Vuoden 2016 aikana Honda tuo Clarity Fuel Cellin Eurooppaan aluksi muutamaan maahan, joista Tanska on ainoa Pohjoismaa.
Ohoh! Honda Clarity -polttokennoauto myyntiin tietyissä Euroopan maissa jo 2016!
Honda esittelee Tokion autonäyttelyssä Clarity-polttokennoauton. Auto Bild pääsi koeajamaan FCX Claritya (2008–2014) jo vuonna 2011.
Honda Clarity Fuel Cell tulee myyntiin vuonna 2016 tarkkaan valituilla Euroopan markkinoilla, joissa on riittävä infrastruktuuri vedyn jakeluun.
FCX Clarity oli tuotannossa vuosina 2008 - 2014. Se oli ensimmäinen polttokennoauto, joita toimitettiin asiakkaille. Nyt uudessa Clarity Fuel Cellissä Honda yhdistää kehittyneimmät teknologiansa.
Clarity Fuel Cell on maailman ensimmäinen polttokennoilla toimiva tuotantomalli, jossa polttokennot ja voimalinja on sijoitettu normaaliin tapaan konehuoneeseen. Honda Clarity Fuel Cellin myynti alkaa Japanissa vuoden 2016 alkupuolella ja Euroopan esittelyn aikataulusta annetaan lisää tietoa vuoden 2016 aikana.
Hondan periaatteisiin kuuluu man maximum, machine minimum eli autossa kaikki tilat pyritään ottamaan matkustajien käyttöön. Tuon filosofian mukaisesti Clarity Fuel Cellissä tekniikka on pakattu niin tehokkaasti, että autossa on runsaasti tilaa viidelle matkustajalle aivan perinteisellä tekniikalla varustettujen autojen tapaan.
Polttokennojen ja moottorin koko on saatu edistyksellisellä tekniikalla niin pieneksi, että ne tarvitsevat vain saman tilan kuin tavallinen V6-moottori.
Kompaktista koostaan huolimatta Hondan polttokennoratkaisu edustaa suorituskyvyltään maailman huippua. Hondan alkuperäiset kennoja erottavat kanavat ovat tehokkaampia kuin koskaan ennen. Yksittäiset polttokennot antavat enemmän tehoa ja ne ovat yhden millimetrin paksuisina viidenneksen ohuempia kuin aiemmin.
Näiden parannusten avulla polttokennosto on kolmanneksen pienempi kuin FCX Clarityssä käytetty. Samalla moottorin teho on nostettu 130 kW:iin (177 hv) ja tehosuhde on parantunut 60 prosentilla ollen nyt 3,1 kW/l.
Polttokennojen kehittämä energia varastoidaan litium-ioniakkuihin. Honda uskoo, että kompakti kaikkiin automalleihin soveltuva polttokennotekniikka auttaa polttokennoautojen yleistymisessä.
Honda Clarity Fuel Cellissä on korkeapainetankki, johon vety voidaan varastoida 70 MPa paineeseen. Korkean paineen ansiosta vetyä saadaan mukaan niin paljon, että auton toimintamatka on tankillisella yli 700 kilometriä.
Tankkaus kestää 70 MPa paineella 20 celsiusasteen lämpötilassa vain kolmisen minuuttia.
Edistyksellisen tekniikan ansiosta 130 kW (177 hv) kehittävän moottorin yhteydessä ei tarvita lainkaan vaihteita. Vääntömomentti kasvaa tasaisesti, minkä ansiosta Clarity Fuel Cell kiihtyy hienostuneesti ja nopeasti paikaltaan huippunopeuteensa.
Kuljettajalla on suora yhteys tiehen, mikä varmistaa miellyttävän ajokokemuksen. Alhainen melutaso puolestaan lisää matkustusmukavuutta. Kuljettaja voi valita mieleisen ajotilan kahdesta vaihtoehdosta.
Normal antaa parhaan tasapainon pienen kulutuksen ja suorituskyvyn välillä, kun taas Sport korostaa ripeää kiihtyvyyttä ja urheilullista tuntumaa.
Uusi Honda Clarity Fuel Cell sijoittuu 4,895 metrin pituisena ylempään keskiluokkaan. Auton 1,875 metrin leveyden ja 1,475 metrin korkeuden ansiosta matkustamo on suuri ja ylellisessä matkustamossa on helppo viihtyä. Korin muotoilussa on pyritty alhaiseen ilmanvastukseen, mikä omalta osaltaan alentaa melua ja kulutusta ja parantaa matkustusmukavuutta.
Myös 18-tuumaisten kevytmetallivanteiden muodoissa aerodynamiikka on pääosassa. LED-valot sulautuvat mainiosti muotoihin ja varmistavat hyvän, turvallisuutta lisäävän näkyvyyden pimeällä.
Honda Clarity Fuel Cellin sisustuksessa yhdistetään futuristisuus kuljettajan kannalta rentouttavaan ja mukavaan kokonaisuuteen. Edistykselliset hallintalaitteet toimivat Hondan muotoilufilosofian mukaisesti kuin ajatus, loogisesti ja yksinkertaisesti.
Tilavassa matkustamossa käytetään korkeatasoisia, hyvän matkustusmukavuuden varmistavia materiaaleja, jotka tekevät jokaisesta matkasta nautinnollisen.
Honda on yksi viidestä autonvalmistajasta, jotka muodostavat HyFive-kokonaisuuden. Vuoden 2016 aikana Honda tuo Clarity Fuel Cellin Eurooppaan aluksi muutamaan maahan, joista Tanska on ainoa Pohjoismaa.
Samalla Honda toimittaa Clarityja osaksi 110 auton eurooppalaista polttokennoautojoukkoa. Sen avulla esitellään ja tutkitaan uutta tekniikkaa. Samalla autoilla tuodaan edistyksellinen tekniikka tutuksi suurelle yleisölle.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
QLN:n uusi referenssi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Uusi haastaja
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN