Mercedes-Benz

Mercedes-Benzin hätäpu­he­lu­jär­jes­telmä: Vuodesta 1997 alkaen

Teleaid oli aluksi saatavana S-sarjaan ja CL Coupéihin, perustana kiinteä puhelinyhteys. Käyttö laajeni 2000-luvulle tultaessa, mutta törmäsi kannat­ta­vuu­son­gelmiin. Uusi startti tapahtui 2010-luvulla teknologian kehittyessä ja komponenttien halventuessa.

Auto Bild.Uutiset

Tänä päi­vä­nä ajo­neu­vo­jen ver­kot­tu­mi­nen on täy­sin nor­maa­lia, mut­ta 25 vuot­ta sit­ten ti­lan­ne oli ai­van toi­nen. Niin­pä Mer­ce­des-Benz ava­si uu­den lu­vun ajo­neu­vo­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­ses­sa, kun se tam­mi­kuus­sa 1997 esit­te­li val­miin tuo­tan­to­ver­si­on au­to­maat­ti­ses­ta Te­le­aid-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mäs­tä.

Te­le­aid oli aluk­si saa­ta­va­na 140-ko­ri­mal­lin S-sar­jan au­toi­hin sekä CL Coupé -mal­lei­hin syys­kuus­ta 1997 al­ka­en. Jär­jes­tel­män pro­to­ver­sio oli esi­tel­ty Art­hur-ni­mel­lä vuo­den 1993 Vi­si­on A 93 -kon­sep­ti­au­tos­sa.

Ajo­neu­vo­jen au­to­maat­ti­nen hä­tä­kut­su­jär­jes­tel­mä ke­hi­tet­tiin osa­na yh­tei­seu­roop­pa­lais­ta Pro­met­heus-oh­jel­maa. Toi­min­tai­dea oli esi­tet­ty jo 1980-lu­vul­la, mut­ta sil­le ei tuol­loin ol­lut riit­tä­viä tek­ni­siä edel­ly­tyk­siä.

Ti­lan­ne muut­tui 1990-lu­vul­la, kun käyt­töön otet­tiin GPS-sa­tel­liit­ti­pai­kan­nus, di­gi­taa­li­set mat­ka­pu­he­li­met sekä ajo­neu­vo­jen tör­mäys­sen­so­rit, jot­ka vas­taa­vat muun mu­as­sa tur­va­tyy­ny­jen ja tur­va­vyö­ki­ris­ti­mien lau­ke­a­mi­ses­ta ko­la­ri­ti­lan­teis­sa. Sa­maan ai­kaan Mer­ce­des-Benz esit­te­li APS-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män S-sar­jas­sa vuon­na 1995.

Nämä ke­hi­ty­sas­ke­leet mah­dol­lis­ti­vat Te­le­ai­din luo­tet­ta­van toi­min­nan: mi­kä­li tör­mäys­sen­so­ri ha­vait­see on­net­to­muu­den, jär­jes­tel­mä vä­lit­tää au­to­maat­ti­ses­ti ja lan­gat­to­mas­ti hä­tä­kes­kuk­seen ajo­neu­von si­jain­nin, ajo­suun­nan ja mat­kus­ta­jien lu­ku­mää­rän. Jär­jes­tel­män voi ak­ti­voi­da myös kä­sin SOS-näp­päin­tä pai­na­mal­la.

Al­ku­vai­heen han­ka­luuk­sia: Te­le­aid edel­lyt­ti kiin­te­ää au­to­pu­he­lin­ta

Al­ku­vai­hees­sa Te­le­ai­din toi­min­ta pe­rus­tui kiin­te­ään, ajo­neu­voon erik­seen asen­net­tuun pu­he­li­meen, joka lä­het­ti on­net­to­muus­tie­dot eteen­päin teks­ti­vies­ti­nä. Pe­rus­tee­na oli jär­jes­tel­män mah­dol­li­sim­man luo­tet­ta­va toi­min­ta, sil­lä kiin­teä pu­he­lin kul­ki var­mim­min mu­ka­na au­tos­sa.

Te­le­aid lan­see­rat­tiin en­sim­mäi­sek­si Sak­sas­sa ja Yh­dys­val­lois­sa ja pian sen jäl­keen Ja­pa­nin mark­ki­noil­la. Sak­sas­sa hä­tä­kes­kuk­set pe­rus­tet­tiin var­ta vas­ten, kun taas Yh­dys­val­lois­sa voi­tiin tu­keu­tua jo ole­mas­sa ole­vien kes­kus­ten toi­min­taan.

Ke­vääl­lä 2004 Te­le­aid tuli saa­ta­vil­le kah­dek­saan Eu­roo­pan maa­han Sak­san li­säk­si. Jär­jes­tel­män hyö­dyn­tä­mi­ses­sä il­me­ni kui­ten­kin tut­tu muna vai kana -on­gel­ma: Te­le­aid oli li­sä­va­rus­te, ja sen toi­min­ta edel­lyt­ti kal­liin lan­gat­to­man pu­he­li­men py­sy­vää asen­ta­mis­ta au­toon sekä jär­jes­tel­män vaa­ti­maa pal­ve­lu- ja las­ku­tus­so­pi­mus­ta.

Asi­ak­kai­den mää­rä jäi lii­an pie­nek­si, jot­ta näin muo­dos­tu­vil­la tu­loil­la oli­si voi­tu yl­lä­pi­tää kat­ta­vaa hä­tä­kes­kus­ten ver­kos­toa. Eu­roo­pas­sa Te­le­aid lai­tet­tiin tau­ol­le vuon­na 2005, mut­ta Yh­dys­val­lois­sa jär­jes­tel­mä on toi­mi­nut kes­key­tyk­set­tä tä­hän päi­vään saak­ka.

Tek­no­lo­gi­nen ke­hi­tys: Te­le­ai­din uu­si su­ku­pol­vi vuo­des­ta 2012 läh­tien

Te­le­ai­din toi­min­nan edel­ly­tyk­set pa­ra­ni­vat huo­mat­ta­vas­ti 2010-lu­vul­la tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen ja kom­po­nent­tien hal­pe­ne­mi­sen an­si­os­ta.

Au­toi­hin asen­net­tiin kiin­teä, lan­gat­to­man tie­don­siir­ron vaa­ti­ma mo­duu­li, jol­loin jär­jes­tel­mä tuli riip­pu­mat­to­mak­si kul­jet­ta­jan pu­he­li­mes­ta. Sii­tä läh­tien hä­tä­kut­su­val­mius on asen­net­tu Mer­ce­des-Ben­zei­hin kiin­te­äs­ti. Jär­jes­tel­mä on ai­na toi­min­ta­val­mii­na, ja vies­tit läh­te­vät kes­kuk­siin pal­jon no­pe­am­min kuin ai­kai­sem­min.

Uu­den su­ku­pol­ven tie­don­vä­li­tys­jär­jes­tel­mä lan­see­rat­tiin Eu­roo­pas­sa 2012, Kii­nas­sa 2016 ja In­ti­as­sa 2019. Jär­jes­tel­mä on nyt käy­tös­sä 53 mark­ki­na-alu­eel­la.

Tie­to liik­kuu au­tos­ta eteen­päin edel­leen teks­ti­vies­ti­muo­dos­sa, kos­ka teks­ti­vies­tit toi­mi­vat luo­tet­ta­vas­ti mat­ka­pu­he­li­mis­sa ja kes­kus­lait­teis­sa riip­pu­mat­ta nii­den iäs­tä ja su­ku­pol­ves­ta. Li­säk­si voi­daan käyt­tää ää­ni­vies­te­jä.

Jär­jes­tel­mää on muo­kat­tu niin, et­tä hä­tä­vies­tit toi­mi­vat myös uu­sim­mis­sa 4G- ja 5G-ver­kois­sa. Mer­ce­des-Benz myös ke­hit­tää jär­jes­tel­mää jat­ku­vas­ti. Pu­he­lu voi­daan nyt ava­ta pait­si pai­na­mal­la kat­to­yk­si­kös­sä si­jait­se­vaa SOS-näp­päin­tä, myös MBUX-jär­jes­tel­mäs­sä ää­ni­ko­men­nol­la.

Vies­tin­näs­sä on huo­mi­oi­tu kan­sal­li­nen sekä kan­sain­vä­li­nen ja ra­jat ylit­tä­vä lii­ken­ne. Mi­kä­li mat­kus­tet­ta­es­sa ul­ko­mail­la pai­kal­le tar­vi­taan apua, Mer­ce­des-Benz-hä­tä­pu­he­lu­kes­kus Eu­roo­pas­sa vä­lit­tää pyyn­nön ja ti­lan­ne­tie­dot suo­raan pai­kal­li­sel­le hä­tä­kes­kuk­sel­le, joka puo­les­taan or­ga­ni­soi pe­las­tus­toi­met on­net­to­muus­pai­kal­la.

On­net­to­muu­den ta­pah­tu­es­sa Suo­mes­sa, au­to on sa­mal­la ta­val­la au­to­maat­ti­ses­ti yh­tey­des­sä Mer­ce­des-Benz- hä­tä­kes­kuk­seen. Siel­tä tar­kis­te­taan etä­di­ag­noo­sin avul­la kuin­ka mon­ta tur­va­tyy­nyä on lau­en­nut, ovat­ko tur­va­vöi­den ki­ris­ti­met ak­ti­voi­tu­neet, var­mis­te­taan on­ko ky­sees­sä kor­ke­a­jän­ni­te­a­kul­la va­rus­tet­tu säh­kö­au­to sekä pai­kal­lis­te­taan au­to.

Mer­ce­des-Benz - hä­tä­kes­kus voi myös soit­taa au­toon ja tar­kis­taa ti­lan­teen. Kes­ki-Eu­roo­pas­sa si­jait­se­va Mer­ce­des-Benz- hä­tä­kes­kus vä­lit­tää tie­dot on­net­to­muu­des­ta Suo­men hä­tä­kes­kuk­seen, joka saa näin tar­kat en­si­tie­dot ja alus­ta­vaa tie­toa on­net­to­muu­den va­ka­vuu­des­ta sekä tur­va­vöi­den käy­tön pe­rus­teel­la ar­vi­on on­net­to­muu­sau­tos­sa mu­ka­na ol­lei­den hen­ki­löi­den lu­ku­mää­räs­tä.

Mer­ce­des-Ben­zin al­ku­pe­räi­nen Te­le­aid ja sen seu­raa­vat ke­hi­ty­sas­ke­leet osoit­ti­vat tie­tä EU-ta­son tur­va­jär­jes­tel­mil­le. Eu­roo­pan Uni­o­ni mää­rä­si ajo­neu­vo­jen eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mät pa­kol­li­sik­si va­rus­teik­si huh­ti­kuus­ta 2018 läh­tien.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU