Molempien Toyotien ajotuntuma on melko samanlainen.
Oskari Pentti
Kumpi Toyota voittaa? Vertailussa C-HR AWD ja C-HR Hybrid
Kumpi on pätevämpi, hybridi vai nelivetoinen bensaturbo? Oikeastaan nelivetoisuuden puolesta puhuu vain kaksi asiaa.
C-HR on pirteästi erilaisen näköinen Toyota, mutta sitä ei ole kuitenkaan muotoiltu yliampuvasti.
Erilaisesta tekniikasta huolimatta vertailtavat mallit eivät eroa toisistaan korin muotoilun osalta, joten niiden tiloissakaan ei ole eroja.
Toyotan crossover-konsepti on varsin samanlainen kuin monella muullakin merkillä, mutta on siinä myös eroja. C-HR on korkeampi kuin tavalliset henkilöautot, mutta korin muotoilu on onnistunut hyvin, ja Toyota-uutuus näyttää varsin matalalta.
Coupémainen kori
Suurempi korkeus helpottaa kuljettajan paikalle pääsemistä, ja tyylikäs kori kätkee sisäänsä kelvolliset tilat. Etuistuimen säätövaroissa on riittävästi reserviä, vaikka joku saattaa kaivata ohjauspyörän pitkittäissäätöön lisää liikevaraa, että ratin saisi lähemmäs kuljettajaa.
Takaistuimelle meneminen on niin ikään varsin vaivatonta. Takaoven ulkokahva saattaa haetuttaa itseään, sillä se on sijoitettu oven ylänurkkaan. Paikka on aikuiselle käyttäjälle varsin luonteva, mutta kun lapset availevat takaovia, iskee pieni pelko kahvan kestävyydestä, sillä kurottelemalla kahvaa vetävä pienokainen näyttää roikkuvan kahvassa. Ulospäin vedettävä kahva on kuitenkin varsin tukevan oloinen ja tyylikäs.
Takaoven avaamisen yhteydessä tulee tunne, että pääntilaa on vähän. Oviaukon muotoilu on omiaan lisäämään tätä tunnetta, sillä aukon takalaita kaartuu varsin voimakkaasti alaspäin. Istuimella on kuitenkin täysikasvuiselle aikuisellekin varsin hyvin tilaa. Tilantuntu on ehkä hieman ahdistava, sillä voimakkaasti kaartuva kattolinja rajaa sivuikkunoiden kokoa varsin paljon, joten pitkä matkustaja joutuu hieman kurkkimaan nähdäkseen sivulle. C-HR:n varsin coupémainen muotoilu on tyylikäs, joten takaistuimella syntyvä pieni klaustrofobinen tunne on helppo antaa anteeksi.
Hybriditekniikalla varustetun coupémaisen crossoverin polttoainetalous on hyvä.
Oskari Pentti
Nelivetoisuus takaa linjakkaalle C-HR:lle paremman etenemiskyvyn.
Oskari Pentti
Myös kojelaudan muotoilu on pirteän erilainen. Alkuun saattaa näyttää siltä, että keskinäyttö peittää näkymiä liikenteeseen, mutta suuresta koosta huolimatta se jää riittävän alas. Muotoilun jälkeen huomio kiinnittyy ohjaamon materiaaleihin: ne näyttävät tyylikkäiltä ja tuntuvat laadukkailta sekä kojelaudassa että muualla.
Vertailtavissa on samanlaiset materiaalit, mutta niiden värityksessä on eroa. Sininen on Toyotalla yleisesti hybridin ”tunnusväri”, joten myös hybridi-C-HR:ssä kojelautaa ja ovia kiertävä koristelista sekä käynnistysnappi ovat siniset. Bensaturbossa samainen lista ja käynnistyspainike ovat ”vaatimattomamman” näköiset.
CVT-vaihteiston erot
Ajotuntuma on periaatteessa melko samanlainen. Jousitus on varsin jämäkkä, joten kori ei kallistele liikoja. Jousitus ei kuitenkaan ole epämukavan kova vaan toimii kokonaisuudessa mainiosti. C-HR on nuorekkaan oloinen – mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että vanhempi kuluttajakunta vieroksuisi sitä. Kokonaisuus on käytön kannalta helppo ja vaivaton.
Molemmissa vertailtavissa oli voimapaketin jatkeena CVT-vaihteisto, joka takaa ajamisen helppouden. Portaaton CVT-vaihteisto vaihtelee välityksiä ohjainyksikön käskyjen mukaan, joten moottorin kierrokset vaihtelevat varsin eritahtisesti ajonopeuteen verrattuna.
Voimakkaissa kiihdytyksissä moottorin käyntinopeus siis kipuaa liki rajoittimen tuntumaan kiihdytyksen aluksi ja pysyttelee korkeana koko kiihdytyksen ajan. Vaikka automaatit muuttavat välityksiään samaan tyyliin, ovat vaihteistot tyystin erilaiset.
Ohjaamon materiaalit näyttävät ja tuntuvat laadukkailta. Tästä kulmasta katsottuna iso keskinäyttö näyttää haittaavan näkyvyyttä, mutta todellisuudessa niin ei tapahdu.
Oskari Pentti
Bensaturbossa on perinteinen metallihihnalla voiman välittävä ”variaattorityyppinen” automaatti, jossa välitys muuttuu hihnan liikkuessa kahden lautaspyöräparin välissä. Hybridin e-CVT koostuu kahdesta sähkömoottorista ja planeettapyörästöstä. Pienempi sähkömoottori on yhteydessä polttomoottorin kampiakseliin, ja se myös käynnistää polttomoottorin ja toimii laturina polttomoottorin käydessä.
Suurempi sähkömoottori on yhteydessä vetoakseliin ja pyörii sen kanssa samaa nopeutta – suurempaa sähkömoottoria käytetään siis voiman välittämiseen. Rakenneeroista huolimatta tuntuma on molemmissa samanlainen, eikä kummallakaan tunnu kiihdytyksissä välityksen vaihtuessa pienintäkään nykimistä.
Erilaiset vetotavat
Hybridin yhteenlaskettu järjestelmäteho on 122 hevosvoimaa. Bensaturbo antaa enimmillään 116 hevosvoimaa, joten vertailtavien olettaisi liikkuvan kutakuinkin samaan tahtiin. Voimanlähteiden ominaisuuksista johtuen kiihdytykset tuntuvat kuitenkin erilaisilta.
Hybridi tarjoaa jo kiihdytyksen alkuvaiheessa sähkömoottorin muhkean väännön, joten se lähtee kiihdytyksen aluksi liikkeelle tuntuvasti terävämmin kuin bensaturbo.
Nelivetoa haluavan on valittava bensaturbo, sillä hybridiä ei saa nelivetoisena. Nelivetoinen C-HR on varsin etuvetopainotteisen tuntuinen, mutta tarvittaessa apuun tuleva takaveto takaa huomattavasti paremman etenemiskyvyn ja liikkeellelähdön paksummassa hangessa ja liukkaissa olosuhteissa. Voimakkaasti kiihdytettäessä voimaa tuupataan aina myös hieman takapyörille, mutta etupyörät vetävät kuitenkin tuntuvasti enemmän kuin takapyörät. Tämä pitää nelivedon ajokäytöksen kaikissa tilanteissa etuvetomaisena eli hivenen aliohjaavana.
Toyotan etuistuimille pääsee helposti, ja istuimien antama tuki on hyvä mutta ei liioiteltu. Joku voi kaivata ohjauspyörän pituussäätöön lisää liikevaraa kohti kuljettajaa.
Oskari Pentti
Parempi pito on toinen nelivetobensaturbon vahvuuksista kaksivetoiseen hybridiin verrattuna. Paljon auraamattomia mökkiteitä ajelevalle nelikko on parempi vaihtoehto, vaikka siinä ei ole hybridiin verrattuna kuin reilu sentin enemmän maavaraa. Toinen merkittävä ero nelikon eduksi on vetomassoissa. Hybridin sallittu vetomassa on 725 kg, on perävaunussa jarrut tai ei. Nelivetoisella C-HR:llä saa vetää 720 kg painavaa jarrutonta ja 1 100 kg painavaa jarrullista kärryä.
Kulutuserot
Jos nelivetoisuudelle ei ole tarvetta ja kaksivetoisuus riittää, niin voimanlähteiden ominaisuuksista johtuen hybridi on miellyttävämmän tuntuinen. Tämä koskee siis myös kaksipyörävetoista 1,2-litraista turboversiota.
Vaikka C-HR kulkee alhaisemmilla nopeuksilla pelkällä sähköllä, Toyotan hybridijärjestelmällä ei tavoitella maksimaalista ajomatkaa pelkän sähkömoottorin voimin. Sähköapuri toimii useimmiten keventämässä polttomoottorin työtaakkaa silloin, kun se on raskaimmillaan – siis kiihdytettäessä. Tämä helpotus takaa sen, että hybridin 1,8-litrainen moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin kuusi desilitraa pienempi bensaturbo.
Toyotan hybridijärjestelmä leikkaa suuret kulutuspiikit pois eritoten ajo-olosuhteissa, joissa kulutus lisääntyy perinteisesti polttomoottorilla eniten. Normitetuissa kulutuslukemissa on 54 prosentin etu hybridin eduksi, vaikka maantiesyklillä se kuluttaakin ”vain” 28 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin bensaturbo.
Sähköapurin toiminta oli helppo huomata jo auton omalla kulutusmittarilla. Lyhytaikaisen kulutuksen lukemat olivat hybridillä varsin samansuuruisia, ajelipa sillä sitten paljon kiihdytyksiä sisältävää taajama-ajoa tai tasaisemmalla nopeudella maantiellä. Bensaturbon kulutuslukemat ovat ihan hyväksyttävät matka-ajossa, mutta tiuhaan liikennevaloista kiihdyteltäessä polttoaineenkulutus lisääntyy huomattavasti enemmän kuin hybridillä.
C-HR:n nelivetomalli on melko etuvetopainotteinen. Akseleiden välistä voimanjakoa voi seurata monitoiminäytöltä.
Oskari Pentti
Toyotan hybridimallissa kookkaalta keskinäytöltä voi seurata, miten energia kulkee voimanlähteiden ja akuston välillä.
Oskari Pentti
Säästö kiikarissa
Hybridiin verrattuna nelivetomalli on samoilla varusteilla lähes 4 500 euroa kalliimpi, joten vain kuluja mietittäessä hybridi on aina parempi vaihtoehto. Nelivetoisuuden perusteet tulevat siis veto- ja etenemiskyvystä, eivät ekologisuudesta.
Jos vertailuun vedetään mukaan kaksivetoinen 1,2-litrainen turbo, jää hybridi hopealle vain kolmessa asiassa. Myös kaksivetoisella 1,2-litraisella bensaturbolla jarrullisen kärryn suurin sallittu vetomassa on 1 100 kg, se on samoilla varusteilla vajaat 900 euroa hybridiä edullisempi, ja sen maavara on siinä reilun sentin suurempi kuin hybridissä. Hintaero tosin kuoleentuu varsin nopeasti polttoainekuluissa, joten oikeastaan vain suurempaa vetomassaa kaipaavan kannattaa valita 1,2-litrainen bensaturbo.
Norminmukaiset kulutukset eivät täsmää millään autolla todellisiin kulutuslukemiin – ajotapa ja ajo-olosuhteet vaikuttavat suuresti kulutukseen – mutta ne kertovat kulujen suunnan. Toyotan nettisivustolla on hybridilaskuri, jolla voi verrata vuotuisia kuluja nykyiseen autoon. Myös sen avulla hybridi vetää vertailtavista pidemmän korren. Polttoainekulutuksessa, ja sitä kautta myös CO2-päästöissä, hybridi on 40 prosenttia edullisempi. Valtiovallan langettamissa autoilun vuotuisissa maksuissa säästöä tulee vuodessa 30 prosenttia hybridin eduksi.
Tämän kaksikon välillä on varsin helppo tehdä valinta, jos perävaunun veto tai auraamattomat sivutiet eivät ole jokapäiväistä kauraa. Myös itseään sen paremmin ”vihreäksi” tuntevalle hybridi on voimalähteen ominaisuuksien ja kulutuksenkin osalta osuvampi valinta kuin pienempi bensaturbo.
Yhteenveto
Hybridi on parempi valinta lähes kaikilla mittapuilla mitattuna. C-HR ei kulje pelkällä sähköllä kovin pitkiä matkoja, mutta ei sitä ole siihen suunniteltukaan. Hybridijärjestelmän filosofia on keventää polttomoottorin kuormaa ja alentaa sitä kautta kulutusta.
1,2-litraisen bensaturbon etuna on huomattavasti suurempi jarrullisen perävaunun sallittu vetomassa hybridiin verrattuna, on auto kaksi- tai nelivetoinen. Koeajettu nelivetoversio tarjoilee varsin etuvetopainotteisenakin tuntuvasti kaksivetoista paremman etenemiskyvyn.
TEKNISET TIEDOT: 1.2 TURBO
Moottori: R4, turbo
Iskutilavuus: 1197 cm3
Teho kw (hv)/r/min: 85 (116)/5600
Sähkömoottorin teho: -
Järjestelmäteho: -
Vääntömomentti Nm/r/min: 185/1500−4000
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 11,4 s
Huippunopeus: 180 km/h
EU-kulutus*: 7,6/5,7/6,3 l
CO2-päästöt: 144 g/km
Tankki: 50 l
Vaihteisto: CVT-automaatti
Vetotapa: neliveto
Omamassa: 1510 kg
Kantavuus: 410 kg
Vetomassa (jarruilla/jarruitta): 1100/720 kg
Maavara: 160 mm
Tavaratila: 370 l
Pituus/leveys/korkeus: 4360/1795/1565 mm
TEKNISET TIEDOT: 1.8 HYBRID
Moottori: R4
Iskutilavuus: 1798 cm3
Teho kw (hv)/r/min: 90 (122)/ei ilmoitettu
Sähkömoottorin teho: 53 kW(72 hv)
Järjestelmäteho: 90 kW (122 hv)
Vääntömomentti Nm/r/min: 142/3600, sähköm. 163
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 11,0 s
Huippunopeus: 170 km/h
EU-kulutus*: 3,5/4,1/3,9 l
CO2-päästöt: 87 g/km
Tankki: 43 l
Vaihteisto: e-CVT-automaatti
Vetotapa: etuveto
Omamassa: 1460 kg
Kantavuus: 460 kg
Vetomassa (jarruilla/jarruitta): 725/725 kg
Maavara: 148 mm
Tavaratila: 370 l
Pituus/leveys/korkeus: 4360/1795/1555 mm
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Marantzin langaton pallo
Saksalaista käsityötä
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Viritetty kuuntelunautinnolle
Phono-aste stepup-muuntajalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI