Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!

Home Zone -pysäköin­ti­a­vustin on sikäli mielenkiintoinen laite, että se kykenee suoriutumaan toistuvista pysäköin­ti­ti­lan­teista täysin itsenäisesti.

Auto Bild.Uutiset

Au­ton py­sä­köi­mi­nen voi jos­kus muut­tua to­del­li­sek­si draa­mak­si. Yhä use­am­min kul­jet­ta­jan yri­tys mah­dut­taa au­to py­sä­köin­ti­ruu­tuun joh­taa kol­hu­jen ja naar­mu­jen syn­ty­mi­seen. Vii­mek­si ku­lu­nei­den kym­me­nen vuo­den ai­ka­na py­sä­köin­tiin ja oh­jaus­vir­hei­siin liit­ty­vien on­net­to­muuk­sien mää­rä on kas­va­nut yli 30 pro­sent­tia.

Sak­sa­lai­sen Al­li­anz-va­kuu­tu­syh­ti­ön vuon­na 2015 to­teut­ta­man tut­ki­muk­sen mu­kaan tä­män tyyp­pis­ten on­net­to­muuk­sien osuus on ny­ky­ään noin 40 pro­sent­tia kai­kis­ta ai­neel­li­siin va­hin­koi­hin joh­ta­vis­ta au­to-on­net­to­muuk­sis­ta. On­net­to­muuk­sien ja kol­hu­jen syy­nä on usein huo­no nä­ky­vyys.

"Mi­kä­li ih­mi­set ei­vät pys­ty py­sä­köi­mään it­se, as­tuu tek­niik­kam­me mu­kaan ku­vaan", sa­noo Bosc­hin joh­to­ryh­män jä­sen Dirk Ho­hei­sel. Esi­mer­kik­si au­to­ma­ti­soi­tu py­sä­köin­ti­a­vus­tin voi oh­ja­ta au­ton py­sä­köin­ti­ruu­tuun na­pin pai­nal­luk­sel­la ja kol­hut vält­tä­en.

Kul­jet­ta­ja voi oh­ja­ta pro­ses­sia kä­te­väs­ti äly­pu­he­li­men avul­la – jopa ajo­neu­von ul­ko­puo­lel­ta. Bosc­hin Home Zone -py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä me­nee vie­lä­kin pi­dem­mäl­le: se oh­jaa au­ton tar­vit­ta­es­sa täy­sin it­se­näi­ses­ti jopa sa­dan met­rin pääs­sä ole­val­le py­sä­köin­ti­pai­kal­le ja edel­leen py­sä­köin­ti­ruu­tuun. Jär­jes­tel­män odo­te­taan ole­van val­mis tuo­tan­toon vuon­na 2019.

Kul­jet­ta­jat voi­vat kou­lut­taa Bosch Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men it­se

Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin toi­mii pit­käl­ti au­to­maat­ti­ses­ti, mut­ta edel­lyt­tää vie­lä jon­kin ver­ran kul­jet­ta­jan val­von­taa. Rat­kai­su on suun­ni­tel­tu avuk­si tois­tu­viin py­sä­köin­ti­lan­tei­siin esi­mer­kik­si ko­to­na tai muul­la au­ton tois­tu­vas­sa käy­tös­sä ole­val­la park­ki­pai­kal­la.

Jär­jes­tel­män eri­tyi­so­mi­nai­suus on se, et­tä se op­pii ja tal­len­taa muis­tiin­sa yk­sit­täi­siä ajo­ma­nöö­ve­rei­tä. Seu­raa­vil­la ker­roil­la kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain pai­naa nap­pia, ja jär­jes­tel­mä suo­riu­tuu op­pi­mas­taan rei­tis­tä it­se­näi­ses­ti.

Rei­tin opet­ta­mi­nen on yk­sin­ker­tais­ta: kul­jet­ta­ja käyn­nis­tää avus­ta­jan op­pi­mis­toi­min­non au­ton ol­les­sa ha­lu­tus­sa al­ku­a­sen­nos­sa ja ajaa sen jäl­keen hi­taas­ti enin­tään sa­dan met­rin pääs­sä ole­val­le park­ki­pai­kal­le. Jär­jes­tel­mä tal­len­taa läh­tö­a­sen­non, mää­rän­pään ja nii­den vä­li­sen rei­tin ja voi sen jäl­keen suo­rit­taa py­sä­köin­nin it­se­näi­ses­ti.

Kul­jet­ta­jat voi jää­dä joko au­ton si­säl­le tai oh­ja­ta pro­ses­sia ul­ko­puo­lel­ta esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­men avul­la. Jär­jes­tel­mä pys­tyy op­pi­maan jopa kym­me­nen eri oh­jaus­lii­ket­tä tois­tu­via py­sä­köin­ti­ti­lan­tei­ta var­ten.

Avus­tin kier­tää es­teet it­se­näi­ses­ti

Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin hyö­dyn­tää usei­ta Bosc­hin sen­so­rei­ta. Muun mu­as­sa kak­si­tois­ta au­ton etu- ja ta­ka­pus­ku­rei­hin asen­net­tua ult­ra­ää­ni­an­tu­ria sekä taus­ta­pei­lin tun­tu­maan asen­net­tu ste­re­o­vi­de­o­ka­me­ra aut­ta­vat sitä py­sä­köin­ti­pai­kal­le suun­ti­mi­ses­sa. Ka­me­ra voi­daan tar­vit­ta­es­sa kor­va­ta nel­jäl­lä au­ton kul­miin asen­net­ta­val­la tut­ka-an­tu­ril­la.

Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin käyt­tää an­tu­rei­ta py­sä­köin­ti­ruu­tuun suun­ti­mi­seen. Se muis­taa myös ope­tus­ti­lan­tees­sa ha­vait­se­man­sa es­teet, ku­ten park­ki­paik­kaa ym­pä­röi­vät puut. Jär­jes­tel­mä ver­taa jat­ku­vas­ti au­ton ase­maa tal­len­ta­maan­sa tie­toon ym­pä­ril­lä ole­vis­ta asi­ois­ta ja es­teis­tä. Mi­kä­li an­tu­rit ha­vait­se­vat tun­te­mat­to­man staat­ti­sen es­teen, ku­ten vaik­ka­pa au­ton rei­til­le jä­te­tyn ros­ka­tyn­ny­rin, se py­säh­tyy au­to­maat­ti­ses­ti. Jos es­te voi­daan vält­tää pie­nel­lä, oh­jel­moi­dul­ta rei­til­tä poik­ke­a­val­la väis­tö­liik­keel­lä, au­to kier­tää sen it­se­näi­ses­ti.

Py­sä­köi­des­sä Bosc­hin jär­jes­tel­mä myös au­to­maat­ti­ses­ti kor­jaa epä­tark­kuuk­sia. Sik­si ei hait­taa, vaik­ka kul­jet­ta­ja ei jät­täi­si­kään au­toa tar­kas­ti juu­ri tal­len­ta­maan­sa al­ku­a­sen­toon en­nen Home Zone -avus­ti­men ak­ti­voi­mis­ta.

Reit­tiä suun­ni­tel­les­saan avus­tin voi kor­ja­ta poik­ke­a­mia jopa kah­del­la met­ril­lä. "Bosc­hin tek­nii­kal­la va­rus­te­tut au­tot suo­riu­tu­vat py­sä­köi­mi­ses­tä pa­rem­min kuin useim­mat ih­mi­set", sa­noo Ho­hei­sel. Home Zone -py­sä­köin­ti­a­vus­tin sel­viy­tyy myös py­sä­köin­ti­pai­kal­ta ulos it­se­näi­ses­ti.

Jär­jes­tel­mä pa­laut­taa au­ton au­to­maat­ti­ses­ti mää­ri­tel­tyyn al­ku­a­sen­toon pel­käl­lä vir­ta-avai­men tai äly­pu­he­li­men na­pin pai­nal­luk­sel­la. Si­ten kul­jet­ta­ja voi yk­sin­ker­tai­ses­ti hy­pä­tä si­sään ja läh­teä aja­maan, ei­kä hä­nen tar­vit­se ah­tau­tua au­toon han­ka­las­ti esi­mer­kik­si sil­loin, jos ajo­neu­vo on park­kee­rat­tu tiuk­kaan vä­liin.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN