L200 etenee kehittyneen Super Select II -nelivedon avulla pahoissakin maasto- kohdissa tasaisen varmasti.
Koeajossa Mitsubishi L200: Melkoinen maastopeto
L200-avolava on Mitsubishille keskeisen tärkeä malli, onhan se Outlanderin jälkeen merkin toiseksi myydyin mallisarja. L200 on omimmillaan maastossa.
Mitsubishi L200, joka tunnetaan Aasiassa ja Australiassa nimellä Triton, omaa pitkät juuret. Onpa ensimmäisestä (1978–86) ja toisesta (1986–96) sukupolvesta olemassa Dodge Ram 50- ja Plymouth Arrow -muunnelmat.
Nykymallin juuret ulottuvat siis vuoteen 1978, jolloin ensimmäinen Mitsubishi L200 ilmaantui. Tällä hetkellä (2019) Mitsubishi L200:n kanssa samaa tekniikkaa sovelletaan Fiat Fullbackissa.
Mitsubishi L200:n aloituksesta on vierähtänyt siis hiukan yli 40 vuotta. Uudessa kuudennen sukupolven mallissa yli puolet osista on vaihdettu verrattuna vuosimalliin 2019, ja ennen kaikkea keulan ilme on muuttunut radikaalisti.
Kasvaneiden joustovarojen suomat edut havaitsee nopeasti maastossa.
Thaimaassa valmistettavaa Mitsubishi L200 -mallia voi sanoa vientivetoiseksi, koska sitä ei myydä tällä hetkellä Japanissa, jossa työkäytössä suositaan ilmeisesti enemmän pakettiautoja ja farmareita. Mitsubishi L200 ei ole myynnissä myöskään Pohjois-Amerikassa.
Euroopassa Mitsubishi L200 on viihtynyt vuodesta 1991, ja uusinta mallistoa edeltänyt viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2015. Suomessa Mitsubishi L200 -mallia myytiin 5- ja 2-paikkaiset yhteen laskien tämän vuoden tammi–elokuussa 88 kappaletta. Vastaavasti kategorian ykköstä, Toyota Hiluxia, myytiin saman jakson aikana 379 kappaletta.
Maavaraa järjestyy noin 20 senttiä. Vakiovannekoko on kasvanut 18 tuumaan.
Suomessa myydään vuodessa 1600–1 700 avolavaa, joten Suomen markkinaosuuden nostaminen on Mitsubishin tähtäimessä.
Virheellisen kiihdytyksen estävä järjestelmä
Uuden Mitsubishi L200:n keulan särmikäs muotoilu, jota tehdas kutsuu nimellä dynamic shield, eroaa jyrkästi vuonna 2015 esitellystä keulasta, ja sen tavoitteena on luoda ”äijämäisempää” otetta. 2020-mallisessa Mitsubishi L200:ssa on led-ajovalot (Intense- ja Instyle-varusteluissa) ja uudet takavalot sekä vakiovarusteena 18-tuumaiset vanteet aiempien 17-tuumaisten sijaan.
Takalaita avautuu hidastetusti, eikä jysähtäen. Lavaa suojaa polyuretaanikaukalo.
Selkeät päämittarit ovat analogiset.
Kosketusnäytölle saa ohjauspyörän painikkeesta etukameranäkymän. Se on maastossa kullan arvoinen jyrkimmissä kohdissa, joissa konepellin ylitse ei hetkellisesti näe mitään.
Matkustamossa uutta ovat esimerkiksi ajotietokone ja keskikonsolin nahkaverhoilu. Kosketusnäyttö on reilun kokoinen, ja sille saa 360 asteen lintuperspektiivinäytön, josta on etukameran ohella paljon hyötyä maastossa.
Muista järjestelmistä mainittakoon risteävän liikenteen peruutusvaroitin ja upouutena ideana virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä: jos vaikka parkkihallissa laittaa ruudusta poistuessa vahingossa automaattivaihteiston peruutusvaihteelle, kun pitäisi ajaa eteenpäin, niin järjestelmä kysyy, onko kuljettaja nyt aivan varma – ja estää näin turhat kolhut.
Uuden 2,2-litraisen turbodieselin (150 hv) 400 newtonmetrin maksimivääntö sopii hienosti maastoon. Moottorin valintaa helpottaa se, että muita vaihtoehtoja ei ole. Dieselin yhteyteen saa sujuvasti vaihtavan, ohjauspyörän vaihtosiivekkeillä terästetyn 6-nopeuksisen automaattivaihteiston, joka korvaa aiemman 5-nopeuksisen automaatin – toinen vaihtoehto on 6-portainen manuaalivaihteisto. Sisämelutaso asettuu maantieajossa yllättävän alhaiseksi.
Erilaiset nelivedot
Kahdesta vaihtoehdosta kehittyneempi Super Select II -neliveto on Suomessa ylivoimaisesti suosituin, sillä edullisempi Easy Select -neliveto kuuluu tehdastilauksena saataviin perusversioihin.
Etuistuimet tarjoavat varsin hyvän mukavuuden.
Double Cabin saa 5-paikkaisena henkilömallina ja 2-paikkaisena pakettiautona.
Super Select II osoitti kykynsä vaativalla maastoradalla, jossa esimerkiksi kokeiltiin L200:n vaivatonta selviytymistä 30 asteen sivuttaiskulmasta – auto selviää jopa 45 asteen vastaavasta. Alamäkihidastin toimii suvereenisti hankalassa maastossa ja jyrkissä alamäissä.
Eikä siinä vielä kaikki: Mitsubishi L200:lla pystyy hitaan nelivedon avulla peruuttamaan sutimatta ylämäkeen noin 45 asteen kulmassa! Tasauspyörästön lukkoa ei voi kytkeä samanaikaisesti alamäkihidastimen kanssa, koska muuten 100-prosenttinen lukko haittaa etenemistä jyrkissä kohdissa.
Maantieajossa Mitsubishi L200 etenee jousitukseltaan ja iskunvaimennukseltaan aiempaa paljon pehmeämmin. Kaksivedolta voi kytkeä nelivedolle maantieajossa nopeuteen 100 km/h asti, ja mikä tärkeää, pakkokytketyllä nelivedolla saa ajaa vaikka jatkuvasti.
Mitsubishi L200:ssa voi konsolin ajotilanvalitsimen säätöpyörästä valita siis takavedon (2H), automaattisesti kytkeytyvän nelivedon (4H), tieliikenteeseen nopean pakkonelivedon (4HLc) ja maastoon hitaan nelivedon (4LLc). Lisäksi Off Road -valitsimen säädöin (sora, lieju/lumi, hiekka sekä kivinen maasto) voi kohentaa maastoajo-ominaisuuksia, koska tällöin auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa ja pyrkii parhaaseen pitoon tienpinnan mukaisesti.
Off Road -tilat pystyy kytkemään vain 4HLc- ja 4LLc-ajotilassa. Alamäkihidastin ja Off Road -painike ovat keskikonsolissa vierekkäin.
Lataushybridi tulossa
Double Cabin 2-paikkaisen pakettiversion hinnat starttaavat 33 990 eurosta, kun taas 5-paikkaisen Double Cabin alkaen-hinta on 48 436 euroa.
Suomen-lanseeraus tapahtui lokakuun alussa, ja myynti nojaa nykyisessä verotusilmapiirissä (hyötyajoneuvoissa siirryttiin 1. syyskuuta alkaen WLTP-mittaustapaan) yhä voimakkaammin 2-paikkaisiin versioihin. Normaaliohjaamoinen Club Cab on 2-paikkainen, mutta Double Cabin saa lisäksi 2-paikkaisena, mikäli kaipaa lisää lukittavaa säilytystilaa.
Selkiytyksen nimissä on lopuksi todettava, ettei L200 pohjaudu Nissan–Renault–Mitsubishi-allianssista huolimatta Nissan Navaraan. Myös pistokeladattavan hybridin, Mitsubishi L200 PHEV:n, kerrotaan olevan teknisesti mahdollinen, mutta version aikataulu on toistaiseksi hämärän peitossa. ↔
Juha Peltonen
Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 DI-D AS&G Intense/Instyle
Moottori
R4, turbo, 2268 cm³, 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Huippunopeus
171 km/h
Kulutus
9,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
254 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5305, l. 1815, k. 1780 mm, akseliväli 3000 mm, maavara 205 mm, omamassa 2035 kg, kantavuus 1150 kg, vetomassa 3100/750 kg, lava 1291/1061 l (Club Cab/Double Cab), tankki 75 l
Hinta
33 990/48 436 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Joulukuusi sai elämänsä kyydin!
DREW PHILLIPS
Joulukuusi sai elämänsä kyydin!
DREW PHILLIPS
Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon
Skoda Auto
Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon
Skoda Auto
Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)
GTO Engineering
Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)
GTO Engineering
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 10/2022 on kaupoissa
Erittäin nopeat Tesla Model S Plaid ja Model X Plaid: Tulossa Suomeen!
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin
Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tunnelmallinen lyhty x 5
Taiteilijan paratiisi maalla: Kerstin Enbom ei säikähdä rosoja sisustuksessa eikä elämässä
Elämää kylpyläkaupungissa: tutustu kesäiseen elämänmenoon Hangossa
Klassista kylpyläelämää Hangon Bellevuessa
Lyylin ja Aleksin hiottua tyyliä Kallion kolmiossa
Ihastu herkkään ja eleganttiin raitalasiin
Omakotitalon huikea terassi on kesäparatiisi kotipihalla
Villiä viidakkotunnelmaa kotiin
Nauti helteestä! Kivat ideat hellepäivän viettoon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 10/2022 on kaupoissa
Erittäin nopeat Tesla Model S Plaid ja Model X Plaid: Tulossa Suomeen!
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Tunnelmallinen lyhty x 5
Taiteilijan paratiisi maalla: Kerstin Enbom ei säikähdä rosoja sisustuksessa eikä elämässä
Elämää kylpyläkaupungissa: tutustu kesäiseen elämänmenoon Hangossa
Klassista kylpyläelämää Hangon Bellevuessa
Lyylin ja Aleksin hiottua tyyliä Kallion kolmiossa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin
Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg
Ford: Testaa liikuntarajoitteisten kuljettajien avuksi suunniteltua robottilatausasemaa
Bentley Continental GT S ja GTC S: Tuliterässä S-versiossa on 22-tuumaiset vanteet
LUETUIMMAT
Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Nyt julkistettiin Suomen-hinnat
Hyundai Ioniq 5 kokee faceliftin: WLTP-toimintamatka kaupungissa jopa 710 km
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Volkswagenin ID.-mallisto: FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssähköautotehtaiden tuotanto rullaa täydellä teholla
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Uusi ohjelmistopäivitys Volvoihin – mukana Apple CarPlay -tuki
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN