Iso eläin on pimeällä pelottava yllätys. Pimeänäköavustinkokeilussa käytettiin hevosta aitoja hirviä kun saa tielle vain pyytämättä
Raimo Tengvall
Ota haltuun ajaminen pimeällä - testasimme kaksi pimeännäköavustinta
Pimeänäkökuva näyttää jännältä luksusauton mittaristossa. Siitä saa kuitenkin hyötyä vasta sitten, kun pimeän yllätyksistä varoitetaan näytössä, merkkiäänellä tai ajovaloja vilkuttamalla.
Kokeilimme tätä juttua varten uusimpia pimeänäköjärjestelmiä uusilla Audi Q7:llä ja Mercedes-Benz S-sarjalaisella. Järjestelmällä varustettua autoa kysyttiin myös BMW:ltä ja Lexukselta, mutta niillä kummallakaan ei ollut Suomessa esittelykäytössä pimeänäöllä varustettuja autoja.
Ainakin viihdearvo näissä on taattu. Mittariston näyttöön ilmestyvä kuva näyttää Mercedeksen infrapunakameran kuvassa varsin samalta kuin luonnossakin, mutta tyylikkään mustavalkoisena.
Audin lämpökamerakuvassa puolestaan korostuvat lämpimät kohteet. Päivällä puolestaan näkyy, mihin kohtiin aurinko paistaa. Kaupunkiliikenteessä korostuvat lämpimät autot ja erityisesti niiden moottorit ja renkaat. Ihmisten ääriviivat näkyvät varsinkin ohuiden vaatteiden alta melkein liiankin hyvin.
Voi näistä olla kuitenkin hyötyä myös yllättävillä tavoilla. Audin lämpökameraa kerrotaan käytetyn jopa talon lämpövuotojen tutkimiseen. Tämä tosin vaatii mahdollisuutta ajaa auton keula riittävän lähelle tutkittavaa kohdetta.
Sovellettu ”hirvitesti”
Pimeässä laitteita kokeiltiin maantieajossa heijastimettoman jalankulkijan ja hirven havaitsemiseen. Hirveä esitti kokeilussa sipoolaisen Stall Nybackan suomenhevonen Carisma. Kiltti ratsu oli helppo saada haluttuun aikaan haluttuun paikkaan.
Kokonaisuutena pimeänäköavustinjärjestelmistä jäi sellainen olo, että niistä on hyötyä. Jos ajaa paljon pimeillä maanteillä, järjestelmän tuomaa pientä lisäturvaa arvostaa.
Mutta vielä sitäkin tärkeämpää ovat kunnolliset valot. Onneksi valokuviotaan älykkäästi muuttavat led-valot yleistyvät vauhdilla. Niille on monta nimeä, kuten Matrix LED ja Multibeam LED. Ne mahdollistavat jatkuvan kaukovaloilla ajamisen, sillä valoja himmennetään edellä ajavan ja vastaantulijoiden kohdilta – muualle suunnataan kaukovaloa. Hyvillä valoilla varustetussa autossa ei tarvita pimeänäköavustinta – mutta ei siitä tietenkään haittaa ole.
Audin laite pimeällä
Pimeänäköavustin eli Night vision on tarjolla A6-, A7-, A8- ja Q7-malleihin. Autoverollinen hinta on mallista riippuen 3 500–4 100 euroa.
Night visionin toiminnan perusta on keulassa Audi-logon vasemmanpuoleisimmassa rinkulassa oleva lämpöön reagoiva infrapunakamera. Sillä on oma puhdistuksensa ja lämmitys lumikelien varalta. Kameran kuva tulee mittaristonäytölle, kun laite painetaan käyntiin kojelaudassa olevasta napista.
Lämpökamerakuva on epämääräinen, joten se ei herätä ainakaan liikaa huomiota. Autoa ei voi ajaa vain sitä katsoen. Toisaalta kuvassa näkyy oudosti ja hauskasti sellaisiakin lämpimiä asioita, joilla ei ole merkitystä ajamisen kannalta.
Hassu hyötykäyttö: Audin lämpökameralla voi suurpiirteisesti tutkia vaikka talon lämpötaloutta. Kuvassa näkyy, miten lämpöpatteri hohkaa pystyn ikkunan alla.
Raimo Tengvall
Oikeasti hyötyä tulee täyspimeällä tiellä ajettaessa, jolloin jo kaukana näkyvä pieni vaalea piste voi olla jotakin huomionarvoista. Havaitsimme hirveä esittäneen hevosen näytössä jo noin 200 metrin päästä. On hyvä lisä, että järjestelmään kuuluu ihmisten ja eläinten tunnistus.
Havaittu ihminen tai eläin merkitään ensin keltaisella suorakulmiolla. Tämän pitäisi tapahtua ohjekirjan mukaan noin 10–90 metrin päässä, mutta testissä sen havaittiin toimivan jopa yli sataan metriin saakka. Muuten melko tummasta näytöstä voi hyvinkin huomata, että nyt edessä on jotakin.
Yhdessä Matrix LED -valojen kanssa hyödyllisen lisävarmistuksen havaitsemiselle antaa jalankulkijan valaisu. Kun nopeutta on pimeällä yli 60 km/h eikä muita autoja ole lähellä, systeemi väläyttää valoja kohti pimeydestä havaitsemaansa jalankulkijaa. Näin hänet ainakin havaitsee.
Miinuspuolet
Huonona puolena on se, että nopeutta on tosiaankin oltava maantieajonopeuden verran, eikä toimintoa ole tehty eläinten havaitsemiseen. Ne toivottavasti havaitaan muuten, ja niistä varoitetaan piippaamalla.
Pahaa aavistamattomien jalankulkijoiden silmille Audi sen sijaan väläyttää ultrakirkkaita led-valojaan. Suomessa ihmiset käyttävät pimeällä onneksi melko hyvin heijastimia – heidät kyllä näkisi ilman sokaisemistakin. Eläimet sen sijaan tekisi mieli nähdä lämpökamerakuvan ja kohteeseen suunnattujen valonvilkautusten avulla.
Audin hyvillä Matrix LED -valoilla eläimen voi kyllä huomata jo silmilläkin, mutta välttämättä näin ei ole. Hirveä myös väriltään muistuttanut hevonen maastoutui testissä pelottavan hyvin syksyiseen maisemaan.
Jalankulkijasta tulee Audissa varoitus näyttöön ja äänellä. Jos nopeutta on pimeällä yli 60 km/h, niin jalankulkijaa kohti vilkutetaan myös valoja.
Raimo Tengvall
Onneksi Audin pimeänäköavustin varoittaa mittaristokuvaan ilmestyvien symbolien lisäksi myös tehokkaammin. Kun vaara on lähempänä ja selkeästi ajosuunnassa, tulee varoitus tuulilasinäytölle ja varoituspiippaus on voimakas – väsyneempikin kuski havahtuu viimeistään tuohon piippaukseen ja ymmärtää hidastaa vauhtia.
Varoitukset tulevat kuuluviin ja näyttöön, vaikka keskinäytössä olisi sillä hetkellä muuta. Pimeänäköavustin pitää laittaa itse päälle, jotta se toimii taustalla. Tällä tavalla pimeällä ajamiseen saa kuitenkin selvää lisäturvaa. Jos lisävarusteisiin on varaa sijoittaa, niin paljon pimeässä ajaville isompaa Audia hankkiville night visionia voi jopa suositella.
Mercedes-Benzin laite pimeällä
Night View Assist Plus on saatavilla S-sarjalaiseen. Järjestelmän autoverollinen lisähinta alkaa versiosta riippuen noin 3 800 eurosta.
Järjestelmässä on kaksi infrapunakameraa: lyhyemmän alueen kamera tuulilasissa ja lämpöön reagoiva pidemmän alueen kamera etusäleikössä. Mustavalkoista kuvaa katsotaan mittariston keskellä, kun laitteen painaa napista päälle. Kuvaa saattaa jäädä katsomaan liiankin pitkään, ja periaatteessa autoa voisi ajaa sen avulla – mutta käytännössä pelkästään sen tuijottaminen on vaarallista.
Kun on pimeää ja nopeus nousee yli 10 km/h:n, niin ajovalojen oheen syttyvät kaukovalojen tehoiset infrapunavalot. Niillä on tarkoitus tehostaa infrapunakameroiden näkemää aluetta myös silloin, kun auton omat kaukovalot eivät ole päällä.
Spotlight-toiminto vilkuttaa erikoistehokkaita led-kaukovaloja kohti jalankulkijaa, jotta tämä varmasti huomataan. Valitettavasti toiminto ei toimi eläinten kohdalla.
Raimo Tengvall
Hyötyä tunnistuksesta
Käytännössä infrapunavalolla tehostetusta kuvasta itsessään ei ainakaan testissä havaittu erityistä hyötyä. Koska S-sarjan kaukovalot ovat jatkuvasti muuttuvan valokuvion omaavat Multibeam LED -valot, ne valaisevat kaiken muun paitsi vastaantulijan kohdan tiestä. Kaukovalot voi siis pitää käytännössä aina päällä, ja niillä näkee todella hyvin.
Hieman hyötyä voi saada jalankulkijoiden ja eläinten tunnistuksesta. Lämpökamera havaitsee ne pimeydestä, vaikka valoilla niitä ei jostakin syystä näkisikään. Tällöin kuvaruutuun tulee punainen merkintä havaitusta eläimestä tai ihmisestä. Havaintoetäisyydeksi luvataan ihmiselle 160 metriä ja eläimelle sata metriä.
Kokeilun perusteella etäisyydet pitävät suunnilleen paikkaansa, ja toiminto kyllä sinänsä toimi. Näyttöön ilmestyi punaiset kehykset jopa auton edestä juosseen jäniksen ympärille, vaikka toimintaa ei pitäisi edes olla pieneläimillä.Välillä ihminen ja hevonen tulivat näyttöön merkityiksi jo ennen kuin kuljettaja näki ne. Erityisesti lähivaloilla ajettaessa ja vastaantulijan häikäistessä toiminnosta on siis hyötyä – jos kuski vain huomaa näyttöön ilmestyvän punaisen alueen…
Mercedeksen pimeänäköavustimen voi laittaa päälle napista, tai sen voi säätää kytkeytymään automaattisesti, jos pimeällä maantiellä havaitaan eläin tai ihminen.
Raimo Tengvall
Tällöin on etua, jos järjestelmän on pitänyt vain taustalla toiminnassa mutta ei näytössä. Jos silloin pimeällä yli 60 km/h:n nopeudessa havaitaan ihminen tai eläin, niin pimeänäkönäyttö syttyy yhtäkkiä mittaristoon. Yllättäen muuttuvan mittaristonäkymän huomaa helpommin kuin valmiina olevaan näkymään ilmestyvän punaisen pisteen.
Lisäksi Mercedeksen laitteessa on spotlight-toiminto. Kun vauhtia on pimeällä yli 60 km/h ja kaukovalojen automaattitoiminto on päällä, niin systeemi väläyttää valoja havaitsemaansa jalankulkijaa kohti. Näin hänet ainakin havaitsee myös mittaristonäyttöön katsomatta.
Miinuspuolia
Huonona puolena on tosiaan se, että nopeutta on oltava maantienopeuden verran, eikä toimintoa ole tehty eläinten havaitsemiseen. Hirvet ja muut eläimet pitää siis edelleenkin bongata mittaristonäytöstä. Mutta pahaa aavistamattomien kävelijöiden silmille Mersu väläyttää ultrakirkkaita led-valojaan.
Heijastinta käyttävät ihmiset kyllä näkisi ilman sokaisemistakin, mutta eläimet sen sijaan tekisi mieli nähdä lämpökameran ja kohteisiin suunnattujen valonvilkautusten avulla.
Audiin verrattuna Mercedeksen järjestelmä ei ole aivan yhtä suositeltava, koska siitä puuttuu äänivaroitus. Piippausvaroituksen huomaa ajaessa selkeämmin kuin mittaristokuvan muutoksen. Näin Mercedes jää käytännössä turvallisuudessa kakkoseksi, mutta toisaalta se toimii tyylikkäämmin.
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Striimeri kämmenelle
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
JICOn businessluokka
Cd-pyöritin Ranskasta
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi