Drivalia Lease Finlandin asiakkaille suunnatussa turvallisen ajon tapahtumassa sai tutustua automalleihin ja kokeilla, millaista sähköpakettiautolla on ajaa.
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Hyötyautojen sähköistyminen on edennyt Suomessa vakaasti, mutta henkilöautoihin verrattavaa buumia ei ole ollut.
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandissa rekisteröintien määrä on pysynyt samalla tasolla parin vuoden ajan, ja tilastojen mukaan noin joka kymmenes hyötyautoksi hankittu pakettiauto on sähkökäyttöinen. Drivaliassa varaudutaan rekisteröintien kasvuun autokannan uudistumisen ja vihreän siirtymän myötä.
Traficomin tilaston mukaan sähköpakettiautojen osuus kaikista liikennekäytössä olevista pakettiautoista oli elokuun lopussa 16,9 prosenttia. Sähkökäyttöisten pakettiautojen määrä lähti kasvuun vuonna 2023, mutta rekisteröintien taso on pysynyt aika samana. Suhteellinen osuus on noussut, koska pakettiautojen kokonaisrekisteröintien määrä on laskenut viime kolmen vuoden aikana selvästi.
– Vaikka isoa muutosta ei ole tapahtunut, on pakettiautokanta kuitenkin vähitellen sähköistymässä. Kiinnostus sähköpakettiautoihin on kasvussa, ja käyttäjiltä on saatu enimmäkseen positiivista palautetta. Vastuullisuuden ja CO2-päästöjen vähentämisen rinnalla autokannan sähköistämiseen kannustavat yritysten brändi-imago ja megatrendit sekä sijoittajat ja asiakkaidemme asiakkaat. Kilpailutuksissa saatetaan esimerkiksi vaatia tietyn päästötason kalustoa. Nämä vaatimukset ovat yleistymässä, Drivalia Lease Finlandin avainasiakaspäällikkö Jan Gerstenmaier kertoo.
Rekisteröinnit lisääntynevät vuonna 2030, tarjontaa aikaisempaa enemmän
Gerstenmaier ja avainasiakaspäällikkö Juha Lähteenmäki eivät ole havainneet, että yritysten autopolitiikkoihin olisi kirjattu pakkoaikatauluja siirtymiseen, mutta EU:n uusien autojen valmistuksen sataprosenttinen täyssähkövaatimus vuodelle 2035 nopeuttaa hankinta-aikatauluja. Lähteenmäki ja Gerstenmaier miettivätkin, että hyötyautoissa saatetaan vielä muutaman vuoden ajan päätyä polttomoottoreihin, mutta sähköpakettiautojen osuus tulee vahvistumaan.
Drivalia Lease Finlandin avainasiakaspäälliköt Jan Gerstenmaier (takana) ja Juha Lähteenmäki kehuvat sähköpakettiautoja mukaviksi ajaa. Valikoima ja saatavuus ovat myös kunnossa.
– Hyötyauton käyttöaika yrityksessä on yleensä viitisen vuotta, joten sähköpakettiautot ovat suunnitelmissa ehkä vasta seuraavalla hankintakierroksella, jolloin tähtäimenä on vuosi 2030, Lähteenmäki miettii ja toteaa, että portaittainen hankintarytmi sopii hyvin autokannan sähköistämiseen.
Sähköpakettiautoja on tarjolla aiempaa runsaammin, joten valinnan varaa on. Ainoastaan nelivetoisia malleja on tarjolla muutamia. Nelivetoisuus lisää auton painoa, mikä vaikuttaa kantavuuteen ja samalla toimintamatkaan. Toistaiseksi sähköpakettiautot ovat enimmäkseen käytössä kaupungeissa ja taajamissa, missä neliveto ei ole niin tarpeellinen.
– Etuvetoisia malleja on kaikissa kokoluokissa eli niin pienissä kuin suurissakin pakettiautoissa. Uusia merkkejäkin on tullut markkinoille. Yleensä mallien päivitysten yhteydessä tarjolle tulee myös täyssähköversio, Gerstenmaier toteaa ja kannustaa kokeilemaan uusia malleja.
Teknologian kehittyminen poistaa jarruttavia tekijöitä
Sähköisiin työsuhdehenkilöautoihin saa verohelpotuksia, mutta sähköpakettiautojen hankintatuki päättyi tämän vuoden alussa. Lähteenmäki ei kuitenkaan pidä tuen poistumista hankintojen esteenä, koska sähköpakettiautojen hinnat ovat laskusuunnassa tarjonnan lisääntyessä.
– Kolme isointa jarruttavaa tekijää hyötyautojen sähköistymisessä ovat kantavuus, toimintamatka ja kustannusrakenne. Painavat akut vähentävät hyötykuorman määrää, mutta akkuteknologia kehittyy koko ajan. Myös toimintasäteet kasvavat. Vaikka sähköpakettiauton hankintahinta on korkeampi kuin polttomoottoriautojen, ovat käyttökustannukset kuitenkin edullisemmat energian ja huoltojen osalta. Jos esimerkiksi jakeluautoon tulee paljon kilometrejä, on sähköpakettiauto pitkällä aikavälillä edullisempi, Gerstenmaier laskee.
Lähteenmäki ynnää pluspuoliksi myös sen, että sähköpakettiautoja on miellyttävä ajaa, ne ovat hiljaisia, ketteriä ja kiihtyvät nopeasti.
– Olemme saaneet hyvää palautetta kuljettajilta siitä, että sähköpakettiautoissa on uusinta tekniikkaa, niissä on modernit ohjaamot ja paljon lisävarusteita. Moni aikaisemmin epäilevästi niihin suhtautunut onkin ihastunut heti, Lähteenmäki paljastaa.
Miehet korostavat sähköpakettiautojen käyttöönotossa ajoreittien ja latauksen suunnittelun merkitystä. Kun asiat on suunniteltu valmiiksi, sujuu muutos helposti.
Välitön vääntö voi yllättää, kuorman painopiste tärkeä
Sähköpakettiautojen ajokokemus on miellyttävä, mutta ajamiseen pitää tutustua ja tottua. Sähkökäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen ajamisessa on samoja piirteitä, kuten regeneratiivinen jarrutus ja sähkömoottorin nopea reagointi. Tärkeä ero on se, että pakettiautoissa on kuormaa ja myös painavat akut vaikuttavat auton painopisteeseen esimerkiksi kaarreajossa.
Drivalian järjestämässä turvallisen ajotavan päivässä Porvoossa Premier Parkissa käytiinkin läpi muun muassa ennakoivaa ajotapaa ja sitä, miten kuljettajan on otettava huomioon kuorman painon jakautuminen.
Autobild / Drivalia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volvo Cars investoi rajusti
Kia EV4:n hinnat julki
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille
Mercedes-Benzien valmistus Uudessakaupungissa loppuu
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Opelin hyötyajoneuvojen tehdastakuu laajenee
Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Unitran ensimmäinen dac
Trianglen uusi ulkokaiutin
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Levysoitin cd-soittimella
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kia EV4:n hinnat julki
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille
Mercedes-Benzien valmistus Uudessakaupungissa loppuu
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Opelin hyötyajoneuvojen tehdastakuu laajenee
Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
Uusi täyssähköinen Nissan Micra tarjoaa 500 kiloa vetokykyä
Kia EV4 on merkin ensimmäinen täyssähköinen viistoperämalli
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Tällainen on uusi Kia Stonic
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ