Audi
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Vakaampi sähköverkko, edullisempi energia ja ilmastotyön edistäminen kuuluvat Audin ja Hager Groupin tulevaisuuden visioon.
Innovatiivisen tutkimushankkeen ydin on sähköauton yhdistäminen osaksi kodin sähköverkkoa. Kaksisuuntainen lataus tuo merkittäviä etuja erityisesti yhdistettynä aurinkosähköjärjestelmiin.
Ylimääräinen aurinkosähkö voidaan varastoida väliaikaisesti auton akkuun ja käyttää tarvittaessa.
Audi on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin ja pyrkii tekemään mallistostaan hiilineutraalin vuoteen 2050 mennessä.
Tavoitteen saavuttamiseksi Audi tuo markkinoille noin 20 täyssähkömallia vuoteen 2025 mennessä. Sähköautot kehittyvät paitsi osaksi laajaa liikkumismahdollisuuksien valikoimaa myös osaksi energiamurrosta.
Vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla uusiutuvien energialähteiden osuus Saksan sähköntuotannossa oli ensimmäistä kertaa yli 50 prosenttia.
Kasvavaan osuuteen liittyy kuitenkin varjopuolena tuuli- ja aurinkovoiman perusominaisuus: sähköntuotanto ei aina ole tasaista. Aurinkoisina ja tuulisina päivinä ei yleensä pystytä varastoimaan kaikkea sitä energiaa, jota ei kuluteta samaan aikaan.
Sähköautojen määrän kasvu merkitsee kuitenkin samalla myös liikkuvien energiavarastojen määrän lisääntymistä. Tämä on suuri mahdollisuus koko energiajärjestelmälle, jos varastointikapasiteettia voidaan hyödyntää älykkäästi.
Siksi Audi ja Hager Group yhdistivät voimansa kehittääkseen kaksisuuntaista latausta, joka olisi sekä taloudellisesti kannustava että lisäisi toimintavarmuutta.
Audi
”Sähköinen liikkuminen tuo autoteollisuuden ja energia-alan lähemmäksi toisiaan. Omakotitalo voisi saada Audi e-tronin akusta koko viikon aikana tarvitsemansa energian. Haluamme tuoda tämän potentiaalin saataville tekemällä sähköautosta nelipyöräisen energiavaraston ja siten osan tulevaisuuden energiajärjestelmää”, kertoo Audin kaksisuuntaisesta latauksesta vastaava tekninen projektipäällikkö Martin Dehm.
Sähköauto joustavana energiavarastona
Idea on nerokkaan yksinkertainen: täyssähköauton korkeajänniteakkua ei pelkästään ladata kotilatauslaitteesta, vaan auto voi myös syöttää sen kautta akkuun varastoitua energiaa takaisin kodin sähköjärjestelmään.
Jos käyttäjällä on aurinkosähköjärjestelmä, täyssähköauton akku voi toimia tilapäisenä energiavarastona, johon kotona tuotettu ympäristöystävällinen sähkö taltioidaan.
Kaksisuuntaisella kotilatauksella, joka tunnetaan myös lyhenteellä V2H (Vehicle to Home), voi sekä pienentää sähkökustannuksia että lisätä verkon vakautta.
Kun järjestelmää laajennetaan vielä erillisellä kodin energiavarastolla on mahdollista paitsi suojautua sähkökatkoilta myös saavuttaa lähes täydellinen energiaomavaraisuus.
”Täyssähköajoneuvojen akkujen hyödyntäminen ilmastonsuojelun edistämiseen ja samanaikainen sähkölaskun pienentäminen on visio, joka on kiehtonut meitä alusta asti. Nyt olemme löytäneet tähän ihanteellisen kumppanin, Audin”, kertoo Hager Groupin projektipäällikkö Ulrich Reiner.
Yksinkertainen konsepti, vaativa teknologia
Kaksisuuntainen lataus kuulostaa teoriassa yksinkertaiselta, mutta vaatii sekä ajoneuvon että sähköverkon infrastruktuurilta korkean tason älyä ja erilaisten teknisten komponenttien koordinoitua vuorovaikutusta.
Tutkimusprojektissa täyssähköinen Audi e-tron yhdistettiin 12 kW tehoiseen tasavirtalatauslaitteeseen sekä laajennettavaan 9 kWh kotitalousakkuun. Kiinteästi kotiin asennettu akku lisäisi järjestelmän joustavuutta, mutta se ei ole välttämätön edellytys kaksisuuntaiselle lataukselle.
Tasavirralla toimiva järjestelmä on tehokas ratkaisu, kun aurinkosähköjärjestelmän ja auton välille ei tarvita muunninta.
Aurinkosähköllä lataaminen säästää rahaa
Kaksisuuntainen lataus sopii erityisesti kotitalouksille, jotka voivat vähentää ostosähkön käyttöä tuottamalla osan sähköstään itse omalla aurinkosähköjärjestelmällä.
Täyssähköauto voi varastoida ylimääräisen sähkön, joka ei mene suoraan kotitalouden laitteiden käyttöön. Jos kotona käytetään vaihtuvan hintaista pörssisähköä, täyssähköauton akkua voidaan hyödyntää vuorokauden kalleimpina tunteina.
Kun verkkosähkö on edullista, tyypillisesti öisin, auto ladataan halutulle tasolle ostosähköllä.
Kustannusten optimoinnin lisäksi kaksisuuntainen lataus mahdollistaa myös kodin sähköjärjestelmän toimintavarmuuden parantamisen.
Sähkökatkon sattuessa kotiin saadaan energiaa tehokkaasta korkeajänniteakusta ja talo voi toimia jopa itsenäisesti sähköverkosta irrallaan.
Jokapäiväinen käytettävyys kehittämisen keskipisteenä
Kaksisuuntaisen latauksen kehittämisessä etusijalla ovat käyttäjien arkiset tarpeet.
”Ensisijaista on kuitenkin liikkumisen mahdollistaminen: kaksisuuntaisen latauksen mahdollistamiseksi ei tarvitse rajoittaa millään tavalla omaa toimintaa. Älykäs latauksenhallinta ohjaa akun optimaalista käyttöä ja maksimoi sen avulla koko järjestelmän kustannustehokkuuden. Järjestelmä on erittäin helppokäyttöinen – asiakas vain kytkee auton verkkoon ja loppu tapahtuu automaattisesti,” Martin Dehm korostaa.
Hager Groupin kanssa toteutettu yhteinen hanke on todistanut jo kaksi tärkeää asiaa:
– Omaa aurinkosähköjärjestelmää käyttämällä on mahdollista optimoida sekä liikkumisen kustannuksia että hiilidioksidipäästöjä ja samalla vähentää sähköverkon osalla olevaa taakkaa.
– Positiivisena sivuvaikutuksena Audin täyssähköauton käyttäjät voivat omalla panoksellaan vaikuttaa energiamurroksen toteutumiseen hyödyntämällä auton korkeajänniteakkua muuallakin kuin kestävässä liikkumisessa.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Budjettilevysoitin Espanjasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI