Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.

Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.

Sotahan siitä syttyi: 1850-hevosvoimainen superauto Bugatti Bolide vastaa SSC Tuataran haasteeseen – luvataan huippuja yli 500 km/h!

Kun tehoa on 1850 hevosvoimaa ja omamassaa vain 1240 kiloa, niin silloin yli 500 km/ huiput pitäisivät olla mahdollisia: Bugatti Bolide on kaikkien aikojen nopein Bugatti!

Auto Bild.Superautot

Kyl­lä: Bu­gat­ti Bo­li­den nu­me­rot kuu­los­ta­vat ai­ka us­ko­mat­to­mil­ta: 1850 hv ja 1240 ki­loa! Tai, siis toi­sin sa­no­en: teho-pai­no­suh­de on us­ko­ma­ton 0,67 kg/hv.

Vuon­na 2014 esi­tel­ty Ko­e­nig­segg One:1, jon­ka teho-pai­no­suh­de oli 1,0 kg/hv (1360 hv ja 1360 kg), vai­kut­ti py­sy­väs­ti su­pe­rau­to­maa­il­maan.

Vain het­ki sit­ten ame­rik­ka­lai­nen SSC Tu­a­ta­ra kii­la­si maa­il­man yli­voi­mai­ses­ti no­peim­mak­si su­pe­rau­tok­si – pys­tyy­kö Bu­gat­ti Bo­li­de rik­ko­maan sen lu­ke­mat…?

Vil­kais­taan­pa hie­man Bu­gat­ti Bo­li­den fak­to­ja:

● Bu­gat­tin kaik­kien ai­ko­jen no­pein su­pe­rau­to

● 8,0-lit­rai­nen W16; te­hoa 1850 hv ja mak­si­mi­vään­töä 1850 Nm

● Teho-pai­no­suh­de 0,67 kg/hv

● Bu­gat­ti Bo­li­de on vain 99,5cm kor­kui­nen

● 0-100 km/h vain 2,17 se­kun­tia

● 0-300 km/h vain 7,37 se­kun­tia

● Huip­pu­no­peus: yli 500 km/h

● Suu­rin si­vut­tais­kiih­ty­vyys 2,8 G

● Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fen no­pein kier­ro­sai­ka: 5:23,1 min

● kaik­ki ar­vot ovat tois­tai­sek­si ar­vi­o­poh­jai­sia

● Bo­li­den sar­ja­tuo­tan­nos­ta ei tois­tai­sek­si ole pää­tet­ty

Bu­gat­ti tun­ne­taan täy­del­li­ses­tä voi­man ja ylel­li­syy­den se­koi­tuk­ses­ta. Bu­gat­ti Vey­ro­nis­sa ja Bu­gat­ti Chi­ro­nis­sa ei tar­vit­se luo­pua mu­ka­vuu­des­ta, ja sil­ti voi ajaa yli 400 km/h.

Bu­gat­ti Bo­li­des­sa kaik­ki to­teu­te­taan eri ta­val­la! Ai­noa mu­ka­vuus­te­ki­jä on ni­mit­täin etu­mat­kus­ta­jan is­tuin.

Kil­pa­ra­dal­le ke­hi­te­tys­sä Bu­gat­ti Bo­li­des­sa ei näet teh­dä komp­ro­mis­se­ja. Vain kah­dek­sas­sa kuu­kau­des­sa tek­ni­sen ke­hi­tys­joh­ta­jan, Ste­fan El­l­rot­tin te­a­mi ke­hit­ti su­pe­rau­ton, joka osoit­taa, mil­tä uu­sin Bu­gat­ti-su­pe­rau­to voi­si näyt­tää. Mal­li täyt­tää kaik­ki FIA:n tur­val­li­suus­vaa­ti­muk­set.

Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.

Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.

Raa­ka peli ra­ken­nuk­sel­la: 1850 he­vos­voi­maa ja vain 1240 ki­lon oma­mas­sa

Vain 99,5 sen­tin kor­kui­sel­la ja 4,76 met­rin pi­tui­sel­la Bu­gat­ti Bo­li­del­la ei ole mal­li­na mi­tään te­ke­mis­tä Bu­gat­ti Chi­ro­nin kans­sa.

Ai­no­as­taan sen moot­to­ri, le­gen­daa­ri­nen 8,0-lit­rai­nen W16, on vas­taa­va kuin toi­sis­sa ka­tu­lail­li­sis­sa Bu­gat­ti-mal­leis­sa.

Ta­voit­tee­na oli suun­ni­tel­la pie­nin mah­dol­li­nen kuo­ri, jo­hon W16-moot­to­ri ky­et­täi­siin so­vit­ta­maan il­man ra­joit­tei­ta. En­si­si­jai­se­na ta­voit­tee­na oli oma­mas­san sääs­tä­mi­nen.

Kom­pak­tin, ai­no­as­taan 1240-ki­loi­sen su­pe­rau­ton oma­mas­san saa­vut­ta­mi­sek­si otet­tii­in kaik­ki kei­not käyt­töön. Käy­tet­tiin run­saas­ti hii­li­kui­tua ja ti­taa­nia, sekä myös mo­nia 3D-tu­los­ti­mel­la tuo­tet­tu­ja osia.

Täy­det te­hot saa­vu­te­taan yk­si­no­maan 110-ok­taa­ni­sel­la kil­pa­ben­sii­nil­lä

Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä

Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä

Val­ta­van moot­to­rin osuus ei ole vä­hä­pä­töi­nen osa 1240 ki­los­ta. Ver­rat­tu­na te­hok­kaim­piin ka­tu­mal­lei­hin, Bu­gat­ti Di­voon ja Bu­gat­ti Cen­to­die­ciin, jois­sa on kum­mas­sa­kin te­hoa 1600 hv, in­si­nöö­rit te­ki­vät W16:een laa­jo­ja muu­tos­töi­tä.

Nel­jäs­sä tur­bo­ah­ti­mes­sa on op­ti­moi­dut ah­ti­mien sii­vek­keet suu­rem­paa ah­to­pai­net­ta var­ten. Li­säk­si kui­va­sump­p­pu­tyyp­pi­sen öl­jyn­kier­ron voi­te­lua muu­tet­tiin ja sii­nä hyö­dyn­ne­tään il­ma-il­ma -tyyp­pis­tä ah­toil­man jääh­dy­tys­tä sekä ve­del­lä ta­pah­tu­vaa esi­jääh­dy­tys­tä. Li­säk­si imu- ja pa­ko­jär­jes­tel­mään teh­tiin muu­tok­sia.

Ne­li­ve­don an­si­os­ta su­pe­rau­ton pi­täi­si kiih­tyä nol­las­ta sa­taan vain 2,17 se­kun­nis­sa.

Lu­ke­ma 0-300 km/h 7,37 se­kun­nis­sa on joka ta­pauk­ses­sa vie­lä vie­lä­kin vai­kut­ta­vam­pi.

Sitä pait­si yli 500 km/h huip­pu­no­peu­den ja Nordsch­lei­fen kier­ro­sa­jan 5:23,1 min pi­täi­si ol­la mah­dol­li­sia. Siis ai­na­kin pe­ri­aat­tees­sa, kos­ka kaik­ki mai­ni­tut ar­vot ovat vie­lä si­mu­laa­ti­oi­ta.

Ei ole vie­lä pää­tet­ty, ote­taan­ko Bu­gat­tin lä­hi­his­to­ri­an ää­rim­mäi­sin, tin­ki­mät­tö­min, no­pein ja ke­vyin Bu­gat­ti pien­sar­ja­tuo­tan­toon.

Naa­mi­oi­tu pro­to­tyyp­pi näh­tiin kier­tä­mäs­sä rans­ka­lai­sel­la Paul Ri­car­din kil­pa­ra­dal­la. Niin­pä pien­sar­ja ei näyt­täi­si ole­van täy­sin pois sul­jet­tu.

Tu­lok­se­na on siis 1850 hv ja 1850 Nm suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 110 ok­taa­ni­sen kil­pa-ben­sii­nin avul­la.

Mi­kä­li ok­taa­ni­lu­ku on 98, on Bu­gat­ti Bo­li­den teho ”vain” 1600 he­vos­voi­maa.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Bu­gat­ti Au­to­mo­bi­les S.A.S

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN