V2G-teknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen omistajien käyttää autonsa akkuun varastoitua sähköä kotinsa virtalähteenä tai myydä se takaisin verkkoon. Teknologia lanseerataan aluksi Isossa-Britanniassa, jota seuraavat muut Euroopan markkinat.

V2G-teknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen omistajien käyttää autonsa akkuun varastoitua sähköä kotinsa virtalähteenä tai myydä se takaisin verkkoon. Teknologia lanseerataan aluksi Isossa-Britanniassa, jota seuraavat muut Euroopan markkinat.

Nissan

Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026

Vehicle to Grid (V2G) -teknologia tukee siirtymää kohti hiili­neut­raa­liutta ja pienempiä sähkölaskuja. Nissan saavutti ensimmäisenä valmistajana Isossa-Britanniassa Grid-sertifioinnin AC-pohjaiselle ratkaisulle. Lanseeraus alkaa Isosta-Britanniasta ja laajenee Euroopan markkinoille.

Auto Bild.Uutiset

Nis­san il­moit­ti lan­see­raa­van­sa edul­li­sen kak­si­suun­tai­sen la­tauk­sen osas­sa säh­kö­au­to­mal­lis­toa vuo­des­ta 2026 al­ka­en. Tämä on kes­kei­nen as­kel koh­ti yh­ti­ön vi­si­o­ta luo­da ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen ener­gi­a­jär­jes­tel­mä.

Han­ke edis­tää Nis­sa­nin lii­ke­toi­min­ta­suun­ni­tel­mas­sa, The Ar­cis­sa, teh­tyä si­tou­mus­ta tar­jo­ta in­no­vaa­ti­o­ta, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat siir­ty­män säh­kö­a­jo­neu­voi­hin ja avaa­vat yh­ti­öl­le uu­sia tu­lo­vir­to­ja. Se tu­kee myös yh­ti­ön pit­kän ai­ka­vä­lin vi­si­o­ta, Am­bi­ti­on 2030, luo­da puh­taam­pi, tur­val­li­sem­pi ja osal­lis­ta­vam­pi maa­il­ma.

V2G-tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa säh­kö­a­jo­neu­vo­jen omis­ta­jien käyt­tää au­ton­sa ak­kuun va­ras­toi­tua säh­köä ko­tin­sa vir­ta­läh­tee­nä tai myy­dä se ta­kai­sin verk­koon. Tek­no­lo­gia lan­see­ra­taan aluk­si Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa, jota seu­raa­vat muut Eu­roo­pan mark­ki­nat.

Hank­keen mah­dol­lis­taa Nis­sa­nin laa­ja ko­ke­mus V2G-tek­no­lo­gi­as­ta, sil­lä yh­tiö on to­teut­ta­nut noin 40 pi­lot­ti­han­ket­ta maa­il­man­laa­jui­ses­ti vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na.

Not­ting­ha­min yli­o­pis­tos­sa, Iso-Bri­tan­ni­as­sa teh­dyn pro­jek­tin jäl­keen Nis­sa­nis­ta on tul­lut en­sim­mäi­nen au­ton­val­mis­ta­ja, joka on saa­nut G99 Grid -koo­di­ser­ti­fi­oin­nin AC-poh­jai­sel­le rat­kai­sul­le. Tämä ser­ti­fi­on­ti vaa­di­taan säh­kön syöt­tä­mi­sek­si Ison-Bri­tan­ni­an kan­sal­li­seen verk­koon.

Nis­sa­nin ta­voit­tee­na on ot­taa V2G-tek­no­lo­gia käyt­töön Eu­roo­pan mark­ki­noil­la ja sen ul­ko­puo­lel­la Nis­san Ener­gy -ni­mel­lä. Nis­san Ener­gy tar­jo­aa ku­lut­ta­jil­le joko AC- tai DC-poh­jai­sia V2G-rat­kai­su­ja pai­kal­li­sen inf­rast­ruk­tuu­rin ja sään­te­ly­vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti.

Ve­hic­le to Grid -tek­no­lo­gi­an hyö­dyt

Nis­sa­nin kak­si­suun­tai­sen V2G-tek­no­lo­gi­an avul­la asi­ak­kaat voi­vat puo­lit­taa säh­kö­a­jo­neu­von vuo­sit­tai­set käyt­tö­kus­tan­nuk­set. Sama tek­no­lo­gia voi myös vä­hen­tää la­tauk­sen net­to­pääs­tö­jä 30% vuo­des­sa per säh­kö­a­jo­neu­vo kes­ki­mää­räi­ses­sä brit­ti­läi­ses­sä ko­ti­ta­lou­des­sa.**

V2G-tek­no­lo­gi­al­la va­rus­te­tut säh­kö­a­jo­neu­vot voi­vat ol­la rat­kai­se­vas­sa roo­lis­sa uu­siu­tu­vien ener­gi­a­läh­tei­den in­teg­roin­nis­sa, va­ras­toi­mal­la tuu­li- tai au­rin­ko­voi­mal­la tuo­tet­tua säh­köä ja syöt­tä­mäl­lä sen ta­kai­sin verk­koon tar­vit­ta­es­sa, vä­hen­tä­en näin riip­pu­vuut­ta fos­sii­li­sis­ta polt­to­ai­neis­ta.

Nis­sa­nin jär­jes­tel­mä, joka tu­lee tar­jol­le Isos­sa Bri­tan­ni­as­sa, ero­aa muis­ta V2G-rat­kai­suis­ta mah­dol­lis­ta­mal­la kak­si­suun­tai­suu­den sekä AC- et­tä DC-vir­roil­le in­teg­roi­dun, ajo­neu­von si­säi­sen la­tu­rin an­si­os­ta.

Tämä vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti ko­ti­la­tu­rin kus­tan­nuk­sia ja te­kee tek­no­lo­gi­as­ta saa­vu­tet­ta­vam­paa use­am­mil­le ih­mi­sil­le. Nis­sa­nin ta­voit­tee­na on tar­jo­ta kak­si­suun­tai­nen la­tu­ri hin­taan, joka on ver­rat­ta­vis­sa ny­kyi­sin saa­ta­vil­la ole­vaan yk­si­suun­tai­seen la­tu­riin.

Kus­tan­nus­ten alen­ta­mi­sen li­säk­si Nis­sa­nin V2G-jär­jes­tel­mä an­taa asi­ak­kail­le täy­del­li­sen hal­lin­nan ja jous­ta­vuu­den ener­gi­an­sa suh­teen eril­li­sen so­vel­luk­sen kaut­ta.

Nissanin kaksisuuntaisen V2G-teknologian avulla asiakkaat voivat puolittaa sähköajoneuvon vuosittaiset käyttökustannukset. Sama teknologia voi myös vähentää latauksen nettopäästöjä 30% vuodessa per sähköajoneuvo keskimääräisessä brittiläisessä kotitaloudessa.**

Nissanin kaksisuuntaisen V2G-teknologian avulla asiakkaat voivat puolittaa sähköajoneuvon vuosittaiset käyttökustannukset. Sama teknologia voi myös vähentää latauksen nettopäästöjä 30% vuodessa per sähköajoneuvo keskimääräisessä brittiläisessä kotitaloudessa.**

Nissan

Lan­see­raus on osa Nis­sa­nin stra­te­gi­aa luo­da täy­sin in­teg­roi­tu ener­gi­a­jär­jes­tel­mä – kes­tä­väs­ti val­mis­te­tut säh­kö­a­jo­neu­vot tar­jo­a­vat pääs­tö­tön­tä liik­ku­mis­ta, la­dat­tu­na puh­taal­la ener­gi­al­la ja sen li­säk­si ne ky­ke­ne­vät syöt­tä­mään säh­köä ta­kai­sin ko­tiin sekä verk­koon.

Hu­gu­es Des­marc­he­lier, Nis­san Vice Pre­si­dent, Glo­bal Elect­ri­fi­ca­ti­on Eco­sys­tem & EV Prog­rams:

“Tek­no­lo­gia, jon­ka tuom­me asi­ak­kail­le, voi muut­taa mer­kit­tä­väs­ti kä­si­tys­täm­me au­tos­ta. Ei vain kul­ku­vä­li­nee­nä, vaan liik­ku­va­na ener­gi­an va­ras­toin­tiyk­sik­kö­nä, joka voi sääs­tää ra­haa, tu­kea ener­gi­a­jär­jes­tel­mien siir­ty­mää pois fos­sii­li­sis­ta polt­to­ai­neis­ta ja tuo­da mei­dät lä­hem­mäk­si hii­li­va­paa­ta tu­le­vai­suut­ta.”

“Nis­san on yl­peä voi­des­saan tar­jo­ta tek­no­lo­gi­aa yh­teis­kun­nan hyö­dyk­si. Lä­pi­mur­to kak­si­suun­tai­ses­sa la­taus­rat­kai­sus­sa mer­kit­see huo­mat­ta­vaa kus­tan­nus­ten vä­hen­nys­tä uu­sien säh­kö­a­jo­neu­vo­jen in­teg­roin­nis­sa ener­gi­a­verk­koon ja mah­dol­li­suut­ta hyö­dyn­tää au­toa tu­lon­läh­tee­nä sen elin­kaa­ren ai­ka­na.”

Nis­sa­nin ta­voit­tee­na on tul­la ai­dos­ti kes­tä­väk­si yri­tyk­sek­si sekä edis­tää puh­taam­paa, tur­val­li­sem­paa ja osal­lis­ta­vam­paa maa­il­maa kai­kil­le.

Vah­vat kump­pa­nuu­det tu­ke­vat me­nes­tyk­se­käs­tä ko­kei­lua Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa

V2G-ko­kei­lu Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa on osit­tain ra­hoi­tet­tu Ison-Bri­tan­ni­an hal­li­tuk­sen Ad­van­ced Pro­pul­si­on Cent­re (APC) -kes­kuk­sen toi­mes­ta, joka on pe­rus­tet­tu tu­ke­maan ja no­peut­ta­maan au­to­te­ol­li­suu­den siir­ty­mää koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta.

Ian Cons­tan­ce, APC Chief Exe­cu­ti­ve Of­fi­cer:

“Tämä on mer­kit­tä­vä virs­tan­pyl­väs Nis­san Tech­ni­cal Cent­re Eu­ro­pen joh­ta­mal­le yh­teis­työ­hank­keel­le, jota tu­kee Ison-Bri­tan­ni­an kaup­pa- ja te­ol­li­suus­mi­nis­te­riö APC:n kaut­ta. In­ves­toin­ti uraa­uur­ta­vaan Ve­hic­le to Grid -tek­no­lo­gi­aan ja tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­työ­hön Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa on osa jär­jes­tel­mä­ta­son lä­hes­ty­mis­ta­paa hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen.”

Ko­kei­lun ai­ka­na Nis­san työs­ken­te­li usei­den kump­pa­nei­den kans­sa, mu­kaan lu­kien Dreev ja Eno­va­tes. Dreev vas­ta­si da­tan ke­rää­mi­ses­tä, asi­a­kasp­ro­fii­lien luo­mi­ses­ta ja la­taus- ja pur­ku­suun­ni­tel­man aset­ta­mi­ses­ta ana­ly­soi­mal­la tie­to­ja la­tu­ris­ta.

Eno­va­tes, bel­gi­a­lai­nen tek­no­lo­gi­ay­ri­tys, ke­hit­ti säh­kö­a­jo­neu­vo­jen la­taus­lait­teen (EV­SE), mu­kaan lu­kien sen asen­nus ja tes­ti­ser­ti­fi­oin­ti.

La­tu­ri toi­mii jär­jes­tel­män kes­kuk­se­na, lä­het­tä­en ja vas­taa­not­ta­en tie­to­ja ener­gi­an ky­syn­näs­tä ja tar­jon­nas­ta Dree­vin pil­ves­tä, ja oh­ja­ten au­ton la­taa­maan tai pur­ka­maan säh­köä ase­te­tul­la mää­räl­lä ko­tiin tai verk­koon.

Not­ting­ha­min yli­o­pis­to oli myös kes­kei­ses­sä roo­lis­sa ko­kei­lus­sa, tar­jo­ten toi­min­ta­poh­jan kam­puk­sel­laan si­jait­se­vis­sa Cre­a­ti­ve Ener­gy Ho­mes -ko­deis­sa ja tu­kien aka­tee­mis­ta tut­ki­mus­ta.

Nis­san jat­kaa yh­teis­työ­tä näi­den ja mui­den kump­pa­nei­den kans­sa, jot­ta tar­vit­ta­vat ver­kon ser­ti­fi­oin­nit saa­daan myös muil­la mark­ki­noil­la. Yh­teis­työ jat­kaa myös sau­mat­to­man käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen ke­hit­tä­mis­tä ja laa­jen­taak­seen tek­no­lo­gi­an saa­ta­vuut­ta use­am­mil­le asi­ak­kail­le.

Nis­san AMIEO Chair­per­son Guil­lau­me Car­tier:

"Yk­si yh­teis­kun­nan suu­ris­ta haas­teis­ta on ener­gi­an saan­ti - mi­ten teem­me sii­tä edul­lis­ta, luo­tet­ta­vaa ja puh­das­ta. Nis­sa­nil­la nä­em­me tu­le­vai­suu­den asi­ak­kail­lem­me, jos­sa hei­dän ener­gi­an­sa tu­lee pi­hal­la ole­vas­ta au­tos­ta - ei vain voi­ma­lai­tok­ses­ta - täy­sin in­teg­roi­tu­na, jous­ta­va­na ja puh­taam­pa­na.”

* G99 UK grid code AC -ser­ti­fi­oin­ti TUV Rhein­lan­din toi­mes­ta

** Älyk­kään ja ei-älyk­kään la­tauk­sen kus­tan­nus­sääs­tö pe­rus­tuu tyy­pil­li­sen brit­ti­läi­sen asi­ak­kaan säh­kö­a­jo­neu­von ener­gi­a­las­kuun eDF Dree­vin si­mu­laa­ti­on mu­kaan

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN