Koeajo: Ford Mustang Convertible GT 5.0
Kesähelle ja Shadow Black -värinen avo-Mustang kuuluvat erottamattomasti yhteen. Ja konepellin alla kuuluu olla V8-moottori.
Kangaskattoinen Mustang kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Convertiblen erityisvahvuus on ketterissä ajo-ominaisuuksissa ja ruudikkaassa moottorissa.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.
Sivutueltaan mainioissa GT-etuistuimissa on sähköinen ristiseläntuki sekä tehokas viilennys ja lämmitys.
2+2-luonteesta huolimatta myös aikuiset mahtuvat takaistuimille – se tosin edellyttää etuistuinten säätämistä takamatkustajien ehdoilla.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.
Ford Mustangin kangaskatto istuu mittatarkasti, joten korkeapainepesussa sisälle ei tule vesipisaroita. Katto avautuu ja sulkeutuu sähkötoimisesti ripeästi eli noin 20 sekunnissa. Mekaanisesti toimii vain lukitussalpa.
Yllätyksen tuottaa kuomun valmistaja, joka ei olekaan floridalainen yhtiö vaan saksalainen Webasto-Edscha. Webasto tunnetaan Suomessa lähinnä lisälämmittimistä, mutta yhtiöllä on pitkän linjan kattokokemusta jo 50-luvulta alkaen, jolloin se toimitti esimerkiksi haitarikattoja Bentleylle.
Havaijin kielessä ”poni” tarkoittaa muun muassa kruunaamista, joka sekin sopii Mustangin kangaskaton erääksi määritteeksi.
Maantieajossa Mustang Convertible GT 5.0:n matkustamoon pyörteilee ilmaa sivulasit ylhäällä ajettaessa kohtuudella, mutta takaistuimelle sitä tulee toki runsaammin. Etuistuinten taakse kiinnitettävä tuuliohjain olisi sopiva ratkaisu, ja sellainen tulee maahantuojan mukaan tarjolle elokuun lopulla tai syyskuussa. Tuuliohjaimen hinnasta ei ole tietoa. Rantabulevardilla on mukavinta cruisailla kaikki sivulasit alhaalla.
Huolimatta 2+2-paikkaisuudesta ja takapolvitilan näennäisestä nimellisyydestä, Mustang Convertiblessa pystyy matkustamaan neljä aikuista, jos etuistuimet ja selkänojien kallistuskulmat säädetään sopivasti.
Avokorin vääntöjäykkyys oli jo aiemmissa Mustangeissa kohdillaan, mutta nyt sitä on lisätty entisestään. Niinpä Convertiblella on mukava vetää mutkaisia pikkuteitä, koska kori ei elä. Ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma on parhaimmillaan Sport-ajoasetuksella. Heavy-Duty-jousitus maistuu vankalta – ajomukavuudesta tinkimättä. Brembon nelipyörälevyjarrut ovat keulalla jäähdytetyt, ja niissä on kuusimäntäiset jarrusatulat.
Sen pitää olla V8
Toki 2,3-litrainen turbonelikko on teknisesti hieno toteutus, mutta se palvelee parhaiten jossakin muussa korissa, sillä Mustang Convertiblen konepellin alle kuuluu ehdottomasti 5-litrainen pikkulohko-V8. Se tuottaa tässä tapauksessa 418 hevosvoimaa ja vääntömomenttia terveet 524 Nm.
5-litrainen (302 cid) kiertää hienosti etenkin konsolipainikkeesta kytkettävällä Sport-asetuksella. Lisäksi valikosta voi aktivoida Normal-, Sport+-, Race Track- ja Snow/Wet-moodit, joista Race-tilassa kaikki avustava elektroniikka ohitetaan. Line Lock kuuluu tällöin kuvioon, ja silloin takarenkaita pystyy lämmittämään 15 sekunnin ajan: ”That’s what Hot Rodding is all about!”
Fordin omaa tuotantoa oleva 6-portainen 6R80-automaattivaihteisto vaihtaa rauhallisessa ajossa huomaamattomasti. Räväkällä ajotyylillä ajettaessa vaihdot tapahtuvat kuitenkin napakasti. Erityiskehuja ansaitsevat vakiona olevat kaksoisksenonit, sillä sekä lähi- että kaukovalot ovat erinomaiset.
Amerikan ilmapiiriä
Etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja kuljettajan sähkösäätöinen ristiseläntuki on lisäbonus. Molemmissa etuistuimissa on sähkösäädöt, mutta selkänojien operointi tapahtuu mekaanisesti. Jos auto seisoo helteellä katto alhaalla auringonpaisteessa, nahkaverhoiltujen etuistuimien viilennys toimii lyömättömästi.
Takaistuimelle pääsee siirtämällä etuistuimen etummaiseen asentoon ja säätämällä etuselkänojan melko pystyyn asentoon. Jos etuistuimien säädöt ovat ”kohdallaan”, taakse mahtuu jopa kaksi aikuista.
Matkantekoa on omiaan siivittämään varsin jyhkeästi soiva 390-wattinen Shaker Pro -äänentoistojärjestelmä, jonka bassotoisto on kohdillaan. Laitteisto on tätä kirjoitettaessa ainoa tehtaan tarjoama vaihtoehto. Aiemmin ohjelmassa olivat Shaker 500 ja Shaker 1000 (500 W ja 1000 W).
Wikipediassa todetaan ponin määritelmässä, että ”ajoon ponin voi kouluttaa suurikokoinenkin ihminen, sillä pienikin poni jaksaa yleensä vetää hyvin aikuista kärryissä”. Entä sitten, kun Ponille antaa kyytiä 418 Mustang-hevosta?
Ford Mustang Convertible GT 5.0
Moottori V8, 4951 cm³, 306 kW (418 hv)/6500 r/min, 524 Nm/4250 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 12,8 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt 289 g/km
Voimansiirto A6, takaveto
Mitat p. 4784, l. 2080, k. 1394 mm, akseliväli 2720 mm, omamassa 1873 kg, tavaratila 332 l, tankki 61 l
Hinta 89 615 euroa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Strömsön tv-nikkari Jim Björni arvostaa kauniisti tehtyjä esineitä ja rakenteita – ne luovat elämänlaatua
Uusi HEDDphone-kuuloke
Denon DRA-900H
Quantum Signature
Denonilta pieni hdmi-vahvistin
Klipschin uudet monitoimikaiuttimet
Uuteen taloon haettiin ja onnistuttiin luomaan perinteisen rintamiestalon kodikkuutta
NEO iDSD:n toinen sukupolvi
Teacin uusi cd-pyöritin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN