Bugatti Boliden yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa.
Sotahan siitä syttyi: 1850-hevosvoimainen superauto Bugatti Bolide vastaa SSC Tuataran haasteeseen – luvataan huippuja yli 500 km/h!
Kun tehoa on 1850 hevosvoimaa ja omamassaa vain 1240 kiloa, niin silloin yli 500 km/ huiput pitäisivät olla mahdollisia: Bugatti Bolide on kaikkien aikojen nopein Bugatti!
Kyllä: Bugatti Boliden numerot kuulostavat aika uskomattomilta: 1850 hv ja 1240 kiloa! Tai, siis toisin sanoen: teho-painosuhde on uskomaton 0,67 kg/hv.
Vuonna 2014 esitelty Koenigsegg One:1, jonka teho-painosuhde oli 1,0 kg/hv (1360 hv ja 1360 kg), vaikutti pysyvästi superautomaailmaan.
Vain hetki sitten amerikkalainen SSC Tuatara kiilasi maailman ylivoimaisesti nopeimmaksi superautoksi – pystyykö Bugatti Bolide rikkomaan sen lukemat…?
Vilkaistaanpa hieman Bugatti Boliden faktoja:
● Bugattin kaikkien aikojen nopein superauto
● 8,0-litrainen W16; tehoa 1850 hv ja maksimivääntöä 1850 Nm
● Teho-painosuhde 0,67 kg/hv
● Bugatti Bolide on vain 99,5cm korkuinen
● 0-100 km/h vain 2,17 sekuntia
● 0-300 km/h vain 7,37 sekuntia
● Huippunopeus: yli 500 km/h
● Suurin sivuttaiskiihtyvyys 2,8 G
● Nürburgringin Nordschleifen nopein kierrosaika: 5:23,1 min
● kaikki arvot ovat toistaiseksi arviopohjaisia
● Boliden sarjatuotannosta ei toistaiseksi ole päätetty
Bugatti tunnetaan täydellisestä voiman ja ylellisyyden sekoituksesta. Bugatti Veyronissa ja Bugatti Chironissa ei tarvitse luopua mukavuudesta, ja silti voi ajaa yli 400 km/h.
Bugatti Bolidessa kaikki toteutetaan eri tavalla! Ainoa mukavuustekijä on nimittäin etumatkustajan istuin.
Kilparadalle kehitetyssä Bugatti Bolidessa ei näet tehdä kompromisseja. Vain kahdeksassa kuukaudessa teknisen kehitysjohtajan, Stefan Ellrottin teami kehitti superauton, joka osoittaa, miltä uusin Bugatti-superauto voisi näyttää. Malli täyttää kaikki FIA:n turvallisuusvaatimukset.
Bugatti Boliden ohjaamo on erittäin pelkistetty.
Raaka peli rakennuksella: 1850 hevosvoimaa ja vain 1240 kilon omamassa
Vain 99,5 sentin korkuisella ja 4,76 metrin pituisella Bugatti Bolidella ei ole mallina mitään tekemistä Bugatti Chironin kanssa.
Ainoastaan sen moottori, legendaarinen 8,0-litrainen W16, on vastaava kuin toisissa katulaillisissa Bugatti-malleissa.
Tavoitteena oli suunnitella pienin mahdollinen kuori, johon W16-moottori kyettäisiin sovittamaan ilman rajoitteita. Ensisijaisena tavoitteena oli omamassan säästäminen.
Kompaktin, ainoastaan 1240-kiloisen superauton omamassan saavuttamiseksi otettiiin kaikki keinot käyttöön. Käytettiin runsaasti hiilikuitua ja titaania, sekä myös monia 3D-tulostimella tuotettuja osia.
Täydet tehot saavutetaan yksinomaan 110-oktaanisella kilpabensiinillä
Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä
Valtavan moottorin osuus ei ole vähäpätöinen osa 1240 kilosta. Verrattuna tehokkaimpiin katumalleihin, Bugatti Divoon ja Bugatti Centodieciin, joissa on kummassakin tehoa 1600 hv, insinöörit tekivät W16:een laajoja muutostöitä.
Neljässä turboahtimessa on optimoidut ahtimien siivekkeet suurempaa ahtopainetta varten. Lisäksi kuivasumppputyyppisen öljynkierron voitelua muutettiin ja siinä hyödynnetään ilma-ilma -tyyppistä ahtoilman jäähdytystä sekä vedellä tapahtuvaa esijäähdytystä. Lisäksi imu- ja pakojärjestelmään tehtiin muutoksia.
Nelivedon ansiosta superauton pitäisi kiihtyä nollasta sataan vain 2,17 sekunnissa.
Lukema 0-300 km/h 7,37 sekunnissa on joka tapauksessa vielä vieläkin vaikuttavampi.
Sitä paitsi yli 500 km/h huippunopeuden ja Nordschleifen kierrosajan 5:23,1 min pitäisi olla mahdollisia. Siis ainakin periaatteessa, koska kaikki mainitut arvot ovat vielä simulaatioita.
Ei ole vielä päätetty, otetaanko Bugattin lähihistorian äärimmäisin, tinkimättömin, nopein ja kevyin Bugatti piensarjatuotantoon.
Naamioitu prototyyppi nähtiin kiertämässä ranskalaisella Paul Ricardin kilparadalla. Niinpä piensarja ei näyttäisi olevan täysin pois suljettu.
Tuloksena on siis 1850 hv ja 1850 Nm suurin vääntömomentti 110 oktaanisen kilpa-bensiinin avulla.
Mikäli oktaaniluku on 98, on Bugatti Boliden teho ”vain” 1600 hevosvoimaa.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: Bugatti Automobiles S.A.S
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Primare alkukielellä
Klipschin aktiivisuodin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ