Koeajo: Ford Mustang Convertible GT 5.0
Kesähelle ja Shadow Black -värinen avo-Mustang kuuluvat erottamattomasti yhteen. Ja konepellin alla kuuluu olla V8-moottori.
Kangaskattoinen Mustang kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Convertiblen erityisvahvuus on ketterissä ajo-ominaisuuksissa ja ruudikkaassa moottorissa.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.
Sivutueltaan mainioissa GT-etuistuimissa on sähköinen ristiseläntuki sekä tehokas viilennys ja lämmitys.
2+2-luonteesta huolimatta myös aikuiset mahtuvat takaistuimille – se tosin edellyttää etuistuinten säätämistä takamatkustajien ehdoilla.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.
Ford Mustangin kangaskatto istuu mittatarkasti, joten korkeapainepesussa sisälle ei tule vesipisaroita. Katto avautuu ja sulkeutuu sähkötoimisesti ripeästi eli noin 20 sekunnissa. Mekaanisesti toimii vain lukitussalpa.
Yllätyksen tuottaa kuomun valmistaja, joka ei olekaan floridalainen yhtiö vaan saksalainen Webasto-Edscha. Webasto tunnetaan Suomessa lähinnä lisälämmittimistä, mutta yhtiöllä on pitkän linjan kattokokemusta jo 50-luvulta alkaen, jolloin se toimitti esimerkiksi haitarikattoja Bentleylle.
Havaijin kielessä ”poni” tarkoittaa muun muassa kruunaamista, joka sekin sopii Mustangin kangaskaton erääksi määritteeksi.
Maantieajossa Mustang Convertible GT 5.0:n matkustamoon pyörteilee ilmaa sivulasit ylhäällä ajettaessa kohtuudella, mutta takaistuimelle sitä tulee toki runsaammin. Etuistuinten taakse kiinnitettävä tuuliohjain olisi sopiva ratkaisu, ja sellainen tulee maahantuojan mukaan tarjolle elokuun lopulla tai syyskuussa. Tuuliohjaimen hinnasta ei ole tietoa. Rantabulevardilla on mukavinta cruisailla kaikki sivulasit alhaalla.
Huolimatta 2+2-paikkaisuudesta ja takapolvitilan näennäisestä nimellisyydestä, Mustang Convertiblessa pystyy matkustamaan neljä aikuista, jos etuistuimet ja selkänojien kallistuskulmat säädetään sopivasti.
Avokorin vääntöjäykkyys oli jo aiemmissa Mustangeissa kohdillaan, mutta nyt sitä on lisätty entisestään. Niinpä Convertiblella on mukava vetää mutkaisia pikkuteitä, koska kori ei elä. Ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma on parhaimmillaan Sport-ajoasetuksella. Heavy-Duty-jousitus maistuu vankalta – ajomukavuudesta tinkimättä. Brembon nelipyörälevyjarrut ovat keulalla jäähdytetyt, ja niissä on kuusimäntäiset jarrusatulat.
Sen pitää olla V8
Toki 2,3-litrainen turbonelikko on teknisesti hieno toteutus, mutta se palvelee parhaiten jossakin muussa korissa, sillä Mustang Convertiblen konepellin alle kuuluu ehdottomasti 5-litrainen pikkulohko-V8. Se tuottaa tässä tapauksessa 418 hevosvoimaa ja vääntömomenttia terveet 524 Nm.
5-litrainen (302 cid) kiertää hienosti etenkin konsolipainikkeesta kytkettävällä Sport-asetuksella. Lisäksi valikosta voi aktivoida Normal-, Sport+-, Race Track- ja Snow/Wet-moodit, joista Race-tilassa kaikki avustava elektroniikka ohitetaan. Line Lock kuuluu tällöin kuvioon, ja silloin takarenkaita pystyy lämmittämään 15 sekunnin ajan: ”That’s what Hot Rodding is all about!”
Fordin omaa tuotantoa oleva 6-portainen 6R80-automaattivaihteisto vaihtaa rauhallisessa ajossa huomaamattomasti. Räväkällä ajotyylillä ajettaessa vaihdot tapahtuvat kuitenkin napakasti. Erityiskehuja ansaitsevat vakiona olevat kaksoisksenonit, sillä sekä lähi- että kaukovalot ovat erinomaiset.
Amerikan ilmapiiriä
Etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja kuljettajan sähkösäätöinen ristiseläntuki on lisäbonus. Molemmissa etuistuimissa on sähkösäädöt, mutta selkänojien operointi tapahtuu mekaanisesti. Jos auto seisoo helteellä katto alhaalla auringonpaisteessa, nahkaverhoiltujen etuistuimien viilennys toimii lyömättömästi.
Takaistuimelle pääsee siirtämällä etuistuimen etummaiseen asentoon ja säätämällä etuselkänojan melko pystyyn asentoon. Jos etuistuimien säädöt ovat ”kohdallaan”, taakse mahtuu jopa kaksi aikuista.
Matkantekoa on omiaan siivittämään varsin jyhkeästi soiva 390-wattinen Shaker Pro -äänentoistojärjestelmä, jonka bassotoisto on kohdillaan. Laitteisto on tätä kirjoitettaessa ainoa tehtaan tarjoama vaihtoehto. Aiemmin ohjelmassa olivat Shaker 500 ja Shaker 1000 (500 W ja 1000 W).
Wikipediassa todetaan ponin määritelmässä, että ”ajoon ponin voi kouluttaa suurikokoinenkin ihminen, sillä pienikin poni jaksaa yleensä vetää hyvin aikuista kärryissä”. Entä sitten, kun Ponille antaa kyytiä 418 Mustang-hevosta?
Ford Mustang Convertible GT 5.0
Moottori V8, 4951 cm³, 306 kW (418 hv)/6500 r/min, 524 Nm/4250 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 12,8 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt 289 g/km
Voimansiirto A6, takaveto
Mitat p. 4784, l. 2080, k. 1394 mm, akseliväli 2720 mm, omamassa 1873 kg, tavaratila 332 l, tankki 61 l
Hinta 89 615 euroa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää akryyliä
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Neula puhtaaksi
Uusi optinen äänirasia
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Amphionin uusi Argon X -sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL