Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Iso eläin on pimeällä pelottava yllätys. Pimeänäköavustinkokeilussa käytettiin hevosta – aitoja hirviä kun saa tielle vain pyytämättä…

Iso eläin on pimeällä pelottava yllätys. Pimeänäköavustinkokeilussa käytettiin hevosta – aitoja hirviä kun saa tielle vain pyytämättä…

Raimo Tengvall

Ota haltuun ajaminen pimeällä - testasimme kaksi pimeän­nä­kö­a­vus­tinta

Pimeänäkökuva näyttää jännältä luksusauton mittaristossa. Siitä saa kuitenkin hyötyä vasta sitten, kun pimeän yllätyksistä varoitetaan näytössä, merkkiäänellä tai ajovaloja vilkuttamalla.

Auto Bild.Testit
18.9.2018

Ko­kei­lim­me tätä jut­tua var­ten uu­sim­pia pi­me­ä­nä­kö­jär­jes­tel­miä uu­sil­la Au­di Q7:llä ja Mer­ce­des-Benz S-sar­ja­lai­sel­la. Jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tua au­toa ky­syt­tiin myös BMW:ltä ja Le­xuk­sel­ta, mut­ta niil­lä kum­mal­la­kaan ei ol­lut Suo­mes­sa esit­te­ly­käy­tös­sä pi­me­ä­nä­öl­lä va­rus­tet­tu­ja au­to­ja.

Ai­na­kin viih­de­ar­vo näis­sä on taat­tu. Mit­ta­ris­ton näyt­töön il­mes­ty­vä kuva näyt­tää Mer­ce­dek­sen inf­ra­pu­na­ka­me­ran ku­vas­sa var­sin sa­mal­ta kuin luon­nos­sa­kin, mut­ta tyy­lik­kään mus­ta­val­koi­se­na.

Au­din läm­pö­ka­me­ra­ku­vas­sa puo­les­taan ko­ros­tu­vat läm­pi­mät koh­teet. Päi­väl­lä puo­les­taan nä­kyy, mi­hin koh­tiin au­rin­ko pais­taa. Kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä ko­ros­tu­vat läm­pi­mät au­tot ja eri­tyi­ses­ti nii­den moot­to­rit ja ren­kaat. Ih­mis­ten ää­ri­vii­vat nä­ky­vät var­sin­kin ohui­den vaat­tei­den al­ta mel­kein lii­an­kin hy­vin.

Voi näis­tä ol­la kui­ten­kin hyö­tyä myös yl­lät­tä­vil­lä ta­voil­la. Au­din läm­pö­ka­me­raa ker­ro­taan käy­te­tyn jopa ta­lon läm­pö­vuo­to­jen tut­ki­mi­seen. Tämä to­sin vaa­tii mah­dol­li­suut­ta ajaa au­ton keu­la riit­tä­vän lä­hel­le tut­kit­ta­vaa koh­det­ta.

So­vel­let­tu ”hir­vi­tes­ti”

Pi­me­äs­sä lait­tei­ta ko­keil­tiin maan­tie­a­jos­sa hei­jas­ti­met­to­man ja­lan­kul­ki­jan ja hir­ven ha­vait­se­mi­seen. Hir­veä esit­ti ko­kei­lus­sa si­poo­lai­sen Stall Ny­bac­kan suo­men­he­vo­nen Ca­ris­ma. Kilt­ti rat­su oli help­po saa­da ha­lut­tuun ai­kaan ha­lut­tuun paik­kaan.

Ko­ko­nai­suu­te­na pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin­jär­jes­tel­mis­tä jäi sel­lai­nen olo, et­tä niis­tä on hyö­tyä. Jos ajaa pal­jon pi­meil­lä maan­teil­lä, jär­jes­tel­män tuo­maa pien­tä li­sä­tur­vaa ar­vos­taa.

Mut­ta vie­lä si­tä­kin tär­ke­äm­pää ovat kun­nol­li­set va­lot. On­nek­si va­lo­ku­vi­o­taan älyk­kääs­ti muut­ta­vat led-va­lot yleis­ty­vät vauh­dil­la. Niil­le on mon­ta ni­meä, ku­ten Mat­rix LED ja Mul­ti­be­am LED. Ne mah­dol­lis­ta­vat jat­ku­van kau­ko­va­loil­la aja­mi­sen, sil­lä va­lo­ja him­men­ne­tään edel­lä aja­van ja vas­taan­tu­li­joi­den koh­dil­ta – muu­al­le suun­na­taan kau­ko­va­loa. Hy­vil­lä va­loil­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa ei tar­vi­ta pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin­ta – mut­ta ei sii­tä tie­ten­kään hait­taa ole.

Au­din lai­te pi­me­äl­lä

Pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin eli Night vi­si­on on tar­jol­la A6-, A7-, A8- ja Q7-mal­lei­hin. Au­to­ve­rol­li­nen hin­ta on mal­lis­ta riip­pu­en 3 500–4 100 eu­roa.

Night vi­si­o­nin toi­min­nan pe­rus­ta on keu­las­sa Au­di-lo­gon va­sem­man­puo­lei­sim­mas­sa rin­ku­las­sa ole­va läm­pöön re­a­goi­va inf­ra­pu­na­ka­me­ra. Sil­lä on oma puh­dis­tuk­sen­sa ja läm­mi­tys lu­mi­ke­lien va­ral­ta. Ka­me­ran kuva tu­lee mit­ta­ris­to­näy­töl­le, kun lai­te pai­ne­taan käyn­tiin ko­je­lau­das­sa ole­vas­ta na­pis­ta.

Läm­pö­ka­me­ra­ku­va on epä­mää­räi­nen, jo­ten se ei he­rä­tä ai­na­kaan lii­kaa huo­mi­o­ta. Au­toa ei voi ajaa vain sitä kat­so­en. Toi­saal­ta ku­vas­sa nä­kyy ou­dos­ti ja haus­kas­ti sel­lai­si­a­kin läm­pi­miä asi­oi­ta, joil­la ei ole mer­ki­tys­tä aja­mi­sen kan­nal­ta.

Hassu hyötykäyttö: Audin lämpökameralla voi suurpiirteisesti tutkia vaikka talon lämpötaloutta. Kuvassa näkyy, miten lämpöpatteri hohkaa pystyn ikkunan alla.

Hassu hyötykäyttö: Audin lämpökameralla voi suurpiirteisesti tutkia vaikka talon lämpötaloutta. Kuvassa näkyy, miten lämpöpatteri hohkaa pystyn ikkunan alla.

Raimo Tengvall

Oi­ke­as­ti hyö­tyä tu­lee täys­pi­me­äl­lä tiel­lä ajet­ta­es­sa, jol­loin jo kau­ka­na nä­ky­vä pie­ni vaa­lea pis­te voi ol­la jo­ta­kin huo­mi­o­nar­vois­ta. Ha­vait­sim­me hir­veä esit­tä­neen he­vo­sen näy­tös­sä jo noin 200 met­rin pääs­tä. On hyvä lisä, et­tä jär­jes­tel­mään kuu­luu ih­mis­ten ja eläin­ten tun­nis­tus.

Ha­vait­tu ih­mi­nen tai eläin mer­ki­tään en­sin kel­tai­sel­la suo­ra­kul­mi­ol­la. Tä­män pi­täi­si ta­pah­tua oh­je­kir­jan mu­kaan noin 10–90 met­rin pääs­sä, mut­ta tes­tis­sä sen ha­vait­tiin toi­mi­van jopa yli sa­taan met­riin saak­ka. Muu­ten mel­ko tum­mas­ta näy­tös­tä voi hy­vin­kin huo­ma­ta, et­tä nyt edes­sä on jo­ta­kin.

Yh­des­sä Mat­rix LED -va­lo­jen kans­sa hyö­dyl­li­sen li­sä­var­mis­tuk­sen ha­vait­se­mi­sel­le an­taa ja­lan­kul­ki­jan va­lai­su. Kun no­peut­ta on pi­me­äl­lä yli 60 km/h ei­kä mui­ta au­to­ja ole lä­hel­lä, sys­tee­mi vä­läyt­tää va­lo­ja koh­ti pi­mey­des­tä ha­vait­se­maan­sa ja­lan­kul­ki­jaa. Näin hä­net ai­na­kin ha­vait­see.

Mii­nus­puo­let

Huo­no­na puo­le­na on se, et­tä no­peut­ta on to­si­aan­kin ol­ta­va maan­tie­a­jo­no­peu­den ver­ran, ei­kä toi­min­toa ole teh­ty eläin­ten ha­vait­se­mi­seen. Ne toi­vot­ta­vas­ti ha­vai­taan muu­ten, ja niis­tä va­roi­te­taan piip­paa­mal­la.

Pa­haa aa­vis­ta­mat­to­mien ja­lan­kul­ki­joi­den sil­mil­le Au­di sen si­jaan vä­läyt­tää ult­ra­kirk­kai­ta led-va­lo­jaan. Suo­mes­sa ih­mi­set käyt­tä­vät pi­me­äl­lä on­nek­si mel­ko hy­vin hei­jas­ti­mia – hei­dät kyl­lä nä­ki­si il­man so­kai­se­mis­ta­kin. Eläi­met sen si­jaan te­ki­si mie­li näh­dä läm­pö­ka­me­ra­ku­van ja koh­tee­seen suun­nat­tu­jen va­lon­vil­kau­tus­ten avul­la.

Au­din hy­vil­lä Mat­rix LED -va­loil­la eläi­men voi kyl­lä huo­ma­ta jo sil­mil­lä­kin, mut­ta vält­tä­mät­tä näin ei ole. Hir­veä myös vä­ril­tään muis­tut­ta­nut he­vo­nen maas­tou­tui tes­tis­sä pe­lot­ta­van hy­vin syk­syi­seen mai­se­maan.

Jalankulkijasta tulee Audissa varoitus näyttöön ja äänellä. Jos nopeutta on pimeällä yli 60 km/h, niin jalankulkijaa kohti vilkutetaan myös valoja.

Jalankulkijasta tulee Audissa varoitus näyttöön ja äänellä. Jos nopeutta on pimeällä yli 60 km/h, niin jalankulkijaa kohti vilkutetaan myös valoja.

Raimo Tengvall

On­nek­si Au­din pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin va­roit­taa mit­ta­ris­to­ku­vaan il­mes­ty­vien sym­bo­lien li­säk­si myös te­hok­kaam­min. Kun vaa­ra on lä­hem­pä­nä ja sel­ke­äs­ti ajo­suun­nas­sa, tu­lee va­roi­tus tuu­li­la­si­näy­töl­le ja va­roi­tus­piip­paus on voi­ma­kas – vä­sy­neem­pi­kin kus­ki ha­vah­tuu vii­meis­tään tuo­hon piip­pauk­seen ja ym­mär­tää hi­das­taa vauh­tia.

Va­roi­tuk­set tu­le­vat kuu­lu­viin ja näyt­töön, vaik­ka kes­ki­näy­tös­sä oli­si sil­lä het­kel­lä muu­ta. Pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin pi­tää lait­taa it­se pääl­le, jot­ta se toi­mii taus­tal­la. Täl­lä ta­val­la pi­me­äl­lä aja­mi­seen saa kui­ten­kin sel­vää li­sä­tur­vaa. Jos li­sä­va­rus­tei­siin on va­raa si­joit­taa, niin pal­jon pi­me­äs­sä aja­vil­le isom­paa Au­dia hank­ki­vil­le night vi­si­o­nia voi jopa suo­si­tel­la.

Mer­ce­des-Ben­zin lai­te pi­me­äl­lä

Night View As­sist Plus on saa­ta­vil­la S-sar­ja­lai­seen. Jär­jes­tel­män au­to­ve­rol­li­nen li­sä­hin­ta al­kaa ver­si­os­ta riip­pu­en noin 3 800 eu­ros­ta.

Jär­jes­tel­mäs­sä on kak­si inf­ra­pu­na­ka­me­raa: ly­hy­em­män alu­een ka­me­ra tuu­li­la­sis­sa ja läm­pöön re­a­goi­va pi­dem­män alu­een ka­me­ra etu­sä­lei­kös­sä. Mus­ta­val­kois­ta ku­vaa kat­so­taan mit­ta­ris­ton kes­kel­lä, kun lait­teen pai­naa na­pis­ta pääl­le. Ku­vaa saat­taa jää­dä kat­so­maan lii­an­kin pit­kään, ja pe­ri­aat­tees­sa au­toa voi­si ajaa sen avul­la – mut­ta käy­tän­nös­sä pel­käs­tään sen tui­jot­ta­mi­nen on vaa­ral­lis­ta.

Kun on pi­me­ää ja no­peus nou­see yli 10 km/h:n, niin ajo­va­lo­jen oheen syt­ty­vät kau­ko­va­lo­jen te­hoi­set inf­ra­pu­na­va­lot. Niil­lä on tar­koi­tus te­hos­taa inf­ra­pu­na­ka­me­roi­den nä­ke­mää alu­et­ta myös sil­loin, kun au­ton omat kau­ko­va­lot ei­vät ole pääl­lä.

Spotlight-toiminto vilkuttaa erikoistehokkaita led-kaukovaloja kohti jalankulkijaa, jotta tämä varmasti huomataan. Valitettavasti toiminto ei toimi eläinten kohdalla.

Spotlight-toiminto vilkuttaa erikoistehokkaita led-kaukovaloja kohti jalankulkijaa, jotta tämä varmasti huomataan. Valitettavasti toiminto ei toimi eläinten kohdalla.

Raimo Tengvall

Hyö­tyä tun­nis­tuk­ses­ta

Käy­tän­nös­sä inf­ra­pu­na­va­lol­la te­hos­te­tus­ta ku­vas­ta it­ses­sään ei ai­na­kaan tes­tis­sä ha­vait­tu eri­tyis­tä hyö­tyä. Kos­ka S-sar­jan kau­ko­va­lot ovat jat­ku­vas­ti muut­tu­van va­lo­ku­vi­on omaa­vat Mul­ti­be­am LED -va­lot, ne va­lai­se­vat kai­ken muun pait­si vas­taan­tu­li­jan koh­dan ties­tä. Kau­ko­va­lot voi siis pi­tää käy­tän­nös­sä ai­na pääl­lä, ja niil­lä nä­kee to­del­la hy­vin.

Hie­man hyö­tyä voi saa­da ja­lan­kul­ki­joi­den ja eläin­ten tun­nis­tuk­ses­ta. Läm­pö­ka­me­ra ha­vait­see ne pi­mey­des­tä, vaik­ka va­loil­la nii­tä ei jos­ta­kin syys­tä nä­ki­si­kään. Täl­löin ku­va­ruu­tuun tu­lee pu­nai­nen mer­kin­tä ha­vai­tus­ta eläi­mes­tä tai ih­mi­ses­tä. Ha­vain­to­e­täi­syy­dek­si lu­va­taan ih­mi­sel­le 160 met­riä ja eläi­mel­le sata met­riä.

Ko­kei­lun pe­rus­teel­la etäi­syy­det pi­tä­vät suun­nil­leen paik­kaan­sa, ja toi­min­to kyl­lä si­nän­sä toi­mi. Näyt­töön il­mes­tyi pu­nai­set ke­hyk­set jopa au­ton edes­tä juos­seen jä­nik­sen ym­pä­ril­le, vaik­ka toi­min­taa ei pi­täi­si edes ol­la pie­ne­läi­mil­lä.Vä­lil­lä ih­mi­nen ja he­vo­nen tu­li­vat näyt­töön mer­ki­tyik­si jo en­nen kuin kul­jet­ta­ja näki ne. Eri­tyi­ses­ti lä­hi­va­loil­la ajet­ta­es­sa ja vas­taan­tu­li­jan häi­käis­tes­sä toi­min­nos­ta on siis hyö­tyä – jos kus­ki vain huo­maa näyt­töön il­mes­ty­vän pu­nai­sen alu­een…

Mercedeksen pimeänäköavustimen voi laittaa päälle napista, tai sen voi säätää kytkeytymään automaattisesti, jos pimeällä maantiellä havaitaan eläin tai ihminen.

Mercedeksen pimeänäköavustimen voi laittaa päälle napista, tai sen voi säätää kytkeytymään automaattisesti, jos pimeällä maantiellä havaitaan eläin tai ihminen.

Raimo Tengvall

Täl­löin on etua, jos jär­jes­tel­män on pi­tä­nyt vain taus­tal­la toi­min­nas­sa mut­ta ei näy­tös­sä. Jos sil­loin pi­me­äl­lä yli 60 km/h:n no­peu­des­sa ha­vai­taan ih­mi­nen tai eläin, niin pi­me­ä­nä­kö­näyt­tö syt­tyy yh­täk­kiä mit­ta­ris­toon. Yl­lät­tä­en muut­tu­van mit­ta­ris­to­nä­ky­män huo­maa hel­pom­min kuin val­mii­na ole­vaan nä­ky­mään il­mes­ty­vän pu­nai­sen pis­teen.

Li­säk­si Mer­ce­dek­sen lait­tees­sa on spot­light-toi­min­to. Kun vauh­tia on pi­me­äl­lä yli 60 km/h ja kau­ko­va­lo­jen au­to­maat­ti­toi­min­to on pääl­lä, niin sys­tee­mi vä­läyt­tää va­lo­ja ha­vait­se­maan­sa ja­lan­kul­ki­jaa koh­ti. Näin hä­net ai­na­kin ha­vait­see myös mit­ta­ris­to­näyt­töön kat­so­mat­ta.

Mii­nus­puo­lia

Huo­no­na puo­le­na on to­si­aan se, et­tä no­peut­ta on ol­ta­va maan­tie­no­peu­den ver­ran, ei­kä toi­min­toa ole teh­ty eläin­ten ha­vait­se­mi­seen. Hir­vet ja muut eläi­met pi­tää siis edel­leen­kin bon­ga­ta mit­ta­ris­to­näy­tös­tä. Mut­ta pa­haa aa­vis­ta­mat­to­mien kä­ve­li­jöi­den sil­mil­le Mer­su vä­läyt­tää ult­ra­kirk­kai­ta led-va­lo­jaan.

Hei­jas­tin­ta käyt­tä­vät ih­mi­set kyl­lä nä­ki­si il­man so­kai­se­mis­ta­kin, mut­ta eläi­met sen si­jaan te­ki­si mie­li näh­dä läm­pö­ka­me­ran ja koh­tei­siin suun­nat­tu­jen va­lon­vil­kau­tus­ten avul­la.

Au­diin ver­rat­tu­na Mer­ce­dek­sen jär­jes­tel­mä ei ole ai­van yh­tä suo­si­tel­ta­va, kos­ka sii­tä puut­tuu ää­ni­va­roi­tus. Piip­paus­va­roi­tuk­sen huo­maa aja­es­sa sel­ke­äm­min kuin mit­ta­ris­to­ku­van muu­tok­sen. Näin Mer­ce­des jää käy­tän­nös­sä tur­val­li­suu­des­sa kak­ko­sek­si, mut­ta toi­saal­ta se toi­mii tyy­lik­kääm­min.

 Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi

Audi: Manua­a­li­vaih­teiset autot jäävät historiaan Suomen Audin maahan­tuon­ti­oh­jel­massa

Auto Bild.Uutiset
13.1.2022

Audi

Audi: Manua­a­li­vaih­teiset autot jäävät historiaan Suomen Audin maahan­tuon­ti­oh­jel­massa

Auto Bild.Uutiset
13.1.2022
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Classic Motorshow

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Auto Bild.Klassikot
28.4.2022
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Classic Motorshow

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Auto Bild.Klassikot
28.4.2022
Jeep Wrangler 4xe.

Jeep Wrangler 4xe.

Astara

Alfa Romeo Tonale: Aloittaa Astaran Suomessa edustamien Stellantis-brändien uutuusvuoden

Auto Bild.Uutiset
9.2.2022
Jeep Wrangler 4xe.

Jeep Wrangler 4xe.

Astara

Alfa Romeo Tonale: Aloittaa Astaran Suomessa edustamien Stellantis-brändien uutuusvuoden

Auto Bild.Uutiset
9.2.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa

Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja

Auto Bild 8/2022 kaupoissa

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu

Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa

Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Monitasoinen vintagekoti 1950-luvun rivarissa

Koti ja keittiö

Sisusta olohuone ulos!

Hifimaailma

Rotelilta uusi cd-soitin/dac ja integroitu vahvistin

Hifimaailma

Tehot virtalähteen mukaan

Hifimaailma

200 wattia a-luokassa

Hifimaailma

Dac taskuun 

Hifimaailma

Atlaksen uudet kaapelit 

Hifimaailma

Piegan nauhakoksut

Hifimaailma

McIntoshin uusi viritin

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Monitasoinen vintagekoti 1950-luvun rivarissa

Koti ja keittiö

Sisusta olohuone ulos!

Hifimaailma

Rotelilta uusi cd-soitin/dac ja integroitu vahvistin

Hifimaailma

Tehot virtalähteen mukaan

Hifimaailma

200 wattia a-luokassa

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa

Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa

Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.