Mercedes-Benz

Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen

Saksan liittovaltion autolii­ken­ne­vi­ra­no­mainen on hyväksynyt käyttöön Mercedes-Benzin päivitetyn, ehdollisesti autonomisen Drive Pilot -ajojärjestelmän. Teknologia tulee myyntiin Saksassa tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Auto Bild.Uutiset

Päi­vi­tyk­sen an­si­os­ta Drive Pi­lot on no­peim­min käyt­töön ser­ti­fi­oi­tu SAE Ta­son 3 -avus­tin­jär­jes­tel­mä sar­ja­tuo­tan­to­a­jo­neu­vois­sa. Uu­sin ke­hi­tys­ver­sio on saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na S-sar­jaan ja EQS:ään, ja hin­nat al­ka­vat Sak­sas­sa 5950 eu­ros­ta (sis. alv,). Jo val­miit Drive Pi­lo­til­la va­rus­te­tut au­tot saa­vat päi­vi­tyk­sen il­mai­sek­si, joko OTA-päi­vi­tyk­se­nä tai kor­jaa­mo­käyn­nin yh­tey­des­sä. Oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­tä var­ten au­toon ei tar­vit­se vaih­taa mi­tään kom­po­nent­te­ja.

”Ha­lu­am­me tar­jo­ta asi­ak­kail­lem­me li­sä­ar­voa Mer­ce­des-Ben­zin in­no­va­tii­vi­sil­la tek­no­lo­gi­oil­la. Kun Drive Pi­lot on ak­ti­voi­tu, kul­jet­ta­ja voi kes­kit­tyä mui­hin asi­oi­hin, ja au­to hoi­taa aja­mi­sen it­se. Päi­vi­tyk­sen an­si­os­ta tämä on nyt mah­dol­lis­ta jopa 95 km/h no­peu­des­sa Sak­sas­sa tie­tyin edel­ly­tyk­sin. Olen yl­peä, et­tä jär­jes­tel­mä tu­lee juu­ri meil­tä ja var­ma sii­tä, et­tä olem­me oi­ke­al­la tiel­lä aja­mi­sen tur­val­li­suu­teen kes­kit­ty­vän lä­hes­ty­mis­ta­pam­me an­si­os­ta”, Mer­ce­des-Ben­zin ke­hi­tys­joh­ta­ja Tho­mas Schä­fer va­kuut­taa.

Päi­vi­tet­tyä Drive Pi­lot -jär­jes­tel­mää voi­daan käyt­tää 95 km/h ajo­no­peuk­sis­sa ja lii­ken­ne­vir­ras­sa Sak­san koko 13191 ki­lo­met­riä pit­käl­lä Au­to­bahn-ver­kol­la. Au­to­maat­ti­a­ja­mis­ta voi­daan hyö­dyn­tää ai­kai­sem­paa use­am­min ja pi­dem­pään. Kun Drive Pi­lot on ak­ti­voi­tu, kul­jet­ta­ja saa esi­mer­kik­si kat­sel­la elo­ku­vaa tai seu­ra­ta te­le­vi­si­o­ta, lu­kea leh­teä it­se tai MBUX-jär­jes­tel­män kaut­ta, työs­ken­nel­lä tai ren­tou­tua au­ton liik­ku­es­sa eh­dol­li­ses­ti au­to­ma­ti­soi­dus­sa ajo­ti­las­sa. SAE Ta­son 3 vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti au­to­ma­ti­soi­dut ajo­toi­min­not voi­vat ot­taa hal­tuun tie­tyt ajo­teh­tä­vät, mut­ta kul­jet­ta­ja tar­vi­taan edel­leen ja hä­nen on ol­ta­va val­mii­na ot­ta­maan ajo­neu­vo hal­lin­taan­sa au­ton sitä pyy­tä­es­sä.

Mer­ce­des-Benz täh­tää 130 km/h no­peuk­siin täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä

Drive Pi­lo­tin tär­kein omi­nai­suus on edel­leen tur­val­li­suus. Jär­jes­tel­mä on luon­teel­taan ei-vält­tä­mä­tön li­sä­va­rus­te, jon­ka mu­kai­ses­ti kaik­ki au­ton tär­ke­ät toi­min­not ku­ten säh­kö­e­lekt­ro­niik­ka, oh­jaus ja jar­rut on si­sään­ra­ken­net­tu kah­des­ti. Tar­vit­ta­es­sa jär­jes­tel­mä pys­tyy siis ai­na siir­tä­mään au­ton hal­lin­nan ta­kai­sin kul­jet­ta­jal­le. Jos hän ei ky­ke­ne ot­ta­maan hal­lin­taa it­sel­leen koko ajan no­peu­tu­vis­ta ke­ho­tuk­sis­ta huo­li­mat­ta tai hal­tuu­not­to­ai­ka um­peu­tuu esi­mer­kik­si ter­vey­son­gel­mien ta­kia, jär­jes­tel­mä hi­das­taa au­toa hal­li­tus­ti, py­säyt­tää sen tur­val­li­seen paik­kaan ja kyt­kee hä­tä­vil­kut pääl­le.

Jär­jes­tel­män toi­min­ta pe­rus­tuu yli 35 an­tu­riin (ka­me­rat, tut­kat, ult­ra­ää­ni­an­tu­rit ja LI­DAR-la­ser­tut­ka). Ne var­mis­ta­vat koko ajan ym­pä­ris­tön re­aa­li­ai­kai­sen ha­vain­noin­nin ja seu­ran­nan. Ta­son 3 au­to­no­mi­ses­sa aja­mi­ses­sa ja sitä kor­ke­am­mis­sa ver­si­ois­sa LI­DA­Rin käyt­tö on vält­tä­mä­tön­tä tur­val­li­suu­den kan­nal­ta. Erit­täin yk­si­tyis­koh­tai­nen di­gi­taa­li­nen kart­ta ja pai­kan­nus­jär­jes­tel­mä var­mis­ta­vat, et­tä Drive Pi­lot tie­tää tar­kal­leen, mil­lä kais­tal­la au­to ajaa – jopa muu­ta­man sent­ti­met­rin tark­kuu­del­la. Mer­ce­des-Ben­zin au­to­no­mi­sen aja­mi­sen taus­tal­la on nel­jän toi­si­aan tu­ke­van jär­jes­tel­män yh­teis­käyt­tö, ei tu­keu­tu­mi­nen vain yh­teen ha­vain­noin­ti­tek­no­lo­gi­aan.

Mer­ce­des-Ben­zin ke­hi­tys­työ Drive Pi­lo­tin pa­ris­sa jat­kuu vas­tai­suu­des­sa­kin. Ta­voit­tee­na on, et­tä jär­jes­tel­mä jat­kos­sa toi­mii en­tis­tä suu­rem­mis­sa no­peuk­sis­sa ja yhä pi­dem­pään il­man kul­jet­ta­jan pa­kol­lis­ta vä­liin­tu­loa. Yh­ti­ön nä­ke­myk­sen mu­kaan au­to­no­mis­ten ajo­neu­vo­jen mää­rän kas­va­mi­nen pa­ran­taa tie­lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta. Täl­lä het­kel­lä lain sal­li­ma eh­dol­li­sen au­to­no­mi­sen aja­mi­sen enim­mäis­no­peus Sak­sas­sa on 130 km/h. Mer­ce­des-Benz pyr­kii saa­vut­ta­maan tä­män ra­jan vuo­si­kym­me­nen lop­puun men­nes­sä.

Ke­hi­tys­työs­sä huo­mi­oi­daan myös nä­kö­koh­tia, jot­ka ei­vät lii­ty suo­raan au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tek­no­lo­gi­aan. Mer­ce­des-Benz on en­sim­mäi­se­nä au­ton­val­mis­ta­ja­na ke­hit­tä­nyt eri­tyi­siä tur­koo­se­ja va­lo­ja, jot­ka osoit­ta­vat au­ton ul­ko­puo­lel­le, on­ko Drive Pi­lot par­hail­laan käy­tös­sä. Tämä hel­pot­taa au­to­no­mi­sen ajo­neu­von tun­nis­ta­mis­ta lii­ken­tees­sä ja hel­pot­taa au­to­ma­ti­soi­tu­jen ajo­neu­vo­jen hy­väk­sy­mis­tä. Va­lo­jen an­si­os­ta myös po­lii­si voi tun­nis­taa jär­jes­tel­män ti­lan. Vaik­ka ul­kois­ten merk­ki­va­lo­jen käyt­tö ei ole vie­lä sal­lit­tua Sak­sas­sa, niis­tä saa­tu pa­lau­te tes­ti­a­jois­sa Yh­dys­val­lois­sa on ol­lut po­si­tii­vis­ta. Merk­ki­va­lot on hy­väk­syt­ty Ka­li­for­ni­an ja Ne­va­dan osa­val­ti­ois­sa tes­ti­käyt­töön ja myö­hem­pään käyt­töön tuo­tan­to­a­jo­neu­vois­sa.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN