1939 Opel Kapitän Cabrio lukeutuu Dresdenissä toimineen Gläserin koripajan lukemattomiin upeisiin tuotoksiin.

1939 Opel Kapitän Cabrio lukeutuu Dresdenissä toimineen Gläserin koripajan lukemattomiin upeisiin tuotoksiin.

Kuuluisan koripajan valmistamat avoautot - tavoittamattomia unelmia?

Kuvassa esiintyvän 1939-mallisen Opel Kapitän Cabrioletin erikoiskorin valmisti legendaarinen, Saksan Dresdenissä toiseen maailmansotaan toiminut Gläserin koripaja.

Auto Bild.Klassikot

Tämä mai­nei­kas vers­tas on kui­ten­kin kun­nos­tau­tu­nut lu­ke­mat­to­mien mui­den­kin eri­kois­ko­rien val­mis­ta­ja­na vuo­si­kym­men­ten mit­taan: aluk­si kei­sa­ril­li­ses­sa Sak­sas­sa, Wei­ma­rin Sak­sas­sa, nat­si-Sak­sas­sa, Itä-Sak­sas­sa sekä ny­kyi­sin Sak­san liit­to­val­ti­os­sa.

Dres­de­ni­läi­nen ko­ri­pa­ja Glä­ser-Ka­ros­se­rie GmbH oli huo­mat­ta­va sak­sa­lai­nen, avo­au­to­jen ko­rei­hin eri­kois­tu­nut ko­ri­vers­tas, jon­ka pe­rus­ti Dres­de­nis­sä vuon­na 1864 Carl Hein­rich Glä­ser. Yh­ti­ön vai­heet ovat hy­vin eri­kois­laa­tui­set.

Suih­ku­hä­vit­tä­jien tur­bii­ni­ko­te­loi­ta

Glä­se­rin yri­tys val­mis­ti aluk­si he­vos­vau­nu­ja. Her­ra Glä­se­rin me­neh­dyt­tyä yri­tyk­sen toi­min­taa jat­koi vuo­teen 1945, toi­sen maa­il­man­so­dan päät­ty­mi­seen as­ti yh­ti­ö­kump­pa­ni Au­gust Emil Heu­er, lop­pu­vai­hees­sa poi­kien­sa kans­sa.

Glä­se­rin al­ku­vuo­si­kym­men­ten ta­kuul­la mie­len­kiin­toi­sim­mat ko­rit val­mis­tet­tiin 1930-lu­vul­la. Glä­se­rin oh­jel­mis­toon kuu­lui­vat eril­lis­ko­ri­tyy­pit, ku­ten Pha­e­ton, Coupé, Lan­dau­let, Li­mou­si­ne, Pul­l­man sekä Cab­ri­o­let. Glä­se­rin pa­him­piin kil­pai­li­joi­hin Sak­sas­sa lu­keu­tui ber­lii­ni­läi­nen Am­bi-Budd.

Toi­sen maa­il­man­so­dan ai­ka­na Glä­ser osal­lis­tui pa­kol­li­seen va­rus­te­lu­te­ol­li­suu­teen. Se val­mis­ti esi­mer­kik­si Mes­sersch­mitt Me 109 -hä­vit­tä­jien sii­pi­tyk­kien la­vet­te­ja sekä Mes­sersch­mitt Me 262 -suih­ku­hä­vit­tä­jien suih­ku­tur­bii­nien ko­te­loi­ta.

Jäi neu­vos­to­vyö­hyk­keel­le

Glä­se­rin ko­ri­pa­ja jäi toi­sen maa­il­man­so­dan päät­ty­es­sä va­li­tet­ta­vas­ti neu­vos­to­liit­to­lais­ten mie­hi­tys­vyö­hyk­keel­le, jon­ka jäl­keen yri­tys kan­sal­lis­tet­tiin ja sii­tä muo­dos­tet­tiin VEB (Volk­sei­ge­ner Bet­rieb, ”kan­san omis­ta­ma yh­tiö”) IFA Ka­ros­se­rie­werk Dres­den.

Itä­sak­sa­lai­sen yh­ti­ön vuo­sien mit­taan laa­jaan oh­jel­mis­toon kuu­lui puu­ko­ri­nen IFA F8, sekä aluk­si pel­ti­ko­ri­nen IFA-DKW F9, joka oli si­kä­li to­del­la mie­len­kiin­toi­nen au­to­mal­li, et­tä se oli yk­si­tyis­koh­dil­taan hy­vin pit­käl­ti vas­taa­van­lai­nen kuin kol­man­nen val­ta­kun­nan ai­kai­nen 1940 DKW F9 -pro­to­tyyp­pi.

Sit­tem­min en­ti­sen Glä­se­rin oh­jel­mis­toon tuli IFA-DKW F9:stä voi­mak­kaas­ti eri­ä­vä mal­li, Suo­mes­sa­kin tut­tu IFA F9.

IFA Ka­ros­se­rie­werk Dres­den vas­ta­si myös DDR:n epä­on­nis­tu­nees­ta, kuu­si­sy­lin­te­ri­ses­tä ”pre­mium”-hen­ki­lö­au­top­ro­jek­tis­ta IFA Typ 240 Sach­sen­ring, sekä muun mu­as­sa Wart­bur­gin kau­nis­lin­jai­ses­ta 313 Cab­ri­o­le­tis­ta.

Yk­si Au­gust Emil Heu­e­rin po­jis­ta, Ge­org Heu­er, teki vuon­na 1932 ta­lou­son­gel­mien vuok­si it­se­mur­han. Toi­nen poi­ka, Erich Heu­er, yrit­ti toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen omal­ta osal­taan pyö­rit­tää yri­tys­toi­min­taa län­ti­sen Sak­san Oberp­fal­zis­sa, Bai­je­rin Re­gens­bur­gin lä­his­töl­lä, mut­ta jou­tui luo­vut­ta­maan vuon­na 1952.

Porsc­hen eri­kois­mal­lin avo­ko­re­ja USA:han

Erich Heu­er eh­ti val­mis­taa 100-150 avo­ko­ria Porsc­he 356 -mal­liin, sekä 16 kap­pa­let­ta Porsc­he Typ 540 Ame­ri­ca Ro­ads­te­rin ko­ria. Ky­sees­sä oli Porsc­he 356:n Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le suun­nat­tu pien­sar­ja.

Glä­se­rin 1930-lu­vul­la ko­rit­ta­mis­ta avo­au­to­hel­mis­tä mai­nit­ta­koon itä­val­ta­lai­nen 1937 Steyr 220 Glä­ser Sport Cab­ri­o­let, ri­vi­kuu­to­sel­la va­rus­tet­tu 1937 Opel Glä­ser Su­per Six, 1937 Horch 951 A Pul­l­man-Cab­ri­o­let, jol­lais­ta muun mu­as­sa Sak­san suur­lä­he­tys­tö käyt­ti Bu­e­nos Ai­re­sis­sa, sekä ku­van 1939 Opel Ka­pi­tän Cab­ri­o­let.

Glä­ser ko­rit­ti myös esi­mer­kik­si Röhr 8 Typ F Cab­ri­o­le­tin, jol­lai­nen löy­tyy Dres­de­nin lii­ken­ne­mu­se­os­ta.

Ny­kyi­sin yh­tiö toi­mii ni­mel­lä KWD Au­to­mo­ti­ve AG & Co.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU