Mercedes-Benz esittelee Sveitsin autonäyttelyssä tuliteriä pistokeladattavia malleja.

Mercedes-Benz esittelee Sveitsin autonäyttelyssä tuliteriä pistokeladattavia malleja.

Mercedes-Benz: Uusia pisto­ke­la­dat­tavia hybridejä ja AMG-malleja esitellään Genèven autonäyttelyssä

Mercedes-Benz esittelee Genèven autonäyttelyssä 3.3. alkaen uudistuneen E-sarjan ja sen uusien versioiden lisäksi kaivattua täydennystä kasvavaan kompak­ti­mal­lis­toonsa.

Auto Bild.Uutiset

Est­ra­dil­le pää­se­vät en­sim­mäis­tä ker­taa uu­dis­tu­nut Mer­ce­des-Benz GLA sekä la­dat­ta­vat plug-in-hyb­ri­di­mal­lit Mer­ce­des-Benz GLA 250 e ja Mer­ce­des-Benz CLA 250 e, joka näh­dään sekä Cou­pe- et­tä Shoo­ting Brake -ver­si­oi­na.

Suo­ri­tus­ky­kyis­tä Mer­ce­des-AMG-mal­lis­toa edus­ta­vat näyt­te­lys­sä Mer­ce­des-Benz GLA 45 AMG sekä Mer­ce­des-Benz GLE 63 4Ma­tic+ Coupé.

Hyb­ri­dien suu­ri jär­jes­tel­mä­te­ho var­mis­taa miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen

Mer­ce­des-Ben­zin kom­pak­teis­sa hyb­ri­di­mal­leis­sa hyö­dyn­ne­tään 1,33 lit­ran ne­li­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ja 75 kW:n te­hoi­sen säh­kö­moot­to­rin tuot­ta­maa yh­teis­voi­maa.

Jär­jes­tel­mä­te­ho on 160 kw (218 hv) ja ko­ko­nais­vään­tö 450 Nm. Säh­kö­moot­to­rin EQ Po­wer -avus­tuk­sen an­si­os­ta au­tot re­a­goi­vat her­käs­ti kul­jet­ta­jan tah­toon.

Poi­kit­tain ase­te­tun moot­to­rin jat­kee­na on 8G-DCT -kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, jon­ka hyb­ri­di­voi­ma­yk­sik­kö toi­mii sa­mal­la tek­ni­sel­lä pe­ri­aat­teel­la kuin vas­taa­va yk­sik­kö pit­kit­täis­moot­to­ri­sis­sa au­to­mal­leis­sa.

Jopa 77 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ja 75 kW:n säh­kö­te­ho pi­tä­vät huo­len ajo­nau­tin­nos­ta myös säh­köl­lä ajet­ta­es­sa.

Kom­pak­ti­mal­lis­ton hyb­ri­deis­sä ei ole eril­lis­tä 12 vol­tin käyn­nis­tin­moot­to­ria, sil­lä polt­to­moot­to­ri kyt­key­tyy säh­kö­moot­to­rin avuk­si yk­si­no­maan säh­kö­moot­to­ril­ta tu­le­van voi­man avul­la.

AMG-voi­man uu­si taso: EQ Boost -säh­kö­moot­to­ri tu­kee 4,0-lit­rais­ta V8-tup­la­tur­boa

Genè­ves­sä esi­tel­tä­vän Mer­ce­des-AMG GLE 63 Coupén 4.0 lit­ran V8-bi­tur­bo­moot­to­ri on saa­ta­va­na kah­te­na te­ho­vaih­to­eh­to­na: 420 kW (571 hv) sekä 450 kW (612 hv).

Mo­lem­mis­sa mal­leis­sa li­sä­voi­maa tar­jo­aa EQ Boost -säh­kö­moot­to­ri, joka yh­dis­tää start­ti­moot­to­rin ja la­tu­rin toi­min­not. Säh­kö­moot­to­ri on in­teg­roi­tu moot­to­riin ja vaih­teis­toon ja tuot­taa 16 kW (22 hv) te­hon ja 250 Nm:n vään­nön.

Ke­vyt­hyb­ri­di­au­tos­sa hyö­dyn­ne­tään myös 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mää, joka vas­taa myös ko­rin liik­kei­tä kom­pen­soi­van Ac­ti­ve Ride Cont­rol -jär­jes­tel­män toi­min­nas­ta.

Ak­tii­vi­nen alus­ta E-Ac­ti­ve Body Cont­rol on mark­ki­noi­den ai­noa jär­jes­tel­mä, joka voi sää­tää jou­si­tus­ta ja is­kun­vai­men­nus­ta kul­la­kin pyö­räl­lä erik­seen.

Tien­pin­taa tut­ki­va Road Sur­fa­ce Scan -toi­min­to ja kaar­re­kal­lis­te­lu­toi­min­to Cur­ve var­mis­ta­vat E Ac­ti­ve Body Cont­rol -alus­tan poik­keuk­sel­li­sen mu­ka­vuu­den. Sen an­si­os­ta kul­jet­ta­ja säi­lyt­tää täy­den kont­rol­lin aja­mi­seen ja au­ton käyt­täy­ty­mi­seen myös ur­hei­lul­li­ses­sa ajos­sa ja ää­rim­mäi­sis­sä ajo­ti­lan­teis­sa.

AMG:n äly­käs sy­lin­te­rin­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­ta myös ta­lou­del­li­sen aja­mi­sen, sil­lä moot­to­rin kuor­mi­tuk­ses­ta riip­pu­en sy­lin­te­rit kak­si, kol­me, vii­si ja kah­dek­san voi­vat kyt­key­tyä pois toi­min­nas­ta. Com­fort-ajo-oh­jel­mal­la sy­lin­te­rien pois­kyt­ken­tä on käy­tet­tä­vis­sä laa­jal­la 1000–3250 käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la.

Kul­jet­ta­ja nä­kee mit­ta­ris­to­näy­tös­tä, käy­te­tään­kö par­hail­laan nel­jää vai kah­dek­saa sy­lin­te­riä. Vaih­dot sy­lin­te­rien lu­ku­mää­rän vä­lil­lä ovat huo­maa­mat­to­mia ei­vät­kä vai­ku­ta moot­to­rin vään­tö­o­mi­nai­suuk­siin.

Sekä Ge­ne­ves­sä esi­tel­tä­vät uu­det pis­to­ke­la­dat­ta­vat Mer­ce­des-Benz CLA Coupé- ja Mer­ce­des-Benz CLA Shoo­ting Brake hyb­ri­dit et­tä uu­det AMG-ver­si­ot saa­pu­vat Suo­meen syk­syl­lä 2020, ja Mer­ce­des-Benz GLA -pis­to­ke­hyb­ri­di saa­puu Suo­meen 4. vuo­si­nel­jän­nek­sen ai­ka­na tänä vuon­na.

Mer­ce­des-Benz tar­jo­aa jo nyt mark­ki­noi­den laa­jim­man pis­to­ke­hyb­ri­dien mal­lis­ton, ja vuo­den lop­puun men­nes­sä vaih­to­eh­to­ja on yli­voi­mai­sen pal­jon eli yli 20 kap­pa­let­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU