Hyvä tietää renkaista

Nykyisellään renkaisiin on kiinnitettävä enemmän huomiota kuin aiemmin, sillä rengastyyppejä, sääntöjä sekä määräyksiä on enemmän.

Auto Bild.Uutiset

Ren­kai­den säi­ly­tys

Ren­kaan oi­kea säi­ly­tys­paik­ka on kui­vas­sa, vii­le­äs­sä ja va­lol­ta suo­jas­sa. Läm­pö­ti­lan tu­li­si ol­la al­le +25 cel­sius-as­tet­ta, mut­ta yli 0 ⁰C. Pan­nu­huo­ne ei siis ole oi­kea paik­ka, sil­lä ku­mi­se­os ko­vet­tuu läm­pi­mäs­sä. Myös pak­ka­sen puo­lel­la ku­min omi­nai­suu­det saat­ta­vat muut­tua si­ten, et­tä se vai­kut­taa ren­kaan käyt­töi­kään. Myös­kään ker­ros­ta­lon ul­lak­ko­ko­me­ro ei ole läm­pö­ti­lan ta­kia vält­tä­mät­tä oi­kea paik­ka.

Au­rin­gon ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­lyl­lä on ku­miin ikään­nyt­tä­vä vai­ku­tus, jo­ten sik­si ren­kaat tu­li­si suo­ja­ta eri­to­ten suo­ral­ta au­rin­gon­pais­teel­ta. Säh­kö­lait­tei­den lä­hel­lä säi­lyt­tä­mi­nen ei myös­kään ole suo­si­tel­ta­vaa ki­pi­nöi­den ja mah­dol­lis­ten säh­kö­pur­kaus­ten ta­kia.

Huo­let­to­mas­ti au­to­tal­lin nurk­kaan hy­lä­tyt ren­kaat saat­ta­vat vas­taa­vas­ti al­tis­tua öl­jy­jen, ras­vo­jen tai liu­ot­ti­mien vai­ku­tuk­sel­le. Nämä ke­mi­kaa­lit vau­ri­oit­ta­vat ren­gas­ta jo var­sin ly­hy­es­sä ajas­sa. Nyt ei kui­ten­kaan kan­na­ta huo­les­tua pe­su­lin­jo­jen liu­ot­ti­mis­ta. Ne ovat ny­ky­ään huo­mat­ta­vas­ti ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä, ei­vät­kä si­säl­lä niin vah­vo­ja liu­ot­ti­mia kuin "van­han­lii­ton liuk­ka­rit" vie­lä kym­me­nen vuot­ta sit­ten. Li­säk­si pe­su­reis­sa liu­o­tin pes­tään pois saip­pu­al­la ja ko­ko­nai­suus huuh­del­laan lo­puk­si te­hok­kaas­ti.

Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.

Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.

Tal­vi­ren­gas­pak­ko:

Jou­lu­kuun al­ku – hel­mi­kuun lop­pu

» Nas­ta­ren­kai­den käyt­tö sal­lit­tu: mar­ras­kuu–maa­lis­kuu (tai tois­ta pää­si­äis­päi­vää seu­raa­va maa­nan­tai), sal­lit­tu myös mui­na ai­koi­na, mi­kä­li ke­li­o­lo­suh­teen niin edel­lyt­tä­vät

Var­si­nais­ta ke­sä­ren­gas­pak­koa meil­lä ei ole, jo­ten nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la saa ajel­la vaik­ka vuo­den ym­pä­ri. Tämä ei kui­ten­kaan ole tur­val­li­suu­den ni­mis­sä vii­sain rat­kai­su. Tal­vi­käyt­töön suun­ni­tel­tu ren­gas ei toi­mi ke­sä­ke­leil­lä ke­sä­ren­kaan ve­roi­ses­ti ve­si­ke­leis­sä, mä­räl­lä tai edes kui­val­la ke­lil­lä.

 

Lain vaa­ti­mat vä­him­mäi­su­ra­sy­vyy­det

- 1,6 mm ke­sä­ren­gas­kau­del­la
- 3,0 mm tal­vi­ren­kaal­le tal­vi­ren­gas­kau­del­la

Ren­kaan si­vus­sa on TWI-mer­kin­tä (Tread Wear In­di­ca­tor), jon­ka koh­dal­le ku­lu­tus­pin­ta­ku­vi­on uriin on va­let­tu ku­lu­mis­pal­kit. Mi­kä­li tämä uran­poh­jal­la ole­va palk­ki, tut­ta­val­li­sem­min "tulk­ki", on ku­lu­tus­pin­nan kans­sa sa­mal­la ta­sol­la, on ren­kaan ura­sy­vyys ku­lu­nut 1,6 mil­li­met­riin tai sen al­le. Tämä – 1,6 mm − on siis lain sal­li­ma vä­him­mäi­su­ra­sy­vyys ren­kaal­le ke­sä­käy­tös­sä. Mo­nis­sa tal­vi­ren­kais­sa­kin on sama mer­kin­tä.

Suo­si­tus­ten mu­kaan ura­sy­vyys tu­li­si ke­sä­ren­kais­sa­kin kui­ten­kin ol­la vä­him­mil­lään­kin nel­jä mil­li­met­riä. Tuo 4 mm on help­po tar­kas­taa kah­den eu­ron ko­li­kol­la, sil­lä ko­li­kon reu­nas­sa ole­va ho­pei­nen reu­nus on hie­man va­jaa 4 mm. Ura­sy­vyy­den vä­he­ne­mi­nen al­le tuon mi­tan hei­ken­tää pi­toa mä­ril­lä ke­leil­lä olen­nai­ses­ti.

Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.

Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.

 

Ren­kail­le voi oi­ke­as­taan las­kea nel­jä vuo­si­pyyk­kiä:

- 3 vuot­ta: käyt­tä­mä­tön ja oi­kein va­ras­toi­tu ren­gas on vie­lä uu­den­ve­roi­nen.
- 5 vuot­ta: enim­mäi­si­kä oi­kein säi­ly­te­tyl­le ren­kaal­le, joka voi­daan vie­lä myy­dä uu­te­na. Hy­vän kaup­pa­ta­van mu­kaan ku­lut­ta­jal­le oli­si kui­ten­kin ker­rot­ta­va ren­kaan ole­van yli kol­me vuot­ta sit­ten val­mis­tet­tu.
- 6 vuot­ta: ren­kaan käyt­töi­kä­suo­si­tus = ai­ka ren­kaan käyt­töön otos­ta sii­hen kun se tu­li­si suo­si­tuk­sen mu­kaan uu­sia.
- 10 vuot­ta: suo­si­tel­tu ren­kaan ko­ko­nai­si­kä val­mis­tu­sa­jas­ta las­kien. Sak­sas­sa yli 10-vuo­ti­as ren­gas mer­ki­tään kor­jaus­ke­ho­tuk­sel­la re­kis­te­ri­ot­tee­seen.

Ren­kaan val­mis­tu­sai­ka on mer­kit­ty ren­kaan si­vuun DOT-koo­din pe­rään. 2000-lu­vul­la val­mis­te­tuis­sa ren­kais­sa mer­kin­tä on ne­li­nu­me­roi­nen, jois­ta kak­si en­sim­mäis­tä ker­to­vat val­mis­tus­vii­kon ja kak­si vii­meis­tä -vuo­den.

 

Ku­lu­tus­pin­ta­ku­vi­ot

Epä­sym­met­ri­nen: ku­vi­os­sa on eril­li­nen ul­ko- ja si­sä­lai­ta, mut­ta ei mää­rät­tyä pyö­ri­mis­suun­taa. Ul­ko­lai­dal­la ha­e­taan usein ajo­va­kaut­ta ja si­sä­lai­dal­la li­sää pi­toa.

Sym­met­ri­nen: ku­vio on kes­ki­lin­jan mo­lem­mil­la puo­lin sa­man­lai­nen. Pe­rin­tei­sin ku­vi­o­muo­to, joka on kui­ten­kin ke­hit­ty­nyt vuo­sien saa­tos­sa.

Di­rek­ti­o­naa­li­nen: ren­kaal­la on mää­rät­ty pyö­ri­mis­suun­ta, ku­vio usein V-muo­toi­nen. Pois­taa te­hok­kaas­ti ve­den ja lu­men ku­lu­tus­pin­nan al­ta.

 

MUIS­TI­LIS­TA

- Pese van­teet ja ren­kaat kau­si­säi­ly­tyk­sen ajak­si. Täl­löin lika ir­to­aa hel­pom­min ja mah­dol­li­set vau­ri­ot van­tees­sa tai ren­kaas­sa huo­maa hel­pom­min.
- Ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa, muis­ta jäl­ki­ki­ris­tys noin 200 ki­lo­met­rin ajon jäl­keen. Van­teen ja na­van vä­liin jää­nyt lika saat­taa ai­heut­taa pult­tien/mut­te­rien löys­ty­mi­sen.
- Par­haan ki­lo­met­ri­suo­rit­teen saat, kun vaih­dat ren­kaat 7000–8000 ki­lo­met­rin vä­lein etu­ak­se­lil­ta taka-ak­se­lil­le ja päin vais­toin. Pidä kui­ten­kin ren­kaan PYÖ­RI­MIS­SUUN­TA EN­NAL­LAAN, muu­toin ren­kaan ku­lu­mi­nen no­peu­tuu huo­mat­ta­vas­ti.
- Huo­mi­oi lo­ma­reis­suil­la, et­tä ren­gas­pai­neet ei­vät lain mu­kaan saa alit­taa yli 20 % au­ton kuor­mi­tus­ti­lan­net­ta vas­taa­via suo­si­tus­pai­nei­ta. Va­jaa­pai­nen ren­gas ku­luu no­pe­am­min, li­sää au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja hei­ken­tää ajo­va­kaut­ta.
- Tar­kas­ta ren­gas­pai­neet vä­hin­tään kah­den kuu­kau­den vä­lein. Ren­gas­pai­neet las­ke­vat pik­ku­hil­jaa it­sek­seen.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU