Mercedes-Benz
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Saksan liittovaltion autoliikenneviranomainen on hyväksynyt käyttöön Mercedes-Benzin päivitetyn, ehdollisesti autonomisen Drive Pilot -ajojärjestelmän. Teknologia tulee myyntiin Saksassa tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.
Päivityksen ansiosta Drive Pilot on nopeimmin käyttöön sertifioitu SAE Tason 3 -avustinjärjestelmä sarjatuotantoajoneuvoissa. Uusin kehitysversio on saatavana lisävarusteena S-sarjaan ja EQS:ään, ja hinnat alkavat Saksassa 5950 eurosta (sis. alv,). Jo valmiit Drive Pilotilla varustetut autot saavat päivityksen ilmaiseksi, joko OTA-päivityksenä tai korjaamokäynnin yhteydessä. Ohjelmistopäivitystä varten autoon ei tarvitse vaihtaa mitään komponentteja.
”Haluamme tarjota asiakkaillemme lisäarvoa Mercedes-Benzin innovatiivisilla teknologioilla. Kun Drive Pilot on aktivoitu, kuljettaja voi keskittyä muihin asioihin, ja auto hoitaa ajamisen itse. Päivityksen ansiosta tämä on nyt mahdollista jopa 95 km/h nopeudessa Saksassa tietyin edellytyksin. Olen ylpeä, että järjestelmä tulee juuri meiltä ja varma siitä, että olemme oikealla tiellä ajamisen turvallisuuteen keskittyvän lähestymistapamme ansiosta”, Mercedes-Benzin kehitysjohtaja Thomas Schäfer vakuuttaa.
Päivitettyä Drive Pilot -järjestelmää voidaan käyttää 95 km/h ajonopeuksissa ja liikennevirrassa Saksan koko 13191 kilometriä pitkällä Autobahn-verkolla. Automaattiajamista voidaan hyödyntää aikaisempaa useammin ja pidempään. Kun Drive Pilot on aktivoitu, kuljettaja saa esimerkiksi katsella elokuvaa tai seurata televisiota, lukea lehteä itse tai MBUX-järjestelmän kautta, työskennellä tai rentoutua auton liikkuessa ehdollisesti automatisoidussa ajotilassa. SAE Tason 3 vaatimusten mukaisesti automatisoidut ajotoiminnot voivat ottaa haltuun tietyt ajotehtävät, mutta kuljettaja tarvitaan edelleen ja hänen on oltava valmiina ottamaan ajoneuvo hallintaansa auton sitä pyytäessä.
Mercedes-Benz tähtää 130 km/h nopeuksiin tällä vuosikymmenellä
Drive Pilotin tärkein ominaisuus on edelleen turvallisuus. Järjestelmä on luonteeltaan ei-välttämätön lisävaruste, jonka mukaisesti kaikki auton tärkeät toiminnot kuten sähköelektroniikka, ohjaus ja jarrut on sisäänrakennettu kahdesti. Tarvittaessa järjestelmä pystyy siis aina siirtämään auton hallinnan takaisin kuljettajalle. Jos hän ei kykene ottamaan hallintaa itselleen koko ajan nopeutuvista kehotuksista huolimatta tai haltuunottoaika umpeutuu esimerkiksi terveysongelmien takia, järjestelmä hidastaa autoa hallitusti, pysäyttää sen turvalliseen paikkaan ja kytkee hätävilkut päälle.
Järjestelmän toiminta perustuu yli 35 anturiin (kamerat, tutkat, ultraäänianturit ja LIDAR-lasertutka). Ne varmistavat koko ajan ympäristön reaaliaikaisen havainnoinnin ja seurannan. Tason 3 autonomisessa ajamisessa ja sitä korkeammissa versioissa LIDARin käyttö on välttämätöntä turvallisuuden kannalta. Erittäin yksityiskohtainen digitaalinen kartta ja paikannusjärjestelmä varmistavat, että Drive Pilot tietää tarkalleen, millä kaistalla auto ajaa – jopa muutaman senttimetrin tarkkuudella. Mercedes-Benzin autonomisen ajamisen taustalla on neljän toisiaan tukevan järjestelmän yhteiskäyttö, ei tukeutuminen vain yhteen havainnointiteknologiaan.
Mercedes-Benzin kehitystyö Drive Pilotin parissa jatkuu vastaisuudessakin. Tavoitteena on, että järjestelmä jatkossa toimii entistä suuremmissa nopeuksissa ja yhä pidempään ilman kuljettajan pakollista väliintuloa. Yhtiön näkemyksen mukaan autonomisten ajoneuvojen määrän kasvaminen parantaa tieliikenteen turvallisuutta. Tällä hetkellä lain sallima ehdollisen autonomisen ajamisen enimmäisnopeus Saksassa on 130 km/h. Mercedes-Benz pyrkii saavuttamaan tämän rajan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Kehitystyössä huomioidaan myös näkökohtia, jotka eivät liity suoraan autonomisen ajamisen teknologiaan. Mercedes-Benz on ensimmäisenä autonvalmistajana kehittänyt erityisiä turkooseja valoja, jotka osoittavat auton ulkopuolelle, onko Drive Pilot parhaillaan käytössä. Tämä helpottaa autonomisen ajoneuvon tunnistamista liikenteessä ja helpottaa automatisoitujen ajoneuvojen hyväksymistä. Valojen ansiosta myös poliisi voi tunnistaa järjestelmän tilan. Vaikka ulkoisten merkkivalojen käyttö ei ole vielä sallittua Saksassa, niistä saatu palaute testiajoissa Yhdysvalloissa on ollut positiivista. Merkkivalot on hyväksytty Kalifornian ja Nevadan osavaltioissa testikäyttöön ja myöhempään käyttöön tuotantoajoneuvoissa.
AutoBild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
McIntoshilta striimeri-dac
Yltiöuskollista ääntä
Piilotettu digitaalinen totuus
Miespolvet vaihtuvat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi