Kolmannen sukupolven Ford Focus kuuluu siihen ryhmään, jota koskee Fordin kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.
Harry Kuurio
Käytetty Ford Focus - nuorekas trenditähti
Ford Focus on pian jo 20 vuoden ajan ollut pienemmän keskiluokan myyntivaltti myös Suomessa. Millainen ostos on käytettynä tämän aidon maailmanauton muutaman vuoden ikäinen painos?
Kiihtyykö ajan kulku vuosien saatossa, vai mistä on kyse? Monista varmasti tuntuu, että tämä hittiauto esiteltiin maailmaan vasta aivan hiljattain.
Silti ensimmäinen Ford Focus luotiin Euroopassa menestystarinaksi kasvaneen Escortin seuraajaksi jo viime vuosituhannella, vuonna 1998. Yllättävää kyllä, Focus on pian siis jo pirteä parikymppinen.
Uutta särmää
Vaikka Focuksen suunnittelu Escortin vanavedessä oli aloitettu käytännössä puhtaalta pöydältä, eivät sinisen ovaalin insinöörit olleet menettäneet otettaan. Focuksesta tuli ensimmäinen auto maailmassa, joka on valittu sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa Vuoden Autoksi.
Edeltäjäänsä verrattuna auton muotoiltu oli modernimpaa, kuuluen silloiseen terävämpään New Edge Design -sukupolveen. Apuna Focuksen luomisessa käytettiin jonkin verran isoveli Mondeon tekniikkaa.
Toisen sukupolven Focus esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 2004. Korimallit olivat aluksi kolmi- ja viisioviset viistoperät sekä farmari. Yhä pienempään kaupalliseen merkitykseen painuva sedan liittyi vielä tuotantoon vuonna 2005. Seuraavana vuonna tuli saataville myös nelipaikkainen avomalli Focus CC, jonka oli suunnitellut Pinifarina. Focus CC:ssä oli ajanmukaisesti piiloon taittuva kovakatto. Focuksen myyntiä vauhditti 2000-luvulla myös menestys rallipoluilla.
Focus Wagonin eli farmarin linjat ovat mallisarjan tasapainoisimmat. Facelift esiteltiin 2014.
Harry Kuurio
Mukavampi painos
Focuksen kolmas tuleminen nähtiin vuonna 2010 Detroitin autonäyttelyssä, ja wagon-farmari julkistettiin kuukautta myöhemmin Genevessä. Erityistä oli, että kolmiovinen malli jäi tässä vaiheessa kokonaan pois valikoimasta. Uusien Euroopanmallien valmistuspaikka oli Saksan Saarlouis, joten Focus oli edelleen aidosti eurooppalainen, vaikka uutuutta myytiinkin samanlaisena koko maailmassa.
Focuksen vahvuus, loogisen miellyttävä ajettavuus, oli edelleen tallella. Hiekkateillä se ei kuitenkaan pidä tietyn tyyppisen nimismiehenkiharan kohtaamisesta, silloin jousitus alkaa helposti tärisyttää etuakselistoa voimakkaasti.
Auton jousitusta oli joka tapauksessa pehmennetty hieman, minkä saattoikin matka-ajossa asvaltilla aistia kohonneena mukavuutena. Kokonaisuus oli entistäkin kypsempi. Ford Focus saavutti viiden tähden tuloksen Euro NCAP -kolaritestissä vuonna 2012.
Wagonin takapuskuri työntyy melko pitkälle taaksepäin hankaloittaen jonkin verran lastausta.
Harry Kuurio
Faceliftiä ja turvallisuutta
Tässä auttoi merkittävästi runsastunut turvallisuusvarustelu. Vauhtia Focukselle tuottivat ennen kaikkea uudet 1,0- ja 1,6-litraiset EcoBoost –bensiinimoottorit, joiden tehot kirjattiin pienemmässä 100:n ja 125:n sekä suuremmassa 150:n ja 182 hevosvoiman lukemin. 1,6-litrainen Duratec, kolmena eri tehoversiona, oli vielä mukana valikoimassa edellisestä sukupolvesta.
Myös FlexFuel sisältyi valikoimaan. TDCi-dieselit olivat 1,6- (95 tai 115 heveosvoimaa) sekä 2,0- (140 tai 163 hevosvoimaa) litraiset Duratorqit. Vaihteistoksi sai valita kuusiportaisen manuaalin tai Power-Shift- kaksikytkinautomaatin.
Toissavuoden marraskuussa Focukselle tehtiin facelift. Nämä uusimmat mallit eivät enää ole mukana tarkastelussamme. Mutta mihin muutaman vuoden ikäisessä käytetyssä Focuksessa kannattaa kiinnittää huomio?
Ford Focuksen takatilat eivät yl-lätä suuntaan tai toiseen. Pääntila riittää mainiosti, mutta polvi- ja jalkatilat loppuvat ensimmäisinä.
Harry Kuurio
Tarkistuslista Ford Focus 2011–2014
Kolmannen sukupolven Ford Focus kuuluu siihen ryhmään, jota koskee Fordin kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuu. Monet uudehkot Focukset ovat siis edelleen takuun alaisia, eikä tämän ikäisissä autoissa suuria ongelmia odottaisikaan olevan. Nykyinen Focus-sukupolvi on todettu kestäväksi tuotteeksi, ja kolmen vuoden takuu on euroautojen joukossa suhteellisen harvinainen.
Jonkin verran auton luotettavuudesta voi päätellä myös suomalaisista katsastusvikatilastoista. Vuoden 2014 katsastusvikaraportin mukaan 2011 käyttöönotettujen Ford Focusten hylkäysprosentti oli niiden ensimmäisessä katsastuksessa merkittävän pieni, vain 1,93. Sillä Focus sijoittui sijalle 30 lähes sadan mallin joukossa. Keskimääräinen hylkäysprosentti oli 3,43, joten Focuksen saavutus on hyvä.
1. MOOTTORI
Voimanlähteissä ei ole yleisesti odotettavissa merkittäviä huolia, ainakaan toistaiseksi autoyksilöihin kertynein tavanomaisin kilometrimäärin. Suomalaiset ovat löytäneet myös pienimmän 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin omakseen, eikä kolmisylinterinen pikkupakkaus aiheuta turhia harmeja. 1,6-litrainen EcoBoost-isoveli elää Focuksen nokalla leppoisempaa elämää ilman kestävyysmurheita.
Sen sijaan TDCi-moottoreissa on raportoitu määräaikaiskatsastuksissa joitakin savutus- ja EGR-ongelmia, mutta niistä pääsee tavallisesti ilman suuria korjauksia eroon.
2. VAIHTEISTO
Manuaalivaihteistossa ei ole yleisesti havaittu ongelmia, ja kytkimen pitäisi kestää normaaliajossa ainakin 200 000 kilometriä. Power-Shift-automaattikin toimii tavallisesti luotettavasti, mutta Yhdysvalloissa kaikki asiakkaat eivät ole olleet tyytyväisiä sen ajoittain hieman kulmikkaaseen luonteeseen.
Vaihteistoihin on vaihdettu takuuna TCM-yksiköitä, jotka kontrolloivat vaihteiston toimintaa. Tarkista siis koeajolla, että vaihteisto toimii vedon katkeamatta ja ilman ryntäyksiä. Huomaa kuitenkin, että vaihteisto on oppivaa tyyppiä.
Ford Focuksen sisäilme on nuorekas, ja kuljettaja viihtyy paikallaan. Ajotietokone tarjoaa runsaasti informaatiota, mutta sen näyttö on nykyiseen vertailutasoon suhteutettuna kooltaan pieni.
Harry Kuurio
3. ALUSTA
Ford Focus on miellyttävä ajettava, jonka alustan tulee toimia täsmällisesti, ilman että matkustusmukavuus kärsii. Ohjauksen tulee antaa tarkka tuntuma ja hyvä vaste ohjausliikkeille, ja kuljettajan tietää koko ajan minne sinisen ovaalin koristaman keulan kanssa ollaan menossa.
Tarkkaile siis koeajolla, että alustasta ei kuulu ylimääräisiä ääniä, ja että ajotuntuma on napakka. Jos näin ei ole, saattavat jotkin alustan kuluvat osat olla jo tiensä päässä. Mikäli yksilöllä on kilometrejä jo yli 100 000 takanaan, kuluminen on täysin normaalia. Korvausosat ovat suhteellisen edullisia.
4. VARUSTEET
Ford Focus on usein huomattavan hyvin varusteltu, ja ylempi Titanium-varustetaso nousee erityisesti kuljettajaa auttavien varusteiden osalta monien kalliimpienkin kilpailijoiden ohi. Koeajolla on siis syytä tarkastaa, että kaikki varusteet myös toimivat.
Perustarkistusten lisäksi on huomioitu, että virtalukko saattaa joskus jumittua. Maailmalta on kuulunut myös joitakin tapauksia sähköisen ohjaustehostimen toimintahäiriöistä, jotka ovat kuitenkin useimmiten korjaantuneet itsestään.
5. INTERIÖÖRI
Muutaman vuoden ikäisissä autoissa on usein jo nähtävissä joitakin kulumisen merkkejä. Fordin muovikromiosat menettävät pintakiiltonsa helposti pienistäkin naarmuista. Auton ikään nähden liiallisista käytön jäljistä kannattaa huomauttaa myyjälle. Oikeutettu tinkiminen on ostajan oikeus.
Tarkista tuulilasin kuluneisuus etenkin silloin, kun kyseessä on lämmitettävä malli, sillä sen uusiminen on tavanomaista kalliimpaa.
Ford Focuksen kylki- ja ikkunalinja nousevat vauhdikkaasti perää kohden, mutta tyylillä on myös haittansa: taakse on huono näkyvyys.
Harry Kuurio
6. TAKAISINKUTSUT
Focuksella on tällä hetkellä Suomessa käytännössä vain yksi takaisinkutsukampanja käynnissä. Se koskee jäähdytystuulettimen ohjausmoduulin vaihtamisen, ja on monien malliversioiden kohdalta jo saatu päätökseen.
Yhteenveto kokonaisuudesta:
Tuoreehko Ford Focus on vahvassa kurssissa. Se tarjoaa käytettynäkin laajan valikoiman voimanlähteitä, joista ostajan on helppo valita itselleen parhaiten soveltuva versio. Sama pätee korivaihtoehtoihin.
Takuun pidennys on ollut selkeä parannus, eikä luotettavuudessa näyttäisi olevan toistaiseksi juurikaan huomautettavaa. Koska ylläpitokin on kohtuuhintaista, on tämän ikäluokan Focus hyvä ostos.
Tähdet: 4,5
Ford Focus 1.6 EcoBoost 182hv Start/Stop M6 Titanium Wagon
Vuosimalli: 2011
Ajettu: 151 000 km
Hintapyyntö: 16 990 euroa
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Beyerdynamic Kiinaan
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Dali Kupid
Luxmanin uusi cd-soitin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Sennheiserilta kuulokevahvistin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL