Hyvä tietää renkaista
Nykyisellään renkaisiin on kiinnitettävä enemmän huomiota kuin aiemmin, sillä rengastyyppejä, sääntöjä sekä määräyksiä on enemmän.
Renkaiden säilytys
Renkaan oikea säilytyspaikka on kuivassa, viileässä ja valolta suojassa. Lämpötilan tulisi olla alle +25 celsius-astetta, mutta yli 0 ⁰C. Pannuhuone ei siis ole oikea paikka, sillä kumiseos kovettuu lämpimässä. Myös pakkasen puolella kumin ominaisuudet saattavat muuttua siten, että se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Myöskään kerrostalon ullakkokomero ei ole lämpötilan takia välttämättä oikea paikka.
Auringon ultraviolettisäteilyllä on kumiin ikäännyttävä vaikutus, joten siksi renkaat tulisi suojata eritoten suoralta auringonpaisteelta. Sähkölaitteiden lähellä säilyttäminen ei myöskään ole suositeltavaa kipinöiden ja mahdollisten sähköpurkausten takia.
Huolettomasti autotallin nurkkaan hylätyt renkaat saattavat vastaavasti altistua öljyjen, rasvojen tai liuottimien vaikutukselle. Nämä kemikaalit vaurioittavat rengasta jo varsin lyhyessä ajassa. Nyt ei kuitenkaan kannata huolestua pesulinjojen liuottimista. Ne ovat nykyään huomattavasti ympäristöystävällisempiä, eivätkä sisällä niin vahvoja liuottimia kuin "vanhanliiton liukkarit" vielä kymmenen vuotta sitten. Lisäksi pesureissa liuotin pestään pois saippualla ja kokonaisuus huuhdellaan lopuksi tehokkaasti.
Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.
Talvirengaspakko:
Joulukuun alku – helmikuun loppu
» Nastarenkaiden käyttö sallittu: marraskuu–maaliskuu (tai toista pääsiäispäivää seuraava maanantai), sallittu myös muina aikoina, mikäli keliolosuhteen niin edellyttävät
Varsinaista kesärengaspakkoa meillä ei ole, joten nastattomilla talvirenkailla saa ajella vaikka vuoden ympäri. Tämä ei kuitenkaan ole turvallisuuden nimissä viisain ratkaisu. Talvikäyttöön suunniteltu rengas ei toimi kesäkeleillä kesärenkaan veroisesti vesikeleissä, märällä tai edes kuivalla kelillä.
Lain vaatimat vähimmäisurasyvyydet
-
1,6 mm kesärengaskaudella
-
3,0 mm talvirenkaalle talvirengaskaudella
Renkaan sivussa on TWI-merkintä (Tread Wear Indicator), jonka kohdalle kulutuspintakuvion uriin on valettu kulumispalkit. Mikäli tämä uranpohjalla oleva palkki, tuttavallisemmin "tulkki", on kulutuspinnan kanssa samalla tasolla, on renkaan urasyvyys kulunut 1,6 millimetriin tai sen alle. Tämä – 1,6 mm − on siis lain sallima vähimmäisurasyvyys renkaalle kesäkäytössä. Monissa talvirenkaissakin on sama merkintä.
Suositusten mukaan urasyvyys tulisi kesärenkaissakin kuitenkin olla vähimmilläänkin neljä millimetriä. Tuo 4 mm on helppo tarkastaa kahden euron kolikolla, sillä kolikon reunassa oleva hopeinen reunus on hieman vajaa 4 mm. Urasyvyyden väheneminen alle tuon mitan heikentää pitoa märillä keleillä olennaisesti.
Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.
Renkaille voi oikeastaan laskea neljä vuosipyykkiä:
- 3 vuotta: käyttämätön ja oikein varastoitu rengas on vielä uudenveroinen.
- 5 vuotta: enimmäisikä oikein säilytetylle renkaalle, joka voidaan vielä myydä uutena. Hyvän kauppatavan mukaan kuluttajalle olisi kuitenkin kerrottava renkaan olevan yli kolme vuotta sitten valmistettu.
- 6 vuotta: renkaan käyttöikäsuositus = aika renkaan käyttöön otosta siihen kun se tulisi suosituksen mukaan uusia.
- 10 vuotta: suositeltu renkaan kokonaisikä valmistusajasta laskien. Saksassa yli 10-vuotias rengas merkitään korjauskehotuksella rekisteriotteeseen.
Renkaan valmistusaika on merkitty renkaan sivuun DOT-koodin perään. 2000-luvulla valmistetuissa renkaissa merkintä on nelinumeroinen, joista kaksi ensimmäistä kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä -vuoden.
Kulutuspintakuviot
Epäsymmetrinen: kuviossa on erillinen ulko- ja sisälaita, mutta ei määrättyä pyörimissuuntaa. Ulkolaidalla haetaan usein ajovakautta ja sisälaidalla lisää pitoa.
Symmetrinen: kuvio on keskilinjan molemmilla puolin samanlainen. Perinteisin kuviomuoto, joka on kuitenkin kehittynyt vuosien saatossa.
Direktionaalinen: renkaalla on määrätty pyörimissuunta, kuvio usein V-muotoinen. Poistaa tehokkaasti veden ja lumen kulutuspinnan alta.
MUISTILISTA
- Pese vanteet ja renkaat kausisäilytyksen ajaksi. Tällöin lika irtoaa helpommin ja mahdolliset vauriot vanteessa tai renkaassa huomaa helpommin.
- Kevytmetallivanteilla varustetussa autossa, muista jälkikiristys noin 200 kilometrin ajon jälkeen. Vanteen ja navan väliin jäänyt lika saattaa aiheuttaa pulttien/mutterien löystymisen.
- Parhaan kilometrisuoritteen saat, kun vaihdat renkaat 7000–8000 kilometrin välein etuakselilta taka-akselille ja päin vaistoin. Pidä kuitenkin renkaan PYÖRIMISSUUNTA ENNALLAAN, muutoin renkaan kuluminen nopeutuu huomattavasti.
- Huomioi lomareissuilla, että rengaspaineet eivät lain mukaan saa alittaa yli 20 % auton kuormitustilannetta vastaavia suosituspaineita. Vajaapainen rengas kuluu nopeammin, lisää auton polttoaineenkulutusta ja heikentää ajovakautta.
- Tarkasta rengaspaineet vähintään kahden kuukauden välein. Rengaspaineet laskevat pikkuhiljaa itsekseen.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi ulkokaiutin
Fynen uusi bassokaiutin
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cd-unelma
Järkkymätön perusta
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Sonoron eksotiikkaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ