Korivärin "ruusukulta" ja kaksisävyiset vanteet saa yksinomaan "La Prima" -versioon. © FCA Fiat Chrysler Automobiles

Korivärin "ruusukulta" ja kaksisävyiset vanteet saa yksinomaan "La Prima" -versioon. © FCA Fiat Chrysler Automobiles

Fiat 500e 3+1: Mikä ihme se on?

Se on Fiat 500 -sähköauto, jossa on 3+1 ovea. Lisäovi tuo mukanaan käyttöarvoa, ulkoisen tyylin kärsimättä.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2020 lan­see­ra­tus­ta Fiat 500e -säh­kö­au­to­ver­si­os­ta on tu­los­sa hie­man käy­tän­nöl­li­sem­pi. Se­da­nin ja avo­ver­si­on jäl­keen on nyt ole­mas­sa 3+1 -ver­sio, jos­sa on kol­mas ovi (se nel­jäs ”ovi” on siis ta­va­ra­ti­lan kan­si).

Li­sä­o­vi hel­pot­taa pää­syä ta­kais­tui­mel­le ja an­taa pik­ku­au­toon hie­man enem­män hyö­tyä. Si­sar­mal­lien­sa ta­voin myös täs­tä muun­nel­mas­ta on maa­il­mal­la saa­ta­va­na eri­tyi­sen tyy­li­käs ja ylel­li­sen va­rus­tel­tu "La Prima" -ver­sio.

Li­sä­o­vi tuo 30 ki­loa li­sä­pai­noa

BMW i3:n, Mini Club­ma­nin ja Hy­un­dai Ve­los­te­rin tyy­liin Fiat 500e 3+1:n kol­mas ovi on asen­net­tu oi­ke­al­le puo­lel­le, ja ovet avau­tu­vat vas­tak­kai­siin suun­tiin. Tur­val­li­suus­syis­tä li­sä­o­vea voi­daan käyt­tää yk­si­no­maan etu­mat­kus­ta­jan oven ol­les­sa au­ki.

Kos­ka B-pi­la­ri lois­taa pois­sa­o­lol­laan, pää­sy ta­kais­tui­mel­le hel­pot­tuu esi­mer­kik­si las­te­nis­tuin­ten asen­ta­mis­ta var­ten.

Mi­tat säi­ly­vät vas­taa­vi­na kuin por­ras­pe­räi­ses­sä ja avo­ver­si­os­sa; ai­no­as­taan oma­mas­sa kas­vaa 30 ki­loa. Ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 180 lit­raa.

Fi­a­til­ta ko­ros­te­taan, et­tä li­sään­ty­nees­tä hyö­dyl­li­syy­des­tä huo­li­mat­ta 500e:n tyy­li ei ole kär­si­nyt. Fiat 500e 3+1 on tar­koi­tet­tu asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat enem­män käy­tän­nöl­li­syyt­tä, mut­ta jot­ka ei­vät ha­lua luo­pua suun­nit­te­lun hou­kut­te­le­vuu­des­ta. Vas­taa­vas­ti yli­mää­räis­tä ovea ei käy­tän­nös­sä edes näe, kun ovi on sul­jet­tu.

Jopa 320 ki­lo­met­rin säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka

Fiat 500e:hen saa se­da­ni­na ja avo­au­to­na kak­si va­rus­te­ta­soon liit­ty­vää vaih­to­eh­toa. Sak­sas­sa läh­tö­ta­son Ac­ti­on-ver­si­os­sa säh­kö­moot­to­rin teho on 70 kW (95 hv) ja akun ka­pa­si­teet­ti on 23,7 kWh, mikä an­taa 180 km:n toi­min­ta­mat­kan.

Sen ylä­puo­lel­le aset­tu­vat Sak­sas­sa va­rus­te­ta­sot Pas­si­on ja Icon, jois­sa on kum­mas­sa­kin 87 kW (118 hv) ja 42 kWh ak­ku, sekä 320 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka. Kau­pun­ki­a­jos­sa sen pi­täi­si ol­la jopa yli 400 ki­lo­met­riä.

Lan­see­raus­vai­hees­sa on ole­mas­sa eri­tyi­sen tyy­li­käs La Prima" -ver­sio, joka tar­jo­aa eri­kois­vä­re­jä ja van­tei­ta, kro­mi­ko­ris­tei­ta, LED-ajo­va­lot, Ucon­nect 5 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män sekä lu­kui­sia avus­tin­jär­jes­tel­miä ai­na ta­son 2 au­to­no­mi­seen aja­mi­seen.

Fiat 500e 3+1 on saa­ta­va­na Sak­sas­sa vain Pas­si­on-, Icon- ja La Prima -ver­si­oi­na.

Au­to Bild Deutsch­land / Juha Pel­to­nen Ku­vat: FCA Fiat Chrys­ler Au­to­mo­bi­les

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN