Hyvä tietää renkaista

Nykyisellään renkaisiin on kiinnitettävä enemmän huomiota kuin aiemmin, sillä rengastyyppejä, sääntöjä sekä määräyksiä on enemmän.

Auto Bild.Uutiset

Ren­kai­den säi­ly­tys

Ren­kaan oi­kea säi­ly­tys­paik­ka on kui­vas­sa, vii­le­äs­sä ja va­lol­ta suo­jas­sa. Läm­pö­ti­lan tu­li­si ol­la al­le +25 cel­sius-as­tet­ta, mut­ta yli 0 ⁰C. Pan­nu­huo­ne ei siis ole oi­kea paik­ka, sil­lä ku­mi­se­os ko­vet­tuu läm­pi­mäs­sä. Myös pak­ka­sen puo­lel­la ku­min omi­nai­suu­det saat­ta­vat muut­tua si­ten, et­tä se vai­kut­taa ren­kaan käyt­töi­kään. Myös­kään ker­ros­ta­lon ul­lak­ko­ko­me­ro ei ole läm­pö­ti­lan ta­kia vält­tä­mät­tä oi­kea paik­ka.

Au­rin­gon ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­lyl­lä on ku­miin ikään­nyt­tä­vä vai­ku­tus, jo­ten sik­si ren­kaat tu­li­si suo­ja­ta eri­to­ten suo­ral­ta au­rin­gon­pais­teel­ta. Säh­kö­lait­tei­den lä­hel­lä säi­lyt­tä­mi­nen ei myös­kään ole suo­si­tel­ta­vaa ki­pi­nöi­den ja mah­dol­lis­ten säh­kö­pur­kaus­ten ta­kia.

Huo­let­to­mas­ti au­to­tal­lin nurk­kaan hy­lä­tyt ren­kaat saat­ta­vat vas­taa­vas­ti al­tis­tua öl­jy­jen, ras­vo­jen tai liu­ot­ti­mien vai­ku­tuk­sel­le. Nämä ke­mi­kaa­lit vau­ri­oit­ta­vat ren­gas­ta jo var­sin ly­hy­es­sä ajas­sa. Nyt ei kui­ten­kaan kan­na­ta huo­les­tua pe­su­lin­jo­jen liu­ot­ti­mis­ta. Ne ovat ny­ky­ään huo­mat­ta­vas­ti ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä, ei­vät­kä si­säl­lä niin vah­vo­ja liu­ot­ti­mia kuin "van­han­lii­ton liuk­ka­rit" vie­lä kym­me­nen vuot­ta sit­ten. Li­säk­si pe­su­reis­sa liu­o­tin pes­tään pois saip­pu­al­la ja ko­ko­nai­suus huuh­del­laan lo­puk­si te­hok­kaas­ti.

Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.

Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.

Tal­vi­ren­gas­pak­ko:

Jou­lu­kuun al­ku – hel­mi­kuun lop­pu

» Nas­ta­ren­kai­den käyt­tö sal­lit­tu: mar­ras­kuu–maa­lis­kuu (tai tois­ta pää­si­äis­päi­vää seu­raa­va maa­nan­tai), sal­lit­tu myös mui­na ai­koi­na, mi­kä­li ke­li­o­lo­suh­teen niin edel­lyt­tä­vät

Var­si­nais­ta ke­sä­ren­gas­pak­koa meil­lä ei ole, jo­ten nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la saa ajel­la vaik­ka vuo­den ym­pä­ri. Tämä ei kui­ten­kaan ole tur­val­li­suu­den ni­mis­sä vii­sain rat­kai­su. Tal­vi­käyt­töön suun­ni­tel­tu ren­gas ei toi­mi ke­sä­ke­leil­lä ke­sä­ren­kaan ve­roi­ses­ti ve­si­ke­leis­sä, mä­räl­lä tai edes kui­val­la ke­lil­lä.

 

Lain vaa­ti­mat vä­him­mäi­su­ra­sy­vyy­det

- 1,6 mm ke­sä­ren­gas­kau­del­la
- 3,0 mm tal­vi­ren­kaal­le tal­vi­ren­gas­kau­del­la

Ren­kaan si­vus­sa on TWI-mer­kin­tä (Tread Wear In­di­ca­tor), jon­ka koh­dal­le ku­lu­tus­pin­ta­ku­vi­on uriin on va­let­tu ku­lu­mis­pal­kit. Mi­kä­li tämä uran­poh­jal­la ole­va palk­ki, tut­ta­val­li­sem­min "tulk­ki", on ku­lu­tus­pin­nan kans­sa sa­mal­la ta­sol­la, on ren­kaan ura­sy­vyys ku­lu­nut 1,6 mil­li­met­riin tai sen al­le. Tämä – 1,6 mm − on siis lain sal­li­ma vä­him­mäi­su­ra­sy­vyys ren­kaal­le ke­sä­käy­tös­sä. Mo­nis­sa tal­vi­ren­kais­sa­kin on sama mer­kin­tä.

Suo­si­tus­ten mu­kaan ura­sy­vyys tu­li­si ke­sä­ren­kais­sa­kin kui­ten­kin ol­la vä­him­mil­lään­kin nel­jä mil­li­met­riä. Tuo 4 mm on help­po tar­kas­taa kah­den eu­ron ko­li­kol­la, sil­lä ko­li­kon reu­nas­sa ole­va ho­pei­nen reu­nus on hie­man va­jaa 4 mm. Ura­sy­vyy­den vä­he­ne­mi­nen al­le tuon mi­tan hei­ken­tää pi­toa mä­ril­lä ke­leil­lä olen­nai­ses­ti.

Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.

Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.

 

Ren­kail­le voi oi­ke­as­taan las­kea nel­jä vuo­si­pyyk­kiä:

- 3 vuot­ta: käyt­tä­mä­tön ja oi­kein va­ras­toi­tu ren­gas on vie­lä uu­den­ve­roi­nen.
- 5 vuot­ta: enim­mäi­si­kä oi­kein säi­ly­te­tyl­le ren­kaal­le, joka voi­daan vie­lä myy­dä uu­te­na. Hy­vän kaup­pa­ta­van mu­kaan ku­lut­ta­jal­le oli­si kui­ten­kin ker­rot­ta­va ren­kaan ole­van yli kol­me vuot­ta sit­ten val­mis­tet­tu.
- 6 vuot­ta: ren­kaan käyt­töi­kä­suo­si­tus = ai­ka ren­kaan käyt­töön otos­ta sii­hen kun se tu­li­si suo­si­tuk­sen mu­kaan uu­sia.
- 10 vuot­ta: suo­si­tel­tu ren­kaan ko­ko­nai­si­kä val­mis­tu­sa­jas­ta las­kien. Sak­sas­sa yli 10-vuo­ti­as ren­gas mer­ki­tään kor­jaus­ke­ho­tuk­sel­la re­kis­te­ri­ot­tee­seen.

Ren­kaan val­mis­tu­sai­ka on mer­kit­ty ren­kaan si­vuun DOT-koo­din pe­rään. 2000-lu­vul­la val­mis­te­tuis­sa ren­kais­sa mer­kin­tä on ne­li­nu­me­roi­nen, jois­ta kak­si en­sim­mäis­tä ker­to­vat val­mis­tus­vii­kon ja kak­si vii­meis­tä -vuo­den.

 

Ku­lu­tus­pin­ta­ku­vi­ot

Epä­sym­met­ri­nen: ku­vi­os­sa on eril­li­nen ul­ko- ja si­sä­lai­ta, mut­ta ei mää­rät­tyä pyö­ri­mis­suun­taa. Ul­ko­lai­dal­la ha­e­taan usein ajo­va­kaut­ta ja si­sä­lai­dal­la li­sää pi­toa.

Sym­met­ri­nen: ku­vio on kes­ki­lin­jan mo­lem­mil­la puo­lin sa­man­lai­nen. Pe­rin­tei­sin ku­vi­o­muo­to, joka on kui­ten­kin ke­hit­ty­nyt vuo­sien saa­tos­sa.

Di­rek­ti­o­naa­li­nen: ren­kaal­la on mää­rät­ty pyö­ri­mis­suun­ta, ku­vio usein V-muo­toi­nen. Pois­taa te­hok­kaas­ti ve­den ja lu­men ku­lu­tus­pin­nan al­ta.

 

MUIS­TI­LIS­TA

- Pese van­teet ja ren­kaat kau­si­säi­ly­tyk­sen ajak­si. Täl­löin lika ir­to­aa hel­pom­min ja mah­dol­li­set vau­ri­ot van­tees­sa tai ren­kaas­sa huo­maa hel­pom­min.
- Ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa, muis­ta jäl­ki­ki­ris­tys noin 200 ki­lo­met­rin ajon jäl­keen. Van­teen ja na­van vä­liin jää­nyt lika saat­taa ai­heut­taa pult­tien/mut­te­rien löys­ty­mi­sen.
- Par­haan ki­lo­met­ri­suo­rit­teen saat, kun vaih­dat ren­kaat 7000–8000 ki­lo­met­rin vä­lein etu­ak­se­lil­ta taka-ak­se­lil­le ja päin vais­toin. Pidä kui­ten­kin ren­kaan PYÖ­RI­MIS­SUUN­TA EN­NAL­LAAN, muu­toin ren­kaan ku­lu­mi­nen no­peu­tuu huo­mat­ta­vas­ti.
- Huo­mi­oi lo­ma­reis­suil­la, et­tä ren­gas­pai­neet ei­vät lain mu­kaan saa alit­taa yli 20 % au­ton kuor­mi­tus­ti­lan­net­ta vas­taa­via suo­si­tus­pai­nei­ta. Va­jaa­pai­nen ren­gas ku­luu no­pe­am­min, li­sää au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja hei­ken­tää ajo­va­kaut­ta.
- Tar­kas­ta ren­gas­pai­neet vä­hin­tään kah­den kuu­kau­den vä­lein. Ren­gas­pai­neet las­ke­vat pik­ku­hil­jaa it­sek­seen.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN