Koeajo: Ford Mustang Convertible GT 5.0
Kesähelle ja Shadow Black -värinen avo-Mustang kuuluvat erottamattomasti yhteen. Ja konepellin alla kuuluu olla V8-moottori.
Kangaskattoinen Mustang kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Convertiblen erityisvahvuus on ketterissä ajo-ominaisuuksissa ja ruudikkaassa moottorissa.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.
Sivutueltaan mainioissa GT-etuistuimissa on sähköinen ristiseläntuki sekä tehokas viilennys ja lämmitys.
2+2-luonteesta huolimatta myös aikuiset mahtuvat takaistuimille – se tosin edellyttää etuistuinten säätämistä takamatkustajien ehdoilla.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.
Ford Mustangin kangaskatto istuu mittatarkasti, joten korkeapainepesussa sisälle ei tule vesipisaroita. Katto avautuu ja sulkeutuu sähkötoimisesti ripeästi eli noin 20 sekunnissa. Mekaanisesti toimii vain lukitussalpa.
Yllätyksen tuottaa kuomun valmistaja, joka ei olekaan floridalainen yhtiö vaan saksalainen Webasto-Edscha. Webasto tunnetaan Suomessa lähinnä lisälämmittimistä, mutta yhtiöllä on pitkän linjan kattokokemusta jo 50-luvulta alkaen, jolloin se toimitti esimerkiksi haitarikattoja Bentleylle.
Havaijin kielessä ”poni” tarkoittaa muun muassa kruunaamista, joka sekin sopii Mustangin kangaskaton erääksi määritteeksi.
Maantieajossa Mustang Convertible GT 5.0:n matkustamoon pyörteilee ilmaa sivulasit ylhäällä ajettaessa kohtuudella, mutta takaistuimelle sitä tulee toki runsaammin. Etuistuinten taakse kiinnitettävä tuuliohjain olisi sopiva ratkaisu, ja sellainen tulee maahantuojan mukaan tarjolle elokuun lopulla tai syyskuussa. Tuuliohjaimen hinnasta ei ole tietoa. Rantabulevardilla on mukavinta cruisailla kaikki sivulasit alhaalla.
Huolimatta 2+2-paikkaisuudesta ja takapolvitilan näennäisestä nimellisyydestä, Mustang Convertiblessa pystyy matkustamaan neljä aikuista, jos etuistuimet ja selkänojien kallistuskulmat säädetään sopivasti.
Avokorin vääntöjäykkyys oli jo aiemmissa Mustangeissa kohdillaan, mutta nyt sitä on lisätty entisestään. Niinpä Convertiblella on mukava vetää mutkaisia pikkuteitä, koska kori ei elä. Ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma on parhaimmillaan Sport-ajoasetuksella. Heavy-Duty-jousitus maistuu vankalta – ajomukavuudesta tinkimättä. Brembon nelipyörälevyjarrut ovat keulalla jäähdytetyt, ja niissä on kuusimäntäiset jarrusatulat.
Sen pitää olla V8
Toki 2,3-litrainen turbonelikko on teknisesti hieno toteutus, mutta se palvelee parhaiten jossakin muussa korissa, sillä Mustang Convertiblen konepellin alle kuuluu ehdottomasti 5-litrainen pikkulohko-V8. Se tuottaa tässä tapauksessa 418 hevosvoimaa ja vääntömomenttia terveet 524 Nm.
5-litrainen (302 cid) kiertää hienosti etenkin konsolipainikkeesta kytkettävällä Sport-asetuksella. Lisäksi valikosta voi aktivoida Normal-, Sport+-, Race Track- ja Snow/Wet-moodit, joista Race-tilassa kaikki avustava elektroniikka ohitetaan. Line Lock kuuluu tällöin kuvioon, ja silloin takarenkaita pystyy lämmittämään 15 sekunnin ajan: ”That’s what Hot Rodding is all about!”
Fordin omaa tuotantoa oleva 6-portainen 6R80-automaattivaihteisto vaihtaa rauhallisessa ajossa huomaamattomasti. Räväkällä ajotyylillä ajettaessa vaihdot tapahtuvat kuitenkin napakasti. Erityiskehuja ansaitsevat vakiona olevat kaksoisksenonit, sillä sekä lähi- että kaukovalot ovat erinomaiset.
Amerikan ilmapiiriä
Etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja kuljettajan sähkösäätöinen ristiseläntuki on lisäbonus. Molemmissa etuistuimissa on sähkösäädöt, mutta selkänojien operointi tapahtuu mekaanisesti. Jos auto seisoo helteellä katto alhaalla auringonpaisteessa, nahkaverhoiltujen etuistuimien viilennys toimii lyömättömästi.
Takaistuimelle pääsee siirtämällä etuistuimen etummaiseen asentoon ja säätämällä etuselkänojan melko pystyyn asentoon. Jos etuistuimien säädöt ovat ”kohdallaan”, taakse mahtuu jopa kaksi aikuista.
Matkantekoa on omiaan siivittämään varsin jyhkeästi soiva 390-wattinen Shaker Pro -äänentoistojärjestelmä, jonka bassotoisto on kohdillaan. Laitteisto on tätä kirjoitettaessa ainoa tehtaan tarjoama vaihtoehto. Aiemmin ohjelmassa olivat Shaker 500 ja Shaker 1000 (500 W ja 1000 W).
Wikipediassa todetaan ponin määritelmässä, että ”ajoon ponin voi kouluttaa suurikokoinenkin ihminen, sillä pienikin poni jaksaa yleensä vetää hyvin aikuista kärryissä”. Entä sitten, kun Ponille antaa kyytiä 418 Mustang-hevosta?
Ford Mustang Convertible GT 5.0
Moottori V8, 4951 cm³, 306 kW (418 hv)/6500 r/min, 524 Nm/4250 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 12,8 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt 289 g/km
Voimansiirto A6, takaveto
Mitat p. 4784, l. 2080, k. 1394 mm, akseliväli 2720 mm, omamassa 1873 kg, tavaratila 332 l, tankki 61 l
Hinta 89 615 euroa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
FiiO:n edullinen puhelin-dac
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ