Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.
Sotahan siitä syttyi: 1850-hevosvoimainen superauto Bugatti Bolide vastaa SSC Tuataran haasteeseen – luvataan huippuja yli 500 km/h!
Kun tehoa on 1850 hevosvoimaa ja omamassaa vain 1240 kiloa, niin silloin yli 500 km/ huiput pitäisivät olla mahdollisia: Bugatti Bolide on kaikkien aikojen nopein Bugatti!
Kyllä: Bugatti Boliden numerot kuulostavat aika uskomattomilta: 1850 hv ja 1240 kiloa! Tai, siis toisin sanoen: teho-painosuhde on uskomaton 0,67 kg/hv.
Vuonna 2014 esitelty Koenigsegg One:1, jonka teho-painosuhde oli 1,0 kg/hv (1360 hv ja 1360 kg), vaikutti pysyvästi superautomaailmaan.
Vain hetki sitten amerikkalainen SSC Tuatara kiilasi maailman ylivoimaisesti nopeimmaksi superautoksi – pystyykö Bugatti Bolide rikkomaan sen lukemat…?
Vilkaistaanpa hieman Bugatti Boliden faktoja:
● Bugattin kaikkien aikojen nopein superauto
● 8,0-litrainen W16; tehoa 1850 hv ja maksimivääntöä 1850 Nm
● Teho-painosuhde 0,67 kg/hv
● Bugatti Bolide on vain 99,5cm korkuinen
● 0-100 km/h vain 2,17 sekuntia
● 0-300 km/h vain 7,37 sekuntia
● Huippunopeus: yli 500 km/h
● Suurin sivuttaiskiihtyvyys 2,8 G
● Nürburgringin Nordschleifen nopein kierrosaika: 5:23,1 min
● kaikki arvot ovat toistaiseksi arviopohjaisia
● Boliden sarjatuotannosta ei toistaiseksi ole päätetty
Bugatti tunnetaan täydellisestä voiman ja ylellisyyden sekoituksesta. Bugatti Veyronissa ja Bugatti Chironissa ei tarvitse luopua mukavuudesta, ja silti voi ajaa yli 400 km/h.
Bugatti Bolidessa kaikki toteutetaan eri tavalla! Ainoa mukavuustekijä on nimittäin etumatkustajan istuin.
Kilparadalle kehitetyssä Bugatti Bolidessa ei näet tehdä kompromisseja. Vain kahdeksassa kuukaudessa teknisen kehitysjohtajan, Stefan Ellrottin teami kehitti superauton, joka osoittaa, miltä uusin Bugatti-superauto voisi näyttää. Malli täyttää kaikki FIA:n turvallisuusvaatimukset.
Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.
Raaka peli rakennuksella: 1850 hevosvoimaa ja vain 1240 kilon omamassa
Vain 99,5 sentin korkuisella ja 4,76 metrin pituisella Bugatti Bolidella ei ole mallina mitään tekemistä Bugatti Chironin kanssa.
Ainoastaan sen moottori, legendaarinen 8,0-litrainen W16, on vastaava kuin toisissa katulaillisissa Bugatti-malleissa.
Tavoitteena oli suunnitella pienin mahdollinen kuori, johon W16-moottori kyettäisiin sovittamaan ilman rajoitteita. Ensisijaisena tavoitteena oli omamassan säästäminen.
Kompaktin, ainoastaan 1240-kiloisen superauton omamassan saavuttamiseksi otettiiin kaikki keinot käyttöön. Käytettiin runsaasti hiilikuitua ja titaania, sekä myös monia 3D-tulostimella tuotettuja osia.
Täydet tehot saavutetaan yksinomaan 110-oktaanisella kilpabensiinillä
Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä
Valtavan moottorin osuus ei ole vähäpätöinen osa 1240 kilosta. Verrattuna tehokkaimpiin katumalleihin, Bugatti Divoon ja Bugatti Centodieciin, joissa on kummassakin tehoa 1600 hv, insinöörit tekivät W16:een laajoja muutostöitä.
Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä. Lisäksi imu- ja pakojärjestelmään tehtiin muutoksia.
Nelivedon ansiosta superauton pitäisi kiihtyä nollasta sataan vain 2,17 sekunnissa.
Lukema 0-300 km/h 7,37 sekunnissa on joka tapauksessa vielä vieläkin vaikuttavampi.
Sitä paitsi yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa, koska kaikki mainitut arvot ovat vielä simulaatioita.
Ei ole vielä päätetty, otetaanko Bugattin lähihistorian äärimmäisin, tinkimättömin, nopein ja kevyin Bugatti piensarjatuotantoon.
Naamioitu prototyyppi nähtiin kiertämässä ranskalaisella Paul Ricardin kilparadalla. Niinpä piensarja ei näyttäisi olevan täysin pois suljettu.
Tuloksena on siis 1850 hv ja 1850 Nm suurin vääntömomentti 110 oktaanisen kilpa-bensiinin avulla.
Mikäli oktaaniluku on 98, on Bugatti Boliden teho ”vain” 1600 hevosvoimaa.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: Bugatti Automobiles S.A.S
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN