2016 Cadillac Escalade: 2850-kiloinen katumaasturi kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa!

Vaikka Cadillac Escaladen pitkän version omamassa on 2 850 kiloa, auto kiihtyy nollasta sataan vain 6,9 sekunnissa.

Auto Bild.Uutiset

Ca­dil­lac Es­ca­la­de ESV – kah­dek­san­paik­kai­nen pit­kä ver­sio – kiih­tyy 0–100 km/h ai­no­as­taan 0,2 se­kun­tia hi­taam­min kuin ly­hyt­ko­ri­nen muun­nos. Es­ca­la­den tek­niik­ka­na mu­ri­see 6,2-lit­rai­nen, Cor­vet­tes­ta tut­tu V8, jos­ta ote­taan te­hoa 426 he­vos­voi­maa. Te­hon­kas­vua on 17 he­vos­voi­maa run­saam­min kuin edel­tä­jäs­sä.

Suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia V8 tar­jo­aa 610 Nm, jo­ten tun­tuu suo­ras­taan koo­mi­sel­ta hy­pä­tä täl­lai­sen jät­ti-SUV:n oh­jai­miin ja ko­kea us­ko­ma­ton suo­ri­tus­ky­ky. V8-moot­to­ri pu­huu miel­lyt­tä­vän ma­ta­lin bas­so­sä­vyin ja kuu­si­no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to toi­mii hie­nos­ti, jos­kin se sai­si eh­kä vaih­taa vie­lä hie­man no­pe­am­min.

Kul­mi­kas­ko­ri­ses­sa nel­jän­nen su­ku­pol­ven Ca­dil­lac Es­ca­la­des­sa on LED-ajo­va­lo­jen ohel­la tut­tuun ta­paan LED-ta­ka­va­lot. Uu­si mal­li on kol­man­teen su­ku­pol­veen näh­den sel­ke­äs­ti ur­hei­lul­li­sem­pi. Tek­ni­ses­ti Es­ca­la­de vas­taa Chev­ro­let Ta­hoe- sekä GMC Yu­kon- ka­tu­maas­tu­rei­ta.

V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.​

V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.​

 V8:aan liit­ty­vän sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­män an­si­os­ta pin­ta­kaa­sul­la käy­tös­sä on vain nel­jä sy­lin­te­riä, jo­ten kes­ki­ku­lu­tus on saa­tu tä­män ko­koi­sel­le au­tol­le erit­täin koh­tuul­li­seen 13,1 lit­raan sa­dal­la.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lue mais­tuu nyt huo­mat­ta­vas­ti täs­mäl­li­sem­mäl­tä kuin ai­em­min. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta kah­des­ta oh­jaus­vas­tees­ta joko ke­vy­em­män (Tour) tai ur­hei­lul­li­sem­man (Sport). Jou­si­tuk­seen liit­tyy elekt­ro­ni­nen, Ca­dil­lac CTS -mal­lis­ta­kin tut­tu Mag­ne­tic Ride Cont­rol -is­kun­vai­men­nus.

2016-mal­li­nen Ca­dil­lac Es­ca­la­de rul­laa näyt­tä­vin 22-tuu­mai­sin ke­vyt­me­tal­li­van­tein. Au­toon as­tu­mis­ta ja siel­tä pois­tu­mis­ta hel­pot­ta­vat säh­kö­toi­mi­ses­ti esiin kään­ty­vät as­tin­lau­dat.

Nah­ka­ver­hoil­luil­la etuis­tui­mil­la sekä kes­ki­ri­vin tuo­leil­la val­lit­see ylel­li­nen bu­si­ness-je­tin il­ma­pii­ri. Kol­man­nen ri­vin li­säis­tui­met ei­vät ole yh­tä mu­ka­vat, mut­ta sin­ne mah­tuu pol­vi- ja pää­ti­lan puo­les­ta myös ai­kui­sia.

Si­sä­ti­lois­sa nau­tis­kel­laan ja­lo­puus­ta ja nah­ka­ver­hoi­lus­ta, jo­ten muo­vi­o­sia on lä­hes tur­ha ha­kea. Nii­tä löy­tyy­kin vain har­vois­ta koh­din, ta­kais­tui­mil­la.

Kes­ki­ri­vin mat­kus­ta­jil­la on käy­tös­sään Pla­ti­num Edi­ti­on -va­rus­te­lus­sa näyt­tö­ruu­dut pään­tu­kien ta­ka­na sekä ka­tos­ta esiin tait­tu­va isom­pi lit­teä näyt­tö (ESV:ssä nii­tä on kak­si). Edes­sä on 12,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­vä­ri­näyt­tö. Kol­miu­lot­tei­nen teh­das­na­vi, nel­jä USB-port­tia ja pu­he­oh­jaus kuu­lu­vat luon­nol­li­ses­ti­kin ku­vi­oon.

Va­ki­o­va­rus­tee­na seu­raa­vat etu- ja ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­kat, kais­ta­vah­ti, au­to­maat­ti­set tur­va­vyön­ki­ris­ti­met, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din ja säh­kö­toi­mi­nen kat­to­luuk­ku. 

Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.​

Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.​

Pla­ti­num-ver­si­on kes­ki­kon­so­li­lo­ke­ros­sa on vii­le­ä­lo­ke­ro, jo­hon mah­tuu jopa kuu­si puo­len lit­ran juo­ma­pul­loa. Lo­ke­ron saa vii­len­ne­tyk­si erik­seen pai­nik­kees­ta.

Vaik­ka Ca­dil­lac Es­ca­la­den C- ja D-pyl­väät ovat­kin le­ve­ät, nä­ky­vyys kul­jet­ta­jan pai­kal­ta on suur­ten ik­ku­na­pin­to­jen an­si­os­ta eri puo­lil­le mai­nio.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN