Mercedes-Benz
Mercedes-Benzin hätäpuhelujärjestelmä: Vuodesta 1997 alkaen
Teleaid oli aluksi saatavana S-sarjaan ja CL Coupéihin, perustana kiinteä puhelinyhteys. Käyttö laajeni 2000-luvulle tultaessa, mutta törmäsi kannattavuusongelmiin. Uusi startti tapahtui 2010-luvulla teknologian kehittyessä ja komponenttien halventuessa.
Tänä päivänä ajoneuvojen verkottuminen on täysin normaalia, mutta 25 vuotta sitten tilanne oli aivan toinen. Niinpä Mercedes-Benz avasi uuden luvun ajoneuvoturvallisuuden parantamisessa, kun se tammikuussa 1997 esitteli valmiin tuotantoversion automaattisesta Teleaid-hätäpuhelujärjestelmästä.
Teleaid oli aluksi saatavana 140-korimallin S-sarjan autoihin sekä CL Coupé -malleihin syyskuusta 1997 alkaen. Järjestelmän protoversio oli esitelty Arthur-nimellä vuoden 1993 Vision A 93 -konseptiautossa.
Ajoneuvojen automaattinen hätäkutsujärjestelmä kehitettiin osana yhteiseurooppalaista Prometheus-ohjelmaa. Toimintaidea oli esitetty jo 1980-luvulla, mutta sille ei tuolloin ollut riittäviä teknisiä edellytyksiä.
Tilanne muuttui 1990-luvulla, kun käyttöön otettiin GPS-satelliittipaikannus, digitaaliset matkapuhelimet sekä ajoneuvojen törmäyssensorit, jotka vastaavat muun muassa turvatyynyjen ja turvavyökiristimien laukeamisesta kolaritilanteissa. Samaan aikaan Mercedes-Benz esitteli APS-navigointijärjestelmän S-sarjassa vuonna 1995.
Nämä kehitysaskeleet mahdollistivat Teleaidin luotettavan toiminnan: mikäli törmäyssensori havaitsee onnettomuuden, järjestelmä välittää automaattisesti ja langattomasti hätäkeskukseen ajoneuvon sijainnin, ajosuunnan ja matkustajien lukumäärän. Järjestelmän voi aktivoida myös käsin SOS-näppäintä painamalla.
Alkuvaiheen hankaluuksia: Teleaid edellytti kiinteää autopuhelinta
Alkuvaiheessa Teleaidin toiminta perustui kiinteään, ajoneuvoon erikseen asennettuun puhelimeen, joka lähetti onnettomuustiedot eteenpäin tekstiviestinä. Perusteena oli järjestelmän mahdollisimman luotettava toiminta, sillä kiinteä puhelin kulki varmimmin mukana autossa.
Teleaid lanseerattiin ensimmäiseksi Saksassa ja Yhdysvalloissa ja pian sen jälkeen Japanin markkinoilla. Saksassa hätäkeskukset perustettiin varta vasten, kun taas Yhdysvalloissa voitiin tukeutua jo olemassa olevien keskusten toimintaan.
Keväällä 2004 Teleaid tuli saataville kahdeksaan Euroopan maahan Saksan lisäksi. Järjestelmän hyödyntämisessä ilmeni kuitenkin tuttu muna vai kana -ongelma: Teleaid oli lisävaruste, ja sen toiminta edellytti kalliin langattoman puhelimen pysyvää asentamista autoon sekä järjestelmän vaatimaa palvelu- ja laskutussopimusta.
Asiakkaiden määrä jäi liian pieneksi, jotta näin muodostuvilla tuloilla olisi voitu ylläpitää kattavaa hätäkeskusten verkostoa. Euroopassa Teleaid laitettiin tauolle vuonna 2005, mutta Yhdysvalloissa järjestelmä on toiminut keskeytyksettä tähän päivään saakka.
Teknologinen kehitys: Teleaidin uusi sukupolvi vuodesta 2012 lähtien
Teleaidin toiminnan edellytykset paranivat huomattavasti 2010-luvulla teknologian kehityksen ja komponenttien halpenemisen ansiosta.
Autoihin asennettiin kiinteä, langattoman tiedonsiirron vaatima moduuli, jolloin järjestelmä tuli riippumattomaksi kuljettajan puhelimesta. Siitä lähtien hätäkutsuvalmius on asennettu Mercedes-Benzeihin kiinteästi. Järjestelmä on aina toimintavalmiina, ja viestit lähtevät keskuksiin paljon nopeammin kuin aikaisemmin.
Uuden sukupolven tiedonvälitysjärjestelmä lanseerattiin Euroopassa 2012, Kiinassa 2016 ja Intiassa 2019. Järjestelmä on nyt käytössä 53 markkina-alueella.
Tieto liikkuu autosta eteenpäin edelleen tekstiviestimuodossa, koska tekstiviestit toimivat luotettavasti matkapuhelimissa ja keskuslaitteissa riippumatta niiden iästä ja sukupolvesta. Lisäksi voidaan käyttää ääniviestejä.
Järjestelmää on muokattu niin, että hätäviestit toimivat myös uusimmissa 4G- ja 5G-verkoissa. Mercedes-Benz myös kehittää järjestelmää jatkuvasti. Puhelu voidaan nyt avata paitsi painamalla kattoyksikössä sijaitsevaa SOS-näppäintä, myös MBUX-järjestelmässä äänikomennolla.
Viestinnässä on huomioitu kansallinen sekä kansainvälinen ja rajat ylittävä liikenne. Mikäli matkustettaessa ulkomailla paikalle tarvitaan apua, Mercedes-Benz-hätäpuhelukeskus Euroopassa välittää pyynnön ja tilannetiedot suoraan paikalliselle hätäkeskukselle, joka puolestaan organisoi pelastustoimet onnettomuuspaikalla.
Onnettomuuden tapahtuessa Suomessa, auto on samalla tavalla automaattisesti yhteydessä Mercedes-Benz- hätäkeskukseen. Sieltä tarkistetaan etädiagnoosin avulla kuinka monta turvatyynyä on lauennut, ovatko turvavöiden kiristimet aktivoituneet, varmistetaan onko kyseessä korkeajänniteakulla varustettu sähköauto sekä paikallistetaan auto.
Mercedes-Benz - hätäkeskus voi myös soittaa autoon ja tarkistaa tilanteen. Keski-Euroopassa sijaitseva Mercedes-Benz- hätäkeskus välittää tiedot onnettomuudesta Suomen hätäkeskukseen, joka saa näin tarkat ensitiedot ja alustavaa tietoa onnettomuuden vakavuudesta sekä turvavöiden käytön perusteella arvion onnettomuusautossa mukana olleiden henkilöiden lukumäärästä.
Mercedes-Benzin alkuperäinen Teleaid ja sen seuraavat kehitysaskeleet osoittivat tietä EU-tason turvajärjestelmille. Euroopan Unioni määräsi ajoneuvojen eCall-hätäpuhelujärjestelmät pakollisiksi varusteiksi huhtikuusta 2018 lähtien.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Tarkkuustyötä Sveitsistä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
139 desibeliä 20 hertsillä
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL