Mikäs se siinä? Kia Niro on hieman korkeampi kuin perushenkilöauto, mutta se on matalampi kuin maasturia imitoivat crossoverit. Näky tulee yleistymään teillämme, sillä näitä on myyty Suomeen jo satoja.
Petri Blomqvist
Koeajossa asiallisen erikoinen Kia Niro
Kia Niron hybridimallin sijoittaminen johonkin perinteiseen autoluokkaan tuottaa tuskaa – mutta itse auto ei sitä tuota.
Niin pientä markkinarakoa ei perheautoluokassa olekaan, ettei sinne tungettaisi. Kian uutuusmalli Niro parkkeeraa merkin mallistossa Vengan, Soulin, cee’din, Carensin ja Sportagen väliin todella ahtaaseen rakoon. ”Ahtaminen” johtuu siitä, että asiakkaat haluavat nyt tällaisia autoja.
Autossa pitää olla hitusen tilaa ja aavistuksen tavallista korkeampi ajoasento. Se ei saa näyttää mummolta vaan maasturimaisen ronskilta – mutta se ei saa kuitenkaan olla liian landepaukku. Korkeaa maavaraa tai nelivetoa ei monessa päin maailmaa tarvita – ajettavana ei ole suomalaisia mökkiteitä. Matalampi maavara näyttää kaupunkilaisemman sivistyneeltä.
Lisäksi monissa ”piireissä” auto muuttuu kunnolla haluttavaksi vasta sitten, kun se on hybridi. Mitäpä jos toisi myyntiin pelkän hybridiversion ja keräilisi kunnolla ekopisteitä sillä...
Ilmeisesti näiden järkeilyjen pohjalta on suunniteltu Niro. Se on paitsi ilmiselvä myyntimenestys hybridiuskovaisissa maissa, myös hyvä piikki Toyotaa kohtaan. Hybridien tunnettu esitaistelija on tuonut myyntiin jo vaikka mitä hybridimalleja, mutta Toyotalta on puuttunut tällainen hittituote, kuin mitä hybridicrossover on. Toyotalta tulee kyllä pian C-HR myös hybridinä, mutta Kia ehti ensin sekä huomata markkinaraon että täyttää sen.
Paisutettu ja modernisoitu Kia Rio? Niron kokoa on vaikea tulkita, kun se on perusmuodoltaan kuin pikkuauto, mutta joka suuntaan hieman isompana. Ratkaisu on toimiva: sisätilat ovat riittävät.
Petri Blomqvist
Hyvää henkeä, pari pikkumiinusta
Elävässä elämässä Kia Niro on oikein luonteva ja passeli peli. Siihen istutaan helposti, ja kaikenlainen tavaroiden ja jälkikasvun lastaus onnistuu näpsäkästi.
Reilun 400 litran kokoinen tavaratila on jostain hatchbackin ja farmarin välimaastosta. Takapenkillä taas istutaan melkein kuin pikkutila-autossa – yhdellä miinuksella: selkänoja tuntuu olevan yllättävän kallellaan taakse, ja taakse sijoitettu pääntuki vielä korostaa tätä ominaisuutta. Ehkä on ajateltu, että takapenkkiläiset vain nukkuvat tai nuokkuvat, siihen asento jotenkin sopii.
Kuskin paikalta tarkasteltuna moni asia on niin kuin autoissa on nykyään totuttu. Käynnistys tapahtuu napista. Vaihdekeppi on perinteinen automaattivaihteiston keppi. Keskellä on kosketusnäyttö, mutta monia perusvalintoja hoidetaan kytkimillä, ja ratissa nappeja on aika paljonkin.
Pari luukkuasiaa ei ole ihan tätä päivää. Luksusversiossa on pieni kattoluukku eikä nykyään tyypillistä lasikattoa, joka antaisi enemmän lisäfiilistä. Takaluukku taas on välillä vaikea saada paukautettua ensiyrittämällä kiinni asti, eikä se ei liiku sähköllä edes luksusmallissa.
Lisäksi autoa ensimmäistä kertaa ajavalle voi tulla yllätyksenä käsijarru: se on jalkatoiminen painettava poljin jenkkityyliin – ja myös Toyota Priuksen tyyliin...Hybridiensikertalainen voi joutua kysymään, koska auto on käynnissä. Tämä pitää todeta mittariston voimamittarista: se ei saa olla enää kohdassa ”Off”. Vaihde D:lle ja jarru ylös – ja auto lähtee äänettömästi lipumaan liikenteeseen.
Kia Niron reilu 400 litraa tilaa on hyvä peruskontti, ja laajennukset sekä tavaroiden kiinnitykset onnistuvat sopivasti. Huippuversiossakaan ei ole sähkötoimista takaluukkua.
Petri Blomqvist
Aidoilla vaihteilla
Ajamisessa on hybrideille tyypillinen tuntu, että kaikki ei tapahdu lineaarisesti. Aluksi lähdetään sähköllä, sitten bensakone rupeaa pörisemään. Bensakoneen ääni ei vaikuta liikkumisen tahtiin ihan suoraan.
Tuntuma kiihdytyksiin on silti perinteisempi kuin monissa CVT-vaihteisissa hybrideissä, sillä Kiassa on kaksoiskytkinautomaatti. Vaihteet siis vaihtuvat kuten autoissa yleensäkin, mikä tuo kiihdytyksiin tuttua tunnetta ja äänimaailmaa.
Voimalinja siis tuntuu hybridiksi helposti hyväksyttävältä, paitsi joissakin mäkilähdöissä. Välillä mäkilähtöavustin on apuna, mutta aina jostain syystä ei. Joidenkin muidenkin kaksoiskytkinvaihteistojen tapaan Niro saattaa valua jarrun noston jälkeen parikymmentä senttiä, ja vasta sitten veto tulee päälle – tässä tapauksessa sähkömoottorista.
Muuten ajettavuus on yllätyksetöntä. Helppona arkiautona Kia Niro palvelee asiallista kulkupeliä etsivää mutta ei sporttista ajointoilijaa. 16-tuumainen perusrengastus varmasti riittäisi hyvin tähän autoon. Koeajoauton 18-tuumaiset toimivat aika asiallisesti – rengasmelu kasvoi, mutta ei sietämättömästi.
Hallintalaitteissa on melko paljon nappeja, mutta on varusteitakin hieno annos. Niro tuntuu tutustumisvaiheen jälkeen oikein helppokäyttöiseltä ja miellyttävältä.
Petri Blomqvist
Kaupunkiajossa näppärä
Kaupunkiajossa auton mittasuhteet ovat kohtalaisesti hahmotettavissa. Kia Niro ei tunnu tippaakaan pieneltä, mutta ei myöskään ylisuurelta. Peruutuskamera auttaa pysäköitäessä.
Kortteleita kierrellessä hybridi pääsee myös ylpeilemään kulutuksellaan. Niron tapauksessa ilmoitetut lukemat ovat suunnilleen samat kaupungissa ja maantiellä, mutta käytännössä kaupunkikaasuttelu voi viedä hieman enemmän. Koeajossa oli lähinnä kaupunkia ja moottoritietä, ja keskikulutus oli kuuden litran kieppeillä.
Käytännössä hybridi ei kuluta maagisen vähän vaan suunnilleen sen, mitä normaalin bensa-auton toivoisi vievän. Hyvä sekin, sillä normaali bensa-auto vie siitä vielä litran tai pari enemmän.
Vastinetta rahalle ja ovela rengasvaihtoehto
Kian nykyisen tyylin mukaisesti Niron varustelu on varsin kattava. Jo noin 28 000 euron perus-LX:ssä on kaksialueinen automaatti-ilmastointi, kosketusnäytöllä varustettu bluetooth-radio, vakionopeudensäädin, kaistavahti, peruutustutka ja lämmitettävä ratti. Toiseksi edullisimmassa EX:ssä on jo pikkuluksusta: navigaattori, kaksoisksenonvalot, puolinahkaverhoilu, parkkitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera.
Business-malleissa tulee ajoa helpottavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kuolleen kulman varoitus sekä pikkuylellisyyksiä. Luxury-mallissa eksoottisin varuste on etupenkkien ilmastointi: tätä kesähelteillä kätevää nahkapenkkihikoilun estoa on harvemmin tavattu alle 40 000 euron autoissa.
Kaikilla varustevaihtoehdoilla Kia Niron hinta on hyvin kohdallaan, jos haluaa nimenomaan hybridiauton. Tavallisiin bensa-automaatteihinkaan nähden hinnoittelu ei ole pahasti yläkantissa.
Mallivaihtoehdoissa kiinnostavaa on hybridiautoissa tärkeä päästöarvo. Se on kivan kuuloinen 88 grammaa kilometriltä – paitsi näyttävillä 18-tuumaisilla vanteilla varustetuissa Business-malleissa: silloin pompataan ikävästi yli maagisen 101 gramman rajan, mikä nostaa autoveroa huomattavasti.
Business-mallit saa noin 700 euroa edullisemmin, kun tyytyy 16-tuumaisiin pyöriin. Siitä kannattaisi ehkä muidenkin merkkien ottaa oppia isovanteisiin huippuversioihin – niitä on yleensä kiva katsella, mutta liian matalien pyörien kanssa ei ole niin mukava ajaa.
Kia Niron etuistuimet ovat mukavat ja näkyvyys ulos sopiva. Niroon laskeudutaan, sillä penkit ovat vain muutaman sentin tavallista henkilöautoa korkeammalla. Mutta silti nämäkin sentit tuntuvat hyviltä.
Petri Blomqvist
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Varustelu. Vakiona tulee hintaan nähden paljon hyvää ja makoisaa.
Ärsyttää: Takapenkin takakenous. Muut nykyautot ovat opettaneet ryhdikkään istuma-asennon, tässä röhnötetään vanhojen autojen tyyliin.
Yllättää: Perusidea. Hybridicrossover yhdistää sitä, mitä juuri nyt halutaan. Miksei sitä keksitty aiemmin?
Yhteenveto: Kia Niro on miellyttävä kulkupeli hybridiä hamuavalle. Se on enemmän käytännöllinen kuin erikoinen.
Tähdet: 4
Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”
Moottori: R4, 1580 cm3, 77 kW (105 hv)/5700 r/min, 147 Nm/4000 r/min
Sähkömoottori: 32 kW/1798–2500 r/min, 170 Nm/0–1798 r/min
Hybridijärjestelmä: 104 kW (141 hv)/5700 r/min, 265 Nm/1000–2400 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 11,5 s, huippunopeus 162 km/h
Kulutus: 4,4 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt: 101 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4355, l. 1805, k. 1545 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1512 kg, tavaratila 427–1425 l, tankki 45 l
Hinta: 36 390 euroa
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Sähköstaatti Puolasta
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI