Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Home Zone -pysäköintiavustin on sikäli mielenkiintoinen laite, että se kykenee suoriutumaan toistuvista pysäköintitilanteista täysin itsenäisesti.
Auton pysäköiminen voi joskus muuttua todelliseksi draamaksi. Yhä useammin kuljettajan yritys mahduttaa auto pysäköintiruutuun johtaa kolhujen ja naarmujen syntymiseen. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana pysäköintiin ja ohjausvirheisiin liittyvien onnettomuuksien määrä on kasvanut yli 30 prosenttia.
Saksalaisen Allianz-vakuutusyhtiön vuonna 2015 toteuttaman tutkimuksen mukaan tämän tyyppisten onnettomuuksien osuus on nykyään noin 40 prosenttia kaikista aineellisiin vahinkoihin johtavista auto-onnettomuuksista. Onnettomuuksien ja kolhujen syynä on usein huono näkyvyys.
"Mikäli ihmiset eivät pysty pysäköimään itse, astuu tekniikkamme mukaan kuvaan", sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel. Esimerkiksi automatisoitu pysäköintiavustin voi ohjata auton pysäköintiruutuun napin painalluksella ja kolhut välttäen.
Kuljettaja voi ohjata prosessia kätevästi älypuhelimen avulla – jopa ajoneuvon ulkopuolelta. Boschin Home Zone -pysäköintijärjestelmä menee vieläkin pidemmälle: se ohjaa auton tarvittaessa täysin itsenäisesti jopa sadan metrin päässä olevalle pysäköintipaikalle ja edelleen pysäköintiruutuun. Järjestelmän odotetaan olevan valmis tuotantoon vuonna 2019.
Kuljettajat voivat kouluttaa Bosch Home Zone -pysäköintiavustimen itse
Home Zone -pysäköintiavustin toimii pitkälti automaattisesti, mutta edellyttää vielä jonkin verran kuljettajan valvontaa. Ratkaisu on suunniteltu avuksi toistuviin pysäköintilanteisiin esimerkiksi kotona tai muulla auton toistuvassa käytössä olevalla parkkipaikalla.
Järjestelmän erityisominaisuus on se, että se oppii ja tallentaa muistiinsa yksittäisiä ajomanöövereitä. Seuraavilla kerroilla kuljettajan tarvitsee vain painaa nappia, ja järjestelmä suoriutuu oppimastaan reitistä itsenäisesti.
Reitin opettaminen on yksinkertaista: kuljettaja käynnistää avustajan oppimistoiminnon auton ollessa halutussa alkuasennossa ja ajaa sen jälkeen hitaasti enintään sadan metrin päässä olevalle parkkipaikalle. Järjestelmä tallentaa lähtöasennon, määränpään ja niiden välisen reitin ja voi sen jälkeen suorittaa pysäköinnin itsenäisesti.
Kuljettajat voi jäädä joko auton sisälle tai ohjata prosessia ulkopuolelta esimerkiksi älypuhelimen avulla. Järjestelmä pystyy oppimaan jopa kymmenen eri ohjausliikettä toistuvia pysäköintitilanteita varten.
Avustin kiertää esteet itsenäisesti
Home Zone -pysäköintiavustin hyödyntää useita Boschin sensoreita. Muun muassa kaksitoista auton etu- ja takapuskureihin asennettua ultraäänianturia sekä taustapeilin tuntumaan asennettu stereovideokamera auttavat sitä pysäköintipaikalle suuntimisessa. Kamera voidaan tarvittaessa korvata neljällä auton kulmiin asennettavalla tutka-anturilla.
Home Zone -pysäköintiavustin käyttää antureita pysäköintiruutuun suuntimiseen. Se muistaa myös opetustilanteessa havaitsemansa esteet, kuten parkkipaikkaa ympäröivät puut. Järjestelmä vertaa jatkuvasti auton asemaa tallentamaansa tietoon ympärillä olevista asioista ja esteistä. Mikäli anturit havaitsevat tuntemattoman staattisen esteen, kuten vaikkapa auton reitille jätetyn roskatynnyrin, se pysähtyy automaattisesti. Jos este voidaan välttää pienellä, ohjelmoidulta reitiltä poikkeavalla väistöliikkeellä, auto kiertää sen itsenäisesti.
Pysäköidessä Boschin järjestelmä myös automaattisesti korjaa epätarkkuuksia. Siksi ei haittaa, vaikka kuljettaja ei jättäisikään autoa tarkasti juuri tallentamaansa alkuasentoon ennen Home Zone -avustimen aktivoimista.
Reittiä suunnitellessaan avustin voi korjata poikkeamia jopa kahdella metrillä. "Boschin tekniikalla varustetut autot suoriutuvat pysäköimisestä paremmin kuin useimmat ihmiset", sanoo Hoheisel. Home Zone -pysäköintiavustin selviytyy myös pysäköintipaikalta ulos itsenäisesti.
Järjestelmä palauttaa auton automaattisesti määriteltyyn alkuasentoon pelkällä virta-avaimen tai älypuhelimen napin painalluksella. Siten kuljettaja voi yksinkertaisesti hypätä sisään ja lähteä ajamaan, eikä hänen tarvitse ahtautua autoon hankalasti esimerkiksi silloin, jos ajoneuvo on parkkeerattu tiukkaan väliin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Perlistenin uusi A-sarja
139 desibeliä 20 hertsillä
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL