Volvon asiakkaille tarjotaan älypuhelinsovellusta, joka korvaa fyysisen avaimen digitaalisella avaimella.

Volvon asiakkaille tarjotaan älypuhelinsovellusta, joka korvaa fyysisen avaimen digitaalisella avaimella.

Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta

Vuosikymmenien ajan kuljettajat ovat tottuneet käyttämään ja ajamaan autoja fyysisillä avaimilla. Mutta nyt tähän tulee muutos. Autoteollisuutta mullistavassa ratkaisussa Volvo aikoo ensimmäisenä auton­val­mis­tajana tarjota asiakkailleen autoja ilman avaimia vuodesta 2017 lähtien.

Auto Bild.Uutiset

In­no­va­tii­vi­nen Blu­e­tooth-poh­jai­nen di­gi­taa­li­a­vain­tek­niik­ka an­taa Vol­von asi­ak­kail­le enem­män jous­ta­vuut­ta ja uu­sia ta­po­ja käyt­tää ja ja­kaa au­to­ja.

Uu­den Vol­vo -so­vel­luk­sen di­gi­taa­li­sel­la avai­mel­la voi teh­dä sa­mo­ja asi­oi­ta kuin fyy­si­sel­lä­kin avai­mel­la. Sil­lä voi mm. lu­ki­ta ja ava­ta ovet ja ta­ka­luu­kun ja käyn­nis­tää moot­to­rin.

Uu­si tek­niik­ka tar­jo­aa asi­ak­kail­le myös mah­dol­li­suu­den vas­taa­not­taa so­vel­luk­ses­sa use­am­pia di­gi­taa­li­sia avai­mia, min­kä an­si­os­ta he voi­vat käyt­tää eri Vol­vo -au­to­ja eri pai­kois­sa ti­lan­teen mu­kaan.

So­vel­lus­ta käyt­tä­mäl­lä ih­mi­set voi­si­vat esi­mer­kik­si va­ra­ta ja mak­saa vuok­ra-au­ton mis­sä päin maa­il­maa ta­han­sa ja saa­da di­gi­taa­li­sen au­to­na­vai­men suo­raan pu­he­li­meen. Vuok­raa­mol­le saa­vut­tu­aan asi­a­kas voi pai­kan­taa au­ton GPS:n avul­la, ava­ta lu­ki­tuk­sen ja läh­teä mat­kaan. Näin hän vält­tyy tur­haut­ta­val­ta jo­not­ta­mi­sel­ta esi­mer­kik­si len­to­kent­tien vuok­raa­mo­tis­keil­lä.

Vol­von di­gi­taa­li­sen avai­men an­si­os­ta au­ton ja­ka­mi­ses­ta tu­lee yk­sin­ker­tais­ta ja kä­te­vää. Vol­von omis­ta­jat voi­vat lä­het­tää di­gi­taa­li­sen avai­men toi­sil­le ih­mi­sil­le äly­pu­he­li­men vä­li­tyk­sel­lä, jot­ta per­heen­jä­se­net, ys­tä­vät tai työ­to­ve­rit voi­vat käyt­tää au­toa.

– Me Vol­vol­la kes­ki­tym­me tek­niik­kaan, joka te­kee asi­ak­kai­den elä­mäs­tä hel­pom­paa ja sääs­tää ai­kaa. Liik­ku­mis­tar­peet ke­hit­ty­vät, ja asi­ak­kaam­me odot­ta­vat, et­tä au­ton käyt­tä­mi­nen on mut­ka­ton­ta. In­no­va­tii­vi­sel­la di­gi­taa­li­a­vain­tek­nii­kal­la on po­ten­ti­aa­lia muut­taa Vol­vo­jen käyt­tö­ta­paa ja ja­ka­mis­ta. Sen si­jaan, et­tä au­to sei­soo käyt­tä­mät­tö­mä­nä koko päi­vän py­sä­köin­ti­a­lu­eel­la, sitä voi käyt­tää use­am­min ja te­hok­kaam­min omis­ta­jan toi­vei­den mu­kaan, ker­too Vol­von tuo­test­ra­te­gi­an ja ajo­neu­vo­lin­ja­hal­lin­non joh­ta­ja Hen­rik Green.

Vol­vo tes­taa tek­niik­kaa vuo­den 2016 ke­vääl­lä yh­des­sä au­to­jen ja­ka­mi­seen eri­kois­tu­neen Sunf­leet-yri­tyk­sen kans­sa, joka si­jait­see Gö­te­bor­gin len­to­ken­täl­lä Ruot­sis­sa. Vuon­na 2017 uu­si di­gi­taa­li­a­vain­tek­niik­ka asen­ne­taan ra­jal­li­seen mää­rään kau­pal­li­ses­ti saa­ta­vil­la ole­via au­to­ja.

– Ja­et­tuun avain­tek­niik­kaan liit­tyy luon­nol­li­ses­ti mo­nia ky­sy­myk­siä. Tut­kim­me kiin­nos­tu­nee­na, kuin­ka tätä tek­niik­kaa voi­si käyt­tää tu­le­vai­suu­des­sa, ja olem­me avoi­mia tuo­reil­le aja­tuk­sil­le, li­sää Vol­von uu­sien au­to­jen eri­kois­tuot­tei­den joh­ta­ja Mar­tin Ro­senq­vist.

Vol­vo on uu­sien di­gi­taa­li­a­vain­so­vel­lus­ten pi­o­nee­ri. Vuon­na 2015 ruot­sa­lai­nen pre­mium-au­to­jen val­mis­ta­ja lan­see­ra­si maa­il­man en­sim­mäi­sen so­vel­luk­sen, jon­ka avul­la kaup­pa voi toi­mit­taa verk­ko-os­tok­set suo­raan asi­ak­kaan au­toon ker­ta­käyt­töis­tä di­gi­taa­li­a­vain­ta käyt­tä­mäl­lä. Nyt di­gi­taa­li­a­vain­tek­niik­ka tu­lee myös asi­ak­kai­den saa­ta­vil­le.

Fyy­si­siä avai­mia tar­jo­taan jat­kos­sa­kin asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat nii­tä.

Vol­von in­no­va­tii­vi­nen avai­met­to­man au­ton tek­niik­ka esi­tel­lään en­sim­mäi­sen ker­ran Mo­bi­le World Cong­ress 2016 -ta­pah­tu­mas­sa (22.-25.hel­mi­kuu­ta) Bar­ce­lo­nas­sa Erics­so­nin osas­tol­la.

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN