Gran Turismon voimalinjan lisäksi kestävää kehitystä edustaa Böllinger Höfenin tehtaan tuotantoprosessi, joka on kokonaisuudessaan nettohiilineutraali.
Audi
Audi e-tron GT: Sarjatuotanto alkoi hiilineutraalissa Böllinger Höfen tehtaassa
Täyssähköisen Audi e-tron GT:n sarjatuotanto on alkanut. Huippusuorituskyky ja ympäristötietoisuus kulkevat käsi kädessä.
Tuotannossa käytetään vain uusiutuvista energialähteistä saatavaa ekosähköä ja -lämpöä, joten tuotanto on nettohiilineutraalia.
Resursseja säästävässä tuotantoprosessissa vältetään myös paperin ja pakkausten käyttöä ja alumiini ja polymeerit kierrätetään suljetussa järjestelmässä.
Voimavaroja säästettiin myös suunnittelemalla uusi Audi-malli ensimmäistä kertaa ilman fyysisiä prototyyppejä.
Audin tehokkaimman sähköauton, Audi e-tron GT:n sarjatuotanto käynnistettiin Böllinger Höfen tehtaalla, Neckarsulmissa. Audin Böllinger Höfen tehtaan tuotantoprosessi on yhtä ainutlaatuinen kuin auto itse, joka oli valmis sarjatuotantoon nopeammin kuin mikään Audi sitä ennen.
Se, että sarjatuotanto päästiin aloittamaan ajoissa koronapandemiasta huolimatta, on osoitus osaamisen yhdistämisestä ja erinomaisesta tiimityöstä.
”Audin sähköisenä ja urheilullisena keihäänkärkenä Audi e-tron GT sopii täydellisesti Neckarsulmin autotehtaalle ja erityisesti Böllinger Höfen urheiluautotehtaalle”, sanoo tehtaanjohtaja Helmut Stettner.
Neckarsulmin tehtaassa on jo ennestään keskitytty ladattavien hybridien valmistukseen. Audi A6-, A7- ja A8-mallien ladattavia hybridejä ja kevythybridejä valmistava tehdas voi ylpeillä suurimmalla sähköautojen osuudella kaikista Audia valmistavista tehtaista.
”Audi e-tron GT:n myötä valmistamme brändin ensimmäisen täyssähköauton Saksassa ja otamme näin uuden harppauksen kohti tulevaisuutta”, Stettner lisää.
Audi e-tron GT:n nettohiilineutraali tuotanto
Gran Turismon voimalinjan lisäksi kestävää kehitystä edustaa Böllinger Höfenin tehtaan tuotantoprosessi, joka on kokonaisuudessaan nettohiilineutraali.
Neckarsulmin tuotantolaitos alkoi vuoden 2020 alussa käyttää yksinomaan ekosähköä. Biokaasulla toimiva sähkö- ja lämpövoimala tuottaa Böllinger Höfen tuotannon tarvitseman lämmön.
Ne päästöt, joita ei voida välttää uusiutuvia energianlähteitä käyttämällä, kompensoidaan ostamalla sertifioitujen, hiilipäästöjä vähentävien ympäristöprojektien päästöyksiköitä (carbon credits).
”Böllinger Höfe on Saksan ensimmäinen hiilineutraali Audi-tehdas Brysselin ja Unkarin Györin tehtaiden jälkeen. Tämä on tärkeä virstanpylväs Neckarsulmin tehtaalle ja jälleen uusi askel kohti maailmanlaajuisesti hiilineutraaleja tuotantolaitoksia vuoteen 2025 mennessä”, kertoo Audin tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Peter Kössler.
Audin Mission: Zero -ympäristöohjelman keskeiset tavoitteet sisältävät monia tuotannon ja logistiikan toimenpiteitä, joilla pienennetään ekologista jalanjälkeä tehokkaasti ja kestävästi. Keskeisiä kohtia ovat hiilineutraalius, resurssitehokkuus, biodiversiteetti sekä veden käyttöön liittyvät innovatiiviset ratkaisut.
Vihreä logistiikka: ilmastoneutraalisti tehtaalle
Matkalla kohti hiilineutraalia tuotantoa Audi huomioi johdonmukaisesti koko arvoketjun, jossa logistiikka on yhtä tärkeää kuin itse auton valmistus.
Raideliikenne Neckarsulmin tuotantolaitoksella on ilmastoneutraalia. Liikenne ratapihan ja tehdasalueen välillä hoidetaan sähkö- ja maakaasuvetureilla. Audin asiantuntijoiden aloitteesta pääliikennöitsijä käyttää biokaasurekkoja maantiekuljetuksiin.
Lisäksi käytössä on kaksi LNG-kuorma-autoa (nesteytetty maakaasu) pidempien matkojen työmaakuljetuksiin, ja kolmas tuli käyttöön vuoden 2020 lopulla.
Audi
Kukin näistä vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia ja typenoksidipäästöjä noin 85 prosenttia verrattuna perinteisiin dieselillä toimiviin kuorma-autoihin.
Suljetun kierron järjestelmillä suojellaan ympäristöä
Tuotannossa säästetään tärkeitä resursseja ja kierrätetään raaka-aineet. Paras esimerkki tästä on Neckarsulmin tehtaan puristamon suljettu kierrätysjärjestelmä, jossa kierrätetään esimerkiksi Audi e-tronin kylkilevyjen valmistuksessa syntyvät alumiinin ylijäämäpalat.
Audi on käyttänyt quattron muotoja korostavan voimakkaan olkalinjan muotoilussa kaiken mahdollisen alumiinin käsittelyosaamisensa.
Pyöränkaarien yläpuolella sijaitseva kappale on pakotettu peräti 35 cm kaarelle. Suljetun alumiinin kierrätysjärjestelmän ansiosta tuotantolaitoksessa säästetään tonneittain hiilidioksidipäästöjä, kun alumiinin ylijäämälevyt palautetaan tavarantoimittajalle kierrätettäväksi ja Audi käyttää ne lopulta uudestaan.
Ekologinen ajattelutapa ei koske pelkästään alumiinia, vaan myös polymeerien käsittelyssä motto on ”vanhasta uutta”. Käynnissä olevassa pilottihankkeessa A6- ja A7-kokoonpanon polymeerijätteet lajitellaan, pilkotaan ja prosessoidaan kuiduiksi.
Näitä kuituja käytetään tuotantoprosessin 3D-tulostuksessa. Böllinger Höfen 3D-tulostustiimi on erikoistunut erilaisiin työntekijöiden tarpeisiin räätälöityihin kokoonpanon apuvälineisiin, joista yli sataa käytetään Audi e-tron GT:n tuotannossa.
Kierrätysprojektin tavoitteena on luoda täysin suljettu polymeerien kierrätysjärjestelmä.
Järjestelmällinen resurssien säästö
Suljetut kierrätysjärjestelmät eivät ole ainoa tapa säästää raaka-aineita. Audi e-tron GT on ensimmäinen Audi, jonka tuotanto suunniteltiin ilman fyysisten prototyyppien käyttöä.
Kaikki kokoonpanon vaiheet testattiin käytännössä virtuaalisesti hyödyntäen sekä sisäisesti kehitettyjä ohjelmistoja että virtuaalitodellisuuden sovelluksia, ja niitä hyödynnetään nyt menestyksekkäästi sarjatuotannossa.
Ilman prototyyppejä ja uutta virtuaalimenetelmää hyödyntäen suunniteltiin myös joitain hankalampien osien kuljetukseen tarkoitettuja erikoiskontteja. Tämän ansiosta säästetään sekä metallia että osia suojaavia pakkausmateriaaleja.
Jätteiden ja paperin vähentäminen
Korikorjaamo ja kokoonpanoyksikkö ovat jo lähes täysin paperittomia. Paperia säästävät myös uudet projektit, kuten ylläpitosovellus, joka poistaa perinteisten paperidokumenttien tarpeen.
Logistiikassa testataan parhaillaan digitaalisia hyllynreunaetikettejä, jotka tulevat korvaamaan paperiset tarraetiketit. Tämä ei ainoastaan paranna energiatehokkuutta, vaan etikettejä voidaan myös muuttaa helposti, mikä on keskeinen etu tavanomaisiin kertakäyttöisiin tarroihin verrattuna.
Audin projektiryhmä etsii myös tavarantoimittajien kanssa uusia ratkaisuja pakkausten ja siten jätteiden järjestelmälliseen vähentämiseen.
Täydellinen yhdistelmä älytehdasta ja tarkkaa ammattitaitoa
Huippulaatu, huippusuorituskyky ja intohimo yksityiskohtiin ovat aina olleet ominaisia Audi R8 -mallia vuodesta 2014 lähtien valmistaneelle Böllinger Höfen tehtaalle.
Neckarsulmin tehdasalueella sijaitseva urheiluautotehdas laajennettiin, päivitettiin ja mukautettiin vuonna 2019 soveltumaan Audi e-tron GT:n tuotantoon ja Audin kaksi tehokkainta ja nopeinta sarjatuotantomallia valmistetaan nyt täällä.
”Kahden teknisesti täysin erilaisen auton valmistus samalla tuotantolinjalla on koko konsernissa ainutlaatuista. Täyssähköisen, neliovisen coupén integrointi tuotantoon muunsi pienten sarjojen tuotantolaitoksemme erittäin joustavaksi huipputeknologiseksi tehtaaksi, jossa on kuitenkin säilytetty urheiluautopajan käsityöläisluonne”, kertoo tuotantopäällikkö Wolfgang Schanz.
Audin täyssähköinen Gran Turismo saa maailmanensi-iltansa tiistaina 9.2.2021.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Bang & Olufsenilta litteä kannettava kaiutin
Markaudiolta uusi laajakaistaelementti
Mytekin versio THX-kuulokevahvistimesta
ELAC Solano - keskitienkulkija
Klipschiltä kolossaalinen torvikaiutin
Piegan uusi lähtötason kaiutin
Kudos Audion päivitetyt
Auris Audion Tangenta Hawk
Velodynelta neljä uutta subbaria
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN