Vuoden 2016 aikana Honda tuo Clarity Fuel Cellin Eurooppaan aluksi muutamaan maahan, joista Tanska on ainoa Pohjoismaa.
Ohoh! Honda Clarity -polttokennoauto myyntiin tietyissä Euroopan maissa jo 2016!
Honda esittelee Tokion autonäyttelyssä Clarity-polttokennoauton. Auto Bild pääsi koeajamaan FCX Claritya (2008–2014) jo vuonna 2011.
Honda Clarity Fuel Cell tulee myyntiin vuonna 2016 tarkkaan valituilla Euroopan markkinoilla, joissa on riittävä infrastruktuuri vedyn jakeluun.
FCX Clarity oli tuotannossa vuosina 2008 - 2014. Se oli ensimmäinen polttokennoauto, joita toimitettiin asiakkaille. Nyt uudessa Clarity Fuel Cellissä Honda yhdistää kehittyneimmät teknologiansa.
Clarity Fuel Cell on maailman ensimmäinen polttokennoilla toimiva tuotantomalli, jossa polttokennot ja voimalinja on sijoitettu normaaliin tapaan konehuoneeseen. Honda Clarity Fuel Cellin myynti alkaa Japanissa vuoden 2016 alkupuolella ja Euroopan esittelyn aikataulusta annetaan lisää tietoa vuoden 2016 aikana.
Hondan periaatteisiin kuuluu man maximum, machine minimum eli autossa kaikki tilat pyritään ottamaan matkustajien käyttöön. Tuon filosofian mukaisesti Clarity Fuel Cellissä tekniikka on pakattu niin tehokkaasti, että autossa on runsaasti tilaa viidelle matkustajalle aivan perinteisellä tekniikalla varustettujen autojen tapaan.
Polttokennojen ja moottorin koko on saatu edistyksellisellä tekniikalla niin pieneksi, että ne tarvitsevat vain saman tilan kuin tavallinen V6-moottori.
Kompaktista koostaan huolimatta Hondan polttokennoratkaisu edustaa suorituskyvyltään maailman huippua. Hondan alkuperäiset kennoja erottavat kanavat ovat tehokkaampia kuin koskaan ennen. Yksittäiset polttokennot antavat enemmän tehoa ja ne ovat yhden millimetrin paksuisina viidenneksen ohuempia kuin aiemmin.
Näiden parannusten avulla polttokennosto on kolmanneksen pienempi kuin FCX Clarityssä käytetty. Samalla moottorin teho on nostettu 130 kW:iin (177 hv) ja tehosuhde on parantunut 60 prosentilla ollen nyt 3,1 kW/l.
Polttokennojen kehittämä energia varastoidaan litium-ioniakkuihin. Honda uskoo, että kompakti kaikkiin automalleihin soveltuva polttokennotekniikka auttaa polttokennoautojen yleistymisessä.
Honda Clarity Fuel Cellissä on korkeapainetankki, johon vety voidaan varastoida 70 MPa paineeseen. Korkean paineen ansiosta vetyä saadaan mukaan niin paljon, että auton toimintamatka on tankillisella yli 700 kilometriä.
Tankkaus kestää 70 MPa paineella 20 celsiusasteen lämpötilassa vain kolmisen minuuttia.
Edistyksellisen tekniikan ansiosta 130 kW (177 hv) kehittävän moottorin yhteydessä ei tarvita lainkaan vaihteita. Vääntömomentti kasvaa tasaisesti, minkä ansiosta Clarity Fuel Cell kiihtyy hienostuneesti ja nopeasti paikaltaan huippunopeuteensa.
Kuljettajalla on suora yhteys tiehen, mikä varmistaa miellyttävän ajokokemuksen. Alhainen melutaso puolestaan lisää matkustusmukavuutta. Kuljettaja voi valita mieleisen ajotilan kahdesta vaihtoehdosta.
Normal antaa parhaan tasapainon pienen kulutuksen ja suorituskyvyn välillä, kun taas Sport korostaa ripeää kiihtyvyyttä ja urheilullista tuntumaa.
Uusi Honda Clarity Fuel Cell sijoittuu 4,895 metrin pituisena ylempään keskiluokkaan. Auton 1,875 metrin leveyden ja 1,475 metrin korkeuden ansiosta matkustamo on suuri ja ylellisessä matkustamossa on helppo viihtyä. Korin muotoilussa on pyritty alhaiseen ilmanvastukseen, mikä omalta osaltaan alentaa melua ja kulutusta ja parantaa matkustusmukavuutta.
Myös 18-tuumaisten kevytmetallivanteiden muodoissa aerodynamiikka on pääosassa. LED-valot sulautuvat mainiosti muotoihin ja varmistavat hyvän, turvallisuutta lisäävän näkyvyyden pimeällä.
Honda Clarity Fuel Cellin sisustuksessa yhdistetään futuristisuus kuljettajan kannalta rentouttavaan ja mukavaan kokonaisuuteen. Edistykselliset hallintalaitteet toimivat Hondan muotoilufilosofian mukaisesti kuin ajatus, loogisesti ja yksinkertaisesti.
Tilavassa matkustamossa käytetään korkeatasoisia, hyvän matkustusmukavuuden varmistavia materiaaleja, jotka tekevät jokaisesta matkasta nautinnollisen.
Honda on yksi viidestä autonvalmistajasta, jotka muodostavat HyFive-kokonaisuuden. Vuoden 2016 aikana Honda tuo Clarity Fuel Cellin Eurooppaan aluksi muutamaan maahan, joista Tanska on ainoa Pohjoismaa.
Samalla Honda toimittaa Clarityja osaksi 110 auton eurooppalaista polttokennoautojoukkoa. Sen avulla esitellään ja tutkitaan uutta tekniikkaa. Samalla autoilla tuodaan edistyksellinen tekniikka tutuksi suurelle yleisölle.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi optinen äänirasia
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL