Dacia teki Duster-katumaasturiin selkeän tasonkorotuksen

Romanialaisen Dacian C-segmentin Duster-SUV on kokenut melkoisen kehitys­harp­pauksen. Dusterin lähtöhintataso on vain 15 400 euroa, mutta sillä myyvimmät mallit maksavat reilut 20 000 euroa.

Auto Bild.Uutiset

Da­ci­an vuon­na 2010 esit­te­le­mää Dus­ter-ka­tu­maas­tu­ria on myy­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli kak­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta – osa to­sin ni­mel­lä Re­nault Dus­ter. Suo­men yli 10 000 Da­ci­as­ta yli puo­let on Dus­te­rei­ta.

Dus­ter on ”hal­pis­mal­li”, mut­ta sen mer­kit­tä­viin vah­vuuk­siin kuu­luu hyvä jäl­leen­myyn­ti­ar­vo. Dus­te­rei­den omis­ta­jat ovat puo­les­taan asi­a­kas­tyy­ty­väi­syys­tut­ki­mus­ten mu­kaan erit­täin tyy­ty­väi­siä va­lin­taan­sa. Tämä ei ole mi­kään ih­me, sil­lä Dus­te­rin koh­dal­la han­kin­ta­hin­nan ja omi­nai­suuk­sien suh­de on erit­täin hyvä.

Toi­sen su­ku­pol­ven Dus­ter tar­jo­aa edel­tä­jään­sä­kin pa­rem­man vas­ti­neen ra­hal­le. En­tis­tä tyy­lik­kääm­pi ja pa­rem­min va­rus­tel­tu Dus­ter on hel­pom­pi ja mu­ka­vam­pi ajet­ta­va, mut­ta sen hin­ta on py­sy­nyt da­ci­a­mai­sel­la ta­sol­la.

Mäkilähtöavustimen lisäksi 4x4-malleissa on nyt alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Mäkilähtöavustimen lisäksi 4x4-malleissa on nyt alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Mo­der­nim­pi il­me

Dus­te­rin uu­dis­tu­mis­ta on vai­kea huo­ma­ta. Äi­jä­mäi­sen ka­tu­maas­tu­rin pää­mi­tat ja ko­rin lin­jat ovat en­ti­sel­lään, mut­ta kori on ko­ko­naan uu­si.

Uu­si Dus­ter on sel­väs­ti edel­tä­jään­sä jä­mä­käm­män, lin­jak­kaam­man ja mo­der­nim­man nä­köi­nen. Sekä ko­ris­sa et­tä si­sus­tuk­ses­sa on pa­nos­tet­tu työn laa­tuun ja vii­meis­te­lyyn. Var­sin­kin ta­ka­pää­hän on tul­lut ai­em­paa enem­män maas­tu­ri­hen­ki­syyt­tä, kun ”poh­ja­pans­sa­ri” nou­see nyt ta­ka­luu­kun ala­lai­taan saak­ka. Luu­kun muo­to on muut­tu­nut uu­sien va­lo­yk­si­köi­den myö­tä.

Etu­mas­ki ja va­loum­pi­ot ovat ma­dal­tu­neet ja ko­ne­pel­ti muo­toil­tu uu­del­leen. Vyö­tä­rö­lin­ja on ai­em­paa kor­ke­am­mal­la, ja lo­ka­suo­jat tu­le­vat vah­vas­ti ulos kyl­jis­tä.

Va­rus­te­ta­sot ovat nyt Ac­cess, Es­sen­ti­al, Com­fort ja Pres­ti­ge. Dus­te­rin hin­nat al­ka­vat va­paas­ti­hen­git­tä­väl­lä 1,6-lit­rai­sel­la ben­sa­ko­neel­la (115 hv) ja 5-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­laa­ti­kol­la va­rus­te­tun SCe 115 4x2 Ac­ces­sin 15 400 eu­ros­ta. Pe­rus­mal­lis­sa on ai­em­paa enem­män va­rus­tei­ta, muun mu­as­sa au­to­maat­ti­set ajo­va­lot va­lo­tun­nis­ti­mel­la, kau­ko-oh­jat­ta­va kes­kus­lu­ki­tus ja säh­kö­käyt­töi­set etuik­ku­nan­nos­ti­met. Kyse on sil­ti kar­va­lak­ki­mal­lis­ta, mis­sä ei ole kul­jet­ta­jan is­tui­men kor­keus­sää­töä, is­tuin­läm­mit­ti­miä, ra­tin sää­tö­jä, ra­di­o­ta, il­mas­toin­tia ei­kä 2-osais­ta ta­ka­sel­kä­no­jaa.

Asi­al­li­set maas­to-omi­nai­suu­det

Da­ci­an hin­noit­te­lu oh­jaa­kin myyn­tiä läh­tö­hin­nal­taan yli 20 000 eu­roa ole­viin mal­lei­hin. Kak­si kol­mes­ta Dus­te­ris­ta myy­dään ne­li­ve­toi­si­na, sil­lä etu- ja ne­li­ve­don hin­ta­e­ro on 3 000 eu­roa. Edul­li­sin 4x4-mal­li on TCe 125 4x4 Com­fort, jon­ka saa 20 400 eu­rol­la.

Edul­li­sin dCi 110 -tur­bo­die­sel mak­saa 18 000 eu­roa (Es­sen­ti­al) ja ne­li­ve­toi­se­na 21 400 eu­roa (Com­fort). Die­se­lin myyn­tiä vauh­dit­taa se, et­tä kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­tin saa vain die­se­le­tu­ve­toon.

Dus­te­ris­sa on nyt säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin. Oh­jaus on sel­väs­ti ai­em­paa ke­vy­em­pi ja no­pe­am­pi – mut­ta ei ole kui­ten­kaan tun­no­ton.

Dus­ter so­pii mo­nes­ta muus­ta SUV-mal­lis­ta poi­ke­ten myös maas­to­a­joon. 4x4-mal­lin ve­to­ta­pa­vaih­to­eh­dot ovat etu­ve­to, au­to­maat­ti­nen ne­li­ve­to ja 50:50-ve­to­ta­val­le kyt­ket­tä­vä ne­li­ve­to, joka on käy­tet­tä­vis­sä al­le 80 km/h:n no­peuk­sis­sa. Yk­kö­nen on vä­li­tet­ty maas­to­a­joa aja­tel­len ly­hy­ek­si.

Lue Dus­te­rin ko­ea­jo 1.3. il­mes­ty­väs­tä Au­to Bild 3/2018:sta.

Kojelauta on uusi, samoin ratti. Pyöreiden ilmasuuttimien kokoa on pienennetty. Monitoiminäyttö ja ilmastoinnin säätimet ovat aiempaa ylempänä, ja valtaosa kytkimistä on ryhmitelty näytön alle.

Kojelauta on uusi, samoin ratti. Pyöreiden ilmasuuttimien kokoa on pienennetty. Monitoiminäyttö ja ilmastoinnin säätimet ovat aiempaa ylempänä, ja valtaosa kytkimistä on ryhmitelty näytön alle.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN