Alustavien tietojen mukaan Spectren toimintamatkan odotetaan olevan täyssähköisesti 520 kilometriä ( WLTP). Maksimivääntö on 900 Nm.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Spectre: Brändin ensimmäinen täyssähköinen loistoauto
Tehtaan mukaan Spectre osoittaa, kuinka täydellisesti Rolls-Royce soveltuu sähköistykseen.
Spectre aloittaa Rolls-Roycen täyssähköisen aikakauden. Alumiinikorisen Spectren kerrotaan olevan maailman ensimmäinen loistelias täyssähköinen superluokan coupé, ja samalla Phantom Coupén henkinen seuraajamalli.
”Spectre omaa kaikki Rolls-Roycen legendaariset ominaisuudet. Tämä uskomaton automalli, joka suunniteltiin alusta alkaen ensimmäiseksi täyssähköiseksi malliksemme, on hiljainen, tehokas ja osoittaa, kuinka täydellisesti Rolls-Royce sopii sähköistykseen. Spectren täyssähköinen voimansiirto takaa merkin jatkuvan menestyksen ja merkityksen ja lisää dramaattisesti jokaisen Rolls-Roycen Rolls-Roycen ominaisuuden määritelmää.
”Rolls-Royce Motor Carsissa täydellisyydessä on kyse muustakin kuin parhaiden tuotteiden valmistamisesta. Kyseessä on kulttuuri, asenne, sekä ohjaava filosofiamme. Itse asiassa perustajaisämme Sir Henry Royce sanoi: "Pyrkikää täydellisyyteen kaikessa, mitä teette.". Phantom syntyi tämän kulttuurin puitteissa. Se on täysin sopusoinnussa aikamme herkkyyden kanssa. Se ilmaisee markkinoidemme tulevaisuuden suunnan, ja vastaa täydellisesti maailman vaativimpien henkilöiden pyyntöön parantaa sähköautokokemusta, koska Spectre on ensisijaisesti Rolls-Royce ja toisekseen sähköauto. ”Tämä on rohkean uuden luvun alku merkillemme, poikkeuksellisille asiakkaillemme ja loistoautoteollisuudelle. Siksi uskon Spectren olevan täydellisin tuote, jonka Rolls-Royce on koskaan valmistanut.
Torsten Müller-Ötvös, toimitusjohtaja, Rolls-Royce Motor Cars
”Sähköauto on täysin äänetön ja puhdas. Se ei haise eikä tärise. Sähköautoista pitäisi tulla erittäin hyödyllisiä, kunhan kiinteitä latausasemia voidaan järjestää."
Kunniajäsen Charles Stewart Rolls, yksi Rolls-Roycen perustajista, vuonna 1900
Edestä katsottuna havaitaan Spectren jaetut ajovalot sekä levein Rolls-Royceen koskaan suunniteltu etusäleikkö.
Rolls-Royce Motor Cars
Profetia täyttyi, lupaus pidettiin
Vuonna 1900 Rolls-Roycen perustaja Charles Rolls ennusti sähköauton tulevaisuutta. Hankittuaan Columbia Electric Carriage -nimisen sähköauton, hän koki sen soveltuvan puhtaaksi, äänettömäksi vaihtoehdoksi polttomoottorille – edellyttäen, että sitä tukevat infrastruktuurit ovat riittävät.
Tänään, yli 120 vuotta myöhemmin, Rolls-Royce Motor Cars’in on tullut aika täyttää perustajansa ennustus.
Ennustus ei olisi voinut toteutua ilman uudempaa lupausta, kun Rolls-Roycen toimitusjohtaja Torsten Müller-Ötvös sitoutui julkisesti sähköistykseen, ilmoittamalla tuovansa täyssähköisen Rolls-Roycen markkinoille kuluvan vuosikymmenen aikana.
Charles Rollsin profetia ja Torsten Müller-Ötvösin lupaus johtivat historialliseen hetkeen. Syyskuussa 2021 merkki vahvisti aloittaneensa Spectren, ensimmäisen alusta alkaen täyssähköiseksi ideoidun Rolls-Roycen testauksen.
Varmistaakseen, että tätä luonteeltaan muuttuvaa autoa oli riittävästi valmisteltu maailman vaativimmalle kuluttajakunnalle – Rolls-Royce -asiakkaille – merkki kehitti kattavimman testausohjelman, jonka se oli koskaan suunnitellut.
Rolls-Royce Spectrellä ajetaan yli 2,5 miljoonaa testikilometriä, mikä simuloi Rolls-Roycen yli 400 vuoden käyttöä!
Valmistuessaan vuonna 2023, Rolls-Royce Spectre edustaa toteutunutta profetiaa, pidettyä lupausta ja täytettyä sitoumusta.
Rolls-Royce Spectrellä ajetaan yli 2,5 miljoonaa testikilometriä, mikä simuloi Rolls-Roycen yli 400 vuoden käyttöä!
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Spectre ei ole yksinomaan historiallinen hetki Rolls-Roycelle, vaan myös historiallinen hetki sähköistymiselle – Spectren myötä merkki vahvistaa teknologian saavuttaneen tason, joka voi sisältää aidon Rolls-Royce -kokemuksen.
Tätä varten Rolls-Royce on vahvistanut, että vuoden 2030 loppuun mennessä sen koko tuotevalikoima on täyssähköinen.
Omaa luokkaansa
Rolls-Royce Spectre on enemmän kuin auto. Se on symboli valoisasta, rohkeasta tulevaisuudesta, jossa Rolls-Royce etenee täyssähköiseen aikakauteen.
Yhdessä ilmanvastuksellisesti viritetyn Spirit of Ecstasy -keulakoristeen kanssa – joka on muuten 830 suunnittelutunnin ja tuulitunnelitestauksen tulos – säleikkö parantaa autossa ennennäkemätöntä ilmanvastuskerrointa, joka tekee Spectrestä Rolls-Roycen aerodynaamisimman mallin koskaan: Cd-arvo on vain 0,25.
Rolls-Royce Motor Cars
Sitoutuminen täyssähköiseen voimansiirtoon on omiaan parantamaan Rolls-Royce -kokemusta – välitön vääntö, hiljainen käyntiääni sekä yksivaihteisen alennusvaihteiston tunne määrittävät ominaisuudet ainutlaatuiselle tuotteelle, joka juontaa juurensa aivan ensimmäisestä Rolls-Roycesta, 1904-mallisesta 10 verohevosvoiman mallista.
Rolls-Royce Spectren avulla Rolls-Royce on hyödyntänyt vallankumouksellista "hajautetun älykkyyden" järjestelmää, joka mahdollistaa ilmaisen ja suoran tiedonvaihdon yli 1 000 ajoneuvotoiminnon välillä, mikä puolestaan parantaa entisestään merkin kuuluisaa ajamisen laatua.
Brändin käsityöläiset ovat luoneet joukon nykyaikaisia prêt-à-porter -personointimahdollisuuksia, mukaan lukien Starlight-ovet sekä tunnelmavalaistu kojelauta, jotka inspiroivat asiakkaita toteuttamaan omia räätälöityjä visioitaan.
Edestä katsottuna havaitaan Spectren jaetut ajovalot sekä levein Rolls-Royceen koskaan suunniteltu etusäleikkö. Pantheon-säleikön rivat ovat nyt sileämmät ja suunniteltu ohjaamaan ilmaa keulan ympärillä.
Säleikön rento kulma ja kiillotettu ruostumattomasta teräksestä valmistettu viimeistely lisäävät paljon Rolls-Royce Spectren läsnäoloa.
Spectren fastback-perä muistuttaa historian mieleenpainuvimpia autoja sekä veneitä.
Rolls-Royce Motor Cars
Coach-ovet voidaan myös tilata Canadel-puupaneelein, jotka ovat saaneet nimensä samaisesta Etelä-Ranskan poukamasta, jossa Sir Henry Royce suunnitteluteameineen vietti talvensa.
Rolls-Royce Motor Cars
Kojelaudan matkustajan puolella sijaitsevat valot ovat täysin näkymättömiä silloin, kun auto ei ole käytössä.
Rolls-Royce Motor Cars
Yhdessä ilmanvastuksellisesti viritetyn Spirit of Ecstasy -keulakoristeen kanssa – joka on muuten 830 suunnittelutunnin ja tuulitunnelitestauksen tulos – säleikkö parantaa autossa ennennäkemätöntä ilmanvastuskerrointa, joka tekee Spectrestä Rolls-Roycen aerodynaamisimman mallin koskaan: Cd-arvo on vain 0,25.
Rolls-Royce Spectren terävät päiväajovalot korostavat auton kahden metrin leveyttä, ja niitä kompensoivat alemmat lamppuryhmät, jotka näyttävät ensi silmäyksellä tummemmilta.
Vahvistaakseen Rolls-Royce Spectren ilmettä, pimeän tultua säleikkö on pehmeästi valaistu: 22 LED-valoa valaisee jokaisen rivan, ja niiden lempeä hehku heijastuu kiillotetuissa etupinnoissa.
Siluetin dramaattisin piirre on Spectren fastback-perä, joka muistuttaa historian mieleenpainuvimpia autoja sekä veneitä.
Kattolinjaa seuraten takavalot on asetettu suurimpaan yksittäiseen Rolls-Roycen koskaan valmistettuun koripaneeliin, joka ulottuu A-pilarista tavaratilaan.
Jalokivimaiset, pystysuuntaiset takavalot ovat neutraaliuden vuoksi värittömiä, koska asiakkaat valitsevat lukemattomia värivaihtoehtoja käyttöönoton aikana.
Spectre on ensimmäinen kaksiovinen tuotanto-coupé, joka on varustettu 23-tuumaisin vantein ekan kerran lähes sataan vuoteen.
Spectren matkustamo on varustettu teknologisesti edistyneimmin, räätälöidyin ominaisuuksin, jotka saavat inspiraatiota yötaivaan ajattomasta mystiikasta.
Starlight Doors
Ensimmäistä kertaa sarjatuotannossa Rolls-Roycen Spectre on saatavana Starlight Doors -ovin, jotka sisältävät 4 796 pehmeästi valaistua "tähteä".
Coach-ovet voidaan myös tilata Canadel-puupaneelein, jotka ovat saaneet nimensä samaisesta Etelä-Ranskan poukamasta, jossa Sir Henry Royce suunnitteluteameineen vietti talvensa.
Yöteema jatkuu Spectren valaistussa kojelaudassa, joka kehitettiin kahden vuoden ja yli 10 000 yhteistunnin aikana,. Kojelaudassa olevaa Spectre-nimikilpeä ympäröi yli 5 500 tähden ryhmä.
Kojelaudan matkustajan puolella sijaitsevat valot ovat täysin näkymättömiä silloin, kun auto ei ole käytössä.
Erikoisten, valaistujen pintojen ohella Spectre on varustettu täysin uudelleensuunnitellulla digitaalisella luksusarkkitehtuurilla nimeltä Spirit, joka esitetään Rolls-Royce-tyylillä.
Spirit ei ainoastaan hallitse auton toimintoja, vaan se on integroitu saumattomasti merkin Whispers-sovellukseen, jolloin asiakkaat voivat olla vuorovaikutuksessa autonsa kanssa etänä ja vastaanottaa reaaliaikaista tietoa.
Akuston ja lattian väliin on luotu johdotus- ja ilmastointiputkistoa varten kanava, jonka alle akusto on asennettu. Näin saadaan täysin tasainen lattiaprofiili. Se ei ainoastaan luo matalaa istuma-asentoa, vaan toteuttaa akun toissijaisen toiminnon – lähes 700 kg äänenvaimennusta.
Rolls-Royce Motor Cars
Ensimmäistä kertaa koskaan asiakkaat voivat nyt laajentaa räätälöidyt toimeksiantonsa fyysisen maailman ulkopuolelle, Spiritin perustana olevaan digitaaliseen arkkitehtuuriin.
Inspiroituneena brändin asiakkaiden rakkaudesta mittatilaustyönä valmistettuihin kelloihin, kellojen värit voivat nyt täydentää auton sisustuksen sävyä.
Kuten kaikissa Rolls-Royceissa, myös Spectressä sisustus tarjoaa asiakkaille lähes rajattomat räätälöintimahdollisuudet.
Täysin uusi etuistuimien muotoilu sai inspiraationsa brittiläisestä räätälöinnistä, ja sen käänneosat voidaan toistaa kontrastivärein tai yhteensopivin värein.
Sisustus
Kehittyneet alumiiniosat ja akun integrointi auton rakenteeseen mahdollistavat, että se on 30 % jäykempi kuin mikään aikaisempi Rolls-Royce.
Arkkitehtuurin joustavuus on myös mahdollistanut lattian sijoittamisen kynnysrakenteiden väliin, ei niiden päälle tai alle.
Akuston ja lattian väliin on luotu johdotus- ja ilmastointiputkistoa varten kanava, jonka alle akusto on asennettu. Näin saadaan täysin tasainen lattiaprofiili. Se ei ainoastaan luo matalaa istuma-asentoa, vaan toteuttaa akuston toissijaisen toiminnon – lähes 700 kg äänenvaimennusta.
Digitaalisuutta
Spectre on historian liitetyin Rolls-Royce, ja hajautetun älykkyyden prosessointiominaisuuksien tehon hyödyntäminen vaatii enemmän kuin koskaan ammattitaitoista inhimillistä kokemusta.
Varmistaakseen Rolls-Royce-kokemuksen jatkuvuuden sekä sen etenemisen, brändi valitsi projektia johtamaan kokeneimmat testi- ja kehitysinsinöörit, joista osa on palvellut merkillä yli kaksi vuosikymmentä ja vastannut ensimmäiden ”Goodwood-ajan” Phantomista.
Nämä insinöörit kuvailevat Spectren tarjoamaa kokemusta "Rolls-Roycen teräväpiirtotarkkuudella" tie- ja sääolosuhteiden vaihdellessa maailmanlaajuisesti. Tämän toteuttamiseksi kullekin 141 200 lähetin/vastaanotinmuuttujalle on käsintehty oma ohjausyksikkö, ja lähes kaikissa tapauksissa insinöörit ovat suunnitelleet useita muita alimuuttujia ilmaston, ajonopeuden, tietyypin, ajoneuvon tilan ja ajon vaihtelun mukaan.
Spectrellä ajettiin testejä 2,5 miljoonaa kilometriä sekä edistyneillä koekentillä että oikeilla teillä ympäri maailmaa.
Superluokan jousitus
Spectren testauksessa prosessi sisältää äärimmäisiä ajo-olosuhteita – autoa kehitettiin vain 55 kilometrin päässä napapiiriltä Arjeplogissa, Ruotsissa, jopa -40 asteen pakkasessa, ja testit jatkuivat Etelä-Afrikan lämpötiloissa +55 asteeseen.
Silti 55 % testeistä tapahtuu juuri niillä teillä, joilla monet tuotantoa edeltävät testit ajetaan. Erityisen tärkeä oli Ranskan Riviera.
Rolls-Royce Spectren digitaalisesti integroitu tasojousitusjärjestelmän kehitystyö valmistui Côte d'Azurilla. Jousitustuntumaa kutsutaan lentäväksi matoksi.
Rolls-Royce Spectren digitaalisesti integroitu tasojousitusjärjestelmän kehitystyö valmistui Côte d'Azurilla. Jousitustuntumaa kutsutaan lentäväksi matoksi.
Rolls-Royce Motor Cars
Lopullisia teho-, kiihtyvyys- ja toimintamatka-arvoja tarkennetaan edelleen, poikkeuksellisen Spectren siirtyessä viimeiseen vaiheeseensa, ennen lanseerausta vuoden 2023 toisella neljänneksellä.
Riittävä suorituskyky
Alustavien tietojen mukaan Spectren toimintamatkan odotetaan olevan täyssähköisesti 520 kilometriä ( WLTP). Maksimivääntö on 900 Nm ja suurin teho on 430 kW.
Spectren odotetaan kiihtyvän 0-100 km/h 4,5 sekunnissa.
Kaksiovisen ja nelipaikkaisen Spectren omamassa on 2 975 kg.
Rolls-Royce Spectren hinnoittelu asettuu Rolls-Royce Cullinanin ja Rolls-Royce Phantomin välimaastoon.
Rolls-Royce -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Budjettilevysoitin Espanjasta
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI