Mercedes-Benz

Mercedes-Benzin hätäpu­he­lu­jär­jes­telmä: Vuodesta 1997 alkaen

Teleaid oli aluksi saatavana S-sarjaan ja CL Coupéihin, perustana kiinteä puhelinyhteys. Käyttö laajeni 2000-luvulle tultaessa, mutta törmäsi kannat­ta­vuu­son­gelmiin. Uusi startti tapahtui 2010-luvulla teknologian kehittyessä ja komponenttien halventuessa.

Auto Bild.Uutiset

Tänä päi­vä­nä ajo­neu­vo­jen ver­kot­tu­mi­nen on täy­sin nor­maa­lia, mut­ta 25 vuot­ta sit­ten ti­lan­ne oli ai­van toi­nen. Niin­pä Mer­ce­des-Benz ava­si uu­den lu­vun ajo­neu­vo­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­ses­sa, kun se tam­mi­kuus­sa 1997 esit­te­li val­miin tuo­tan­to­ver­si­on au­to­maat­ti­ses­ta Te­le­aid-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mäs­tä.

Te­le­aid oli aluk­si saa­ta­va­na 140-ko­ri­mal­lin S-sar­jan au­toi­hin sekä CL Coupé -mal­lei­hin syys­kuus­ta 1997 al­ka­en. Jär­jes­tel­män pro­to­ver­sio oli esi­tel­ty Art­hur-ni­mel­lä vuo­den 1993 Vi­si­on A 93 -kon­sep­ti­au­tos­sa.

Ajo­neu­vo­jen au­to­maat­ti­nen hä­tä­kut­su­jär­jes­tel­mä ke­hi­tet­tiin osa­na yh­tei­seu­roop­pa­lais­ta Pro­met­heus-oh­jel­maa. Toi­min­tai­dea oli esi­tet­ty jo 1980-lu­vul­la, mut­ta sil­le ei tuol­loin ol­lut riit­tä­viä tek­ni­siä edel­ly­tyk­siä.

Ti­lan­ne muut­tui 1990-lu­vul­la, kun käyt­töön otet­tiin GPS-sa­tel­liit­ti­pai­kan­nus, di­gi­taa­li­set mat­ka­pu­he­li­met sekä ajo­neu­vo­jen tör­mäys­sen­so­rit, jot­ka vas­taa­vat muun mu­as­sa tur­va­tyy­ny­jen ja tur­va­vyö­ki­ris­ti­mien lau­ke­a­mi­ses­ta ko­la­ri­ti­lan­teis­sa. Sa­maan ai­kaan Mer­ce­des-Benz esit­te­li APS-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män S-sar­jas­sa vuon­na 1995.

Nämä ke­hi­ty­sas­ke­leet mah­dol­lis­ti­vat Te­le­ai­din luo­tet­ta­van toi­min­nan: mi­kä­li tör­mäys­sen­so­ri ha­vait­see on­net­to­muu­den, jär­jes­tel­mä vä­lit­tää au­to­maat­ti­ses­ti ja lan­gat­to­mas­ti hä­tä­kes­kuk­seen ajo­neu­von si­jain­nin, ajo­suun­nan ja mat­kus­ta­jien lu­ku­mää­rän. Jär­jes­tel­män voi ak­ti­voi­da myös kä­sin SOS-näp­päin­tä pai­na­mal­la.

Al­ku­vai­heen han­ka­luuk­sia: Te­le­aid edel­lyt­ti kiin­te­ää au­to­pu­he­lin­ta

Al­ku­vai­hees­sa Te­le­ai­din toi­min­ta pe­rus­tui kiin­te­ään, ajo­neu­voon erik­seen asen­net­tuun pu­he­li­meen, joka lä­het­ti on­net­to­muus­tie­dot eteen­päin teks­ti­vies­ti­nä. Pe­rus­tee­na oli jär­jes­tel­män mah­dol­li­sim­man luo­tet­ta­va toi­min­ta, sil­lä kiin­teä pu­he­lin kul­ki var­mim­min mu­ka­na au­tos­sa.

Te­le­aid lan­see­rat­tiin en­sim­mäi­sek­si Sak­sas­sa ja Yh­dys­val­lois­sa ja pian sen jäl­keen Ja­pa­nin mark­ki­noil­la. Sak­sas­sa hä­tä­kes­kuk­set pe­rus­tet­tiin var­ta vas­ten, kun taas Yh­dys­val­lois­sa voi­tiin tu­keu­tua jo ole­mas­sa ole­vien kes­kus­ten toi­min­taan.

Ke­vääl­lä 2004 Te­le­aid tuli saa­ta­vil­le kah­dek­saan Eu­roo­pan maa­han Sak­san li­säk­si. Jär­jes­tel­män hyö­dyn­tä­mi­ses­sä il­me­ni kui­ten­kin tut­tu muna vai kana -on­gel­ma: Te­le­aid oli li­sä­va­rus­te, ja sen toi­min­ta edel­lyt­ti kal­liin lan­gat­to­man pu­he­li­men py­sy­vää asen­ta­mis­ta au­toon sekä jär­jes­tel­män vaa­ti­maa pal­ve­lu- ja las­ku­tus­so­pi­mus­ta.

Asi­ak­kai­den mää­rä jäi lii­an pie­nek­si, jot­ta näin muo­dos­tu­vil­la tu­loil­la oli­si voi­tu yl­lä­pi­tää kat­ta­vaa hä­tä­kes­kus­ten ver­kos­toa. Eu­roo­pas­sa Te­le­aid lai­tet­tiin tau­ol­le vuon­na 2005, mut­ta Yh­dys­val­lois­sa jär­jes­tel­mä on toi­mi­nut kes­key­tyk­set­tä tä­hän päi­vään saak­ka.

Tek­no­lo­gi­nen ke­hi­tys: Te­le­ai­din uu­si su­ku­pol­vi vuo­des­ta 2012 läh­tien

Te­le­ai­din toi­min­nan edel­ly­tyk­set pa­ra­ni­vat huo­mat­ta­vas­ti 2010-lu­vul­la tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen ja kom­po­nent­tien hal­pe­ne­mi­sen an­si­os­ta.

Au­toi­hin asen­net­tiin kiin­teä, lan­gat­to­man tie­don­siir­ron vaa­ti­ma mo­duu­li, jol­loin jär­jes­tel­mä tuli riip­pu­mat­to­mak­si kul­jet­ta­jan pu­he­li­mes­ta. Sii­tä läh­tien hä­tä­kut­su­val­mius on asen­net­tu Mer­ce­des-Ben­zei­hin kiin­te­äs­ti. Jär­jes­tel­mä on ai­na toi­min­ta­val­mii­na, ja vies­tit läh­te­vät kes­kuk­siin pal­jon no­pe­am­min kuin ai­kai­sem­min.

Uu­den su­ku­pol­ven tie­don­vä­li­tys­jär­jes­tel­mä lan­see­rat­tiin Eu­roo­pas­sa 2012, Kii­nas­sa 2016 ja In­ti­as­sa 2019. Jär­jes­tel­mä on nyt käy­tös­sä 53 mark­ki­na-alu­eel­la.

Tie­to liik­kuu au­tos­ta eteen­päin edel­leen teks­ti­vies­ti­muo­dos­sa, kos­ka teks­ti­vies­tit toi­mi­vat luo­tet­ta­vas­ti mat­ka­pu­he­li­mis­sa ja kes­kus­lait­teis­sa riip­pu­mat­ta nii­den iäs­tä ja su­ku­pol­ves­ta. Li­säk­si voi­daan käyt­tää ää­ni­vies­te­jä.

Jär­jes­tel­mää on muo­kat­tu niin, et­tä hä­tä­vies­tit toi­mi­vat myös uu­sim­mis­sa 4G- ja 5G-ver­kois­sa. Mer­ce­des-Benz myös ke­hit­tää jär­jes­tel­mää jat­ku­vas­ti. Pu­he­lu voi­daan nyt ava­ta pait­si pai­na­mal­la kat­to­yk­si­kös­sä si­jait­se­vaa SOS-näp­päin­tä, myös MBUX-jär­jes­tel­mäs­sä ää­ni­ko­men­nol­la.

Vies­tin­näs­sä on huo­mi­oi­tu kan­sal­li­nen sekä kan­sain­vä­li­nen ja ra­jat ylit­tä­vä lii­ken­ne. Mi­kä­li mat­kus­tet­ta­es­sa ul­ko­mail­la pai­kal­le tar­vi­taan apua, Mer­ce­des-Benz-hä­tä­pu­he­lu­kes­kus Eu­roo­pas­sa vä­lit­tää pyyn­nön ja ti­lan­ne­tie­dot suo­raan pai­kal­li­sel­le hä­tä­kes­kuk­sel­le, joka puo­les­taan or­ga­ni­soi pe­las­tus­toi­met on­net­to­muus­pai­kal­la.

On­net­to­muu­den ta­pah­tu­es­sa Suo­mes­sa, au­to on sa­mal­la ta­val­la au­to­maat­ti­ses­ti yh­tey­des­sä Mer­ce­des-Benz- hä­tä­kes­kuk­seen. Siel­tä tar­kis­te­taan etä­di­ag­noo­sin avul­la kuin­ka mon­ta tur­va­tyy­nyä on lau­en­nut, ovat­ko tur­va­vöi­den ki­ris­ti­met ak­ti­voi­tu­neet, var­mis­te­taan on­ko ky­sees­sä kor­ke­a­jän­ni­te­a­kul­la va­rus­tet­tu säh­kö­au­to sekä pai­kal­lis­te­taan au­to.

Mer­ce­des-Benz - hä­tä­kes­kus voi myös soit­taa au­toon ja tar­kis­taa ti­lan­teen. Kes­ki-Eu­roo­pas­sa si­jait­se­va Mer­ce­des-Benz- hä­tä­kes­kus vä­lit­tää tie­dot on­net­to­muu­des­ta Suo­men hä­tä­kes­kuk­seen, joka saa näin tar­kat en­si­tie­dot ja alus­ta­vaa tie­toa on­net­to­muu­den va­ka­vuu­des­ta sekä tur­va­vöi­den käy­tön pe­rus­teel­la ar­vi­on on­net­to­muu­sau­tos­sa mu­ka­na ol­lei­den hen­ki­löi­den lu­ku­mää­räs­tä.

Mer­ce­des-Ben­zin al­ku­pe­räi­nen Te­le­aid ja sen seu­raa­vat ke­hi­ty­sas­ke­leet osoit­ti­vat tie­tä EU-ta­son tur­va­jär­jes­tel­mil­le. Eu­roo­pan Uni­o­ni mää­rä­si ajo­neu­vo­jen eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mät pa­kol­li­sik­si va­rus­teik­si huh­ti­kuus­ta 2018 läh­tien.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU