Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Home Zone -pysäköintiavustin on sikäli mielenkiintoinen laite, että se kykenee suoriutumaan toistuvista pysäköintitilanteista täysin itsenäisesti.
Auton pysäköiminen voi joskus muuttua todelliseksi draamaksi. Yhä useammin kuljettajan yritys mahduttaa auto pysäköintiruutuun johtaa kolhujen ja naarmujen syntymiseen. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana pysäköintiin ja ohjausvirheisiin liittyvien onnettomuuksien määrä on kasvanut yli 30 prosenttia.
Saksalaisen Allianz-vakuutusyhtiön vuonna 2015 toteuttaman tutkimuksen mukaan tämän tyyppisten onnettomuuksien osuus on nykyään noin 40 prosenttia kaikista aineellisiin vahinkoihin johtavista auto-onnettomuuksista. Onnettomuuksien ja kolhujen syynä on usein huono näkyvyys.
"Mikäli ihmiset eivät pysty pysäköimään itse, astuu tekniikkamme mukaan kuvaan", sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel. Esimerkiksi automatisoitu pysäköintiavustin voi ohjata auton pysäköintiruutuun napin painalluksella ja kolhut välttäen.
Kuljettaja voi ohjata prosessia kätevästi älypuhelimen avulla – jopa ajoneuvon ulkopuolelta. Boschin Home Zone -pysäköintijärjestelmä menee vieläkin pidemmälle: se ohjaa auton tarvittaessa täysin itsenäisesti jopa sadan metrin päässä olevalle pysäköintipaikalle ja edelleen pysäköintiruutuun. Järjestelmän odotetaan olevan valmis tuotantoon vuonna 2019.
Kuljettajat voivat kouluttaa Bosch Home Zone -pysäköintiavustimen itse
Home Zone -pysäköintiavustin toimii pitkälti automaattisesti, mutta edellyttää vielä jonkin verran kuljettajan valvontaa. Ratkaisu on suunniteltu avuksi toistuviin pysäköintilanteisiin esimerkiksi kotona tai muulla auton toistuvassa käytössä olevalla parkkipaikalla.
Järjestelmän erityisominaisuus on se, että se oppii ja tallentaa muistiinsa yksittäisiä ajomanöövereitä. Seuraavilla kerroilla kuljettajan tarvitsee vain painaa nappia, ja järjestelmä suoriutuu oppimastaan reitistä itsenäisesti.
Reitin opettaminen on yksinkertaista: kuljettaja käynnistää avustajan oppimistoiminnon auton ollessa halutussa alkuasennossa ja ajaa sen jälkeen hitaasti enintään sadan metrin päässä olevalle parkkipaikalle. Järjestelmä tallentaa lähtöasennon, määränpään ja niiden välisen reitin ja voi sen jälkeen suorittaa pysäköinnin itsenäisesti.
Kuljettajat voi jäädä joko auton sisälle tai ohjata prosessia ulkopuolelta esimerkiksi älypuhelimen avulla. Järjestelmä pystyy oppimaan jopa kymmenen eri ohjausliikettä toistuvia pysäköintitilanteita varten.
Avustin kiertää esteet itsenäisesti
Home Zone -pysäköintiavustin hyödyntää useita Boschin sensoreita. Muun muassa kaksitoista auton etu- ja takapuskureihin asennettua ultraäänianturia sekä taustapeilin tuntumaan asennettu stereovideokamera auttavat sitä pysäköintipaikalle suuntimisessa. Kamera voidaan tarvittaessa korvata neljällä auton kulmiin asennettavalla tutka-anturilla.
Home Zone -pysäköintiavustin käyttää antureita pysäköintiruutuun suuntimiseen. Se muistaa myös opetustilanteessa havaitsemansa esteet, kuten parkkipaikkaa ympäröivät puut. Järjestelmä vertaa jatkuvasti auton asemaa tallentamaansa tietoon ympärillä olevista asioista ja esteistä. Mikäli anturit havaitsevat tuntemattoman staattisen esteen, kuten vaikkapa auton reitille jätetyn roskatynnyrin, se pysähtyy automaattisesti. Jos este voidaan välttää pienellä, ohjelmoidulta reitiltä poikkeavalla väistöliikkeellä, auto kiertää sen itsenäisesti.
Pysäköidessä Boschin järjestelmä myös automaattisesti korjaa epätarkkuuksia. Siksi ei haittaa, vaikka kuljettaja ei jättäisikään autoa tarkasti juuri tallentamaansa alkuasentoon ennen Home Zone -avustimen aktivoimista.
Reittiä suunnitellessaan avustin voi korjata poikkeamia jopa kahdella metrillä. "Boschin tekniikalla varustetut autot suoriutuvat pysäköimisestä paremmin kuin useimmat ihmiset", sanoo Hoheisel. Home Zone -pysäköintiavustin selviytyy myös pysäköintipaikalta ulos itsenäisesti.
Järjestelmä palauttaa auton automaattisesti määriteltyyn alkuasentoon pelkällä virta-avaimen tai älypuhelimen napin painalluksella. Siten kuljettaja voi yksinkertaisesti hypätä sisään ja lähteä ajamaan, eikä hänen tarvitse ahtautua autoon hankalasti esimerkiksi silloin, jos ajoneuvo on parkkeerattu tiukkaan väliin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Ihmelapsi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ