Mercedes-Benz esittelee Sveitsin autonäyttelyssä tuliteriä pistokeladattavia malleja.

Mercedes-Benz esittelee Sveitsin autonäyttelyssä tuliteriä pistokeladattavia malleja.

Mercedes-Benz: Uusia pisto­ke­la­dat­tavia hybridejä ja AMG-malleja esitellään Genèven autonäyttelyssä

Mercedes-Benz esittelee Genèven autonäyttelyssä 3.3. alkaen uudistuneen E-sarjan ja sen uusien versioiden lisäksi kaivattua täydennystä kasvavaan kompak­ti­mal­lis­toonsa.

Auto Bild.Uutiset

Est­ra­dil­le pää­se­vät en­sim­mäis­tä ker­taa uu­dis­tu­nut Mer­ce­des-Benz GLA sekä la­dat­ta­vat plug-in-hyb­ri­di­mal­lit Mer­ce­des-Benz GLA 250 e ja Mer­ce­des-Benz CLA 250 e, joka näh­dään sekä Cou­pe- et­tä Shoo­ting Brake -ver­si­oi­na.

Suo­ri­tus­ky­kyis­tä Mer­ce­des-AMG-mal­lis­toa edus­ta­vat näyt­te­lys­sä Mer­ce­des-Benz GLA 45 AMG sekä Mer­ce­des-Benz GLE 63 4Ma­tic+ Coupé.

Hyb­ri­dien suu­ri jär­jes­tel­mä­te­ho var­mis­taa miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen

Mer­ce­des-Ben­zin kom­pak­teis­sa hyb­ri­di­mal­leis­sa hyö­dyn­ne­tään 1,33 lit­ran ne­li­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ja 75 kW:n te­hoi­sen säh­kö­moot­to­rin tuot­ta­maa yh­teis­voi­maa.

Jär­jes­tel­mä­te­ho on 160 kw (218 hv) ja ko­ko­nais­vään­tö 450 Nm. Säh­kö­moot­to­rin EQ Po­wer -avus­tuk­sen an­si­os­ta au­tot re­a­goi­vat her­käs­ti kul­jet­ta­jan tah­toon.

Poi­kit­tain ase­te­tun moot­to­rin jat­kee­na on 8G-DCT -kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, jon­ka hyb­ri­di­voi­ma­yk­sik­kö toi­mii sa­mal­la tek­ni­sel­lä pe­ri­aat­teel­la kuin vas­taa­va yk­sik­kö pit­kit­täis­moot­to­ri­sis­sa au­to­mal­leis­sa.

Jopa 77 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ja 75 kW:n säh­kö­te­ho pi­tä­vät huo­len ajo­nau­tin­nos­ta myös säh­köl­lä ajet­ta­es­sa.

Kom­pak­ti­mal­lis­ton hyb­ri­deis­sä ei ole eril­lis­tä 12 vol­tin käyn­nis­tin­moot­to­ria, sil­lä polt­to­moot­to­ri kyt­key­tyy säh­kö­moot­to­rin avuk­si yk­si­no­maan säh­kö­moot­to­ril­ta tu­le­van voi­man avul­la.

AMG-voi­man uu­si taso: EQ Boost -säh­kö­moot­to­ri tu­kee 4,0-lit­rais­ta V8-tup­la­tur­boa

Genè­ves­sä esi­tel­tä­vän Mer­ce­des-AMG GLE 63 Coupén 4.0 lit­ran V8-bi­tur­bo­moot­to­ri on saa­ta­va­na kah­te­na te­ho­vaih­to­eh­to­na: 420 kW (571 hv) sekä 450 kW (612 hv).

Mo­lem­mis­sa mal­leis­sa li­sä­voi­maa tar­jo­aa EQ Boost -säh­kö­moot­to­ri, joka yh­dis­tää start­ti­moot­to­rin ja la­tu­rin toi­min­not. Säh­kö­moot­to­ri on in­teg­roi­tu moot­to­riin ja vaih­teis­toon ja tuot­taa 16 kW (22 hv) te­hon ja 250 Nm:n vään­nön.

Ke­vyt­hyb­ri­di­au­tos­sa hyö­dyn­ne­tään myös 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mää, joka vas­taa myös ko­rin liik­kei­tä kom­pen­soi­van Ac­ti­ve Ride Cont­rol -jär­jes­tel­män toi­min­nas­ta.

Ak­tii­vi­nen alus­ta E-Ac­ti­ve Body Cont­rol on mark­ki­noi­den ai­noa jär­jes­tel­mä, joka voi sää­tää jou­si­tus­ta ja is­kun­vai­men­nus­ta kul­la­kin pyö­räl­lä erik­seen.

Tien­pin­taa tut­ki­va Road Sur­fa­ce Scan -toi­min­to ja kaar­re­kal­lis­te­lu­toi­min­to Cur­ve var­mis­ta­vat E Ac­ti­ve Body Cont­rol -alus­tan poik­keuk­sel­li­sen mu­ka­vuu­den. Sen an­si­os­ta kul­jet­ta­ja säi­lyt­tää täy­den kont­rol­lin aja­mi­seen ja au­ton käyt­täy­ty­mi­seen myös ur­hei­lul­li­ses­sa ajos­sa ja ää­rim­mäi­sis­sä ajo­ti­lan­teis­sa.

AMG:n äly­käs sy­lin­te­rin­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­ta myös ta­lou­del­li­sen aja­mi­sen, sil­lä moot­to­rin kuor­mi­tuk­ses­ta riip­pu­en sy­lin­te­rit kak­si, kol­me, vii­si ja kah­dek­san voi­vat kyt­key­tyä pois toi­min­nas­ta. Com­fort-ajo-oh­jel­mal­la sy­lin­te­rien pois­kyt­ken­tä on käy­tet­tä­vis­sä laa­jal­la 1000–3250 käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la.

Kul­jet­ta­ja nä­kee mit­ta­ris­to­näy­tös­tä, käy­te­tään­kö par­hail­laan nel­jää vai kah­dek­saa sy­lin­te­riä. Vaih­dot sy­lin­te­rien lu­ku­mää­rän vä­lil­lä ovat huo­maa­mat­to­mia ei­vät­kä vai­ku­ta moot­to­rin vään­tö­o­mi­nai­suuk­siin.

Sekä Ge­ne­ves­sä esi­tel­tä­vät uu­det pis­to­ke­la­dat­ta­vat Mer­ce­des-Benz CLA Coupé- ja Mer­ce­des-Benz CLA Shoo­ting Brake hyb­ri­dit et­tä uu­det AMG-ver­si­ot saa­pu­vat Suo­meen syk­syl­lä 2020, ja Mer­ce­des-Benz GLA -pis­to­ke­hyb­ri­di saa­puu Suo­meen 4. vuo­si­nel­jän­nek­sen ai­ka­na tänä vuon­na.

Mer­ce­des-Benz tar­jo­aa jo nyt mark­ki­noi­den laa­jim­man pis­to­ke­hyb­ri­dien mal­lis­ton, ja vuo­den lop­puun men­nes­sä vaih­to­eh­to­ja on yli­voi­mai­sen pal­jon eli yli 20 kap­pa­let­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN