Mikäs se siinä? Kia Niro on hieman korkeampi kuin perushenkilöauto, mutta se on matalampi kuin maasturia imitoivat crossoverit. Näky tulee yleistymään teillämme, sillä näitä on myyty Suomeen jo satoja.
Petri Blomqvist
Koeajossa asiallisen erikoinen Kia Niro
Kia Niron hybridimallin sijoittaminen johonkin perinteiseen autoluokkaan tuottaa tuskaa – mutta itse auto ei sitä tuota.
Niin pientä markkinarakoa ei perheautoluokassa olekaan, ettei sinne tungettaisi. Kian uutuusmalli Niro parkkeeraa merkin mallistossa Vengan, Soulin, cee’din, Carensin ja Sportagen väliin todella ahtaaseen rakoon. ”Ahtaminen” johtuu siitä, että asiakkaat haluavat nyt tällaisia autoja.
Autossa pitää olla hitusen tilaa ja aavistuksen tavallista korkeampi ajoasento. Se ei saa näyttää mummolta vaan maasturimaisen ronskilta – mutta se ei saa kuitenkaan olla liian landepaukku. Korkeaa maavaraa tai nelivetoa ei monessa päin maailmaa tarvita – ajettavana ei ole suomalaisia mökkiteitä. Matalampi maavara näyttää kaupunkilaisemman sivistyneeltä.
Lisäksi monissa ”piireissä” auto muuttuu kunnolla haluttavaksi vasta sitten, kun se on hybridi. Mitäpä jos toisi myyntiin pelkän hybridiversion ja keräilisi kunnolla ekopisteitä sillä...
Ilmeisesti näiden järkeilyjen pohjalta on suunniteltu Niro. Se on paitsi ilmiselvä myyntimenestys hybridiuskovaisissa maissa, myös hyvä piikki Toyotaa kohtaan. Hybridien tunnettu esitaistelija on tuonut myyntiin jo vaikka mitä hybridimalleja, mutta Toyotalta on puuttunut tällainen hittituote, kuin mitä hybridicrossover on. Toyotalta tulee kyllä pian C-HR myös hybridinä, mutta Kia ehti ensin sekä huomata markkinaraon että täyttää sen.
Paisutettu ja modernisoitu Kia Rio? Niron kokoa on vaikea tulkita, kun se on perusmuodoltaan kuin pikkuauto, mutta joka suuntaan hieman isompana. Ratkaisu on toimiva: sisätilat ovat riittävät.
Petri Blomqvist
Hyvää henkeä, pari pikkumiinusta
Elävässä elämässä Kia Niro on oikein luonteva ja passeli peli. Siihen istutaan helposti, ja kaikenlainen tavaroiden ja jälkikasvun lastaus onnistuu näpsäkästi.
Reilun 400 litran kokoinen tavaratila on jostain hatchbackin ja farmarin välimaastosta. Takapenkillä taas istutaan melkein kuin pikkutila-autossa – yhdellä miinuksella: selkänoja tuntuu olevan yllättävän kallellaan taakse, ja taakse sijoitettu pääntuki vielä korostaa tätä ominaisuutta. Ehkä on ajateltu, että takapenkkiläiset vain nukkuvat tai nuokkuvat, siihen asento jotenkin sopii.
Kuskin paikalta tarkasteltuna moni asia on niin kuin autoissa on nykyään totuttu. Käynnistys tapahtuu napista. Vaihdekeppi on perinteinen automaattivaihteiston keppi. Keskellä on kosketusnäyttö, mutta monia perusvalintoja hoidetaan kytkimillä, ja ratissa nappeja on aika paljonkin.
Pari luukkuasiaa ei ole ihan tätä päivää. Luksusversiossa on pieni kattoluukku eikä nykyään tyypillistä lasikattoa, joka antaisi enemmän lisäfiilistä. Takaluukku taas on välillä vaikea saada paukautettua ensiyrittämällä kiinni asti, eikä se ei liiku sähköllä edes luksusmallissa.
Lisäksi autoa ensimmäistä kertaa ajavalle voi tulla yllätyksenä käsijarru: se on jalkatoiminen painettava poljin jenkkityyliin – ja myös Toyota Priuksen tyyliin...Hybridiensikertalainen voi joutua kysymään, koska auto on käynnissä. Tämä pitää todeta mittariston voimamittarista: se ei saa olla enää kohdassa ”Off”. Vaihde D:lle ja jarru ylös – ja auto lähtee äänettömästi lipumaan liikenteeseen.
Kia Niron reilu 400 litraa tilaa on hyvä peruskontti, ja laajennukset sekä tavaroiden kiinnitykset onnistuvat sopivasti. Huippuversiossakaan ei ole sähkötoimista takaluukkua.
Petri Blomqvist
Aidoilla vaihteilla
Ajamisessa on hybrideille tyypillinen tuntu, että kaikki ei tapahdu lineaarisesti. Aluksi lähdetään sähköllä, sitten bensakone rupeaa pörisemään. Bensakoneen ääni ei vaikuta liikkumisen tahtiin ihan suoraan.
Tuntuma kiihdytyksiin on silti perinteisempi kuin monissa CVT-vaihteisissa hybrideissä, sillä Kiassa on kaksoiskytkinautomaatti. Vaihteet siis vaihtuvat kuten autoissa yleensäkin, mikä tuo kiihdytyksiin tuttua tunnetta ja äänimaailmaa.
Voimalinja siis tuntuu hybridiksi helposti hyväksyttävältä, paitsi joissakin mäkilähdöissä. Välillä mäkilähtöavustin on apuna, mutta aina jostain syystä ei. Joidenkin muidenkin kaksoiskytkinvaihteistojen tapaan Niro saattaa valua jarrun noston jälkeen parikymmentä senttiä, ja vasta sitten veto tulee päälle – tässä tapauksessa sähkömoottorista.
Muuten ajettavuus on yllätyksetöntä. Helppona arkiautona Kia Niro palvelee asiallista kulkupeliä etsivää mutta ei sporttista ajointoilijaa. 16-tuumainen perusrengastus varmasti riittäisi hyvin tähän autoon. Koeajoauton 18-tuumaiset toimivat aika asiallisesti – rengasmelu kasvoi, mutta ei sietämättömästi.
Hallintalaitteissa on melko paljon nappeja, mutta on varusteitakin hieno annos. Niro tuntuu tutustumisvaiheen jälkeen oikein helppokäyttöiseltä ja miellyttävältä.
Petri Blomqvist
Kaupunkiajossa näppärä
Kaupunkiajossa auton mittasuhteet ovat kohtalaisesti hahmotettavissa. Kia Niro ei tunnu tippaakaan pieneltä, mutta ei myöskään ylisuurelta. Peruutuskamera auttaa pysäköitäessä.
Kortteleita kierrellessä hybridi pääsee myös ylpeilemään kulutuksellaan. Niron tapauksessa ilmoitetut lukemat ovat suunnilleen samat kaupungissa ja maantiellä, mutta käytännössä kaupunkikaasuttelu voi viedä hieman enemmän. Koeajossa oli lähinnä kaupunkia ja moottoritietä, ja keskikulutus oli kuuden litran kieppeillä.
Käytännössä hybridi ei kuluta maagisen vähän vaan suunnilleen sen, mitä normaalin bensa-auton toivoisi vievän. Hyvä sekin, sillä normaali bensa-auto vie siitä vielä litran tai pari enemmän.
Vastinetta rahalle ja ovela rengasvaihtoehto
Kian nykyisen tyylin mukaisesti Niron varustelu on varsin kattava. Jo noin 28 000 euron perus-LX:ssä on kaksialueinen automaatti-ilmastointi, kosketusnäytöllä varustettu bluetooth-radio, vakionopeudensäädin, kaistavahti, peruutustutka ja lämmitettävä ratti. Toiseksi edullisimmassa EX:ssä on jo pikkuluksusta: navigaattori, kaksoisksenonvalot, puolinahkaverhoilu, parkkitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera.
Business-malleissa tulee ajoa helpottavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kuolleen kulman varoitus sekä pikkuylellisyyksiä. Luxury-mallissa eksoottisin varuste on etupenkkien ilmastointi: tätä kesähelteillä kätevää nahkapenkkihikoilun estoa on harvemmin tavattu alle 40 000 euron autoissa.
Kaikilla varustevaihtoehdoilla Kia Niron hinta on hyvin kohdallaan, jos haluaa nimenomaan hybridiauton. Tavallisiin bensa-automaatteihinkaan nähden hinnoittelu ei ole pahasti yläkantissa.
Mallivaihtoehdoissa kiinnostavaa on hybridiautoissa tärkeä päästöarvo. Se on kivan kuuloinen 88 grammaa kilometriltä – paitsi näyttävillä 18-tuumaisilla vanteilla varustetuissa Business-malleissa: silloin pompataan ikävästi yli maagisen 101 gramman rajan, mikä nostaa autoveroa huomattavasti.
Business-mallit saa noin 700 euroa edullisemmin, kun tyytyy 16-tuumaisiin pyöriin. Siitä kannattaisi ehkä muidenkin merkkien ottaa oppia isovanteisiin huippuversioihin – niitä on yleensä kiva katsella, mutta liian matalien pyörien kanssa ei ole niin mukava ajaa.
Kia Niron etuistuimet ovat mukavat ja näkyvyys ulos sopiva. Niroon laskeudutaan, sillä penkit ovat vain muutaman sentin tavallista henkilöautoa korkeammalla. Mutta silti nämäkin sentit tuntuvat hyviltä.
Petri Blomqvist
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Varustelu. Vakiona tulee hintaan nähden paljon hyvää ja makoisaa.
Ärsyttää: Takapenkin takakenous. Muut nykyautot ovat opettaneet ryhdikkään istuma-asennon, tässä röhnötetään vanhojen autojen tyyliin.
Yllättää: Perusidea. Hybridicrossover yhdistää sitä, mitä juuri nyt halutaan. Miksei sitä keksitty aiemmin?
Yhteenveto: Kia Niro on miellyttävä kulkupeli hybridiä hamuavalle. Se on enemmän käytännöllinen kuin erikoinen.
Tähdet: 4
Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”
Moottori: R4, 1580 cm3, 77 kW (105 hv)/5700 r/min, 147 Nm/4000 r/min
Sähkömoottori: 32 kW/1798–2500 r/min, 170 Nm/0–1798 r/min
Hybridijärjestelmä: 104 kW (141 hv)/5700 r/min, 265 Nm/1000–2400 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 11,5 s, huippunopeus 162 km/h
Kulutus: 4,4 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt: 101 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4355, l. 1805, k. 1545 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1512 kg, tavaratila 427–1425 l, tankki 45 l
Hinta: 36 390 euroa
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Torvikaiuttimia Japanista
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
Dali Kupid
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL