Mercedes-Benz
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Saksan liittovaltion autoliikenneviranomainen on hyväksynyt käyttöön Mercedes-Benzin päivitetyn, ehdollisesti autonomisen Drive Pilot -ajojärjestelmän. Teknologia tulee myyntiin Saksassa tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.
Päivityksen ansiosta Drive Pilot on nopeimmin käyttöön sertifioitu SAE Tason 3 -avustinjärjestelmä sarjatuotantoajoneuvoissa. Uusin kehitysversio on saatavana lisävarusteena S-sarjaan ja EQS:ään, ja hinnat alkavat Saksassa 5950 eurosta (sis. alv,). Jo valmiit Drive Pilotilla varustetut autot saavat päivityksen ilmaiseksi, joko OTA-päivityksenä tai korjaamokäynnin yhteydessä. Ohjelmistopäivitystä varten autoon ei tarvitse vaihtaa mitään komponentteja.
”Haluamme tarjota asiakkaillemme lisäarvoa Mercedes-Benzin innovatiivisilla teknologioilla. Kun Drive Pilot on aktivoitu, kuljettaja voi keskittyä muihin asioihin, ja auto hoitaa ajamisen itse. Päivityksen ansiosta tämä on nyt mahdollista jopa 95 km/h nopeudessa Saksassa tietyin edellytyksin. Olen ylpeä, että järjestelmä tulee juuri meiltä ja varma siitä, että olemme oikealla tiellä ajamisen turvallisuuteen keskittyvän lähestymistapamme ansiosta”, Mercedes-Benzin kehitysjohtaja Thomas Schäfer vakuuttaa.
Päivitettyä Drive Pilot -järjestelmää voidaan käyttää 95 km/h ajonopeuksissa ja liikennevirrassa Saksan koko 13191 kilometriä pitkällä Autobahn-verkolla. Automaattiajamista voidaan hyödyntää aikaisempaa useammin ja pidempään. Kun Drive Pilot on aktivoitu, kuljettaja saa esimerkiksi katsella elokuvaa tai seurata televisiota, lukea lehteä itse tai MBUX-järjestelmän kautta, työskennellä tai rentoutua auton liikkuessa ehdollisesti automatisoidussa ajotilassa. SAE Tason 3 vaatimusten mukaisesti automatisoidut ajotoiminnot voivat ottaa haltuun tietyt ajotehtävät, mutta kuljettaja tarvitaan edelleen ja hänen on oltava valmiina ottamaan ajoneuvo hallintaansa auton sitä pyytäessä.
Mercedes-Benz tähtää 130 km/h nopeuksiin tällä vuosikymmenellä
Drive Pilotin tärkein ominaisuus on edelleen turvallisuus. Järjestelmä on luonteeltaan ei-välttämätön lisävaruste, jonka mukaisesti kaikki auton tärkeät toiminnot kuten sähköelektroniikka, ohjaus ja jarrut on sisäänrakennettu kahdesti. Tarvittaessa järjestelmä pystyy siis aina siirtämään auton hallinnan takaisin kuljettajalle. Jos hän ei kykene ottamaan hallintaa itselleen koko ajan nopeutuvista kehotuksista huolimatta tai haltuunottoaika umpeutuu esimerkiksi terveysongelmien takia, järjestelmä hidastaa autoa hallitusti, pysäyttää sen turvalliseen paikkaan ja kytkee hätävilkut päälle.
Järjestelmän toiminta perustuu yli 35 anturiin (kamerat, tutkat, ultraäänianturit ja LIDAR-lasertutka). Ne varmistavat koko ajan ympäristön reaaliaikaisen havainnoinnin ja seurannan. Tason 3 autonomisessa ajamisessa ja sitä korkeammissa versioissa LIDARin käyttö on välttämätöntä turvallisuuden kannalta. Erittäin yksityiskohtainen digitaalinen kartta ja paikannusjärjestelmä varmistavat, että Drive Pilot tietää tarkalleen, millä kaistalla auto ajaa – jopa muutaman senttimetrin tarkkuudella. Mercedes-Benzin autonomisen ajamisen taustalla on neljän toisiaan tukevan järjestelmän yhteiskäyttö, ei tukeutuminen vain yhteen havainnointiteknologiaan.
Mercedes-Benzin kehitystyö Drive Pilotin parissa jatkuu vastaisuudessakin. Tavoitteena on, että järjestelmä jatkossa toimii entistä suuremmissa nopeuksissa ja yhä pidempään ilman kuljettajan pakollista väliintuloa. Yhtiön näkemyksen mukaan autonomisten ajoneuvojen määrän kasvaminen parantaa tieliikenteen turvallisuutta. Tällä hetkellä lain sallima ehdollisen autonomisen ajamisen enimmäisnopeus Saksassa on 130 km/h. Mercedes-Benz pyrkii saavuttamaan tämän rajan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Kehitystyössä huomioidaan myös näkökohtia, jotka eivät liity suoraan autonomisen ajamisen teknologiaan. Mercedes-Benz on ensimmäisenä autonvalmistajana kehittänyt erityisiä turkooseja valoja, jotka osoittavat auton ulkopuolelle, onko Drive Pilot parhaillaan käytössä. Tämä helpottaa autonomisen ajoneuvon tunnistamista liikenteessä ja helpottaa automatisoitujen ajoneuvojen hyväksymistä. Valojen ansiosta myös poliisi voi tunnistaa järjestelmän tilan. Vaikka ulkoisten merkkivalojen käyttö ei ole vielä sallittua Saksassa, niistä saatu palaute testiajoissa Yhdysvalloissa on ollut positiivista. Merkkivalot on hyväksytty Kalifornian ja Nevadan osavaltioissa testikäyttöön ja myöhempään käyttöön tuotantoajoneuvoissa.
AutoBild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.
Hyundai
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.
Hyundai
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Auto Bild 2/2025 on kaupoissa
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Technicsiltä huippu nappikset
NADilta moduuleja ääniasennuksiin
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
5500 wattia 4 ohmiin
Yltiöuskollista ääntä
Acoustic Energy 300-sarja uudistuu
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI