spo­ti­fy.

Pää­nä­ky­mä näyt­tää ti­lan­teen mu­kaan esi­mer­kik­si soi­tet­ta­van kap­pa­leen, na­vi­goin­ti­oh­jeet, teks­ti­vies­tit, sään ja tu­le­vat ka­len­te­ri­ta­pah­tu­mat. Säh­kö­pos­ti, Fa­ce­book, Twit­ter ja muut jat­ku­vas­ti päi­vit­ty­vät so­vel­luk­set on jä­tet­ty Ap­p­len CarP­la­yn ta­paan pois – täl­lä täh­dä­tään tie­tys­ti lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­seen.

Koko käyt­tö­jär­jes­tel­mä on ra­ken­net­tu suo­si­maan ää­ni­ko­men­to­jen käyt­töä, jo­ten kaik­ki­al­ta löy­tyy And­roid-käyt­tä­jil­le tut­tu mik­ro­fo­ni­sym­bo­li. Ää­ni­ko­men­to­jen kaut­ta on siis myös käy­tet­tä­vis­sä koko Goog­len haku. And­roid Au­to to­sin lu­kee ha­ku­tu­lok­sen vas­tauk­sen ää­neen ei­kä näy­tä nii­tä ruu­dul­la.

And­roid Au­to vai­kut­taa vie­lä hie­man kes­ke­ne­räi­sel­tä, jo­ten ei eh­kä ole suu­rin vää­ryys, et­tei sitä ole vie­lä vi­ral­li­ses­ti saa­ta­vil­la Suo­mes­sa. Se näyt­tää kui­ten­kin lu­paa­val­ta tu­le­vai­suut­ta sil­mäl­lä pi­tä­en. Jär­jes­tel­mäs­tä tu­lee en­sin saa­da luo­tet­ta­vas­ti toi­mi­va kai­kil­la pu­he­li­mil­la, ja sen jäl­keen so­vel­lus saa löy­tää tien­sä myös Suo­mes­sa Goog­le Play -kaup­paan.

Täs­tä pi­dim­me

- erit­täin on­nis­tu­nut käyt­tö­liit­ty­mä

- tu­le­vai­suus

Tämä är­syt­ti

- so­vel­lus ei saa­ta­vil­la Suo­mes­sa

- on­gel­mia yh­dis­tä­mi­sen kans­sa

Ap­p­le CarP­lay

Ap­p­le CarP­lay on täl­lä het­kel­lä Suo­mes­sa kiis­tat­ta pa­ras ja toi­mi­vin jär­jes­tel­mä pu­he­li­men käyt­tä­mi­seen au­ton tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kaut­ta. Tämä tie­to ilah­dut­taa var­mas­ti iP­ho­ne-käyt­tä­jiä. Muil­le se ei suo loh­tua, sil­lä mil­lään muul­la pu­he­li­mel­la Ap­p­le CarP­lay ei ole käy­tet­tä­vis­sä.

CarP­lay ei var­si­nai­ses­ti hei­jas­ta pu­he­li­men nä­ky­mää näy­töl­le vaan tar­jo­aa Ap­p­len etu­kä­teen va­lit­se­mat tär­keim­mät so­vel­luk­set suu­ri­na ku­vak­kei­na. Näis­tä mer­kit­tä­vim­mät ovat pu­he­lin, vies­tit mu­siik­ki ja kar­tat. Jäl­ki­a­sen­tei­sis­ta so­vel­luk­sis­ta käy­tet­tä­vis­sä on esi­mer­kik­si Spo­ti­fy.

Lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den kan­nal­ta on hyvä, et­tei Fa­ce­book ole käy­tet­tä­vis­sä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kaut­ta. Tut­tua iP­ho­ne-käyt­tä­jil­le on ruu­dul­ta löy­ty­vä Ap­p­len ko­ti­pai­ni­ke, jol­la pää­see ai­na pa­laa­maan pää­va­lik­koon. Se on to­sin si­joi­tet­tu pu­he­li­mes­ta poi­ke­ten ruu­dun va­sem­paan ala­nurk­kaan.

Pu­he­li­men nä­ky­mä säi­lyy CarP­la­yn käy­tön ai­ka­na täy­sin nor­maa­li­na. Tämä on osit­tain myös CarP­la­yn vah­vuus, sil­lä pu­he­lin on ajon ai­ka­na nor­maa­lis­ti käy­tet­tä­vis­sä. Apu­kul­jet­ta­ja voi se­la­ta Fa­ce­boo­kia sa­mal­la pu­he­li­mel­la, jon­ka kaut­ta CarP­lay hoi­taa na­vi­goin­tia tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään.

CarPlayn perusvalikko koostuu suurista kuvakkeista, vaikka se ei olekaan varsinaisesti heijastus puhelimen näytöstä. Se on kuitenkin helppo ja selkeä käyttää. Kotinäppäimen sijoittaminen vasempaan alakulmaan edellyttää hieman totuttelua.

CarPlayn perusvalikko koostuu suurista kuvakkeista, vaikka se ei olekaan varsinaisesti heijastus puhelimen näytöstä. Se on kuitenkin helppo ja selkeä käyttää. Kotinäppäimen sijoittaminen vasempaan alakulmaan edellyttää hieman totuttelua.

Henry Posa

Ap­p­le Kar­tat ei ole täl­lä het­kel­lä Goog­len kart­to­jen ta­sol­la, jo­ten moni iP­ho­nen käyt­tä­jä suo­sii pu­he­li­mes­saan Goog­le Maps -so­vel­lus­ta. Se ei kui­ten­kaan ole tar­jol­la CarP­la­yn kaut­ta. Au­ton näy­töl­le ei saa Goog­le Map­sin oh­jei­ta, mut­ta sen na­vi­goin­nin ää­ni­oh­jeet saa kyl­lä kuu­lu­maan au­ton kai­ut­ti­mis­ta käyn­nis­tä­mäl­lä Map­sin pu­he­li­men kaut­ta.

CarP­lay on myös tä­män jäl­keen käy­tet­tä­vis­sä, ja siel­tä voi vaik­ka­pa ava­ta Ap­p­len näyt­tä­mään au­ton si­jain­nin kart­ta­nä­ky­mäl­lä. Sama kei­no toi­mii myös mui­den na­vi­goin­ti­so­vel­lus­ten kans­sa. On­gel­maa kier­tä­mäl­lä ei kui­ten­kaan yl­le­tä And­roid Au­ton Goog­le Map­sin tar­jo­a­maan na­vi­goin­nin laa­tuun. Hel­poin­ta on­kin pi­täy­tyä CarP­la­yn na­vi­goin­nin osal­ta Ap­p­len Kar­tat-so­vel­luk­ses­sa, joka on sel­lai­se­naan koh­tuul­li­sen toi­mi­va.

Pu­he­oh­jaus Siri on otet­ta­va käyt­töön CarP­la­y­ta var­ten, ja sen pu­heen­tun­nis­tus tun­tuu toi­si­naan toi­mi­van au­tos­sa jopa pu­he­lin­ta pa­rem­min. Tämä riip­puu tie­ten­kin au­toon asen­ne­tus­ta mik­ro­fo­nis­ta ja sen si­joit­te­lus­ta. Muu­ten Si­rin toi­min­ta on tut­tua pu­he­li­mes­ta. Sitä kan­nat­taa­kin ope­tel­la hyö­dyn­tä­mään vii­meis­tään au­tos­sa.

Täs­tä pi­dim­me

- yk­sin­ker­tai­nen

- toi­mii lu­va­tus­ti

- pu­he­lin käy­tet­tä­vis­sä nor­maa­lis­ti

Tämä är­syt­ti

- ra­joi­tet­tu käyt­tö­liit­ty­mä

- kart­ta­pal­ve­lu­na Ap­p­le Maps

Mir­ror­Link

Mir­ror­Lin­kin ta­ka­na on au­ton-, mat­ka­pu­he­lin- ja jäl­ki­a­sen­teis­ten me­di­a­tois­ti­mien val­mis­ta­jien yh­tei­nen jär­jes­tö Car Con­nec­ti­vi­ty Con­sor­tium. Sekä au­ton­val­mis­ta­jis­ta et­tä mat­ka­pu­he­lin­val­mis­ta­jis­ta noin 70 % kuu­luu tä­hän jär­jes­töön.

Mir­ror­Link on ai­noa stan­dar­di, joka mah­dol­lis­taa min­kä ta­han­sa pu­he­li­men ja käyt­tö­jär­jes­tel­män yh­dis­tä­mi­sen au­toon, jo­ten se ero­aa mer­kit­tä­väs­ti And­roid Au­tos­ta ja CarP­la­ys­ta. Tämä on­kin sen suu­rin vah­vuus. Va­li­tet­ta­vas­ti tu­kea ei kui­ten­kaan ole ole­mas­sa kai­kil­le pu­he­li­mil­le tai au­toil­le.

Stan­dar­di kat­taa yh­dis­te­tyn mat­ka­pu­he­li­men käy­tön tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män ja oh­jaus­pyö­rän pai­nik­kei­den kaut­ta. Mir­ror­Link on li­säk­si sel­väs­ti jou­kon van­hin jär­jes­tel­mä, ja sik­si se tu­kee myös jo mark­ki­noil­ta hä­vin­nei­tä Sym­bi­an-käyt­tö­jär­jes­tel­män pu­he­li­mia.

Mir­ror­Link näyt­tää pää­nä­ky­mäs­sään tu­e­tut so­vel­luk­set, ja täs­tä pääs­tään­kin sen suu­rim­paan heik­kou­teen. Tu­et­tu­ja so­vel­luk­sia on var­sin hei­kos­ti, ei­vät­kä ne suin­kaan ole muus­ta käy­tös­tä tut­tu­ja. Esi­mer­kik­si Spo­ti­fyn käyt­tä­mi­sek­si pu­he­li­meen tu­lee la­da­ta erik­seen RockS­cout-so­vel­lus, jon­ka kaut­ta Spo­ti­fy­ta pää­see käyt­tä­mään.

Vas­taa­vas­ti na­vi­gaa­tio Mir­ror­Lin­kin kaut­ta hoi­tuu täl­lä het­kel­lä mak­sul­li­sel­la Sy­gic-so­vel­luk­sel­la. Erik­seen la­dat­ta­vat so­vel­luk­set ovat Mir­ror­Lin­kin kom­pas­tus­ki­vi.

MirrorLinkin perusvalikossa näytetään käytössä olevat MirrorLink-yhteensopivat sovellukset. Tarjonta on toistaiseksi valitettavan vähäistä.

MirrorLinkin perusvalikossa näytetään käytössä olevat MirrorLink-yhteensopivat sovellukset. Tarjonta on toistaiseksi valitettavan vähäistä.

Henry Posa

Kaik­ki ei kui­ten­kaan ole Mir­ror-Lin­kin syy­tä: se kyl­lä mah­dol­lis­taa so­vel­luk­sil­le tuen, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti tar­jon­ta vain uu­puu tois­tai­sek­si. HTC-pu­he­li­men omis­ta­vil­le on pa­rem­pia uu­ti­sia, sil­lä HTC on luo­nut asi­ak­kail­leen oman HTC Car Pa­nel -so­vel­luk­sen. Tätä kaut­ta myös esi­mer­kik­si Goog­le Maps on käy­tet­tä­vis­sä au­ton tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä. HTC Car Pa­nel pa­ran­taa Mir­ror­Lin­kin käyt­tö­ko­ke­mus­ta mer­kit­tä­väs­ti.

Mah­dol­li­suuk­sia siis on, mut­ta Mir­ror­Link tar­vit­see no­pei­ta edis­ty­sas­ke­lei­ta. Ap­p­len iP­ho­nea Mir­ror­Link ei ai­na­kaan tois­tai­sek­si tue, mut­ta mi­tään es­tet­tä sil­le­kään ei Mir­ror­Lin­kin suun­nal­ta ole. Ap­p­le to­sin lie­nee asi­as­ta eri miel­tä.

Vai­kut­taa sil­tä, et­tä Mir­ror-Link tu­lee tais­te­le­maan lä­hin­nä And­roid-maa­il­mas­sa sel­vi­täk­seen Goog­len And­roi­dAu­toa vas­taan. Sit­ten on vie­lä Win­dows-pu­he­li­met, joil­le ei löy­dy tois­tai­sek­si min­kään­lais­ta rat­kai­sua. Eh­kä­pä täs­sä oli­si Mir­ror­Lin­kin to­del­li­nen mah­dol­li­suus.

Täs­tä pi­dim­me

- kai­kil­le so­vel­tu­va stan­dar­di

Tämä är­syt­ti

- erik­seen la­dat­ta­vat so­vel­luk­set

- käyt­tö­liit­ty­mä

Hen­ry Posa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Hyundai

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Auto Bild.Uutiset
21.12.2022
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Hyundai

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Auto Bild.Uutiset
21.12.2022
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Auto Bild.Uutiset
27.10.2022
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Auto Bild.Uutiset
27.10.2022
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Škoda Auto

Pysäköintimaksut kätevästi Euroopassa: Škoda ottaa käyttöön uuden Pay to Park -palvelun myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
17.11.2022
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Škoda Auto

Pysäköintimaksut kätevästi Euroopassa: Škoda ottaa käyttöön uuden Pay to Park -palvelun myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
17.11.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Auto Bild 4/2023 on kaupoissa

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

AC Cobra GT Roadster: Kyy kyykkyyn

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Planaa­ri­kuu­lokkeet Sloveniasta

Hifimaailma

Elac Vela BS 404 

Hifimaailma

Klipschin uudet referens­si­sub­barit 

Hifimaailma

Borresenin uusi lähtötason kaiutin 

Hifimaailma

Audiolabilta uusi 7000-sarja  

Koti ja keittiö

Pehmeä laskeutuminen uuteen pakettitaloon

Koti ja keittiö

Fasetin toimitusjohtaja Janne Ylönen on kauppiaana oppinut, ettei tavaraan saisi rakastua

Hifimaailma

Luxmanin uusi digisoitin

Hifimaailma

Referenssivirtaa aaltomuodon korjaajalla

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Auto Bild 4/2023 on kaupoissa

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Planaa­ri­kuu­lokkeet Sloveniasta

Hifimaailma

Elac Vela BS 404 

Hifimaailma

Klipschin uudet referens­si­sub­barit 

Hifimaailma

Borresenin uusi lähtötason kaiutin 

Hifimaailma

Audiolabilta uusi 7000-sarja  

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024

Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä

Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä

Volkswagen ID.3: Kokonais­val­tainen päivitys

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon

Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -katego­ri­a­voit­tajat – urhei­lu­au­to­ka­te­gorian voitti Audi RS 3

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024

Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä

Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä

Volkswagen ID.3: Kokonais­val­tainen päivitys

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon

Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -katego­ri­a­voit­tajat – urhei­lu­au­to­ka­te­gorian voitti Audi RS 3

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.