Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.
Sotahan siitä syttyi: 1850-hevosvoimainen superauto Bugatti Bolide vastaa SSC Tuataran haasteeseen – luvataan huippuja yli 500 km/h!
Kun tehoa on 1850 hevosvoimaa ja omamassaa vain 1240 kiloa, niin silloin yli 500 km/ huiput pitäisivät olla mahdollisia: Bugatti Bolide on kaikkien aikojen nopein Bugatti!
Kyllä: Bugatti Boliden numerot kuulostavat aika uskomattomilta: 1850 hv ja 1240 kiloa! Tai, siis toisin sanoen: teho-painosuhde on uskomaton 0,67 kg/hv.
Vuonna 2014 esitelty Koenigsegg One:1, jonka teho-painosuhde oli 1,0 kg/hv (1360 hv ja 1360 kg), vaikutti pysyvästi superautomaailmaan.
Vain hetki sitten amerikkalainen SSC Tuatara kiilasi maailman ylivoimaisesti nopeimmaksi superautoksi – pystyykö Bugatti Bolide rikkomaan sen lukemat…?
Vilkaistaanpa hieman Bugatti Boliden faktoja:
● Bugattin kaikkien aikojen nopein superauto
● 8,0-litrainen W16; tehoa 1850 hv ja maksimivääntöä 1850 Nm
● Teho-painosuhde 0,67 kg/hv
● Bugatti Bolide on vain 99,5cm korkuinen
● 0-100 km/h vain 2,17 sekuntia
● 0-300 km/h vain 7,37 sekuntia
● Huippunopeus: yli 500 km/h
● Suurin sivuttaiskiihtyvyys 2,8 G
● Nürburgringin Nordschleifen nopein kierrosaika: 5:23,1 min
● kaikki arvot ovat toistaiseksi arviopohjaisia
● Boliden sarjatuotannosta ei toistaiseksi ole päätetty
Bugatti tunnetaan täydellisestä voiman ja ylellisyyden sekoituksesta. Bugatti Veyronissa ja Bugatti Chironissa ei tarvitse luopua mukavuudesta, ja silti voi ajaa yli 400 km/h.
Bugatti Bolidessa kaikki toteutetaan eri tavalla! Ainoa mukavuustekijä on nimittäin etumatkustajan istuin.
Kilparadalle kehitetyssä Bugatti Bolidessa ei näet tehdä kompromisseja. Vain kahdeksassa kuukaudessa teknisen kehitysjohtajan, Stefan Ellrottin teami kehitti superauton, joka osoittaa, miltä uusin Bugatti-superauto voisi näyttää. Malli täyttää kaikki FIA:n turvallisuusvaatimukset.
Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.
Raaka peli rakennuksella: 1850 hevosvoimaa ja vain 1240 kilon omamassa
Vain 99,5 sentin korkuisella ja 4,76 metrin pituisella Bugatti Bolidella ei ole mallina mitään tekemistä Bugatti Chironin kanssa.
Ainoastaan sen moottori, legendaarinen 8,0-litrainen W16, on vastaava kuin toisissa katulaillisissa Bugatti-malleissa.
Tavoitteena oli suunnitella pienin mahdollinen kuori, johon W16-moottori kyettäisiin sovittamaan ilman rajoitteita. Ensisijaisena tavoitteena oli omamassan säästäminen.
Kompaktin, ainoastaan 1240-kiloisen superauton omamassan saavuttamiseksi otettiiin kaikki keinot käyttöön. Käytettiin runsaasti hiilikuitua ja titaania, sekä myös monia 3D-tulostimella tuotettuja osia.
Täydet tehot saavutetaan yksinomaan 110-oktaanisella kilpabensiinillä
Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä
Valtavan moottorin osuus ei ole vähäpätöinen osa 1240 kilosta. Verrattuna tehokkaimpiin katumalleihin, Bugatti Divoon ja Bugatti Centodieciin, joissa on kummassakin tehoa 1600 hv, insinöörit tekivät W16:een laajoja muutostöitä.
Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä. Lisäksi imu- ja pakojärjestelmään tehtiin muutoksia.
Nelivedon ansiosta superauton pitäisi kiihtyä nollasta sataan vain 2,17 sekunnissa.
Lukema 0-300 km/h 7,37 sekunnissa on joka tapauksessa vielä vieläkin vaikuttavampi.
Sitä paitsi yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa, koska kaikki mainitut arvot ovat vielä simulaatioita.
Ei ole vielä päätetty, otetaanko Bugattin lähihistorian äärimmäisin, tinkimättömin, nopein ja kevyin Bugatti piensarjatuotantoon.
Naamioitu prototyyppi nähtiin kiertämässä ranskalaisella Paul Ricardin kilparadalla. Niinpä piensarja ei näyttäisi olevan täysin pois suljettu.
Tuloksena on siis 1850 hv ja 1850 Nm suurin vääntömomentti 110 oktaanisen kilpa-bensiinin avulla.
Mikäli oktaaniluku on 98, on Bugatti Boliden teho ”vain” 1600 hevosvoimaa.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: Bugatti Automobiles S.A.S
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Lisää fokusta treeniin
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL