Drivalia Lease Finlandin asiakkaille suunnatussa turvallisen ajon tapahtumassa sai tutustua automalleihin ja kokeilla, millaista sähköpakettiautolla on ajaa.

Drivalia Lease Finlandin asiakkaille suunnatussa turvallisen ajon tapahtumassa sai tutustua automalleihin ja kokeilla, millaista sähköpakettiautolla on ajaa.

Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia

Hyötyautojen sähköistyminen on edennyt Suomessa vakaasti, mutta henkilöautoihin verrattavaa buumia ei ole ollut.

Auto Bild.Uutiset

Yri­ty­sau­toi­lu­kump­pa­ni Dri­va­lia Le­a­se Fin­lan­dis­sa re­kis­te­röin­tien mää­rä on py­sy­nyt sa­mal­la ta­sol­la pa­rin vuo­den ajan, ja ti­las­to­jen mu­kaan noin joka kym­me­nes hyö­ty­au­tok­si han­kit­tu pa­ket­ti­au­to on säh­kö­käyt­töi­nen. Dri­va­li­as­sa va­rau­du­taan re­kis­te­röin­tien kas­vuun au­to­kan­nan uu­dis­tu­mi­sen ja vih­re­än siir­ty­män myö­tä.

Tra­fi­co­min ti­las­ton mu­kaan säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen osuus kai­kis­ta lii­ken­ne­käy­tös­sä ole­vis­ta pa­ket­ti­au­tois­ta oli elo­kuun lo­pus­sa 16,9 pro­sent­tia. Säh­kö­käyt­töis­ten pa­ket­ti­au­to­jen mää­rä läh­ti kas­vuun vuon­na 2023, mut­ta re­kis­te­röin­tien taso on py­sy­nyt ai­ka sa­ma­na. Suh­teel­li­nen osuus on nous­sut, kos­ka pa­ket­ti­au­to­jen ko­ko­nais­re­kis­te­röin­tien mää­rä on las­ke­nut vii­me kol­men vuo­den ai­ka­na sel­väs­ti.

– Vaik­ka isoa muu­tos­ta ei ole ta­pah­tu­nut, on pa­ket­ti­au­to­kan­ta kui­ten­kin vä­hi­tel­len säh­köis­ty­mäs­sä. Kiin­nos­tus säh­kö­pa­ket­ti­au­toi­hin on kas­vus­sa, ja käyt­tä­jil­tä on saa­tu enim­mäk­seen po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta. Vas­tuul­li­suu­den ja CO2-pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­sen rin­nal­la au­to­kan­nan säh­köis­tä­mi­seen kan­nus­ta­vat yri­tys­ten brän­di-ima­go ja me­gat­ren­dit sekä si­joit­ta­jat ja asi­ak­kai­dem­me asi­ak­kaat. Kil­pai­lu­tuk­sis­sa saa­te­taan esi­mer­kik­si vaa­tia tie­tyn pääs­tö­ta­son ka­lus­toa. Nämä vaa­ti­muk­set ovat yleis­ty­mäs­sä, Dri­va­lia Le­a­se Fin­lan­din avai­na­si­a­kas­pääl­lik­kö Jan Gers­ten­mai­er ker­too.

Re­kis­te­röin­nit li­sään­ty­ne­vät vuon­na 2030, tar­jon­taa ai­kai­sem­paa enem­män

Gers­ten­mai­er ja avai­na­si­a­kas­pääl­lik­kö Juha Läh­teen­mä­ki ei­vät ole ha­vain­neet, et­tä yri­tys­ten au­to­po­li­tiik­koi­hin oli­si kir­jat­tu pak­ko­ai­ka­tau­lu­ja siir­ty­mi­seen, mut­ta EU:n uu­sien au­to­jen val­mis­tuk­sen sa­tap­ro­sent­ti­nen täys­säh­kö­vaa­ti­mus vuo­del­le 2035 no­peut­taa han­kin­ta-ai­ka­tau­lu­ja. Läh­teen­mä­ki ja Gers­ten­mai­er miet­ti­vät­kin, et­tä hyö­ty­au­tois­sa saa­te­taan vie­lä muu­ta­man vuo­den ajan pää­tyä polt­to­moot­to­rei­hin, mut­ta säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen osuus tu­lee vah­vis­tu­maan.

Drivalia Lease Finlandin avainasiakaspäälliköt Jan Gerstenmaier (takana) ja Juha Lähteenmäki kehuvat sähköpakettiautoja mukaviksi ajaa. Valikoima ja saatavuus ovat myös kunnossa.

Drivalia Lease Finlandin avainasiakaspäälliköt Jan Gerstenmaier (takana) ja Juha Lähteenmäki kehuvat sähköpakettiautoja mukaviksi ajaa. Valikoima ja saatavuus ovat myös kunnossa.

– Hyö­ty­au­ton käyt­tö­ai­ka yri­tyk­ses­sä on yleen­sä vii­ti­sen vuot­ta, jo­ten säh­kö­pa­ket­ti­au­tot ovat suun­ni­tel­mis­sa eh­kä vas­ta seu­raa­val­la han­kin­ta­kier­rok­sel­la, jol­loin täh­täi­me­nä on vuo­si 2030, Läh­teen­mä­ki miet­tii ja to­te­aa, et­tä por­tait­tai­nen han­kin­ta­ryt­mi so­pii hy­vin au­to­kan­nan säh­köis­tä­mi­seen.

Säh­kö­pa­ket­ti­au­to­ja on tar­jol­la ai­em­paa run­saam­min, jo­ten va­lin­nan va­raa on. Ai­no­as­taan ne­li­ve­toi­sia mal­le­ja on tar­jol­la muu­ta­mia. Ne­li­ve­toi­suus li­sää au­ton pai­noa, mikä vai­kut­taa kan­ta­vuu­teen ja sa­mal­la toi­min­ta­mat­kaan. Tois­tai­sek­si säh­kö­pa­ket­ti­au­tot ovat enim­mäk­seen käy­tös­sä kau­pun­geis­sa ja taa­ja­mis­sa, mis­sä ne­li­ve­to ei ole niin tar­peel­li­nen.

– Etu­ve­toi­sia mal­le­ja on kai­kis­sa ko­ko­luo­kis­sa eli niin pie­nis­sä kuin suu­ris­sa­kin pa­ket­ti­au­tois­sa. Uu­sia merk­ke­jä­kin on tul­lut mark­ki­noil­le. Yleen­sä mal­lien päi­vi­tys­ten yh­tey­des­sä tar­jol­le tu­lee myös täys­säh­kö­ver­sio, Gers­ten­mai­er to­te­aa ja kan­nus­taa ko­kei­le­maan uu­sia mal­le­ja.

Tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen pois­taa jar­rut­ta­via te­ki­jöi­tä

Säh­köi­siin työ­suh­de­hen­ki­lö­au­toi­hin saa ve­ro­hel­po­tuk­sia, mut­ta säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen han­kin­ta­tu­ki päät­tyi tä­män vuo­den alus­sa. Läh­teen­mä­ki ei kui­ten­kaan pidä tuen pois­tu­mis­ta han­kin­to­jen es­tee­nä, kos­ka säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen hin­nat ovat las­ku­suun­nas­sa tar­jon­nan li­sään­ty­es­sä.

– Kol­me isoin­ta jar­rut­ta­vaa te­ki­jää hyö­ty­au­to­jen säh­köis­ty­mi­ses­sä ovat kan­ta­vuus, toi­min­ta­mat­ka ja kus­tan­nus­ra­ken­ne. Pai­na­vat akut vä­hen­tä­vät hyö­ty­kuor­man mää­rää, mut­ta ak­ku­tek­no­lo­gia ke­hit­tyy koko ajan. Myös toi­min­ta­sä­teet kas­va­vat. Vaik­ka säh­kö­pa­ket­ti­au­ton han­kin­ta­hin­ta on kor­ke­am­pi kuin polt­to­moot­to­ri­au­to­jen, ovat käyt­tö­kus­tan­nuk­set kui­ten­kin edul­li­sem­mat ener­gi­an ja huol­to­jen osal­ta. Jos esi­mer­kik­si ja­ke­lu­au­toon tu­lee pal­jon ki­lo­met­re­jä, on säh­kö­pa­ket­ti­au­to pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä edul­li­sem­pi, Gers­ten­mai­er las­kee.

Läh­teen­mä­ki yn­nää plus­puo­lik­si myös sen, et­tä säh­kö­pa­ket­ti­au­to­ja on miel­lyt­tä­vä ajaa, ne ovat hil­jai­sia, ket­te­riä ja kiih­ty­vät no­pe­as­ti.

– Olem­me saa­neet hy­vää pa­lau­tet­ta kul­jet­ta­jil­ta sii­tä, et­tä säh­kö­pa­ket­ti­au­tois­sa on uu­sin­ta tek­niik­kaa, niis­sä on mo­der­nit oh­jaa­mot ja pal­jon li­sä­va­rus­tei­ta. Moni ai­kai­sem­min epäi­le­väs­ti nii­hin suh­tau­tu­nut on­kin ihas­tu­nut heti, Läh­teen­mä­ki pal­jas­taa.

Mie­het ko­ros­ta­vat säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen käyt­töö­no­tos­sa ajo­reit­tien ja la­tauk­sen suun­nit­te­lun mer­ki­tys­tä. Kun asi­at on suun­ni­tel­tu val­miik­si, su­juu muu­tos hel­pos­ti. 

Vä­li­tön vään­tö voi yl­lät­tää, kuor­man pai­no­pis­te tär­keä

Säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen ajo­ko­ke­mus on miel­lyt­tä­vä, mut­ta aja­mi­seen pi­tää tu­tus­tua ja tot­tua. Säh­kö­käyt­töis­ten hen­ki­lö­au­to­jen ja pa­ket­ti­au­to­jen aja­mi­ses­sa on sa­mo­ja piir­tei­tä, ku­ten re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus ja säh­kö­moot­to­rin no­pea re­a­goin­ti. Tär­keä ero on se, et­tä pa­ket­ti­au­tois­sa on kuor­maa ja myös pai­na­vat akut vai­kut­ta­vat au­ton pai­no­pis­tee­seen esi­mer­kik­si kaar­re­a­jos­sa.

Dri­va­li­an jär­jes­tä­mäs­sä tur­val­li­sen ajo­ta­van päi­väs­sä Por­voos­sa Pre­mier Par­kis­sa käy­tiin­kin läpi muun mu­as­sa en­na­koi­vaa ajo­ta­paa ja sitä, mi­ten kul­jet­ta­jan on otet­ta­va huo­mi­oon kuor­man pai­non ja­kau­tu­mi­nen.

Au­to­bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää

Auto Bild.Uutiset

Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN