Takavalojen ja huomiovalojen käyttö on syytä hallita.
Pekka Virtanen
Taka- ja huomiovalot haltuun! Näin käytät niitä oikein
Melkoisessa osassa uusista autoista on mahdollista säätää huomiovalojen toimintaa ohjaavan hämärätunnistimen herkkyyttä. Pimeäperäiset autot heikentävät liikenneturvallisuutta, joten säätö kannattaa pitää ainakin syksyllä ja talvella herkimmillään.
Tässä jutussa päivitetään tietoja siitä, miten eri automerkeillä suhtaudutaan takavalojen palamiseen huomiovalojen kanssa. Täysin uutta valotietoa lienee monelle lukijalle se, että huomiovalojen toimintaa ohjaavan hämärätunnistimen herkkyyttä pystyy säätämään yllättävän monessa uudessa autossa.
Tästä liikenneturvallisuuden kannalta tärkeästä ominaisuudesta ei ole juurikaan kerrottu – autoihin liittyvässä uutisoinnissa on tärkeämpää huomiovalojen ulkonäkö kuin niiden toiminta.
Huomiovalot, joista käytetään myös nimitystä päiväajovalot, ovat tätä päivää. Käytännössä kaikissa uutena myytävissä autoissa on vähintäänkin halogeenipolttimoin toteutetut huomiovalot. Vallitseva trendi on kuitenkin se, että huomiovalot muodostuvat valodiodeista.
Led-tekniikka mahdollistaa automallien etuilmeen yksilöimisen. Ledeillä toteutetut huomiovalot voittavat halogeenihuomiovalot yleensä sekä näyttävyydessä, energiatehokkuudessa että valotehossa. Jälkimmäisen ominaisuuden varjopuoli on se, että huomiovalot valaisevat niin tehokkaasti, että kuljettaja ei välttämättä huomaa ajavansa ”väärillä” valoilla.
Merkittävin ledeihin liittyvä heikkous on se, että ne tuottavat niin vähän lämpöä, että pöllyävä lumi muuraa led-takavalot herkästi umpeen.
Huomiovalojen lainsäädännöstä
Huomiovalolainsäädäntöön liittyvä heikkous liittyy puolestaan taka- eli parkkivalojen palamiseen. Alkuperäinen, Suomen kannalta todella huono päätös oli, että takavalot eivät saaneet palaa huomiovalojen kanssa. Suomessa ei kuitenkaan ole missään vaiheessa kielletty myymästä/käyttämästä autoja, joissa takavalot on kytketty palamaan huomiovalaisinten kanssa.
Takavalottomuutta perusteltiin polttoaineen säästymisellä. Samaan säästöajatukseen kuului myös se, että huomiovaloilla ajettaessa sekä mittarivalot että rekisterikilven valot olivat pimeänä. Varsinkin led-tekniikalla toteutetut takavalot kuluttavat niin vähän energiaa, että takavalottomuudella säästetään varsin olemattomasti polttoainetta.
E-sääntöä muutettiin varsin nopeasti, ja nykyisin takavalot saavat palaa huomiovalojen kanssa.
Automaattisella valojen ohjauksella varustetussa autossa ajovalojen palaminen näkyy mittaristossa tai kytkimen yhteydessä olevasta (vihreästä) merkkivalosta.
Pekka Virtanen
Takavalot tavaramerkkinä
Ikävä tosiasia on, että läheskään kaikki autoilijat eivät tiedä, että auton nokalla palavat ajovalojen sijasta huomiovalot. Myös se, että auton perä on huomiovaloilla ajettaessa pimeä, on monelle yllätys. Valokytkimen eri asentojen merkitys kannattaa opetella käyttöohjekirjan – ja uuden auton kohdalla autokauppiaan – avulla.
Melkoinen osa Suomessa myytävistä uusista autoista on pimeäperäisiä, sillä vain Audin ja Volvon kaikissa malleissa takavalot palavat huomiovalojen kanssa. Škodiin kytketään – joitakin malleja lukuun ottamatta – takavalot Suomessa. Tšekkimerkin lisäksi takavalot saa koodattua palamaan BMW:ssä ja Minissä, mutta tästä työstä veloitetaan.
Led-tekniikalla toteutettavien takavalojen myötä autotehtaat ovat ottamassa myös takavalot keinoksi yksilöidä autojensa ulkonäköä – ja silloinhan niiden pitää tietysti palaa. Renault aloitti tämän liikenneturvallisuuden kannalta hyvän trendin viime vuonna Talisman- ja Mégane-malleissaan.
Takavalot palavat nykyään tehdaslähtöisesti myös uudessa Al-fa Romeo Giuliassa, Citroën C3:ssa, Peugeot 3008:ssa, Seat Atecassa ja Toyota Proacessa.
Erilaisia automatiikoita
Ajovaloautomatiikka, joka sytyttää ajovalot automaattisesti auton käynnistyessä, on Dacioita ja muutaman merkin pieniä ”halpismalleja” lukuun ottamatta kaikissa autoissa.
Ajovaloautomatiikalla varustetussa autossa valokytkimen voi siis pitää koko ajan ajovaloasennolla – huomiovalot eivät silloin pala, mutta takavalot palavat. Tätä ominaisuutta kannattaa hyödyntää pimeään vuodenaikaan, jos autossa ei ole huomiovalojen automaattista ohjausta tai olosuhteet ovat sellaiset, että automatiikka ei toimi fiksusti.
Uudemmissa Kia-malleissa on eräänlaiset ”huomioparkkivalot”: kun valokytkin on parkkiasennossa, edessä palaa huomiovalot ja takana parkit. Kun auto sammutetaan, myös huomiovalot ja parkit sammuvat – parkit saa halutessaan palamaan valokytkimestä.
Autotehtaat ovat onneksi siirtymässä siihen, että takavalot palavat huomiovalojen kanssa.
Pekka Virtanen
Huomiovalot kytkeytyvät aina virran kytkemisen jälkeen päälle, kun valokytkin on auto- tai 0-asennossa. Automaattinen ajovalojen ohjaus – tai paremminkin huomiovalojen automaattinen ohjaus – tarkoittaa sitä, että huomiovaloilta siirrytään automaattisesti lähivaloille hämärän tullessa.
Huomiovalojen automaattinen ohjaus on vasta tulossa pakolliseksi varusteeksi, mutta kyseessä ei ole mistään uudesta tekniikasta. Huomiovalojen ohjaus tapahtuu hämärätunnistimen ohjaamana, ja paremmin varustelluissa autoissa ohjaukseen osallistuu myös sadetunnistin.
Hämärätunnistimen säätö monella merkillä
Jos autossa ei ole tunnistimiin perustuvaa huomiovalojen ohjausta, kuljettaja huomaa ajavansa ”väärillä” valoilla usein vasta siinä vaiheessa, kun hän ei erota mittareita. Heikoimmalla tasolla silmiin perustuva huomiovalojen ohjaus on sellaisissa autoissa, joissa mittarivalot palavat huomiovalojen kanssa.
Hämärätunnistimissa on eroja, mutta huonompikin tunnistin on parempi kuin pelkästään kuljettajan huomiokykyyn perustuva ohjaus. Tuulilasissa oleva tunnistin ei kuitenkaan kytke ajovaloja, jos lumi pöllyää auton takana. Myös sumu voi sotkea hämärätunnistimen ”aivot”, sillä valoa on tietyllä tavalla riittävästi.
Suurimmalle osalle autoilijoista on uusi tieto, että hämärätunnistimen herkkyyttä pystyy nykyään säätämään yllättävän monessa uudessa autossa. Hämärätunnistimen säätömahdollisuus löytyy kaikista tai osasta Alfa Romeon, Audin, Fiatin, Lexuksen, Mazdan, Mitsubishin, Nissanin, Seatin, Škodan, Toyotan, Volkswagenin ja Volvon malleista.
Takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä vain harvassa automerkissä. Huomiovalojen automaattinen ohjaus puuttuu monen merkin perusvarustelusta. Jos auton takavalot eivät pala, myös koukkuun kytketyn hinattavan laitteen perä on pimeä.
Pekka Virtanen
3–5-portainen säätö löytyy yleensä monitoiminäytöltä auton asetuksista – Nissanilla säätövaihtoehdot näkyvät mittareiden välissä olevalla infonäytöllä.
Suomenkielisissä näytöissä hämärätunnistimen säädöstä käytetään muun muassa sellaisia nimityksiä kuin automaattiset ajovalot, automaattinen valonvaihto, kytkeytymisaika ja valoanturin herkkyys. Englanninkielisiä termejä ovat headlight sensor, auto headlights, twilight sensor, sensitivity for auto light ja auto light.
Säätöskaalan selkeydessä on eroja. Volkswagen-konsernin merkeillä Seatilla, Škodalla ja Volkswagenilla se on aikaisin–keskimääräisesti–myöhään. Volvon 90-sarjan autoista löytyvän säädön asteikko on yhtä ymmärrettävä myöhempi–normaali–aikaisempi. Mutta Mazdan 5-asentoisen säädön kohdalla on jo enemmän arvailun varaa, sillä vaihtoehdot ovat vaalea, keskivaalea, normaali, keskitumma ja tumma – mutta sitä vartenhan on olemassa käyttöohjekirja.
Englanninkieliset termit early (aikaisin) ja late (myöhään) eri vivahteineen ovat selviä, mutta numeroarvoihin perustuvien säätöjen kohdalla pitää turvautua ohjekirjaan. Jos autossa on hämärätunnistimen säätömahdollisuus, se kannattaa pitää ainakin syksyllä ja talvella herkimmillään.
Pekka Virtanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Primare alkukielellä
Klipschin aktiivisuodin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ