Vuoteen 2030 saakka ja sen jälkeen menestyvää SUV-mallia tarjotaan kolmella voimansiirtoversiolla maailmanlaajuisesti.
Porsche
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Täyssähköisen mallin testaus on alkanut, ja polttomoottorien sekä hybridien jatkokehitystä suunnitellaan. Tuotevalikoima tulee olemaan monipuolinen vuoden 2030 jälkeenkin.
Porsche Cayennen neljäs sukupolvi on täyssähköinen. Ensimmäisten naamioitujen prototyyppien vaativa testiohjelma on jo hyvässä vauhdissa.
Porsche etenee samanaikaisesti tehokkaiden hybridi- ja polttomoottorimalliensa kehittämisessä.
Vuoteen 2030 saakka ja sen jälkeen menestyvää SUV-mallia tarjotaan kolmella voimansiirtoversiolla maailmanlaajuisesti.
Jo yli 20 vuoden ajan Cayennelle on ollut ominaista kyky tarjota laaja valikoima ominaisuuksia Porschelle ominaisen suorituskyvyn, loistavan jokapäiväisen ajon mukavuuden ja erinomaisten maasto-ajo-ominaisuuksien välillä.
SUV:n tulevat mallit jatkavat saumattomasti tätä menestystarinaa säilyttäen kaikki auton tutut ominaisuudet.
”Cayenne on aina määritellyt urheiluauton segmentissään. Vuosikymmenen puolivälissä neljäs sukupolvi asettaa standardit segmentille sähköisenä SUV-mallina”, sanoo Porsche AG:n toimitusjohtaja Oliver Blume.
Samaan aikaan asiakkaamme voivat vielä seuraavalla vuosikymmenellä valita laajasta valikoimasta suorituskykyisiä ja taloudellisia polttomoottori- ja hybridimalleja.
Porsche Cayennen kolmatta sukupolvea päivitetään edelleen, ja sitä tarjotaan edelleen neljännen, täyssähköisen sukupolven rinnalla.
Nykyistä Porsche Cayenne -sukupolvea, jolle viime vuonna tehtiin yksi Porschen historian laajimmista tuotepäivityksistä, kehitetään tulevaisuudessa edelleen isoin teknologisin investoinnein.
Täyssähköinen luksusmaasturi perustuu 800 voltin arkkitehtuurilla varustetun Premium Platform Electricin (PPE) kattavaan jatkokehitykseen.
Porsche
Porschen suunnittelijat keskittyvät muun muassa voimansiirtoihin, erityisesti Porschen kehittämän ja Zuffenhausenin moottoritehtaalla valmistetun V8:n tehokkuuden parantamiseen.
Laajoin teknisin toimenpitein varmistetaan, että tuplaturbomoottori on valmis vastaamaan tulevien lakien vaatimuksiin.
Kehitystavoitteena uusien standardien asettaminen SUV-segmentille
Porsche on päättäväisesti sitoutunut sähköiseen liikkuvuuteen.
”Tuotestrategiamme avulla voimme toimittaa yli 80 prosenttia uusista autoistamme täyssähköisinä vuonna 2030 – riippuen asiakkaidemme kysynnästä ja sähköautokehityksestä eri puolella maailmaa”, Blume sanoo.
Täysin uudelleen kehitettynä ja uudelleen suunniteltuna myyntimenestysmallin Cayennen neljäs sukupolvi on tarkoitettu tukemaan merkittävästi Porschen sähköautojen myynnin lisäystä.
Täyssähköinen luksusmaasturi perustuu 800 voltin arkkitehtuurilla varustetun Premium Platform Electricin (PPE) kattavaan jatkokehitykseen.
"PPE-arkkitehtuurin joustavuuden ansiosta voimme integroida uusimman teknologian suurjännitejärjestelmissä, voimansiirrossa ja alustassa. Aiomme hyödyntää sähköistyksen potentiaalia viedäksemme Cayennen täysin uudelle tasolle useilla tavoilla – esimerkiksi suorituskyvyssä”, sanoo Michael Steiner, Porsche AG:n tutkimuksesta- ja kehityksestä vastaava johtaja.
Kehityskohteita ovat tuttujen Porschen ajo-ominaisuuksien lisäksi vakaa lataus ja maksimaalinen latausteho, korkea hyötysuhde sekä korkea mukavuus ja jokapäiväinen käytettävyys.
Miljoonat testikilometrit edessä
Pitkän digitaalisen kehitys- ja testausvaiheen sekä Weissachin kehityskeskuksen testiratojen ensimmäisten koeajojen jälkeen täyssähköisen Porsche Cayennen ensimmäiset naamioidut prototyypit ovat jo lähteneet Porschen tehtaalta.
"Tosimaailman testaus on alkanut, ja tämä on yksi kehitysprosessin tärkeimmistä virstanpylväistä", sanoo Michael Schätzle, Cayennen tuotelinjan johtaja.
Esittelypäivään mennessä prototyypit ovat ajaneet useita miljoonia testikilometrejä eri puolilla maailmaa äärimmäisissä ilmasto- ja topografisissa olosuhteissa.
"Tällä tavalla varmistamme laitteiston, ohjelmiston ja kaikkien auton toimintojen kestävyyden ja luotettavuuden korkeiden laatuvaatimustemme mukaisesti", Schätzle sanoo.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI