Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Home Zone -pysäköintiavustin on sikäli mielenkiintoinen laite, että se kykenee suoriutumaan toistuvista pysäköintitilanteista täysin itsenäisesti.
Auton pysäköiminen voi joskus muuttua todelliseksi draamaksi. Yhä useammin kuljettajan yritys mahduttaa auto pysäköintiruutuun johtaa kolhujen ja naarmujen syntymiseen. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana pysäköintiin ja ohjausvirheisiin liittyvien onnettomuuksien määrä on kasvanut yli 30 prosenttia.
Saksalaisen Allianz-vakuutusyhtiön vuonna 2015 toteuttaman tutkimuksen mukaan tämän tyyppisten onnettomuuksien osuus on nykyään noin 40 prosenttia kaikista aineellisiin vahinkoihin johtavista auto-onnettomuuksista. Onnettomuuksien ja kolhujen syynä on usein huono näkyvyys.
"Mikäli ihmiset eivät pysty pysäköimään itse, astuu tekniikkamme mukaan kuvaan", sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel. Esimerkiksi automatisoitu pysäköintiavustin voi ohjata auton pysäköintiruutuun napin painalluksella ja kolhut välttäen.
Kuljettaja voi ohjata prosessia kätevästi älypuhelimen avulla – jopa ajoneuvon ulkopuolelta. Boschin Home Zone -pysäköintijärjestelmä menee vieläkin pidemmälle: se ohjaa auton tarvittaessa täysin itsenäisesti jopa sadan metrin päässä olevalle pysäköintipaikalle ja edelleen pysäköintiruutuun. Järjestelmän odotetaan olevan valmis tuotantoon vuonna 2019.
Kuljettajat voivat kouluttaa Bosch Home Zone -pysäköintiavustimen itse
Home Zone -pysäköintiavustin toimii pitkälti automaattisesti, mutta edellyttää vielä jonkin verran kuljettajan valvontaa. Ratkaisu on suunniteltu avuksi toistuviin pysäköintilanteisiin esimerkiksi kotona tai muulla auton toistuvassa käytössä olevalla parkkipaikalla.
Järjestelmän erityisominaisuus on se, että se oppii ja tallentaa muistiinsa yksittäisiä ajomanöövereitä. Seuraavilla kerroilla kuljettajan tarvitsee vain painaa nappia, ja järjestelmä suoriutuu oppimastaan reitistä itsenäisesti.
Reitin opettaminen on yksinkertaista: kuljettaja käynnistää avustajan oppimistoiminnon auton ollessa halutussa alkuasennossa ja ajaa sen jälkeen hitaasti enintään sadan metrin päässä olevalle parkkipaikalle. Järjestelmä tallentaa lähtöasennon, määränpään ja niiden välisen reitin ja voi sen jälkeen suorittaa pysäköinnin itsenäisesti.
Kuljettajat voi jäädä joko auton sisälle tai ohjata prosessia ulkopuolelta esimerkiksi älypuhelimen avulla. Järjestelmä pystyy oppimaan jopa kymmenen eri ohjausliikettä toistuvia pysäköintitilanteita varten.
Avustin kiertää esteet itsenäisesti
Home Zone -pysäköintiavustin hyödyntää useita Boschin sensoreita. Muun muassa kaksitoista auton etu- ja takapuskureihin asennettua ultraäänianturia sekä taustapeilin tuntumaan asennettu stereovideokamera auttavat sitä pysäköintipaikalle suuntimisessa. Kamera voidaan tarvittaessa korvata neljällä auton kulmiin asennettavalla tutka-anturilla.
Home Zone -pysäköintiavustin käyttää antureita pysäköintiruutuun suuntimiseen. Se muistaa myös opetustilanteessa havaitsemansa esteet, kuten parkkipaikkaa ympäröivät puut. Järjestelmä vertaa jatkuvasti auton asemaa tallentamaansa tietoon ympärillä olevista asioista ja esteistä. Mikäli anturit havaitsevat tuntemattoman staattisen esteen, kuten vaikkapa auton reitille jätetyn roskatynnyrin, se pysähtyy automaattisesti. Jos este voidaan välttää pienellä, ohjelmoidulta reitiltä poikkeavalla väistöliikkeellä, auto kiertää sen itsenäisesti.
Pysäköidessä Boschin järjestelmä myös automaattisesti korjaa epätarkkuuksia. Siksi ei haittaa, vaikka kuljettaja ei jättäisikään autoa tarkasti juuri tallentamaansa alkuasentoon ennen Home Zone -avustimen aktivoimista.
Reittiä suunnitellessaan avustin voi korjata poikkeamia jopa kahdella metrillä. "Boschin tekniikalla varustetut autot suoriutuvat pysäköimisestä paremmin kuin useimmat ihmiset", sanoo Hoheisel. Home Zone -pysäköintiavustin selviytyy myös pysäköintipaikalta ulos itsenäisesti.
Järjestelmä palauttaa auton automaattisesti määriteltyyn alkuasentoon pelkällä virta-avaimen tai älypuhelimen napin painalluksella. Siten kuljettaja voi yksinkertaisesti hypätä sisään ja lähteä ajamaan, eikä hänen tarvitse ahtautua autoon hankalasti esimerkiksi silloin, jos ajoneuvo on parkkeerattu tiukkaan väliin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Epikoret valkoisina
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI