Gran Turismon voimalinjan lisäksi kestävää kehitystä edustaa Böllinger Höfenin tehtaan tuotantoprosessi, joka on kokonaisuudessaan nettohiilineutraali.
Audi
Audi e-tron GT: Sarjatuotanto alkoi hiilineutraalissa Böllinger Höfen tehtaassa
Täyssähköisen Audi e-tron GT:n sarjatuotanto on alkanut. Huippusuorituskyky ja ympäristötietoisuus kulkevat käsi kädessä.
Tuotannossa käytetään vain uusiutuvista energialähteistä saatavaa ekosähköä ja -lämpöä, joten tuotanto on nettohiilineutraalia.
Resursseja säästävässä tuotantoprosessissa vältetään myös paperin ja pakkausten käyttöä ja alumiini ja polymeerit kierrätetään suljetussa järjestelmässä.
Voimavaroja säästettiin myös suunnittelemalla uusi Audi-malli ensimmäistä kertaa ilman fyysisiä prototyyppejä.
Audin tehokkaimman sähköauton, Audi e-tron GT:n sarjatuotanto käynnistettiin Böllinger Höfen tehtaalla, Neckarsulmissa. Audin Böllinger Höfen tehtaan tuotantoprosessi on yhtä ainutlaatuinen kuin auto itse, joka oli valmis sarjatuotantoon nopeammin kuin mikään Audi sitä ennen.
Se, että sarjatuotanto päästiin aloittamaan ajoissa koronapandemiasta huolimatta, on osoitus osaamisen yhdistämisestä ja erinomaisesta tiimityöstä.
”Audin sähköisenä ja urheilullisena keihäänkärkenä Audi e-tron GT sopii täydellisesti Neckarsulmin autotehtaalle ja erityisesti Böllinger Höfen urheiluautotehtaalle”, sanoo tehtaanjohtaja Helmut Stettner.
Neckarsulmin tehtaassa on jo ennestään keskitytty ladattavien hybridien valmistukseen. Audi A6-, A7- ja A8-mallien ladattavia hybridejä ja kevythybridejä valmistava tehdas voi ylpeillä suurimmalla sähköautojen osuudella kaikista Audia valmistavista tehtaista.
”Audi e-tron GT:n myötä valmistamme brändin ensimmäisen täyssähköauton Saksassa ja otamme näin uuden harppauksen kohti tulevaisuutta”, Stettner lisää.
Audi e-tron GT:n nettohiilineutraali tuotanto
Gran Turismon voimalinjan lisäksi kestävää kehitystä edustaa Böllinger Höfenin tehtaan tuotantoprosessi, joka on kokonaisuudessaan nettohiilineutraali.
Neckarsulmin tuotantolaitos alkoi vuoden 2020 alussa käyttää yksinomaan ekosähköä. Biokaasulla toimiva sähkö- ja lämpövoimala tuottaa Böllinger Höfen tuotannon tarvitseman lämmön.
Ne päästöt, joita ei voida välttää uusiutuvia energianlähteitä käyttämällä, kompensoidaan ostamalla sertifioitujen, hiilipäästöjä vähentävien ympäristöprojektien päästöyksiköitä (carbon credits).
”Böllinger Höfe on Saksan ensimmäinen hiilineutraali Audi-tehdas Brysselin ja Unkarin Györin tehtaiden jälkeen. Tämä on tärkeä virstanpylväs Neckarsulmin tehtaalle ja jälleen uusi askel kohti maailmanlaajuisesti hiilineutraaleja tuotantolaitoksia vuoteen 2025 mennessä”, kertoo Audin tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Peter Kössler.
Audin Mission: Zero -ympäristöohjelman keskeiset tavoitteet sisältävät monia tuotannon ja logistiikan toimenpiteitä, joilla pienennetään ekologista jalanjälkeä tehokkaasti ja kestävästi. Keskeisiä kohtia ovat hiilineutraalius, resurssitehokkuus, biodiversiteetti sekä veden käyttöön liittyvät innovatiiviset ratkaisut.
Vihreä logistiikka: ilmastoneutraalisti tehtaalle
Matkalla kohti hiilineutraalia tuotantoa Audi huomioi johdonmukaisesti koko arvoketjun, jossa logistiikka on yhtä tärkeää kuin itse auton valmistus.
Raideliikenne Neckarsulmin tuotantolaitoksella on ilmastoneutraalia. Liikenne ratapihan ja tehdasalueen välillä hoidetaan sähkö- ja maakaasuvetureilla. Audin asiantuntijoiden aloitteesta pääliikennöitsijä käyttää biokaasurekkoja maantiekuljetuksiin.
Lisäksi käytössä on kaksi LNG-kuorma-autoa (nesteytetty maakaasu) pidempien matkojen työmaakuljetuksiin, ja kolmas tuli käyttöön vuoden 2020 lopulla.
Audi
Kukin näistä vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia ja typenoksidipäästöjä noin 85 prosenttia verrattuna perinteisiin dieselillä toimiviin kuorma-autoihin.
Suljetun kierron järjestelmillä suojellaan ympäristöä
Tuotannossa säästetään tärkeitä resursseja ja kierrätetään raaka-aineet. Paras esimerkki tästä on Neckarsulmin tehtaan puristamon suljettu kierrätysjärjestelmä, jossa kierrätetään esimerkiksi Audi e-tronin kylkilevyjen valmistuksessa syntyvät alumiinin ylijäämäpalat.
Audi on käyttänyt quattron muotoja korostavan voimakkaan olkalinjan muotoilussa kaiken mahdollisen alumiinin käsittelyosaamisensa.
Pyöränkaarien yläpuolella sijaitseva kappale on pakotettu peräti 35 cm kaarelle. Suljetun alumiinin kierrätysjärjestelmän ansiosta tuotantolaitoksessa säästetään tonneittain hiilidioksidipäästöjä, kun alumiinin ylijäämälevyt palautetaan tavarantoimittajalle kierrätettäväksi ja Audi käyttää ne lopulta uudestaan.
Ekologinen ajattelutapa ei koske pelkästään alumiinia, vaan myös polymeerien käsittelyssä motto on ”vanhasta uutta”. Käynnissä olevassa pilottihankkeessa A6- ja A7-kokoonpanon polymeerijätteet lajitellaan, pilkotaan ja prosessoidaan kuiduiksi.
Näitä kuituja käytetään tuotantoprosessin 3D-tulostuksessa. Böllinger Höfen 3D-tulostustiimi on erikoistunut erilaisiin työntekijöiden tarpeisiin räätälöityihin kokoonpanon apuvälineisiin, joista yli sataa käytetään Audi e-tron GT:n tuotannossa.
Kierrätysprojektin tavoitteena on luoda täysin suljettu polymeerien kierrätysjärjestelmä.
Järjestelmällinen resurssien säästö
Suljetut kierrätysjärjestelmät eivät ole ainoa tapa säästää raaka-aineita. Audi e-tron GT on ensimmäinen Audi, jonka tuotanto suunniteltiin ilman fyysisten prototyyppien käyttöä.
Kaikki kokoonpanon vaiheet testattiin käytännössä virtuaalisesti hyödyntäen sekä sisäisesti kehitettyjä ohjelmistoja että virtuaalitodellisuuden sovelluksia, ja niitä hyödynnetään nyt menestyksekkäästi sarjatuotannossa.
Ilman prototyyppejä ja uutta virtuaalimenetelmää hyödyntäen suunniteltiin myös joitain hankalampien osien kuljetukseen tarkoitettuja erikoiskontteja. Tämän ansiosta säästetään sekä metallia että osia suojaavia pakkausmateriaaleja.
Jätteiden ja paperin vähentäminen
Korikorjaamo ja kokoonpanoyksikkö ovat jo lähes täysin paperittomia. Paperia säästävät myös uudet projektit, kuten ylläpitosovellus, joka poistaa perinteisten paperidokumenttien tarpeen.
Logistiikassa testataan parhaillaan digitaalisia hyllynreunaetikettejä, jotka tulevat korvaamaan paperiset tarraetiketit. Tämä ei ainoastaan paranna energiatehokkuutta, vaan etikettejä voidaan myös muuttaa helposti, mikä on keskeinen etu tavanomaisiin kertakäyttöisiin tarroihin verrattuna.
Audin projektiryhmä etsii myös tavarantoimittajien kanssa uusia ratkaisuja pakkausten ja siten jätteiden järjestelmälliseen vähentämiseen.
Täydellinen yhdistelmä älytehdasta ja tarkkaa ammattitaitoa
Huippulaatu, huippusuorituskyky ja intohimo yksityiskohtiin ovat aina olleet ominaisia Audi R8 -mallia vuodesta 2014 lähtien valmistaneelle Böllinger Höfen tehtaalle.
Neckarsulmin tehdasalueella sijaitseva urheiluautotehdas laajennettiin, päivitettiin ja mukautettiin vuonna 2019 soveltumaan Audi e-tron GT:n tuotantoon ja Audin kaksi tehokkainta ja nopeinta sarjatuotantomallia valmistetaan nyt täällä.
”Kahden teknisesti täysin erilaisen auton valmistus samalla tuotantolinjalla on koko konsernissa ainutlaatuista. Täyssähköisen, neliovisen coupén integrointi tuotantoon muunsi pienten sarjojen tuotantolaitoksemme erittäin joustavaksi huipputeknologiseksi tehtaaksi, jossa on kuitenkin säilytetty urheiluautopajan käsityöläisluonne”, kertoo tuotantopäällikkö Wolfgang Schanz.
Audin täyssähköinen Gran Turismo saa maailmanensi-iltansa tiistaina 9.2.2021.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Trianglen uusi ulkokaiutin
LampizatOrin uusi dac
Kristalliunelmia
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ