V2G-teknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen omistajien käyttää autonsa akkuun varastoitua sähköä kotinsa virtalähteenä tai myydä se takaisin verkkoon. Teknologia lanseerataan aluksi Isossa-Britanniassa, jota seuraavat muut Euroopan markkinat.
Nissan
Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026
Vehicle to Grid (V2G) -teknologia tukee siirtymää kohti hiilineutraaliutta ja pienempiä sähkölaskuja. Nissan saavutti ensimmäisenä valmistajana Isossa-Britanniassa Grid-sertifioinnin AC-pohjaiselle ratkaisulle. Lanseeraus alkaa Isosta-Britanniasta ja laajenee Euroopan markkinoille.
Nissan ilmoitti lanseeraavansa edullisen kaksisuuntaisen latauksen osassa sähköautomallistoa vuodesta 2026 alkaen. Tämä on keskeinen askel kohti yhtiön visiota luoda ympäristöystävällinen energiajärjestelmä.
Hanke edistää Nissanin liiketoimintasuunnitelmassa, The Arcissa, tehtyä sitoumusta tarjota innovaatiota, jotka mahdollistavat siirtymän sähköajoneuvoihin ja avaavat yhtiölle uusia tulovirtoja. Se tukee myös yhtiön pitkän aikavälin visiota, Ambition 2030, luoda puhtaampi, turvallisempi ja osallistavampi maailma.
V2G-teknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen omistajien käyttää autonsa akkuun varastoitua sähköä kotinsa virtalähteenä tai myydä se takaisin verkkoon. Teknologia lanseerataan aluksi Isossa-Britanniassa, jota seuraavat muut Euroopan markkinat.
Hankkeen mahdollistaa Nissanin laaja kokemus V2G-teknologiasta, sillä yhtiö on toteuttanut noin 40 pilottihanketta maailmanlaajuisesti viimeisen vuosikymmenen aikana.
Nottinghamin yliopistossa, Iso-Britanniassa tehdyn projektin jälkeen Nissanista on tullut ensimmäinen autonvalmistaja, joka on saanut G99 Grid -koodisertifioinnin AC-pohjaiselle ratkaisulle. Tämä sertifionti vaaditaan sähkön syöttämiseksi Ison-Britannian kansalliseen verkkoon.
Nissanin tavoitteena on ottaa V2G-teknologia käyttöön Euroopan markkinoilla ja sen ulkopuolella Nissan Energy -nimellä. Nissan Energy tarjoaa kuluttajille joko AC- tai DC-pohjaisia V2G-ratkaisuja paikallisen infrastruktuurin ja sääntelyvaatimusten mukaisesti.
Vehicle to Grid -teknologian hyödyt
Nissanin kaksisuuntaisen V2G-teknologian avulla asiakkaat voivat puolittaa sähköajoneuvon vuosittaiset käyttökustannukset. Sama teknologia voi myös vähentää latauksen nettopäästöjä 30% vuodessa per sähköajoneuvo keskimääräisessä brittiläisessä kotitaloudessa.**
V2G-teknologialla varustetut sähköajoneuvot voivat olla ratkaisevassa roolissa uusiutuvien energialähteiden integroinnissa, varastoimalla tuuli- tai aurinkovoimalla tuotettua sähköä ja syöttämällä sen takaisin verkkoon tarvittaessa, vähentäen näin riippuvuutta fossiilisista polttoaineista.
Nissanin järjestelmä, joka tulee tarjolle Isossa Britanniassa, eroaa muista V2G-ratkaisuista mahdollistamalla kaksisuuntaisuuden sekä AC- että DC-virroille integroidun, ajoneuvon sisäisen laturin ansiosta.
Tämä vähentää merkittävästi kotilaturin kustannuksia ja tekee teknologiasta saavutettavampaa useammille ihmisille. Nissanin tavoitteena on tarjota kaksisuuntainen laturi hintaan, joka on verrattavissa nykyisin saatavilla olevaan yksisuuntaiseen laturiin.
Kustannusten alentamisen lisäksi Nissanin V2G-järjestelmä antaa asiakkaille täydellisen hallinnan ja joustavuuden energiansa suhteen erillisen sovelluksen kautta.
Nissanin kaksisuuntaisen V2G-teknologian avulla asiakkaat voivat puolittaa sähköajoneuvon vuosittaiset käyttökustannukset. Sama teknologia voi myös vähentää latauksen nettopäästöjä 30% vuodessa per sähköajoneuvo keskimääräisessä brittiläisessä kotitaloudessa.**
Nissan
Lanseeraus on osa Nissanin strategiaa luoda täysin integroitu energiajärjestelmä – kestävästi valmistetut sähköajoneuvot tarjoavat päästötöntä liikkumista, ladattuna puhtaalla energialla ja sen lisäksi ne kykenevät syöttämään sähköä takaisin kotiin sekä verkkoon.
Hugues Desmarchelier, Nissan Vice President, Global Electrification Ecosystem & EV Programs:
“Teknologia, jonka tuomme asiakkaille, voi muuttaa merkittävästi käsitystämme autosta. Ei vain kulkuvälineenä, vaan liikkuvana energian varastointiyksikkönä, joka voi säästää rahaa, tukea energiajärjestelmien siirtymää pois fossiilisista polttoaineista ja tuoda meidät lähemmäksi hiilivapaata tulevaisuutta.”
“Nissan on ylpeä voidessaan tarjota teknologiaa yhteiskunnan hyödyksi. Läpimurto kaksisuuntaisessa latausratkaisussa merkitsee huomattavaa kustannusten vähennystä uusien sähköajoneuvojen integroinnissa energiaverkkoon ja mahdollisuutta hyödyntää autoa tulonlähteenä sen elinkaaren aikana.”
Nissanin tavoitteena on tulla aidosti kestäväksi yritykseksi sekä edistää puhtaampaa, turvallisempaa ja osallistavampaa maailmaa kaikille.
Vahvat kumppanuudet tukevat menestyksekästä kokeilua Isossa-Britanniassa
V2G-kokeilu Isossa-Britanniassa on osittain rahoitettu Ison-Britannian hallituksen Advanced Propulsion Centre (APC) -keskuksen toimesta, joka on perustettu tukemaan ja nopeuttamaan autoteollisuuden siirtymää kohti hiilineutraaliutta.
Ian Constance, APC Chief Executive Officer:
“Tämä on merkittävä virstanpylväs Nissan Technical Centre Europen johtamalle yhteistyöhankkeelle, jota tukee Ison-Britannian kauppa- ja teollisuusministeriö APC:n kautta. Investointi uraauurtavaan Vehicle to Grid -teknologiaan ja tutkimus- ja kehitystyöhön Isossa-Britanniassa on osa järjestelmätason lähestymistapaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.”
Kokeilun aikana Nissan työskenteli useiden kumppaneiden kanssa, mukaan lukien Dreev ja Enovates. Dreev vastasi datan keräämisestä, asiakasprofiilien luomisesta ja lataus- ja purkusuunnitelman asettamisesta analysoimalla tietoja laturista.
Enovates, belgialainen teknologiayritys, kehitti sähköajoneuvojen latauslaitteen (EVSE), mukaan lukien sen asennus ja testisertifiointi.
Laturi toimii järjestelmän keskuksena, lähettäen ja vastaanottaen tietoja energian kysynnästä ja tarjonnasta Dreevin pilvestä, ja ohjaten auton lataamaan tai purkamaan sähköä asetetulla määrällä kotiin tai verkkoon.
Nottinghamin yliopisto oli myös keskeisessä roolissa kokeilussa, tarjoten toimintapohjan kampuksellaan sijaitsevissa Creative Energy Homes -kodeissa ja tukien akateemista tutkimusta.
Nissan jatkaa yhteistyötä näiden ja muiden kumppaneiden kanssa, jotta tarvittavat verkon sertifioinnit saadaan myös muilla markkinoilla. Yhteistyö jatkaa myös saumattoman käyttäjäkokemuksen kehittämistä ja laajentaakseen teknologian saatavuutta useammille asiakkaille.
Nissan AMIEO Chairperson Guillaume Cartier:
"Yksi yhteiskunnan suurista haasteista on energian saanti - miten teemme siitä edullista, luotettavaa ja puhdasta. Nissanilla näemme tulevaisuuden asiakkaillemme, jossa heidän energiansa tulee pihalla olevasta autosta - ei vain voimalaitoksesta - täysin integroituna, joustavana ja puhtaampana.”
* G99 UK grid code AC -sertifiointi TUV Rheinlandin toimesta
** Älykkään ja ei-älykkään latauksen kustannussäästö perustuu tyypillisen brittiläisen asiakkaan sähköajoneuvon energialaskuun eDF Dreevin simulaation mukaan
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Fynen uusi bassokaiutin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
LampizatOrin uusi dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ