L200 etenee kehittyneen Super Select II -nelivedon avulla pahoissakin maasto- kohdissa tasaisen varmasti.
Koeajossa Mitsubishi L200: Melkoinen maastopeto
L200-avolava on Mitsubishille keskeisen tärkeä malli, onhan se Outlanderin jälkeen merkin toiseksi myydyin mallisarja. L200 on omimmillaan maastossa.
Mitsubishi L200, joka tunnetaan Aasiassa ja Australiassa nimellä Triton, omaa pitkät juuret. Onpa ensimmäisestä (1978–86) ja toisesta (1986–96) sukupolvesta olemassa Dodge Ram 50- ja Plymouth Arrow -muunnelmat.
Nykymallin juuret ulottuvat siis vuoteen 1978, jolloin ensimmäinen Mitsubishi L200 ilmaantui. Tällä hetkellä (2019) Mitsubishi L200:n kanssa samaa tekniikkaa sovelletaan Fiat Fullbackissa.
Mitsubishi L200:n aloituksesta on vierähtänyt siis hiukan yli 40 vuotta. Uudessa kuudennen sukupolven mallissa yli puolet osista on vaihdettu verrattuna vuosimalliin 2019, ja ennen kaikkea keulan ilme on muuttunut radikaalisti.
Kasvaneiden joustovarojen suomat edut havaitsee nopeasti maastossa.
Thaimaassa valmistettavaa Mitsubishi L200 -mallia voi sanoa vientivetoiseksi, koska sitä ei myydä tällä hetkellä Japanissa, jossa työkäytössä suositaan ilmeisesti enemmän pakettiautoja ja farmareita. Mitsubishi L200 ei ole myynnissä myöskään Pohjois-Amerikassa.
Euroopassa Mitsubishi L200 on viihtynyt vuodesta 1991, ja uusinta mallistoa edeltänyt viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2015. Suomessa Mitsubishi L200 -mallia myytiin 5- ja 2-paikkaiset yhteen laskien tämän vuoden tammi–elokuussa 88 kappaletta. Vastaavasti kategorian ykköstä, Toyota Hiluxia, myytiin saman jakson aikana 379 kappaletta.
Maavaraa järjestyy noin 20 senttiä. Vakiovannekoko on kasvanut 18 tuumaan.
Suomessa myydään vuodessa 1600–1 700 avolavaa, joten Suomen markkinaosuuden nostaminen on Mitsubishin tähtäimessä.
Virheellisen kiihdytyksen estävä järjestelmä
Uuden Mitsubishi L200:n keulan särmikäs muotoilu, jota tehdas kutsuu nimellä dynamic shield, eroaa jyrkästi vuonna 2015 esitellystä keulasta, ja sen tavoitteena on luoda ”äijämäisempää” otetta. 2020-mallisessa Mitsubishi L200:ssa on led-ajovalot (Intense- ja Instyle-varusteluissa) ja uudet takavalot sekä vakiovarusteena 18-tuumaiset vanteet aiempien 17-tuumaisten sijaan.
Takalaita avautuu hidastetusti, eikä jysähtäen. Lavaa suojaa polyuretaanikaukalo.
Selkeät päämittarit ovat analogiset.
Kosketusnäytölle saa ohjauspyörän painikkeesta etukameranäkymän. Se on maastossa kullan arvoinen jyrkimmissä kohdissa, joissa konepellin ylitse ei hetkellisesti näe mitään.
Matkustamossa uutta ovat esimerkiksi ajotietokone ja keskikonsolin nahkaverhoilu. Kosketusnäyttö on reilun kokoinen, ja sille saa 360 asteen lintuperspektiivinäytön, josta on etukameran ohella paljon hyötyä maastossa.
Muista järjestelmistä mainittakoon risteävän liikenteen peruutusvaroitin ja upouutena ideana virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä: jos vaikka parkkihallissa laittaa ruudusta poistuessa vahingossa automaattivaihteiston peruutusvaihteelle, kun pitäisi ajaa eteenpäin, niin järjestelmä kysyy, onko kuljettaja nyt aivan varma – ja estää näin turhat kolhut.
Uuden 2,2-litraisen turbodieselin (150 hv) 400 newtonmetrin maksimivääntö sopii hienosti maastoon. Moottorin valintaa helpottaa se, että muita vaihtoehtoja ei ole. Dieselin yhteyteen saa sujuvasti vaihtavan, ohjauspyörän vaihtosiivekkeillä terästetyn 6-nopeuksisen automaattivaihteiston, joka korvaa aiemman 5-nopeuksisen automaatin – toinen vaihtoehto on 6-portainen manuaalivaihteisto. Sisämelutaso asettuu maantieajossa yllättävän alhaiseksi.
Erilaiset nelivedot
Kahdesta vaihtoehdosta kehittyneempi Super Select II -neliveto on Suomessa ylivoimaisesti suosituin, sillä edullisempi Easy Select -neliveto kuuluu tehdastilauksena saataviin perusversioihin.
Etuistuimet tarjoavat varsin hyvän mukavuuden.
Double Cabin saa 5-paikkaisena henkilömallina ja 2-paikkaisena pakettiautona.
Super Select II osoitti kykynsä vaativalla maastoradalla, jossa esimerkiksi kokeiltiin L200:n vaivatonta selviytymistä 30 asteen sivuttaiskulmasta – auto selviää jopa 45 asteen vastaavasta. Alamäkihidastin toimii suvereenisti hankalassa maastossa ja jyrkissä alamäissä.
Eikä siinä vielä kaikki: Mitsubishi L200:lla pystyy hitaan nelivedon avulla peruuttamaan sutimatta ylämäkeen noin 45 asteen kulmassa! Tasauspyörästön lukkoa ei voi kytkeä samanaikaisesti alamäkihidastimen kanssa, koska muuten 100-prosenttinen lukko haittaa etenemistä jyrkissä kohdissa.
Maantieajossa Mitsubishi L200 etenee jousitukseltaan ja iskunvaimennukseltaan aiempaa paljon pehmeämmin. Kaksivedolta voi kytkeä nelivedolle maantieajossa nopeuteen 100 km/h asti, ja mikä tärkeää, pakkokytketyllä nelivedolla saa ajaa vaikka jatkuvasti.
Mitsubishi L200:ssa voi konsolin ajotilanvalitsimen säätöpyörästä valita siis takavedon (2H), automaattisesti kytkeytyvän nelivedon (4H), tieliikenteeseen nopean pakkonelivedon (4HLc) ja maastoon hitaan nelivedon (4LLc). Lisäksi Off Road -valitsimen säädöin (sora, lieju/lumi, hiekka sekä kivinen maasto) voi kohentaa maastoajo-ominaisuuksia, koska tällöin auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa ja pyrkii parhaaseen pitoon tienpinnan mukaisesti.
Off Road -tilat pystyy kytkemään vain 4HLc- ja 4LLc-ajotilassa. Alamäkihidastin ja Off Road -painike ovat keskikonsolissa vierekkäin.
Lataushybridi tulossa
Double Cabin 2-paikkaisen pakettiversion hinnat starttaavat 33 990 eurosta, kun taas 5-paikkaisen Double Cabin alkaen-hinta on 48 436 euroa.
Suomen-lanseeraus tapahtui lokakuun alussa, ja myynti nojaa nykyisessä verotusilmapiirissä (hyötyajoneuvoissa siirryttiin 1. syyskuuta alkaen WLTP-mittaustapaan) yhä voimakkaammin 2-paikkaisiin versioihin. Normaaliohjaamoinen Club Cab on 2-paikkainen, mutta Double Cabin saa lisäksi 2-paikkaisena, mikäli kaipaa lisää lukittavaa säilytystilaa.
Selkiytyksen nimissä on lopuksi todettava, ettei L200 pohjaudu Nissan–Renault–Mitsubishi-allianssista huolimatta Nissan Navaraan. Myös pistokeladattavan hybridin, Mitsubishi L200 PHEV:n, kerrotaan olevan teknisesti mahdollinen, mutta version aikataulu on toistaiseksi hämärän peitossa. ↔
Juha Peltonen
Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 DI-D AS&G Intense/Instyle
Moottori
R4, turbo, 2268 cm³, 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Huippunopeus
171 km/h
Kulutus
9,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
254 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5305, l. 1815, k. 1780 mm, akseliväli 3000 mm, maavara 205 mm, omamassa 2035 kg, kantavuus 1150 kg, vetomassa 3100/750 kg, lava 1291/1061 l (Club Cab/Double Cab), tankki 75 l
Hinta
33 990/48 436 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Koaksiaali sateessa
Børresenilta uusi jalustakaiutin
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Ø Audio laajentaa
Denon PMA-3000NE
Kaiuttimet selin nurkassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI