L200 etenee kehittyneen Super Select II -nelivedon avulla pahoissakin maasto- kohdissa tasaisen varmasti.
Koeajossa Mitsubishi L200: Melkoinen maastopeto
L200-avolava on Mitsubishille keskeisen tärkeä malli, onhan se Outlanderin jälkeen merkin toiseksi myydyin mallisarja. L200 on omimmillaan maastossa.
Mitsubishi L200, joka tunnetaan Aasiassa ja Australiassa nimellä Triton, omaa pitkät juuret. Onpa ensimmäisestä (1978–86) ja toisesta (1986–96) sukupolvesta olemassa Dodge Ram 50- ja Plymouth Arrow -muunnelmat.
Nykymallin juuret ulottuvat siis vuoteen 1978, jolloin ensimmäinen Mitsubishi L200 ilmaantui. Tällä hetkellä (2019) Mitsubishi L200:n kanssa samaa tekniikkaa sovelletaan Fiat Fullbackissa.
Mitsubishi L200:n aloituksesta on vierähtänyt siis hiukan yli 40 vuotta. Uudessa kuudennen sukupolven mallissa yli puolet osista on vaihdettu verrattuna vuosimalliin 2019, ja ennen kaikkea keulan ilme on muuttunut radikaalisti.
Kasvaneiden joustovarojen suomat edut havaitsee nopeasti maastossa.
Thaimaassa valmistettavaa Mitsubishi L200 -mallia voi sanoa vientivetoiseksi, koska sitä ei myydä tällä hetkellä Japanissa, jossa työkäytössä suositaan ilmeisesti enemmän pakettiautoja ja farmareita. Mitsubishi L200 ei ole myynnissä myöskään Pohjois-Amerikassa.
Euroopassa Mitsubishi L200 on viihtynyt vuodesta 1991, ja uusinta mallistoa edeltänyt viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2015. Suomessa Mitsubishi L200 -mallia myytiin 5- ja 2-paikkaiset yhteen laskien tämän vuoden tammi–elokuussa 88 kappaletta. Vastaavasti kategorian ykköstä, Toyota Hiluxia, myytiin saman jakson aikana 379 kappaletta.
Maavaraa järjestyy noin 20 senttiä. Vakiovannekoko on kasvanut 18 tuumaan.
Suomessa myydään vuodessa 1600–1 700 avolavaa, joten Suomen markkinaosuuden nostaminen on Mitsubishin tähtäimessä.
Virheellisen kiihdytyksen estävä järjestelmä
Uuden Mitsubishi L200:n keulan särmikäs muotoilu, jota tehdas kutsuu nimellä dynamic shield, eroaa jyrkästi vuonna 2015 esitellystä keulasta, ja sen tavoitteena on luoda ”äijämäisempää” otetta. 2020-mallisessa Mitsubishi L200:ssa on led-ajovalot (Intense- ja Instyle-varusteluissa) ja uudet takavalot sekä vakiovarusteena 18-tuumaiset vanteet aiempien 17-tuumaisten sijaan.
Takalaita avautuu hidastetusti, eikä jysähtäen. Lavaa suojaa polyuretaanikaukalo.
Selkeät päämittarit ovat analogiset.
Kosketusnäytölle saa ohjauspyörän painikkeesta etukameranäkymän. Se on maastossa kullan arvoinen jyrkimmissä kohdissa, joissa konepellin ylitse ei hetkellisesti näe mitään.
Matkustamossa uutta ovat esimerkiksi ajotietokone ja keskikonsolin nahkaverhoilu. Kosketusnäyttö on reilun kokoinen, ja sille saa 360 asteen lintuperspektiivinäytön, josta on etukameran ohella paljon hyötyä maastossa.
Muista järjestelmistä mainittakoon risteävän liikenteen peruutusvaroitin ja upouutena ideana virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä: jos vaikka parkkihallissa laittaa ruudusta poistuessa vahingossa automaattivaihteiston peruutusvaihteelle, kun pitäisi ajaa eteenpäin, niin järjestelmä kysyy, onko kuljettaja nyt aivan varma – ja estää näin turhat kolhut.
Uuden 2,2-litraisen turbodieselin (150 hv) 400 newtonmetrin maksimivääntö sopii hienosti maastoon. Moottorin valintaa helpottaa se, että muita vaihtoehtoja ei ole. Dieselin yhteyteen saa sujuvasti vaihtavan, ohjauspyörän vaihtosiivekkeillä terästetyn 6-nopeuksisen automaattivaihteiston, joka korvaa aiemman 5-nopeuksisen automaatin – toinen vaihtoehto on 6-portainen manuaalivaihteisto. Sisämelutaso asettuu maantieajossa yllättävän alhaiseksi.
Erilaiset nelivedot
Kahdesta vaihtoehdosta kehittyneempi Super Select II -neliveto on Suomessa ylivoimaisesti suosituin, sillä edullisempi Easy Select -neliveto kuuluu tehdastilauksena saataviin perusversioihin.
Etuistuimet tarjoavat varsin hyvän mukavuuden.
Double Cabin saa 5-paikkaisena henkilömallina ja 2-paikkaisena pakettiautona.
Super Select II osoitti kykynsä vaativalla maastoradalla, jossa esimerkiksi kokeiltiin L200:n vaivatonta selviytymistä 30 asteen sivuttaiskulmasta – auto selviää jopa 45 asteen vastaavasta. Alamäkihidastin toimii suvereenisti hankalassa maastossa ja jyrkissä alamäissä.
Eikä siinä vielä kaikki: Mitsubishi L200:lla pystyy hitaan nelivedon avulla peruuttamaan sutimatta ylämäkeen noin 45 asteen kulmassa! Tasauspyörästön lukkoa ei voi kytkeä samanaikaisesti alamäkihidastimen kanssa, koska muuten 100-prosenttinen lukko haittaa etenemistä jyrkissä kohdissa.
Maantieajossa Mitsubishi L200 etenee jousitukseltaan ja iskunvaimennukseltaan aiempaa paljon pehmeämmin. Kaksivedolta voi kytkeä nelivedolle maantieajossa nopeuteen 100 km/h asti, ja mikä tärkeää, pakkokytketyllä nelivedolla saa ajaa vaikka jatkuvasti.
Mitsubishi L200:ssa voi konsolin ajotilanvalitsimen säätöpyörästä valita siis takavedon (2H), automaattisesti kytkeytyvän nelivedon (4H), tieliikenteeseen nopean pakkonelivedon (4HLc) ja maastoon hitaan nelivedon (4LLc). Lisäksi Off Road -valitsimen säädöin (sora, lieju/lumi, hiekka sekä kivinen maasto) voi kohentaa maastoajo-ominaisuuksia, koska tällöin auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa ja pyrkii parhaaseen pitoon tienpinnan mukaisesti.
Off Road -tilat pystyy kytkemään vain 4HLc- ja 4LLc-ajotilassa. Alamäkihidastin ja Off Road -painike ovat keskikonsolissa vierekkäin.
Lataushybridi tulossa
Double Cabin 2-paikkaisen pakettiversion hinnat starttaavat 33 990 eurosta, kun taas 5-paikkaisen Double Cabin alkaen-hinta on 48 436 euroa.
Suomen-lanseeraus tapahtui lokakuun alussa, ja myynti nojaa nykyisessä verotusilmapiirissä (hyötyajoneuvoissa siirryttiin 1. syyskuuta alkaen WLTP-mittaustapaan) yhä voimakkaammin 2-paikkaisiin versioihin. Normaaliohjaamoinen Club Cab on 2-paikkainen, mutta Double Cabin saa lisäksi 2-paikkaisena, mikäli kaipaa lisää lukittavaa säilytystilaa.
Selkiytyksen nimissä on lopuksi todettava, ettei L200 pohjaudu Nissan–Renault–Mitsubishi-allianssista huolimatta Nissan Navaraan. Myös pistokeladattavan hybridin, Mitsubishi L200 PHEV:n, kerrotaan olevan teknisesti mahdollinen, mutta version aikataulu on toistaiseksi hämärän peitossa. ↔
Juha Peltonen
Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 DI-D AS&G Intense/Instyle
Moottori
R4, turbo, 2268 cm³, 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Huippunopeus
171 km/h
Kulutus
9,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
254 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5305, l. 1815, k. 1780 mm, akseliväli 3000 mm, maavara 205 mm, omamassa 2035 kg, kantavuus 1150 kg, vetomassa 3100/750 kg, lava 1291/1061 l (Club Cab/Double Cab), tankki 75 l
Hinta
33 990/48 436 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Credo ja Sveitsin päärynä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN