2016 Cadillac Escalade: 2850-kiloinen katumaasturi kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa!
Vaikka Cadillac Escaladen pitkän version omamassa on 2 850 kiloa, auto kiihtyy nollasta sataan vain 6,9 sekunnissa.
Cadillac Escalade ESV – kahdeksanpaikkainen pitkä versio – kiihtyy 0–100 km/h ainoastaan 0,2 sekuntia hitaammin kuin lyhytkorinen muunnos. Escaladen tekniikkana murisee 6,2-litrainen, Corvettesta tuttu V8, josta otetaan tehoa 426 hevosvoimaa. Tehonkasvua on 17 hevosvoimaa runsaammin kuin edeltäjässä.
Suurinta vääntömomenttia V8 tarjoaa 610 Nm, joten tuntuu suorastaan koomiselta hypätä tällaisen jätti-SUV:n ohjaimiin ja kokea uskomaton suorituskyky. V8-moottori puhuu miellyttävän matalin bassosävyin ja kuusinopeuksinen automaattivaihteisto toimii hienosti, joskin se saisi ehkä vaihtaa vielä hieman nopeammin.
Kulmikaskorisessa neljännen sukupolven Cadillac Escaladessa on LED-ajovalojen ohella tuttuun tapaan LED-takavalot. Uusi malli on kolmanteen sukupolveen nähden selkeästi urheilullisempi. Teknisesti Escalade vastaa Chevrolet Tahoe- sekä GMC Yukon- katumaastureita.
V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.
V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialue maistuu nyt huomattavasti täsmällisemmältä kuin aiemmin. Kuljettaja voi valita kahdesta ohjausvasteesta joko kevyemmän (Tour) tai urheilullisemman (Sport). Jousitukseen liittyy elektroninen, Cadillac CTS -mallistakin tuttu Magnetic Ride Control -iskunvaimennus.
2016-mallinen Cadillac Escalade rullaa näyttävin 22-tuumaisin kevytmetallivantein. Autoon astumista ja sieltä poistumista helpottavat sähkötoimisesti esiin kääntyvät astinlaudat.
Nahkaverhoilluilla etuistuimilla sekä keskirivin tuoleilla vallitsee ylellinen business-jetin ilmapiiri. Kolmannen rivin lisäistuimet eivät ole yhtä mukavat, mutta sinne mahtuu polvi- ja päätilan puolesta myös aikuisia.
Sisätiloissa nautiskellaan jalopuusta ja nahkaverhoilusta, joten muoviosia on lähes turha hakea. Niitä löytyykin vain harvoista kohdin, takaistuimilla.
Keskirivin matkustajilla on käytössään Platinum Edition -varustelussa näyttöruudut pääntukien takana sekä katosta esiin taittuva isompi litteä näyttö (ESV:ssä niitä on kaksi). Edessä on 12,3-tuumainen kosketusvärinäyttö. Kolmiulotteinen tehdasnavi, neljä USB-porttia ja puheohjaus kuuluvat luonnollisestikin kuvioon.
Vakiovarusteena seuraavat etu- ja takapysäköintitutkat, kaistavahti, automaattiset turvavyönkiristimet, mukautuva vakionopeussäädin ja sähkötoiminen kattoluukku.
Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.
Platinum-version keskikonsolilokerossa on viileälokero, johon mahtuu jopa kuusi puolen litran juomapulloa. Lokeron saa viilennetyksi erikseen painikkeesta.
Vaikka Cadillac Escaladen C- ja D-pylväät ovatkin leveät, näkyvyys kuljettajan paikalta on suurten ikkunapintojen ansiosta eri puolille mainio.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
TADin uusi lattiakaiutin
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Ab-luokan voimaa Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI