V2G-teknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen omistajien käyttää autonsa akkuun varastoitua sähköä kotinsa virtalähteenä tai myydä se takaisin verkkoon. Teknologia lanseerataan aluksi Isossa-Britanniassa, jota seuraavat muut Euroopan markkinat.

V2G-teknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen omistajien käyttää autonsa akkuun varastoitua sähköä kotinsa virtalähteenä tai myydä se takaisin verkkoon. Teknologia lanseerataan aluksi Isossa-Britanniassa, jota seuraavat muut Euroopan markkinat.

Nissan

Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026

Vehicle to Grid (V2G) -teknologia tukee siirtymää kohti hiili­neut­raa­liutta ja pienempiä sähkölaskuja. Nissan saavutti ensimmäisenä valmistajana Isossa-Britanniassa Grid-sertifioinnin AC-pohjaiselle ratkaisulle. Lanseeraus alkaa Isosta-Britanniasta ja laajenee Euroopan markkinoille.

Auto Bild.Uutiset

Nis­san il­moit­ti lan­see­raa­van­sa edul­li­sen kak­si­suun­tai­sen la­tauk­sen osas­sa säh­kö­au­to­mal­lis­toa vuo­des­ta 2026 al­ka­en. Tämä on kes­kei­nen as­kel koh­ti yh­ti­ön vi­si­o­ta luo­da ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen ener­gi­a­jär­jes­tel­mä.

Han­ke edis­tää Nis­sa­nin lii­ke­toi­min­ta­suun­ni­tel­mas­sa, The Ar­cis­sa, teh­tyä si­tou­mus­ta tar­jo­ta in­no­vaa­ti­o­ta, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat siir­ty­män säh­kö­a­jo­neu­voi­hin ja avaa­vat yh­ti­öl­le uu­sia tu­lo­vir­to­ja. Se tu­kee myös yh­ti­ön pit­kän ai­ka­vä­lin vi­si­o­ta, Am­bi­ti­on 2030, luo­da puh­taam­pi, tur­val­li­sem­pi ja osal­lis­ta­vam­pi maa­il­ma.

V2G-tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa säh­kö­a­jo­neu­vo­jen omis­ta­jien käyt­tää au­ton­sa ak­kuun va­ras­toi­tua säh­köä ko­tin­sa vir­ta­läh­tee­nä tai myy­dä se ta­kai­sin verk­koon. Tek­no­lo­gia lan­see­ra­taan aluk­si Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa, jota seu­raa­vat muut Eu­roo­pan mark­ki­nat.

Hank­keen mah­dol­lis­taa Nis­sa­nin laa­ja ko­ke­mus V2G-tek­no­lo­gi­as­ta, sil­lä yh­tiö on to­teut­ta­nut noin 40 pi­lot­ti­han­ket­ta maa­il­man­laa­jui­ses­ti vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na.

Not­ting­ha­min yli­o­pis­tos­sa, Iso-Bri­tan­ni­as­sa teh­dyn pro­jek­tin jäl­keen Nis­sa­nis­ta on tul­lut en­sim­mäi­nen au­ton­val­mis­ta­ja, joka on saa­nut G99 Grid -koo­di­ser­ti­fi­oin­nin AC-poh­jai­sel­le rat­kai­sul­le. Tämä ser­ti­fi­on­ti vaa­di­taan säh­kön syöt­tä­mi­sek­si Ison-Bri­tan­ni­an kan­sal­li­seen verk­koon.

Nis­sa­nin ta­voit­tee­na on ot­taa V2G-tek­no­lo­gia käyt­töön Eu­roo­pan mark­ki­noil­la ja sen ul­ko­puo­lel­la Nis­san Ener­gy -ni­mel­lä. Nis­san Ener­gy tar­jo­aa ku­lut­ta­jil­le joko AC- tai DC-poh­jai­sia V2G-rat­kai­su­ja pai­kal­li­sen inf­rast­ruk­tuu­rin ja sään­te­ly­vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti.

Ve­hic­le to Grid -tek­no­lo­gi­an hyö­dyt

Nis­sa­nin kak­si­suun­tai­sen V2G-tek­no­lo­gi­an avul­la asi­ak­kaat voi­vat puo­lit­taa säh­kö­a­jo­neu­von vuo­sit­tai­set käyt­tö­kus­tan­nuk­set. Sama tek­no­lo­gia voi myös vä­hen­tää la­tauk­sen net­to­pääs­tö­jä 30% vuo­des­sa per säh­kö­a­jo­neu­vo kes­ki­mää­räi­ses­sä brit­ti­läi­ses­sä ko­ti­ta­lou­des­sa.**

V2G-tek­no­lo­gi­al­la va­rus­te­tut säh­kö­a­jo­neu­vot voi­vat ol­la rat­kai­se­vas­sa roo­lis­sa uu­siu­tu­vien ener­gi­a­läh­tei­den in­teg­roin­nis­sa, va­ras­toi­mal­la tuu­li- tai au­rin­ko­voi­mal­la tuo­tet­tua säh­köä ja syöt­tä­mäl­lä sen ta­kai­sin verk­koon tar­vit­ta­es­sa, vä­hen­tä­en näin riip­pu­vuut­ta fos­sii­li­sis­ta polt­to­ai­neis­ta.

Nis­sa­nin jär­jes­tel­mä, joka tu­lee tar­jol­le Isos­sa Bri­tan­ni­as­sa, ero­aa muis­ta V2G-rat­kai­suis­ta mah­dol­lis­ta­mal­la kak­si­suun­tai­suu­den sekä AC- et­tä DC-vir­roil­le in­teg­roi­dun, ajo­neu­von si­säi­sen la­tu­rin an­si­os­ta.

Tämä vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti ko­ti­la­tu­rin kus­tan­nuk­sia ja te­kee tek­no­lo­gi­as­ta saa­vu­tet­ta­vam­paa use­am­mil­le ih­mi­sil­le. Nis­sa­nin ta­voit­tee­na on tar­jo­ta kak­si­suun­tai­nen la­tu­ri hin­taan, joka on ver­rat­ta­vis­sa ny­kyi­sin saa­ta­vil­la ole­vaan yk­si­suun­tai­seen la­tu­riin.

Kus­tan­nus­ten alen­ta­mi­sen li­säk­si Nis­sa­nin V2G-jär­jes­tel­mä an­taa asi­ak­kail­le täy­del­li­sen hal­lin­nan ja jous­ta­vuu­den ener­gi­an­sa suh­teen eril­li­sen so­vel­luk­sen kaut­ta.

Nissanin kaksisuuntaisen V2G-teknologian avulla asiakkaat voivat puolittaa sähköajoneuvon vuosittaiset käyttökustannukset. Sama teknologia voi myös vähentää latauksen nettopäästöjä 30% vuodessa per sähköajoneuvo keskimääräisessä brittiläisessä kotitaloudessa.**

Nissanin kaksisuuntaisen V2G-teknologian avulla asiakkaat voivat puolittaa sähköajoneuvon vuosittaiset käyttökustannukset. Sama teknologia voi myös vähentää latauksen nettopäästöjä 30% vuodessa per sähköajoneuvo keskimääräisessä brittiläisessä kotitaloudessa.**

Nissan

Lan­see­raus on osa Nis­sa­nin stra­te­gi­aa luo­da täy­sin in­teg­roi­tu ener­gi­a­jär­jes­tel­mä – kes­tä­väs­ti val­mis­te­tut säh­kö­a­jo­neu­vot tar­jo­a­vat pääs­tö­tön­tä liik­ku­mis­ta, la­dat­tu­na puh­taal­la ener­gi­al­la ja sen li­säk­si ne ky­ke­ne­vät syöt­tä­mään säh­köä ta­kai­sin ko­tiin sekä verk­koon.

Hu­gu­es Des­marc­he­lier, Nis­san Vice Pre­si­dent, Glo­bal Elect­ri­fi­ca­ti­on Eco­sys­tem & EV Prog­rams:

“Tek­no­lo­gia, jon­ka tuom­me asi­ak­kail­le, voi muut­taa mer­kit­tä­väs­ti kä­si­tys­täm­me au­tos­ta. Ei vain kul­ku­vä­li­nee­nä, vaan liik­ku­va­na ener­gi­an va­ras­toin­tiyk­sik­kö­nä, joka voi sääs­tää ra­haa, tu­kea ener­gi­a­jär­jes­tel­mien siir­ty­mää pois fos­sii­li­sis­ta polt­to­ai­neis­ta ja tuo­da mei­dät lä­hem­mäk­si hii­li­va­paa­ta tu­le­vai­suut­ta.”

“Nis­san on yl­peä voi­des­saan tar­jo­ta tek­no­lo­gi­aa yh­teis­kun­nan hyö­dyk­si. Lä­pi­mur­to kak­si­suun­tai­ses­sa la­taus­rat­kai­sus­sa mer­kit­see huo­mat­ta­vaa kus­tan­nus­ten vä­hen­nys­tä uu­sien säh­kö­a­jo­neu­vo­jen in­teg­roin­nis­sa ener­gi­a­verk­koon ja mah­dol­li­suut­ta hyö­dyn­tää au­toa tu­lon­läh­tee­nä sen elin­kaa­ren ai­ka­na.”

Nis­sa­nin ta­voit­tee­na on tul­la ai­dos­ti kes­tä­väk­si yri­tyk­sek­si sekä edis­tää puh­taam­paa, tur­val­li­sem­paa ja osal­lis­ta­vam­paa maa­il­maa kai­kil­le.

Vah­vat kump­pa­nuu­det tu­ke­vat me­nes­tyk­se­käs­tä ko­kei­lua Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa

V2G-ko­kei­lu Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa on osit­tain ra­hoi­tet­tu Ison-Bri­tan­ni­an hal­li­tuk­sen Ad­van­ced Pro­pul­si­on Cent­re (APC) -kes­kuk­sen toi­mes­ta, joka on pe­rus­tet­tu tu­ke­maan ja no­peut­ta­maan au­to­te­ol­li­suu­den siir­ty­mää koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta.

Ian Cons­tan­ce, APC Chief Exe­cu­ti­ve Of­fi­cer:

“Tämä on mer­kit­tä­vä virs­tan­pyl­väs Nis­san Tech­ni­cal Cent­re Eu­ro­pen joh­ta­mal­le yh­teis­työ­hank­keel­le, jota tu­kee Ison-Bri­tan­ni­an kaup­pa- ja te­ol­li­suus­mi­nis­te­riö APC:n kaut­ta. In­ves­toin­ti uraa­uur­ta­vaan Ve­hic­le to Grid -tek­no­lo­gi­aan ja tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­työ­hön Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa on osa jär­jes­tel­mä­ta­son lä­hes­ty­mis­ta­paa hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen.”

Ko­kei­lun ai­ka­na Nis­san työs­ken­te­li usei­den kump­pa­nei­den kans­sa, mu­kaan lu­kien Dreev ja Eno­va­tes. Dreev vas­ta­si da­tan ke­rää­mi­ses­tä, asi­a­kasp­ro­fii­lien luo­mi­ses­ta ja la­taus- ja pur­ku­suun­ni­tel­man aset­ta­mi­ses­ta ana­ly­soi­mal­la tie­to­ja la­tu­ris­ta.

Eno­va­tes, bel­gi­a­lai­nen tek­no­lo­gi­ay­ri­tys, ke­hit­ti säh­kö­a­jo­neu­vo­jen la­taus­lait­teen (EV­SE), mu­kaan lu­kien sen asen­nus ja tes­ti­ser­ti­fi­oin­ti.

La­tu­ri toi­mii jär­jes­tel­män kes­kuk­se­na, lä­het­tä­en ja vas­taa­not­ta­en tie­to­ja ener­gi­an ky­syn­näs­tä ja tar­jon­nas­ta Dree­vin pil­ves­tä, ja oh­ja­ten au­ton la­taa­maan tai pur­ka­maan säh­köä ase­te­tul­la mää­räl­lä ko­tiin tai verk­koon.

Not­ting­ha­min yli­o­pis­to oli myös kes­kei­ses­sä roo­lis­sa ko­kei­lus­sa, tar­jo­ten toi­min­ta­poh­jan kam­puk­sel­laan si­jait­se­vis­sa Cre­a­ti­ve Ener­gy Ho­mes -ko­deis­sa ja tu­kien aka­tee­mis­ta tut­ki­mus­ta.

Nis­san jat­kaa yh­teis­työ­tä näi­den ja mui­den kump­pa­nei­den kans­sa, jot­ta tar­vit­ta­vat ver­kon ser­ti­fi­oin­nit saa­daan myös muil­la mark­ki­noil­la. Yh­teis­työ jat­kaa myös sau­mat­to­man käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen ke­hit­tä­mis­tä ja laa­jen­taak­seen tek­no­lo­gi­an saa­ta­vuut­ta use­am­mil­le asi­ak­kail­le.

Nis­san AMIEO Chair­per­son Guil­lau­me Car­tier:

"Yk­si yh­teis­kun­nan suu­ris­ta haas­teis­ta on ener­gi­an saan­ti - mi­ten teem­me sii­tä edul­lis­ta, luo­tet­ta­vaa ja puh­das­ta. Nis­sa­nil­la nä­em­me tu­le­vai­suu­den asi­ak­kail­lem­me, jos­sa hei­dän ener­gi­an­sa tu­lee pi­hal­la ole­vas­ta au­tos­ta - ei vain voi­ma­lai­tok­ses­ta - täy­sin in­teg­roi­tu­na, jous­ta­va­na ja puh­taam­pa­na.”

* G99 UK grid code AC -ser­ti­fi­oin­ti TUV Rhein­lan­din toi­mes­ta

** Älyk­kään ja ei-älyk­kään la­tauk­sen kus­tan­nus­sääs­tö pe­rus­tuu tyy­pil­li­sen brit­ti­läi­sen asi­ak­kaan säh­kö­a­jo­neu­von ener­gi­a­las­kuun eDF Dree­vin si­mu­laa­ti­on mu­kaan

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU