Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon

Pohjois-Suomessa eletään edelleen talvisissa tunnelmissa, mutta Etelä-Suomessa kevät tekee vauhdilla tuloaan. Tämä tarkoittaa etelässä autoileville, että pian voi sanoa näkemiin talvirenkaille.

Auto Bild.Uutiset

Ke­vään en­si­mer­kit ete­läi­ses­sä Suo­mes­sa ovat käyn­nis­tä­neet K-Au­ton ren­kaan­vaih­to- ja myyn­ti­se­son­gin vauh­dil­la. 

"Va­rauk­sia on täl­lä vii­kol­la tul­lut kiih­ty­vään tah­tiin. Ero vii­me viik­koon on sel­keä, ja moni on ryh­ty­nyt en­na­koi­maan jo vaih­toa pa­rin vii­kon pää­hän. Myös ke­sä­ren­kai­den myyn­ti on läh­te­nyt meil­lä jopa en­nä­tyk­sel­li­sen hy­vin liik­keel­le. Li­sä­pont­ta myyn­tiin on saa­tu K-Ci­ty­mar­ke­tin Mam­mut­ti­mark­ki­noil­ta, joil­la olim­me nyt tois­ta ker­taa mu­ka­na kat­ta­van ren­gas­va­li­koi­mam­me ja eri­no­mais­ten tar­jous­ten kans­sa", ker­too K-Au­tol­la ren­kais­ta vas­taa­va tuo­te­pääl­lik­kö Las­se Wi­ra­ma. 

Am­mat­ti­lai­sel­la vai ko­to­na? 

Osa ha­lu­aa vaih­taa ren­kaat it­se sen si­jaan, et­tä hyö­dyn­täi­si am­mat­ti­lais­ten apua. Mitä kaik­kea pi­tää huo­mi­oi­da, jos ryh­tyy omin voi­min vaih­to­puu­hiin vaik­ka omas­sa pi­has­sa?  

Ky­syim­me Las­se Wi­ra­mal­ta par­haat vin­kit, jois­ta hän mai­nit­see en­sim­mäi­se­nä sen var­mas­ti kaik­kein olen­nai­sim­man: jos et ole täy­sin var­ma, mi­ten ren­kaat tu­lee vaih­taa, työ kan­nat­taa suo­si­ol­la jät­tää am­mat­ti­lai­sen vas­tuul­le. Jos kui­ten­kin pää­tät vaih­taa ne it­se, kan­nat­taa suo­sia seu­raa­via as­kel­merk­ke­jä: 

- Sel­vi­tä ren­kai­de­si ikä. Ikä sel­vi­ää val­mis­tu­sa­jan­koh­das­ta, joka on mer­kit­ty ren­kaan kyl­keen DOT-mer­kin­nän yh­tey­teen nel­jäl­lä nu­me­rol­la. Nu­me­ro­sar­ja koos­tuu viik­ko­nu­me­ros­ta ja vuo­si­lu­vun kah­des­ta vii­mei­ses­tä nu­me­ros­ta. Esi­mer­kik­si luku 0210 tar­koit­taa viik­koa 2 vuon­na 2010. Ren­kai­den käyt­töi­äk­si suo­si­tel­laan enin­tään kuu­si vuot­ta ja ko­ko­nai­si­äk­si enin­tään 10 vuot­ta (mu­kaan lu­kien uu­sien ren­kai­den va­ras­toin­ti en­nen käyt­töö­not­toa). Suo­sit­te­lem­me kään­ty­mään ren­ga­sam­mat­ti­lai­sen puo­leen tätä van­hem­pien ren­kai­den käyt­tö­kel­poi­suu­den var­mis­ta­mi­sek­si. 

- Muis­ta tar­kas­taa ren­gas­pai­neet ja sää­tää ne oi­keik­si. Ren­kai­siin voi useim­mi­ten aset­taa esi­mer­kik­si 0,2 ba­ria suu­rem­man il­man­pai­neen kuin ajo­neu­von val­mis­ta­ja suo­sit­te­lee. Pai­ne­mit­ta­reis­sa voi ol­la pie­niä heit­to­ja, mi­kä­li nii­tä ei ole ka­lib­roi­tu. Pie­ni yli­pai­ne on ren­kaan ja ym­pä­ris­tön kan­nal­ta pal­jon pa­rem­pi kuin ali­pai­ne, joka ai­heut­taa suu­rem­pia pääs­tö­jä ja ren­kaan no­pe­am­paa ku­lu­mis­ta. Mi­kä­li yh­des­tä ren­kaas­ta on ka­don­nut pai­net­ta enem­män kuin muis­ta, on sii­nä to­den­nä­köi­ses­ti vuo­to. Täl­löin ren­gas kan­nat­taa vie­dä am­mat­ti­lai­sel­le tar­kem­piin tut­ki­muk­siin. Am­mat­ti­lai­nen sel­vit­tää, voi­ko vuo­don kor­ja­ta vai pi­tää­kö ren­gas uu­sia ko­ko­naan. 

- Ir­ral­laan ole­vien ren­kai­den ku­lu­tus­pin­ta on myös hyvä tar­kas­taa sil­mä­mää­räi­ses­ti nau­lo­jen, ruu­vien tai mui­den te­rä­vien esi­nei­den va­ral­ta. Ren­kai­ta vaih­det­ta­es­sa pyö­rän­pult­te­ja ei saa jät­tää lii­an löy­säl­le, mut­ta nii­tä ei toi­saal­ta kan­na­ta ki­ris­tää lii­an tiu­kal­le­kaan. Ki­ris­tä­mäl­lä ren­kaat juu­ri oi­ke­aan mo­ment­tiin ne py­sy­vät kiin­ni, mut­ta myös läh­te­vät ir­ti seu­raa­vas­sa vaih­dos­sa il­man ris­kiä pult­tien kat­ke­a­mi­ses­ta. Muis­ta ai­na nou­dat­taa työs­ken­te­lys­sä au­ton­val­mis­ta­jan oh­jeis­tus­ta! 

- Va­raa riit­tä­väs­ti ti­laa tur­val­li­sel­le työs­ken­te­lyl­le. Tar­vit­set myös tu­ke­van ja ta­sai­sen alus­tan sekä kun­nol­li­sen tun­kin. En­nen kuin nos­tat au­toa, lai­ta kä­si­jar­ru ja vaih­de pääl­le tai käy­tä au­to­maat­ti­vaih­tei­ses­sa au­tos­sa park­ki­a­sen­toa. Löy­sää pyö­rän­pult­te­ja vain sen ver­ran, et­tä ne au­ke­a­vat il­man voi­maa ren­kaan ol­les­sa nos­tet­tu­na. Myös pyö­rä­kii­lo­jen käyt­tö on suo­si­tel­ta­vaa. On mah­dol­lis­ta, et­tä kesä- ja tal­vi­ren­kais­sa on eri­lai­set pyö­rän­pul­tit, jo­ten ole huo­lel­li­nen, et­tä käy­tät oi­kei­ta pult­te­ja. 

- Kiin­ni­tys­pin­nat eli pyö­rän­na­pa ja van­teen kiin­ni­tys­pin­ta on hyvä puh­dis­taa ruos­tees­ta ja ha­pet­tu­mis­ta har­jaa­mal­la. Täl­lä eh­käis­tään epä­puh­tauk­sis­ta ai­heu­tu­via pyö­rän­pult­tien löys­ty­mi­siä ja pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa pyö­rän ir­to­a­mi­sia. 

- Var­mis­ta ren­kai­den oi­kea pyö­ri­mis­suun­ta ren­kaan kyl­jen mer­kin­näs­tä. Kai­kis­sa ren­kais­sa ei kui­ten­kaan ole mää­rät­tyä pyö­ri­mis­suun­taa, ja täl­löin nii­den si­jain­ti on hyvä mer­ki­tä lii­dul­la ren­kaan kyl­keen ir­ro­tet­ta­es­sa. Use­as­sa uu­deh­kos­sa au­tos­sa on myös eri­ko­koi­set ren­kaat edes­sä ja ta­ka­na. Le­ve­äm­mät ren­kaat asen­ne­taan useim­mi­ten taka-ak­se­lil­le, mut­ta poik­keuk­si­a­kin on. Tämä on hyvä huo­mi­oi­da en­nen ren­kai­den kiin­nit­tä­mis­tä. Jot­ta ren­kaat saa oi­ke­aan ja tur­val­li­seen ki­rey­teen, on suo­si­tel­ta­vaa käyt­tää mo­ment­ti­a­vain­ta ki­ris­tyk­ses­sä. Mi­kä­li ren­kaat ovat sa­man­ko­koi­set, asen­ne­taan pa­rem­pi­kun­toi­set ai­na taka-ak­se­lil­le tur­val­li­suus­syis­tä. Mut­ta mik­si näin? Esi­mer­kik­si ve­si­sa­teen sat­tu­es­sa huo­nom­pi­kun­toi­set etu­ren­kaat va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jaa, kun oh­jat­ta­vuus läh­tee ren­kai­den nous­tes­sa ve­si­pat­jan pääl­le. Vii­meis­tään täs­sä vai­hees­sa kul­jet­ta­ja tie­dos­taa ajo­no­peu­den ole­van lii­an suu­ri ajo-olo­suh­tei­siin näh­den ja ym­mär­tää hil­jen­tää vauh­tia. Mi­kä­li huo­nom­mat ren­kaat on asen­net­tu taka-ak­se­lil­le, ne ei­vät ve­si­liir­toon jou­dut­ta­es­sa va­roi­ta kul­jet­ta­jaa, vaan seu­rauk­se­na voi ol­la au­ton äkil­li­nen pyö­räh­dys ja pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa ajo­neu­von hal­lin­nan voi me­net­tää täy­sin. 

- Tar­kis­ta pyö­rän­pult­tien ki­reys noin 100 ajo­ki­lo­met­rin jäl­keen. Muis­tat­han, et­tä ny­ky­au­to­jen suu­ret ren­kaat ovat pai­na­via, eli vaih­to edel­lyt­tää jon­kin ver­ran tek­nii­kan tun­te­mus­ta: esi­mer­kik­si ren­gas­pai­ne­val­von­ta­jär­jes­tel­mä on mah­dol­li­ses­ti ka­lib­roi­ta­va ren­kaan­vaih­don jäl­keen. 

Mik­si ren­kai­den säi­ly­tys­pai­kal­la on vä­liä?

Kun ke­sä­ren­kaat on saa­tu al­le, on tal­vi­ren­kai­den säi­ly­tyk­sen vuo­ro. Vii­sas au­toi­li­ja on tark­ka­na täs­sä­kin.  

Ren­kaat kan­nat­taa ai­na säi­lyt­tää puh­tai­na si­sä­ti­lois­sa – ei no­jaa­mas­sa ta­lon sei­nää vas­ten tai epä­mää­räi­ses­sä ka­sas­sa ke­sä­mö­kin ta­ka­na.  

"Säi­den ar­moil­la van­teet ruos­tu­vat tai ha­pet­tu­vat. Ku­mi­kin voi ha­per­tua. Ren­kai­ta ei myös­kään kan­na­ta al­tis­taa suo­ral­le au­rin­gon­va­lol­le, UV-sä­tei­lyl­le, kos­teu­del­le, kuu­muu­del­le tai ke­mi­kaa­leil­le ku­ten esi­mer­kik­si liu­ot­ti­mil­le. Myös säh­kö­moot­to­rit, ku­ten komp­res­so­rit tuot­ta­vat ot­so­nia, joka on va­hin­gol­lis­ta ren­kail­le. Ren­gas­ho­tel­lis­sa ren­kaat säi­ly­te­tään ai­na oi­kein ja nii­den kun­to tar­kis­te­taan ai­na vaih­don yh­tey­des­sä", Las­se Wi­ra­ma sa­noo.  

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU