Mercedes-Benz
Mercedes-Benzin hätäpuhelujärjestelmä: Vuodesta 1997 alkaen
Teleaid oli aluksi saatavana S-sarjaan ja CL Coupéihin, perustana kiinteä puhelinyhteys. Käyttö laajeni 2000-luvulle tultaessa, mutta törmäsi kannattavuusongelmiin. Uusi startti tapahtui 2010-luvulla teknologian kehittyessä ja komponenttien halventuessa.
Tänä päivänä ajoneuvojen verkottuminen on täysin normaalia, mutta 25 vuotta sitten tilanne oli aivan toinen. Niinpä Mercedes-Benz avasi uuden luvun ajoneuvoturvallisuuden parantamisessa, kun se tammikuussa 1997 esitteli valmiin tuotantoversion automaattisesta Teleaid-hätäpuhelujärjestelmästä.
Teleaid oli aluksi saatavana 140-korimallin S-sarjan autoihin sekä CL Coupé -malleihin syyskuusta 1997 alkaen. Järjestelmän protoversio oli esitelty Arthur-nimellä vuoden 1993 Vision A 93 -konseptiautossa.
Ajoneuvojen automaattinen hätäkutsujärjestelmä kehitettiin osana yhteiseurooppalaista Prometheus-ohjelmaa. Toimintaidea oli esitetty jo 1980-luvulla, mutta sille ei tuolloin ollut riittäviä teknisiä edellytyksiä.
Tilanne muuttui 1990-luvulla, kun käyttöön otettiin GPS-satelliittipaikannus, digitaaliset matkapuhelimet sekä ajoneuvojen törmäyssensorit, jotka vastaavat muun muassa turvatyynyjen ja turvavyökiristimien laukeamisesta kolaritilanteissa. Samaan aikaan Mercedes-Benz esitteli APS-navigointijärjestelmän S-sarjassa vuonna 1995.
Nämä kehitysaskeleet mahdollistivat Teleaidin luotettavan toiminnan: mikäli törmäyssensori havaitsee onnettomuuden, järjestelmä välittää automaattisesti ja langattomasti hätäkeskukseen ajoneuvon sijainnin, ajosuunnan ja matkustajien lukumäärän. Järjestelmän voi aktivoida myös käsin SOS-näppäintä painamalla.
Alkuvaiheen hankaluuksia: Teleaid edellytti kiinteää autopuhelinta
Alkuvaiheessa Teleaidin toiminta perustui kiinteään, ajoneuvoon erikseen asennettuun puhelimeen, joka lähetti onnettomuustiedot eteenpäin tekstiviestinä. Perusteena oli järjestelmän mahdollisimman luotettava toiminta, sillä kiinteä puhelin kulki varmimmin mukana autossa.
Teleaid lanseerattiin ensimmäiseksi Saksassa ja Yhdysvalloissa ja pian sen jälkeen Japanin markkinoilla. Saksassa hätäkeskukset perustettiin varta vasten, kun taas Yhdysvalloissa voitiin tukeutua jo olemassa olevien keskusten toimintaan.
Keväällä 2004 Teleaid tuli saataville kahdeksaan Euroopan maahan Saksan lisäksi. Järjestelmän hyödyntämisessä ilmeni kuitenkin tuttu muna vai kana -ongelma: Teleaid oli lisävaruste, ja sen toiminta edellytti kalliin langattoman puhelimen pysyvää asentamista autoon sekä järjestelmän vaatimaa palvelu- ja laskutussopimusta.
Asiakkaiden määrä jäi liian pieneksi, jotta näin muodostuvilla tuloilla olisi voitu ylläpitää kattavaa hätäkeskusten verkostoa. Euroopassa Teleaid laitettiin tauolle vuonna 2005, mutta Yhdysvalloissa järjestelmä on toiminut keskeytyksettä tähän päivään saakka.
Teknologinen kehitys: Teleaidin uusi sukupolvi vuodesta 2012 lähtien
Teleaidin toiminnan edellytykset paranivat huomattavasti 2010-luvulla teknologian kehityksen ja komponenttien halpenemisen ansiosta.
Autoihin asennettiin kiinteä, langattoman tiedonsiirron vaatima moduuli, jolloin järjestelmä tuli riippumattomaksi kuljettajan puhelimesta. Siitä lähtien hätäkutsuvalmius on asennettu Mercedes-Benzeihin kiinteästi. Järjestelmä on aina toimintavalmiina, ja viestit lähtevät keskuksiin paljon nopeammin kuin aikaisemmin.
Uuden sukupolven tiedonvälitysjärjestelmä lanseerattiin Euroopassa 2012, Kiinassa 2016 ja Intiassa 2019. Järjestelmä on nyt käytössä 53 markkina-alueella.
Tieto liikkuu autosta eteenpäin edelleen tekstiviestimuodossa, koska tekstiviestit toimivat luotettavasti matkapuhelimissa ja keskuslaitteissa riippumatta niiden iästä ja sukupolvesta. Lisäksi voidaan käyttää ääniviestejä.
Järjestelmää on muokattu niin, että hätäviestit toimivat myös uusimmissa 4G- ja 5G-verkoissa. Mercedes-Benz myös kehittää järjestelmää jatkuvasti. Puhelu voidaan nyt avata paitsi painamalla kattoyksikössä sijaitsevaa SOS-näppäintä, myös MBUX-järjestelmässä äänikomennolla.
Viestinnässä on huomioitu kansallinen sekä kansainvälinen ja rajat ylittävä liikenne. Mikäli matkustettaessa ulkomailla paikalle tarvitaan apua, Mercedes-Benz-hätäpuhelukeskus Euroopassa välittää pyynnön ja tilannetiedot suoraan paikalliselle hätäkeskukselle, joka puolestaan organisoi pelastustoimet onnettomuuspaikalla.
Onnettomuuden tapahtuessa Suomessa, auto on samalla tavalla automaattisesti yhteydessä Mercedes-Benz- hätäkeskukseen. Sieltä tarkistetaan etädiagnoosin avulla kuinka monta turvatyynyä on lauennut, ovatko turvavöiden kiristimet aktivoituneet, varmistetaan onko kyseessä korkeajänniteakulla varustettu sähköauto sekä paikallistetaan auto.
Mercedes-Benz - hätäkeskus voi myös soittaa autoon ja tarkistaa tilanteen. Keski-Euroopassa sijaitseva Mercedes-Benz- hätäkeskus välittää tiedot onnettomuudesta Suomen hätäkeskukseen, joka saa näin tarkat ensitiedot ja alustavaa tietoa onnettomuuden vakavuudesta sekä turvavöiden käytön perusteella arvion onnettomuusautossa mukana olleiden henkilöiden lukumäärästä.
Mercedes-Benzin alkuperäinen Teleaid ja sen seuraavat kehitysaskeleet osoittivat tietä EU-tason turvajärjestelmille. Euroopan Unioni määräsi ajoneuvojen eCall-hätäpuhelujärjestelmät pakollisiksi varusteiksi huhtikuusta 2018 lähtien.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Analogisesti soiva huonekalu
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Neodiolta minikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ