Vesi helmeilee upeasti puhtaaksi pestyllä, virheettömäksi kiillotetulla ja hyvin suojatulla pinnalla.
Henri Posa
Suojaa maalipinta - kaikki, mitä täytyy tietää autovahoista
Autovahoiksi miellettävät maalipinnan suojatuotteet aiheuttavat valinnanvaikeuksia jopa asiaan paneutuneelle. Nykyään on tarjolla valtavasti erilaisia vaihtoehtoja.
Auton maalipintaa voi nykyään suojata sään ja lian armoilta niin monella erilaisella tuotteella, että asiaan perehtynyt harrastajakin joutuu toisinaan ihmettelemään suuren tarjonnan edessä. Asiaa ei suinkaan helpota se, että saman teknologian pohjaltakin voidaan rakentaa nykytietämyksellä täysin erilaisia tuotteita.
Esimerkiksi perinteisistä luonnonvahoista voidaan valmistaa tuote, joka antaa näyttelyautolla muutamaksi viikoksi upean kiillon, tai tuote, joka suojaa käyttöauton maalipintaa useita kuukausia.
Yleiskielessä kaikki maalipinnan suojatuotteet niputetaan sanan vaha alle, mutta vahalle on olemassa määritelmä, jota kaikki maalipinnalle tarkoitetut suojatuotteet eivät kuitenkaan täytä. Se ei tosin vaikuta millään tavalla kyseisten aineiden hyvyyteen tai huonouteen.
Auton maalipintaa voi nykyisin suojata myös erilaisilla synteettisillä tuotteilla, jotka eivät ole teknisessä mielessä vahoja. Tästä syystä olisi toisinaan tarpeen erotella esimerkiksi luonnonvahat synteettisistä autovahoista, synteettisistä polymeeripohjaisista suojatuotteista ja kestopinnoitteista. Kaikilla erilaisilla maalipinnan suojatuotteilla on yhteisenä tavoitteena pinnan suojaaminen, mutta asiaa lähestytään erilaisilla tekniikoilla.
Autovahat laidasta toiseen
Autovahojen historia ulottuu autoa pidemmälle, sillä jo 1800-luvulla Saksassa levitettiin hevoskärryjen pintojen suojaksi vahaa. Vaha on siis teknologiana auton maalipinnan suojatuotteista kaikkein vanhin, mutta pitkä historia ei suinkaan tarkoita sitä, että vaha olisi tuotteena vanhentunut.
Tunnetuimpia luonnonvahoja ovat kandelilla-, karnauba- ja mehiläisvaha. Luonnonvahojen lisäksi tarjolla on myös synteettisiä autovahoja, jotka valmistetaan yleensä raakaöljyn pohjalta.
Autovaha on joko nestemäistä tai kiinteää. Teoriassa vaha on kiinteänä kestoltaan parempi kuin sama autovaha nestemäisenä, sillä siinä on vähemmän liuottimia, mutta asia ei ole näin yksinkertainen. Harvoin on mahdollista verrata keskenään samaa vahareseptiä kiinteänä ja nestemäisenä.
Keston lisäksi esimerkiksi levitettävyys on käyttäjän kannalta tärkeä ominaisuus, ja lopputuotteen koostumus on saatettu valita parhaana kompromissina näiden kahden väliltä. Parhaimmillaan luonnonvahoillakin päästään yli puolen vuoden kestoon.
Maalipinnan suojatuotteiden valikoima on valtava, joten väärän aineen käyttäjäksi on helppo päätyä.
Henri Posa
Lämmin, öljyinen ja täyteläinen kiilto ovat vahoihin liitettäviä kehusanoja. Moni pitääkin karnaubavahaa ainoana oikeana valintana eritoten silloin, kun tavoitellaan tummasävyisen näyttelyauton kiiltoa. Vesi helmeilee kauniisti luonnonvahan pinnalla, mutta luonnonvahan heikkoutena on huono kemikaalien kesto – eli auto tulisi pestä käsin miedoilla pesuaineilla.
Hybridit tuotteet
Kun vahoihin lisätään synteettisiä ainesosia, niin harrastajapiireissä puhutaan hybrideistä. Tämä on varsin johdonmukaista, sillä tällä lainasanalla tarkoitetaan juuri yhdistelmää. Hybridin ja vahan raja ei ole täysin selvä, sillä myös vahassa voi olla sekaisin synteettisiä ja luonnollisia vahoja. Tällainen tuote lienee hybridivaha, mutta näin tarkalla määritelmällä ei oikeastaan ole suurempaa merkitystä.
Käyttäjän kannalta merkittävää on se, että hybrideihin on pyritty yhdistämään luonnonvahojen ja synteettisten ainesosien parhaat puolet. Osa automarketeissa myytävistä ”vahoista” on todellisuudessa hybridejä.
Erityisesti kiinteät hybridit yhdistävät usein samaan pakettiin hyvän keston, helpon käytettävyyden ja edullisen hinnan. Tavallisesti kesto vaihtelee pesumenetelmistä riippuen muutamasta kuukaudesta yli puoleen vuoteen.
Sealantit syyniin
Puhtaasti synteettisistä ainesosista koostuvista tuotteista käytetään englanninkielistä nimeä ”sealant”. Termille ei ole toistaiseksi löytynyt hyvää suomennosta. Käytännössä suurin osa automarkettien tarjonnasta kuuluu näihin ihmisen valmistamiin kemiallisiin cocktaileihin.
Synteettisillä aineilla saavutetaan toisinaan kustannussäästöjä, mutta merkittävämpi syy niiden käytölle on tuotteiden tasalaatuisuus. Luonnollisista raaka-aineista ei löydy kahta keskenään samanlaista vahahippua, mutta synteettisten aineiden käyttö helpottaa laadunvarmistusta.
Loppukäyttäjälle tärkein asia on synteettisten aineiden mahdollistama parempi kemikaalien kestävyys. Laadukas sealant sallii pari liuotinpesua, mutta huono sealant ei ole yhtään luonnonvahaa kummoisempi. Kesto on tavallisesti samaa luokkaa kuin hybridituotteilla.
Synteettisten tuotteiden kiiltoa kehutaan lasimaiseksi, ja siksi niitä suositaan vaaleilla sävyillä. Vesi valuu usein suoraan pois sealantin pinnalta, eikä vesi pisaroidu samalla tavalla kuin luonnonvahojen pinnalla.
Kaikki kerralla
Tarjolla on myös aineita, jotka lupaavat tehdä kaiken kerralla. Englannissa näille on kirjainlyhenne AIO (All In One). Puhtaalle maalipinnalle käytettävät AIO-aineet vaativat
usein pelkän levityksen lisäksi myös hieman hankausta.
Tämä johtuu siitä, että AIO-tuotteet sisältävät puhdistavien ja suojaavien ainesosien lisäksi usein hienosti hiovia partikkeleita. AIO-aineet soveltuvat toisinaan myös koneellisesti levitettäväksi.
Oma lukunsa ovat kliinerivahoina mainostettavat tuotteet. Niissä ajatuksena on tuotteen nimen mukaisesti pinnan puhdistaminen ennen parempaa suojaa tarjoavan tuotteen levittämistä. Toisaalta niiden pitäisi myös suojata maalipintaan, tai muuten vaha-sanan käytölle ei ole perusteita. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan toisinaan vahasta puhutaan vain asiakkaiden houkuttamiseksi.
Pinnoitteet tutuiksi
Suurin kehitysharppaus maalipinnan suojatuotteiden kohdalla ovat kestopinnoitteet, joilla voidaan saavuttaa kymmenientuhansien kilometrien ja useiden vuosien kesto. Pinnoitteiden välillä on kuitenkin valtavia eroja, eikä kaikkia mainospuheita kannata uskoa.
Erilaisia lähestymistapoja on useita, mutta tavoite on kaikille yhteinen. Pinnoitteilla haetaan erinomaista kestävyyttä kemikaaleja vastaan, pitkää kestoa ja kiillon säilymistä. Parhaat tuotteet täyttävät nämä lupaukset oikein levitettynä, mutta varuillaan kannattaa olla. Pinnoitteen levittämistä ei voi suositella henkilölle, joka ei ole aivan varma osaamisensa riittämisestä.
Pinnoitteet levitetään usein tällaisella blokilla, jonka ympärille kietaistaan (kuvassa valkoinen) levitinliina.
Henri Posa
Vuosia pinnassa pysyvä pinnoite on äärimmäisen hankala poistettava, joten sen alle ei parane jättää maalipinnan virheitä – ne näkyvät suurennuslasin kaltaisesti maalipintaa korostavan pinnoitteen lävitse. Tämä vaatii uudellekin autolle monen tunnin viimeistelykiillotuksen, joten työmaksaa useita satoja euroja. Halvalla ei saa hyvää.
Mitkä pikatuotteet?
Yhden uusimmista autonhoidon spray sealant) että näyttelykäytössä pölyjen pyyhkimiseen tarkoitettuja pikakiillokkeita (quick detailer). Näistä myös jälkimmäiset saattavat sisältää autovahaa tai synteettisiä suoja-aineita.
Kaikkia näitä käytetään tavallisesti samalla tavalla. Ainetta suihkautetaan mikrokuituliinaan tai suoraan maalipinnalle, ja se levitetään pintaan pienelle alueelle. Tämän jälkeen kaikki ylijäämä pyyhitään välittömästi pois. Käyttö on erittäin nopeaa, mutta vastaavasti suoja kestää tavallisesti viikosta muutamaan kuukauteen. Parhaimmilla spray sealant -luokkaan kuuluvilla tuotteilla päästään jopa puolen vuoden kestoon.
Kuumin uutuus ovat suojatuotteet, jotka sumutetaan pesun jälkeen märkään pintaan ja huuhdellaan pois vedellä (spray & rinse). Tuotetta ei siis tarvitse levittää, eikä autoa ole pakko edes kuivata huuhtelun jälkeen. Uutuustuotteiden käyttö on muita suojatuotteita helpompaa, ja nämä tuotteet suojaavat maalipintaa suolalta ainakin muutaman viikon ajan.
Spray & rinse -tuotteita ei kuitenkaan ole vielä kovin hyvin tarjolla tavallisissa marketeissa. Korrek Pro TFC Kestopinnoite on lähellä näitä tuotteita, mutta niistä poiketen Korrekin valmiste edellyttää levitystä. Nimestään huolimatta se ei ole kestopinnoite, sillä sen kesto on spray & rinse -tuotteiden luokkaa.
Mikä kovavaha?
Autofiksarit ja pesupaikat mainostavat usein suurin kirjaimin kovavahausta. Harvoin kuitenkaan keskustellaan siitä, mitä kovavahaus tarkoittaa. Huolestuttavasti myös alan ammattilaisilla tuntuu olevan erilaisia käsityksiä aiheesta. Koko kovavahaus lienee vain markkinointia.
Toisinaan kovavahalla kerrotaan tarkoitettavan suojausta, joka muuttuu maalipinnalla tavallista vahakerrosta kovemmaksi. Autovahan kovuudella ei valitettavasti ole suoraa korrelaatiota sen enempää kestoon kuin naarmuuntumiseenkaan, joten väite voidaan sivuuttaa merkityksettömänä.
Kovavahauksen kalliimpaa hintaa perustellaan myös pinnan tarkemmalla puhdistamisella ennen vahausta. Tämä on hyvä asia, mutta edelleenkin jää epäselväksi, miten tämä liittyy kovavahaukseen. Myös nestemäisiä synteettisiä aineita mainostetaan kovavahoina, vaikka niissä ei välttämättä ole tippaakaan vahaa.
Ehkä järkevin selitys on, että kovavahauksessa käytetään kiinteitä vahoja. Mutta voisihan niitä siinä tapauksessa mainostaa kiinteinä vahoina. Kovavahaukselle mainostettuun puolen vuoden kestoon päästään laadukkaalla kiinteällä vahalla, jos autoa pestään hellävaraisesti.
Kovavahauksen mainostamiseen kohdistetut epäilykset eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että sellaisesta ei kannattaisi maksaa. Paremmilla aineilla huolellisesti suoritettu vahaus on kiistatta lisähinnan arvoinen. Kannattaa kuitenkin selvittää, mistä maksaa, kyseenalaistaa markkinointihöpinät, ja olla tarkkana. Hyvä työnjälki on kallista, mutta mainospuheista ei kannata maksaa.
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI