”Pippurimyllynä” otsikoitu Coltin koeajojuttu ilmestyi vuonna 1983 Vauhdin Maailmassa.

”Pippurimyllynä” otsikoitu Coltin koeajojuttu ilmestyi vuonna 1983 Vauhdin Maailmassa.

Mikko Autio

Autotoimittaja Juha Peltonen: Koeajoi Mitsubishi Coltin vuonna 1983 – 40 vuotta myöhemmin hän tutustui ikonisen automallin uusimpaan sukupolveen

Suomalainen autotoimittaja Juha Peltonen koeajoi Mitsubishi Colt Turbon vuonna 1983. 40 vuotta myöhemmin Peltonen tutustui ikonisen mallin seitsemännen sukupolven versioon.

Auto Bild.Uutiset

Pit­kän lin­jan suo­ma­lai­nen au­to­toi­mit­ta­ja Juha Pel­to­nen ko­ea­joi en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Mit­su­bis­hi Col­tin vuon­na 1983 Vauh­din Maa­il­ma -leh­teen.

Ta­san 40 vuot­ta myö­hem­min – tu­han­sien ko­ea­jo­jen jäl­keen – Pel­to­nen tu­tus­tui täy­sin uu­teen, as­ta­ra Fin­lan­din maa­han­tuo­maan, seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Mit­su­bis­hi Col­tiin.

Juha Pel­to­nen aloit­ti au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­ja­na vuon­na 1980. Hän on vuo­sien var­rel­la ko­ea­ja­nut ar­vi­ol­ta noin 3 000 uut­ta au­toa ja kir­joit­ta­nut au­to­ai­hei­sia ar­tik­ke­lei­ta ai­na Ete­lä-Af­rik­kaa ja Uut­ta-See­lan­tia myö­ten.

Vuon­na 1983 Pel­to­sen koh­dal­le osui Mit­su­bis­hi Colt. Ky­sees­sä oli Col­tin huip­pu­ver­sio 1400 GLX Tur­bo, joka tar­joi­li te­hoa 105 he­vos­voi­maa.

”Muistan erittäin hyvin sen hetken, kuinka hain auton silloiselta maahantuojalta Espoosta. Auto oli punainen Colt Turbo, joka oli silloin tekniikaltaan uudenlaista Suomessa. Silloinhan turboahdetut moottorit olivat tekemässä vahvaa tuloaan. Pääsy jälleen 1983-mallisen (tavallisemman version) Coltin ohjauspyörän taakse koeajolenkkeineen oli vähän samaa kuin olisi ollut Paluu Tulevaisuuteen -elokuvassa."

”Muistan erittäin hyvin sen hetken, kuinka hain auton silloiselta maahantuojalta Espoosta. Auto oli punainen Colt Turbo, joka oli silloin tekniikaltaan uudenlaista Suomessa. Silloinhan turboahdetut moottorit olivat tekemässä vahvaa tuloaan. Pääsy jälleen 1983-mallisen (tavallisemman version) Coltin ohjauspyörän taakse koeajolenkkeineen oli vähän samaa kuin olisi ollut Paluu Tulevaisuuteen -elokuvassa."

Mikko Autio

”En­sim­mäi­nen su­ku­pol­ven Colt tuli Suo­meen vuon­na 1979 eli sa­moi­hin ai­koi­hin, kun it­se ru­pe­sin kir­joit­ta­maan au­tois­ta. Mit­su­bis­hi Colt on mo­nel­le suo­ma­lai­sel­le tut­tu au­to­mal­li eri­tyi­ses­ti 80- ja 90-lu­vuil­ta. Erit­täin mie­len­kiin­tois­ta, et­tä Colt pa­laa niin tuot­tee­na kuin mal­li­ni­me­nään­kin Mit­su­bis­hi-mal­lis­toon, kun sa­maan ai­kaan seg­men­tis­tä on pois­tu­mas­sa mo­nia luok­kaa ai­em­min hal­lin­nei­ta kil­pai­li­joi­ta”, ker­too Juha Pel­to­nen, joka on työs­ken­nel­lyt vii­mei­set 20 vuot­ta Au­to Bild Suo­men toi­mit­ta­ja­na.

Nos­tal­gi­aa 40 vuo­den ta­kaa

Pel­to­nen pää­si ko­ea­ja­maan uu­den Col­tin syk­syl­lä Ber­lii­nis­sä en­sim­mäis­ten suo­ma­lais­toi­mit­ta­jien jou­kos­sa kan­sain­vä­li­ses­sä leh­dis­tö­ko­ea­jos­sa.

Uu­tuus­mal­li in­noit­ti Pel­to­sen muis­te­le­maan 40 vuo­den ta­kais­ta ko­ea­joa.

”Muis­tan ha­ke­nee­ni au­ton sil­loi­sel­ta maa­han­tuo­jal­ta Es­poos­ta. Au­to oli pu­nai­nen Colt Tur­bo, mut­ta muu­ten muis­ti­ku­vat au­tos­ta ja kir­joit­ta­mas­ta­ni ar­tik­ke­lis­ta ovat ar­kis­ton va­ras­sa”, Pel­to­nen muis­te­lee.

”Pip­pu­ri­myl­ly­nä” ot­si­koi­tu Col­tin ko­ea­jo­jut­tu il­mes­tyi lop­pu­vuo­des­ta 1983 Vauh­din Maa­il­mas­sa.

”Autojournalismin perimmäinen tarkoitus on pysynyt ennallaan vuosikymmenten saatossa: autotoimittajien tavoitteena on palvella yleisöä ja kuluttajia niin hyvin kuin mahdollista. Toki juttujen painotukset ja yleisön mielenkiinnon kohteet ovat muuttuneet erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana sähkö- ja hybridiautojen tarjonnan myötä. 40 vuotta sitten kirjoittamani Coltin koeajojuttu lähinnä hymyilyttää tänä päivänä. Suorituskyvyn sijasta taloudellisuus, vastuullisuus sekä uudet teknologiat ovat nousseet entistä enemmän juttujen teemoiksi.”

”Autojournalismin perimmäinen tarkoitus on pysynyt ennallaan vuosikymmenten saatossa: autotoimittajien tavoitteena on palvella yleisöä ja kuluttajia niin hyvin kuin mahdollista. Toki juttujen painotukset ja yleisön mielenkiinnon kohteet ovat muuttuneet erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana sähkö- ja hybridiautojen tarjonnan myötä. 40 vuotta sitten kirjoittamani Coltin koeajojuttu lähinnä hymyilyttää tänä päivänä. Suorituskyvyn sijasta taloudellisuus, vastuullisuus sekä uudet teknologiat ovat nousseet entistä enemmän juttujen teemoiksi.”

Mikko Autio

Vuonna 2023 koeajettu 1983 Colt oli varustettu hieman tavallisemmalla 1,2-litraisella pippurimyllyllä. Yksilö on pitkän linjan harrastajan hyvässä huomassa.

Vuonna 2023 koeajettu 1983 Colt oli varustettu hieman tavallisemmalla 1,2-litraisella pippurimyllyllä. Yksilö on pitkän linjan harrastajan hyvässä huomassa.

Mikko Autio

”Ko­ea­jok­kim­me kir­si­kan­pu­nai­nen väri sopi pir­te­äs­ti ko­ros­ta­maan Mit­su­bis­hin pie­nim­män tur­bo­ah­de­tun mal­lin omi­nai­suuk­sia. Ul­ko­a­su on to­si­aan sen ver­ran hil­lit­ty, et­tei jo­kai­nen Mat­ti Mei­kä­läi­nen suo­raan ero­ta sitä ta­val­li­ses­ta 1400 GLX:stä. Ta­ka­o­san pu­nai­nen tur­bo-de­kaa­li­kin su­lau­tuu ko­rin vä­riin sa­la­ka­va­las­ti. Asi­an­tun­ti­jat huo­maa­vat tie­ten­kin väi­ke­än scoo­pin, joka is­tuu ko­ne­pel­lin pääl­lä, ja tur­bo­mal­lin erot­taa myös van­teis­ta. Ja jos ei vie­lä niis­tä­kään, niin ok­sat ka­ri­se­vat vii­meis­tään läh­tö­a­se­tel­mis­sa…”, Pel­to­nen kir­joit­ti ko­ea­jo­ra­por­tis­saan vuon­na 1983.

Pa­him­pa­na puut­tee­na ar­tik­ke­lis­sa lis­tat­tiin ah­to­pai­ne­mit­ta­rin puut­tu­mi­nen.

”Ta­val­li­nen ”Joe Pub­lic” (Mat­ti Mei­kä­läi­nen) ei vält­tä­mät­tä edes ta­ju­ai­si is­tu­van­sa tur­bo­ah­de­tus­sa au­tos­sa en­nen kuin pai­nai­si kaa­su­pol­jin­ta!”, Pel­to­nen ky­näi­li.

Au­to­jour­na­lis­mil­la pit­kät juu­ret

Suo­ma­lai­sen au­to­jour­na­lis­min an­si­ok­kaat juu­ret ulot­tu­vat yli 50 vuo­den taak­se, jol­loin Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jien yh­dis­tys (Au­Li) aloit­ti toi­min­tan­sa.

Pel­to­sen mu­kaan au­to­jour­na­lis­mil­le on tänä päi­vä­nä ky­syn­tää enem­män kuin ken­ties kos­kaan ai­em­min, lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­sen vuok­si.

Ensimmäisen sukupolven Mitsubishi Colt näyttää edelleen jyhkeältä. Sen 4-portainen manuaalivaihteisto on sujuva, ohjaus on kaupungissa miellyttävän kevyt, ja jousitus toimii pehmeän kantavasti epätasaisilla kaduilla.

Ensimmäisen sukupolven Mitsubishi Colt näyttää edelleen jyhkeältä. Sen 4-portainen manuaalivaihteisto on sujuva, ohjaus on kaupungissa miellyttävän kevyt, ja jousitus toimii pehmeän kantavasti epätasaisilla kaduilla.

Mikko Autio

”Au­to­jour­na­lis­min pe­rim­mäi­nen tar­koi­tus on py­sy­nyt en­nal­laan vuo­si­kym­men­ten saa­tos­sa: ta­voit­tee­nam­me on pal­vel­la ylei­söä ja ku­lut­ta­jia niin hy­vin kuin mah­dol­lis­ta. Toki jut­tu­jen pai­no­tuk­set ja ylei­sön mie­len­kiin­non koh­teet ovat muut­tu­neet eri­tyi­ses­ti vii­mei­sen kym­me­nen vuo­den ai­ka­na säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­jen tar­jon­nan myö­tä. 40 vuot­ta sit­ten kir­joit­ta­ma­ni Col­tin ko­ea­jo­jut­tu lä­hin­nä hy­myi­lyt­tää tänä päi­vä­nä. Suo­ri­tus­ky­vyn si­jas­ta ta­lou­del­li­suus, vas­tuul­li­suus sekä uu­det tek­no­lo­gi­at ovat nous­seet en­tis­tä enem­män jut­tu­jen tee­moik­si”, Pel­to­nen lin­jaa.

Tä­hän tee­maan is­tuu myös seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Colt, joka on saa­ta­va­na ta­lou­del­li­se­na hyb­ri­di­ver­si­o­na 145 hv.

Mit­su­bis­hi Colt on to­del­li­nen klas­sik­ko Mit­su­bis­hi-mal­lis­tos­sa. Vuon­na 1978 en­sim­mäi­sen ker­ran Eu­roo­pas­sa esi­tel­tyä au­toa myy­tiin kuu­den en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven ai­ka­na yh­teen­sä 1,2 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Nyt esi­tel­tä­vä seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Colt pe­rus­tuu Re­nault-Nis­san-Mit­su­bis­hi-al­li­ans­sin CMF-B-alus­tal­le. Au­to on suun­ni­tel­tu eu­roop­pa­lai­sil­le mark­ki­noil­le tar­jo­a­mal­la edis­tyk­sel­li­siä voi­ma­lin­jo­ja, äly­käs­tä suun­nit­te­lua sekä mo­der­nia tek­no­lo­gi­aa. Hin­nat al­ka­en -mal­li­na (19 990 eu­roa) on 90-he­vos­voi­mai­nen Colt In­vi­te 1.0L MPI-T 90 hv. Hyb­ri­di­mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 25 990 eu­ros­ta.

Uu­si Colt lan­see­ra­taan Suo­mes­sa tam­mi­kuun 13. päi­vä. Au­to on va­rus­tet­tu vii­den vuo­den Mit­su­bis­hi-teh­das­ta­kuul­la sekä vii­den vuo­den ajo­tur­va­pal­ve­lul­la Eu­roo­pas­sa.

Mit­su­bis­hi-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen, ku­vat Mik­ko Au­tio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN