Fiat Tipo oli ajettavuudeltaan tutunomainen.

Fiat Tipo oli ajettavuudeltaan tutunomainen.

Oskari Pentti

Koeajossa Fiat Tipo – tuttua kaavaa ja ajettavuutta

Väljät tilat tarjoavan Tipon tunnistaa ajettavuuden perusteella helposti Fiatiksi.

Auto Bild.Koeajot

Tipo on tut­tu Fi­a­tin mal­li­ni­mi vuo­sien ta­kaa. Tätä Rit­mon seu­raa­jaa val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1988–95, ja se saa­vut­ti myös Suo­mes­sa koh­ta­lai­sen suo­si­on. Bra­von ja Sti­lon jäl­keen Tipo-mal­li­ni­mi on nyt he­rä­tet­ty jäl­leen hen­kiin.

Fi­a­tin kon­sep­tiin on pe­rin­tei­ses­ti kuu­lu­nut alem­mas­sa kes­ki­luo­kas­sa hy­vät ti­lat ja var­sin kil­pai­lu­ky­kyi­nen hin­ta – ja tätä sa­maa kaa­vaa myös uu­si Tipo pyr­kii nou­dat­ta­maan.

Uusi Tipo on nuorekkaan ja tuoreen näköinen. Konepellissä keskipokkaus on ylöspäin, katolla alaspäin.

Uusi Tipo on nuorekkaan ja tuoreen näköinen. Konepellissä keskipokkaus on ylöspäin, katolla alaspäin.

Oskari Pentti

En­si­sil­mäyk­sel­lä Tipo on var­sin ta­va­no­mai­sen nä­köi­nen, mut­ta hie­man pi­dem­män tar­kas­te­lun jäl­keen eri­lai­siin yk­si­tyis­koh­tiin al­kaa kiin­nit­tää enem­män ja enem­män huo­mi­o­ta. Huo­mio kiin­nit­tyy pe­rän, keu­lan ja ko­ne­pei­ton pok­kauk­siin, jot­ka an­ta­vat Ti­pol­le oman il­meen­sä. Kat­to­pel­lis­sä ole­va pok­kaus on ta­val­li­suu­des­ta poik­ke­a­va, mut­ta se tuo muo­toi­hin so­pi­vas­ti li­sää sär­mää.

Sil­mää miel­lyt­tä­vä ko­ko­nai­suus näyt­tää var­sin­kin ko­rin ta­ka­o­san osal­ta var­sin kook­kaal­ta. Näyt­tää sil­tä, et­tä kat­to­lin­ja tait­tuu, pään­ti­laa ve­rot­ta­en, ta­ka­lai­das­taan voi­mak­kaas­ti ala­päin. Vai­ku­tel­ma joh­tuu kui­ten­kin si­vu­la­sien muo­toi­lus­ta, sil­lä kat­to jat­kuu mel­ko vaa­ka­suo­ra­na ta­ka­luuk­kuun saak­ka.

Kel­vol­li­nen ajo­a­sen­to

Ovien ja ta­ka­luu­kun avaa­mi­sen jäl­keen var­mis­tuu, et­tä ky­sees­sä on Fi­a­til­le tu­tul­la kon­sep­til­la teh­ty ko­ko­nai­suus. Jo sil­mä­mää­räi­ses­ti ar­vi­oi­tu­na ti­laa on rei­lus­ti – ja niin sitä myös on. Vai­sus­ti muo­toil­tu­jen is­tui­mien ”an­si­o­ta” on se, et­tä pen­kit so­pi­vat koh­tuul­li­sen hy­vin eri­ka­lii­be­ri­sil­le is­tu­jil­le.

Fiat Tipon etuistuimien toppaukset ovat pehmeät, joten sivuttaistuki jää hieman heikoksi. Istuimen etunurkassa olevaa ristiseläntuen säätökytkintä voi luulla istuinlämmittimen kytkimeksi.

Fiat Tipon etuistuimien toppaukset ovat pehmeät, joten sivuttaistuki jää hieman heikoksi. Istuimen etunurkassa olevaa ristiseläntuen säätökytkintä voi luulla istuinlämmittimen kytkimeksi.

Oskari Pentti

Kul­jet­ta­ja saa ajo­a­sen­non hel­pos­ti kel­vol­li­sek­si. Vii­mei­sin hie­no­sää­tö täy­del­li­si­ne rei­si­tu­ki­neen ja rei­lun si­vut­tais­tu­en tar­joi­le­vi­ne is­tui­mi­neen jää to­sin puut­tu­maan. Ti­laa on kui­ten­kin var­sin rei­lus­ti, sil­lä 180-sent­ti­sen etuis­tu­jan ta­ka­na on vie­lä rei­lut ti­lat sa­man­ko­koi­sel­le, ja jopa kook­kaam­mal­le, mat­kus­ta­jal­le.

Ti­laa mu­ka­vas­ti

Ta­kais­tuin on muo­toil­tu mie­dos­ti, jo­ten se so­pii var­sin hy­vin jopa kol­mel­le mat­kus­ta­jal­le. Is­tui­men an­ta­ma tuki on hie­man heik­ko, ja myös ta­ka­na kai­paa hie­man enem­män rei­si­tu­kea. Kor­ke­am­mal­la ole­van kes­ki­pai­kan is­tuin­tyy­ny on hie­man ko­vem­pi kuin lai­ta­pai­koil­la. Ka­ton oma­lei­mai­nen si­sään­päin po­kat­tu muo­toi­lu ve­rot­taa va­li­tet­ta­vas­ti hie­man kes­ki­paik­ka­lai­sen pään­ti­laa, vaik­ka kes­ki­tun­ne­li on­kin jal­ka­ti­lan kan­nal­ta mal­til­li­sen ko­koi­nen.

Ta­va­ra­ti­la on pe­rus­muo­dos­saan 440 lit­raa, mikä on hyvä lu­ke­ma alem­man kes­ki­luo­kan 5-ovi­ses­sa au­tos­sa. Ta­va­ra­ti­lan laa­jen­ta­mi­nen on help­poa – vain sel­kä­no­jat ki­pa­taan nu­rin – mut­ta laa­jen­net­tu­na kon­tin poh­ja ei ole ai­van ta­sai­nen: no­jan koh­dal­le jää por­ras, ja laa­jen­nu­so­san lat­tia on myös vino.

440 litraa on tässä autoluokassa oiva tavaratilan koko. Laajennettuna tavaratilan pohja ei ole aivan tasainen, eikä laajennetun tavaratilan litramäärä ole tiedossa.

440 litraa on tässä autoluokassa oiva tavaratilan koko. Laajennettuna tavaratilan pohja ei ole aivan tasainen, eikä laajennetun tavaratilan litramäärä ole tiedossa.

Oskari Pentti

Enem­män ti­laa tar­vit­se­van kan­nat­taa suun­na­ta kat­seen­sa far­ma­ri­mal­liin, joka on noin tu­hat eu­roa 5-ovis­ta kal­liim­pi. Pi­dem­pien ta­va­roi­den kul­jet­ta­mis­ta aja­tel­len suk­si­luuk­ku oli­si oi­va va­rus­te myös 5-ovi­ses­sa.

On­ko se edul­li­nen?

Ti­pon hin­noit­te­lu ei eh­kä ole ag­g­res­sii­vis­ta, mut­ta se te­kee joka ta­pauk­ses­sa täs­tä Fiat-mal­lis­ta kiin­nos­ta­van.

5-ovis­ten hin­nat al­ka­vat 16 913 eu­ros­ta – sil­loin keu­lal­la on ah­ta­ma­ton 95-he­vos­voi­mai­nen 1,4-lit­rai­nen. Ko­ea­jo­au­tos­sa voi­man tuot­ta­mi­ses­ta huo­leh­ti 1,4-lit­rai­nen tur­bo – maa­han­tuo­ja ar­ve­lee, et­tä tämä 120-he­vos­voi­mai­nen tu­lee ole­maan Ti­pon suo­si­tuin moot­to­ri­vaih­to­eh­to.

Va­rus­te­ta­so­ja on kak­si. Ko­ea­jo­au­to oli pa­rem­min va­rus­tel­tu Loun­ge, jo­hon oli vie­lä otet­tu lä­hes kaik­ki tar­jol­la ole­vat li­sä­va­rus­teet. Loun­ge-va­rus­tel­lun Ti­pon hin­ta il­man li­sä­va­rus­tei­ta on 21 934 eu­roa, mut­ta ko­ea­jo­au­ton hin­ta oli jo 26 058 eu­roa.

Au­ton pe­rus­käyt­töä aja­tel­len vä­hem­mil­lä­kin va­rus­teil­la tu­lee toi­meen. Ti­pon koh­dal­la ti­lat ja koh­tuul­li­nen hin­ta lie­ne­vät kui­ten­kin mer­kit­se­väm­piä kuin kaik­ki mah­dol­li­set va­rus­teet, jo­ten odo­tet­ta­vis­sa on, et­tä edul­li­sem­pi Pop-va­rus­te­lu­mal­li nou­see Ti­pois­sa myy­dyim­mäk­si. Pop-va­rus­tel­lun 120-he­vos­voi­mai­sen ma­nu­aa­lin hin­ta on 18 945 eu­roa. Kol­mas ben­sii­ni­moot­to­ri on 1,6-lit­rai­nen 110 he­vos­voi­man E-torq. Die­sel­vaih­to­eh­to on 1,6-lit­rai­nen 120 he­vos­voi­man tur­bo.

 Fiat Tipon kojelaudan ja ohjauspyörän painikkeet tuovat heti mieleen Fiatin. Yleisilme on siisti, ja hallintalaitteet löytyvät helposti.

Fiat Tipon kojelaudan ja ohjauspyörän painikkeet tuovat heti mieleen Fiatin. Yleisilme on siisti, ja hallintalaitteet löytyvät helposti.

Oskari Pentti

Li­sä­va­rus­teis­ta kan­nat­taa mai­ni­ta ai­na­kin mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din – tai ai­na­kin Fi­a­tin ”va­ki­o­no­peu­den­sää­din­fi­lo­so­fia”: krui­se­ri on mah­dol­lis­ta kyt­keä pääl­le myös niin, et­tä se ei mu­kau­ta ajo­no­peut­ta edel­lä me­ne­vän ajo­neu­von mu­kaan vaan toi­mii pe­rin­tei­se­nä va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­me­nä.

Tut­tu tun­tu­ma

Kul­jet­ta­jan pai­kal­la ja aja­es­saan Ti­pon tun­nis­taa hel­pos­ti Fi­a­tik­si, vaik­ka oh­jaus­pyö­rän emb­lee­miä ei nä­ki­si­kään. Ko­je­lau­dan pai­nik­keet tuo­vat heti mie­leen Fi­a­tin, ja vii­meis­tään läm­mi­tys­lait­teen sää­ti­men ylä­puo­lel­la ole­va oh­jauk­sen CITY-pai­ni­ke ra­vis­taa muis­tois­ta Fi­a­tin.

Oh­jaus saa ri­su­ja kes­ki­a­lu­een hie­man teen­näi­ses­tä tun­nos­ta, ei­kä tuo mai­nit­tu CITY-asen­to­kaan pa­ran­na tun­toa. Tuo na­pin käyt­tö jäi muu­ta­maan ko­kei­luun, sil­lä jo ihan pe­ru­sa­sen­nos­sa Ti­pon oh­jauk­sel­la pär­jää taa­ja­ma-ajos­sa­kin il­man suu­rem­paa voi­man­käyt­töä.

Muotoilu antaa ounastella, että Tipossa on Fiatille tyypilliseen tapaan hyvät tilat.

Muotoilu antaa ounastella, että Tipossa on Fiatille tyypilliseen tapaan hyvät tilat.

Oskari Pentti

Jo en­sim­mäi­ses­tä kiih­dy­tyk­ses­tä läh­tien käy sel­väk­si, et­tä moot­to­ri an­taa hy­vän käy­tän­nön suo­ri­tus­ky­vyn. 1,4-lit­rai­nen tur­bo­moot­to­ri ve­tää ter­hak­kaas­ti ja ka­ko­mat­ta jo tyh­jä­käyn­nin tun­tu­mas­ta läh­tien. Sam­mu­tus- ja käyn­nis­ty­sau­to­ma­tii­kan toi­min­ta tun­tuu myös luon­te­val­ta, ei­kä se ai­heu­ta kiih­dy­tyk­sen aluis­sa vii­vyt­te­lyä, kun moot­to­ri jak­saa hy­vin jo ala­kier­rok­sil­ta läh­tien.

Nor­maa­li­käyt­töön so­pi­va

Moot­to­ri ja vä­li­tys­suh­teet on on­nis­tut­tu ni­vo­maan so­pi­vas­ti yh­teen juu­ri nor­maa­li­käyt­töä aja­tel­len. Moot­to­ri jak­saa ve­tää hy­vin laa­jal­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la, mikä vä­hen­tää var­sin tun­tu­vas­ti vaih­ta­mis­tar­vet­ta. Hyvä niin, sil­lä kyt­kin­pol­jin ja vaih­teen­va­lit­sin ovat var­sin pit­kä­liik­kei­set. Kook­kaal­la ajo­ken­gäl­lä va­rus­tet­tu kul­jet­ta­ja jou­tuu hie­man to­tut­te­le­maan kyt­ki­men käyt­töön, jot­ta ken­gäl­lä ei pai­na pol­ki­men vart­ta.

Moot­to­ri jak­saa moit­teet­ta myös maan­tie­a­jos­sa. Jou­si­tuk­ses­ta sen si­jaan löy­tyy omi­nai­suus, jota tu­lee tun­nus­tel­tua tur­han her­käs­ti. Jou­si­tus ei ole ki­vi­re­ki­mäi­sen kova, mut­ta pie­net epä­ta­sai­suu­det tun­tu­vat her­käs­ti oh­jaa­mos­sa ke­vy­e­nä pom­po­tuk­se­na. Nämä mi­tät­tö­mät pys­ty­liik­keet ovat ku­mi­mai­sen kim­moi­sia, ja mei­kä­läi­sel­lä ties­töl­lä nii­tä esiin­tyy var­sin usein. Suu­rem­mis­sa epä­ta­sai­suuk­sis­sa jou­si­tus toi­mii moit­teet­ta, ei­kä ajos­sa tun­nu yli­mää­räi­siä va­vah­te­lui­ta tai tä­räyk­siä.

Jou­si­tuk­sen pie­ni her­mos­tu­nei­suus tuo Ti­poon li­sää oman­lais­ta fii­lis­tä. Yh­des­sä jou­he­vas­ti toi­mi­van moot­to­rin kans­sa jou­si­tus te­kee aja­mi­ses­ta mut­ka­pät­kil­lä ur­hei­lul­li­sel­la ta­val­la viih­dyt­tää. Myös var­sin al­hai­nen ren­gas­me­lu li­sää mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta.

Mikä är­syt­tää ja miel­lyt­tää?

Miel­lyt­tää: Ti­lat. Ko­ko­luok­ka huo­mi­oi­den Ti­pos­sa on var­sin väl­jät ja kons­tai­le­mat­to­mat ti­lat.

Är­syt­tää: Kim­moi­suus. Jou­si­tuk­sen herk­kyys pom­pot­ta­mi­seen pie­nis­sä epä­ta­sai­suuk­sis­sa tun­tuu häi­rit­se­vim­mäl­tä omi­nai­suu­del­ta.

Yl­lät­tää: Me­lu­ta­so. Ren­kais­ta ja ajo­vii­mas­ta syn­ty­vä melu on sub­jek­tii­vi­ses­ti ar­vos­tel­tu­na var­sin al­hai­nen.

Yh­teen­ve­to: Va­rus­teis­ta riip­pu­en Tipo tar­jo­aa koh­tuul­li­seen hin­taan rei­lus­ti ti­laa ja so­pi­vas­ti tem­pe­ra­ment­tia. Tipo on yleis­käyt­töön so­pi­va pe­ru­sau­to, ja 1,4-lit­rai­sen ben­sa­tur­bon omi­nai­suu­det saa­vat sen tun­tu­maan ter­hak­kaal­ta mat­ka­kump­pa­nil­ta.

Täh­det: 4

Fiat Tipo HB 1.4 T-Jet 120 hv Loun­ge

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1368 cm3, 88 kW (120 hv)/5000 r/min, 215 Nm/2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h 9,6 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus: 6,0 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 139 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4368 mm, l. 1792 mm, k. 1465 mm, ak­se­li­vä­li 2638 mm, oma­mas­sa 1 275 kg, kan­ta­vuus 500 kg, ve­to­mas­sa 1200/500 kg, ta­va­ra­ti­la 440 l, tank­ki 50 l

Hin­ta: 21 934 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 26 058 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU