2016 Cadillac Escalade: 2850-kiloinen katumaasturi kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa!

Vaikka Cadillac Escaladen pitkän version omamassa on 2 850 kiloa, auto kiihtyy nollasta sataan vain 6,9 sekunnissa.

Auto Bild.Uutiset

Ca­dil­lac Es­ca­la­de ESV – kah­dek­san­paik­kai­nen pit­kä ver­sio – kiih­tyy 0–100 km/h ai­no­as­taan 0,2 se­kun­tia hi­taam­min kuin ly­hyt­ko­ri­nen muun­nos. Es­ca­la­den tek­niik­ka­na mu­ri­see 6,2-lit­rai­nen, Cor­vet­tes­ta tut­tu V8, jos­ta ote­taan te­hoa 426 he­vos­voi­maa. Te­hon­kas­vua on 17 he­vos­voi­maa run­saam­min kuin edel­tä­jäs­sä.

Suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia V8 tar­jo­aa 610 Nm, jo­ten tun­tuu suo­ras­taan koo­mi­sel­ta hy­pä­tä täl­lai­sen jät­ti-SUV:n oh­jai­miin ja ko­kea us­ko­ma­ton suo­ri­tus­ky­ky. V8-moot­to­ri pu­huu miel­lyt­tä­vän ma­ta­lin bas­so­sä­vyin ja kuu­si­no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to toi­mii hie­nos­ti, jos­kin se sai­si eh­kä vaih­taa vie­lä hie­man no­pe­am­min.

Kul­mi­kas­ko­ri­ses­sa nel­jän­nen su­ku­pol­ven Ca­dil­lac Es­ca­la­des­sa on LED-ajo­va­lo­jen ohel­la tut­tuun ta­paan LED-ta­ka­va­lot. Uu­si mal­li on kol­man­teen su­ku­pol­veen näh­den sel­ke­äs­ti ur­hei­lul­li­sem­pi. Tek­ni­ses­ti Es­ca­la­de vas­taa Chev­ro­let Ta­hoe- sekä GMC Yu­kon- ka­tu­maas­tu­rei­ta.

V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.​

V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.​

 V8:aan liit­ty­vän sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­män an­si­os­ta pin­ta­kaa­sul­la käy­tös­sä on vain nel­jä sy­lin­te­riä, jo­ten kes­ki­ku­lu­tus on saa­tu tä­män ko­koi­sel­le au­tol­le erit­täin koh­tuul­li­seen 13,1 lit­raan sa­dal­la.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lue mais­tuu nyt huo­mat­ta­vas­ti täs­mäl­li­sem­mäl­tä kuin ai­em­min. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta kah­des­ta oh­jaus­vas­tees­ta joko ke­vy­em­män (Tour) tai ur­hei­lul­li­sem­man (Sport). Jou­si­tuk­seen liit­tyy elekt­ro­ni­nen, Ca­dil­lac CTS -mal­lis­ta­kin tut­tu Mag­ne­tic Ride Cont­rol -is­kun­vai­men­nus.

2016-mal­li­nen Ca­dil­lac Es­ca­la­de rul­laa näyt­tä­vin 22-tuu­mai­sin ke­vyt­me­tal­li­van­tein. Au­toon as­tu­mis­ta ja siel­tä pois­tu­mis­ta hel­pot­ta­vat säh­kö­toi­mi­ses­ti esiin kään­ty­vät as­tin­lau­dat.

Nah­ka­ver­hoil­luil­la etuis­tui­mil­la sekä kes­ki­ri­vin tuo­leil­la val­lit­see ylel­li­nen bu­si­ness-je­tin il­ma­pii­ri. Kol­man­nen ri­vin li­säis­tui­met ei­vät ole yh­tä mu­ka­vat, mut­ta sin­ne mah­tuu pol­vi- ja pää­ti­lan puo­les­ta myös ai­kui­sia.

Si­sä­ti­lois­sa nau­tis­kel­laan ja­lo­puus­ta ja nah­ka­ver­hoi­lus­ta, jo­ten muo­vi­o­sia on lä­hes tur­ha ha­kea. Nii­tä löy­tyy­kin vain har­vois­ta koh­din, ta­kais­tui­mil­la.

Kes­ki­ri­vin mat­kus­ta­jil­la on käy­tös­sään Pla­ti­num Edi­ti­on -va­rus­te­lus­sa näyt­tö­ruu­dut pään­tu­kien ta­ka­na sekä ka­tos­ta esiin tait­tu­va isom­pi lit­teä näyt­tö (ESV:ssä nii­tä on kak­si). Edes­sä on 12,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­vä­ri­näyt­tö. Kol­miu­lot­tei­nen teh­das­na­vi, nel­jä USB-port­tia ja pu­he­oh­jaus kuu­lu­vat luon­nol­li­ses­ti­kin ku­vi­oon.

Va­ki­o­va­rus­tee­na seu­raa­vat etu- ja ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­kat, kais­ta­vah­ti, au­to­maat­ti­set tur­va­vyön­ki­ris­ti­met, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din ja säh­kö­toi­mi­nen kat­to­luuk­ku. 

Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.​

Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.​

Pla­ti­num-ver­si­on kes­ki­kon­so­li­lo­ke­ros­sa on vii­le­ä­lo­ke­ro, jo­hon mah­tuu jopa kuu­si puo­len lit­ran juo­ma­pul­loa. Lo­ke­ron saa vii­len­ne­tyk­si erik­seen pai­nik­kees­ta.

Vaik­ka Ca­dil­lac Es­ca­la­den C- ja D-pyl­väät ovat­kin le­ve­ät, nä­ky­vyys kul­jet­ta­jan pai­kal­ta on suur­ten ik­ku­na­pin­to­jen an­si­os­ta eri puo­lil­le mai­nio.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN