Palvelu 1 -ostotutkimus: Palkitut merkit

12. kerran toteutettu Palvelu 1 -ostotutkimus kertoo Suomen autokaupan palvelu- ja myyntiprosessin laadun asiakkaan silmin ja kokemuksen kautta.

Auto Bild.Uutiset

 

Enem­män merk­ke­jä ja eri­kois­mer­kit

Tut­ki­muk­sen ko­ko­nais­tu­los on vuo­sien saa­tos­sa ta­soit­tu­nut, ei­kä al­ku­ai­ko­jen var­si­nai­sia poh­ja­no­tee­rauk­sia enää ole. Vaik­ka au­to­kau­pan pal­ve­lun ko­ko­nais­tu­los pie­ne­ni vii­me vuo­teen ver­rat­tu­na yh­del­lä, on au­to­kau­pas­sa saa­ta­van pal­ve­lun taso käy­tän­nös­sä ku­ta­kuin­kin sa­mal­la ta­sol­la kuin vuon­na 2015.

Tänä vuon­na mu­ka­na oli vii­me­vuo­tis­ta enem­män merk­ke­jä, ja mu­ka­na oli myös nel­jä eri­kois­merk­kiä. Ne otet­tiin mu­kaan, jot­ta näh­täi­siin, on­ko pal­ve­lu au­to­maat­ti­ses­ti pa­rem­paa har­vi­nai­sem­paan merk­kiin eri­kois­tu­neel­la jäl­leen­myy­jäl­lä jol­la on myyn­ti­pis­tei­tä vä­hem­män. Eri­kois­mer­kit oli­vat Ja­gu­ar, Le­xus, Porsc­he ja Tes­la.

Pal­ki­tut

 

Pa­ras pal­ve­lu: BMW

BMW uu­si voit­ton­sa, jo­ten vii­me vuo­den voi­ton jäl­keen ei jää­ty laa­ke­reil­la le­pää­mään. BMW-myy­jät oli­vat asi­ak­kaan bud­je­tin var­mis­ta­mi­ses­sa ai­van omal­la ta­sol­laan mui­hin ver­rat­tu­na. Bud­je­tin ol­les­sa tie­dos­sa myös li­sä­va­rus­tei­ta eh­do­tet­tiin kaik­kein usein­ten. Ko­ea­jo-osuu­des­ta BMW saa par­haan ar­vo­sa­nan. Myy­jät oli­vat ak­tii­vi­sim­pia myös jat­kon suh­teen ja roh­kai­si­vat asi­a­kas­ta eni­ten kaup­po­jen te­ke­mi­seen.

BMW-myy­jät sai­vat asi­ak­kail­ta par­haim­man kou­lu­ar­vo­sa­nan, kun eri­kois­mer­kit kä­si­tel­lään yh­te­nä nip­pu­na.

”Mi­nut huo­mi­oi­tiin heti saa­pu­es­sa­ni liik­kee­seen. Mi­nus­ta tun­tui, et­tä olin tär­keä ja odo­tet­tu. Mu­ka­na ol­leet ys­tä­vä­ni sai­vat myös vä­lit­tö­mäs­ti pal­ve­lua, ja myös hei­dät huo­mi­oi­tiin.”

 

 

Pa­ras nou­si­ja: Skoda

Škoda pet­ra­si eni­ten vii­me vuo­des­ta ja nou­si vii­mei­sel­tä pai­kal­ta ja­e­tul­le nel­jän­nel­le si­jal­le. Kar­toi­tuk­sen tu­los nou­si roi­mat 20 pis­tet­tä ja oli For­din jäl­keen tä­män osi­on toi­sek­si pa­ras tu­los. Škoda-myy­jät ky­syi­vät kaik­kein useim­min ko­ke­muk­sia asi­ak­kai­den ny­kyi­sis­tä au­tois­ta. Vaih­to­au­to tar­jou­dut­tiin ai­na ar­vi­oi­maan oma-aloit­tei­ses­ti, ja myyn­tie­sit­te­ly sekä kau­pan päät­tä­mi­nen oli sel­ke­äs­ti vii­me vuot­ta pa­rem­paa.

Myy­mä­lät ovat si­säl­tä poik­keuk­set­ta siis­te­jä, ku­ten BMW:llä ja VW:llä, mut­ta ul­ko­a­lu­eil­la on pa­ran­net­ta­vaa.

”Mel­kein os­tin au­ton sil­tä sei­so­mal­ta, vaik­ka uu­den au­ton os­to on vas­ta mie­tin­näs­sä.”

 

 

Pa­ras au­to­lii­ke­ket­ju: VV-Au­to­ta­lot Oy

Tä­män vuo­ti­ses­sa tut­ki­muk­ses­sa au­to­lii­ke­ket­ju­jen kär­ki­pai­kal­la oli var­sin ta­sais­ta, sil­lä ko­ko­nais­tu­lok­ses­sa nel­jä ket­jua pää­tyi ta­sa­pis­tei­siin. Tut­ki­muk­ses­sa on kui­ten­kin en­si­si­jai­ses­ti kyse pal­ve­lun ta­sos­ta, jo­ten sii­nä osa-alu­e­ko­ko­nai­suu­des­sa par­haan ar­vo­sa­nan saa­vut­ta­nut VV-Au­to­ta­lot Oy nou­see siis au­to­lii­ke­ket­ju­jen voit­ta­jak­si.

”Myy­jän am­mat­ti­tai­to vai­kut­ti mie­les­tä­ni ihail­ta­val­ta, ja hä­nen ky­kyn­sä ”lu­kea” mi­nua oli eri­no­mai­nen.”

 

 

Tyy­ty­väi­sim­mät asi­ak­kaat: Tes­la

Tes­lal­la au­ton myyn­tie­sit­te­ly on sel­ke­äs­ti tut­ki­muk­sen par­haal­la ta­sol­la, hel­po­tuk­se­na on to­sin se, et­tä tut­ki­muk­sen ai­ka­na va­li­oi­mas­sa oli vain yk­si au­to­mal­li. Tämä ei kui­ten­kaan au­to­maat­ti­ses­ti ta­kaa asi­ak­kaal­le ko­ea­jo­mah­dol­li­suut­ta, mi­kä­li sii­tä ei ole so­vit­tu ajois­sa.

Tes­la oli­si oma­na merk­ki­nä ol­lut ai­van kär­jen tun­tu­mas­sa ko­ko­nais­tu­lok­ses­sa, mut­ta eri­kois­mer­kit kä­si­tel­tiin tut­ki­muk­ses­sa yh­te­nä pa­ket­ti­na. Ai­van poik­keuk­sel­li­ses­ti kaik­ki asi­ak­kaat ko­ki­vat Tes­la –myy­jät myyn­ti­hen­ki­sik­si ja oli­vat val­mii­ta os­ta­maan au­ton käyn­nin pe­rus­teel­la.

”Ko­ko­nais­vai­ku­tel­ma oli to­del­la hyvä. It­sel­le­ni jäi tun­ne, et­tä mik­si kos­kaan ajaa mil­lään muul­la au­tol­la kuin Tes­lal­la.”

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU