1939 Opel Kapitän Cabrio lukeutuu Dresdenissä toimineen Gläserin koripajan lukemattomiin upeisiin tuotoksiin.

1939 Opel Kapitän Cabrio lukeutuu Dresdenissä toimineen Gläserin koripajan lukemattomiin upeisiin tuotoksiin.

Kuuluisan koripajan valmistamat avoautot - tavoittamattomia unelmia?

Kuvassa esiintyvän 1939-mallisen Opel Kapitän Cabrioletin erikoiskorin valmisti legendaarinen, Saksan Dresdenissä toiseen maailmansotaan toiminut Gläserin koripaja.

Auto Bild.Klassikot

Tämä mai­nei­kas vers­tas on kui­ten­kin kun­nos­tau­tu­nut lu­ke­mat­to­mien mui­den­kin eri­kois­ko­rien val­mis­ta­ja­na vuo­si­kym­men­ten mit­taan: aluk­si kei­sa­ril­li­ses­sa Sak­sas­sa, Wei­ma­rin Sak­sas­sa, nat­si-Sak­sas­sa, Itä-Sak­sas­sa sekä ny­kyi­sin Sak­san liit­to­val­ti­os­sa.

Dres­de­ni­läi­nen ko­ri­pa­ja Glä­ser-Ka­ros­se­rie GmbH oli huo­mat­ta­va sak­sa­lai­nen, avo­au­to­jen ko­rei­hin eri­kois­tu­nut ko­ri­vers­tas, jon­ka pe­rus­ti Dres­de­nis­sä vuon­na 1864 Carl Hein­rich Glä­ser. Yh­ti­ön vai­heet ovat hy­vin eri­kois­laa­tui­set.

Suih­ku­hä­vit­tä­jien tur­bii­ni­ko­te­loi­ta

Glä­se­rin yri­tys val­mis­ti aluk­si he­vos­vau­nu­ja. Her­ra Glä­se­rin me­neh­dyt­tyä yri­tyk­sen toi­min­taa jat­koi vuo­teen 1945, toi­sen maa­il­man­so­dan päät­ty­mi­seen as­ti yh­ti­ö­kump­pa­ni Au­gust Emil Heu­er, lop­pu­vai­hees­sa poi­kien­sa kans­sa.

Glä­se­rin al­ku­vuo­si­kym­men­ten ta­kuul­la mie­len­kiin­toi­sim­mat ko­rit val­mis­tet­tiin 1930-lu­vul­la. Glä­se­rin oh­jel­mis­toon kuu­lui­vat eril­lis­ko­ri­tyy­pit, ku­ten Pha­e­ton, Coupé, Lan­dau­let, Li­mou­si­ne, Pul­l­man sekä Cab­ri­o­let. Glä­se­rin pa­him­piin kil­pai­li­joi­hin Sak­sas­sa lu­keu­tui ber­lii­ni­läi­nen Am­bi-Budd.

Toi­sen maa­il­man­so­dan ai­ka­na Glä­ser osal­lis­tui pa­kol­li­seen va­rus­te­lu­te­ol­li­suu­teen. Se val­mis­ti esi­mer­kik­si Mes­sersch­mitt Me 109 -hä­vit­tä­jien sii­pi­tyk­kien la­vet­te­ja sekä Mes­sersch­mitt Me 262 -suih­ku­hä­vit­tä­jien suih­ku­tur­bii­nien ko­te­loi­ta.

Jäi neu­vos­to­vyö­hyk­keel­le

Glä­se­rin ko­ri­pa­ja jäi toi­sen maa­il­man­so­dan päät­ty­es­sä va­li­tet­ta­vas­ti neu­vos­to­liit­to­lais­ten mie­hi­tys­vyö­hyk­keel­le, jon­ka jäl­keen yri­tys kan­sal­lis­tet­tiin ja sii­tä muo­dos­tet­tiin VEB (Volk­sei­ge­ner Bet­rieb, ”kan­san omis­ta­ma yh­tiö”) IFA Ka­ros­se­rie­werk Dres­den.

Itä­sak­sa­lai­sen yh­ti­ön vuo­sien mit­taan laa­jaan oh­jel­mis­toon kuu­lui puu­ko­ri­nen IFA F8, sekä aluk­si pel­ti­ko­ri­nen IFA-DKW F9, joka oli si­kä­li to­del­la mie­len­kiin­toi­nen au­to­mal­li, et­tä se oli yk­si­tyis­koh­dil­taan hy­vin pit­käl­ti vas­taa­van­lai­nen kuin kol­man­nen val­ta­kun­nan ai­kai­nen 1940 DKW F9 -pro­to­tyyp­pi.

Sit­tem­min en­ti­sen Glä­se­rin oh­jel­mis­toon tuli IFA-DKW F9:stä voi­mak­kaas­ti eri­ä­vä mal­li, Suo­mes­sa­kin tut­tu IFA F9.

IFA Ka­ros­se­rie­werk Dres­den vas­ta­si myös DDR:n epä­on­nis­tu­nees­ta, kuu­si­sy­lin­te­ri­ses­tä ”pre­mium”-hen­ki­lö­au­top­ro­jek­tis­ta IFA Typ 240 Sach­sen­ring, sekä muun mu­as­sa Wart­bur­gin kau­nis­lin­jai­ses­ta 313 Cab­ri­o­le­tis­ta.

Yk­si Au­gust Emil Heu­e­rin po­jis­ta, Ge­org Heu­er, teki vuon­na 1932 ta­lou­son­gel­mien vuok­si it­se­mur­han. Toi­nen poi­ka, Erich Heu­er, yrit­ti toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen omal­ta osal­taan pyö­rit­tää yri­tys­toi­min­taa län­ti­sen Sak­san Oberp­fal­zis­sa, Bai­je­rin Re­gens­bur­gin lä­his­töl­lä, mut­ta jou­tui luo­vut­ta­maan vuon­na 1952.

Porsc­hen eri­kois­mal­lin avo­ko­re­ja USA:han

Erich Heu­er eh­ti val­mis­taa 100-150 avo­ko­ria Porsc­he 356 -mal­liin, sekä 16 kap­pa­let­ta Porsc­he Typ 540 Ame­ri­ca Ro­ads­te­rin ko­ria. Ky­sees­sä oli Porsc­he 356:n Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le suun­nat­tu pien­sar­ja.

Glä­se­rin 1930-lu­vul­la ko­rit­ta­mis­ta avo­au­to­hel­mis­tä mai­nit­ta­koon itä­val­ta­lai­nen 1937 Steyr 220 Glä­ser Sport Cab­ri­o­let, ri­vi­kuu­to­sel­la va­rus­tet­tu 1937 Opel Glä­ser Su­per Six, 1937 Horch 951 A Pul­l­man-Cab­ri­o­let, jol­lais­ta muun mu­as­sa Sak­san suur­lä­he­tys­tö käyt­ti Bu­e­nos Ai­re­sis­sa, sekä ku­van 1939 Opel Ka­pi­tän Cab­ri­o­let.

Glä­ser ko­rit­ti myös esi­mer­kik­si Röhr 8 Typ F Cab­ri­o­le­tin, jol­lai­nen löy­tyy Dres­de­nin lii­ken­ne­mu­se­os­ta.

Ny­kyi­sin yh­tiö toi­mii ni­mel­lä KWD Au­to­mo­ti­ve AG & Co.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU