Säästät selvää rahaa vanteissa, kun pidät hyvää huolta vanhoista uusien hankkimisen sijaan.
Henri Posa
Näin saat vanhat vanteet uuteen uskoon
Vanteiden ehostaminen edustavaan kuntoon on vaihtoehto uusien vanteiden hankinnalle.
Autokuume kohoaa kesällä helposti korkeaksi, ja siihen saa pientä helpotusta hankkimalla uudet vanteet. Kaikkein halvimmat tarvikevanteet eivät kuitenkaan välttämättä vastaa laadultaan alkuperäistä, ja kalliimmat vannesarjat maksavat suuria summia.
Säästöä syntyy kunnostamalla vanhat vanteet uuteen uskoon. Vanhaan vannemalliin kyllästyttyään voi etsiä internetin myyntipalstoilta käytettyjä vanteita, jotka voivat jopa olla merkin jostakin toisesta automallista. Käytetty tuote ei kuitenkaan ole uudenveroinen, joten jotakin on tehtävä.
Pienellä vaivannäöllä voi saavuttaa suuria tuloksia. Toisinaan pelkkä huolellinen puhdistus ja vahaus saattavat riittää palauttamaan vanteiden alkuperäisen komean kiillon. Suurempi muutos on saavutettavissa väliaikaisesti kumimaalilla ja pysyvästi maalauttamalla vanteisiin uusi pinta.
Tavallinen vannepesuaine sekä hellävarainen pesuväline ovat paras tapa aloittaa vanteiden puhdistus, mutta se ei välttämättä vielä riitä täysin puhtaaseen lopputulokseen.
Henri Posa
Oikeasti puhtaaksi
Vanteista saa toki merkittävästi siistimmät millä tahansa autotarvikeliikkeistä saatavalla vannepesuaineella. Aine levitetään vanteen pintaan, annetaan vaikuttaa hetken ajan ja huuhdellaan puhtaaksi. Huomattavasti paremman lopputuloksen saa auttamalla pesuaineen vaikutusta mekaanisella puhdistuksella eli esimerkiksi pehmeällä vanneharjalla tai pesukintaalla hellästi hankaamalla.
Harvoin tämä kuitenkaan riittää oikeasti puhtaaseen lopputulokseen. Vanteiden sisäpinnoille kiinni palanut jarrupöly ja pitkään kuivunut maantiepiki vaativat hieman enemmän vaivannäköä ja ennen kaikkea oikeat puhdistusvälineet. Lähtökohtaisesti kaikki on kuitenkin puhdistettavissa.
Pien- ja raudanpoistoaineet ovat tarpeen, kun tavoitellaan todella puhtaita vanteita. Pienpoistoaineita on erittäin hyvin saatavilla, mutta raudanpoistoaineita ei valitettavasti löydy vielä kaikista autotarvikeliikkeistä. Molempia kuitenkin tarvitaan, sillä ne tehoavat täysin erilaiseen likaan.
Vannepesuaineen annetaan vaikuttaa hetki, jonka jälkeen koko vanne käydään lian irrottamiseksi läpi pesuvälineellä.
Henri Posa
Useampi käsittely pinttyneille
Käyttöperiaate näille on kuitenkin sama. Aine levitetään pintaan, ja sen annetaan vaikuttaa. Tehoa voi avittaa hankaamalla hellävaraisesti kintaalla tai pehmeällä harjalla. Lopuksi aine huuhdellaan, ennen kuin se ehtii kuivua. Pahasti pinttyneet vanteet saattavat vaatia useamman käsittelyn.
Jos vanne tuntuu karhealta vielä näidenkin käsittelyjen jälkeen, niin avuksi voi ottaa autonhoitokäyttöön tarkoitetun puhdistussaven (englanniksi clay). Sitä liu’utetaan pinnalla savelle tarkoitetun liukasteen avittamana, jolloin saven synnyttämä kitka irrottaa lian. Kaikkein viimeisin vaihtoehto on vannehappo, jonka kanssa tulee olla erittäin varovainen. Näissä tilanteissa tosin harvoin on enää mitään menetettävää.
Puhtaalle vanteelle voi levittää esimerkiksi jonkin AIO-tuotteen (All-In-One), joka nimensä mukaisesti hoitaa kaiken kerralla. Se siis hioo ja peittää naarmuja sekä suojaa pinnan. Näin saa helposti varsin hyvännäköisen lopputuloksen. Pidempikestoisen suojan saa vanteille tarkoitetuilla -, jotka eivät sisällä hiovia tai peittäviä ominaisuuksia.
Kumimaalilla uutta väriä
Ensimmäinen vaihe, eli edellä mainitut pesut, kannattaa suorittaa huolellisesti, vaikka aikomuksena olisikin vaihtaa vanteiden väriä kumimaalilla. Samalla on mahdollista tarkistaa vanteiden todellinen tila esimerkiksi naarmujen suhteen. Kumimaalikin tarttuu oikein puhtaalle pinnalle, eikä lika sitten jatka pinttymistä kumimaalin alla.
On tärkeää huuhdella vanne huolellisesti pesuainejäämistä, ennen kuin pesuaine ehtii kuivumaan mistään kohdasta.
Henri Posa
Kumimaalia on jo hyvin saatavilla kaupoista, sillä se ei ole enää uunituore uutuus. Kumimaali luo vanteen päälle kumimaisen kerroksen, joka on helposti poistettavissa repimällä. Näin alkuperäinen pinta saadaan aina palautettua, eikä mitään pysyvää vahinkoa satu edes maalauksen epäonnistuessa.
Kumimaali suihkutetaan kuivalle ja puhtaalle vanteelle useana ohuena kerroksena, kunnes riittävä peittävyys on saatu aikaan. Suositeltavaa on vetää todella monta kohtuullisen ohutta kerrosta, sillä näin vältetään valumat, ja toisaalta paksu kerros kumimaalia on helpompi poistaa, kun sen aika koittaa. Alkuun epätasainen jälki saattaa hirvittää, mutta se tasoittuu kerrosten myötä.
Mitään riskiä kumimaalin kokeilemisessa ei ole, koska se on revittävissä pois pinnasta. Aikaa toki palaa hieman hukkaan huonon lopputuloksen tapauksessa. Kumimaalien värivalikoima on kohtuullisen laaja, mutta se painottuu tavallisimpiin vanneväreihin ja kirkkaisiin erikoisväreihin. Kumimaalia on saatavilla usealta eri valmistajalta, joten myös värikarttoja on useampia.
Kumimaali on poistettavissa kulmasta irti rapsuttamalla ja sen jälkeen tasaisesti vetämällä.
Henri Posa
Hiekkapuhallus ja pulverimaalaus
Jos vanteen lakkapinta on jo osittain hilseillyt irti vanteesta, niin on tarpeen tarttua konkreettisempiin keinoihin. Sama tilanne on vastassa syvien kanttikivivaurioiden tapauksessa. Tällöin eräs kokonaistaloudellisimmista vaihtoehdoista on jauhemaalaus.
Myös pulverimaalauksena tunnettu jauhemaalaus vaatii kuitenkin sopivat pohjatyöt. Vanne puhdistetaan vanhasta maalista esimerkiksi soodalla tai hiekalla puhaltamalla. Luonnollisesti on myös tarpeen korjata mahdolliset pienet vauriot – olettaen, että vanteet eivät ole kierot. Tämä tehdään tavallisesti alumiinivanteille soveltuvalla pakkelilla.
Pohjatöiden jälkeen vanne lämmitetään uunissa. Jauhemaali ruiskutetaan lämpimän vanteen pintaan sähköistä varausta hyödyntäen, jonka jälkeen vanne palaa uuniin. Jauhemaali sulaa uunissa vanteen pintaan. Kaikki tämä työ on ostettavissa edullisimmillaan noin 200 euron hintaan yhtä kokonaista vannesarjaa kohti. Siihen hintaan on turha haaveilla uudesta laadukkaasta vannesarjasta.
Paras lopputulos saadaan jauhemaalaamalla pohja ja levittämällä päällimmäinen pinta ruiskumaalilla. Näin yhdistyy pulverimaalin sitkeys sekä ruiskumaalin naarmuuntumisensieto. Usein laadukkaat vanteet onkin maalattu juuri näin. Lakkaus kuitenkin nostaa kokonaiskustannusta merkittävästi ja jää näin ollen kunnostuksen yhteydessä usein tekemättä.
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Torvikaiuttimia Japanista
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Sennheiserilta kuulokevahvistin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL