Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!

Home Zone -pysäköin­ti­a­vustin on sikäli mielenkiintoinen laite, että se kykenee suoriutumaan toistuvista pysäköin­ti­ti­lan­teista täysin itsenäisesti.

Auto Bild.Uutiset

Au­ton py­sä­köi­mi­nen voi jos­kus muut­tua to­del­li­sek­si draa­mak­si. Yhä use­am­min kul­jet­ta­jan yri­tys mah­dut­taa au­to py­sä­köin­ti­ruu­tuun joh­taa kol­hu­jen ja naar­mu­jen syn­ty­mi­seen. Vii­mek­si ku­lu­nei­den kym­me­nen vuo­den ai­ka­na py­sä­köin­tiin ja oh­jaus­vir­hei­siin liit­ty­vien on­net­to­muuk­sien mää­rä on kas­va­nut yli 30 pro­sent­tia.

Sak­sa­lai­sen Al­li­anz-va­kuu­tu­syh­ti­ön vuon­na 2015 to­teut­ta­man tut­ki­muk­sen mu­kaan tä­män tyyp­pis­ten on­net­to­muuk­sien osuus on ny­ky­ään noin 40 pro­sent­tia kai­kis­ta ai­neel­li­siin va­hin­koi­hin joh­ta­vis­ta au­to-on­net­to­muuk­sis­ta. On­net­to­muuk­sien ja kol­hu­jen syy­nä on usein huo­no nä­ky­vyys.

"Mi­kä­li ih­mi­set ei­vät pys­ty py­sä­köi­mään it­se, as­tuu tek­niik­kam­me mu­kaan ku­vaan", sa­noo Bosc­hin joh­to­ryh­män jä­sen Dirk Ho­hei­sel. Esi­mer­kik­si au­to­ma­ti­soi­tu py­sä­köin­ti­a­vus­tin voi oh­ja­ta au­ton py­sä­köin­ti­ruu­tuun na­pin pai­nal­luk­sel­la ja kol­hut vält­tä­en.

Kul­jet­ta­ja voi oh­ja­ta pro­ses­sia kä­te­väs­ti äly­pu­he­li­men avul­la – jopa ajo­neu­von ul­ko­puo­lel­ta. Bosc­hin Home Zone -py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä me­nee vie­lä­kin pi­dem­mäl­le: se oh­jaa au­ton tar­vit­ta­es­sa täy­sin it­se­näi­ses­ti jopa sa­dan met­rin pääs­sä ole­val­le py­sä­köin­ti­pai­kal­le ja edel­leen py­sä­köin­ti­ruu­tuun. Jär­jes­tel­män odo­te­taan ole­van val­mis tuo­tan­toon vuon­na 2019.

Kul­jet­ta­jat voi­vat kou­lut­taa Bosch Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men it­se

Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin toi­mii pit­käl­ti au­to­maat­ti­ses­ti, mut­ta edel­lyt­tää vie­lä jon­kin ver­ran kul­jet­ta­jan val­von­taa. Rat­kai­su on suun­ni­tel­tu avuk­si tois­tu­viin py­sä­köin­ti­lan­tei­siin esi­mer­kik­si ko­to­na tai muul­la au­ton tois­tu­vas­sa käy­tös­sä ole­val­la park­ki­pai­kal­la.

Jär­jes­tel­män eri­tyi­so­mi­nai­suus on se, et­tä se op­pii ja tal­len­taa muis­tiin­sa yk­sit­täi­siä ajo­ma­nöö­ve­rei­tä. Seu­raa­vil­la ker­roil­la kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain pai­naa nap­pia, ja jär­jes­tel­mä suo­riu­tuu op­pi­mas­taan rei­tis­tä it­se­näi­ses­ti.

Rei­tin opet­ta­mi­nen on yk­sin­ker­tais­ta: kul­jet­ta­ja käyn­nis­tää avus­ta­jan op­pi­mis­toi­min­non au­ton ol­les­sa ha­lu­tus­sa al­ku­a­sen­nos­sa ja ajaa sen jäl­keen hi­taas­ti enin­tään sa­dan met­rin pääs­sä ole­val­le park­ki­pai­kal­le. Jär­jes­tel­mä tal­len­taa läh­tö­a­sen­non, mää­rän­pään ja nii­den vä­li­sen rei­tin ja voi sen jäl­keen suo­rit­taa py­sä­köin­nin it­se­näi­ses­ti.

Kul­jet­ta­jat voi jää­dä joko au­ton si­säl­le tai oh­ja­ta pro­ses­sia ul­ko­puo­lel­ta esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­men avul­la. Jär­jes­tel­mä pys­tyy op­pi­maan jopa kym­me­nen eri oh­jaus­lii­ket­tä tois­tu­via py­sä­köin­ti­ti­lan­tei­ta var­ten.

Avus­tin kier­tää es­teet it­se­näi­ses­ti

Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin hyö­dyn­tää usei­ta Bosc­hin sen­so­rei­ta. Muun mu­as­sa kak­si­tois­ta au­ton etu- ja ta­ka­pus­ku­rei­hin asen­net­tua ult­ra­ää­ni­an­tu­ria sekä taus­ta­pei­lin tun­tu­maan asen­net­tu ste­re­o­vi­de­o­ka­me­ra aut­ta­vat sitä py­sä­köin­ti­pai­kal­le suun­ti­mi­ses­sa. Ka­me­ra voi­daan tar­vit­ta­es­sa kor­va­ta nel­jäl­lä au­ton kul­miin asen­net­ta­val­la tut­ka-an­tu­ril­la.

Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin käyt­tää an­tu­rei­ta py­sä­köin­ti­ruu­tuun suun­ti­mi­seen. Se muis­taa myös ope­tus­ti­lan­tees­sa ha­vait­se­man­sa es­teet, ku­ten park­ki­paik­kaa ym­pä­röi­vät puut. Jär­jes­tel­mä ver­taa jat­ku­vas­ti au­ton ase­maa tal­len­ta­maan­sa tie­toon ym­pä­ril­lä ole­vis­ta asi­ois­ta ja es­teis­tä. Mi­kä­li an­tu­rit ha­vait­se­vat tun­te­mat­to­man staat­ti­sen es­teen, ku­ten vaik­ka­pa au­ton rei­til­le jä­te­tyn ros­ka­tyn­ny­rin, se py­säh­tyy au­to­maat­ti­ses­ti. Jos es­te voi­daan vält­tää pie­nel­lä, oh­jel­moi­dul­ta rei­til­tä poik­ke­a­val­la väis­tö­liik­keel­lä, au­to kier­tää sen it­se­näi­ses­ti.

Py­sä­köi­des­sä Bosc­hin jär­jes­tel­mä myös au­to­maat­ti­ses­ti kor­jaa epä­tark­kuuk­sia. Sik­si ei hait­taa, vaik­ka kul­jet­ta­ja ei jät­täi­si­kään au­toa tar­kas­ti juu­ri tal­len­ta­maan­sa al­ku­a­sen­toon en­nen Home Zone -avus­ti­men ak­ti­voi­mis­ta.

Reit­tiä suun­ni­tel­les­saan avus­tin voi kor­ja­ta poik­ke­a­mia jopa kah­del­la met­ril­lä. "Bosc­hin tek­nii­kal­la va­rus­te­tut au­tot suo­riu­tu­vat py­sä­köi­mi­ses­tä pa­rem­min kuin useim­mat ih­mi­set", sa­noo Ho­hei­sel. Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin sel­viy­tyy myös py­sä­köin­ti­pai­kal­ta ulos it­se­näi­ses­ti.

Jär­jes­tel­mä pa­laut­taa au­ton au­to­maat­ti­ses­ti mää­ri­tel­tyyn al­ku­a­sen­toon pel­käl­lä vir­ta-avai­men tai äly­pu­he­li­men na­pin pai­nal­luk­sel­la. Si­ten kul­jet­ta­ja voi yk­sin­ker­tai­ses­ti hy­pä­tä si­sään ja läh­teä aja­maan, ei­kä hä­nen tar­vit­se ah­tau­tua au­toon han­ka­las­ti esi­mer­kik­si sil­loin, jos ajo­neu­vo on park­kee­rat­tu tiuk­kaan vä­liin.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU