Molempien Toyotien ajotuntuma on melko samanlainen.
Oskari Pentti
Kumpi Toyota voittaa? Vertailussa C-HR AWD ja C-HR Hybrid
Kumpi on pätevämpi, hybridi vai nelivetoinen bensaturbo? Oikeastaan nelivetoisuuden puolesta puhuu vain kaksi asiaa.
C-HR on pirteästi erilaisen näköinen Toyota, mutta sitä ei ole kuitenkaan muotoiltu yliampuvasti.
Erilaisesta tekniikasta huolimatta vertailtavat mallit eivät eroa toisistaan korin muotoilun osalta, joten niiden tiloissakaan ei ole eroja.
Toyotan crossover-konsepti on varsin samanlainen kuin monella muullakin merkillä, mutta on siinä myös eroja. C-HR on korkeampi kuin tavalliset henkilöautot, mutta korin muotoilu on onnistunut hyvin, ja Toyota-uutuus näyttää varsin matalalta.
Coupémainen kori
Suurempi korkeus helpottaa kuljettajan paikalle pääsemistä, ja tyylikäs kori kätkee sisäänsä kelvolliset tilat. Etuistuimen säätövaroissa on riittävästi reserviä, vaikka joku saattaa kaivata ohjauspyörän pitkittäissäätöön lisää liikevaraa, että ratin saisi lähemmäs kuljettajaa.
Takaistuimelle meneminen on niin ikään varsin vaivatonta. Takaoven ulkokahva saattaa haetuttaa itseään, sillä se on sijoitettu oven ylänurkkaan. Paikka on aikuiselle käyttäjälle varsin luonteva, mutta kun lapset availevat takaovia, iskee pieni pelko kahvan kestävyydestä, sillä kurottelemalla kahvaa vetävä pienokainen näyttää roikkuvan kahvassa. Ulospäin vedettävä kahva on kuitenkin varsin tukevan oloinen ja tyylikäs.
Takaoven avaamisen yhteydessä tulee tunne, että pääntilaa on vähän. Oviaukon muotoilu on omiaan lisäämään tätä tunnetta, sillä aukon takalaita kaartuu varsin voimakkaasti alaspäin. Istuimella on kuitenkin täysikasvuiselle aikuisellekin varsin hyvin tilaa. Tilantuntu on ehkä hieman ahdistava, sillä voimakkaasti kaartuva kattolinja rajaa sivuikkunoiden kokoa varsin paljon, joten pitkä matkustaja joutuu hieman kurkkimaan nähdäkseen sivulle. C-HR:n varsin coupémainen muotoilu on tyylikäs, joten takaistuimella syntyvä pieni klaustrofobinen tunne on helppo antaa anteeksi.
Hybriditekniikalla varustetun coupémaisen crossoverin polttoainetalous on hyvä.
Oskari Pentti
Nelivetoisuus takaa linjakkaalle C-HR:lle paremman etenemiskyvyn.
Oskari Pentti
Myös kojelaudan muotoilu on pirteän erilainen. Alkuun saattaa näyttää siltä, että keskinäyttö peittää näkymiä liikenteeseen, mutta suuresta koosta huolimatta se jää riittävän alas. Muotoilun jälkeen huomio kiinnittyy ohjaamon materiaaleihin: ne näyttävät tyylikkäiltä ja tuntuvat laadukkailta sekä kojelaudassa että muualla.
Vertailtavissa on samanlaiset materiaalit, mutta niiden värityksessä on eroa. Sininen on Toyotalla yleisesti hybridin ”tunnusväri”, joten myös hybridi-C-HR:ssä kojelautaa ja ovia kiertävä koristelista sekä käynnistysnappi ovat siniset. Bensaturbossa samainen lista ja käynnistyspainike ovat ”vaatimattomamman” näköiset.
CVT-vaihteiston erot
Ajotuntuma on periaatteessa melko samanlainen. Jousitus on varsin jämäkkä, joten kori ei kallistele liikoja. Jousitus ei kuitenkaan ole epämukavan kova vaan toimii kokonaisuudessa mainiosti. C-HR on nuorekkaan oloinen – mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että vanhempi kuluttajakunta vieroksuisi sitä. Kokonaisuus on käytön kannalta helppo ja vaivaton.
Molemmissa vertailtavissa oli voimapaketin jatkeena CVT-vaihteisto, joka takaa ajamisen helppouden. Portaaton CVT-vaihteisto vaihtelee välityksiä ohjainyksikön käskyjen mukaan, joten moottorin kierrokset vaihtelevat varsin eritahtisesti ajonopeuteen verrattuna.
Voimakkaissa kiihdytyksissä moottorin käyntinopeus siis kipuaa liki rajoittimen tuntumaan kiihdytyksen aluksi ja pysyttelee korkeana koko kiihdytyksen ajan. Vaikka automaatit muuttavat välityksiään samaan tyyliin, ovat vaihteistot tyystin erilaiset.
Ohjaamon materiaalit näyttävät ja tuntuvat laadukkailta. Tästä kulmasta katsottuna iso keskinäyttö näyttää haittaavan näkyvyyttä, mutta todellisuudessa niin ei tapahdu.
Oskari Pentti
Bensaturbossa on perinteinen metallihihnalla voiman välittävä ”variaattorityyppinen” automaatti, jossa välitys muuttuu hihnan liikkuessa kahden lautaspyöräparin välissä. Hybridin e-CVT koostuu kahdesta sähkömoottorista ja planeettapyörästöstä. Pienempi sähkömoottori on yhteydessä polttomoottorin kampiakseliin, ja se myös käynnistää polttomoottorin ja toimii laturina polttomoottorin käydessä.
Suurempi sähkömoottori on yhteydessä vetoakseliin ja pyörii sen kanssa samaa nopeutta – suurempaa sähkömoottoria käytetään siis voiman välittämiseen. Rakenneeroista huolimatta tuntuma on molemmissa samanlainen, eikä kummallakaan tunnu kiihdytyksissä välityksen vaihtuessa pienintäkään nykimistä.
Erilaiset vetotavat
Hybridin yhteenlaskettu järjestelmäteho on 122 hevosvoimaa. Bensaturbo antaa enimmillään 116 hevosvoimaa, joten vertailtavien olettaisi liikkuvan kutakuinkin samaan tahtiin. Voimanlähteiden ominaisuuksista johtuen kiihdytykset tuntuvat kuitenkin erilaisilta.
Hybridi tarjoaa jo kiihdytyksen alkuvaiheessa sähkömoottorin muhkean väännön, joten se lähtee kiihdytyksen aluksi liikkeelle tuntuvasti terävämmin kuin bensaturbo.
Nelivetoa haluavan on valittava bensaturbo, sillä hybridiä ei saa nelivetoisena. Nelivetoinen C-HR on varsin etuvetopainotteisen tuntuinen, mutta tarvittaessa apuun tuleva takaveto takaa huomattavasti paremman etenemiskyvyn ja liikkeellelähdön paksummassa hangessa ja liukkaissa olosuhteissa. Voimakkaasti kiihdytettäessä voimaa tuupataan aina myös hieman takapyörille, mutta etupyörät vetävät kuitenkin tuntuvasti enemmän kuin takapyörät. Tämä pitää nelivedon ajokäytöksen kaikissa tilanteissa etuvetomaisena eli hivenen aliohjaavana.
Toyotan etuistuimille pääsee helposti, ja istuimien antama tuki on hyvä mutta ei liioiteltu. Joku voi kaivata ohjauspyörän pituussäätöön lisää liikevaraa kohti kuljettajaa.
Oskari Pentti
Parempi pito on toinen nelivetobensaturbon vahvuuksista kaksivetoiseen hybridiin verrattuna. Paljon auraamattomia mökkiteitä ajelevalle nelikko on parempi vaihtoehto, vaikka siinä ei ole hybridiin verrattuna kuin reilu sentin enemmän maavaraa. Toinen merkittävä ero nelikon eduksi on vetomassoissa. Hybridin sallittu vetomassa on 725 kg, on perävaunussa jarrut tai ei. Nelivetoisella C-HR:llä saa vetää 720 kg painavaa jarrutonta ja 1 100 kg painavaa jarrullista kärryä.
Kulutuserot
Jos nelivetoisuudelle ei ole tarvetta ja kaksivetoisuus riittää, niin voimanlähteiden ominaisuuksista johtuen hybridi on miellyttävämmän tuntuinen. Tämä koskee siis myös kaksipyörävetoista 1,2-litraista turboversiota.
Vaikka C-HR kulkee alhaisemmilla nopeuksilla pelkällä sähköllä, Toyotan hybridijärjestelmällä ei tavoitella maksimaalista ajomatkaa pelkän sähkömoottorin voimin. Sähköapuri toimii useimmiten keventämässä polttomoottorin työtaakkaa silloin, kun se on raskaimmillaan – siis kiihdytettäessä. Tämä helpotus takaa sen, että hybridin 1,8-litrainen moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin kuusi desilitraa pienempi bensaturbo.
Toyotan hybridijärjestelmä leikkaa suuret kulutuspiikit pois eritoten ajo-olosuhteissa, joissa kulutus lisääntyy perinteisesti polttomoottorilla eniten. Normitetuissa kulutuslukemissa on 54 prosentin etu hybridin eduksi, vaikka maantiesyklillä se kuluttaakin ”vain” 28 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin bensaturbo.
Sähköapurin toiminta oli helppo huomata jo auton omalla kulutusmittarilla. Lyhytaikaisen kulutuksen lukemat olivat hybridillä varsin samansuuruisia, ajelipa sillä sitten paljon kiihdytyksiä sisältävää taajama-ajoa tai tasaisemmalla nopeudella maantiellä. Bensaturbon kulutuslukemat ovat ihan hyväksyttävät matka-ajossa, mutta tiuhaan liikennevaloista kiihdyteltäessä polttoaineenkulutus lisääntyy huomattavasti enemmän kuin hybridillä.
C-HR:n nelivetomalli on melko etuvetopainotteinen. Akseleiden välistä voimanjakoa voi seurata monitoiminäytöltä.
Oskari Pentti
Toyotan hybridimallissa kookkaalta keskinäytöltä voi seurata, miten energia kulkee voimanlähteiden ja akuston välillä.
Oskari Pentti
Säästö kiikarissa
Hybridiin verrattuna nelivetomalli on samoilla varusteilla lähes 4 500 euroa kalliimpi, joten vain kuluja mietittäessä hybridi on aina parempi vaihtoehto. Nelivetoisuuden perusteet tulevat siis veto- ja etenemiskyvystä, eivät ekologisuudesta.
Jos vertailuun vedetään mukaan kaksivetoinen 1,2-litrainen turbo, jää hybridi hopealle vain kolmessa asiassa. Myös kaksivetoisella 1,2-litraisella bensaturbolla jarrullisen kärryn suurin sallittu vetomassa on 1 100 kg, se on samoilla varusteilla vajaat 900 euroa hybridiä edullisempi, ja sen maavara on siinä reilun sentin suurempi kuin hybridissä. Hintaero tosin kuoleentuu varsin nopeasti polttoainekuluissa, joten oikeastaan vain suurempaa vetomassaa kaipaavan kannattaa valita 1,2-litrainen bensaturbo.
Norminmukaiset kulutukset eivät täsmää millään autolla todellisiin kulutuslukemiin – ajotapa ja ajo-olosuhteet vaikuttavat suuresti kulutukseen – mutta ne kertovat kulujen suunnan. Toyotan nettisivustolla on hybridilaskuri, jolla voi verrata vuotuisia kuluja nykyiseen autoon. Myös sen avulla hybridi vetää vertailtavista pidemmän korren. Polttoainekulutuksessa, ja sitä kautta myös CO2-päästöissä, hybridi on 40 prosenttia edullisempi. Valtiovallan langettamissa autoilun vuotuisissa maksuissa säästöä tulee vuodessa 30 prosenttia hybridin eduksi.
Tämän kaksikon välillä on varsin helppo tehdä valinta, jos perävaunun veto tai auraamattomat sivutiet eivät ole jokapäiväistä kauraa. Myös itseään sen paremmin ”vihreäksi” tuntevalle hybridi on voimalähteen ominaisuuksien ja kulutuksenkin osalta osuvampi valinta kuin pienempi bensaturbo.
Yhteenveto
Hybridi on parempi valinta lähes kaikilla mittapuilla mitattuna. C-HR ei kulje pelkällä sähköllä kovin pitkiä matkoja, mutta ei sitä ole siihen suunniteltukaan. Hybridijärjestelmän filosofia on keventää polttomoottorin kuormaa ja alentaa sitä kautta kulutusta.
1,2-litraisen bensaturbon etuna on huomattavasti suurempi jarrullisen perävaunun sallittu vetomassa hybridiin verrattuna, on auto kaksi- tai nelivetoinen. Koeajettu nelivetoversio tarjoilee varsin etuvetopainotteisenakin tuntuvasti kaksivetoista paremman etenemiskyvyn.
TEKNISET TIEDOT: 1.2 TURBO
Moottori: R4, turbo
Iskutilavuus: 1197 cm3
Teho kw (hv)/r/min: 85 (116)/5600
Sähkömoottorin teho: -
Järjestelmäteho: -
Vääntömomentti Nm/r/min: 185/1500−4000
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 11,4 s
Huippunopeus: 180 km/h
EU-kulutus*: 7,6/5,7/6,3 l
CO2-päästöt: 144 g/km
Tankki: 50 l
Vaihteisto: CVT-automaatti
Vetotapa: neliveto
Omamassa: 1510 kg
Kantavuus: 410 kg
Vetomassa (jarruilla/jarruitta): 1100/720 kg
Maavara: 160 mm
Tavaratila: 370 l
Pituus/leveys/korkeus: 4360/1795/1565 mm
TEKNISET TIEDOT: 1.8 HYBRID
Moottori: R4
Iskutilavuus: 1798 cm3
Teho kw (hv)/r/min: 90 (122)/ei ilmoitettu
Sähkömoottorin teho: 53 kW(72 hv)
Järjestelmäteho: 90 kW (122 hv)
Vääntömomentti Nm/r/min: 142/3600, sähköm. 163
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 11,0 s
Huippunopeus: 170 km/h
EU-kulutus*: 3,5/4,1/3,9 l
CO2-päästöt: 87 g/km
Tankki: 43 l
Vaihteisto: e-CVT-automaatti
Vetotapa: etuveto
Omamassa: 1460 kg
Kantavuus: 460 kg
Vetomassa (jarruilla/jarruitta): 725/725 kg
Maavara: 148 mm
Tavaratila: 370 l
Pituus/leveys/korkeus: 4360/1795/1555 mm
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Aequo Audion nanokaiuttimet
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Tehosubbari Australiasta
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Genelec Münchenissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL