Iso eläin on pimeällä pelottava yllätys. Pimeänäköavustinkokeilussa käytettiin hevosta – aitoja hirviä kun saa tielle vain pyytämättä…

Iso eläin on pimeällä pelottava yllätys. Pimeänäköavustinkokeilussa käytettiin hevosta – aitoja hirviä kun saa tielle vain pyytämättä…

Raimo Tengvall

Ota haltuun ajaminen pimeällä - testasimme kaksi pimeän­nä­kö­a­vus­tinta

Pimeänäkökuva näyttää jännältä luksusauton mittaristossa. Siitä saa kuitenkin hyötyä vasta sitten, kun pimeän yllätyksistä varoitetaan näytössä, merkkiäänellä tai ajovaloja vilkuttamalla.

Auto Bild.Testit

Ko­kei­lim­me tätä jut­tua var­ten uu­sim­pia pi­me­ä­nä­kö­jär­jes­tel­miä uu­sil­la Au­di Q7:llä ja Mer­ce­des-Benz S-sar­ja­lai­sel­la. Jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tua au­toa ky­syt­tiin myös BMW:ltä ja Le­xuk­sel­ta, mut­ta niil­lä kum­mal­la­kaan ei ol­lut Suo­mes­sa esit­te­ly­käy­tös­sä pi­me­ä­nä­öl­lä va­rus­tet­tu­ja au­to­ja.

Ai­na­kin viih­de­ar­vo näis­sä on taat­tu. Mit­ta­ris­ton näyt­töön il­mes­ty­vä kuva näyt­tää Mer­ce­dek­sen inf­ra­pu­na­ka­me­ran ku­vas­sa var­sin sa­mal­ta kuin luon­nos­sa­kin, mut­ta tyy­lik­kään mus­ta­val­koi­se­na.

Au­din läm­pö­ka­me­ra­ku­vas­sa puo­les­taan ko­ros­tu­vat läm­pi­mät koh­teet. Päi­väl­lä puo­les­taan nä­kyy, mi­hin koh­tiin au­rin­ko pais­taa. Kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä ko­ros­tu­vat läm­pi­mät au­tot ja eri­tyi­ses­ti nii­den moot­to­rit ja ren­kaat. Ih­mis­ten ää­ri­vii­vat nä­ky­vät var­sin­kin ohui­den vaat­tei­den al­ta mel­kein lii­an­kin hy­vin.

Voi näis­tä ol­la kui­ten­kin hyö­tyä myös yl­lät­tä­vil­lä ta­voil­la. Au­din läm­pö­ka­me­raa ker­ro­taan käy­te­tyn jopa ta­lon läm­pö­vuo­to­jen tut­ki­mi­seen. Tämä to­sin vaa­tii mah­dol­li­suut­ta ajaa au­ton keu­la riit­tä­vän lä­hel­le tut­kit­ta­vaa koh­det­ta.

So­vel­let­tu ”hir­vi­tes­ti”

Pi­me­äs­sä lait­tei­ta ko­keil­tiin maan­tie­a­jos­sa hei­jas­ti­met­to­man ja­lan­kul­ki­jan ja hir­ven ha­vait­se­mi­seen. Hir­veä esit­ti ko­kei­lus­sa si­poo­lai­sen Stall Ny­bac­kan suo­men­he­vo­nen Ca­ris­ma. Kilt­ti rat­su oli help­po saa­da ha­lut­tuun ai­kaan ha­lut­tuun paik­kaan.

Ko­ko­nai­suu­te­na pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin­jär­jes­tel­mis­tä jäi sel­lai­nen olo, et­tä niis­tä on hyö­tyä. Jos ajaa pal­jon pi­meil­lä maan­teil­lä, jär­jes­tel­män tuo­maa pien­tä li­sä­tur­vaa ar­vos­taa.

Mut­ta vie­lä si­tä­kin tär­ke­äm­pää ovat kun­nol­li­set va­lot. On­nek­si va­lo­ku­vi­o­taan älyk­kääs­ti muut­ta­vat led-va­lot yleis­ty­vät vauh­dil­la. Niil­le on mon­ta ni­meä, ku­ten Mat­rix LED ja Mul­ti­be­am LED. Ne mah­dol­lis­ta­vat jat­ku­van kau­ko­va­loil­la aja­mi­sen, sil­lä va­lo­ja him­men­ne­tään edel­lä aja­van ja vas­taan­tu­li­joi­den koh­dil­ta – muu­al­le suun­na­taan kau­ko­va­loa. Hy­vil­lä va­loil­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa ei tar­vi­ta pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin­ta – mut­ta ei sii­tä tie­ten­kään hait­taa ole.

Au­din lai­te pi­me­äl­lä

Pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin eli Night vi­si­on on tar­jol­la A6-, A7-, A8- ja Q7-mal­lei­hin. Au­to­ve­rol­li­nen hin­ta on mal­lis­ta riip­pu­en 3 500–4 100 eu­roa.

Night vi­si­o­nin toi­min­nan pe­rus­ta on keu­las­sa Au­di-lo­gon va­sem­man­puo­lei­sim­mas­sa rin­ku­las­sa ole­va läm­pöön re­a­goi­va inf­ra­pu­na­ka­me­ra. Sil­lä on oma puh­dis­tuk­sen­sa ja läm­mi­tys lu­mi­ke­lien va­ral­ta. Ka­me­ran kuva tu­lee mit­ta­ris­to­näy­töl­le, kun lai­te pai­ne­taan käyn­tiin ko­je­lau­das­sa ole­vas­ta na­pis­ta.

Läm­pö­ka­me­ra­ku­va on epä­mää­räi­nen, jo­ten se ei he­rä­tä ai­na­kaan lii­kaa huo­mi­o­ta. Au­toa ei voi ajaa vain sitä kat­so­en. Toi­saal­ta ku­vas­sa nä­kyy ou­dos­ti ja haus­kas­ti sel­lai­si­a­kin läm­pi­miä asi­oi­ta, joil­la ei ole mer­ki­tys­tä aja­mi­sen kan­nal­ta.

Hassu hyötykäyttö: Audin lämpökameralla voi suurpiirteisesti tutkia vaikka talon lämpötaloutta. Kuvassa näkyy, miten lämpöpatteri hohkaa pystyn ikkunan alla.

Hassu hyötykäyttö: Audin lämpökameralla voi suurpiirteisesti tutkia vaikka talon lämpötaloutta. Kuvassa näkyy, miten lämpöpatteri hohkaa pystyn ikkunan alla.

Raimo Tengvall

Oi­ke­as­ti hyö­tyä tu­lee täys­pi­me­äl­lä tiel­lä ajet­ta­es­sa, jol­loin jo kau­ka­na nä­ky­vä pie­ni vaa­lea pis­te voi ol­la jo­ta­kin huo­mi­o­nar­vois­ta. Ha­vait­sim­me hir­veä esit­tä­neen he­vo­sen näy­tös­sä jo noin 200 met­rin pääs­tä. On hyvä lisä, et­tä jär­jes­tel­mään kuu­luu ih­mis­ten ja eläin­ten tun­nis­tus.

Ha­vait­tu ih­mi­nen tai eläin mer­ki­tään en­sin kel­tai­sel­la suo­ra­kul­mi­ol­la. Tä­män pi­täi­si ta­pah­tua oh­je­kir­jan mu­kaan noin 10–90 met­rin pääs­sä, mut­ta tes­tis­sä sen ha­vait­tiin toi­mi­van jopa yli sa­taan met­riin saak­ka. Muu­ten mel­ko tum­mas­ta näy­tös­tä voi hy­vin­kin huo­ma­ta, et­tä nyt edes­sä on jo­ta­kin.

Yh­des­sä Mat­rix LED -va­lo­jen kans­sa hyö­dyl­li­sen li­sä­var­mis­tuk­sen ha­vait­se­mi­sel­le an­taa ja­lan­kul­ki­jan va­lai­su. Kun no­peut­ta on pi­me­äl­lä yli 60 km/h ei­kä mui­ta au­to­ja ole lä­hel­lä, sys­tee­mi vä­läyt­tää va­lo­ja koh­ti pi­mey­des­tä ha­vait­se­maan­sa ja­lan­kul­ki­jaa. Näin hä­net ai­na­kin ha­vait­see.

Mii­nus­puo­let

Huo­no­na puo­le­na on se, et­tä no­peut­ta on to­si­aan­kin ol­ta­va maan­tie­a­jo­no­peu­den ver­ran, ei­kä toi­min­toa ole teh­ty eläin­ten ha­vait­se­mi­seen. Ne toi­vot­ta­vas­ti ha­vai­taan muu­ten, ja niis­tä va­roi­te­taan piip­paa­mal­la.

Pa­haa aa­vis­ta­mat­to­mien ja­lan­kul­ki­joi­den sil­mil­le Au­di sen si­jaan vä­läyt­tää ult­ra­kirk­kai­ta led-va­lo­jaan. Suo­mes­sa ih­mi­set käyt­tä­vät pi­me­äl­lä on­nek­si mel­ko hy­vin hei­jas­ti­mia – hei­dät kyl­lä nä­ki­si il­man so­kai­se­mis­ta­kin. Eläi­met sen si­jaan te­ki­si mie­li näh­dä läm­pö­ka­me­ra­ku­van ja koh­tee­seen suun­nat­tu­jen va­lon­vil­kau­tus­ten avul­la.

Au­din hy­vil­lä Mat­rix LED -va­loil­la eläi­men voi kyl­lä huo­ma­ta jo sil­mil­lä­kin, mut­ta vält­tä­mät­tä näin ei ole. Hir­veä myös vä­ril­tään muis­tut­ta­nut he­vo­nen maas­tou­tui tes­tis­sä pe­lot­ta­van hy­vin syk­syi­seen mai­se­maan.

Jalankulkijasta tulee Audissa varoitus näyttöön ja äänellä. Jos nopeutta on pimeällä yli 60 km/h, niin jalankulkijaa kohti vilkutetaan myös valoja.

Jalankulkijasta tulee Audissa varoitus näyttöön ja äänellä. Jos nopeutta on pimeällä yli 60 km/h, niin jalankulkijaa kohti vilkutetaan myös valoja.

Raimo Tengvall

On­nek­si Au­din pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin va­roit­taa mit­ta­ris­to­ku­vaan il­mes­ty­vien sym­bo­lien li­säk­si myös te­hok­kaam­min. Kun vaa­ra on lä­hem­pä­nä ja sel­ke­äs­ti ajo­suun­nas­sa, tu­lee va­roi­tus tuu­li­la­si­näy­töl­le ja va­roi­tus­piip­paus on voi­ma­kas – vä­sy­neem­pi­kin kus­ki ha­vah­tuu vii­meis­tään tuo­hon piip­pauk­seen ja ym­mär­tää hi­das­taa vauh­tia.

Va­roi­tuk­set tu­le­vat kuu­lu­viin ja näyt­töön, vaik­ka kes­ki­näy­tös­sä oli­si sil­lä het­kel­lä muu­ta. Pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin pi­tää lait­taa it­se pääl­le, jot­ta se toi­mii taus­tal­la. Täl­lä ta­val­la pi­me­äl­lä aja­mi­seen saa kui­ten­kin sel­vää li­sä­tur­vaa. Jos li­sä­va­rus­tei­siin on va­raa si­joit­taa, niin pal­jon pi­me­äs­sä aja­vil­le isom­paa Au­dia hank­ki­vil­le night vi­si­o­nia voi jopa suo­si­tel­la.

Mer­ce­des-Ben­zin lai­te pi­me­äl­lä

Night View As­sist Plus on saa­ta­vil­la S-sar­ja­lai­seen. Jär­jes­tel­män au­to­ve­rol­li­nen li­sä­hin­ta al­kaa ver­si­os­ta riip­pu­en noin 3 800 eu­ros­ta.

Jär­jes­tel­mäs­sä on kak­si inf­ra­pu­na­ka­me­raa: ly­hy­em­män alu­een ka­me­ra tuu­li­la­sis­sa ja läm­pöön re­a­goi­va pi­dem­män alu­een ka­me­ra etu­sä­lei­kös­sä. Mus­ta­val­kois­ta ku­vaa kat­so­taan mit­ta­ris­ton kes­kel­lä, kun lait­teen pai­naa na­pis­ta pääl­le. Ku­vaa saat­taa jää­dä kat­so­maan lii­an­kin pit­kään, ja pe­ri­aat­tees­sa au­toa voi­si ajaa sen avul­la – mut­ta käy­tän­nös­sä pel­käs­tään sen tui­jot­ta­mi­nen on vaa­ral­lis­ta.

Kun on pi­me­ää ja no­peus nou­see yli 10 km/h:n, niin ajo­va­lo­jen oheen syt­ty­vät kau­ko­va­lo­jen te­hoi­set inf­ra­pu­na­va­lot. Niil­lä on tar­koi­tus te­hos­taa inf­ra­pu­na­ka­me­roi­den nä­ke­mää alu­et­ta myös sil­loin, kun au­ton omat kau­ko­va­lot ei­vät ole pääl­lä.

Spotlight-toiminto vilkuttaa erikoistehokkaita led-kaukovaloja kohti jalankulkijaa, jotta tämä varmasti huomataan. Valitettavasti toiminto ei toimi eläinten kohdalla.

Spotlight-toiminto vilkuttaa erikoistehokkaita led-kaukovaloja kohti jalankulkijaa, jotta tämä varmasti huomataan. Valitettavasti toiminto ei toimi eläinten kohdalla.

Raimo Tengvall

Hyö­tyä tun­nis­tuk­ses­ta

Käy­tän­nös­sä inf­ra­pu­na­va­lol­la te­hos­te­tus­ta ku­vas­ta it­ses­sään ei ai­na­kaan tes­tis­sä ha­vait­tu eri­tyis­tä hyö­tyä. Kos­ka S-sar­jan kau­ko­va­lot ovat jat­ku­vas­ti muut­tu­van va­lo­ku­vi­on omaa­vat Mul­ti­be­am LED -va­lot, ne va­lai­se­vat kai­ken muun pait­si vas­taan­tu­li­jan koh­dan ties­tä. Kau­ko­va­lot voi siis pi­tää käy­tän­nös­sä ai­na pääl­lä, ja niil­lä nä­kee to­del­la hy­vin.

Hie­man hyö­tyä voi saa­da ja­lan­kul­ki­joi­den ja eläin­ten tun­nis­tuk­ses­ta. Läm­pö­ka­me­ra ha­vait­see ne pi­mey­des­tä, vaik­ka va­loil­la nii­tä ei jos­ta­kin syys­tä nä­ki­si­kään. Täl­löin ku­va­ruu­tuun tu­lee pu­nai­nen mer­kin­tä ha­vai­tus­ta eläi­mes­tä tai ih­mi­ses­tä. Ha­vain­to­e­täi­syy­dek­si lu­va­taan ih­mi­sel­le 160 met­riä ja eläi­mel­le sata met­riä.

Ko­kei­lun pe­rus­teel­la etäi­syy­det pi­tä­vät suun­nil­leen paik­kaan­sa, ja toi­min­to kyl­lä si­nän­sä toi­mi. Näyt­töön il­mes­tyi pu­nai­set ke­hyk­set jopa au­ton edes­tä juos­seen jä­nik­sen ym­pä­ril­le, vaik­ka toi­min­taa ei pi­täi­si edes ol­la pie­ne­läi­mil­lä.Vä­lil­lä ih­mi­nen ja he­vo­nen tu­li­vat näyt­töön mer­ki­tyik­si jo en­nen kuin kul­jet­ta­ja näki ne. Eri­tyi­ses­ti lä­hi­va­loil­la ajet­ta­es­sa ja vas­taan­tu­li­jan häi­käis­tes­sä toi­min­nos­ta on siis hyö­tyä – jos kus­ki vain huo­maa näyt­töön il­mes­ty­vän pu­nai­sen alu­een…

Mercedeksen pimeänäköavustimen voi laittaa päälle napista, tai sen voi säätää kytkeytymään automaattisesti, jos pimeällä maantiellä havaitaan eläin tai ihminen.

Mercedeksen pimeänäköavustimen voi laittaa päälle napista, tai sen voi säätää kytkeytymään automaattisesti, jos pimeällä maantiellä havaitaan eläin tai ihminen.

Raimo Tengvall

Täl­löin on etua, jos jär­jes­tel­män on pi­tä­nyt vain taus­tal­la toi­min­nas­sa mut­ta ei näy­tös­sä. Jos sil­loin pi­me­äl­lä yli 60 km/h:n no­peu­des­sa ha­vai­taan ih­mi­nen tai eläin, niin pi­me­ä­nä­kö­näyt­tö syt­tyy yh­täk­kiä mit­ta­ris­toon. Yl­lät­tä­en muut­tu­van mit­ta­ris­to­nä­ky­män huo­maa hel­pom­min kuin val­mii­na ole­vaan nä­ky­mään il­mes­ty­vän pu­nai­sen pis­teen.

Li­säk­si Mer­ce­dek­sen lait­tees­sa on spot­light-toi­min­to. Kun vauh­tia on pi­me­äl­lä yli 60 km/h ja kau­ko­va­lo­jen au­to­maat­ti­toi­min­to on pääl­lä, niin sys­tee­mi vä­läyt­tää va­lo­ja ha­vait­se­maan­sa ja­lan­kul­ki­jaa koh­ti. Näin hä­net ai­na­kin ha­vait­see myös mit­ta­ris­to­näyt­töön kat­so­mat­ta.

Mii­nus­puo­lia

Huo­no­na puo­le­na on to­si­aan se, et­tä no­peut­ta on ol­ta­va maan­tie­no­peu­den ver­ran, ei­kä toi­min­toa ole teh­ty eläin­ten ha­vait­se­mi­seen. Hir­vet ja muut eläi­met pi­tää siis edel­leen­kin bon­ga­ta mit­ta­ris­to­näy­tös­tä. Mut­ta pa­haa aa­vis­ta­mat­to­mien kä­ve­li­jöi­den sil­mil­le Mer­su vä­läyt­tää ult­ra­kirk­kai­ta led-va­lo­jaan.

Hei­jas­tin­ta käyt­tä­vät ih­mi­set kyl­lä nä­ki­si il­man so­kai­se­mis­ta­kin, mut­ta eläi­met sen si­jaan te­ki­si mie­li näh­dä läm­pö­ka­me­ran ja koh­tei­siin suun­nat­tu­jen va­lon­vil­kau­tus­ten avul­la.

Au­diin ver­rat­tu­na Mer­ce­dek­sen jär­jes­tel­mä ei ole ai­van yh­tä suo­si­tel­ta­va, kos­ka sii­tä puut­tuu ää­ni­va­roi­tus. Piip­paus­va­roi­tuk­sen huo­maa aja­es­sa sel­ke­äm­min kuin mit­ta­ris­to­ku­van muu­tok­sen. Näin Mer­ce­des jää käy­tän­nös­sä tur­val­li­suu­des­sa kak­ko­sek­si, mut­ta toi­saal­ta se toi­mii tyy­lik­kääm­min.

 Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU