Koeajo: Ford Mustang Convertible GT 5.0

Kesähelle ja Shadow Black -värinen avo-Mustang kuuluvat erottamattomasti yhteen. Ja konepellin alla kuuluu olla V8-moottori.

Auto Bild.Uutiset
Kangaskattoinen Mustang kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Convertiblen erityisvahvuus on ketterissä ajo-ominaisuuksissa ja ruudikkaassa moottorissa.

Kangaskattoinen Mustang kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Convertiblen erityisvahvuus on ketterissä ajo-ominaisuuksissa ja ruudikkaassa moottorissa.

Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.

Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.

Sivutueltaan mainioissa GT-etuistuimissa on sähköinen ristiseläntuki sekä tehokas viilennys ja lämmitys.

Sivutueltaan mainioissa GT-etuistuimissa on sähköinen ristiseläntuki sekä tehokas viilennys ja lämmitys.

 

2+2-luonteesta huolimatta myös aikuiset mahtuvat takaistuimille – se tosin edellyttää etuistuinten säätämistä takamatkustajien ehdoilla.

2+2-luonteesta huolimatta myös aikuiset mahtuvat takaistuimille – se tosin edellyttää etuistuinten säätämistä takamatkustajien ehdoilla.

Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.

Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.

 

 

Ford Mus­tan­gin kan­gas­kat­to is­tuu mit­ta­tar­kas­ti, jo­ten kor­ke­a­pai­ne­pe­sus­sa si­säl­le ei tule ve­si­pi­sa­roi­ta. Kat­to avau­tuu ja sul­keu­tuu säh­kö­toi­mi­ses­ti ri­pe­äs­ti eli noin 20 se­kun­nis­sa. Me­kaa­ni­ses­ti toi­mii vain lu­ki­tus­sal­pa.

Yl­lä­tyk­sen tuot­taa kuo­mun val­mis­ta­ja, joka ei ole­kaan flo­ri­da­lai­nen yh­tiö vaan sak­sa­lai­nen We­bas­to-Edsc­ha. We­bas­to tun­ne­taan Suo­mes­sa lä­hin­nä li­sä­läm­mit­ti­mis­tä, mut­ta yh­ti­öl­lä on pit­kän lin­jan kat­to­ko­ke­mus­ta jo 50-lu­vul­ta al­ka­en, jol­loin se toi­mit­ti esi­mer­kik­si hai­ta­ri­kat­to­ja Bent­leyl­le.

Ha­vai­jin kie­les­sä ”poni” tar­koit­taa muun mu­as­sa kruu­naa­mis­ta, joka se­kin so­pii Mus­tan­gin kan­gas­ka­ton erääk­si mää­rit­teek­si.

Maan­tie­a­jos­sa Mus­tang Con­ver­tib­le GT 5.0:n mat­kus­ta­moon pyör­tei­lee il­maa si­vu­la­sit yl­hääl­lä ajet­ta­es­sa koh­tuu­del­la, mut­ta ta­kais­tui­mel­le sitä tu­lee toki run­saam­min. Etuis­tuin­ten taak­se kiin­ni­tet­tä­vä tuu­li­oh­jain oli­si so­pi­va rat­kai­su, ja sel­lai­nen tu­lee maa­han­tuo­jan mu­kaan tar­jol­le elo­kuun lo­pul­la tai syys­kuus­sa. Tuu­li­oh­jai­men hin­nas­ta ei ole tie­toa. Ran­ta­bu­le­var­dil­la on mu­ka­vin­ta crui­sail­la kaik­ki si­vu­la­sit al­haal­la.

Huo­li­mat­ta 2+2-paik­kai­suu­des­ta ja ta­ka­pol­vi­ti­lan nä­en­näi­ses­tä ni­mel­li­syy­des­tä, Mus­tang Con­ver­tib­les­sa pys­tyy mat­kus­ta­maan nel­jä ai­kuis­ta, jos etuis­tui­met ja sel­kä­no­jien kal­lis­tus­kul­mat sää­de­tään so­pi­vas­ti.

Avo­ko­rin vään­tö­jäyk­kyys oli jo ai­em­mis­sa Mus­tan­geis­sa koh­dil­laan, mut­ta nyt sitä on li­sät­ty en­ti­ses­tään. Niin­pä Con­ver­tib­lel­la on mu­ka­va ve­tää mut­kai­sia pik­ku­tei­tä, kos­ka kori ei elä. Oh­jauk­sen täs­mäl­li­nen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on par­haim­mil­laan Sport-ajo­a­se­tuk­sel­la. He­a­vy-Duty-jou­si­tus mais­tuu van­kal­ta – ajo­mu­ka­vuu­des­ta tin­ki­mät­tä. Brem­bon ne­li­pyö­rä­le­vy­jar­rut ovat keu­lal­la jääh­dy­te­tyt, ja niis­sä on kuu­si­män­täi­set jar­ru­sa­tu­lat.

Sen pi­tää ol­la V8

Toki 2,3-lit­rai­nen tur­bo­ne­lik­ko on tek­ni­ses­ti hie­no to­teu­tus, mut­ta se pal­ve­lee par­hai­ten jos­sa­kin muus­sa ko­ris­sa, sil­lä Mus­tang Con­ver­tib­len ko­ne­pel­lin al­le kuu­luu eh­dot­to­mas­ti 5-lit­rai­nen pik­ku­loh­ko-V8. Se tuot­taa täs­sä ta­pauk­ses­sa 418 he­vos­voi­maa ja vään­tö­mo­ment­tia ter­veet 524 Nm.

5-lit­rai­nen (302 cid) kier­tää hie­nos­ti eten­kin kon­so­li­pai­nik­kees­ta kyt­ket­tä­väl­lä Sport-ase­tuk­sel­la. Li­säk­si va­li­kos­ta voi ak­ti­voi­da Nor­mal-, Sport+-, Race Track- ja Snow/Wet-moo­dit, jois­ta Race-ti­las­sa kaik­ki avus­ta­va elekt­ro­niik­ka ohi­te­taan. Line Lock kuu­luu täl­löin ku­vi­oon, ja sil­loin ta­ka­ren­kai­ta pys­tyy läm­mit­tä­mään 15 se­kun­nin ajan: ”That’s what Hot Rod­ding is all about!”

For­din omaa tuo­tan­toa ole­va 6-por­tai­nen 6R80-au­to­maat­ti­vaih­teis­to vaih­taa rau­hal­li­ses­sa ajos­sa huo­maa­mat­to­mas­ti. Rä­vä­käl­lä ajo­tyy­lil­lä ajet­ta­es­sa vaih­dot ta­pah­tu­vat kui­ten­kin na­pa­kas­ti. Eri­tyis­ke­hu­ja an­sait­se­vat va­ki­o­na ole­vat kak­soisk­se­no­nit, sil­lä sekä lähi- et­tä kau­ko­va­lot ovat eri­no­mai­set.

Ame­ri­kan il­ma­pii­riä

Etuis­tui­met tar­jo­a­vat hy­vän si­vut­tais­tu­en, ja kul­jet­ta­jan säh­kö­sää­töi­nen ris­ti­se­län­tu­ki on li­sä­bo­nus. Mo­lem­mis­sa etuis­tui­mis­sa on säh­kö­sää­döt, mut­ta sel­kä­no­jien ope­roin­ti ta­pah­tuu me­kaa­ni­ses­ti. Jos au­to sei­soo hel­teel­lä kat­to al­haal­la au­rin­gon­pais­tees­sa, nah­ka­ver­hoil­tu­jen etuis­tui­mien vii­len­nys toi­mii lyö­mät­tö­mäs­ti.

Ta­kais­tui­mel­le pää­see siir­tä­mäl­lä etuis­tui­men etum­mai­seen asen­toon ja sää­tä­mäl­lä etu­sel­kä­no­jan mel­ko pys­tyyn asen­toon. Jos etuis­tui­mien sää­döt ovat ”koh­dal­laan”, taak­se mah­tuu jopa kak­si ai­kuis­ta.

Mat­kan­te­koa on omi­aan sii­vit­tä­mään var­sin jyh­ke­äs­ti soi­va 390-wat­ti­nen Sha­ker Pro -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, jon­ka bas­so­tois­to on koh­dil­laan. Lait­teis­to on tätä kir­joi­tet­ta­es­sa ai­noa teh­taan tar­jo­a­ma vaih­to­eh­to. Ai­em­min oh­jel­mas­sa oli­vat Sha­ker 500 ja Sha­ker 1000 (500 W ja 1000 W).

Wi­ki­pe­di­as­sa to­de­taan po­nin mää­ri­tel­mäs­sä, et­tä ”ajoon po­nin voi kou­lut­taa suu­ri­ko­koi­nen­kin ih­mi­nen, sil­lä pie­ni­kin poni jak­saa yleen­sä ve­tää hy­vin ai­kuis­ta kär­ryis­sä”. En­tä sit­ten, kun Po­nil­le an­taa kyy­tiä 418 Mus­tang-he­vos­ta?

 

Ford Mus­tang Con­ver­tib­le GT 5.0

Moot­to­ri V8, 4951 cm³, 306 kW (418 hv)/6500 r/min, 524 Nm/4250 r/min,

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 6,3 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus 12,8 l/100 km, ben­sii­ni 95

CO2-pääs­töt 289 g/km

Voi­man­siir­to A6, ta­ka­ve­to

Mi­tat p. 4784, l. 2080, k. 1394 mm, ak­se­li­vä­li 2720 mm, oma­mas­sa 1873 kg, ta­va­ra­ti­la 332 l, tank­ki 61 l

Hin­ta 89 615 eu­roa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN