Audi

Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista lataus­tek­no­logiaa

Vakaampi sähköverkko, edullisempi energia ja ilmastotyön edistäminen kuuluvat Audin ja Hager Groupin tulevaisuuden visioon.

Auto Bild.Uutiset

In­no­va­tii­vi­sen tut­ki­mus­hank­keen ydin on säh­kö­au­ton yh­dis­tä­mi­nen osak­si ko­din säh­kö­verk­koa. Kak­si­suun­tai­nen la­taus tuo mer­kit­tä­viä etu­ja eri­tyi­ses­ti yh­dis­tet­ty­nä au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­miin.

Yli­mää­räi­nen au­rin­ko­säh­kö voi­daan va­ras­toi­da vä­li­ai­kai­ses­ti au­ton ak­kuun ja käyt­tää tar­vit­ta­es­sa.

Au­di on si­tou­tu­nut Pa­rii­sin il­mas­to­so­pi­muk­sen ta­voit­tei­siin ja pyr­kii te­ke­mään mal­lis­tos­taan hii­li­neut­raa­lin vuo­teen 2050 men­nes­sä.

Ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­sek­si Au­di tuo mark­ki­noil­le noin 20 täys­säh­kö­mal­lia vuo­teen 2025 men­nes­sä. Säh­kö­au­tot ke­hit­ty­vät pait­si osak­si laa­jaa liik­ku­mis­mah­dol­li­suuk­sien va­li­koi­maa myös osak­si ener­gi­a­mur­ros­ta.

Vuo­den 2020 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la uu­siu­tu­vien ener­gi­a­läh­tei­den osuus Sak­san säh­kön­tuo­tan­nos­sa oli en­sim­mäis­tä ker­taa yli 50 pro­sent­tia.

Kas­va­vaan osuu­teen liit­tyy kui­ten­kin var­jo­puo­le­na tuu­li- ja au­rin­ko­voi­man pe­ru­so­mi­nai­suus: säh­kön­tuo­tan­to ei ai­na ole ta­sais­ta. Au­rin­koi­si­na ja tuu­li­si­na päi­vi­nä ei yleen­sä pys­ty­tä va­ras­toi­maan kaik­kea sitä ener­gi­aa, jota ei ku­lu­te­ta sa­maan ai­kaan.

Säh­kö­au­to­jen mää­rän kas­vu mer­kit­see kui­ten­kin sa­mal­la myös liik­ku­vien ener­gi­a­va­ras­to­jen mää­rän li­sään­ty­mis­tä. Tämä on suu­ri mah­dol­li­suus koko ener­gi­a­jär­jes­tel­mäl­le, jos va­ras­toin­ti­ka­pa­si­teet­tia voi­daan hyö­dyn­tää älyk­kääs­ti.

Sik­si Au­di ja Ha­ger Group yh­dis­ti­vät voi­man­sa ke­hit­tääk­seen kak­si­suun­tais­ta la­taus­ta, joka oli­si sekä ta­lou­del­li­ses­ti kan­nus­ta­va et­tä li­säi­si toi­min­ta­var­muut­ta.

Audi

”Säh­köi­nen liik­ku­mi­nen tuo au­to­te­ol­li­suu­den ja ener­gia-alan lä­hem­mäk­si toi­si­aan. Oma­ko­ti­ta­lo voi­si saa­da Au­di e-tro­nin akus­ta koko vii­kon ai­ka­na tar­vit­se­man­sa ener­gi­an. Ha­lu­am­me tuo­da tä­män po­ten­ti­aa­lin saa­ta­vil­le te­ke­mäl­lä säh­kö­au­tos­ta ne­li­pyö­räi­sen ener­gi­a­va­ras­ton ja si­ten osan tu­le­vai­suu­den ener­gi­a­jär­jes­tel­mää”, ker­too Au­din kak­si­suun­tai­ses­ta la­tauk­ses­ta vas­taa­va tek­ni­nen pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mar­tin Dehm.

Säh­kö­au­to jous­ta­va­na ener­gi­a­va­ras­to­na

Idea on ne­rok­kaan yk­sin­ker­tai­nen: täys­säh­kö­au­ton kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua ei pel­käs­tään la­da­ta ko­ti­la­taus­lait­tees­ta, vaan au­to voi myös syöt­tää sen kaut­ta ak­kuun va­ras­toi­tua ener­gi­aa ta­kai­sin ko­din säh­kö­jär­jes­tel­mään.

Jos käyt­tä­jäl­lä on au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mä, täys­säh­kö­au­ton ak­ku voi toi­mia ti­la­päi­se­nä ener­gi­a­va­ras­to­na, jo­hon ko­to­na tuo­tet­tu ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen säh­kö tal­ti­oi­daan.

Kak­si­suun­tai­sel­la ko­ti­la­tauk­sel­la, joka tun­ne­taan myös ly­hen­teel­lä V2H (Ve­hic­le to Home), voi sekä pie­nen­tää säh­kö­kus­tan­nuk­sia et­tä li­sä­tä ver­kon va­kaut­ta.

Kun jär­jes­tel­mää laa­jen­ne­taan vie­lä eril­li­sel­lä ko­din ener­gi­a­va­ras­tol­la on mah­dol­lis­ta pait­si suo­jau­tua säh­kö­kat­koil­ta myös saa­vut­taa lä­hes täy­del­li­nen ener­gi­ao­ma­va­rai­suus.

”Täys­säh­kö­a­jo­neu­vo­jen ak­ku­jen hyö­dyn­tä­mi­nen il­mas­ton­suo­je­lun edis­tä­mi­seen ja sa­ma­nai­kai­nen säh­kö­las­kun pie­nen­tä­mi­nen on vi­sio, joka on kieh­to­nut mei­tä alus­ta as­ti. Nyt olem­me löy­tä­neet tä­hän ihan­teel­li­sen kump­pa­nin, Au­din”, ker­too Ha­ger Grou­pin pro­jek­ti­pääl­lik­kö Ul­rich Rei­ner.

Yk­sin­ker­tai­nen kon­sep­ti, vaa­ti­va tek­no­lo­gia

Kak­si­suun­tai­nen la­taus kuu­los­taa te­o­ri­as­sa yk­sin­ker­tai­sel­ta, mut­ta vaa­tii sekä ajo­neu­von et­tä säh­kö­ver­kon inf­rast­ruk­tuu­ril­ta kor­ke­an ta­son älyä ja eri­lais­ten tek­nis­ten kom­po­nent­tien koor­di­noi­tua vuo­ro­vai­ku­tus­ta.

Tut­ki­musp­ro­jek­tis­sa täys­säh­köi­nen Au­di e-tron yh­dis­tet­tiin 12 kW te­hoi­seen ta­sa­vir­ta­la­taus­lait­tee­seen sekä laa­jen­net­ta­vaan 9 kWh ko­ti­ta­lou­sak­kuun. Kiin­te­äs­ti ko­tiin asen­net­tu ak­ku li­säi­si jär­jes­tel­män jous­ta­vuut­ta, mut­ta se ei ole vält­tä­mä­tön edel­ly­tys kak­si­suun­tai­sel­le la­tauk­sel­le.

Ta­sa­vir­ral­la toi­mi­va jär­jes­tel­mä on te­ho­kas rat­kai­su, kun au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­män ja au­ton vä­lil­le ei tar­vi­ta muun­nin­ta.

Au­rin­ko­säh­köl­lä la­taa­mi­nen sääs­tää ra­haa

Kak­si­suun­tai­nen la­taus so­pii eri­tyi­ses­ti ko­ti­ta­louk­sil­le, jot­ka voi­vat vä­hen­tää os­to­säh­kön käyt­töä tuot­ta­mal­la osan säh­kös­tään it­se omal­la au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mäl­lä.

Täys­säh­kö­au­to voi va­ras­toi­da yli­mää­räi­sen säh­kön, joka ei mene suo­raan ko­ti­ta­lou­den lait­tei­den käyt­töön. Jos ko­to­na käy­te­tään vaih­tu­van hin­tais­ta pörs­si­säh­köä, täys­säh­kö­au­ton ak­kua voi­daan hyö­dyn­tää vuo­ro­kau­den kal­leim­pi­na tun­tei­na.

Kun verk­ko­säh­kö on edul­lis­ta, tyy­pil­li­ses­ti öi­sin, au­to la­da­taan ha­lu­tul­le ta­sol­le os­to­säh­köl­lä.

Kus­tan­nus­ten op­ti­moin­nin li­säk­si kak­si­suun­tai­nen la­taus mah­dol­lis­taa myös ko­din säh­kö­jär­jes­tel­män toi­min­ta­var­muu­den pa­ran­ta­mi­sen.

Säh­kö­kat­kon sat­tu­es­sa ko­tiin saa­daan ener­gi­aa te­hok­kaas­ta kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­ta ja talo voi toi­mia jopa it­se­näi­ses­ti säh­kö­ver­kos­ta ir­ral­laan.

Jo­ka­päi­väi­nen käy­tet­tä­vyys ke­hit­tä­mi­sen kes­ki­pis­tee­nä

Kak­si­suun­tai­sen la­tauk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä etu­si­jal­la ovat käyt­tä­jien ar­ki­set tar­peet.

”En­si­si­jais­ta on kui­ten­kin liik­ku­mi­sen mah­dol­lis­ta­mi­nen: kak­si­suun­tai­sen la­tauk­sen mah­dol­lis­ta­mi­sek­si ei tar­vit­se ra­joit­taa mil­lään ta­val­la omaa toi­min­taa. Äly­käs la­tauk­sen­hal­lin­ta oh­jaa akun op­ti­maa­lis­ta käyt­töä ja mak­si­moi sen avul­la koko jär­jes­tel­män kus­tan­nus­te­hok­kuu­den. Jär­jes­tel­mä on erit­täin help­po­käyt­töi­nen – asi­a­kas vain kyt­kee au­ton verk­koon ja lop­pu ta­pah­tuu au­to­maat­ti­ses­ti,” Mar­tin Dehm ko­ros­taa.

Ha­ger Grou­pin kans­sa to­teu­tet­tu yh­tei­nen han­ke on to­dis­ta­nut jo kak­si tär­ke­ää asi­aa:

– Omaa au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mää käyt­tä­mäl­lä on mah­dol­lis­ta op­ti­moi­da sekä liik­ku­mi­sen kus­tan­nuk­sia et­tä hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä ja sa­mal­la vä­hen­tää säh­kö­ver­kon osal­la ole­vaa taak­kaa.

– Po­si­tii­vi­se­na si­vu­vai­ku­tuk­se­na Au­din täys­säh­kö­au­ton käyt­tä­jät voi­vat omal­la pa­nok­sel­laan vai­kut­taa ener­gi­a­mur­rok­sen to­teu­tu­mi­seen hyö­dyn­tä­mäl­lä au­ton kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua muu­al­la­kin kuin kes­tä­väs­sä liik­ku­mi­ses­sa.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU