Koeajossa Mercedes-Benz G-sarja: Perinteitä kunnioittaen
Mercedes-Benzin G-sarjalainen on muuttunut vuosien saatossa hienostuneemmaksi, mutta sen maasto-ominaisuuksista tai ikonisesta ulkonäöstä ei ole tingitty liikaa.
Mercedes-Benzin G-sarjaisella on takanaan pitkä historia, sillä se tuli myyntiin jo vuonna 1979. Silloin tarjolla oli lyhyt- ja pitkäakseliväliset versiot sekä neljä 72–156-hevosvoimaista moottoria. Tai oikeastaan tämän Mercedes-Benzin SUV-autojen esi-isän nimi on ollut G-sarja vasta vuodesta 1993 alkaen.
Vuonna 1979 myyntiin tulleeseen malliin nähden G-maasturin ulkonäkö ja geeniperimä ovat kuitenkin varsin selvät.
G syntyi vuonna 1972 Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin yhteistyösopimuksena. Jo silloin G:t valmistettiin suurelta osin käsityönä Itävallassa Grazin kaupungissa – ja sama käytäntö jatkuu nykyäänkin.
G 500 tarjoilee samassa paketissa räväkän suorituskyvyn ja erinomaiset maasto-ominaisuudet.
Varapyörä kuuluu perinteisesti G-sarjalaisen takaoveen. Takaapäin uuden mallin erottaa helpoiten uusista takavaloista ja puskurin muotoilusta.
Kesällä 2017 G-sarjalaisen valmistuksessa saavutettiin 300 000 kappaleen rajapyykki.
Mercedes-Benz kunnioittaa G-sarjalaisen viitoittamaa tietä sillä, että sen kaikkien maasturien mallimerkinnästä löytyy nykyisellään G-kirjain.
Perinteikkään karski
Maasto-ominaisuuksista ei ole tingitty malliuudistuksissa, ja kun tätä maasturien klassikkoa uudistettiin, niin mottona oli, että ”jokainen uusi G-sarjalainen on testattava Schöcklillä”. Schöckl on Itävallassa olevan Grazin vuoristoalueen yksi huippu, jota Mercedes-Benz käyttää rankoihin maasto-ominaisuustesteihin. Merkkinä siitä, että G on selvinnyt näistä testeistä, jokaisessa G-sarjalaisessa on Schöckl-huipun muotoinen sertifiointimerkki B-pilarin alaosassa.
Kaikissa tilanteissa nelivetoisena säilymisen perusta ovat voimansiirron lukot, eikä G-sarjalaisessa ole luovuttu niistä. Tasauspyörästön lukkojen käyttökytkimet löytyvät edellismalleista tutulta paikalta keskeltä kojelautaa.
Mercedes-Benzin G-sarjalaisessa voima jakaantuu etu- ja taka-akselin välille suhteessa 40:60. Normaalissa käytössä hieman hankalammassakaan maastossa lukkojen tarpeellisuudelle ei löydy ihan helposti perusteita, sillä varsin painava jätti menee ilman lukkojakin olosuhteissa, jotka ovat liikaa valtaosalle kaupunkimaastureista.
Kojelaudan ilme on nykyaikaisen tyylikäs. Tutuilla paikoilla kojelaudassa ovat tasauspyörästöjen lukkojen käyttökytkimet ja matkustajan tartuntakahva.
Kiiltävälasinen monitoiminäyttö on tyylikkään näköinen, ja liitettävyysominaisuudet ovat hyvät.
Keskinäytön valikoissa seikkaillaan keskikonsolin pyöritettävällä kytkimellä tai kosketuslevyllä. Samaan yhteyteen kootut muut käyttökytkimet ovat hyvin käden ulottuvilla.
G-sarjalaisen vaihteenvalitsin on Mercedes-Benzin nykytyylin mukaisesti ohjausakselin sivussa. 9-vaihteista automaattia voi komentaa myös ohjauspyörän puolien takapuolella olevilla siivekkeillä.
Widescreen-mittariston ulkoasu on muokattavissa varsin laajasti omien mieltymysten mukaan. Valittavina on E- ja S-sarjasta tutut kolme näyttötyyliä, joiden sisältö on muokattavissa.
Maksimaalista maastokykyä tarvittaessa tasauspyörästön lukot on kytkettävä painikkeiden numerojärjestyksessä. Lukkojen poistamiseksi riittää keskitasauspyörästön lukon kytkimen painaminen.
Ajoasetuksia on neljä. Koeajon aikana ei edes kaivattu muita vaihtoehtoja, sillä comfort-asetus on ”toimiva”.
Jos komistuksen raatsii viedä todella hankalaan maastoon, niin lukoille ja alennusvaihteistolle löytyy kuitenkin käyttöä. Etenemiskyvyn varmistamiseksi nämä off road -kuskien arvostamat lukot löytyvät molemmilta akseleilta ja keskitasauspyörästöltä.
G uudistui maltillisesti mutta kuitenkin merkittävästi, ja suuren määrän eroja huomaa varsin helposti silloin, kun mallit ovat rinnakkain. Edellismalliin verrattuna yhteistä ei ole oikeastaan kuin ovenkahvat, oven sulkeutumisääni, kylkisuojalistat, takaoveen kiinnitetty varapyörä ja etulokasuojassa olevat kookkaat vilkunkotelot. Nykyautoihin tottuneen mielestä ovien sulkeminen vaatii varsin ronskit otteet, mutta oikeastaan tämä vain korostaa G-sarjalaisen karskiutta.
Vaikka G:n muotoilu säilyi melko muuttumattomana, niin uusi malli on kuitenkin ensimmäinen Mercedes-Benzin G-sarjalainen, jossa on kaareva tuulilasi. Tuulilasia ei ole pullistettu kovin voimakkaasti, ja kaarevuuden huomaamiseksi tuulilasin muotoa on tutkailtava varsin tarkasti.
Lisää maasto-ominaisuuksia
Maavaran kuuden millin kasvu ei ole maasto-ominaisuuksien kannalta merkittävä uudistus, mutta kahluusyvyys on nykyisellään 70 senttimetriä – kasvua on kymmenen senttimetriä. Maastoajon kannalta merkittävät kulmat pysyivät lähes entisellään. Lähestymis- ja ylityskulmat kasvoivat asteen ja ovat nyt 31 ja 26 astetta. Jättökulma säilyi 30 asteessa.
Etuistuimille joutuu hieman kapuamaan, mutta paikoilla viihtyy erinomaisesti. Sähkösäätöjen ansiosta istuma-asennon saa helposti hyväksi.
Eritoten kasvaneen jalkatilan ansiosta G-sarjalaisen takapenkillä matkustaa mielikseen pidempiäkin matkoja.
Maastoajo-ominaisuuksia on parantamassa uusi G-mode, joka kytkeytyy päälle, kun jokin kolmesta tasauspyörästön lukosta kytketään päälle tai voimansiirron hidas puoli on päällä.
Huomaamaton ominaisuus on myös se, että G:n omamassa on keventynyt edeltäjään verrattuna 170 kilogrammaa. Kevennys ei tee G-sarjalaisesta vielä kevyttä keijukaista, sillä moottorivalikoimassa aluksi olevalla 4-litraisella tuplaturbo V8-bensiinimoottorilla omamassa on hieman vajaat 2,5 tonnia. Moottorivalikoima tulee myöhemmin laajenemaan.
B-pilarin alaosassa oleva sertifikaattimerkki kertoo, että G-sarjalaisen maasto-ominaisuudet on testattu Grazin vuoristoalueen yhdellä huipulla.
Moottorin voima välitetään eteenpäin 9-vaihteisen momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston kautta. Koeajossa olleen kasikoneen äänissä on G:n tyyliin sopivaa maskuliinisuutta – eikä äijämäisyys rajoitu pelkkiin ääniin. Jätti ampaisee liikkeelle kevyesti kuin keijukainen, eikä varsin suurta massaa edes huomaa. Kiihtyvyys on siis kiitettävän hyvä, ja hauskaksi asian tekee se, että ajoalustan pidolla ei tunnu olevan sanottavaa merkitystä menohalujen ripeyteen.
Entistä tilavampi
Oven avattuaan huomaa, että lähes kaikki on muuttunut. Tuttuja piirteitä edellismalliin ei löydy oikeastaan muita kuin voimansiirron lukkojen käyttökytkimien sijoittelu ja apukuskin edessä oleva tartuntakahva.
Tilaa on edellismalliin verrattuna tuntuvasti enemmän. Jalkatila on lisääntynyt edessä 38 ja takana 150 millimetriä. Hartiakorkeudellakin tilaa on tuntuvasti enemmän: kasvua on edessä 38 ja takana 27 millimetriä. Huomattavaa on myös kyynärleveyden kasvaminen edessä 68 ja takanakin 56 millimetrillä.
Se, että edellismallista tuttuja piirteitä löytyy myös uudesta Mercedes-Benzin G-sarjalaisesta, ei ole yllätys, mutta se, että G-sarjalaisessa on muista Mercedes-Benzin malleista tuttuja elementtejä, voi jo ollakin. Etuistuimet ovat samat kuin Mercedes-Benzin E-sarjalaisessa, ja samanlainen takaistuin löytyy puolestaan Mercedes-Benz GLE:stä.
Sivulle aukeava takaovi paljastaa kookkaan ja suoraviivaisen kuormausaukon. Laajennettu tavaratila ei ole tasapohjainen.
Koeajoautossa lisävarusteena ollut ja yli puolet kojelaudasta täyttävä Widescreen Cockpit -näyttö korostaa kojelaudan tyylikkyyttä. Monitoiminäytön toimintoja ohjataan leveässä keskikonsolissa olevalla pyöritettävällä kytkimellä tai touchpad-kosketuslevyllä.
Kun kojelaudan painikkeiden määrää vähennetään, on toiminnot laitettava johonkin muualle. Mercedes-Benzin G-sarjalaisessa on multimedian ja viihdejärjestelmän ohjaamiseen muista Mercedes-Benz-malleista tutuksi tulleet kosketuspainikkeet ohjauspyörän puolilla. Ne reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin, ja pienen totuttelun jälkeen niitä käyttää sujuvasti. Lämmityslaitteen käyttökytkimet löytyvät edelleen kojelaudasta, mikä helpottaa niiden käyttöä, kun toimintoja ei tarvitse hakea valikoista.
Tasapainoinen ajettava
Keskikonsolissa olevan Dynamic Select -valitsimen takaa löytyy neljä erilaista vaihtoehtoa: Eco, Comfort, Sport ja Individual. Ohjelmat vaikuttavat moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja avustinjärjestelmien toimintaan sekä niiden ohjaukseen.
Moottorin ja vaihteiston yhteispeli on saumatonta, eikä pykälien vaihtumista huomaa oikeastaan mistään muusta kuin kierroslukumittarista. Koeajon aikana ei edes kaivannut noin laajaa valikoimaa erilaisia ajoasetuksia. Kaikkia niitä tuli toki kokeiltua, mutta varsin pian kävi selväksi, että oletusasetuksena oleva Comfort oli kutakuinkin kaikissa ajotilanteissa ihan passeli.
Pykäliä on riittävästi, ja voimaa on tarjolla rutkasti kaikilla nopeuksilla, joten normaaleissa ajotilanteissa ei kaipaa enempää suorituskykyä tai vaihteiden vaihtamiseen lisäpontta.
Mercedes-Benzin G-sarjalainen on aiempaa tarkemman ja tasapainoisemman tuntuinen maantieajossa. Suuri kiitos tästä kuuluu uudelle etuakselistolle, mutta myöskään ohjausta ei pidä unohtaa. Ohjauksen tarkkuus ja tunto ovat aiempaa paremmat. Tämä G-sarjalainen onkin ensimmäinen, jossa käytetään simpukkaohjauksen sijaan hammastanko-ohjausta. Uusi G seuraa tehdyn ohjausliikkeen nöyrästi ja pitää ajolinjan rauhallisesti haluttuna ilman tarvetta ylimääräiseen ohjaamiseen.
Mercedes-Benzin G-sarjalainen tarjoilee tyylikkään ylellistä ja suorituskykyistä menoa klassisen näköisessä paketissa. Kokonaisuudessaan jätti on viihdyttävä ja yllättävän mukava, sillä jousitus toimii hyvin – meno ei ole maasturimaisen nyökkivää, vaan henkilöautomaisen tasaista. Ainoa mukavuutta heikentävä asia on ajoviiman suhina moottoritienopeuksissa. Sekään ei tosin kohoa häiritsevän suureksi, vaikka suoralinjainen muotoilu ei olekaan sieltä aerodynaamisimmasta päästä.
Koeajoauton rapsakka 270 000 euron hinta toki rajaa ostajaehdokkaita varsin tehokkaasti, mutta automiehellä pitää olla unelmia, ja G-sarjalainen sopii mainiosti yhdeksi sellaiseksi.↔
Oskari Pentti
Mercedes-Benz G 500
Moottori
V8, tuplaturbo, 3982 cm3,
310 kW (422 hv)/5250–5500 r/min, 610 Nm/2000–4750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,9 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
14,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
340 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4817, l. 1931, k. 1969 mm, akseliväli 2890 mm, maavara 241 mm, omamassa 2492 kg, kantavuus 721 kg, vetomassa 3500/750 kg, tavaratila 454–1941 l, tankki 75 l
Hinta
223 561 euroa, koeajoauto 271 108 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
TADin uusi lattiakaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
System Audion hopeanuolet
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
TADin uusi lattiakaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI