Mercedes-Benz
Mercedes-Benzin hätäpuhelujärjestelmä: Vuodesta 1997 alkaen
Teleaid oli aluksi saatavana S-sarjaan ja CL Coupéihin, perustana kiinteä puhelinyhteys. Käyttö laajeni 2000-luvulle tultaessa, mutta törmäsi kannattavuusongelmiin. Uusi startti tapahtui 2010-luvulla teknologian kehittyessä ja komponenttien halventuessa.
Tänä päivänä ajoneuvojen verkottuminen on täysin normaalia, mutta 25 vuotta sitten tilanne oli aivan toinen. Niinpä Mercedes-Benz avasi uuden luvun ajoneuvoturvallisuuden parantamisessa, kun se tammikuussa 1997 esitteli valmiin tuotantoversion automaattisesta Teleaid-hätäpuhelujärjestelmästä.
Teleaid oli aluksi saatavana 140-korimallin S-sarjan autoihin sekä CL Coupé -malleihin syyskuusta 1997 alkaen. Järjestelmän protoversio oli esitelty Arthur-nimellä vuoden 1993 Vision A 93 -konseptiautossa.
Ajoneuvojen automaattinen hätäkutsujärjestelmä kehitettiin osana yhteiseurooppalaista Prometheus-ohjelmaa. Toimintaidea oli esitetty jo 1980-luvulla, mutta sille ei tuolloin ollut riittäviä teknisiä edellytyksiä.
Tilanne muuttui 1990-luvulla, kun käyttöön otettiin GPS-satelliittipaikannus, digitaaliset matkapuhelimet sekä ajoneuvojen törmäyssensorit, jotka vastaavat muun muassa turvatyynyjen ja turvavyökiristimien laukeamisesta kolaritilanteissa. Samaan aikaan Mercedes-Benz esitteli APS-navigointijärjestelmän S-sarjassa vuonna 1995.
Nämä kehitysaskeleet mahdollistivat Teleaidin luotettavan toiminnan: mikäli törmäyssensori havaitsee onnettomuuden, järjestelmä välittää automaattisesti ja langattomasti hätäkeskukseen ajoneuvon sijainnin, ajosuunnan ja matkustajien lukumäärän. Järjestelmän voi aktivoida myös käsin SOS-näppäintä painamalla.
Alkuvaiheen hankaluuksia: Teleaid edellytti kiinteää autopuhelinta
Alkuvaiheessa Teleaidin toiminta perustui kiinteään, ajoneuvoon erikseen asennettuun puhelimeen, joka lähetti onnettomuustiedot eteenpäin tekstiviestinä. Perusteena oli järjestelmän mahdollisimman luotettava toiminta, sillä kiinteä puhelin kulki varmimmin mukana autossa.
Teleaid lanseerattiin ensimmäiseksi Saksassa ja Yhdysvalloissa ja pian sen jälkeen Japanin markkinoilla. Saksassa hätäkeskukset perustettiin varta vasten, kun taas Yhdysvalloissa voitiin tukeutua jo olemassa olevien keskusten toimintaan.
Keväällä 2004 Teleaid tuli saataville kahdeksaan Euroopan maahan Saksan lisäksi. Järjestelmän hyödyntämisessä ilmeni kuitenkin tuttu muna vai kana -ongelma: Teleaid oli lisävaruste, ja sen toiminta edellytti kalliin langattoman puhelimen pysyvää asentamista autoon sekä järjestelmän vaatimaa palvelu- ja laskutussopimusta.
Asiakkaiden määrä jäi liian pieneksi, jotta näin muodostuvilla tuloilla olisi voitu ylläpitää kattavaa hätäkeskusten verkostoa. Euroopassa Teleaid laitettiin tauolle vuonna 2005, mutta Yhdysvalloissa järjestelmä on toiminut keskeytyksettä tähän päivään saakka.
Teknologinen kehitys: Teleaidin uusi sukupolvi vuodesta 2012 lähtien
Teleaidin toiminnan edellytykset paranivat huomattavasti 2010-luvulla teknologian kehityksen ja komponenttien halpenemisen ansiosta.
Autoihin asennettiin kiinteä, langattoman tiedonsiirron vaatima moduuli, jolloin järjestelmä tuli riippumattomaksi kuljettajan puhelimesta. Siitä lähtien hätäkutsuvalmius on asennettu Mercedes-Benzeihin kiinteästi. Järjestelmä on aina toimintavalmiina, ja viestit lähtevät keskuksiin paljon nopeammin kuin aikaisemmin.
Uuden sukupolven tiedonvälitysjärjestelmä lanseerattiin Euroopassa 2012, Kiinassa 2016 ja Intiassa 2019. Järjestelmä on nyt käytössä 53 markkina-alueella.
Tieto liikkuu autosta eteenpäin edelleen tekstiviestimuodossa, koska tekstiviestit toimivat luotettavasti matkapuhelimissa ja keskuslaitteissa riippumatta niiden iästä ja sukupolvesta. Lisäksi voidaan käyttää ääniviestejä.
Järjestelmää on muokattu niin, että hätäviestit toimivat myös uusimmissa 4G- ja 5G-verkoissa. Mercedes-Benz myös kehittää järjestelmää jatkuvasti. Puhelu voidaan nyt avata paitsi painamalla kattoyksikössä sijaitsevaa SOS-näppäintä, myös MBUX-järjestelmässä äänikomennolla.
Viestinnässä on huomioitu kansallinen sekä kansainvälinen ja rajat ylittävä liikenne. Mikäli matkustettaessa ulkomailla paikalle tarvitaan apua, Mercedes-Benz-hätäpuhelukeskus Euroopassa välittää pyynnön ja tilannetiedot suoraan paikalliselle hätäkeskukselle, joka puolestaan organisoi pelastustoimet onnettomuuspaikalla.
Onnettomuuden tapahtuessa Suomessa, auto on samalla tavalla automaattisesti yhteydessä Mercedes-Benz- hätäkeskukseen. Sieltä tarkistetaan etädiagnoosin avulla kuinka monta turvatyynyä on lauennut, ovatko turvavöiden kiristimet aktivoituneet, varmistetaan onko kyseessä korkeajänniteakulla varustettu sähköauto sekä paikallistetaan auto.
Mercedes-Benz - hätäkeskus voi myös soittaa autoon ja tarkistaa tilanteen. Keski-Euroopassa sijaitseva Mercedes-Benz- hätäkeskus välittää tiedot onnettomuudesta Suomen hätäkeskukseen, joka saa näin tarkat ensitiedot ja alustavaa tietoa onnettomuuden vakavuudesta sekä turvavöiden käytön perusteella arvion onnettomuusautossa mukana olleiden henkilöiden lukumäärästä.
Mercedes-Benzin alkuperäinen Teleaid ja sen seuraavat kehitysaskeleet osoittivat tietä EU-tason turvajärjestelmille. Euroopan Unioni määräsi ajoneuvojen eCall-hätäpuhelujärjestelmät pakollisiksi varusteiksi huhtikuusta 2018 lähtien.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
Nichols N1A: Tästä huippusuunnittelijan automallista tuskin olet kuullut!
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tyylilleen uskollinen kylpyhuone: 50-luvun kylpyhuone uudistettiin talon henkeen
Sisusta olohuone ulos!
Mielensä muuttajat - visualistin kodissa on fiilistä
Japandi on minimalistista kodikkuutta
Piegan nauhakoksut
Nuku paremmin! 5 pimentävää verhoa
Credo Audion referenssi
NADin uusin
Monitor Audion konseptikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
LUETUIMMAT
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä
Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN