Fiat Tipo oli ajettavuudeltaan tutunomainen.
Oskari Pentti
Koeajossa Fiat Tipo – tuttua kaavaa ja ajettavuutta
Väljät tilat tarjoavan Tipon tunnistaa ajettavuuden perusteella helposti Fiatiksi.
Tipo on tuttu Fiatin mallinimi vuosien takaa. Tätä Ritmon seuraajaa valmistettiin vuosina 1988–95, ja se saavutti myös Suomessa kohtalaisen suosion. Bravon ja Stilon jälkeen Tipo-mallinimi on nyt herätetty jälleen henkiin.
Fiatin konseptiin on perinteisesti kuulunut alemmassa keskiluokassa hyvät tilat ja varsin kilpailukykyinen hinta – ja tätä samaa kaavaa myös uusi Tipo pyrkii noudattamaan.
Uusi Tipo on nuorekkaan ja tuoreen näköinen. Konepellissä keskipokkaus on ylöspäin, katolla alaspäin.
Oskari Pentti
Ensisilmäyksellä Tipo on varsin tavanomaisen näköinen, mutta hieman pidemmän tarkastelun jälkeen erilaisiin yksityiskohtiin alkaa kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota. Huomio kiinnittyy perän, keulan ja konepeiton pokkauksiin, jotka antavat Tipolle oman ilmeensä. Kattopellissä oleva pokkaus on tavallisuudesta poikkeava, mutta se tuo muotoihin sopivasti lisää särmää.
Silmää miellyttävä kokonaisuus näyttää varsinkin korin takaosan osalta varsin kookkaalta. Näyttää siltä, että kattolinja taittuu, pääntilaa verottaen, takalaidastaan voimakkaasti alapäin. Vaikutelma johtuu kuitenkin sivulasien muotoilusta, sillä katto jatkuu melko vaakasuorana takaluukkuun saakka.
Kelvollinen ajoasento
Ovien ja takaluukun avaamisen jälkeen varmistuu, että kyseessä on Fiatille tutulla konseptilla tehty kokonaisuus. Jo silmämääräisesti arvioituna tilaa on reilusti – ja niin sitä myös on. Vaisusti muotoiltujen istuimien ”ansiota” on se, että penkit sopivat kohtuullisen hyvin erikaliiberisille istujille.
Fiat Tipon etuistuimien toppaukset ovat pehmeät, joten sivuttaistuki jää hieman heikoksi. Istuimen etunurkassa olevaa ristiseläntuen säätökytkintä voi luulla istuinlämmittimen kytkimeksi.
Oskari Pentti
Kuljettaja saa ajoasennon helposti kelvolliseksi. Viimeisin hienosäätö täydellisine reisitukineen ja reilun sivuttaistuen tarjoilevine istuimineen jää tosin puuttumaan. Tilaa on kuitenkin varsin reilusti, sillä 180-senttisen etuistujan takana on vielä reilut tilat samankokoiselle, ja jopa kookkaammalle, matkustajalle.
Tilaa mukavasti
Takaistuin on muotoiltu miedosti, joten se sopii varsin hyvin jopa kolmelle matkustajalle. Istuimen antama tuki on hieman heikko, ja myös takana kaipaa hieman enemmän reisitukea. Korkeammalla olevan keskipaikan istuintyyny on hieman kovempi kuin laitapaikoilla. Katon omaleimainen sisäänpäin pokattu muotoilu verottaa valitettavasti hieman keskipaikkalaisen pääntilaa, vaikka keskitunneli onkin jalkatilan kannalta maltillisen kokoinen.
Tavaratila on perusmuodossaan 440 litraa, mikä on hyvä lukema alemman keskiluokan 5-ovisessa autossa. Tavaratilan laajentaminen on helppoa – vain selkänojat kipataan nurin – mutta laajennettuna kontin pohja ei ole aivan tasainen: nojan kohdalle jää porras, ja laajennusosan lattia on myös vino.
440 litraa on tässä autoluokassa oiva tavaratilan koko. Laajennettuna tavaratilan pohja ei ole aivan tasainen, eikä laajennetun tavaratilan litramäärä ole tiedossa.
Oskari Pentti
Enemmän tilaa tarvitsevan kannattaa suunnata katseensa farmarimalliin, joka on noin tuhat euroa 5-ovista kalliimpi. Pidempien tavaroiden kuljettamista ajatellen suksiluukku olisi oiva varuste myös 5-ovisessa.
Onko se edullinen?
Tipon hinnoittelu ei ehkä ole aggressiivista, mutta se tekee joka tapauksessa tästä Fiat-mallista kiinnostavan.
5-ovisten hinnat alkavat 16 913 eurosta – silloin keulalla on ahtamaton 95-hevosvoimainen 1,4-litrainen. Koeajoautossa voiman tuottamisesta huolehti 1,4-litrainen turbo – maahantuoja arvelee, että tämä 120-hevosvoimainen tulee olemaan Tipon suosituin moottorivaihtoehto.
Varustetasoja on kaksi. Koeajoauto oli paremmin varusteltu Lounge, johon oli vielä otettu lähes kaikki tarjolla olevat lisävarusteet. Lounge-varustellun Tipon hinta ilman lisävarusteita on 21 934 euroa, mutta koeajoauton hinta oli jo 26 058 euroa.
Auton peruskäyttöä ajatellen vähemmilläkin varusteilla tulee toimeen. Tipon kohdalla tilat ja kohtuullinen hinta lienevät kuitenkin merkitsevämpiä kuin kaikki mahdolliset varusteet, joten odotettavissa on, että edullisempi Pop-varustelumalli nousee Tipoissa myydyimmäksi. Pop-varustellun 120-hevosvoimaisen manuaalin hinta on 18 945 euroa. Kolmas bensiinimoottori on 1,6-litrainen 110 hevosvoiman E-torq. Dieselvaihtoehto on 1,6-litrainen 120 hevosvoiman turbo.
Fiat Tipon kojelaudan ja ohjauspyörän painikkeet tuovat heti mieleen Fiatin. Yleisilme on siisti, ja hallintalaitteet löytyvät helposti.
Oskari Pentti
Lisävarusteista kannattaa mainita ainakin mukautuva vakionopeudensäädin – tai ainakin Fiatin ”vakionopeudensäädinfilosofia”: kruiseri on mahdollista kytkeä päälle myös niin, että se ei mukauta ajonopeutta edellä menevän ajoneuvon mukaan vaan toimii perinteisenä vakionopeudensäätimenä.
Tuttu tuntuma
Kuljettajan paikalla ja ajaessaan Tipon tunnistaa helposti Fiatiksi, vaikka ohjauspyörän embleemiä ei näkisikään. Kojelaudan painikkeet tuovat heti mieleen Fiatin, ja viimeistään lämmityslaitteen säätimen yläpuolella oleva ohjauksen CITY-painike ravistaa muistoista Fiatin.
Ohjaus saa risuja keskialueen hieman teennäisestä tunnosta, eikä tuo mainittu CITY-asentokaan paranna tuntoa. Tuo napin käyttö jäi muutamaan kokeiluun, sillä jo ihan perusasennossa Tipon ohjauksella pärjää taajama-ajossakin ilman suurempaa voimankäyttöä.
Muotoilu antaa ounastella, että Tipossa on Fiatille tyypilliseen tapaan hyvät tilat.
Oskari Pentti
Jo ensimmäisestä kiihdytyksestä lähtien käy selväksi, että moottori antaa hyvän käytännön suorituskyvyn. 1,4-litrainen turbomoottori vetää terhakkaasti ja kakomatta jo tyhjäkäynnin tuntumasta lähtien. Sammutus- ja käynnistysautomatiikan toiminta tuntuu myös luontevalta, eikä se aiheuta kiihdytyksen aluissa viivyttelyä, kun moottori jaksaa hyvin jo alakierroksilta lähtien.
Normaalikäyttöön sopiva
Moottori ja välityssuhteet on onnistuttu nivomaan sopivasti yhteen juuri normaalikäyttöä ajatellen. Moottori jaksaa vetää hyvin laajalla kierroslukualueella, mikä vähentää varsin tuntuvasti vaihtamistarvetta. Hyvä niin, sillä kytkinpoljin ja vaihteenvalitsin ovat varsin pitkäliikkeiset. Kookkaalla ajokengällä varustettu kuljettaja joutuu hieman totuttelemaan kytkimen käyttöön, jotta kengällä ei paina polkimen vartta.
Moottori jaksaa moitteetta myös maantieajossa. Jousituksesta sen sijaan löytyy ominaisuus, jota tulee tunnusteltua turhan herkästi. Jousitus ei ole kivirekimäisen kova, mutta pienet epätasaisuudet tuntuvat herkästi ohjaamossa kevyenä pompotuksena. Nämä mitättömät pystyliikkeet ovat kumimaisen kimmoisia, ja meikäläisellä tiestöllä niitä esiintyy varsin usein. Suuremmissa epätasaisuuksissa jousitus toimii moitteetta, eikä ajossa tunnu ylimääräisiä vavahteluita tai täräyksiä.
Jousituksen pieni hermostuneisuus tuo Tipoon lisää omanlaista fiilistä. Yhdessä jouhevasti toimivan moottorin kanssa jousitus tekee ajamisesta mutkapätkillä urheilullisella tavalla viihdyttää. Myös varsin alhainen rengasmelu lisää matkustusmukavuutta.
Mikä ärsyttää ja miellyttää?
Miellyttää: Tilat. Kokoluokka huomioiden Tipossa on varsin väljät ja konstailemattomat tilat.
Ärsyttää: Kimmoisuus. Jousituksen herkkyys pompottamiseen pienissä epätasaisuuksissa tuntuu häiritsevimmältä ominaisuudelta.
Yllättää: Melutaso. Renkaista ja ajoviimasta syntyvä melu on subjektiivisesti arvosteltuna varsin alhainen.
Yhteenveto: Varusteista riippuen Tipo tarjoaa kohtuulliseen hintaan reilusti tilaa ja sopivasti temperamenttia. Tipo on yleiskäyttöön sopiva perusauto, ja 1,4-litraisen bensaturbon ominaisuudet saavat sen tuntumaan terhakkaalta matkakumppanilta.
Tähdet: 4
Fiat Tipo HB 1.4 T-Jet 120 hv Lounge
Moottori: R4, turbo, 1368 cm3, 88 kW (120 hv)/5000 r/min, 215 Nm/2500 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 9,6 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus: 6,0 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 139 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p. 4368 mm, l. 1792 mm, k. 1465 mm, akseliväli 2638 mm, omamassa 1 275 kg, kantavuus 500 kg, vetomassa 1200/500 kg, tavaratila 440 l, tankki 50 l
Hinta: 21 934 euroa, koeajoauto 26 058 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Budjettilevysoitin Espanjasta
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI