Audi

Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista lataus­tek­no­logiaa

Vakaampi sähköverkko, edullisempi energia ja ilmastotyön edistäminen kuuluvat Audin ja Hager Groupin tulevaisuuden visioon.

Auto Bild.Uutiset

In­no­va­tii­vi­sen tut­ki­mus­hank­keen ydin on säh­kö­au­ton yh­dis­tä­mi­nen osak­si ko­din säh­kö­verk­koa. Kak­si­suun­tai­nen la­taus tuo mer­kit­tä­viä etu­ja eri­tyi­ses­ti yh­dis­tet­ty­nä au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­miin.

Yli­mää­räi­nen au­rin­ko­säh­kö voi­daan va­ras­toi­da vä­li­ai­kai­ses­ti au­ton ak­kuun ja käyt­tää tar­vit­ta­es­sa.

Au­di on si­tou­tu­nut Pa­rii­sin il­mas­to­so­pi­muk­sen ta­voit­tei­siin ja pyr­kii te­ke­mään mal­lis­tos­taan hii­li­neut­raa­lin vuo­teen 2050 men­nes­sä.

Ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­sek­si Au­di tuo mark­ki­noil­le noin 20 täys­säh­kö­mal­lia vuo­teen 2025 men­nes­sä. Säh­kö­au­tot ke­hit­ty­vät pait­si osak­si laa­jaa liik­ku­mis­mah­dol­li­suuk­sien va­li­koi­maa myös osak­si ener­gi­a­mur­ros­ta.

Vuo­den 2020 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la uu­siu­tu­vien ener­gi­a­läh­tei­den osuus Sak­san säh­kön­tuo­tan­nos­sa oli en­sim­mäis­tä ker­taa yli 50 pro­sent­tia.

Kas­va­vaan osuu­teen liit­tyy kui­ten­kin var­jo­puo­le­na tuu­li- ja au­rin­ko­voi­man pe­ru­so­mi­nai­suus: säh­kön­tuo­tan­to ei ai­na ole ta­sais­ta. Au­rin­koi­si­na ja tuu­li­si­na päi­vi­nä ei yleen­sä pys­ty­tä va­ras­toi­maan kaik­kea sitä ener­gi­aa, jota ei ku­lu­te­ta sa­maan ai­kaan.

Säh­kö­au­to­jen mää­rän kas­vu mer­kit­see kui­ten­kin sa­mal­la myös liik­ku­vien ener­gi­a­va­ras­to­jen mää­rän li­sään­ty­mis­tä. Tämä on suu­ri mah­dol­li­suus koko ener­gi­a­jär­jes­tel­mäl­le, jos va­ras­toin­ti­ka­pa­si­teet­tia voi­daan hyö­dyn­tää älyk­kääs­ti.

Sik­si Au­di ja Ha­ger Group yh­dis­ti­vät voi­man­sa ke­hit­tääk­seen kak­si­suun­tais­ta la­taus­ta, joka oli­si sekä ta­lou­del­li­ses­ti kan­nus­ta­va et­tä li­säi­si toi­min­ta­var­muut­ta.

Audi

”Säh­köi­nen liik­ku­mi­nen tuo au­to­te­ol­li­suu­den ja ener­gia-alan lä­hem­mäk­si toi­si­aan. Oma­ko­ti­ta­lo voi­si saa­da Au­di e-tro­nin akus­ta koko vii­kon ai­ka­na tar­vit­se­man­sa ener­gi­an. Ha­lu­am­me tuo­da tä­män po­ten­ti­aa­lin saa­ta­vil­le te­ke­mäl­lä säh­kö­au­tos­ta ne­li­pyö­räi­sen ener­gi­a­va­ras­ton ja si­ten osan tu­le­vai­suu­den ener­gi­a­jär­jes­tel­mää”, ker­too Au­din kak­si­suun­tai­ses­ta la­tauk­ses­ta vas­taa­va tek­ni­nen pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mar­tin Dehm.

Säh­kö­au­to jous­ta­va­na ener­gi­a­va­ras­to­na

Idea on ne­rok­kaan yk­sin­ker­tai­nen: täys­säh­kö­au­ton kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua ei pel­käs­tään la­da­ta ko­ti­la­taus­lait­tees­ta, vaan au­to voi myös syöt­tää sen kaut­ta ak­kuun va­ras­toi­tua ener­gi­aa ta­kai­sin ko­din säh­kö­jär­jes­tel­mään.

Jos käyt­tä­jäl­lä on au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mä, täys­säh­kö­au­ton ak­ku voi toi­mia ti­la­päi­se­nä ener­gi­a­va­ras­to­na, jo­hon ko­to­na tuo­tet­tu ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen säh­kö tal­ti­oi­daan.

Kak­si­suun­tai­sel­la ko­ti­la­tauk­sel­la, joka tun­ne­taan myös ly­hen­teel­lä V2H (Ve­hic­le to Home), voi sekä pie­nen­tää säh­kö­kus­tan­nuk­sia et­tä li­sä­tä ver­kon va­kaut­ta.

Kun jär­jes­tel­mää laa­jen­ne­taan vie­lä eril­li­sel­lä ko­din ener­gi­a­va­ras­tol­la on mah­dol­lis­ta pait­si suo­jau­tua säh­kö­kat­koil­ta myös saa­vut­taa lä­hes täy­del­li­nen ener­gi­ao­ma­va­rai­suus.

”Täys­säh­kö­a­jo­neu­vo­jen ak­ku­jen hyö­dyn­tä­mi­nen il­mas­ton­suo­je­lun edis­tä­mi­seen ja sa­ma­nai­kai­nen säh­kö­las­kun pie­nen­tä­mi­nen on vi­sio, joka on kieh­to­nut mei­tä alus­ta as­ti. Nyt olem­me löy­tä­neet tä­hän ihan­teel­li­sen kump­pa­nin, Au­din”, ker­too Ha­ger Grou­pin pro­jek­ti­pääl­lik­kö Ul­rich Rei­ner.

Yk­sin­ker­tai­nen kon­sep­ti, vaa­ti­va tek­no­lo­gia

Kak­si­suun­tai­nen la­taus kuu­los­taa te­o­ri­as­sa yk­sin­ker­tai­sel­ta, mut­ta vaa­tii sekä ajo­neu­von et­tä säh­kö­ver­kon inf­rast­ruk­tuu­ril­ta kor­ke­an ta­son älyä ja eri­lais­ten tek­nis­ten kom­po­nent­tien koor­di­noi­tua vuo­ro­vai­ku­tus­ta.

Tut­ki­musp­ro­jek­tis­sa täys­säh­köi­nen Au­di e-tron yh­dis­tet­tiin 12 kW te­hoi­seen ta­sa­vir­ta­la­taus­lait­tee­seen sekä laa­jen­net­ta­vaan 9 kWh ko­ti­ta­lou­sak­kuun. Kiin­te­äs­ti ko­tiin asen­net­tu ak­ku li­säi­si jär­jes­tel­män jous­ta­vuut­ta, mut­ta se ei ole vält­tä­mä­tön edel­ly­tys kak­si­suun­tai­sel­le la­tauk­sel­le.

Ta­sa­vir­ral­la toi­mi­va jär­jes­tel­mä on te­ho­kas rat­kai­su, kun au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­män ja au­ton vä­lil­le ei tar­vi­ta muun­nin­ta.

Au­rin­ko­säh­köl­lä la­taa­mi­nen sääs­tää ra­haa

Kak­si­suun­tai­nen la­taus so­pii eri­tyi­ses­ti ko­ti­ta­louk­sil­le, jot­ka voi­vat vä­hen­tää os­to­säh­kön käyt­töä tuot­ta­mal­la osan säh­kös­tään it­se omal­la au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mäl­lä.

Täys­säh­kö­au­to voi va­ras­toi­da yli­mää­räi­sen säh­kön, joka ei mene suo­raan ko­ti­ta­lou­den lait­tei­den käyt­töön. Jos ko­to­na käy­te­tään vaih­tu­van hin­tais­ta pörs­si­säh­köä, täys­säh­kö­au­ton ak­kua voi­daan hyö­dyn­tää vuo­ro­kau­den kal­leim­pi­na tun­tei­na.

Kun verk­ko­säh­kö on edul­lis­ta, tyy­pil­li­ses­ti öi­sin, au­to la­da­taan ha­lu­tul­le ta­sol­le os­to­säh­köl­lä.

Kus­tan­nus­ten op­ti­moin­nin li­säk­si kak­si­suun­tai­nen la­taus mah­dol­lis­taa myös ko­din säh­kö­jär­jes­tel­män toi­min­ta­var­muu­den pa­ran­ta­mi­sen.

Säh­kö­kat­kon sat­tu­es­sa ko­tiin saa­daan ener­gi­aa te­hok­kaas­ta kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­ta ja talo voi toi­mia jopa it­se­näi­ses­ti säh­kö­ver­kos­ta ir­ral­laan.

Jo­ka­päi­väi­nen käy­tet­tä­vyys ke­hit­tä­mi­sen kes­ki­pis­tee­nä

Kak­si­suun­tai­sen la­tauk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä etu­si­jal­la ovat käyt­tä­jien ar­ki­set tar­peet.

”En­si­si­jais­ta on kui­ten­kin liik­ku­mi­sen mah­dol­lis­ta­mi­nen: kak­si­suun­tai­sen la­tauk­sen mah­dol­lis­ta­mi­sek­si ei tar­vit­se ra­joit­taa mil­lään ta­val­la omaa toi­min­taa. Äly­käs la­tauk­sen­hal­lin­ta oh­jaa akun op­ti­maa­lis­ta käyt­töä ja mak­si­moi sen avul­la koko jär­jes­tel­män kus­tan­nus­te­hok­kuu­den. Jär­jes­tel­mä on erit­täin help­po­käyt­töi­nen – asi­a­kas vain kyt­kee au­ton verk­koon ja lop­pu ta­pah­tuu au­to­maat­ti­ses­ti,” Mar­tin Dehm ko­ros­taa.

Ha­ger Grou­pin kans­sa to­teu­tet­tu yh­tei­nen han­ke on to­dis­ta­nut jo kak­si tär­ke­ää asi­aa:

– Omaa au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mää käyt­tä­mäl­lä on mah­dol­lis­ta op­ti­moi­da sekä liik­ku­mi­sen kus­tan­nuk­sia et­tä hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä ja sa­mal­la vä­hen­tää säh­kö­ver­kon osal­la ole­vaa taak­kaa.

– Po­si­tii­vi­se­na si­vu­vai­ku­tuk­se­na Au­din täys­säh­kö­au­ton käyt­tä­jät voi­vat omal­la pa­nok­sel­laan vai­kut­taa ener­gi­a­mur­rok­sen to­teu­tu­mi­seen hyö­dyn­tä­mäl­lä au­ton kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua muu­al­la­kin kuin kes­tä­väs­sä liik­ku­mi­ses­sa.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU