Android Auto, CarPlay ja MirrorLink mahdollistavat puhelimen yhdistämisen auton tietoviihdejärjestelmään.
Henry Posa
Yhdistä puhelin autoon - vertailussa Android Auto, Apple Carplay ja Mirrorlink
Älypuhelimen sovellukset saa heijastettua auton tietoviihdejärjestelmän näytölle. Esittelemme tässä Android Auto-, Apple CarPlay- ja MirrorLink-järjestelmät.
Älypuhelimet ovat olleet jo pidemmän aikaa osa suomalaisten arkea. Puhelimista ja niihin asennetuista sovelluksista on tullut tärkeitä, joten niitä käytetään lähes taukoamatta.
Ajon aikana on kuitenkin syytä pitää puhelin pois käsistä ja keskittyä liikenteeseen. Tilannetta helpottaa se, että puhelimen sovellukset saa heijastettua sellaisenaan auton tietoviihdejärjestelmän näytölle.
Kolme vaihtoehtoa
Markkinoilla on kolme vaihtoehtoa: Android Auto on nimensä mukaisesti tarkoitettu vain Android-puhelimille, kun taas Apple CarPlay tukee iPhone-puhelimista löytyvää iOS-käyttöjärjestelmää.
MirrorLink on vaihtoehdoista selvästi vanhin, ja se lanseerattiin alun perin vanhoille Symbian-käyttöjärjestelmällä toimiville Nokian puhelimille. Nykyisellään MirrorLink-tuki löytyy myös Android-puhelimille.
Näiden järjestelmien omilta verkkosivuilta löytyy lista tekniikkaa hyödyntävistä automerkeistä, mutta kaikissa malleissa ei välttämättä ole tukea. Tarkkana pitääkin olla, sillä kaikki autot ja puhelimet eivät valitettavasti toimi yhdessä.
Puhelin liitetään autoon usb-johdolla. Joissakin autoissa pitää olla tarkkana, että valitsee liittämistä varten oikean usb-pistokkeen.
Henry Posa
Puhelin tietoviihdejärjestelmään
Järjestelmien ajatuksena on, että käyttäjä voi nähdä auton ruudulla saman näkymän, kuin mikä on hänen puhelimessaan. Tärkeimmät puhelimen toiminnot ovat näin kätevästi käytettävissä auton tietoviihdejärjestelmän kautta.
Tällöin esimerkiksi apukuljettaja voi valita ajon aikana haluamaansa musiikkia matkapuhelimen muistikortilta tai vaikka Spotify-musiikkipalvelun kautta. Samalla puhelimen navigaattori voi opastaa reittiä koko ajan matkapuhelinverkon kautta päivittyvien liikennetiedotteiden mukaan.
Nämä lienevät järjestelmien suosituimmat toiminnot ja suurin syy yhdistää puhelin autoon Android Auton, CarPlayn tai MirrorLinkin avulla. Toki samalla Android Auto ja CarPlay sallivat näiden ohjaamisen myös äänikomennoilla.
Puhelimen liittäminen auton tietoviihdejärjestelmään tapahtuu tällä hetkellä aina usb-johdolla. Tulevaisuudessa myös langaton tiedonsiirto saattaa tulla mahdolliseksi, mutta ainakin toistaiseksi yleisessä käytössä oleva Bluetooth on tiedonsiirtonopeudeltaan tähän turhan hidas. Usb-liitäntä on sikäli hyvä ratkaisu, että sitä kautta puhelin latautuu samanaikaisesti. Virransaanti olisi toki ratkaistavissa myös langattomalla latauksella.
Muista, että kaikki autot ja puhelimet eivät valitettavasti toimi yhdessä.
Henry Posa
Järjestelmästä toiseen
Huomioon on otettava lisäksi tiettyjä haasteita. Android Auton, CarPlayn tai MirrorLinkin ja auton oman järjestelmän välillä pomppiminen on ainakin toistaiseksi hieman rasittavaa. Toki se on hyvin harvoin tarpeen, mikäli navigointi sekä musiikki toistetaan näiden järjestelmien kautta, ja autossa on automaattiilmastointi tai ainakin omat kytkimet ilmastoinnin säätöön.
Näiden järjestelmien käyttö on vähintäänkin ikävää autoissa, joissa ei ole kosketusnäyttöä – sellaisia autoja varten Android Autoa, CarPlayta tai MirrorLinkiä ei ole selvästikään suunniteltu. Kosketusnäyttö löytyy onneksi lähes kaikista näitä tukevista autoista.
Android Auton, CarPlayn tai MirrorLinkin saamiseksi ainoa vaihtoehto ei ole suinkaan autokaupoille marssiminen. Markkinoilla on myös jälkiasenteisia mediatoistimia, jotka tukevat näitä järjestelmiä. Uuden puhelimen osto tosin saattaa silti olla edessä.
Tapoja on siis monia, mutta puhelimesta on tullut niin keskeinen osa arkea, että on vihdoin aika yhdistää se sujuvasti myös autoon. Seuraavassa autossani saisi olla tuki näille kolmelle järjestelmälle, kiitos!
Volkswagen tarjoaa osassa malleistaan kaikki kolme tapaa yhdistää puhelin auton tietoviihdejärjestelmään. Vasemman alakulman kuvakkeen alta valitaan puhelin liittämistä varten.
Henry Posa
Android Auto
Android Auto on nimensä mukaisesti Googlen käyttöjärjestelmällä varustetuille matkapuhelimille tarkoitettu järjestelmä. Huonot uutiset on kerrottava Android Auton osalta heti alkuun, sillä ne ovat merkittäviä: Android Auto -sovellus ei ole saatavilla Suomessa. Ainakaan kokeiltu
LG G4 -puhelin ei suostunut yhdistämään Volkswagen Tiguanin tietoviihdejärjestelmään ilman sovellusta.
Maailmalla on ollut myös sovelluksen kanssa yhdistämisongelmia Android Autoon useiden eri puhelimien ja autojen tapauksissa. Ongelmia aiheuttanee Android-käyttöjärjestelmän vapaasti muokattava luonne. Käyttöjärjestelmän uusimman Android 6.0 -päivityksen luvataan korjanneen näitä ongelmia. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että jatkossa puhelimen yhteensopivuuden kokeilu on osa auton koeajoa ainakin niille, joille asia on tärkeä.
Googlen tavoitteena on tehdä Android Autosta täysin puhelinkeskeinen. Tämä tarkoittaisi sitä, että autolta ei enää tarvittaisi erityistä tukea järjestelmälle – sitä voisi pitää jonkinlaisena mullistuksena. Lisäksi Google tahtoisi jatkossa tarjota autonvalmistajille vapauden luoda omia sovelluksiaan vaikkapa huollon tilaamiseen suoraan Android Auton kautta.
Suosii äänikomentoja
Käyttöliittymä muistuttaa ulkonäöltään paljon puhelimesta löytyvää Androidia, mutta sen alareunassa on rivi kuvakkeita, joilla liikutaan eri toimintojen välillä. Näitä ovat navigaatio, puhelin, päänäkymä, musiikki ja auton tiedot. Tällä hetkellä tuetuista musiikkisovelluksista tärkeimmät lienevät Google Play ja Spotify.
Päänäkymä näyttää tilanteen mukaan esimerkiksi soitettavan kappaleen, navigointiohjeet, tekstiviestit, sään ja tulevat kalenteritapahtumat. Sähköposti, Facebook, Twitter ja muut jatkuvasti päivittyvät sovellukset on jätetty Applen CarPlayn tapaan pois – tällä tähdätään tietysti liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Koko käyttöjärjestelmä on rakennettu suosimaan äänikomentojen käyttöä, joten kaikkialta löytyy Android-käyttäjille tuttu mikrofonisymboli. Äänikomentojen kautta on siis myös käytettävissä koko Googlen haku. Android Auto tosin lukee hakutuloksen vastauksen ääneen eikä näytä niitä ruudulla.
Android Auto vaikuttaa vielä hieman keskeneräiseltä, joten ei ehkä ole suurin vääryys, ettei sitä ole vielä virallisesti saatavilla Suomessa. Se näyttää kuitenkin lupaavalta tulevaisuutta silmällä pitäen. Järjestelmästä tulee ensin saada luotettavasti toimiva kaikilla puhelimilla, ja sen jälkeen sovellus saa löytää tiensä myös Suomessa Google Play -kauppaan.
Tästä pidimme
- erittäin onnistunut käyttöliittymä
- tulevaisuus
Tämä ärsytti
- sovellus ei saatavilla Suomessa
- ongelmia yhdistämisen kanssa
Apple CarPlay
Apple CarPlay on tällä hetkellä Suomessa kiistatta paras ja toimivin järjestelmä puhelimen käyttämiseen auton tietoviihdejärjestelmän kautta. Tämä tieto ilahduttaa varmasti iPhone-käyttäjiä. Muille se ei suo lohtua, sillä millään muulla puhelimella Apple CarPlay ei ole käytettävissä.
CarPlay ei varsinaisesti heijasta puhelimen näkymää näytölle vaan tarjoaa Applen etukäteen valitsemat tärkeimmät sovellukset suurina kuvakkeina. Näistä merkittävimmät ovat puhelin, viestit musiikki ja kartat. Jälkiasenteisista sovelluksista käytettävissä on esimerkiksi Spotify.
Liikenneturvallisuuden kannalta on hyvä, ettei Facebook ole käytettävissä tietoviihdejärjestelmän kautta. Tuttua iPhone-käyttäjille on ruudulta löytyvä Applen kotipainike, jolla pääsee aina palaamaan päävalikkoon. Se on tosin sijoitettu puhelimesta poiketen ruudun vasempaan alanurkkaan.
Puhelimen näkymä säilyy CarPlayn käytön aikana täysin normaalina. Tämä on osittain myös CarPlayn vahvuus, sillä puhelin on ajon aikana normaalisti käytettävissä. Apukuljettaja voi selata Facebookia samalla puhelimella, jonka kautta CarPlay hoitaa navigointia tietoviihdejärjestelmään.
CarPlayn perusvalikko koostuu suurista kuvakkeista, vaikka se ei olekaan varsinaisesti heijastus puhelimen näytöstä. Se on kuitenkin helppo ja selkeä käyttää. Kotinäppäimen sijoittaminen vasempaan alakulmaan edellyttää hieman totuttelua.
Henry Posa
Apple Kartat ei ole tällä hetkellä Googlen karttojen tasolla, joten moni iPhonen käyttäjä suosii puhelimessaan Google Maps -sovellusta. Se ei kuitenkaan ole tarjolla CarPlayn kautta. Auton näytölle ei saa Google Mapsin ohjeita, mutta sen navigoinnin ääniohjeet saa kyllä kuulumaan auton kaiuttimista käynnistämällä Mapsin puhelimen kautta.
CarPlay on myös tämän jälkeen käytettävissä, ja sieltä voi vaikkapa avata Applen näyttämään auton sijainnin karttanäkymällä. Sama keino toimii myös muiden navigointisovellusten kanssa. Ongelmaa kiertämällä ei kuitenkaan ylletä Android Auton Google Mapsin tarjoamaan navigoinnin laatuun. Helpointa onkin pitäytyä CarPlayn navigoinnin osalta Applen Kartat-sovelluksessa, joka on sellaisenaan kohtuullisen toimiva.
Puheohjaus Siri on otettava käyttöön CarPlayta varten, ja sen puheentunnistus tuntuu toisinaan toimivan autossa jopa puhelinta paremmin. Tämä riippuu tietenkin autoon asennetusta mikrofonista ja sen sijoittelusta. Muuten Sirin toiminta on tuttua puhelimesta. Sitä kannattaakin opetella hyödyntämään viimeistään autossa.
Tästä pidimme
- yksinkertainen
- toimii luvatusti
- puhelin käytettävissä normaalisti
Tämä ärsytti
- rajoitettu käyttöliittymä
- karttapalveluna Apple Maps
MirrorLink
MirrorLinkin takana on auton-, matkapuhelin- ja jälkiasenteisten mediatoistimien valmistajien yhteinen järjestö Car Connectivity Consortium. Sekä autonvalmistajista että matkapuhelinvalmistajista noin 70 % kuuluu tähän järjestöön.
MirrorLink on ainoa standardi, joka mahdollistaa minkä tahansa puhelimen ja käyttöjärjestelmän yhdistämisen autoon, joten se eroaa merkittävästi Android Autosta ja CarPlaysta. Tämä onkin sen suurin vahvuus. Valitettavasti tukea ei kuitenkaan ole olemassa kaikille puhelimille tai autoille.
Standardi kattaa yhdistetyn matkapuhelimen käytön tietoviihdejärjestelmän ja ohjauspyörän painikkeiden kautta. MirrorLink on lisäksi selvästi joukon vanhin järjestelmä, ja siksi se tukee myös jo markkinoilta hävinneitä Symbian-käyttöjärjestelmän puhelimia.
MirrorLink näyttää päänäkymässään tuetut sovellukset, ja tästä päästäänkin sen suurimpaan heikkouteen. Tuettuja sovelluksia on varsin heikosti, eivätkä ne suinkaan ole muusta käytöstä tuttuja. Esimerkiksi Spotifyn käyttämiseksi puhelimeen tulee ladata erikseen RockScout-sovellus, jonka kautta Spotifyta pääsee käyttämään.
Vastaavasti navigaatio MirrorLinkin kautta hoituu tällä hetkellä maksullisella Sygic-sovelluksella. Erikseen ladattavat sovellukset ovat MirrorLinkin kompastuskivi.
MirrorLinkin perusvalikossa näytetään käytössä olevat MirrorLink-yhteensopivat sovellukset. Tarjonta on toistaiseksi valitettavan vähäistä.
Henry Posa
Kaikki ei kuitenkaan ole Mirror-Linkin syytä: se kyllä mahdollistaa sovelluksille tuen, mutta valitettavasti tarjonta vain uupuu toistaiseksi. HTC-puhelimen omistaville on parempia uutisia, sillä HTC on luonut asiakkailleen oman HTC Car Panel -sovelluksen. Tätä kautta myös esimerkiksi Google Maps on käytettävissä auton tietoviihdejärjestelmässä. HTC Car Panel parantaa MirrorLinkin käyttökokemusta merkittävästi.
Mahdollisuuksia siis on, mutta MirrorLink tarvitsee nopeita edistysaskeleita. Applen iPhonea MirrorLink ei ainakaan toistaiseksi tue, mutta mitään estettä sillekään ei MirrorLinkin suunnalta ole. Apple tosin lienee asiasta eri mieltä.
Vaikuttaa siltä, että Mirror-Link tulee taistelemaan lähinnä Android-maailmassa selvitäkseen Googlen AndroidAutoa vastaan. Sitten on vielä Windows-puhelimet, joille ei löydy toistaiseksi minkäänlaista ratkaisua. Ehkäpä tässä olisi MirrorLinkin todellinen mahdollisuus.
Tästä pidimme
- kaikille soveltuva standardi
Tämä ärsytti
- erikseen ladattavat sovellukset
- käyttöliittymä
Henry Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Taikuuden taide
WiiM:lta vahvistin
Neatin pieni lattiakaiutin
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
Laadukas putkiesivahvistin Puolasta
Accuphasen uusi digisoitin
Kellosta apua
Pro-Jectilta muuntajia mc-äänirasioille
Nu-vista DAC ja Vinyl 2
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN