Hongchi CA770 on V8-moottorinen ja automaattivaihteistolla varustettu merkin ehkä tunnetuin edustaja, jota valmistettiin 1966-1981.

Hongchi CA770 on V8-moottorinen ja automaattivaihteistolla varustettu merkin ehkä tunnetuin edustaja, jota valmistettiin 1966-1981.

Kiinalaisen Punalippu-limousinen voi nyt ostaa yksityinenkin!

Kiinan hienoin oma merkki Hongchi (Punalippu) on ollut vuodesta 1958 aina yksinomaan valtiotason käytössä.

Auto Bild.Uutiset

Ai­van en­sim­mäi­ses­sä Itä­tuu­li-ni­mi­ses­sä ver­si­os­sa (Dong­feng CA71), joka on Pu­na­li­pun suo­ra esi­äi­ti, oli Ford (Sim­ca) Ve­det­ten kori ja alus­ta, mut­ta ko­ne­pel­lin al­la oli­kin Mer­ce­des-Benz 190:n ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri.

Heti sa­ma­na vuon­na tuli kui­ten­kin en­sim­mäi­nen Pu­na­lip­pu (CA72), joka teh­tiin kaik­kien vas­taa­vien ta­paan kä­si­työ­nä.

China Au­to Web -net­ti­si­vus­ton mu­kaan tämä mal­li pe­rus­tui 1955-mal­li­seen Chrys­le­riin.

Mal­li CA770 on var­mas­ti tun­ne­tuin Pu­na­lip­pu. Sel­lai­nen löy­tyy eri­no­mai­sen hie­no­kun­toi­se­na esi­mer­kik­si Shang­hain au­to­mu­se­os­ta.

CA770 -ver­si­on 220-he­vos­voi­mai­sen V8-moot­to­rin juu­ret joh­ta­ne­vat Chrys­le­riin, sil­lä mal­li pe­rus­tui Chrys­ler Im­pe­ri­a­liin, mai­nit­see thet­rut­ha­bout­cars.com -verk­ko­si­vus­to.

Hongc­hi CA770 -ver­si­o­ta val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1966–1981 tiet­tä­väs­ti 847 kap­pa­let­ta.

Se on to­del­la pal­jon, kun muis­te­taan, et­tä Kii­nan myrs­kyi­sä Kult­tuu­ri­val­lan­ku­mous al­koi ni­me­no­maan vuon­na 1966.

Myö­hem­pi­nä vuo­si­na Hongc­hi on pe­rus­tu­nut mil­loin Lin­col­nin Town Ca­riin, mil­loin To­yo­ta Crown Ma­jes­taan tai Au­di 100/200 -mal­liin.

China Au­to Web -si­vus­ton mu­kaan vuon­na 2013 myy­tiin 800 Hongc­hi-au­toa.

Nyt Pe­kin­gin au­to­näyt­te­lys­sä jul­kis­te­tun uu­sim­man mal­lin, Hongc­hi L5:n ul­ko­muo­dos­sa on pal­jon pe­rin­tei­siä viit­tei­tä eten­kin keu­la­muo­toi­lus­sa.

Eri­kois­ta on se, et­tä Pu­na­li­pun pys­tyy en­sim­mäi­sen ker­ran his­to­ri­as­sa os­ta­maan nyt myös yk­si­tyis­hen­ki­lö.

Hongc­hi L5 on FAW-yh­teis­työs­tä pää­tel­len Au­di A8:n tek­niik­kaan pe­rus­tu­va – ja ne­li­ve­toi­nen. Sen tek­niik­ka­na on 6,0-lit­rai­nen V12 lin­ki­tet­ty­nä 6-no­peuk­si­seen au­to­maat­ti­vaih­teis­toon.

Mak­si­mi­te­hoa kak­si­tois­ta­sy­lin­te­ri­nen tar­jo­aa kii­na­lai­sen Car News China -net­ti­si­vus­ton mu­kaan 408 he­vos­voi­maa. Suu­rim­mak­si vään­tö­mo­men­tik­si sa­mai­nen si­vus­to il­moit­taa 550 Nm.

Mit­ta­van L5:n ak­se­li­vä­lik­si mai­ni­taan 3435 mm.

Au­ton yh­te­nä, pi­kant­ti­na pik­ku­e­ri­koi­suu­te­na on oh­jaus­pyö­rän kes­kus­taa ko­ris­ta­va au­rin­gon­ku­kan kuva.

Se viit­taa his­to­ri­al­li­ses­sa mie­les­sä 1960-lu­vun Hongc­hi CA770 V8 -li­mou­si­neen.

Uu­sim­man L5-mal­lin mat­kus­ta­mos­sa on val­koi­sen nah­ka­ver­hoi­lun höys­tee­nä ja­lo­puu­ta sekä alu­mii­ni­pa­ne­loin­tia.

Tek­nii­kan Maa­il­man verk­ko­si­vus­ton mu­kaan Hongc­hi L5 mak­saa Kii­nas­sa 580 000 eu­roa, ja en­sim­mäi­se­nä yk­si­tyis­hen­ki­lö­nä sel­lai­sen hank­ki huo­ne­ka­lu­ket­jun omis­ta­ja Wang Zhong­hua.

Hongc­hi L5 näh­tiin en­si ker­ran val­ti­ol­li­ses­sa edus­tus­käy­tös­sä tä­män vuo­den huh­ti­kuus­sa, Rans­kan pre­si­den­tin Fran­cois Hol­lan­den vie­rail­les­sa Kii­nas­sa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN