Hyvä tietää renkaista
Nykyisellään renkaisiin on kiinnitettävä enemmän huomiota kuin aiemmin, sillä rengastyyppejä, sääntöjä sekä määräyksiä on enemmän.
Renkaiden säilytys
Renkaan oikea säilytyspaikka on kuivassa, viileässä ja valolta suojassa. Lämpötilan tulisi olla alle +25 celsius-astetta, mutta yli 0 ⁰C. Pannuhuone ei siis ole oikea paikka, sillä kumiseos kovettuu lämpimässä. Myös pakkasen puolella kumin ominaisuudet saattavat muuttua siten, että se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Myöskään kerrostalon ullakkokomero ei ole lämpötilan takia välttämättä oikea paikka.
Auringon ultraviolettisäteilyllä on kumiin ikäännyttävä vaikutus, joten siksi renkaat tulisi suojata eritoten suoralta auringonpaisteelta. Sähkölaitteiden lähellä säilyttäminen ei myöskään ole suositeltavaa kipinöiden ja mahdollisten sähköpurkausten takia.
Huolettomasti autotallin nurkkaan hylätyt renkaat saattavat vastaavasti altistua öljyjen, rasvojen tai liuottimien vaikutukselle. Nämä kemikaalit vaurioittavat rengasta jo varsin lyhyessä ajassa. Nyt ei kuitenkaan kannata huolestua pesulinjojen liuottimista. Ne ovat nykyään huomattavasti ympäristöystävällisempiä, eivätkä sisällä niin vahvoja liuottimia kuin "vanhanliiton liukkarit" vielä kymmenen vuotta sitten. Lisäksi pesureissa liuotin pestään pois saippualla ja kokonaisuus huuhdellaan lopuksi tehokkaasti.
Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.
Talvirengaspakko:
Joulukuun alku – helmikuun loppu
» Nastarenkaiden käyttö sallittu: marraskuu–maaliskuu (tai toista pääsiäispäivää seuraava maanantai), sallittu myös muina aikoina, mikäli keliolosuhteen niin edellyttävät
Varsinaista kesärengaspakkoa meillä ei ole, joten nastattomilla talvirenkailla saa ajella vaikka vuoden ympäri. Tämä ei kuitenkaan ole turvallisuuden nimissä viisain ratkaisu. Talvikäyttöön suunniteltu rengas ei toimi kesäkeleillä kesärenkaan veroisesti vesikeleissä, märällä tai edes kuivalla kelillä.
Lain vaatimat vähimmäisurasyvyydet
-
1,6 mm kesärengaskaudella
-
3,0 mm talvirenkaalle talvirengaskaudella
Renkaan sivussa on TWI-merkintä (Tread Wear Indicator), jonka kohdalle kulutuspintakuvion uriin on valettu kulumispalkit. Mikäli tämä uranpohjalla oleva palkki, tuttavallisemmin "tulkki", on kulutuspinnan kanssa samalla tasolla, on renkaan urasyvyys kulunut 1,6 millimetriin tai sen alle. Tämä – 1,6 mm − on siis lain sallima vähimmäisurasyvyys renkaalle kesäkäytössä. Monissa talvirenkaissakin on sama merkintä.
Suositusten mukaan urasyvyys tulisi kesärenkaissakin kuitenkin olla vähimmilläänkin neljä millimetriä. Tuo 4 mm on helppo tarkastaa kahden euron kolikolla, sillä kolikon reunassa oleva hopeinen reunus on hieman vajaa 4 mm. Urasyvyyden väheneminen alle tuon mitan heikentää pitoa märillä keleillä olennaisesti.
Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.
Renkaille voi oikeastaan laskea neljä vuosipyykkiä:
- 3 vuotta: käyttämätön ja oikein varastoitu rengas on vielä uudenveroinen.
- 5 vuotta: enimmäisikä oikein säilytetylle renkaalle, joka voidaan vielä myydä uutena. Hyvän kauppatavan mukaan kuluttajalle olisi kuitenkin kerrottava renkaan olevan yli kolme vuotta sitten valmistettu.
- 6 vuotta: renkaan käyttöikäsuositus = aika renkaan käyttöön otosta siihen kun se tulisi suosituksen mukaan uusia.
- 10 vuotta: suositeltu renkaan kokonaisikä valmistusajasta laskien. Saksassa yli 10-vuotias rengas merkitään korjauskehotuksella rekisteriotteeseen.
Renkaan valmistusaika on merkitty renkaan sivuun DOT-koodin perään. 2000-luvulla valmistetuissa renkaissa merkintä on nelinumeroinen, joista kaksi ensimmäistä kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä -vuoden.
Kulutuspintakuviot
Epäsymmetrinen: kuviossa on erillinen ulko- ja sisälaita, mutta ei määrättyä pyörimissuuntaa. Ulkolaidalla haetaan usein ajovakautta ja sisälaidalla lisää pitoa.
Symmetrinen: kuvio on keskilinjan molemmilla puolin samanlainen. Perinteisin kuviomuoto, joka on kuitenkin kehittynyt vuosien saatossa.
Direktionaalinen: renkaalla on määrätty pyörimissuunta, kuvio usein V-muotoinen. Poistaa tehokkaasti veden ja lumen kulutuspinnan alta.
MUISTILISTA
- Pese vanteet ja renkaat kausisäilytyksen ajaksi. Tällöin lika irtoaa helpommin ja mahdolliset vauriot vanteessa tai renkaassa huomaa helpommin.
- Kevytmetallivanteilla varustetussa autossa, muista jälkikiristys noin 200 kilometrin ajon jälkeen. Vanteen ja navan väliin jäänyt lika saattaa aiheuttaa pulttien/mutterien löystymisen.
- Parhaan kilometrisuoritteen saat, kun vaihdat renkaat 7000–8000 kilometrin välein etuakselilta taka-akselille ja päin vaistoin. Pidä kuitenkin renkaan PYÖRIMISSUUNTA ENNALLAAN, muutoin renkaan kuluminen nopeutuu huomattavasti.
- Huomioi lomareissuilla, että rengaspaineet eivät lain mukaan saa alittaa yli 20 % auton kuormitustilannetta vastaavia suosituspaineita. Vajaapainen rengas kuluu nopeammin, lisää auton polttoaineenkulutusta ja heikentää ajovakautta.
- Tarkasta rengaspaineet vähintään kahden kuukauden välein. Rengaspaineet laskevat pikkuhiljaa itsekseen.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
OePhi Tanskasta
Puren klassikkoradiot
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN