Molempien Toyotien ajotuntuma on melko samanlainen.
Oskari Pentti
Kumpi Toyota voittaa? Vertailussa C-HR AWD ja C-HR Hybrid
Kumpi on pätevämpi, hybridi vai nelivetoinen bensaturbo? Oikeastaan nelivetoisuuden puolesta puhuu vain kaksi asiaa.
C-HR on pirteästi erilaisen näköinen Toyota, mutta sitä ei ole kuitenkaan muotoiltu yliampuvasti.
Erilaisesta tekniikasta huolimatta vertailtavat mallit eivät eroa toisistaan korin muotoilun osalta, joten niiden tiloissakaan ei ole eroja.
Toyotan crossover-konsepti on varsin samanlainen kuin monella muullakin merkillä, mutta on siinä myös eroja. C-HR on korkeampi kuin tavalliset henkilöautot, mutta korin muotoilu on onnistunut hyvin, ja Toyota-uutuus näyttää varsin matalalta.
Coupémainen kori
Suurempi korkeus helpottaa kuljettajan paikalle pääsemistä, ja tyylikäs kori kätkee sisäänsä kelvolliset tilat. Etuistuimen säätövaroissa on riittävästi reserviä, vaikka joku saattaa kaivata ohjauspyörän pitkittäissäätöön lisää liikevaraa, että ratin saisi lähemmäs kuljettajaa.
Takaistuimelle meneminen on niin ikään varsin vaivatonta. Takaoven ulkokahva saattaa haetuttaa itseään, sillä se on sijoitettu oven ylänurkkaan. Paikka on aikuiselle käyttäjälle varsin luonteva, mutta kun lapset availevat takaovia, iskee pieni pelko kahvan kestävyydestä, sillä kurottelemalla kahvaa vetävä pienokainen näyttää roikkuvan kahvassa. Ulospäin vedettävä kahva on kuitenkin varsin tukevan oloinen ja tyylikäs.
Takaoven avaamisen yhteydessä tulee tunne, että pääntilaa on vähän. Oviaukon muotoilu on omiaan lisäämään tätä tunnetta, sillä aukon takalaita kaartuu varsin voimakkaasti alaspäin. Istuimella on kuitenkin täysikasvuiselle aikuisellekin varsin hyvin tilaa. Tilantuntu on ehkä hieman ahdistava, sillä voimakkaasti kaartuva kattolinja rajaa sivuikkunoiden kokoa varsin paljon, joten pitkä matkustaja joutuu hieman kurkkimaan nähdäkseen sivulle. C-HR:n varsin coupémainen muotoilu on tyylikäs, joten takaistuimella syntyvä pieni klaustrofobinen tunne on helppo antaa anteeksi.
Hybriditekniikalla varustetun coupémaisen crossoverin polttoainetalous on hyvä.
Oskari Pentti
Nelivetoisuus takaa linjakkaalle C-HR:lle paremman etenemiskyvyn.
Oskari Pentti
Myös kojelaudan muotoilu on pirteän erilainen. Alkuun saattaa näyttää siltä, että keskinäyttö peittää näkymiä liikenteeseen, mutta suuresta koosta huolimatta se jää riittävän alas. Muotoilun jälkeen huomio kiinnittyy ohjaamon materiaaleihin: ne näyttävät tyylikkäiltä ja tuntuvat laadukkailta sekä kojelaudassa että muualla.
Vertailtavissa on samanlaiset materiaalit, mutta niiden värityksessä on eroa. Sininen on Toyotalla yleisesti hybridin ”tunnusväri”, joten myös hybridi-C-HR:ssä kojelautaa ja ovia kiertävä koristelista sekä käynnistysnappi ovat siniset. Bensaturbossa samainen lista ja käynnistyspainike ovat ”vaatimattomamman” näköiset.
CVT-vaihteiston erot
Ajotuntuma on periaatteessa melko samanlainen. Jousitus on varsin jämäkkä, joten kori ei kallistele liikoja. Jousitus ei kuitenkaan ole epämukavan kova vaan toimii kokonaisuudessa mainiosti. C-HR on nuorekkaan oloinen – mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että vanhempi kuluttajakunta vieroksuisi sitä. Kokonaisuus on käytön kannalta helppo ja vaivaton.
Molemmissa vertailtavissa oli voimapaketin jatkeena CVT-vaihteisto, joka takaa ajamisen helppouden. Portaaton CVT-vaihteisto vaihtelee välityksiä ohjainyksikön käskyjen mukaan, joten moottorin kierrokset vaihtelevat varsin eritahtisesti ajonopeuteen verrattuna.
Voimakkaissa kiihdytyksissä moottorin käyntinopeus siis kipuaa liki rajoittimen tuntumaan kiihdytyksen aluksi ja pysyttelee korkeana koko kiihdytyksen ajan. Vaikka automaatit muuttavat välityksiään samaan tyyliin, ovat vaihteistot tyystin erilaiset.
Ohjaamon materiaalit näyttävät ja tuntuvat laadukkailta. Tästä kulmasta katsottuna iso keskinäyttö näyttää haittaavan näkyvyyttä, mutta todellisuudessa niin ei tapahdu.
Oskari Pentti
Bensaturbossa on perinteinen metallihihnalla voiman välittävä ”variaattorityyppinen” automaatti, jossa välitys muuttuu hihnan liikkuessa kahden lautaspyöräparin välissä. Hybridin e-CVT koostuu kahdesta sähkömoottorista ja planeettapyörästöstä. Pienempi sähkömoottori on yhteydessä polttomoottorin kampiakseliin, ja se myös käynnistää polttomoottorin ja toimii laturina polttomoottorin käydessä.
Suurempi sähkömoottori on yhteydessä vetoakseliin ja pyörii sen kanssa samaa nopeutta – suurempaa sähkömoottoria käytetään siis voiman välittämiseen. Rakenneeroista huolimatta tuntuma on molemmissa samanlainen, eikä kummallakaan tunnu kiihdytyksissä välityksen vaihtuessa pienintäkään nykimistä.
Erilaiset vetotavat
Hybridin yhteenlaskettu järjestelmäteho on 122 hevosvoimaa. Bensaturbo antaa enimmillään 116 hevosvoimaa, joten vertailtavien olettaisi liikkuvan kutakuinkin samaan tahtiin. Voimanlähteiden ominaisuuksista johtuen kiihdytykset tuntuvat kuitenkin erilaisilta.
Hybridi tarjoaa jo kiihdytyksen alkuvaiheessa sähkömoottorin muhkean väännön, joten se lähtee kiihdytyksen aluksi liikkeelle tuntuvasti terävämmin kuin bensaturbo.
Nelivetoa haluavan on valittava bensaturbo, sillä hybridiä ei saa nelivetoisena. Nelivetoinen C-HR on varsin etuvetopainotteisen tuntuinen, mutta tarvittaessa apuun tuleva takaveto takaa huomattavasti paremman etenemiskyvyn ja liikkeellelähdön paksummassa hangessa ja liukkaissa olosuhteissa. Voimakkaasti kiihdytettäessä voimaa tuupataan aina myös hieman takapyörille, mutta etupyörät vetävät kuitenkin tuntuvasti enemmän kuin takapyörät. Tämä pitää nelivedon ajokäytöksen kaikissa tilanteissa etuvetomaisena eli hivenen aliohjaavana.
Toyotan etuistuimille pääsee helposti, ja istuimien antama tuki on hyvä mutta ei liioiteltu. Joku voi kaivata ohjauspyörän pituussäätöön lisää liikevaraa kohti kuljettajaa.
Oskari Pentti
Parempi pito on toinen nelivetobensaturbon vahvuuksista kaksivetoiseen hybridiin verrattuna. Paljon auraamattomia mökkiteitä ajelevalle nelikko on parempi vaihtoehto, vaikka siinä ei ole hybridiin verrattuna kuin reilu sentin enemmän maavaraa. Toinen merkittävä ero nelikon eduksi on vetomassoissa. Hybridin sallittu vetomassa on 725 kg, on perävaunussa jarrut tai ei. Nelivetoisella C-HR:llä saa vetää 720 kg painavaa jarrutonta ja 1 100 kg painavaa jarrullista kärryä.
Kulutuserot
Jos nelivetoisuudelle ei ole tarvetta ja kaksivetoisuus riittää, niin voimanlähteiden ominaisuuksista johtuen hybridi on miellyttävämmän tuntuinen. Tämä koskee siis myös kaksipyörävetoista 1,2-litraista turboversiota.
Vaikka C-HR kulkee alhaisemmilla nopeuksilla pelkällä sähköllä, Toyotan hybridijärjestelmällä ei tavoitella maksimaalista ajomatkaa pelkän sähkömoottorin voimin. Sähköapuri toimii useimmiten keventämässä polttomoottorin työtaakkaa silloin, kun se on raskaimmillaan – siis kiihdytettäessä. Tämä helpotus takaa sen, että hybridin 1,8-litrainen moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin kuusi desilitraa pienempi bensaturbo.
Toyotan hybridijärjestelmä leikkaa suuret kulutuspiikit pois eritoten ajo-olosuhteissa, joissa kulutus lisääntyy perinteisesti polttomoottorilla eniten. Normitetuissa kulutuslukemissa on 54 prosentin etu hybridin eduksi, vaikka maantiesyklillä se kuluttaakin ”vain” 28 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin bensaturbo.
Sähköapurin toiminta oli helppo huomata jo auton omalla kulutusmittarilla. Lyhytaikaisen kulutuksen lukemat olivat hybridillä varsin samansuuruisia, ajelipa sillä sitten paljon kiihdytyksiä sisältävää taajama-ajoa tai tasaisemmalla nopeudella maantiellä. Bensaturbon kulutuslukemat ovat ihan hyväksyttävät matka-ajossa, mutta tiuhaan liikennevaloista kiihdyteltäessä polttoaineenkulutus lisääntyy huomattavasti enemmän kuin hybridillä.
C-HR:n nelivetomalli on melko etuvetopainotteinen. Akseleiden välistä voimanjakoa voi seurata monitoiminäytöltä.
Oskari Pentti
Toyotan hybridimallissa kookkaalta keskinäytöltä voi seurata, miten energia kulkee voimanlähteiden ja akuston välillä.
Oskari Pentti
Säästö kiikarissa
Hybridiin verrattuna nelivetomalli on samoilla varusteilla lähes 4 500 euroa kalliimpi, joten vain kuluja mietittäessä hybridi on aina parempi vaihtoehto. Nelivetoisuuden perusteet tulevat siis veto- ja etenemiskyvystä, eivät ekologisuudesta.
Jos vertailuun vedetään mukaan kaksivetoinen 1,2-litrainen turbo, jää hybridi hopealle vain kolmessa asiassa. Myös kaksivetoisella 1,2-litraisella bensaturbolla jarrullisen kärryn suurin sallittu vetomassa on 1 100 kg, se on samoilla varusteilla vajaat 900 euroa hybridiä edullisempi, ja sen maavara on siinä reilun sentin suurempi kuin hybridissä. Hintaero tosin kuoleentuu varsin nopeasti polttoainekuluissa, joten oikeastaan vain suurempaa vetomassaa kaipaavan kannattaa valita 1,2-litrainen bensaturbo.
Norminmukaiset kulutukset eivät täsmää millään autolla todellisiin kulutuslukemiin – ajotapa ja ajo-olosuhteet vaikuttavat suuresti kulutukseen – mutta ne kertovat kulujen suunnan. Toyotan nettisivustolla on hybridilaskuri, jolla voi verrata vuotuisia kuluja nykyiseen autoon. Myös sen avulla hybridi vetää vertailtavista pidemmän korren. Polttoainekulutuksessa, ja sitä kautta myös CO2-päästöissä, hybridi on 40 prosenttia edullisempi. Valtiovallan langettamissa autoilun vuotuisissa maksuissa säästöä tulee vuodessa 30 prosenttia hybridin eduksi.
Tämän kaksikon välillä on varsin helppo tehdä valinta, jos perävaunun veto tai auraamattomat sivutiet eivät ole jokapäiväistä kauraa. Myös itseään sen paremmin ”vihreäksi” tuntevalle hybridi on voimalähteen ominaisuuksien ja kulutuksenkin osalta osuvampi valinta kuin pienempi bensaturbo.
Yhteenveto
Hybridi on parempi valinta lähes kaikilla mittapuilla mitattuna. C-HR ei kulje pelkällä sähköllä kovin pitkiä matkoja, mutta ei sitä ole siihen suunniteltukaan. Hybridijärjestelmän filosofia on keventää polttomoottorin kuormaa ja alentaa sitä kautta kulutusta.
1,2-litraisen bensaturbon etuna on huomattavasti suurempi jarrullisen perävaunun sallittu vetomassa hybridiin verrattuna, on auto kaksi- tai nelivetoinen. Koeajettu nelivetoversio tarjoilee varsin etuvetopainotteisenakin tuntuvasti kaksivetoista paremman etenemiskyvyn.
TEKNISET TIEDOT: 1.2 TURBO
Moottori: R4, turbo
Iskutilavuus: 1197 cm3
Teho kw (hv)/r/min: 85 (116)/5600
Sähkömoottorin teho: -
Järjestelmäteho: -
Vääntömomentti Nm/r/min: 185/1500−4000
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 11,4 s
Huippunopeus: 180 km/h
EU-kulutus*: 7,6/5,7/6,3 l
CO2-päästöt: 144 g/km
Tankki: 50 l
Vaihteisto: CVT-automaatti
Vetotapa: neliveto
Omamassa: 1510 kg
Kantavuus: 410 kg
Vetomassa (jarruilla/jarruitta): 1100/720 kg
Maavara: 160 mm
Tavaratila: 370 l
Pituus/leveys/korkeus: 4360/1795/1565 mm
TEKNISET TIEDOT: 1.8 HYBRID
Moottori: R4
Iskutilavuus: 1798 cm3
Teho kw (hv)/r/min: 90 (122)/ei ilmoitettu
Sähkömoottorin teho: 53 kW(72 hv)
Järjestelmäteho: 90 kW (122 hv)
Vääntömomentti Nm/r/min: 142/3600, sähköm. 163
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 11,0 s
Huippunopeus: 170 km/h
EU-kulutus*: 3,5/4,1/3,9 l
CO2-päästöt: 87 g/km
Tankki: 43 l
Vaihteisto: e-CVT-automaatti
Vetotapa: etuveto
Omamassa: 1460 kg
Kantavuus: 460 kg
Vetomassa (jarruilla/jarruitta): 725/725 kg
Maavara: 148 mm
Tavaratila: 370 l
Pituus/leveys/korkeus: 4360/1795/1555 mm
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Epokselta lattiakaiutin
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
OePhi Tanskasta
Thalian transformaatio
Pro-Jectilta kaapelit
Oikaisu: Ruttusound – Tropikantele -levyarvio
QLN:n uusi referenssi
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Staxin uusi kuulokesetti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN