Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Pohjois-Suomessa eletään edelleen talvisissa tunnelmissa, mutta Etelä-Suomessa kevät tekee vauhdilla tuloaan. Tämä tarkoittaa etelässä autoileville, että pian voi sanoa näkemiin talvirenkaille.
Kevään ensimerkit eteläisessä Suomessa ovat käynnistäneet K-Auton renkaanvaihto- ja myyntisesongin vauhdilla.
"Varauksia on tällä viikolla tullut kiihtyvään tahtiin. Ero viime viikkoon on selkeä, ja moni on ryhtynyt ennakoimaan jo vaihtoa parin viikon päähän. Myös kesärenkaiden myynti on lähtenyt meillä jopa ennätyksellisen hyvin liikkeelle. Lisäpontta myyntiin on saatu K-Citymarketin Mammuttimarkkinoilta, joilla olimme nyt toista kertaa mukana kattavan rengasvalikoimamme ja erinomaisten tarjousten kanssa", kertoo K-Autolla renkaista vastaava tuotepäällikkö Lasse Wirama.
Ammattilaisella vai kotona?
Osa haluaa vaihtaa renkaat itse sen sijaan, että hyödyntäisi ammattilaisten apua. Mitä kaikkea pitää huomioida, jos ryhtyy omin voimin vaihtopuuhiin vaikka omassa pihassa?
Kysyimme Lasse Wiramalta parhaat vinkit, joista hän mainitsee ensimmäisenä sen varmasti kaikkein olennaisimman: jos et ole täysin varma, miten renkaat tulee vaihtaa, työ kannattaa suosiolla jättää ammattilaisen vastuulle. Jos kuitenkin päätät vaihtaa ne itse, kannattaa suosia seuraavia askelmerkkejä:
- Selvitä renkaidesi ikä. Ikä selviää valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen DOT-merkinnän yhteyteen neljällä numerolla. Numerosarja koostuu viikkonumerosta ja vuosiluvun kahdesta viimeisestä numerosta. Esimerkiksi luku 0210 tarkoittaa viikkoa 2 vuonna 2010. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuusi vuotta ja kokonaisiäksi enintään 10 vuotta (mukaan lukien uusien renkaiden varastointi ennen käyttöönottoa). Suosittelemme kääntymään rengasammattilaisen puoleen tätä vanhempien renkaiden käyttökelpoisuuden varmistamiseksi.
- Muista tarkastaa rengaspaineet ja säätää ne oikeiksi. Renkaisiin voi useimmiten asettaa esimerkiksi 0,2 baria suuremman ilmanpaineen kuin ajoneuvon valmistaja suosittelee. Painemittareissa voi olla pieniä heittoja, mikäli niitä ei ole kalibroitu. Pieni ylipaine on renkaan ja ympäristön kannalta paljon parempi kuin alipaine, joka aiheuttaa suurempia päästöjä ja renkaan nopeampaa kulumista. Mikäli yhdestä renkaasta on kadonnut painetta enemmän kuin muista, on siinä todennäköisesti vuoto. Tällöin rengas kannattaa viedä ammattilaiselle tarkempiin tutkimuksiin. Ammattilainen selvittää, voiko vuodon korjata vai pitääkö rengas uusia kokonaan.
- Irrallaan olevien renkaiden kulutuspinta on myös hyvä tarkastaa silmämääräisesti naulojen, ruuvien tai muiden terävien esineiden varalta. Renkaita vaihdettaessa pyöränpultteja ei saa jättää liian löysälle, mutta niitä ei toisaalta kannata kiristää liian tiukallekaan. Kiristämällä renkaat juuri oikeaan momenttiin ne pysyvät kiinni, mutta myös lähtevät irti seuraavassa vaihdossa ilman riskiä pulttien katkeamisesta. Muista aina noudattaa työskentelyssä autonvalmistajan ohjeistusta!
- Varaa riittävästi tilaa turvalliselle työskentelylle. Tarvitset myös tukevan ja tasaisen alustan sekä kunnollisen tunkin. Ennen kuin nostat autoa, laita käsijarru ja vaihde päälle tai käytä automaattivaihteisessa autossa parkkiasentoa. Löysää pyöränpultteja vain sen verran, että ne aukeavat ilman voimaa renkaan ollessa nostettuna. Myös pyöräkiilojen käyttö on suositeltavaa. On mahdollista, että kesä- ja talvirenkaissa on erilaiset pyöränpultit, joten ole huolellinen, että käytät oikeita pultteja.
- Kiinnityspinnat eli pyörännapa ja vanteen kiinnityspinta on hyvä puhdistaa ruosteesta ja hapettumista harjaamalla. Tällä ehkäistään epäpuhtauksista aiheutuvia pyöränpulttien löystymisiä ja pahimmassa tapauksessa pyörän irtoamisia.
- Varmista renkaiden oikea pyörimissuunta renkaan kyljen merkinnästä. Kaikissa renkaissa ei kuitenkaan ole määrättyä pyörimissuuntaa, ja tällöin niiden sijainti on hyvä merkitä liidulla renkaan kylkeen irrotettaessa. Useassa uudehkossa autossa on myös erikokoiset renkaat edessä ja takana. Leveämmät renkaat asennetaan useimmiten taka-akselille, mutta poikkeuksiakin on. Tämä on hyvä huomioida ennen renkaiden kiinnittämistä. Jotta renkaat saa oikeaan ja turvalliseen kireyteen, on suositeltavaa käyttää momenttiavainta kiristyksessä. Mikäli renkaat ovat samankokoiset, asennetaan parempikuntoiset aina taka-akselille turvallisuussyistä. Mutta miksi näin? Esimerkiksi vesisateen sattuessa huonompikuntoiset eturenkaat varoittavat kuljettajaa, kun ohjattavuus lähtee renkaiden noustessa vesipatjan päälle. Viimeistään tässä vaiheessa kuljettaja tiedostaa ajonopeuden olevan liian suuri ajo-olosuhteisiin nähden ja ymmärtää hiljentää vauhtia. Mikäli huonommat renkaat on asennettu taka-akselille, ne eivät vesiliirtoon jouduttaessa varoita kuljettajaa, vaan seurauksena voi olla auton äkillinen pyörähdys ja pahimmassa tapauksessa ajoneuvon hallinnan voi menettää täysin.
- Tarkista pyöränpulttien kireys noin 100 ajokilometrin jälkeen. Muistathan, että nykyautojen suuret renkaat ovat painavia, eli vaihto edellyttää jonkin verran tekniikan tuntemusta: esimerkiksi rengaspainevalvontajärjestelmä on mahdollisesti kalibroitava renkaanvaihdon jälkeen.
Miksi renkaiden säilytyspaikalla on väliä?
Kun kesärenkaat on saatu alle, on talvirenkaiden säilytyksen vuoro. Viisas autoilija on tarkkana tässäkin.
Renkaat kannattaa aina säilyttää puhtaina sisätiloissa – ei nojaamassa talon seinää vasten tai epämääräisessä kasassa kesämökin takana.
"Säiden armoilla vanteet ruostuvat tai hapettuvat. Kumikin voi hapertua. Renkaita ei myöskään kannata altistaa suoralle auringonvalolle, UV-säteilylle, kosteudelle, kuumuudelle tai kemikaaleille kuten esimerkiksi liuottimille. Myös sähkömoottorit, kuten kompressorit tuottavat otsonia, joka on vahingollista renkaille. Rengashotellissa renkaat säilytetään aina oikein ja niiden kunto tarkistetaan aina vaihdon yhteydessä", Lasse Wirama sanoo.
AutoBild / K-Auto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
ELACin uudet
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Uusi fyysinen digilevy
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL