Vuoden 2016 aikana Honda tuo Clarity Fuel Cellin Eurooppaan aluksi muutamaan maahan, joista Tanska on ainoa Pohjoismaa.

Vuoden 2016 aikana Honda tuo Clarity Fuel Cellin Eurooppaan aluksi muutamaan maahan, joista Tanska on ainoa Pohjoismaa.

Ohoh! Honda Clarity -polttokennoauto myyntiin tietyissä Euroopan maissa jo 2016!

Honda esittelee Tokion autonäyttelyssä Clarity-polttokennoauton. Auto Bild pääsi koeajamaan FCX Claritya (2008–2014) jo vuonna 2011.

Auto Bild.Uutiset

Hon­da Cla­ri­ty Fuel Cell tu­lee myyn­tiin vuon­na 2016 tark­kaan va­li­tuil­la Eu­roo­pan mark­ki­noil­la, jois­sa on riit­tä­vä inf­rast­ruk­tuu­ri ve­dyn ja­ke­luun.

FCX Cla­ri­ty oli tuo­tan­nos­sa vuo­si­na 2008 - 2014. Se oli en­sim­mäi­nen polt­to­ken­no­au­to, joi­ta toi­mi­tet­tiin asi­ak­kail­le. Nyt uu­des­sa Cla­ri­ty Fuel Cel­lis­sä Hon­da yh­dis­tää ke­hit­ty­neim­mät tek­no­lo­gi­an­sa.

Cla­ri­ty Fuel Cell on maa­il­man en­sim­mäi­nen polt­to­ken­noil­la toi­mi­va tuo­tan­to­mal­li, jos­sa polt­to­ken­not ja voi­ma­lin­ja on si­joi­tet­tu nor­maa­liin ta­paan ko­ne­huo­nee­seen. Hon­da Cla­ri­ty Fuel Cel­lin myyn­ti al­kaa Ja­pa­nis­sa vuo­den 2016 al­ku­puo­lel­la ja Eu­roo­pan esit­te­lyn ai­ka­tau­lus­ta an­ne­taan li­sää tie­toa vuo­den 2016 ai­ka­na.

Hon­dan pe­ri­aat­tei­siin kuu­luu man ma­xi­mum, mac­hi­ne mi­ni­mum eli au­tos­sa kaik­ki ti­lat py­ri­tään ot­ta­maan mat­kus­ta­jien käyt­töön. Tuon fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti Cla­ri­ty Fuel Cel­lis­sä tek­niik­ka on pa­kat­tu niin te­hok­kaas­ti, et­tä au­tos­sa on run­saas­ti ti­laa vii­del­le mat­kus­ta­jal­le ai­van pe­rin­tei­sel­lä tek­nii­kal­la va­rus­tet­tu­jen au­to­jen ta­paan.

Polt­to­ken­no­jen ja moot­to­rin koko on saa­tu edis­tyk­sel­li­sel­lä tek­nii­kal­la niin pie­nek­si, et­tä ne tar­vit­se­vat vain sa­man ti­lan kuin ta­val­li­nen V6-moot­to­ri.

Kom­pak­tis­ta koos­taan huo­li­mat­ta Hon­dan polt­to­ken­no­rat­kai­su edus­taa suo­ri­tus­ky­vyl­tään maa­il­man huip­pua. Hon­dan al­ku­pe­räi­set ken­no­ja erot­ta­vat ka­na­vat ovat te­hok­kaam­pia kuin kos­kaan en­nen. Yk­sit­täi­set polt­to­ken­not an­ta­vat enem­män te­hoa ja ne ovat yh­den mil­li­met­rin pak­sui­si­na vii­den­nek­sen ohu­em­pia kuin ai­em­min.

Näi­den pa­ran­nus­ten avul­la polt­to­ken­nos­to on kol­man­nek­sen pie­nem­pi kuin FCX Cla­ri­tys­sä käy­tet­ty. Sa­mal­la moot­to­rin teho on nos­tet­tu 130 kW:iin (177 hv) ja te­ho­suh­de on pa­ran­tu­nut 60 pro­sen­til­la ol­len nyt 3,1 kW/l.

Polt­to­ken­no­jen ke­hit­tä­mä ener­gia va­ras­toi­daan li­tium-io­ni­ak­kui­hin. Hon­da us­koo, et­tä kom­pak­ti kaik­kiin au­to­mal­lei­hin so­vel­tu­va polt­to­ken­no­tek­niik­ka aut­taa polt­to­ken­no­au­to­jen yleis­ty­mi­ses­sä.

Hon­da Cla­ri­ty Fuel Cel­lis­sä on kor­ke­a­pai­ne­tank­ki, jo­hon vety voi­daan va­ras­toi­da 70 MPa pai­nee­seen. Kor­ke­an pai­neen an­si­os­ta ve­tyä saa­daan mu­kaan niin pal­jon, et­tä au­ton toi­min­ta­mat­ka on tan­kil­li­sel­la yli 700 ki­lo­met­riä.

Tank­kaus kes­tää 70 MPa pai­neel­la 20 cel­siu­sas­teen läm­pö­ti­las­sa vain kol­mi­sen mi­nuut­tia.

Edis­tyk­sel­li­sen tek­nii­kan an­si­os­ta 130 kW (177 hv) ke­hit­tä­vän moot­to­rin yh­tey­des­sä ei tar­vi­ta lain­kaan vaih­tei­ta. Vään­tö­mo­ment­ti kas­vaa ta­sai­ses­ti, min­kä an­si­os­ta Cla­ri­ty Fuel Cell kiih­tyy hie­nos­tu­nees­ti ja no­pe­as­ti pai­kal­taan huip­pu­no­peu­teen­sa.

Kul­jet­ta­jal­la on suo­ra yh­teys tie­hen, mikä var­mis­taa miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen. Al­hai­nen me­lu­ta­so puo­les­taan li­sää mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta mie­lei­sen ajo­ti­lan kah­des­ta vaih­to­eh­dos­ta.

Nor­mal an­taa par­haan ta­sa­pai­non pie­nen ku­lu­tuk­sen ja suo­ri­tus­ky­vyn vä­lil­lä, kun taas Sport ko­ros­taa ri­pe­ää kiih­ty­vyyt­tä ja ur­hei­lul­lis­ta tun­tu­maa.

Uu­si Hon­da Cla­ri­ty Fuel Cell si­joit­tuu 4,895 met­rin pi­tui­se­na ylem­pään kes­ki­luok­kaan. Au­ton 1,875 met­rin le­vey­den ja 1,475 met­rin kor­keu­den an­si­os­ta mat­kus­ta­mo on suu­ri ja ylel­li­ses­sä mat­kus­ta­mos­sa on help­po viih­tyä. Ko­rin muo­toi­lus­sa on py­rit­ty al­hai­seen il­man­vas­tuk­seen, mikä omal­ta osal­taan alen­taa me­lua ja ku­lu­tus­ta ja pa­ran­taa mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta.

Myös 18-tuu­mais­ten ke­vyt­me­tal­li­van­tei­den muo­dois­sa ae­ro­dy­na­miik­ka on pää­o­sas­sa. LED-va­lot su­lau­tu­vat mai­ni­os­ti muo­toi­hin ja var­mis­ta­vat hy­vän, tur­val­li­suut­ta li­sää­vän nä­ky­vyy­den pi­me­äl­lä.

Hon­da Cla­ri­ty Fuel Cel­lin si­sus­tuk­ses­sa yh­dis­te­tään fu­tu­ris­ti­suus kul­jet­ta­jan kan­nal­ta ren­tout­ta­vaan ja mu­ka­vaan ko­ko­nai­suu­teen. Edis­tyk­sel­li­set hal­lin­ta­lait­teet toi­mi­vat Hon­dan muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti kuin aja­tus, loo­gi­ses­ti ja yk­sin­ker­tai­ses­ti.

Ti­la­vas­sa mat­kus­ta­mos­sa käy­te­tään kor­ke­a­ta­soi­sia, hy­vän mat­kus­tus­mu­ka­vuu­den var­mis­ta­via ma­te­ri­aa­le­ja, jot­ka te­ke­vät jo­kai­ses­ta mat­kas­ta nau­tin­nol­li­sen.

Hon­da on yk­si vii­des­tä au­ton­val­mis­ta­jas­ta, jot­ka muo­dos­ta­vat Hy­Fi­ve-ko­ko­nai­suu­den. Vuo­den 2016 ai­ka­na Hon­da tuo Cla­ri­ty Fuel Cel­lin Eu­roop­paan aluk­si muu­ta­maan maa­han, jois­ta Tans­ka on ai­noa Poh­jois­maa.

Sa­mal­la Hon­da toi­mit­taa Cla­ri­ty­ja osak­si 110 au­ton eu­roop­pa­lais­ta polt­to­ken­no­au­to­jouk­koa. Sen avul­la esi­tel­lään ja tut­ki­taan uut­ta tek­niik­kaa. Sa­mal­la au­toil­la tuo­daan edis­tyk­sel­li­nen tek­niik­ka tu­tuk­si suu­rel­le ylei­söl­le.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN