Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.

Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.

Sotahan siitä syttyi: 1850-hevosvoimainen superauto Bugatti Bolide vastaa SSC Tuataran haasteeseen – luvataan huippuja yli 500 km/h!

Kun tehoa on 1850 hevosvoimaa ja omamassaa vain 1240 kiloa, niin silloin yli 500 km/ huiput pitäisivät olla mahdollisia: Bugatti Bolide on kaikkien aikojen nopein Bugatti!

Auto Bild.Superautot

Kyl­lä: Bu­gat­ti Bo­li­den nu­me­rot kuu­los­ta­vat ai­ka us­ko­mat­to­mil­ta: 1850 hv ja 1240 ki­loa! Tai, siis toi­sin sa­no­en: teho-pai­no­suh­de on us­ko­ma­ton 0,67 kg/hv.

Vuon­na 2014 esi­tel­ty Ko­e­nig­segg One:1, jon­ka teho-pai­no­suh­de oli 1,0 kg/hv (1360 hv ja 1360 kg), vai­kut­ti py­sy­väs­ti su­pe­rau­to­maa­il­maan.

Vain het­ki sit­ten ame­rik­ka­lai­nen SSC Tu­a­ta­ra kii­la­si maa­il­man yli­voi­mai­ses­ti no­peim­mak­si su­pe­rau­tok­si – pys­tyy­kö Bu­gat­ti Bo­li­de rik­ko­maan sen lu­ke­mat…?

Vil­kais­taan­pa hie­man Bu­gat­ti Bo­li­den fak­to­ja:

● Bu­gat­tin kaik­kien ai­ko­jen no­pein su­pe­rau­to

● 8,0-lit­rai­nen W16; te­hoa 1850 hv ja mak­si­mi­vään­töä 1850 Nm

● Teho-pai­no­suh­de 0,67 kg/hv

● Bu­gat­ti Bo­li­de on vain 99,5cm kor­kui­nen

● 0-100 km/h vain 2,17 se­kun­tia

● 0-300 km/h vain 7,37 se­kun­tia

● Huip­pu­no­peus: yli 500 km/h

● Suu­rin si­vut­tais­kiih­ty­vyys 2,8 G

● Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fen no­pein kier­ro­sai­ka: 5:23,1 min

● kaik­ki ar­vot ovat tois­tai­sek­si ar­vi­o­poh­jai­sia

● Bo­li­den sar­ja­tuo­tan­nos­ta ei tois­tai­sek­si ole pää­tet­ty

Bu­gat­ti tun­ne­taan täy­del­li­ses­tä voi­man ja ylel­li­syy­den se­koi­tuk­ses­ta. Bu­gat­ti Vey­ro­nis­sa ja Bu­gat­ti Chi­ro­nis­sa ei tar­vit­se luo­pua mu­ka­vuu­des­ta, ja sil­ti voi ajaa yli 400 km/h.

Bu­gat­ti Bo­li­des­sa kaik­ki to­teu­te­taan eri ta­val­la! Ai­noa mu­ka­vuus­te­ki­jä on ni­mit­täin etu­mat­kus­ta­jan is­tuin.

Kil­pa­ra­dal­le ke­hi­te­tys­sä Bu­gat­ti Bo­li­des­sa ei näet teh­dä komp­ro­mis­se­ja. Vain kah­dek­sas­sa kuu­kau­des­sa tek­ni­sen ke­hi­tys­joh­ta­jan, Ste­fan El­l­rot­tin te­a­mi ke­hit­ti su­pe­rau­ton, joka osoit­taa, mil­tä uu­sin Bu­gat­ti-su­pe­rau­to voi­si näyt­tää. Mal­li täyt­tää kaik­ki FIA:n tur­val­li­suus­vaa­ti­muk­set.

Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.

Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.

Raa­ka peli ra­ken­nuk­sel­la: 1850 he­vos­voi­maa ja vain 1240 ki­lon oma­mas­sa

Vain 99,5 sen­tin kor­kui­sel­la ja 4,76 met­rin pi­tui­sel­la Bu­gat­ti Bo­li­del­la ei ole mal­li­na mi­tään te­ke­mis­tä Bu­gat­ti Chi­ro­nin kans­sa.

Ai­no­as­taan sen moot­to­ri, le­gen­daa­ri­nen 8,0-lit­rai­nen W16, on vas­taa­va kuin toi­sis­sa ka­tu­lail­li­sis­sa Bu­gat­ti-mal­leis­sa.

Ta­voit­tee­na oli suun­ni­tel­la pie­nin mah­dol­li­nen kuo­ri, jo­hon W16-moot­to­ri ky­et­täi­siin so­vit­ta­maan il­man ra­joit­tei­ta. En­si­si­jai­se­na ta­voit­tee­na oli oma­mas­san sääs­tä­mi­nen.

Kom­pak­tin, ai­no­as­taan 1240-ki­loi­sen su­pe­rau­ton oma­mas­san saa­vut­ta­mi­sek­si otet­tii­in kaik­ki kei­not käyt­töön. Käy­tet­tiin run­saas­ti hii­li­kui­tua ja ti­taa­nia, sekä myös mo­nia 3D-tu­los­ti­mel­la tuo­tet­tu­ja osia.

Täy­det te­hot saa­vu­te­taan yk­si­no­maan 110-ok­taa­ni­sel­la kil­pa­ben­sii­nil­lä

Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä

Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä

Val­ta­van moot­to­rin osuus ei ole vä­hä­pä­töi­nen osa 1240 ki­los­ta. Ver­rat­tu­na te­hok­kaim­piin ka­tu­mal­lei­hin, Bu­gat­ti Di­voon ja Bu­gat­ti Cen­to­die­ciin, jois­sa on kum­mas­sa­kin te­hoa 1600 hv, in­si­nöö­rit te­ki­vät W16:een laa­jo­ja muu­tos­töi­tä.

Nel­jäs­sä tur­bo­ah­ti­mes­sa on op­ti­moi­dut ah­ti­mien sii­vek­keet suu­rem­paa ah­to­pai­net­ta var­ten. Li­säk­si kui­va­sump­p­pu­tyyp­pi­sen öl­jyn­kier­ron voi­te­lua muu­tet­tiin ja sii­nä hyö­dyn­ne­tään il­ma-il­ma -tyyp­pis­tä ah­toil­man jääh­dy­tys­tä sekä ve­del­lä ta­pah­tu­vaa esi­jääh­dy­tys­tä. Li­säk­si imu- ja pa­ko­jär­jes­tel­mään teh­tiin muu­tok­sia.

Ne­li­ve­don an­si­os­ta su­pe­rau­ton pi­täi­si kiih­tyä nol­las­ta sa­taan vain 2,17 se­kun­nis­sa.

Lu­ke­ma 0-300 km/h 7,37 se­kun­nis­sa on joka ta­pauk­ses­sa vie­lä vie­lä­kin vai­kut­ta­vam­pi.

Sitä pait­si yli 500 km/h huip­pu­no­peu­den ja Nordsch­lei­fen kier­ro­sa­jan 5:23,1 min pi­täi­si ol­la mah­dol­li­sia. Siis ai­na­kin pe­ri­aat­tees­sa, kos­ka kaik­ki mai­ni­tut ar­vot ovat vie­lä si­mu­laa­ti­oi­ta.

Ei ole vie­lä pää­tet­ty, ote­taan­ko Bu­gat­tin lä­hi­his­to­ri­an ää­rim­mäi­sin, tin­ki­mät­tö­min, no­pein ja ke­vyin Bu­gat­ti pien­sar­ja­tuo­tan­toon.

Naa­mi­oi­tu pro­to­tyyp­pi näh­tiin kier­tä­mäs­sä rans­ka­lai­sel­la Paul Ri­car­din kil­pa­ra­dal­la. Niin­pä pien­sar­ja ei näyt­täi­si ole­van täy­sin pois sul­jet­tu.

Tu­lok­se­na on siis 1850 hv ja 1850 Nm suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 110 ok­taa­ni­sen kil­pa-ben­sii­nin avul­la.

Mi­kä­li ok­taa­ni­lu­ku on 98, on Bu­gat­ti Bo­li­den teho ”vain” 1600 he­vos­voi­maa.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Bu­gat­ti Au­to­mo­bi­les S.A.S

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN