Fiat Tipo oli ajettavuudeltaan tutunomainen.
Oskari Pentti
Koeajossa Fiat Tipo – tuttua kaavaa ja ajettavuutta
Väljät tilat tarjoavan Tipon tunnistaa ajettavuuden perusteella helposti Fiatiksi.
Tipo on tuttu Fiatin mallinimi vuosien takaa. Tätä Ritmon seuraajaa valmistettiin vuosina 1988–95, ja se saavutti myös Suomessa kohtalaisen suosion. Bravon ja Stilon jälkeen Tipo-mallinimi on nyt herätetty jälleen henkiin.
Fiatin konseptiin on perinteisesti kuulunut alemmassa keskiluokassa hyvät tilat ja varsin kilpailukykyinen hinta – ja tätä samaa kaavaa myös uusi Tipo pyrkii noudattamaan.
Uusi Tipo on nuorekkaan ja tuoreen näköinen. Konepellissä keskipokkaus on ylöspäin, katolla alaspäin.
Oskari Pentti
Ensisilmäyksellä Tipo on varsin tavanomaisen näköinen, mutta hieman pidemmän tarkastelun jälkeen erilaisiin yksityiskohtiin alkaa kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota. Huomio kiinnittyy perän, keulan ja konepeiton pokkauksiin, jotka antavat Tipolle oman ilmeensä. Kattopellissä oleva pokkaus on tavallisuudesta poikkeava, mutta se tuo muotoihin sopivasti lisää särmää.
Silmää miellyttävä kokonaisuus näyttää varsinkin korin takaosan osalta varsin kookkaalta. Näyttää siltä, että kattolinja taittuu, pääntilaa verottaen, takalaidastaan voimakkaasti alapäin. Vaikutelma johtuu kuitenkin sivulasien muotoilusta, sillä katto jatkuu melko vaakasuorana takaluukkuun saakka.
Kelvollinen ajoasento
Ovien ja takaluukun avaamisen jälkeen varmistuu, että kyseessä on Fiatille tutulla konseptilla tehty kokonaisuus. Jo silmämääräisesti arvioituna tilaa on reilusti – ja niin sitä myös on. Vaisusti muotoiltujen istuimien ”ansiota” on se, että penkit sopivat kohtuullisen hyvin erikaliiberisille istujille.
Fiat Tipon etuistuimien toppaukset ovat pehmeät, joten sivuttaistuki jää hieman heikoksi. Istuimen etunurkassa olevaa ristiseläntuen säätökytkintä voi luulla istuinlämmittimen kytkimeksi.
Oskari Pentti
Kuljettaja saa ajoasennon helposti kelvolliseksi. Viimeisin hienosäätö täydellisine reisitukineen ja reilun sivuttaistuen tarjoilevine istuimineen jää tosin puuttumaan. Tilaa on kuitenkin varsin reilusti, sillä 180-senttisen etuistujan takana on vielä reilut tilat samankokoiselle, ja jopa kookkaammalle, matkustajalle.
Tilaa mukavasti
Takaistuin on muotoiltu miedosti, joten se sopii varsin hyvin jopa kolmelle matkustajalle. Istuimen antama tuki on hieman heikko, ja myös takana kaipaa hieman enemmän reisitukea. Korkeammalla olevan keskipaikan istuintyyny on hieman kovempi kuin laitapaikoilla. Katon omaleimainen sisäänpäin pokattu muotoilu verottaa valitettavasti hieman keskipaikkalaisen pääntilaa, vaikka keskitunneli onkin jalkatilan kannalta maltillisen kokoinen.
Tavaratila on perusmuodossaan 440 litraa, mikä on hyvä lukema alemman keskiluokan 5-ovisessa autossa. Tavaratilan laajentaminen on helppoa – vain selkänojat kipataan nurin – mutta laajennettuna kontin pohja ei ole aivan tasainen: nojan kohdalle jää porras, ja laajennusosan lattia on myös vino.
440 litraa on tässä autoluokassa oiva tavaratilan koko. Laajennettuna tavaratilan pohja ei ole aivan tasainen, eikä laajennetun tavaratilan litramäärä ole tiedossa.
Oskari Pentti
Enemmän tilaa tarvitsevan kannattaa suunnata katseensa farmarimalliin, joka on noin tuhat euroa 5-ovista kalliimpi. Pidempien tavaroiden kuljettamista ajatellen suksiluukku olisi oiva varuste myös 5-ovisessa.
Onko se edullinen?
Tipon hinnoittelu ei ehkä ole aggressiivista, mutta se tekee joka tapauksessa tästä Fiat-mallista kiinnostavan.
5-ovisten hinnat alkavat 16 913 eurosta – silloin keulalla on ahtamaton 95-hevosvoimainen 1,4-litrainen. Koeajoautossa voiman tuottamisesta huolehti 1,4-litrainen turbo – maahantuoja arvelee, että tämä 120-hevosvoimainen tulee olemaan Tipon suosituin moottorivaihtoehto.
Varustetasoja on kaksi. Koeajoauto oli paremmin varusteltu Lounge, johon oli vielä otettu lähes kaikki tarjolla olevat lisävarusteet. Lounge-varustellun Tipon hinta ilman lisävarusteita on 21 934 euroa, mutta koeajoauton hinta oli jo 26 058 euroa.
Auton peruskäyttöä ajatellen vähemmilläkin varusteilla tulee toimeen. Tipon kohdalla tilat ja kohtuullinen hinta lienevät kuitenkin merkitsevämpiä kuin kaikki mahdolliset varusteet, joten odotettavissa on, että edullisempi Pop-varustelumalli nousee Tipoissa myydyimmäksi. Pop-varustellun 120-hevosvoimaisen manuaalin hinta on 18 945 euroa. Kolmas bensiinimoottori on 1,6-litrainen 110 hevosvoiman E-torq. Dieselvaihtoehto on 1,6-litrainen 120 hevosvoiman turbo.
Fiat Tipon kojelaudan ja ohjauspyörän painikkeet tuovat heti mieleen Fiatin. Yleisilme on siisti, ja hallintalaitteet löytyvät helposti.
Oskari Pentti
Lisävarusteista kannattaa mainita ainakin mukautuva vakionopeudensäädin – tai ainakin Fiatin ”vakionopeudensäädinfilosofia”: kruiseri on mahdollista kytkeä päälle myös niin, että se ei mukauta ajonopeutta edellä menevän ajoneuvon mukaan vaan toimii perinteisenä vakionopeudensäätimenä.
Tuttu tuntuma
Kuljettajan paikalla ja ajaessaan Tipon tunnistaa helposti Fiatiksi, vaikka ohjauspyörän embleemiä ei näkisikään. Kojelaudan painikkeet tuovat heti mieleen Fiatin, ja viimeistään lämmityslaitteen säätimen yläpuolella oleva ohjauksen CITY-painike ravistaa muistoista Fiatin.
Ohjaus saa risuja keskialueen hieman teennäisestä tunnosta, eikä tuo mainittu CITY-asentokaan paranna tuntoa. Tuo napin käyttö jäi muutamaan kokeiluun, sillä jo ihan perusasennossa Tipon ohjauksella pärjää taajama-ajossakin ilman suurempaa voimankäyttöä.
Muotoilu antaa ounastella, että Tipossa on Fiatille tyypilliseen tapaan hyvät tilat.
Oskari Pentti
Jo ensimmäisestä kiihdytyksestä lähtien käy selväksi, että moottori antaa hyvän käytännön suorituskyvyn. 1,4-litrainen turbomoottori vetää terhakkaasti ja kakomatta jo tyhjäkäynnin tuntumasta lähtien. Sammutus- ja käynnistysautomatiikan toiminta tuntuu myös luontevalta, eikä se aiheuta kiihdytyksen aluissa viivyttelyä, kun moottori jaksaa hyvin jo alakierroksilta lähtien.
Normaalikäyttöön sopiva
Moottori ja välityssuhteet on onnistuttu nivomaan sopivasti yhteen juuri normaalikäyttöä ajatellen. Moottori jaksaa vetää hyvin laajalla kierroslukualueella, mikä vähentää varsin tuntuvasti vaihtamistarvetta. Hyvä niin, sillä kytkinpoljin ja vaihteenvalitsin ovat varsin pitkäliikkeiset. Kookkaalla ajokengällä varustettu kuljettaja joutuu hieman totuttelemaan kytkimen käyttöön, jotta kengällä ei paina polkimen vartta.
Moottori jaksaa moitteetta myös maantieajossa. Jousituksesta sen sijaan löytyy ominaisuus, jota tulee tunnusteltua turhan herkästi. Jousitus ei ole kivirekimäisen kova, mutta pienet epätasaisuudet tuntuvat herkästi ohjaamossa kevyenä pompotuksena. Nämä mitättömät pystyliikkeet ovat kumimaisen kimmoisia, ja meikäläisellä tiestöllä niitä esiintyy varsin usein. Suuremmissa epätasaisuuksissa jousitus toimii moitteetta, eikä ajossa tunnu ylimääräisiä vavahteluita tai täräyksiä.
Jousituksen pieni hermostuneisuus tuo Tipoon lisää omanlaista fiilistä. Yhdessä jouhevasti toimivan moottorin kanssa jousitus tekee ajamisesta mutkapätkillä urheilullisella tavalla viihdyttää. Myös varsin alhainen rengasmelu lisää matkustusmukavuutta.
Mikä ärsyttää ja miellyttää?
Miellyttää: Tilat. Kokoluokka huomioiden Tipossa on varsin väljät ja konstailemattomat tilat.
Ärsyttää: Kimmoisuus. Jousituksen herkkyys pompottamiseen pienissä epätasaisuuksissa tuntuu häiritsevimmältä ominaisuudelta.
Yllättää: Melutaso. Renkaista ja ajoviimasta syntyvä melu on subjektiivisesti arvosteltuna varsin alhainen.
Yhteenveto: Varusteista riippuen Tipo tarjoaa kohtuulliseen hintaan reilusti tilaa ja sopivasti temperamenttia. Tipo on yleiskäyttöön sopiva perusauto, ja 1,4-litraisen bensaturbon ominaisuudet saavat sen tuntumaan terhakkaalta matkakumppanilta.
Tähdet: 4
Fiat Tipo HB 1.4 T-Jet 120 hv Lounge
Moottori: R4, turbo, 1368 cm3, 88 kW (120 hv)/5000 r/min, 215 Nm/2500 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 9,6 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus: 6,0 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 139 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p. 4368 mm, l. 1792 mm, k. 1465 mm, akseliväli 2638 mm, omamassa 1 275 kg, kantavuus 500 kg, vetomassa 1200/500 kg, tavaratila 440 l, tankki 50 l
Hinta: 21 934 euroa, koeajoauto 26 058 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ