Alustavien tietojen mukaan Spectren toimintamatkan odotetaan olevan täyssähköisesti 520 kilometriä ( WLTP). Maksimivääntö on 900 Nm.

Alustavien tietojen mukaan Spectren toimintamatkan odotetaan olevan täyssähköisesti 520 kilometriä ( WLTP). Maksimivääntö on 900 Nm.

Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Spectre: Brändin ensimmäinen täyssähköinen loistoauto

Tehtaan mukaan Spectre osoittaa, kuinka täydellisesti Rolls-Royce soveltuu sähköistykseen.

Auto Bild.Uutiset

Spect­re aloit­taa Rol­ls-Ro­y­cen täys­säh­köi­sen ai­ka­kau­den. Alu­mii­ni­ko­ri­sen Spect­ren ker­ro­taan ole­van maa­il­man en­sim­mäi­nen lois­te­li­as täys­säh­köi­nen su­per­luo­kan coupé, ja sa­mal­la Phan­tom Coupén hen­ki­nen seu­raa­ja­mal­li.

”Spect­re omaa kaik­ki Rol­ls-Ro­y­cen le­gen­daa­ri­set omi­nai­suu­det. Tämä us­ko­ma­ton au­to­mal­li, joka suun­ni­tel­tiin alus­ta al­ka­en en­sim­mäi­sek­si täys­säh­köi­sek­si mal­lik­sem­me, on hil­jai­nen, te­ho­kas ja osoit­taa, kuin­ka täy­del­li­ses­ti Rol­ls-Ro­y­ce so­pii säh­köis­tyk­seen. Spect­ren täys­säh­köi­nen voi­man­siir­to ta­kaa mer­kin jat­ku­van me­nes­tyk­sen ja mer­ki­tyk­sen ja li­sää dra­maat­ti­ses­ti jo­kai­sen Rol­ls-Ro­y­cen Rol­ls-Ro­y­cen omi­nai­suu­den mää­ri­tel­mää.

”Rol­ls-Ro­y­ce Mo­tor Car­sis­sa täy­del­li­syy­des­sä on kyse muus­ta­kin kuin par­hai­den tuot­tei­den val­mis­ta­mi­ses­ta. Ky­sees­sä on kult­tuu­ri, asen­ne, sekä oh­jaa­va fi­lo­so­fi­am­me. It­se asi­as­sa pe­rus­ta­jai­säm­me Sir Hen­ry Ro­y­ce sa­noi: "Pyr­ki­kää täy­del­li­syy­teen kai­kes­sa, mitä teet­te.". Phan­tom syn­tyi tä­män kult­tuu­rin puit­teis­sa. Se on täy­sin so­pu­soin­nus­sa ai­kam­me herk­kyy­den kans­sa. Se il­mai­see mark­ki­noi­dem­me tu­le­vai­suu­den suun­nan, ja vas­taa täy­del­li­ses­ti maa­il­man vaa­ti­vim­pien hen­ki­löi­den pyyn­töön pa­ran­taa säh­kö­au­to­ko­ke­mus­ta, kos­ka Spect­re on en­si­si­jai­ses­ti Rol­ls-Ro­y­ce ja toi­sek­seen säh­kö­au­to. ”Tämä on roh­ke­an uu­den lu­vun al­ku mer­kil­lem­me, poik­keuk­sel­li­sil­le asi­ak­kail­lem­me ja lois­to­au­to­te­ol­li­suu­del­le. Sik­si us­kon Spect­ren ole­van täy­del­li­sin tuo­te, jon­ka Rol­ls-Ro­y­ce on kos­kaan val­mis­ta­nut.

Tors­ten Müller-Öt­vös, toi­mi­tus­joh­ta­ja, Rol­ls-Ro­y­ce Mo­tor Cars

”Säh­kö­au­to on täy­sin ää­ne­tön ja puh­das. Se ei hai­se ei­kä tä­ri­se. Säh­kö­au­tois­ta pi­täi­si tul­la erit­täin hyö­dyl­li­siä, kun­han kiin­tei­tä la­tau­sa­se­mia voi­daan jär­jes­tää."

Kun­ni­a­jä­sen Char­les Ste­wart Rol­ls, yk­si Rol­ls-Ro­y­cen pe­rus­ta­jis­ta, vuon­na 1900

Edestä katsottuna havaitaan Spectren jaetut ajovalot sekä levein Rolls-Royceen koskaan suunniteltu etusäleikkö.

Edestä katsottuna havaitaan Spectren jaetut ajovalot sekä levein Rolls-Royceen koskaan suunniteltu etusäleikkö.

Rolls-Royce Motor Cars

Pro­fe­tia täyt­tyi, lu­paus pi­det­tiin

Vuon­na 1900 Rol­ls-Ro­y­cen pe­rus­ta­ja Char­les Rol­ls en­nus­ti säh­kö­au­ton tu­le­vai­suut­ta. Han­kit­tu­aan Co­lum­bia Elect­ric Car­ri­a­ge -ni­mi­sen säh­kö­au­ton, hän koki sen so­vel­tu­van puh­taak­si, ää­net­tö­mäk­si vaih­to­eh­dok­si polt­to­moot­to­ril­le – edel­lyt­tä­en, et­tä sitä tu­ke­vat inf­rast­ruk­tuu­rit ovat riit­tä­vät.

Tä­nään, yli 120 vuot­ta myö­hem­min, Rol­ls-Ro­y­ce Mo­tor Cars’in on tul­lut ai­ka täyt­tää pe­rus­ta­jan­sa en­nus­tus.

En­nus­tus ei oli­si voi­nut to­teu­tua il­man uu­dem­paa lu­paus­ta, kun Rol­ls-Ro­y­cen toi­mi­tus­joh­ta­ja Tors­ten Müller-Öt­vös si­tou­tui jul­ki­ses­ti säh­köis­tyk­seen, il­moit­ta­mal­la tuo­van­sa täys­säh­köi­sen Rol­ls-Ro­y­cen mark­ki­noil­le ku­lu­van vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na.

Char­les Rol­l­sin pro­fe­tia ja Tors­ten Müller-Öt­vö­sin lu­paus joh­ti­vat his­to­ri­al­li­seen het­keen. Syys­kuus­sa 2021 merk­ki vah­vis­ti aloit­ta­neen­sa Spect­ren, en­sim­mäi­sen alus­ta al­ka­en täys­säh­köi­sek­si ide­oi­dun Rol­ls-Ro­y­cen tes­tauk­sen.

Var­mis­taak­seen, et­tä tätä luon­teel­taan muut­tu­vaa au­toa oli riit­tä­väs­ti val­mis­tel­tu maa­il­man vaa­ti­vim­mal­le ku­lut­ta­ja­kun­nal­le – Rol­ls-Ro­y­ce -asi­ak­kail­le – merk­ki ke­hit­ti kat­ta­vim­man tes­tau­soh­jel­man, jon­ka se oli kos­kaan suun­ni­tel­lut.

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­rel­lä aje­taan yli 2,5 mil­joo­naa tes­ti­ki­lo­met­riä, mikä si­mu­loi Rol­ls-Ro­y­cen yli 400 vuo­den käyt­töä!

Val­mis­tu­es­saan vuon­na 2023, Rol­ls-Ro­y­ce Spect­re edus­taa to­teu­tu­nut­ta pro­fe­ti­aa, pi­det­tyä lu­paus­ta ja täy­tet­tyä si­tou­mus­ta.

Rolls-Royce Spectrellä ajetaan yli 2,5 miljoonaa testikilometriä, mikä simuloi Rolls-Roycen yli 400 vuoden käyttöä!

Rolls-Royce Spectrellä ajetaan yli 2,5 miljoonaa testikilometriä, mikä simuloi Rolls-Roycen yli 400 vuoden käyttöä!

Rolls-Royce Motor Cars

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­re ei ole yk­si­no­maan his­to­ri­al­li­nen het­ki Rol­ls-Ro­y­cel­le, vaan myös his­to­ri­al­li­nen het­ki säh­köis­ty­mi­sel­le – Spect­ren myö­tä merk­ki vah­vis­taa tek­no­lo­gi­an saa­vut­ta­neen ta­son, joka voi si­säl­tää ai­don Rol­ls-Ro­y­ce -ko­ke­muk­sen.

Tätä var­ten Rol­ls-Ro­y­ce on vah­vis­ta­nut, et­tä vuo­den 2030 lop­puun men­nes­sä sen koko tuo­te­va­li­koi­ma on täys­säh­köi­nen.

Omaa luok­kaan­sa

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­re on enem­män kuin au­to. Se on sym­bo­li va­loi­sas­ta, roh­ke­as­ta tu­le­vai­suu­des­ta, jos­sa Rol­ls-Ro­y­ce ete­nee täys­säh­köi­seen ai­ka­kau­teen.

Yhdessä ilmanvastuksellisesti viritetyn Spirit of Ecstasy -keulakoristeen kanssa – joka on muuten 830 suunnittelutunnin ja tuulitunnelitestauksen tulos – säleikkö parantaa autossa ennennäkemätöntä ilmanvastuskerrointa, joka tekee Spectrestä Rolls-Roycen aerodynaamisimman mallin koskaan: Cd-arvo on vain 0,25.

Yhdessä ilmanvastuksellisesti viritetyn Spirit of Ecstasy -keulakoristeen kanssa – joka on muuten 830 suunnittelutunnin ja tuulitunnelitestauksen tulos – säleikkö parantaa autossa ennennäkemätöntä ilmanvastuskerrointa, joka tekee Spectrestä Rolls-Roycen aerodynaamisimman mallin koskaan: Cd-arvo on vain 0,25.

Rolls-Royce Motor Cars

Si­tou­tu­mi­nen täys­säh­köi­seen voi­man­siir­toon on omi­aan pa­ran­ta­maan Rol­ls-Ro­y­ce -ko­ke­mus­ta – vä­li­tön vään­tö, hil­jai­nen käyn­ti­ää­ni sekä yk­si­vaih­tei­sen alen­nus­vaih­teis­ton tun­ne mää­rit­tä­vät omi­nai­suu­det ai­nut­laa­tui­sel­le tuot­teel­le, joka juon­taa juu­ren­sa ai­van en­sim­mäi­ses­tä Rol­ls-Ro­y­ces­ta, 1904-mal­li­ses­ta 10 ve­ro­he­vos­voi­man mal­lis­ta.

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­ren avul­la Rol­ls-Ro­y­ce on hyö­dyn­tä­nyt val­lan­ku­mouk­sel­lis­ta "ha­jau­te­tun älyk­kyy­den" jär­jes­tel­mää, joka mah­dol­lis­taa il­mai­sen ja suo­ran tie­don­vaih­don yli 1 000 ajo­neu­vo­toi­min­non vä­lil­lä, mikä puo­les­taan pa­ran­taa en­ti­ses­tään mer­kin kuu­lui­saa aja­mi­sen laa­tua.

Brän­din kä­si­työ­läi­set ovat luo­neet jou­kon ny­ky­ai­kai­sia prêt-à-por­ter -per­so­noin­ti­mah­dol­li­suuk­sia, mu­kaan lu­kien Star­light-ovet sekä tun­nel­ma­va­lais­tu ko­je­lau­ta, jot­ka ins­pi­roi­vat asi­ak­kai­ta to­teut­ta­maan omia rää­tä­löi­ty­jä vi­si­oi­taan.

Edes­tä kat­sot­tu­na ha­vai­taan Spect­ren ja­e­tut ajo­va­lot sekä le­vein Rol­ls-Ro­y­ceen kos­kaan suun­ni­tel­tu etu­sä­leik­kö. Pant­he­on-sä­lei­kön ri­vat ovat nyt si­le­äm­mät ja suun­ni­tel­tu oh­jaa­maan il­maa keu­lan ym­pä­ril­lä.

Sä­lei­kön ren­to kul­ma ja kiil­lo­tet­tu ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä val­mis­tet­tu vii­meis­te­ly li­sää­vät pal­jon Rol­ls-Ro­y­ce Spect­ren läs­nä­o­loa.

Spectren fastback-perä muistuttaa historian mieleenpainuvimpia autoja sekä veneitä.

Spectren fastback-perä muistuttaa historian mieleenpainuvimpia autoja sekä veneitä.

Rolls-Royce Motor Cars

Coach-ovet voidaan myös tilata Canadel-puupaneelein, jotka ovat saaneet nimensä samaisesta Etelä-Ranskan poukamasta, jossa Sir Henry Royce suunnitteluteameineen vietti talvensa.

Coach-ovet voidaan myös tilata Canadel-puupaneelein, jotka ovat saaneet nimensä samaisesta Etelä-Ranskan poukamasta, jossa Sir Henry Royce suunnitteluteameineen vietti talvensa.

Rolls-Royce Motor Cars

Kojelaudan matkustajan puolella sijaitsevat valot ovat täysin näkymättömiä silloin, kun auto ei ole käytössä.

Kojelaudan matkustajan puolella sijaitsevat valot ovat täysin näkymättömiä silloin, kun auto ei ole käytössä.

Rolls-Royce Motor Cars

Yh­des­sä il­man­vas­tuk­sel­li­ses­ti vi­ri­te­tyn Spi­rit of Ecs­ta­sy -keu­la­ko­ris­teen kans­sa – joka on muu­ten 830 suun­nit­te­lu­tun­nin ja tuu­li­tun­ne­li­tes­tauk­sen tu­los – sä­leik­kö pa­ran­taa au­tos­sa en­nen­nä­ke­mä­tön­tä il­man­vas­tus­ker­roin­ta, joka te­kee Spect­res­tä Rol­ls-Ro­y­cen ae­ro­dy­naa­mi­sim­man mal­lin kos­kaan: Cd-ar­vo on vain 0,25.

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­ren te­rä­vät päi­vä­a­jo­va­lot ko­ros­ta­vat au­ton kah­den met­rin le­veyt­tä, ja nii­tä kom­pen­soi­vat alem­mat lamp­pu­ryh­mät, jot­ka näyt­tä­vät en­si sil­mäyk­sel­lä tum­mem­mil­ta.

Vah­vis­taak­seen Rol­ls-Ro­y­ce Spect­ren il­met­tä, pi­me­än tul­tua sä­leik­kö on peh­me­äs­ti va­lais­tu: 22 LED-va­loa va­lai­see jo­kai­sen ri­van, ja nii­den lem­peä heh­ku hei­jas­tuu kiil­lo­te­tuis­sa etu­pin­nois­sa.

Si­lu­e­tin dra­maat­ti­sin piir­re on Spect­ren fast­back-perä, joka muis­tut­taa his­to­ri­an mie­leen­pai­nu­vim­pia au­to­ja sekä ve­nei­tä.

Kat­to­lin­jaa seu­ra­ten ta­ka­va­lot on ase­tet­tu suu­rim­paan yk­sit­täi­seen Rol­ls-Ro­y­cen kos­kaan val­mis­tet­tuun ko­ri­pa­nee­liin, joka ulot­tuu A-pi­la­ris­ta ta­va­ra­ti­laan.

Ja­lo­ki­vi­mai­set, pys­ty­suun­tai­set ta­ka­va­lot ovat neut­raa­liu­den vuok­si vä­rit­tö­miä, kos­ka asi­ak­kaat va­lit­se­vat lu­ke­mat­to­mia vä­ri­vaih­to­eh­to­ja käyt­töö­no­ton ai­ka­na.

Spect­re on en­sim­mäi­nen kak­si­o­vi­nen tuo­tan­to-coupé, joka on va­rus­tet­tu 23-tuu­mai­sin van­tein ekan ker­ran lä­hes sa­taan vuo­teen.

Spect­ren mat­kus­ta­mo on va­rus­tet­tu tek­no­lo­gi­ses­ti edis­ty­neim­min, rää­tä­löi­dyin omi­nai­suuk­sin, jot­ka saa­vat ins­pi­raa­ti­o­ta yö­tai­vaan ajat­to­mas­ta mys­tii­kas­ta.

Star­light Doors

En­sim­mäis­tä ker­taa sar­ja­tuo­tan­nos­sa Rol­ls-Ro­y­cen Spect­re on saa­ta­va­na Star­light Doors -ovin, jot­ka si­säl­tä­vät 4 796 peh­me­äs­ti va­lais­tua "täh­teä".

Co­ach-ovet voi­daan myös ti­la­ta Ca­na­del-puu­pa­nee­lein, jot­ka ovat saa­neet ni­men­sä sa­mai­ses­ta Ete­lä-Rans­kan pou­ka­mas­ta, jos­sa Sir Hen­ry Ro­y­ce suun­nit­te­lu­te­a­mei­neen viet­ti tal­ven­sa.

Yö­tee­ma jat­kuu Spect­ren va­lais­tus­sa ko­je­lau­das­sa, joka ke­hi­tet­tiin kah­den vuo­den ja yli 10 000 yh­teis­tun­nin ai­ka­na,. Ko­je­lau­das­sa ole­vaa Spect­re-ni­mi­kil­peä ym­pä­röi yli 5 500 täh­den ryh­mä.

Ko­je­lau­dan mat­kus­ta­jan puo­lel­la si­jait­se­vat va­lot ovat täy­sin nä­ky­mät­tö­miä sil­loin, kun au­to ei ole käy­tös­sä.

Eri­kois­ten, va­lais­tu­jen pin­to­jen ohel­la Spect­re on va­rus­tet­tu täy­sin uu­del­leen­suun­ni­tel­lul­la di­gi­taa­li­sel­la luk­su­sark­ki­teh­tuu­ril­la ni­mel­tä Spi­rit, joka esi­te­tään Rol­ls-Ro­y­ce-tyy­lil­lä.

Spi­rit ei ai­no­as­taan hal­lit­se au­ton toi­min­to­ja, vaan se on in­teg­roi­tu sau­mat­to­mas­ti mer­kin Whis­pers-so­vel­luk­seen, jol­loin asi­ak­kaat voi­vat ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa au­ton­sa kans­sa etä­nä ja vas­taa­not­taa re­aa­li­ai­kais­ta tie­toa.

Akuston ja lattian väliin on luotu johdotus- ja ilmastointiputkistoa varten kanava, jonka alle akusto on asennettu. Näin saadaan täysin tasainen lattiaprofiili. Se ei ainoastaan luo matalaa istuma-asentoa, vaan toteuttaa akun toissijaisen toiminnon – lähes 700 kg äänenvaimennusta.

Akuston ja lattian väliin on luotu johdotus- ja ilmastointiputkistoa varten kanava, jonka alle akusto on asennettu. Näin saadaan täysin tasainen lattiaprofiili. Se ei ainoastaan luo matalaa istuma-asentoa, vaan toteuttaa akun toissijaisen toiminnon – lähes 700 kg äänenvaimennusta.

Rolls-Royce Motor Cars

En­sim­mäis­tä ker­taa kos­kaan asi­ak­kaat voi­vat nyt laa­jen­taa rää­tä­löi­dyt toi­mek­si­an­ton­sa fyy­si­sen maa­il­man ul­ko­puo­lel­le, Spi­ri­tin pe­rus­ta­na ole­vaan di­gi­taa­li­seen ark­ki­teh­tuu­riin.

Ins­pi­roi­tu­nee­na brän­din asi­ak­kai­den rak­kau­des­ta mit­ta­ti­laus­työ­nä val­mis­tet­tui­hin kel­loi­hin, kel­lo­jen vä­rit voi­vat nyt täy­den­tää au­ton si­sus­tuk­sen sä­vyä.

Ku­ten kai­kis­sa Rol­ls-Ro­y­ceis­sa, myös Spect­res­sä si­sus­tus tar­jo­aa asi­ak­kail­le lä­hes ra­jat­to­mat rää­tä­löin­ti­mah­dol­li­suu­det.

Täy­sin uu­si etuis­tui­mien muo­toi­lu sai ins­pi­raa­ti­on­sa brit­ti­läi­ses­tä rää­tä­löin­nis­tä, ja sen kään­ne­o­sat voi­daan tois­taa kont­ras­ti­vä­rein tai yh­teen­so­pi­vin vä­rein.

Si­sus­tus

Ke­hit­ty­neet alu­mii­ni­o­sat ja akun in­teg­roin­ti au­ton ra­ken­tee­seen mah­dol­lis­ta­vat, et­tä se on 30 % jäy­kem­pi kuin mi­kään ai­kai­sem­pi Rol­ls-Ro­y­ce.

Ark­ki­teh­tuu­rin jous­ta­vuus on myös mah­dol­lis­ta­nut lat­ti­an si­joit­ta­mi­sen kyn­nys­ra­ken­tei­den vä­liin, ei nii­den pääl­le tai al­le.

Akus­ton ja lat­ti­an vä­liin on luo­tu joh­do­tus- ja il­mas­toin­ti­put­kis­toa var­ten ka­na­va, jon­ka al­le akus­to on asen­net­tu. Näin saa­daan täy­sin ta­sai­nen lat­ti­ap­ro­fii­li. Se ei ai­no­as­taan luo ma­ta­laa is­tu­ma-asen­toa, vaan to­teut­taa akus­ton tois­si­jai­sen toi­min­non – lä­hes 700 kg ää­nen­vai­men­nus­ta.

Di­gi­taa­li­suut­ta

Spect­re on his­to­ri­an lii­te­tyin Rol­ls-Ro­y­ce, ja ha­jau­te­tun älyk­kyy­den pro­ses­soin­ti­o­mi­nai­suuk­sien te­hon hyö­dyn­tä­mi­nen vaa­tii enem­män kuin kos­kaan am­mat­ti­tai­tois­ta in­hi­mil­lis­tä ko­ke­mus­ta.

Var­mis­taak­seen Rol­ls-Ro­y­ce-ko­ke­muk­sen jat­ku­vuu­den sekä sen ete­ne­mi­sen, brän­di va­lit­si pro­jek­tia joh­ta­maan ko­ke­neim­mat tes­ti- ja ke­hi­ty­sin­si­nöö­rit, jois­ta osa on pal­vel­lut mer­kil­lä yli kak­si vuo­si­kym­men­tä ja vas­tan­nut en­sim­mäi­den ”Good­wood-ajan” Phan­to­mis­ta.

Nämä in­si­nöö­rit ku­vai­le­vat Spect­ren tar­jo­a­maa ko­ke­mus­ta "Rol­ls-Ro­y­cen te­rä­vä­piir­to­tark­kuu­del­la" tie- ja sää­o­lo­suh­tei­den vaih­del­les­sa maa­il­man­laa­jui­ses­ti. Tä­män to­teut­ta­mi­sek­si kul­le­kin 141 200 lä­he­tin/vas­taa­no­tin­muut­tu­jal­le on kä­sin­teh­ty oma oh­jau­syk­sik­kö, ja lä­hes kai­kis­sa ta­pauk­sis­sa in­si­nöö­rit ovat suun­ni­tel­leet usei­ta mui­ta ali­muut­tu­jia il­mas­ton, ajo­no­peu­den, tie­tyy­pin, ajo­neu­von ti­lan ja ajon vaih­te­lun mu­kaan.

Spect­rel­lä ajet­tiin tes­te­jä 2,5 mil­joo­naa ki­lo­met­riä sekä edis­ty­neil­lä ko­e­ken­til­lä et­tä oi­keil­la teil­lä ym­pä­ri maa­il­maa.

Su­per­luo­kan jou­si­tus

Spect­ren tes­tauk­ses­sa pro­ses­si si­säl­tää ää­rim­mäi­siä ajo-olo­suh­tei­ta – au­toa ke­hi­tet­tiin vain 55 ki­lo­met­rin pääs­sä na­pa­pii­ril­tä Ar­jep­lo­gis­sa, Ruot­sis­sa, jopa -40 as­teen pak­ka­ses­sa, ja tes­tit jat­kui­vat Ete­lä-Af­ri­kan läm­pö­ti­lois­sa +55 as­tee­seen.

Sil­ti 55 % tes­teis­tä ta­pah­tuu juu­ri niil­lä teil­lä, joil­la mo­net tuo­tan­toa edel­tä­vät tes­tit aje­taan. Eri­tyi­sen tär­keä oli Rans­kan Ri­vie­ra.

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­ren di­gi­taa­li­ses­ti in­teg­roi­tu ta­so­jou­si­tus­jär­jes­tel­män ke­hi­tys­työ val­mis­tui Côte d'Azu­ril­la. Jou­si­tus­tun­tu­maa kut­su­taan len­tä­väk­si ma­tok­si.

Rolls-Royce Spectren digitaalisesti integroitu tasojousitusjärjestelmän kehitystyö valmistui Côte d'Azurilla. Jousitustuntumaa kutsutaan lentäväksi matoksi.

Rolls-Royce Spectren digitaalisesti integroitu tasojousitusjärjestelmän kehitystyö valmistui Côte d'Azurilla. Jousitustuntumaa kutsutaan lentäväksi matoksi.

Rolls-Royce Motor Cars

Lo­pul­li­sia teho-, kiih­ty­vyys- ja toi­min­ta­mat­ka-ar­vo­ja tar­ken­ne­taan edel­leen, poik­keuk­sel­li­sen Spect­ren siir­ty­es­sä vii­mei­seen vai­hee­seen­sa, en­nen lan­see­raus­ta vuo­den 2023 toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä.

Riit­tä­vä suo­ri­tus­ky­ky

Alus­ta­vien tie­to­jen mu­kaan Spect­ren toi­min­ta­mat­kan odo­te­taan ole­van täys­säh­köi­ses­ti 520 ki­lo­met­riä ( WLTP). Mak­si­mi­vään­tö on 900 Nm ja suu­rin teho on 430 kW.

Spect­ren odo­te­taan kiih­ty­vän 0-100 km/h 4,5 se­kun­nis­sa.

Kak­si­o­vi­sen ja ne­li­paik­kai­sen Spect­ren oma­mas­sa on 2 975 kg.

Rol­ls-Ro­y­ce Spect­ren hin­noit­te­lu aset­tuu Rol­ls-Ro­y­ce Cul­li­na­nin ja Rol­ls-Ro­y­ce Phan­to­min vä­li­maas­toon.

Rol­ls-Ro­y­ce -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN