Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti

Ruotsalainen sähköautomerkki Polestar esittelee nyt virallisesti uuden neliovisen suorituskykyisen Polestar 5 Grand Tourer -mallin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li poh­jau­tuu vuon­na 2020 esi­tel­tyyn Pre­cept-kon­sep­tiin, joka an­toi esi­ma­kua mer­kin vi­si­os­ta tu­le­vai­suu­den muo­toi­lun, tek­no­lo­gi­an ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen suh­teen. Po­les­tar 5 te­kee täs­tä vi­si­os­ta nyt to­del­li­suut­ta.

“Po­les­tar 5 tuo tu­le­vai­suu­den ny­ky­het­keen. Vi­si­om­me Po­les­ta­rin muo­toi­lus­ta, tek­no­lo­gi­as­ta ja kes­tä­väs­tä ke­hi­tyk­ses­tä ei ole enää unel­maa, vaan to­del­li­suut­ta, joka on asi­ak­kaan os­tet­ta­vis­sa. Puh­das skan­di­naa­vi­nen muo­toi­lu niin si­sä­ti­lois­sa kuin ul­ko­muo­dois­sa­kin, ai­nut­laa­tui­nen alus­ta, te­hok­kaat moot­to­rit, huip­pu­luo­kan tek­niik­ka ja vas­tuul­li­set ma­te­ri­aa­lit muo­dos­ta­vat ko­ko­nai­suu­den, joka näyt­tää suun­taa koko au­to­te­ol­li­suu­del­le. Po­les­tar 5 on mal­lis­tom­me täy­del­li­nen lip­pu­lai­va”, Po­les­ta­rin pää­joh­ta­ja Mic­ha­el Lohsc­hel­ler sa­noo.

Muo­toi­lu

Pre­cept-kon­sep­ti­mal­li on py­rit­ty tuo­maan tuo­tan­toon mi­ni­maa­li­sin muu­tok­sin. Po­les­ta­rin muo­toi­lu­tii­mi on luo­nut roh­ke­an, vii­si met­riä pit­kän Grand Tou­rer -mal­lin, jon­ka mo­der­nis­ta ja mi­ni­ma­lis­ti­ses­ta muo­toi­lus­ta on kar­sit­tu kaik­ki tur­ha pois. Pää­a­si­al­li­se­na ins­pi­raa­ti­on läh­tee­nä on toi­mi­nut il­mai­lu. Se nä­kyy muun mu­as­sa au­ton muo­dois­sa, jot­ka jat­ku­vat lin­jak­kaa­na ae­ro­dy­naa­mi­sen sii­pi­mäi­sen pro­fii­lin yli au­to­jen muo­toi­lus­ta tut­tuun Kamm-tyy­liin.

Ma­ta­las­sa keu­las­sa on Smart­Zo­ne-yk­sik­kö, joka esi­tel­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran Pre­cept-kon­sep­tis­sa. Sitä reu­nus­ta­vat Po­les­ta­rin kak­si­o­sai­set ajo­va­lot LED-pik­se­li­tek­nii­kal­la. Van­teet ja ko­ne­pel­lin lin­ja ovat hy­vin lä­hel­lä toi­si­aan eri­tyi­sen alus­tan ja seg­men­tis­sään ai­nut­laa­tui­sen etu­jou­si­tus­ra­ken­teen an­si­os­ta. Kiil­tä­vän mus­tat lis­tat ovien ala­o­sas­sa ma­dal­ta­vat 142 cm kor­kui­sen au­ton vi­su­aa­lis­ta kor­keus­vai­ku­tel­maa, ja pa­no­raa­ma­la­si­kat­to ko­ros­taa su­la­vaa kat­to­lin­jaa.

Au­ton muo­toi­lu on to­teu­tet­tu tin­ki­mät­tä ta­ka­mat­kus­ta­jien ti­las­ta siir­tä­mäl­lä ta­ka­mat­kus­ta­jien päi­den ta­ka­na ole­vaa ra­ken­net­ta taak­se­päin. Di­gi­taa­li­nen taus­ta­pei­li ja vir­tu­aa­li­nen ta­kaik­ku­na ovat tut­tu­ja Po­les­tar 4 -mal­lis­ta. Po­les­tar 5 -mal­lis­sa on Po­les­ta­rin his­to­ri­an suu­rin pa­no­raa­ma­la­si­kat­to – hie­man yli 2 met­riä pit­kä ja 1,25 met­riä le­veä. Täl­lä var­mis­te­taan, et­tä ta­kais­tui­men mat­kus­ta­jat saa­vat naut­tia va­loi­sas­ta ja ava­ras­ta tun­nel­mas­ta.

Po­les­tar 5:n ta­ka­o­sas­sa on eri­tyi­nen, ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti te­ho­kas va­lo­palk­ki ja in­teg­roi­tu, il­ma­vir­taus­ta pa­ran­ta­va ta­ka­dif­fuu­so­ri. Ke­hyk­set­tö­mät ik­ku­nat ja oveen upo­te­tut oven­kah­vat ovat las­ke­neet Po­les­tar 5 Dual mo­tor -ver­si­on il­man­vas­tus­ker­toi­men ta­sol­le 0,24.

Po­les­tar 5:een on saa­ta­vil­la kuu­si ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­toa, mu­kaan lu­kien kak­si mat­ta­sä­vyä – vah­va tum­man­har­maa Storm ja vaa­le­am­pi ho­pe­an­sä­vy Mag­ne­sium.

“Po­les­tar Pre­cep­tin suun­nit­te­lu oli mi­nul­le unel­ma­työ, ja on to­del­la mah­ta­vaa näh­dä lop­pu­tu­los tuo­tan­nos­sa Po­les­tar 5 -mal­li­na. Olen yl­peä tii­mim­me jo­kai­ses­ta jä­se­nes­tä, jot­ka työs­ken­te­li­vät vä­sy­mät­tä vi­si­om­me eteen. En mal­ta odot­taa, et­tä asi­ak­kaat pää­se­vät naut­ti­maan tä­män au­ton aja­mi­ses­ta yh­tä pal­jon kuin me nau­tim­me sen luo­mi­ses­ta”, mal­lin ul­ko­muo­toi­lus­ta vas­taa­va joh­ta­ja Na­hum Es­co­be­do to­te­aa.

Si­sä­ti­lat

4+1-paik­kai­sen säh­köi­sen GT-mal­lin si­sä­ti­lois­sa on pa­nos­tet­tu ta­sa­puo­li­ses­ti niin kul­jet­ta­jan kuin mat­kus­ta­jien mu­ka­vuu­teen. Re­ca­ron kans­sa yh­teis­työs­sä ke­hi­te­tyis­sä etuis­tui­mis­sa on ma­ta­la lan­ne­pis­te, si­vu­tu­et ja ne ovat tut­tuun ta­paan mu­ka­vat. Niis­sä on va­ki­o­na Char­co­al Mic­ro­Tech -ver­hoi­lu ja li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na Brid­ge of Weir -nap­pa­nah­ka­ver­hoi­lu Char­co­a­lin tai Zin­cin sä­vys­sä. Nah­ka­ver­hoi­lu on val­mis­tet­tu eläin­ten hy­vin­voin­ti­ser­ti­fi­kaa­tin saa­nees­ta, kro­mit­to­mas­ta na­has­ta, joka on luon­nol­li­nen elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­den si­vu­tuo­te. Nah­kais­tui­mis­sa on nor­maa­lien läm­mi­ty­so­mi­nai­suuk­sien ja säh­kö­sää­tö­jen li­säk­si tuu­le­tus- ja hie­ron­ta­toi­min­to.

Po­les­tar 5 on en­si­si­jai­ses­ti ne­li­paik­kai­nen au­to ta­kais­tui­men kes­ki­kyy­när­no­ja ol­les­sa al­haal­la. Ta­ka­mat­kus­ta­jat voi­vat sää­tää ne­li­vyö­hyk­keis­tä il­mas­toin­tia, is­tuin­läm­mi­tys­tä ja hie­ron­ta­toi­min­to­ja it­se. Ta­kais­tui­mien muo­toi­lu on sama kuin Re­ca­ro-etuis­tui­mis­sa, ja nii­tä voi­daan kal­lis­taa erik­seen. Kes­ki­kyy­när­no­jan nos­ta­mal­la au­toon saa­daan vii­des is­tu­ma­paik­ka. Por­ras­tet­tu aset­te­lu tar­jo­aa enem­män har­ti­a­ti­laa ja muun­taa GT-mal­lin tar­vit­ta­es­sa käy­tän­nöl­li­sek­si vii­si­paik­kai­sek­si au­tok­si. Akun muo­toi­lu luo etuis­tuin­ten taak­se yli­mää­räis­tä jal­ka­ti­laa ja mah­dol­lis­taa luon­nol­li­sem­man is­tu­ma-asen­non.

Kaik­ki­al­la mat­kus­ta­mos­sa on käy­tet­ty luon­nol­li­sia kui­tu­ma­te­ri­aa­le­ja. Etuis­tuin­ten sel­kä­no­jis­sa on Po­les­ta­reil­le tyy­pil­lis­tä, BCom­pinTM kans­sa yh­teis­työs­sä ke­hi­tet­tyä pu­nos­ta. Li­sä­vah­vuut­ta tuo hii­li­kui­dun kor­vaa­va bi­o­poh­jai­nen amp­li­TexTM, joka on val­mis­tet­tu pel­la­vas­ta. Se on jopa 40 % ke­vy­em­pää kuin muo­vi ja käyt­tää 50 % vä­hem­män fos­sii­li­siin polt­to­ai­nei­siin poh­jau­tu­via ma­te­ri­aa­le­ja. Ovien ala­o­sat on val­mis­tet­tu NFPP:stä ja niis­sä on näh­tä­vis­sä bi­o­poh­jai­sen ma­te­ri­aa­lin luon­nol­li­nen ra­ken­ne. Sama tyy­li tois­tuu myös 365-lit­rai­sen ta­va­ra­ti­lan si­sä­vuo­rauk­ses­sa. Ti­la­vuu­del­taan 62-lit­rai­ses­sa etu­ta­va­ra­ti­las­sa on käy­tet­ty Au­to­Neu­min Ult­ra­Si­lent-ma­te­ri­aa­lia, joka vä­hen­tää pai­noa noin 60 % (noin 5 kg) pe­rin­tei­seen muo­viin ver­rat­tu­na ja on osa yk­si­ma­te­ri­aa­list­ra­te­gi­aa, joka hel­pot­taa kier­rä­tys­tä käyt­töi­än lo­pus­sa.

Po­les­tar 5:ssa käy­te­tään mui­den Po­les­tar-mal­lien ta­paan kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja. Eco­nyl on ka­las­tus­ver­kois­ta ja muis­ta jä­te­ma­te­ri­aa­leis­ta val­mis­tet­tu kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­li, jota käy­te­tään ma­tois­sa. Kier­rä­tet­tyä PET-ma­te­ri­aa­lia käy­te­tään kat­to­ver­hoi­lus­sa, ja ovien ylä­o­sien neu­lo­tus­sa ko­ris­te­ku­dok­ses­sa.

Po­les­tar 5:n ajo­a­sen­to on ur­hei­lul­li­ses­ti kal­lis­tet­tu. Is­tui­met si­jait­se­vat ma­ta­lal­la ja pys­ty­kul­mai­nen oh­jaus­pyö­rä on si­joi­tet­tu lä­hel­le kul­jet­ta­jaa. Säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vään oh­jaus­pyl­vää­seen on asen­net­tu 9-tuu­mai­nen kul­jet­ta­jan näyt­tö, joka on täy­del­li­ses­ti nä­kö­ken­täs­sä va­li­tus­ta ajo­a­sen­nos­ta riip­pu­mat­ta. Kul­jet­ta­ja saa tie­toa myös 9,5-tuu­mai­sel­ta tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näy­töl­tä.

Tek­niik­ka

Etuis­tuin­ten vä­lis­sä on ma­ta­la kes­ki­kon­so­li, jos­sa on lu­kit­ta­va säi­ly­tys­lo­ke­ro. Kon­so­lin kruu­naa au­di­o­jär­jes­tel­män sää­din, jol­la käy­te­tään 14,5-tuu­mais­ta kes­ki­näyt­töä. Kes­ki­näyt­tö käyt­tää Po­les­ta­ril­le rää­tä­löi­tyä And­roid Au­to­mo­ti­ve -käyt­tö­jär­jes­tel­mää si­sään­ra­ken­ne­tul­la Goog­le-pal­ve­luil­la, ja sii­hen on poi­mit­tu par­haat pa­lat sekä Po­les­tar 3:sta et­tä Po­les­tar 4:stä. Näy­tön nel­jää, Goog­le Map­sin ala­puo­lel­la si­jait­se­vaa dy­naa­mis­ta osi­o­ta voi muo­ka­ta käyt­tä­jän toi­vei­den mu­kaan. Yh­teen pi­ka­va­lin­ta­o­si­oon voi yh­dis­tää enin­tään kuu­si kul­jet­ta­jan useim­min käyt­tä­mää toi­min­toa.

Ää­nen­tois­tos­ta vas­taa joko Po­les­tar High Per­for­man­ce -au­di­o­jär­jes­tel­mä kym­me­nel­lä kai­ut­ti­mel­la tai Bo­wers & Wil­kin­sin 21 kai­ut­ti­men jär­jes­tel­mä Twee­ter-on-Top-tek­nii­kal­la ja 1 680 wa­tin te­hol­la. La­ser­kai­ver­ret­tu tun­nel­ma­va­lais­tus kier­tää koko mat­kus­ta­mon ja vii­meis­te­lee ta­ka­mat­kus­ta­jien päi­den ta­ka­na ole­van ää­ni­pal­kin tar­jo­a­man tun­nel­man. Ac­ti­ve Road Noi­se Can­cel­la­ti­on -omi­nai­suu­del­la vii­meis­tel­ty ko­ke­mus on ai­dos­ti en­si­luok­kai­nen.

Kul­jet­ta­jan edis­ty­neet ADAS-apu­toi­min­not ovat kes­kei­nen osa Po­les­tar 5:n omi­nai­suuk­sia. Nii­den kes­ki­pis­tees­sä on Smart­Zo­ne, joka si­säl­tää an­tu­rei­ta, tut­kan, ja etu­py­sä­köin­ti­ka­me­ran. Pi­lot As­sist -toi­min­to sää­tää au­ton no­peut­ta ja si­jain­tia kais­tal­la no­peu­teen 150 km/h as­ti. Po­les­tar 5 -mal­lis­sa on yh­teen­sä 11 ka­me­raa, yk­si kul­jet­ta­jaa tark­kai­le­va ka­me­ra, yk­si kes­ki­a­lu­e­tut­ka ja 12 ult­ra­ää­ni­an­tu­ria. Li­säk­si au­tos­sa on kah­dek­san tur­va­tyy­nyä, ja se käyt­tää si­säi­siä tut­kia mat­kus­ta­jien mää­rän, asen­non ja tyy­pin tun­nis­ta­mi­seen voi­dak­seen tar­jo­ta oi­ke­an­lai­sia suo­jaus­kei­no­ja mah­dol­li­ses­sa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa.

Uu­si alus­ta

Po­les­tar 5 -mal­lis­sa on täy­si uu­si, kuu­ma­vul­ka­noi­tua lii­mat­tua alu­mii­nia käyt­tä­vä alus­ta, joka muo­dos­taa Po­les­tar Per­for­man­ce Arc­hi­tec­tu­ren (PPA) pe­rus­tan. Erit­täin lu­jia alu­mii­niekst­ruu­si­oi­ta, -pu­ris­tuk­sia ja -va­lu­ja käyt­tä­vä ra­ken­ne on ke­vyt ja jäyk­kä. Sen an­si­os­ta Po­les­tar 5:n vään­tö­jäyk­kyys on suu­rem­pi kuin kak­si­paik­kai­sis­sa ur­hei­lu- tai su­pe­rau­tois­sa. Po­les­tar 5:ssä on 13 % kier­rä­tet­tyä alu­mii­nia ja 83 % alu­mii­nia, joka on pe­räi­sin uu­siu­tu­vaa säh­köä käyt­tä­vil­tä su­lat­ta­moil­ta. Tämä pie­nen­tää au­ton CO2e-ja­lan­jäl­keä mer­kit­tä­väs­ti.

Te­räs­ra­ken­net­ta ke­vy­em­pi alu­mii­ni­ark­ki­teh­tuu­ri tar­jo­aa myös etu­ja myös tur­val­li­suus­puo­lel­la, ja SK Onin 112 kWh:n NMC-li­tiu­mi­o­ni­ak­ku (106 kWh käy­tet­tä­vis­sä) muo­dos­taa kes­kei­sen osan ra­ken­net­ta. In­no­va­tii­vi­set tek­ni­set rat­kai­sut, ku­ten kom­pak­ti, kak­sois­kol­mi­o­tu­kia käyt­tä­vä etu­jou­si­tus, ke­vy­et kak­si­o­sai­set jar­ru­le­vyt edes­sä ja etu­ak­se­lin eteen si­joi­tet­tu oh­jaus­tan­ko, on suun­ni­tel­tu var­mis­ta­maan suo­ri­tus­ky­kyä pai­not­ta­van ajo-omi­nai­suu­den. Jar­ru­tus­te­hos­ta vas­taa­vat edes­sä Brem­bon ne­li­män­täi­set jar­ru­sa­tu­lat, jot­ka ovat sa­mat kuin Po­les­tar 3:ssa. Yh­des­sä ke­vyi­den 400 mm:n kak­si­o­sais­ten le­vy­jen kans­sa ne vä­hen­tä­vät jär­jes­tel­män pai­noa kui­ten­kin 12 ki­lol­la SUV-mal­liin ver­rat­tu­na, mikä pa­ran­taa jou­sit­ta­ma­ton­ta mas­saa ja ajet­ta­vuut­ta.

Po­les­tar 5 Dual mo­tor -ver­si­os­sa on hie­nos­tu­neet BWI:n pas­sii­vi­set is­kun­vai­men­ti­met hyd­rau­li­sel­la ulos­jous­ton py­säy­tyk­sel­lä. Po­les­tar 5 Per­for­man­ce puo­les­taan käyt­tää mu­kau­tu­vaa BWI Mag­ne­Ri­de -vai­men­nus­ta. Is­kun­vai­men­ti­met lu­ke­vat maan­tie­tä jopa 1 000 ker­taa se­kun­nis­sa ja re­a­goi­vat mag­ne­to­re­o­lo­gi­sen nes­teen an­si­os­ta kol­mes­sa mil­li­se­kun­nis­sa, mikä mah­dol­lis­taa ko­rin liik­kei­den eri­no­mai­sen hal­lin­nan ja säi­lyt­tää sa­mal­la mu­ka­vuu­den ja op­ti­maa­li­set vas­teet kai­kis­sa no­peuk­sis­sa.

Suo­ri­tus­ky­kyä pai­not­ta­van ajet­ta­vuu­den vii­meis­te­le­vät eri­tyi­ses­ti Po­les­tar 5 -mal­lin 20–22 -tuu­mai­sil­le van­neyh­dis­tel­mil­le suun­ni­tel­lut Mic­he­li­nin ren­kaat.

“Tut­ki­mus- ja tuo­te­ke­hi­tys­tii­mim­me on teh­nyt vä­sy­mät­tä töi­tä ke­hit­tä­es­sään Po­les­tar Per­for­man­ce Arc­hi­tec­tu­ren alus­ta saak­ka – se on kan­nat­ta­nut, kun kat­soo, kuin­ka tämä GT-mal­li käyt­täy­tyy. Po­les­ta­rin si­säi­ses­ti ke­hi­tet­tä­män ta­ka­moot­to­rin, 800 vol­tin ark­ki­teh­tuu­rin ja in­no­va­tii­vis­ten tek­nis­ten rat­kai­su­jen an­si­os­ta Po­les­tar 5 on yk­sin­ker­tai­ses­ti lois­ta­va Grand Tou­rer -mal­li”, Po­les­ta­rin tek­ni­nen joh­ta­ja Lutz Stieg­ler sa­noo.

Voi­man­siir­to

Po­les­tar 5 käyt­tää Po­les­ta­rin it­se ke­hit­tä­mää ta­ka­säh­kö­moot­to­ria, joka syn­nyt­tää 450 kW te­hoa ja 660 Nm vään­töä. Po­les­tar 5 Per­for­man­ce -mal­lin ko­ko­nais­te­ho­lu­ke­mat ovat 650 kW ja 1 015 Nm. Po­les­tar 5 Per­for­man­ce kiih­tyy 0–100 km/h jo 3,2 se­kun­nis­sa, ja 550 kW:n Po­les­tar 5 Dual mo­tor 3,9 se­kun­nis­sa. Mo­lem­pien ver­si­oi­den huip­pu­no­peu­dek­si on ra­joi­tet­tu 250 km/h.

800 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ri – en­sim­mäi­nen laa­tu­aan Po­les­ta­rin au­tos­sa – mah­dol­lis­taa nämä vai­kut­ta­vat lu­ke­mat ja la­taa Po­les­tar 5:n jopa 350 kW:n te­hol­la so­pi­val­la DC-la­tu­ril­la. Akun la­taus 10–80 % kes­tää ly­him­mil­lään vain 22 mi­nuut­tia. Au­ton va­raus­ti­la (SOC) nä­kyy C-pi­la­riin si­joi­te­tus­ta ul­koi­ses­ta la­tauk­sen il­mai­si­mes­ta.

Li­sää ta­lou­del­li­suut­ta tar­jo­aa mah­dol­li­suus kyt­keä Po­les­tar 5:n ta­ka­moot­to­ri pois käy­tös­tä, jol­loin Po­les­tar 5 Dual mo­tor voi saa­vut­taa toi­min­ta­mat­kak­si yh­del­lä la­tauk­sel­la jopa 670 ki­lo­met­riä (WLTP). Po­les­tar 5 Per­for­man­ce voi ajaa ker­ral­la jopa 565 ki­lo­met­rin mat­kan (WLTP).

Po­les­tar 5 Dual mo­tor (550 kW, 812 Nm) on nyt ti­lat­ta­vis­sa, ja sen läh­tö­hin­ta on Suo­mes­sa 124 300 eu­roa. Po­les­tar 5 Per­for­man­ce -mal­lin (650 kW, 1 015 Nm) hin­nat al­ka­vat 149 300 eu­ros­ta. Ti­laus­kir­jat ava­taan ver­kos­sa 8. syys­kuu­ta 2025 kai­kil­la niil­lä mark­ki­noil­la, joil­le au­to en­sim­mäi­se­nä jul­kais­taan. Täy­del­li­set tek­ni­set tie­dot ovat saa­ta­vil­la osoit­tees­sa https://www.po­les­tar.com/fi/po­les­tar-5/spe­ci­fi­ca­ti­ons/

Au­to­bild / Po­les­tar

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU