Mikäs se siinä? Kia Niro on hieman korkeampi kuin perushenkilöauto, mutta se on matalampi kuin maasturia imitoivat crossoverit. Näky tulee yleistymään teillämme, sillä näitä on myyty Suomeen jo satoja.

Mikäs se siinä? Kia Niro on hieman korkeampi kuin perushenkilöauto, mutta se on matalampi kuin maasturia imitoivat crossoverit. Näky tulee yleistymään teillämme, sillä näitä on myyty Suomeen jo satoja.

Petri Blomqvist

Koeajossa asiallisen erikoinen Kia Niro

Kia Niron hybridimallin sijoittaminen johonkin perinteiseen autoluokkaan tuottaa tuskaa – mutta itse auto ei sitä tuota.

Auto Bild.Koeajot

Niin pien­tä mark­ki­na­ra­koa ei per­he­au­to­luo­kas­sa ole­kaan, et­tei sin­ne tun­get­tai­si. Kian uu­tuus­mal­li Niro park­kee­raa mer­kin mal­lis­tos­sa Ven­gan, Sou­lin, cee’din, Ca­ren­sin ja Spor­ta­gen vä­liin to­del­la ah­taa­seen ra­koon. ”Ah­ta­mi­nen” joh­tuu sii­tä, et­tä asi­ak­kaat ha­lu­a­vat nyt täl­lai­sia au­to­ja.

Au­tos­sa pi­tää ol­la hi­tu­sen ti­laa ja aa­vis­tuk­sen ta­val­lis­ta kor­ke­am­pi ajo­a­sen­to. Se ei saa näyt­tää mum­mol­ta vaan maas­tu­ri­mai­sen rons­kil­ta – mut­ta se ei saa kui­ten­kaan ol­la lii­an lan­de­pauk­ku. Kor­ke­aa maa­va­raa tai ne­li­ve­toa ei mo­nes­sa päin maa­il­maa tar­vi­ta – ajet­ta­va­na ei ole suo­ma­lai­sia mök­ki­tei­tä. Ma­ta­lam­pi maa­va­ra näyt­tää kau­pun­ki­lai­sem­man si­vis­ty­neel­tä.

Li­säk­si mo­nis­sa ”pii­reis­sä” au­to muut­tuu kun­nol­la ha­lut­ta­vak­si vas­ta sit­ten, kun se on hyb­ri­di. Mi­tä­pä jos toi­si myyn­tiin pel­kän hyb­ri­di­ver­si­on ja ke­räi­li­si kun­nol­la eko­pis­tei­tä sil­lä...

Il­mei­ses­ti näi­den jär­kei­ly­jen poh­jal­ta on suun­ni­tel­tu Niro. Se on pait­si il­mi­sel­vä myyn­ti­me­nes­tys hyb­ri­dius­ko­vai­sis­sa mais­sa, myös hyvä piik­ki To­yo­taa koh­taan. Hyb­ri­dien tun­net­tu esi­tais­te­li­ja on tuo­nut myyn­tiin jo vaik­ka mitä hyb­ri­di­mal­le­ja, mut­ta To­yo­tal­ta on puut­tu­nut täl­lai­nen hit­ti­tuo­te, kuin mitä hyb­ri­dic­ros­so­ver on. To­yo­tal­ta tu­lee kyl­lä pian C-HR myös hyb­ri­di­nä, mut­ta Kia eh­ti en­sin sekä huo­ma­ta mark­ki­na­ra­on et­tä täyt­tää sen.

Paisutettu ja modernisoitu Kia Rio? Niron kokoa on vaikea tulkita, kun se on perusmuodoltaan kuin pikkuauto, mutta joka suuntaan hieman isompana. Ratkaisu on toimiva: sisätilat ovat riittävät.

Paisutettu ja modernisoitu Kia Rio? Niron kokoa on vaikea tulkita, kun se on perusmuodoltaan kuin pikkuauto, mutta joka suuntaan hieman isompana. Ratkaisu on toimiva: sisätilat ovat riittävät.

Petri Blomqvist

Hy­vää hen­keä, pari pik­ku­mii­nus­ta

Elä­väs­sä elä­mäs­sä Kia Niro on oi­kein luon­te­va ja pas­se­li peli. Sii­hen is­tu­taan hel­pos­ti, ja kai­ken­lai­nen ta­va­roi­den ja jäl­ki­kas­vun las­taus on­nis­tuu näp­sä­käs­ti.

Rei­lun 400 lit­ran ko­koi­nen ta­va­ra­ti­la on jos­tain hatch­bac­kin ja far­ma­rin vä­li­maas­tos­ta. Ta­ka­pen­kil­lä taas is­tu­taan mel­kein kuin pik­ku­ti­la-au­tos­sa – yh­del­lä mii­nuk­sel­la: sel­kä­no­ja tun­tuu ole­van yl­lät­tä­vän kal­lel­laan taak­se, ja taak­se si­joi­tet­tu pään­tu­ki vie­lä ko­ros­taa tätä omi­nai­suut­ta. Eh­kä on aja­tel­tu, et­tä ta­ka­penk­ki­läi­set vain nuk­ku­vat tai nuok­ku­vat, sii­hen asen­to jo­ten­kin so­pii.

Kus­kin pai­kal­ta tar­kas­tel­tu­na moni asia on niin kuin au­tois­sa on ny­ky­ään to­tut­tu. Käyn­nis­tys ta­pah­tuu na­pis­ta. Vaih­de­kep­pi on pe­rin­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kep­pi. Kes­kel­lä on kos­ke­tus­näyt­tö, mut­ta mo­nia pe­rus­va­lin­to­ja hoi­de­taan kyt­ki­mil­lä, ja ra­tis­sa nap­pe­ja on ai­ka pal­jon­kin.

Pari luuk­ku­a­si­aa ei ole ihan tätä päi­vää. Luk­sus­ver­si­os­sa on pie­ni kat­to­luuk­ku ei­kä ny­ky­ään tyy­pil­lis­tä la­si­kat­toa, joka an­tai­si enem­män li­sä­fii­lis­tä. Ta­ka­luuk­ku taas on vä­lil­lä vai­kea saa­da pau­kau­tet­tua en­siy­rit­tä­mäl­lä kiin­ni as­ti, ei­kä se ei lii­ku säh­köl­lä edes luk­sus­mal­lis­sa.

Li­säk­si au­toa en­sim­mäis­tä ker­taa aja­val­le voi tul­la yl­lä­tyk­se­nä kä­si­jar­ru: se on jal­ka­toi­mi­nen pai­net­ta­va pol­jin jenk­ki­tyy­liin – ja myös To­yo­ta Priuk­sen tyy­liin...Hyb­ri­dien­si­ker­ta­lai­nen voi jou­tua ky­sy­mään, kos­ka au­to on käyn­nis­sä. Tämä pi­tää to­de­ta mit­ta­ris­ton voi­ma­mit­ta­ris­ta: se ei saa ol­la enää koh­das­sa ”Off”. Vaih­de D:lle ja jar­ru ylös – ja au­to läh­tee ää­net­tö­mäs­ti li­pu­maan lii­ken­tee­seen.

Kia Niron reilu 400 litraa tilaa on hyvä peruskontti, ja laajennukset sekä tavaroiden kiinnitykset onnistuvat sopivasti. Huippuversiossakaan ei ole sähkötoimista takaluukkua.

Kia Niron reilu 400 litraa tilaa on hyvä peruskontti, ja laajennukset sekä tavaroiden kiinnitykset onnistuvat sopivasti. Huippuversiossakaan ei ole sähkötoimista takaluukkua.

Petri Blomqvist

Ai­doil­la vaih­teil­la

Aja­mi­ses­sa on hyb­ri­deil­le tyy­pil­li­nen tun­tu, et­tä kaik­ki ei ta­pah­du li­ne­aa­ri­ses­ti. Aluk­si läh­de­tään säh­köl­lä, sit­ten ben­sa­ko­ne ru­pe­aa pö­ri­se­mään. Ben­sa­ko­neen ää­ni ei vai­ku­ta liik­ku­mi­sen tah­tiin ihan suo­raan.

Tun­tu­ma kiih­dy­tyk­siin on sil­ti pe­rin­tei­sem­pi kuin mo­nis­sa CVT-vaih­tei­sis­sa hyb­ri­deis­sä, sil­lä Ki­as­sa on kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti. Vaih­teet siis vaih­tu­vat ku­ten au­tois­sa yleen­sä­kin, mikä tuo kiih­dy­tyk­siin tut­tua tun­net­ta ja ää­ni­maa­il­maa.

Voi­ma­lin­ja siis tun­tuu hyb­ri­dik­si hel­pos­ti hy­väk­syt­tä­väl­tä, pait­si jois­sa­kin mä­ki­läh­döis­sä. Vä­lil­lä mä­ki­läh­tö­a­vus­tin on apu­na, mut­ta ai­na jos­tain syys­tä ei. Joi­den­kin mui­den­kin kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to­jen ta­paan Niro saat­taa va­lua jar­run nos­ton jäl­keen pa­ri­kym­men­tä sent­tiä, ja vas­ta sit­ten veto tu­lee pääl­le – täs­sä ta­pauk­ses­sa säh­kö­moot­to­ris­ta.

Muu­ten ajet­ta­vuus on yl­lä­tyk­se­tön­tä. Help­po­na ar­ki­au­to­na Kia Niro pal­ve­lee asi­al­lis­ta kul­ku­pe­liä et­si­vää mut­ta ei sport­tis­ta ajoin­toi­li­jaa. 16-tuu­mai­nen pe­rus­ren­gas­tus var­mas­ti riit­täi­si hy­vin tä­hän au­toon. Ko­ea­jo­au­ton 18-tuu­mai­set toi­mi­vat ai­ka asi­al­li­ses­ti – ren­gas­me­lu kas­voi, mut­ta ei sie­tä­mät­tö­mäs­ti.

Hallintalaitteissa on melko paljon nappeja, mutta on varusteitakin hieno annos. Niro tuntuu tutustumisvaiheen jälkeen oikein helppokäyttöiseltä ja miellyttävältä.

Hallintalaitteissa on melko paljon nappeja, mutta on varusteitakin hieno annos. Niro tuntuu tutustumisvaiheen jälkeen oikein helppokäyttöiseltä ja miellyttävältä.

Petri Blomqvist

Kau­pun­ki­a­jos­sa näp­pä­rä

Kau­pun­ki­a­jos­sa au­ton mit­ta­suh­teet ovat koh­ta­lai­ses­ti hah­mo­tet­ta­vis­sa. Kia Niro ei tun­nu tip­paa­kaan pie­nel­tä, mut­ta ei myös­kään yli­suu­rel­ta. Pe­ruu­tus­ka­me­ra aut­taa py­sä­köi­tä­es­sä.

Kort­te­lei­ta kier­rel­les­sä hyb­ri­di pää­see myös yl­pei­le­mään ku­lu­tuk­sel­laan. Ni­ron ta­pauk­ses­sa il­moi­te­tut lu­ke­mat ovat suun­nil­leen sa­mat kau­pun­gis­sa ja maan­tiel­lä, mut­ta käy­tän­nös­sä kau­pun­ki­kaa­sut­te­lu voi vie­dä hie­man enem­män. Ko­ea­jos­sa oli lä­hin­nä kau­pun­kia ja moot­to­ri­tie­tä, ja kes­ki­ku­lu­tus oli kuu­den lit­ran kiep­peil­lä.

Käy­tän­nös­sä hyb­ri­di ei ku­lu­ta maa­gi­sen vä­hän vaan suun­nil­leen sen, mitä nor­maa­lin ben­sa-au­ton toi­voi­si vie­vän. Hyvä se­kin, sil­lä nor­maa­li ben­sa-au­to vie sii­tä vie­lä lit­ran tai pari enem­män.

Vas­ti­net­ta ra­hal­le ja ove­la ren­gas­vaih­to­eh­to

Kian ny­kyi­sen tyy­lin mu­kai­ses­ti Ni­ron va­rus­te­lu on var­sin kat­ta­va. Jo noin 28 000 eu­ron pe­rus-LX:ssä on kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu blu­e­tooth-ra­dio, va­ki­o­no­peu­den­sää­din, kais­ta­vah­ti, pe­ruu­tus­tut­ka ja läm­mi­tet­tä­vä rat­ti. Toi­sek­si edul­li­sim­mas­sa EX:ssä on jo pik­ku­luk­sus­ta: na­vi­gaat­to­ri, kak­soisk­se­non­va­lot, puo­li­nah­ka­ver­hoi­lu, park­ki­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na sekä pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Bu­si­ness-mal­leis­sa tu­lee ajoa hel­pot­ta­vat mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja kuol­leen kul­man va­roi­tus sekä pik­ku­y­lel­li­syyk­siä. Lu­xu­ry-mal­lis­sa ek­soot­ti­sin va­rus­te on etu­penk­kien il­mas­toin­ti: tätä ke­sä­hel­teil­lä kä­te­vää nah­ka­penk­ki­hi­koi­lun es­toa on har­vem­min ta­vat­tu al­le 40 000 eu­ron au­tois­sa.

Kai­kil­la va­rus­te­vaih­to­eh­doil­la Kia Ni­ron hin­ta on hy­vin koh­dal­laan, jos ha­lu­aa ni­me­no­maan hyb­ri­di­au­ton. Ta­val­li­siin ben­sa-au­to­maat­tei­hin­kaan näh­den hin­noit­te­lu ei ole pa­has­ti ylä­kan­tis­sa.

Mal­li­vaih­to­eh­dois­sa kiin­nos­ta­vaa on hyb­ri­di­au­tois­sa tär­keä pääs­tö­ar­vo. Se on ki­van kuu­loi­nen 88 gram­maa ki­lo­met­ril­tä – pait­si näyt­tä­vil­lä 18-tuu­mai­sil­la van­teil­la va­rus­te­tuis­sa Bu­si­ness-mal­leis­sa: sil­loin pom­pa­taan ikä­väs­ti yli maa­gi­sen 101 gram­man ra­jan, mikä nos­taa au­to­ve­roa huo­mat­ta­vas­ti.

Bu­si­ness-mal­lit saa noin 700 eu­roa edul­li­sem­min, kun tyy­tyy 16-tuu­mai­siin pyö­riin. Sii­tä kan­nat­tai­si eh­kä mui­den­kin merk­kien ot­taa op­pia iso­van­tei­siin huip­pu­ver­si­oi­hin – nii­tä on yleen­sä kiva kat­sel­la, mut­ta lii­an ma­ta­lien pyö­rien kans­sa ei ole niin mu­ka­va ajaa. 

Kia Niron etuistuimet ovat mukavat ja näkyvyys ulos sopiva. Niroon laskeudutaan, sillä penkit ovat vain muutaman sentin tavallista henkilöautoa korkeammalla. Mutta silti nämäkin sentit tuntuvat hyviltä.

Kia Niron etuistuimet ovat mukavat ja näkyvyys ulos sopiva. Niroon laskeudutaan, sillä penkit ovat vain muutaman sentin tavallista henkilöautoa korkeammalla. Mutta silti nämäkin sentit tuntuvat hyviltä.

Petri Blomqvist

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Va­rus­te­lu. Va­ki­o­na tu­lee hin­taan näh­den pal­jon hy­vää ja ma­koi­saa.

Är­syt­tää: Ta­ka­pen­kin ta­ka­ke­nous. Muut ny­ky­au­tot ovat opet­ta­neet ryh­dik­kään is­tu­ma-asen­non, täs­sä röh­nö­te­tään van­ho­jen au­to­jen tyy­liin.

Yl­lät­tää: Pe­ru­si­dea. Hyb­ri­dic­ros­so­ver yh­dis­tää sitä, mitä juu­ri nyt ha­lu­taan. Mik­sei sitä kek­sit­ty ai­em­min?

Yh­teen­ve­to: Kia Niro on miel­lyt­tä­vä kul­ku­pe­li hyb­ri­diä ha­mu­a­val­le. Se on enem­män käy­tän­nöl­li­nen kuin eri­koi­nen.

Täh­det: 4

Kia Niro 1.6 GDI  Hyb­rid Bu­si­ness Lu­xu­ry DCT 18”

Moot­to­ri: R4, 1580 cm3, 77 kW (105 hv)/5700 r/min, 147 Nm/4000 r/min

Säh­kö­moot­to­ri: 32 kW/1798–2500 r/min, 170 Nm/0–1798 r/min

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä: 104 kW (141 hv)/5700 r/min, 265 Nm/1000–2400 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h: 11,5 s, huip­pu­no­peus 162 km/h

Ku­lu­tus: 4,4 l/100 km, ben­sii­ni 95

CO2-pääs­töt: 101 g/km

Voi­man­siir­to: A6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4355, l. 1805, k. 1545 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, oma­mas­sa 1512 kg, ta­va­ra­ti­la 427–1425 l, tank­ki 45 l

Hin­ta: 36 390 eu­roa

Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU